İçeriğe Yönlendir

Yüzde Yüz Yerli Dizel!


Sertaç Karginer

Recommended Posts

Sertaç Karginer

Yüzde yüz yerli dizel!

Akdeniz Üniversitesi’nden (AÜ) Prof. Dr. Hikmet Rende ve öğrencileri, tamamı Türkiye’de üretilen yüzlerce parçayı bir araya getirerek ilk tam, yüzde yüz yerli dizel motoru yaptı. Prof. Dr. Rende, "Bu motor hepimizin, Türkiye’nin ürünü ve gururu" dedi.

 

yuzde-yuz-yerli-dizel--436466033f11.md.j

 

AÜ Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü’nden Prof. Dr. Hikmet Rende ve öğrencileri, yüzde yüz yerli dizel motor yapmayı başardı. Emekli öğretim görevlisi Fikret Özdener’in sponsor olduğu ve yaklaşık bir yıl süren araştırma ve uygulama çalışmaları sırasında Prof. Dr. Rende ve öğrencileri, Türkiye’nin yurtdışından bütün olarak ithal ettiği motoru oluşturan tüm parçaların, Türkiye’de üretildiğini tespit etti. Daha sonra İstanbul, Konya, Denizli, Çanakkale, Sivas gibi bazı illerde motor için fason veya diğer şekillerde üretim yapan firmalar bulundu. Ardından tüm bu firmaların üretimlerinden örnekler toplandı ve üniversitede bu parçalar bir araya getirilerek, tamamı yerli üretimden oluşan Türkiye’nin ilk yüzde 100 yerli dizel motoru çalıştırıldı. 4 silindirli, 120 beygir gücünde, 3000 cc’lik motor, minibüs ve manyonet tipi araçları rahatlıkla çalıştırabilecek şekilde tasarlandı.

TAMAMI TÜRK ÜRETİMİ

Motorda kullanılan 200’e yakın parçanın tamamının yerli üretim olduğunu belirten Prof. Dr. Hikmet Rende, Türkiye’de otomotiv yan sanayinin, 1964 yılında çıkarılan Montaj Sanayi Talimatı’nda ’ana sanayide yerli yüzde oranının artırılması mecburiyeti’ sonrası giderek güçlendiğini ve geliştiğini kaydetti. Türk otomotiv sektöründe son 15 yıllık dönemde birçok uluslararası markanın fason üretimlerini gerçekleştiren firmalar bulunduğuna dikkati çeken Prof. Dr. Rende, otomotiv yan sanayisinin üretim kapasitesi, çeşitliliği ve ulaştığı standartlar itibariyle, ülkemizde imal edilen taşıtlar için gerekli yedek parçaların sayısının yüzde 90’ını karşılayabilecek düzeye geldiğini söyledi.

 

AÜ Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü’nden Prof. Dr. Hikmet Rende ve öğrencileri, yüzde yüz yerli dizel motor yapmayı başardı. Emekli öğretim görevlisi Fikret Özdener’in sponsor olduğu ve yaklaşık bir yıl süren araştırma ve uygulama çalışmaları sırasında Prof. Dr. Rende ve öğrencileri, Türkiye’nin yurtdışından bütün olarak ithal ettiği motoru oluşturan tüm parçaların, Türkiye’de üretildiğini tespit etti. Daha sonra İstanbul, Konya, Denizli, Çanakkale, Sivas gibi bazı illerde motor için fason veya diğer şekillerde üretim yapan firmalar bulundu. Ardından tüm bu firmaların üretimlerinden örnekler toplandı ve üniversitede bu parçalar bir araya getirilerek, tamamı yerli üretimden oluşan Türkiye’nin ilk yüzde 100 yerli dizel motoru çalıştırıldı. 4 silindirli, 120 beygir gücünde, 3000 cc’lik motor, minibüs ve manyonet tipi araçları rahatlıkla çalıştırabilecek şekilde tasarlandı.

TAMAMI TÜRK ÜRETİMİ

Motorda kullanılan 200’e yakın parçanın tamamının yerli üretim olduğunu belirten Prof. Dr. Hikmet Rende, Türkiye’de otomotiv yan sanayinin, 1964 yılında çıkarılan Montaj Sanayi Talimatı’nda ’ana sanayide yerli yüzde oranının artırılması mecburiyeti’ sonrası giderek güçlendiğini ve geliştiğini kaydetti. Türk otomotiv sektöründe son 15 yıllık dönemde birçok uluslararası markanın fason üretimlerini gerçekleştiren firmalar bulunduğuna dikkati çeken Prof. Dr. Rende, otomotiv yan sanayisinin üretim kapasitesi, çeşitliliği ve ulaştığı standartlar itibariyle, ülkemizde imal edilen taşıtlar için gerekli yedek parçaların sayısının yüzde 90’ını karşılayabilecek düzeye geldiğini söyledi.

 

SERİ ÜRETİM YAPILABİLİR

İlk yerli dizel motor üretimi fikrinin öğrenci eğitimlerine yönelik firma ziyaretleri sırasında oluştuğunu belirten Prof. Dr. Rende, Türkiye’deki bu üretimlerin Avrupa standartlarında olduğunu, ilk çalışma olması sebebiyle maliyetinin biraz yüksek çıksa da seri üretime geçilmesi halinde düşeceğini dile getirdi.

Bu motorun Türkiye’de otomotiv yan sanayisinin ulaştığı teknoloji ve rekabet gücünün göstergesi olduğunu dile getiren Prof. Dr. Rende, şunları söyledi:

"Bu motorda İstanbul, Konya, Bursa, Eskişehir, Sivas, İzmir, Denizli illerimizde üretilmiş parçalar bulunmaktadır. Bundan sonraki çalışmalarımızda yeterince maddi destek bulmamız durumunda, bu motordan daha küçük 1400- 1600 cc dizel, 100- 110 beygir gücünde bir motorun yüzde 100 yerli üretimi için çalışmalarımıza devam etmek istiyoruz. Ancak bununla yetinmeyip daha da çalışmak lazım. Kendi motorumuzu, aracımızı, otomobilimizi üretebiliriz, artık kimsenin şüphesi olmamalıdır. Ancak bu işler, teknoloji, modern üretim sistemleri, kaliteli üretim, otomotiv ve makine mühendisliği bilgisiyle olur. Bu motor hepimizin ürünü, hepimizin gururu, Türkiye’nin ürünü, Türkiye’nin gururu."

                                                                                                                              

                                                                                                                                   Kaynak:www.Milliyet.com.tr

  • Beğen 7
Yorum bağlantısı
Çağlar Adakoğlu

Keşke böyle azimli ve çalışkan mühendislerimizin değeri bilinse de otomotiv,uçak sanayi gibi alanlarda daha da gelişebilsek geliştirebilsek.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Burada unutulan sey hicbir parcanin kendi bulusumuz ve gelistirdigimiz bir sey degil sadece Türkiyede baskalarinin patenti ile üretilen sadece üretilen ama kendi malimiz olmayan bir motordan bahsediyoruz. Buda su anda Türkiyede monte edilen tüm araclarin durumundadir. Hundai parcalari yollar biz birlestiririz  ve Türk mali olur. Ayni sey tüm Türkiyede monte edilen araclar icin gecerlidir.

Adamlar bizde iscilik ucuz diye birkac parcada yaptiriyorlar ama bu parcalarda bizim degil onlarin.

Yapilanda 3 lirelik motor bunuda ancal kamyonda kullanirsiniz baska ise yaramaz.

 

Bu isler bu kadar ucuz olmamali. Böyle yapmaklada sadece kendimizi kandiriyoruz.

Kendimiz sifirdan ve kendi olanaklariyla yapilan bir parca motor otomobil varsa sapka cikaririm. 

Turgay bey,

Burada yabancı parça alınıp yapılmıyor ki? Yerli üretim parça alınıp mühendisliği yapılıp montajlanmış.

Devrim arabası bile yapılırken bir opel sökülerek esinlenilmiştir.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı

Helal olsun inşallah destek alınır da gelistirilir. Ulkemizde bir çok karoser üretimi yapan firma var. Mercedes man motoru kullanacağına yerli üretim kullanır

Yorum bağlantısı
Ahmet Aydın

Yapılan şey bu kadarda küçümsenmemeli diye düşünüyorum. Çin otomotiv sektöründe giderek gelişiyor.Çok kapsamlı bilgiye sahip değilim ama bir yerlerden bir şekilde başlanması gerekiyorsa bu o başlangıç olabilir.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Abdurrahman Bedir

sorun motor yapmamak yada yapamamak değil, sıkıntı yaptığınız parçanın, motorun vs nin piyasaya sürülebilirliğinin olması, seri üretiminin yapılabilmesidir.. Bir çok sanayii ürünü ülkemizde yapılabilmesine rağmen, maliyet yüksekliği, dışardan alımın daha ucuza mal olması vs gibi nedenlerle sanayii üretimine geçilememiştir..en azından yerli üretim yapılmamasının gerekçesi olarak bu nedenler ileri sürülmüştür..

Yorum bağlantısı
Hüseyin Sönmez

Turgay bey,

Burada yabancı parça alınıp yapılmıyor ki? Yerli üretim parça alınıp mühendisliği yapılıp montajlanmış.

Devrim arabası bile yapılırken bir opel sökülerek esinlenilmiştir.

Enjektör, yakıt pompa sistemi, common rail vs gibi Bosh, Valeo vs üreticilerin patentindedir, bunlara karşılık farklı bişey yapılabiliyorsa %100 yerli olabilir belki.

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Enjektör, yakıt pompa sistemi, common rail vs gibi Bosh, Valeo vs üreticilerin patentindedir, bunlara karşılık farklı bişey yapılabiliyorsa %100 yerli olabilir belki.

Patente bakarsak, cep telefonunun da, klimanın da tek bir üreticisi olurdu?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

lisansı türk değildir. 

Yapılabilir mi yapılır. Ama o parçaların tasarımının da yapılması ve yerli olması lazım.

 

Mersedesin şanzıman parçaları da yerli bir bakıma.

Yorum bağlantısı
Umut Taşlı

Rudolf Diesel bunu beğen(me)di.  :p

 

(Mekanı cennet olsun, o olmasa ne olurdu halimiz? :D )

Yorum bağlantısı
Hüseyin Sönmez

Rudolf Diesel bunu beğen(me)di.  :p

 

(Mekanı cennet olsun, o olmasa ne olurdu halimiz? :D )

Van diesel değilmiydi la? :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
İsmail Terhan

zaten kimse aracın motorunun hangi ülkeye olduğuna bakmıyor ki genelde. toplamına bakılıyor. misal laguna eski kasalarda volvo motor kullandı ama millet fransız araç diye biliyor. 407 ile focus 2 tdci lerin motoru aynı diye biliyorum oda fransız diye geçiyor. bi babayiğit yapsa şöyle güzel bir araba başlangıç olarak kullansa peugeot ford ne bileyim farklı markaların motorunu biz de tereddütsüz alsak sonrası gelir inş.

Yorum bağlantısı
Ahmet İhsan Akşen

zaten kimse aracın motorunun hangi ülkeye olduğuna bakmıyor ki genelde. toplamına bakılıyor. misal laguna eski kasalarda volvo motor kullandı ama millet fransız araç diye biliyor. 407 ile focus 2 tdci lerin motoru aynı diye biliyorum oda fransız diye geçiyor. bi babayiğit yapsa şöyle güzel bir araba başlangıç olarak kullansa peugeot ford ne bileyim farklı markaların motorunu biz de tereddütsüz alsak sonrası gelir inş.

aynen. focus almadan önce dizel C3 bakınıyordum herkes onların motoru çabuk bitiyor fiesta al diyorlardı :)

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Renault 1,5 dCİ lar, %100 yerli üretim mesela..

Motor mu? Komple mi?

Motor bir zmaanlar burada üretilip yapıldı ama şimdi bildiğim kadarı ile tüm parçalar yurtdışından gelip burada montajlanıyor.

Yorum bağlantısı

%90 oranında komple sayılır. Volan, kep denilen piston başları, krank mili vs. Motor bloğu hariç aklına gelen hemen hemen tüm metal döküm parçaları biz veriyoruz. 

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...