İçeriğe Yönlendir

Hız Sabitleyicinin Sürücüye Etkisi


Selçuk Keleş

Recommended Posts

Servet Aydın

Samsun-Rize arasında CC ile HS ( Hız sınırlayıcı ) arasında kıyas yapıyorum. CC daha az yakıyor. Aralarında 0.3 litre gibi fark oluşuyor.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Ruhan Hocam... 240 nm tork olan bir aracı 50 veya 60 ile rampaya sardığınızda ha cc olmuş ha manuel basmışsınız.. fark olmayacaktır... Çünkü o hızda o motor zorlanmaz..

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Gürcüoglu

manuel vitesli araçta her türlü cc den az yakacağımı düşünüyorum ;)

Yorum bağlantısı
Ruhan Sorgun

Ruhan Hocam... 240 nm tork olan bir aracı 50 veya 60 ile rampaya sardığınızda ha cc olmuş ha manuel basmışsınız.. fark olmayacaktır... Çünkü o hızda o motor zorlanmaz..

işte benimde sorunum seninle aynı, buralarda da beni zorlayacak rampa yok. bi çakallı rampası var, onu da 150 ile çıkıyor makine... :D

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
işte benimde sorunum seninle aynı, buralarda da beni zorlayacak rampa yok. bi çakallı rampası var, onu da 150 ile çıkıyor makine... :D

160'a sabitlersen farkı görebilirsin gibi geldi bana :D

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ruhan Sorgun
(düzenlendi)

160'a sabitlersen farkı görebilirsin gibi geldi bana :D

rampanın sonu derin viraj, artık paraşüt falan açarım herhalde :pilot:

teknik sohbete yeni konu açamıyorum, uyarı veriyor. açtığım her konuda 3-5 üye siliniyor diye kilitlediniz mi beni ne yaptınız :D

tarihinde Ruhan Sorgun tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı

Hız sabitleyicinin tüketime her durumda olumlu katkısı olsaydı; araç katologlarında ortalama yakıt tüketimi bölümünde yazılırdı diye düşünüyorum. Yol koşulları çok önemli ve asıl önemli olan güzergahtaki eğimlerin ayarlanan hız ile orantılı olabilmesi.

Örneğin Ankara'yı bilenler için; Yaşamkent- Kızılay arasında hız sabitleyiciyi 70km'ye ayarlarsanız, arac en fazla 2500d/d'yı görerek 18-19km cc ile gidebilir. (Seat 1.4 benzinli motor için) Bu yolda ben benzinli araç için 4.6lt/100km ortalama değer alıyorum. Yolun son bölümlerinde akay kavşağı ve kızılay kavşağı olduğu için hız sabitleyici devreden çıkıyor mecburen, kontrol bendeyken bazen aynı ortalama bazen 4.8, ara sokaklara girip park yeri ararsam 5,1lt'ye kadar çıkıyor ortalama.

Aynı yolu hız sabitleyicisiz daha ekonomik alabileceğimi düşünmüyorum.

Otoyolda ise Çamlıdereye yaklaşırken bir iniş bir de çıkış rampası vardır. 120km hıza ayarlı olarak o rampayı inerseniz, çıkışında cc sürekli dip gaz yapmaya kalkar ki, ekonomiye katkıda bulunması imkansız. Ben bu rampada cc'yi kapamam ama hızlanabildiğim kadar hızlanıp, rampaya gelince ayağımı gazdan çeker görevi tekrar cc'ye bırakırım. Bu tarz iki üç rampa otoyolda var. Dİlovasında ise hız sabitleyici kamyonların trafikte olmadığı saatlerde kullanılırsa ekonomi açısından değil, güvenlik açısından rahat olur.

Saygılarımla.

Yorum bağlantısı
Ruhan Sorgun

Hız sabitleyicinin tüketime her durumda olumlu katkısı olsaydı; araç katologlarında ortalama yakıt tüketimi bölümünde yazılırdı diye düşünüyorum. Yol koşulları çok önemli ve asıl önemli olan güzergahtaki eğimlerin ayarlanan hız ile orantılı olabilmesi.

Örneğin Ankara'yı bilenler için; Yaşamkent- Kızılay arasında hız sabitleyiciyi 70km'ye ayarlarsanız, arac en fazla 2500d/d'yı görerek 18-19km cc ile gidebilir. (Seat 1.4 benzinli motor için) Bu yolda ben benzinli araç için 4.6lt/100km ortalama değer alıyorum. Yolun son bölümlerinde akay kavşağı ve kızılay kavşağı olduğu için hız sabitleyici devreden çıkıyor mecburen, kontrol bendeyken bazen aynı ortalama bazen 4.8, ara sokaklara girip park yeri ararsam 5,1lt'ye kadar çıkıyor ortalama.

Aynı yolu hız sabitleyicisiz daha ekonomik alabileceğimi düşünmüyorum.

Otoyolda ise Çamlıdereye yaklaşırken bir iniş bir de çıkış rampası vardır. 120km hıza ayarlı olarak o rampayı inerseniz, çıkışında cc sürekli dip gaz yapmaya kalkar ki, ekonomiye katkıda bulunması imkansız. Ben bu rampada cc'yi kapamam ama hızlanabildiğim kadar hızlanıp, rampaya gelince ayağımı gazdan çeker görevi tekrar cc'ye bırakırım. Bu tarz iki üç rampa otoyolda var. Dİlovasında ise hız sabitleyici kamyonların trafikte olmadığı saatlerde kullanılırsa ekonomi açısından değil, güvenlik açısından rahat olur.

Saygılarımla.

bende aynı senin gibi uygularım rampa da...bir farkla...rampaya sarınca ayağımı gazdan direk çekmem, anlık tüketimi gözlerim, arttıkça ayağımı gazdan kademeli çekip, belli bir litrenin üstüne çıkmasını engellerim, taa ki cc işi devralıp tam gaz vereceği noktaya gelene kadar...böylece cc nin tam gaz vereceği noktayı geciktirmiş olup, hem zamandan kazanırım hemde mazottan...

Yorum bağlantısı
Ruhan Sorgun

160'a sabitlersen farkı görebilirsin gibi geldi bana :D

her zaman 150 ile çıktığım çakallı rampasını bugün önceden gardımı alıp 4.vites iyice devirlenip 5 e alıp basmadan, yani 5.vitesle normal hızlanarak 160 ile başlayıp 160 ile bitirdim. arkadaşım korkmasa 160 km yi de geçiyordu :biggrin: önümde sollayacağım yan yana iki kamyon olmasa daha da basardım. cc testi hiç aklıma bile gelmedi :D

Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş

Konu başlığını değiştirsem mi bilemedim. Hız sabitleyicinin tüketime etkisi gibi bişey :) Neyse, ben ben yeni konular açma hazırlıklarıma devam edeyim, "fasılalı sileceklerin sürücüye etkisi" "otomatik yanan farların sürücüye etkisi" :)

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Konu başlığını değiştirsem mi bilemedim. Hız sabitleyicinin tüketime etkisi gibi bişey :) Neyse, ben ben yeni konular açma hazırlıklarıma devam edeyim, "fasılalı sileceklerin sürücüye etkisi" "otomatik yanan farların sürücüye etkisi" :)

Selçuk'un dağ bayır gezmesinin, ofis yaşantısı ile ömrü geçen üyelere etkisi... :biggrin:

Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş

Evet güzel fikirler. Etkilenen Sürücüler diye bir kitapçık ta çıkarabiliriz :)

Yorum bağlantısı
H.Cenk Bayrakçı

CC yerinde ve etkin kullanıldığında faydalı ve yakıt tasarrufuna katkısı olan bir donanım. Ancak alışkanlık gerektiriyor ve ne zaman devreye sokup, ne zaman devreden çıkaracağınızı iyi bilmeniz gerekiyor. C-Max'i aldığımdan beri kullanıyorum.İlk zamanlarda tedirgin olurken şimdi, mouse kullanır gibi rahatça kullanıyorum CC'u...

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • 2 ay sonra...
Fatih Karaca

Geçtiğimiz hafta İstanbuldan iki defa Ankaraya gittim ve Ankaradan aynı güzergahtan döndüm. (otoyol) Hız sabitleyiciyi de 140 km/saat ayarladım ancak trafik yüzünden sık sık devreden çıkardım. İkinci dönüşümde, Ankara gişelerden Sapancaya kadar neredeyse sürekli hız sabitleyici açık geldim. Konfor iyiydi ancak bu kadar uzun süreli kullanımda bir tehlike fark ettim:

 

Bir saate yakın süre kullandıktan sonra, önüme daha yavaş bir araç çıkıp hız sabitleyiciyi devreden çıkarmak istediğimde ayağımda his kaybı olduğunu, fren pedalına ya çok sert basıp gereksiz bir ani fren yaptığımı ya da yumuşak basıp yeterince yavaşlayamadığımı anladım. Yıllardır hız sabitleyici kullanırım ama fasılasız hiç bu kadar uzun kullanmadığımdan olsa gerek daha önce fark etmemiştim. Ayağı araç tabanında uzun süreler sabit tutmamak, ara ara hareket ettirmek ve hız sabitleyiciyi de bazen devreden çıkarmak gerekiyor sanırım.

Yorum bağlantısı
Önder Kuru

Geçtiğimiz hafta İstanbuldan iki defa Ankaraya gittim ve Ankaradan aynı güzergahtan döndüm. (otoyol) Hız sabitleyiciyi de 140 km/saat ayarladım ancak trafik yüzünden sık sık devreden çıkardım. İkinci dönüşümde, Ankara gişelerden Sapancaya kadar neredeyse sürekli hız sabitleyici açık geldim. Konfor iyiydi ancak bu kadar uzun süreli kullanımda bir tehlike fark ettim:

Bir saate yakın süre kullandıktan sonra, önüme daha yavaş bir araç çıkıp hız sabitleyiciyi devreden çıkarmak istediğimde ayağımda his kaybı olduğunu, fren pedalına ya çok sert basıp gereksiz bir ani fren yaptığımı ya da yumuşak basıp yeterince yavaşlayamadığımı anladım. Yıllardır hız sabitleyici kullanırım ama fasılasız hiç bu kadar uzun kullanmadığımdan olsa gerek daha önce fark etmemiştim. Ayağı araç tabanında uzun süreler sabit tutmamak, ara ara hareket ettirmek ve hız sabitleyiciyi de bazen devreden çıkarmak gerekiyor sanırım.

Hız sabitleyici montajım başarılı okursa dikkate alacağım;)
Yorum bağlantısı
Orçun İnce

VW'nin yaptığı testler sabitleyici standart bir kullanıcıdan %9 daha az yakıt tüketiyor. Yakıt tüketimini arttıran sabitlediğiniz hız genelde, maksimum tork devrinde sabitlediğinizde yakıt tüketimi konusunda otomobil sizden başarılı :)

Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş

Hiz sabitleyicinin belirli periyotlarda (belki 30 dk.) otomatik olarak devreden çıkması lazım. Sürücünün dikkatini de toplamış olur böylece.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mahmut Sayar

Çok çok sevdiğim bir donanım, hatta bundan sonraki araçlarımda olmazsa olmazların ilk maddesini oluşturacağına eminim. Erzincan-Ankara-İstanbul arasında 3 kere yakıt için test imkanım oldu ve her seferinde 1 litreye yakın tasarruf sağladım. Ben bilmediğim yollarda ve yağışlı havalarda kullanmıyorum. Onun dışında rampa çıkmadan evvel yokuş inerken ya da düzlükte 30 km/h kadar hızı artırıp rampanın uzunluğuna göre bunu yedire yedire tepe noktasına eski sabit hıza getiriyorum aracı, normalde 10-12 tüketecek rampa 140'dan 110'a gelene değin 3-4-5 litre ile yorulmadan çıkıyor, öncesinde hızlanırken 8-9 litreyi geçmediği için kesinlikle en ekonomik yöntem bu diye düşünüyorum. Viraj, trafik yoğunluğu olduğu zaman iptal ettikten sonra tekrar aktif hale getirildiğinde hız eski sabit hızdan düşükse malum koltuğa yapıştırıyor ve yakıt tavan yapıyor, bilmiyorum ama böyle zamanlarda sanki aracı zorluyor ve bazı parçaların ömrünü kısaltıyorum gibi bir his oluşuyor bende, o yüzden eski hıza ayağımla gelmeden aktif etmiyorum sabitleyiciyi, bir de İstanbul istikameti Bolu Dağı çıkışı gibi inişlerde hs olmadan boşta inmek daha avantajlı oluyor, gaz vermeden viteste inince hız bir yerden sonra az az düşüyor, hs aktif olduğunda ise 1-2-3 litre ile hızı sabit tutuyor, boşta ise 20-30 km/h kadar hızlanıp araç epey salınıyor. Her inişte olmasa da böyle bilinen ve sürekli eğimlerde daha ekonomik olduğunu düşünüyorum.

 

İlk defa kullanan ya da çok seyrek kullananların dikkatli olması şart, ilk kullandığım dönemde virajlarda, yola aniden fırlayan araçları gördüğümde panik olduğumu hatırlıyorum. Pratik arttığında tehlike bence yok denecek kadar düşüyor, aracım dizel olduğu için henüz hs ile hızın düştüğüne şahit olmadım, turbosuz benzinli araçlarda durum nasıl oluyor merak ediyorum. Mehmet Abi hız değerinin %10'nun altına düştüğünde iptal olduğunu söylemiş, bu bütün araçlar için geçerli midir merak ediyorum.

Yorum bağlantısı

Teknoloji akıllı kullanılırsa her zaman bizlere yardımcı olur, dikkatsiz kullanılırsa da her zaman bize tehlike yaratır.

Örneğin hız sabitleyiciyi 140 gibi bir sürate sabitlersek hemen hemen genel trafiğin süratinde gitmiş oluruz. Ancak bu durumda bizden hızlılar da yavaşlar da sık sık karşımıza çıkacaktır. Hız sabitleyici uzun süreli kullanılamaz. Ancak 100-120 gibi bir sürate sabitlersek, genel trafikten daha yavaş oluruz. Ve bu şekilde hs yi daha uzun süre kullanabilmiş oluruz. Uzun süre kullandıktn sonra önümüze bir engel çıktığında frenle değil de düğme ile devreden çıkarırsak (tamamen kapatmadan, hızı yine hafızada tutarak) gereksiz frene basmış olmayız. Ayakları zaman zaman da hareket ettirmek faydalı olacaktır.

 

Mahmut bey, bolu tüneli çıkışı aşağı inerken boşa almadan ayağınızı çekerseniz bir müddet sıfır yakar bedavaya inersiniz. hızınız 20 km azalınca 2-3 (boşta her daim tüketeceğiniz gibi birşey) tüketecek şekilde hafif gaza basarsanız yeniden eski süratinize döner ve tekrar ayak gazdan çekilerek, bedava yokuş inme işlemine devam edilebilir. Bu sayede bir süre 0 bir süre 2-3 tüketerek, boşa almaya göre daha fazla tasarruf edilebilir.

Yorum bağlantısı
  • 3 hafta sonra...
Hakkı Ünsal

    Hafif rampaya girdiginizde birden aracın gidisi değişiyor.Kesin yavasladı derken birde bakıyorsunuz toparlamıs.Aynı sekilde rampadan inerken gozleriniz yine ibrede, ulan kesin hızlanacak diyorsunuz ama hızlanmıyor.Gözünüz yoldan cok yol bilgisarını denetlemekle geciyor :) Kalite kontrol görevlisi gibi.Artı tusu ile bayagı ince ayar yapılabiliyor.Benim dikkat ettigim nokta ise dusuk viteslerde devir 2bin olmadan sabitlemiyor.Ben boyle gozlemledim.

Yorum bağlantısı

    Hafif rampaya girdiginizde birden aracın gidisi değişiyor.Kesin yavasladı derken birde bakıyorsunuz toparlamıs.Aynı sekilde rampadan inerken gozleriniz yine ibrede, ulan kesin hızlanacak diyorsunuz ama hızlanmıyor.Gözünüz yoldan cok yol bilgisarını denetlemekle geciyor :) Kalite kontrol görevlisi gibi.Artı tusu ile bayagı ince ayar yapılabiliyor.Benim dikkat ettigim nokta ise dusuk viteslerde devir 2bin olmadan sabitlemiyor.Ben boyle gozlemledim.

Hız sabitleyicinin devire bağlı olarak değil de hıza bağlı olarak devreye girmesi gerekli. Sanırım 40km/h'nin üstünde süratlerde devreye alınabiliyor.

 

Saygılarımla.

Yorum bağlantısı
  • 4 ay sonra...
Fatih Taktak

önceki ve ilk aracım 2006 megane 2 idi dizel dynmk versiyon hız sab. de vardı ve çanakkale g.antep arası 1300 km 15 saat tek şoför 2 yada 3 mola ile yorulmadan gidebildiysem yedek şoförün (hız sab.) çok faydası oldu. ikinci aracımı ararken ilk baktığım özellikte buydu. üstelik megandaki hs sistemi rampa çıkarken motoru zorlamamak için devir ve hızı -10 civarı ayarlıyordu. yani 120 sabitlediysem illa o hızda çıkmaya zorlamadan 110 veya 100 e düşüyordu. inerkende rampa dik ise ve hızlanmazsam motor zorlancak ise +10 veya +20 km hızı arttırıyor, ekranda da uyarı yanıp sönüyordu, düzlükte ise son sabitlediğim hıza dengeliyordu. Ford da bunu deneme imkanım olmadı inşallah bu ayarlama sistemi fordda da vardır. Ama netice olarak rahatlığı tartışılmaz derece güzel bence.

Yorum bağlantısı
Alirıza Yaman

Muş'tan İstanbul'a 16 saatte gittim araçta navigasyon varsa virajıda kavşağıda görüyorsun bence harika birşey ve kullanıyorum  :bravo:

Yorum bağlantısı
Caglayan Celiker

Bende yok, olan aracı da hiç kullanmadım. Yine bir konfor donanımının duruma göre zararlı olabileceği durumunu görebiliyoruz. Hız sabitleyici bir sürücünün yol ve sürüş koşullarına olan hassasiyetini azaltır diyebilir miyiz ?

Eğer araç kullanırken; kaç saat direksiyon başında durmalıyız, buna karşın kaç saat dinlenmeliyiz yada uyumalıyız kuralına uyarsak, yol koşulları da elverişli ise hassasiyeti azaltmaz diye düşünüyorum. Ancak, sürücü illede 5-10 saat araç kullanacağım derse, bunu bir nitelik ya da yetenek ölçütü olarak algılarsa, zaten riski yüksek olan kaza ihtimalini daha da arttıran bir özellik old. düşünüyorum. Medeni ülkelerde araç seçerken tercih nedeni olabilecek bir özellik. 

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...