İçeriğe Yönlendir

Ka - Buji Denemeleri


Burak Balıkçı

Recommended Posts

Burak Balıkçı
(düzenlendi)

Ford KA'lar için büyük sıkıntı yaratan Buji konusuna kapsamlı ve görsel olarak bir yenisini eklemek istiyorum. Daha önceden açılmış bir buji konusu olduğunu biliyorum ancak yeni bir başlık altında kendi aracımdaki aynı ölçüdeki birkaç farklı buji denemelerini vede sonuçlarını paylaşmak istiyorum sizlerle.

Yaklaşık iki aydır Ford KA için 'MUADİL' buji aramalarım bugün tam olarak netice kazandı. Sizlere bu süre zarfındaki yaşadıklarımı, gözlemlerimi ve tecrübelerimi aktaracağım.

NOT: Yaptığım inceleme kendi aracımdaki 1.3lt Endura-E OHV motor içindir.

Öncelikle bakım için söküldüğünde aracımın üzerinden Motorcraft AGRF 22PP1 bujiler çıktı ve sanırım hiç değiştirilmemiş.

Çünkü aynı kod ile yeni ürün siparişinde uzun pasolu olanla karşılaştık. İşte o gün Buji konusuna bu nedenle büyük önem verip kendimce araştırma kararı aldım. Aracımdaki bujiler bitik olduğu için performansını ölçemedim.

İnternette yaptığım uzun araştırmalar sonucu bu kodun 2010 yılında revize olduğunu ve yerini Motorcraft AGFS 22 FE 13J - 1S7J-12405-DA platin uçlu bujilerin aldığını öğrendim. Yabancı forumlardaki İngiliz ve Fransız Ford KA kullanıcıları büyük çoğunlukta bu bujiyi kullanıyor. Türkiye'de ise maalesef hiçbir yerde bulamadım. Ebay.co.uk fiyatı ise 25paund+kargo. Kısacası direkt olarak elenenler listesine girdi.

Motorcraft AGRF 22PP1 bujinin şimdiki hali:

motorcraftagrf22pp1.jpg

Motorcraft AGFS 22 FE 13J - 1S7J-12405-DA buji:

agfs22fe13j.jpg

13070932.jpg

Orjinal buji sevdalılığına devam dedim ve aynı markadan daha uygun fiyatlı buji araştırdım. Gittiğim ustanın elinde çıkma ama idare edebilecek bir buji bulduk. Motorcraft AGSF 12 FM1. Yanlız bu bujiler iridyum bujiler ve takıldığı andan itibaren aracın ilk çalışmasıyla rölanti sorunu yaşadım. Motor'un titreşimi minimuma indi, motor devri yükseldi ve de motordan gelen homurtu sesi inceldi. Deneme amaçlı birkaç saat bu buji kaldı aracımda ve yakıt tüketiminin aşırı arttığını gözlemledim.

Motorcraft AGSF 12 FM1:

8120451401.jpg

Bu denemelerden sonra Motorcraft'tan artık vazgeçme noktasına gelmiştimki, oto parçacılarda Motorcraft AGFS 22C - RS12YC kodlu eski tasarım kutusuyla bir buji daha bulduk; üzerinde el yazısıyla Motorcraft 99 KA vardı. Taktım ve aracın ilk çalışma anı, rölanti seviyesi çok iyiydi. Tamam oldu derken araçlaı yola çıktığımda geç devirlendiğini ve yokuşlarda tekleme yaptığını farkettim. Çekiş tamamen düşüktü. Büyük hüsranla geri döndüm.

Motorcraft AGFS 22C - RS12YC:

mtrcraftbpr5efs.jpg

İş bu noktadan sonra sonunda vakti geldi dedim ve Motorcraft harici MUADİL bir buji seçimi araştırmasına yöneldim.

İlk olarak piyasada bol bulunan, Motosikletlerde kullanılan ve performans bujisi diye satışı yapılan NGK markasından uygun olan NGK BPR5EFS bujilerini denedim. Bunun iki çeşidi var piyasada. Birinin pasosu çok kısa. KA için olanı Copper Core diye geçiyor. Bu bujilerde İridyum olarak geçiyormuş. Motor ilk çalıştırma anında yerinden hopladı ve çok aşırı derecede aracı sarstı. Sonrasında ise rölantide bazen kendiliğinden vibrasyona-vuruntuya neden oldu. Motor sesi, rölanti devri, yakıt tüketimi ve de ara hızlanmalarda gayet tatminkâr bir sonuç çıkarttı ancak ilk çalıştırma kesinlikle onayımı alamadı. Yinede bu bujilerle birkaç yere gidip geldim, kontak kapattım açtım, 5-6 kez kısa mesafeli gidip parkedip tekrar çalıştırdım ancak bu seferde Akü son sinyalini verdi. Bu bujilerin de fazla akım çektiğini düşünerekten alternatör ölçümü yaptık ve aküyü besleme voltajının yetersiz, distribütör kablolarındaki akımın çok fazla olduğunu gördük.

NGK Copper Core BPR5EFS:

6410.jpg

Bunu da eleyip yine internet üzerindeki verilerden yola çıkıp Bosch markaına yöneldim. Bosch Car Service'lerden ise detaylı kod bilgilerini öğrendim. İlk olarak piyasada övülen üzerinde kodu yazmayan Bosch 1.1 Platinium diye adlandırılan bujileri denedim ancak performans düşüklüğü konusunda sıkıntım oldu.

Ardından Bosch Super Plus FLR8LDCU 2 tırnaklı Nickel-Yttrium bujiyi denedim. Motorun yine ilk çalışması sarsıntılıydı ancak NGK bujideki kadar abartı değildi. Alternatör ölçümleri de NGK bujileri kadar değildi ancak buseferde yakıt tüketimi çok fazlaydı.

Denemelerim sırasında bu bujinin kesinlikle ama kesinlikle en iyi performansa sahip olduğunu söylemeliyim. Aracın vites değişiminden sonraki yaptığı ataklar aracıma binen herkesi şaşırtmaya yetiyordu. Fiyatı ise diğerlerine göre uygun; 30TL'idi. Yaklaşık son 1 aydır bu bujileri kullanıyordum ancak havalar soğudukça aracımı çalıştırmakta zorlandım ve bu süreçte motorun ilk hareketindeki zıplamaların şiddeti çok arttı.

Bosch Super Plus FLR8LDCU:

boschcifttirnak.jpg

Hemen tekrar Bosch Car Service ile irtibata geçip durumu anlattım. Çift tırnaklı olduğundan ve güçlü bir buji olduğundan bunu yapabileceğini söylediler. Tek tırnaklısını sordum ve Bosch FR8DPP33 kodunu aldım. Aynı kod ile genelde Mercedes'lerde kullanılan Platin iğne uçlu olanı var birde Super Plus serisi Yttrium olanından var. Katalogtan bakıp Super Plus Yttrium olanın KA'larda kullanıldığını öğrendik vede aracıma hemen alıp taktık. Fiyat olarak 4 adet takım halinde 30TL'ye aldım. Bu bujileri takalı/kullanalı 1 haftayı doldu ve testimi bugün itibariyle sonlandırdım.

Motorun ilk çalışma anı, motorun sesi, titreşimi, yakıt tüketimi, rölantisi tam istediğim gibi sonuç verdi. Alternatör beslemesi ise şimdi ideal değerlerde. Maalesef çift tırnaklı taktığım buji kadar performans sağlamadı ancak yine ara hızlanması iyi seviyede diyebilirim. Hiç güçten düşme, rölantideyken arada bir vuruntu vs. yapmıyor. Kısacası bu bujiler aracım için şimdilik sorunsuz görünüyor.

Bosch Super Plus Yttrium FR8DPP33:

bujiasupersuperyttrium.jpg

Kişisel fikrim olarak orjinal Motorcraft buji yerine MUADİL aranıyorsa kesinlikle Bosch Super Plus Yttrium FR8DPP33 bujilerini önermekteyim.

Bu araştırmam sadece FORDCLUBTR'ye özel yayınlanmıştır, zaman ayırıp okuduğunuz için teşekkür ederim.. :thank_you2:

tarihinde Burak Balıkçı tarafından düzenlendi
  • Beğen 12
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
İ.Göksel Yaman

Burak Harika bir paylaşım olmuş,

Bu konu Forum Arşivinde kesinlikle kalması gerekiyor..

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

bosch kataloğunda muadil kod olması lazım. ama hiç bir buji montajda kullanılanılanın yerini tutmuyor. fomoco diye satılanlar genelde bosch üretimi. orjinal motorcraft gibi asla olamaz.

Yorum bağlantısı
Burak Balıkçı

Ersel Abi, Göksel beğeniniz için teşekkür ederim. imageshack fotoğrafları kendiliğinden silinmediği sürece yıllarca kalır forum arşivinde ;)

Sanırım tüm KA kullanıcılarının danışabileceği bir konu oldu, çünkü kime sorsam Bujilerden munzarip.

Mustafa ben bujilerin bu denli farklılık yaratacağını hiç düşünmezdim. Focus'a da çok deneme yaptım zamanında ve ne takarsam takayım sonuç hiç değişmiyordu. Fomoco da kullanmıştım ama fark hissetmemiştim hiç. Ama KA bambaşka bir şeymiş, araba çocuk gibi resmen, her bir farklılığa ayrı tepki veriyor, şaşırtıyor böyle insanı :D

Orjinal Motorcraft bujilerinden ilk olarak bahsetmiştim, Türkiye'de orjinal diye satılanların ölçüsü tutsa bile farklı. Onunla da denedim olmadı işte. Esas öngörülen kod ise yok, İstanbul'da bulamadım. Tanıdığım tamircilere kodu bıraktım, bulan varsa da bana haber verir inşallah :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
İ.Göksel Yaman

Orjinal Motorcraft bujilerinden ilk olarak bahsetmiştim, Türkiye'de orjinal diye satılanların ölçüsü tutsa bile farklı. Onunla da denedim olmadı işte. Esas öngörülen kod ise yok, İstanbul'da bulamadım. Tanıdığım tamircilere kodu bıraktım, bulan varsa da bana haber verir inşallah :)

Çok yakınımızda birgün 15:30 çıkışında seni birisinle tanıştırayım Burak yoksa bile 2 gün içinde bulabiliriz...

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Buji tırnak aralığı uyan herhangi bir buji ile de devam edebilirdiniz bence.

Yinede hayırlı olsun.

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

otosan ka yı inkar etmiyor ise parça nosu ile sipariş verirsen gelmesi lazım :)

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

bosch kataloğunda muadil kod olması lazım. ama hiç bir buji montajda kullanılanılanın yerini tutmuyor. fomoco diye satılanlar genelde bosch üretimi. orjinal motorcraft gibi asla olamaz.

Benim fiesta da orjinal fomoco çıktı, yine fomoco taktılar.

Yorum bağlantısı
Hikmet Demirtaş

Burak Bey, paylaşım için teşekkürler,

Benim KA ' ya da bakım yapılırken BOSCH takıldı ama kodu veya seri numarasını bilmiyorum, bir gittğimde ustaya sorarım.

Şu anda çalışmasında vites geçişlerinde bir sıkıntı yok, normal. Ancak ustanın çatlak dediği ve uygun olmayan bujiler olduğunu söylediği bujilere göre de performans olarak çok çok fark da atmıyor,

Çalışmasında rölentisinde ve gidişinde sıkıntı oluşturmuyorsa benim için yetiyor. Yakıtını halen ölçemedim geçen hatfa depoyu fulledim en kısa zaman da bu kış şartlarında ki yakıtı, eğer mantıklı bir şey çıkarsa markasını tipini bura da paylaşırım. kazasız sürüşler.

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

Benim fiesta da orjinal fomoco çıktı, yine fomoco taktılar.

yenilerde evet öyle ama bizim arabalar zamanında fomoco yok idi ve bosch üretimi değildi bujiler. şimdiki benim gördüğüm fomocolar bosch malı. zaten üzerinde bosch amblemide var.

Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...

Merhaba,

Eline sağlık çok güzel denemeler olmuş, benimde buji değişimine ihtiyacım var. Kurallara aykırı değilse takımını 30 liraya nerden aldın acaba,

yardımcı olurmusun ,

teşekkürler.

Yorum bağlantısı

Şöyle bir kodlu bujininde Ka lara uyacağı yazıyor ne kadar doğrudur. bilemem, ama alıp deneyeceğim. Biryerde fiyatını 2,08 tl ye buldum.

Yorum bağlantısı

Burak bey merhaba,

Çalışma için elinize sağlık, yalnız bir inceleme yaptım yanılıyorda olabilirim. Paylaşmak istedim.

bosch bir sitesinde fr8dpp33 kodlu bujinin vida uzunluğu 19 mm diye yazıyor. Ka larda kullanılan bujinin vida uzunluğunuda 17,5 mm olarak veriyor aynı site, aracınızda sorun çıkmaması adına kontrol etmenizi öneriririm.

Aynı kodun 33+ olanıda var onunda vida uzunluğu 19mm sitenin linki aşağıdadır.

http://www.bosch-aut...Invocation=true

Yorum bağlantısı
  • 3 hafta sonra...
Burak Balıkçı

Hakan teşekkür ederim ama uzunluğunu özellikle ölçmedim, Bosch Car Service ilgilendi araçla, bir problem yaşamadım şimdiye dek.

Yorum bağlantısı
Serhat Çitak

Buji tırnak aralığı uyan herhangi bir buji ile de devam edebilirdiniz bence.

Yinede hayırlı olsun.

Sani bey Aksaray merkez oto da satılan motorcraft platınum bujiler hakkında bilginiz var mı 98 ka için.Aldım memnunum fakat kısa paso mu 1 mm tırnak aralığında mı bilmiyorum burayla tanışmadan önce almıştım

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Sani bey Aksaray merkez oto da satılan motorcraft platınum bujiler hakkında bilginiz var mı 98 ka için.Aldım memnunum fakat kısa paso mu 1 mm tırnak aralığında mı bilmiyorum burayla tanışmadan önce almıştım

Merkez oto KA'nın yedek parçalarında iyidir. Motorcraft platinum sa yüzde99 doğru bujiyi aldınız. Çekişinizde problem var mı?

Yorum bağlantısı
Serhat Çitak

Merkez oto KA'nın yedek parçalarında iyidir. Motorcraft platinum sa yüzde99 doğru bujiyi aldınız. Çekişinizde problem var mı?

Çekişde herşey yolunda bi sorun yok.Ama burda buji ile kapsamlı bir konu paylaşılınca bende merak ettim aldığım buji hakkında bilgi sahibi olmak istedim teşekkür ettim

Yorum bağlantısı
  • 11 ay sonra...
Mehmet Ozyurek

İnternette yaptığım uzun araştırmalar sonucu bu kodun 2010 yılında revize olduğunu ve yerini Motorcraft AGFS 22 FE 13J - 1S7J-12405-DA platin uçlu bujilerin aldığını öğrendim. Yabancı forumlardaki İngiliz ve Fransız Ford KA kullanıcıları büyük çoğunlukta bu bujiyi kullanıyor. Türkiye'de ise maalesef hiçbir yerde bulamadım. Ebay.co.uk fiyatı ise 25paund+kargo. Kısacası direkt olarak elenenler listesine girdi.

Bu bijinin aslında 3 kasa mondeo'nun orjinal bujileri olduğunu öğrendim..

Piyasada orjinal diye satılanların Bu buji olmadığını da öğrendim..

Servis fiyatı takım 170 lira.. Parçacıların bir çoğunda yok.. olanda da fiyatı 85-90 lira..

Yorum bağlantısı
Ünal Doğar

Mehmet abi bizim focus 1 kasalara da heryerde AYFS22C veriyorlar.Kitapçıkta başka buji yazıyor.Şükür bizim sponsor da sözünü ettiğim kitapçıktaki koddaki buji varmış.

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Buji kodları değişikliğe uğramış...

Dolayısı ile ford parça kataloğundan bakmak doğrudur.. Eski kodlu bujileri bulamayabiliriz..

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...