İçeriğe Yönlendir

Otobüslerin Sürekli Yanması Hk.


Borga Tansel

Recommended Posts

Evren Erakçora

Hocam, o BOEING 787 (Dreamliner) All Nippon Airways uçağında oldu. Airbus uçaklarında Lityum Pil kullanılmadığından sorun yok.

 

Ama hatalı tasarım, bunu nasıl düşünmezler denilen o kadar çok durum oluyor ki, ancak bir kaza olunca ortaya çıkıyor.

İşte AirFrance Airbus A330 kazası:

http://www.airkule.com/yazar/AIR-FRANCE-KAZASI-VE-SIDE-STICK-TEKNOLOJISI/640/

 

Hocam, o BOEING 787 (Dreamliner) All Nippon Airways uçağında oldu. Airbus uçaklarında Lityum Pil kullanılmadığından sorun yok.

 

Ama hatalı tasarım, bunu nasıl düşünmezler denilen o kadar çok durum oluyor ki, ancak bir kaza olunca ortaya çıkıyor.

İşte AirFrance Airbus A330 kazası:

http://www.airkule.com/yazar/AIR-FRANCE-KAZASI-VE-SIDE-STICK-TEKNOLOJISI/640/

airbus ta yükselme açı göstergesi yokmuş, ilginç :unsure2:

Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız

Ben de yangınların 10 numara yağla ilgisi olduğunu düşünmüyorum. Yansa tırlar, kamyonlar da yanardı. Ancak sorun ülkemizdeki mercedeslerde gibi. Tabi bu mercedesin hatası olmayabilir ama bir şekilde bu otobüslerle  özellikle de 403'lerle ilgisi var. Hatta bazı 403 araçlara travego kasası giydirildiğini bile okumuştum.

Eğer 302'ler 10 numara yüzünden yanmıyorsa ve yeni araçlar yanıyorsa sorun bence yeni araçlara orijinalinde olmayan ama sonradan eklenen elektriksel donanımlardır. 

Yorum bağlantısı
Mehmet Gülle

Ben de yangınların 10 numara yağla ilgisi olduğunu düşünmüyorum. Yansa tırlar, kamyonlar da yanardı. Ancak sorun ülkemizdeki mercedeslerde gibi. Tabi bu mercedesin hatası olmayabilir ama bir şekilde bu otobüslerle  özellikle de 403'lerle ilgisi var. Hatta bazı 403 araçlara travego kasası giydirildiğini bile okumuştum.

Eğer 302'ler 10 numara yüzünden yanmıyorsa ve yeni araçlar yanıyorsa sorun bence yeni araçlara orijinalinde olmayan ama sonradan eklenen elektriksel donanımlardır. 

aynen hocam 81 den beri duruyor 0302 bizde dünde bir yakın tırcı akrabama sordum olayı aslında 10 numara yağ yüzünden değil yağın birde içine kattıkları neft tarzı maddeler yüzünden çoğu zaman depoda tutuştuğunu söyledi hatta tırcılar bir şey karıştırmıyor ihtiyacı yok çünkü tır istediği kadar güçlü olsun hiçbir şoför rampada tırını zorlamıyor 30 max 40 la çıkıyor ama yolcu otobüslerinin zamanında terminale girmesi gerektiği için pozantı rampasını bile 80 90 hatta 100 ile çıkması gerekiyor bunun içinde 10 numara yağ koymuşsan eğer içerisine o yanıcı maddeleri koymak gerekiyor o yüzden sadece firma arabaları yanıyor yani sadece yağ katsalar bir sıkıntı olmayacak şimdi düşününcede mercedes firmasını suçlamak olmaz bu adam sen depoya neft koy amonyak koy diye o motoru tasarlamamış sonuçta bence yolcu otobüslerinin her terminale girişinde depolarının kontrol edilmesi veya buna benzer mantıksal bir uygulama lazım çoğu zaman canımızı can dostlarımızı bindiriyoruz bu otobüslere

Yorum bağlantısı
Mustafa Yenigün

Özellikle kış aylarında, daha akıcı olması ve donmaması için bu 10 numara yağa daha fazla çözücü katılıyor ve 5 numara yağ adı altında satılıyor. Bu katkı ile yanıcılık özelliği daha da artan yağ, daha da tehlikeli hale geliyor.

 

Bilmeyen arkadaşlar için 10 numara yağın tanımı için alıntı yaparsak :

 

10 numara yağ yıllık tüketiminin 10-15.000 ton/yıl olan oldukça düşük viskoziteye sahip (akışkanlığa karşı direnci yüksek olan) bir tür madeni yağdır. Atık motor yağlarından, yanık ve işlenmemiş ham yağlardan oluşmaktadır. 10 numara yağın çevreyi de çok ciddi bir şekilde kirlettiği bilinmektedir. Yağın motorda yakılmasıyla açığa çıkan kükürt ve ağır metaller de insan sağlığı açısından son derece zararlıdır; ayrıca trafik kazalarında 10 numara yağ kullanan araçlarda yanma ve patlama olabilmektedir.

Yorum bağlantısı
Erdem Terzioğlu

bence yolcu otobüslerinin her terminale girişinde depolarının kontrol edilmesi veya buna benzer mantıksal bir uygulama lazım çoğu zaman canımızı can dostlarımızı bindiriyoruz bu otobüslere

 

Geçenlerde forumda da konuşulmuştu egzoz  denetimi uygulaması. Egzoz değeri yüksek çıkan araçlara 1700 tl ceza uygulaması. Aslında o yapılsa zaten 10 numara yağ kullananlarda çok rahat tespit edilebilir. Sonuçta 10 numara yağ kullanan araçların arkasından kara duman çok attığı çok rahat görülebiliyor. Büyük İstanbul (Esenler) otogarının çıkışına bir ekip konulsa her çıkan otobüsü denetlese kesin çözüm olmasa da epeyi bir caydırıcılığı olur. Çünkü otobüslere 10 numara yağ dolumu esenler otogarında çokça yaygın. Bu ekipler bu dolumu yapanlara baskın yapacak kadar cesur değiller. Sonuçta esenler otogarına her giren bu 10 numara yağları görmeden peronlara çıkamıyor. Herkes görüyor herkes biliyor. Ancak yetkililer ne hikmetse bu işyerlerine baskın yapabilecek kadar kendilerini güçlü hissedemiyorlar. Bu yağları kullanana lafım yok ona imkan verirsen o her türlü hileyi yapar. Ama sen yeteri kadar denetim yapmazsan elindeki imkanı sonuna kadar kullanır. Bu işte dönen rant çok fazla kabul. Ekipler bu ranta çomak sokamıyorlarsa korktukları için. O zaman demin bahsettiğim yöntemle kullananları cezalandırırlarsa talep düşer talep düşünce arz ortadan kalkar. Otobüsleri otogarlarda denetledik peki kamyonlar ne olacak derseniz de kamyonlar içinde ulaştırma bakanlığının yollarda kantar uygulaması var. bir çok yerde bu kantarlar var  oralarda durdurulan kamyonlara da bu egzoz ölçümü yapılırsa sorun nispeten azalır.

Maliye bakanı 10 numara yağın vergisini artıracağına bu uygulamaya gitsin devlet daha çok para kazanır. Kullanan azaldıktan sonra da vergiyi getirirse kullanımı engelleme yönünde bir çaba olur. Ama hiçbir zaman %100 başarı sağlamaz. Yine de %90 oranında etki büyük başarı demektir.

Yorum bağlantısı

Tabi şunu da belirteyim geçenlerde bir arkadaşım Bursa'dan Kastamonu'ya gelirken Türkiye'nin bilindik bir firması ile gelirken (k.... k... firmanın adı) otobüsün normalde 7 saatlik yolu 12 saatte geldiğini söyledi. Yol boyunca her benzinlikte amonyak aradıklarını arabanın gitmediğini söyledi. Muavine sorduğunda bu travegolar amonyak olmayınca gitmiyor demiş. Arkadaş ta tabi inanmış. Ama ben pek inanmadım. Amonyak 10 numara yağın incelmesini ve kolay yanıcılığını sağlayan bir madde. Oldukça yanıcı ve parlayıcı bir madde. Eğer benzinlikte amonyakı bulmuş olsalar kimya profesörü şoför depodaki yağ oranını göz kararı kestirip ona yetecek kadar amonyakı hassas terazisi ile ölçüp depoya koyacaktı. Sonuçta hassas terazi ile dengeli bir karışım yaptığı için sorun çıkmayacaktı. Yada terazideki 5 litrelik hata payı ile otobüs parlayacaktı. Kasko şirketleri inşallah 10 numara yağ kullanımı sonucu oluşan hasarları ödemiyorlardır. bunu tam bilmiyorum ama  eğer ödeme yapılıyorsa insanların vurdumduymazlıkları daha da artarak devam eder.

 

Dediğiniz amonyak değil AdBlue katkısı olabilir.

 

Mazot bu kadar pahalı, yollar bu kadar kırıcı, taşımacılıkta herkes otobüse yüklenmiş durumda olunca rekabet oluyor, firmalar fiyat düşürüyor, olan otobüs sahibi ve şoförüne oluyor. Adam mecbur biryerlerden çalıyor. İkram vermiyor, mazotta ucuza kaçıyor, yoldan biletsiz yolcu alıyor v.s. Zaten otobüs almak için vermiş 1 milyon tl ye yakın para. Otobüs taşımacılığı artık ülkemizde pahalı. Çünkü en fazla 40-50 kişi taşınıyor. Taşımacılıkta trene geçilmelidir. Çünkü 1 seferde 200-300 kişi taşınabilir. Turgut Özal'ın demiryolları ile ilgili "modası geçmiş bir ulaşım yöntemi"  ve "Demiryolu komünist ülkelerin tercihidir, çünkü ulaşımı merkezi denetim amaçlıdır" demesi günümüze nasıl gelindiğinin bir özeti.

 

Yanan otobüsler genelde mercedes oluyor. Özellikle o404 ler park halindeyken! yanmaları ile meşhurdular. Otobüslerin kaporta kısmı, plastik, mika dır. Bu da biryer yandığında o yangının durdurulamaz olacağının habercisi.

Yorum bağlantısı
Hüseyin Sönmez

Plastik yanması durumuna karşıyım, zira plastik hammadde içine katkı ile alev yürümesini engelleyerek "V0" denilen yanmazlık durumu oluştululabiiyor, plastik bir kornişi sobaya atıp yakmayı deneyin bakalım yanacak mı.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mustafa Yenigün

Plastik yanması durumuna karşıyım, zira plastik hammadde içine katkı ile alev yürümesini engelleyerek "V0" denilen yanmazlık durumu oluştululabiiyor, plastik bir kornişi sobaya atıp yakmayı deneyin bakalım yanacak mı.

 

Katılıyorum, kullanılan malzemeler kullanılacakları bölgeye göre yanma ve damlama hızı testleri yapılarak uygun hale getiriliyor.

Yorum bağlantısı
Hüseyin Sönmez

Katılıyorum, kullanılan malzemeler kullanılacakları bölgeye göre yanma ve damlama hızı testleri yapılarak uygun hale getiriliyor.

Bu işin sertifikasyonu var, elektriğin olduğu risk alanlarında V0 sertifikasyonlu yani alev almaz yada alev yürümez malzeme kullanımı şart, yoksa o otobüsler ticari onay alamaz, ancak kullanılan plastik malzeme değişimi orjinali ile yapılmaz sa dnetimi olmadığı için çıtır çıtır yanar, mercedes'in de demek istediği bu bence.

Yorum bağlantısı
Mustafa Yenigün

Bu işin sertifikasyonu var, elektriğin olduğu risk alanlarında V0 sertifikasyonlu yani alev almaz yada alev yürümez malzeme kullanımı şart, yoksa o otobüsler ticari onay alamaz, ancak kullanılan plastik malzeme değişimi orjinali ile yapılmaz sa dnetimi olmadığı için çıtır çıtır yanar, mercedes'in de demek istediği bu bence.

 

Ayrıca Türkiye'de satılan otobüslerin birçoğu aynı şekilde yurtdışına da ihraç ediliyor. Herhangi bir nedenle yangın çıktığı zaman, firmalar o araca monte ettiği her parçanın yanmazlık sertifikasına (burada yanmazlık tabiri hiç yanmamak anlamında değil, daha çok yanma hızı ile alakalıdır) sahip olduğuna dair raporu sunmak zorundadır. Araç üzerinden çıkan parça, firmanın taktığı parça değilse üretici firmanın sorumluluğu ortadan kalkar.

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Hocam, o BOEING 787 (Dreamliner) All Nippon Airways uçağında oldu. Airbus uçaklarında Lityum Pil kullanılmadığından sorun yok.

 

Ama hatalı tasarım, bunu nasıl düşünmezler denilen o kadar çok durum oluyor ki, ancak bir kaza olunca ortaya çıkıyor.

İşte AirFrance Airbus A330 kazası:

http://www.airkule.com/yazar/AIR-FRANCE-KAZASI-VE-SIDE-STICK-TEKNOLOJISI/640/

 

 

o kazayı derste anlatırım her zaman.  bir de 1992 lyon kazası var. airbus. kaza sonrası tüm uçaklardaki yaklaşma cihazı arayüzü değiştirildi. teknik hata değil tasarım hatası.

 

Airbus'ın sanıyorum ki ilk ölümlü kazasıydı. İkincisi de geçen ay düşen UPS'in kargo uçağıydı. 2 pilot öldü.

Yorum bağlantısı
Mustafa B Akkaya

Daha fazla kar edeyim derken mazot yerine 10 numara yag koyup 3-5 bin tl kar edebilirsin ama birde bu işin kaçınılmaz sonu var 500 bin tl den fazla verdigin ekmek teknen yanar içindeki insanların canını hiçe sayarsın maddi manevi her türlü zarar bu işin sonu 

ama vurdumduymazlık hep birşey olmazcı tavır yüzünden pamuk ipligine baglı yasıyoruz birde gözgöre göre yasak olan şeyi denetleyemeyen devlet yetkililerine ne demek gerek satanla denetleyici ahbap olursa farklı alısveriş içerisinde olursa hiçbirşeyin önüne gecilmez boşa konuşur dururuz denetimin laçka oldugu yerde herhangi bi yasak ve standarttan bahsetmek mümkün degil 

Yorum bağlantısı
Hüseyin Sönmez

Ayrıca Türkiye'de satılan otobüslerin birçoğu aynı şekilde yurtdışına da ihraç ediliyor. Herhangi bir nedenle yangın çıktığı zaman, firmalar o araca monte ettiği her parçanın yanmazlık sertifikasına (burada yanmazlık tabiri hiç yanmamak anlamında değil, daha çok yanma hızı ile alakalıdır) sahip olduğuna dair raporu sunmak zorundadır. Araç üzerinden çıkan parça, firmanın taktığı parça değilse üretici firmanın sorumluluğu ortadan kalkar.

Bunun için de UL 94-V0 sertifikası olmalı, bildiğim kadarı ile EU bunu kabul ediyor,

V0, belli bir alev miktarında vertikal yönde belli bir ilerleme demek.

Yorum bağlantısı
Mehmet Gülle

birde şöyle bir şey var günümüz de yönetim anlayışına baktığımız zaman 5n1k yani 5 almak 1 vermek mazotun bu günkü fiyatı 5 alındığının milletin kaçak mazot veya 10 numara yağ kullanmasına karışmamak 1 verildiğinin göstergesi en azından kimse çıkıp yav ne oluyor aga 5 liraya benzin 4.50 liraya mazot mu olur demiyor ne maliye bakanının ne enerji bakanının başı ağrımıyor birde devletin verdiği fiyattan mazot alsa tırcılar otobüsçüler taşıma fiyatları uçar o zamanda haydi enflasyon başladı bilmem ne oldu :) balıkçılara 1 2 liradan mazot veriyor açığı bize giydiriyorlar allahtan tanıdık var arada dizel araba düşerse altımıza gidip fulluyoruz  :)

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...