İçeriğe Yönlendir

Powershift Şanzımanı Analiz Ettim.


Ali Darbaz

Recommended Posts

Ali Darbaz
 

Bu haftasonu 2014 Ford Fiesta 1.6i Ti-VCT 6 ileri Powershift versiyonu test ettim. Daha öncede TDCİ 1,4 2014 fiesta kullanmıştım. Ölü sezonun başlaması, ve kiralık otomobil piyasasında oluşan rekabetten faydalanarak, son derece cuzi bir fiyata Fiestayı kiraladım. 
Kesinlikle belirtmeliyim ki, Powershift denen sistem tam bir şaheser. Bir çok zorlu parkurda 440 km kullanma şansını elde ettim. Ayrıca 17 km uphill ve downhill sürüş şansıda elde ettim. 0dan 1600 metre rakımlı bir dağ yolunda powershift Şanzımanın inanılmaz performansına şahit oldum. 
Arabamız 2014 model Ford Fiesta kasa olup, üstünde 105 beygirlik, 1600 litrelik unite yerleştirilmiş. Motor maksimum torkunu 4300 - 4500 devir aralığında 150 nm olarak ölçülmüş. Araba sıradan bir benzinli otomobil. Bu sıradanlığı bozan, eskiden 4 ileri otomatik olan şanzıman artık yeni model makyajlı fiestalarda 6 ileri cift debriyajlı otomatikleştirilmiş şanzıman olması. 
 


Evet eski klasik tork konvertörlü 4 ileri şanzıman yerini iç içe geçmiş üçer vitesli iki vites kutusunun birleşmesinden oluşan bir muhendislik harikasına bırakmış. Aslında bu Wolkswagenin ellerinde patlayan DSG şanzımanın Ford kopyası. Fakat ford 2007-2012 yılları arasında otomatik şanzıman konusunda dikiş tuturamayan bir firmaydı. CVT denediler olmadı, Otomatikleştirilmiş normal şanzıman yaptılar. İstanbul trafiğinde ısıdan patladı, Son olarak klasik torq convertöre döndüler, onlarda çok yaktı. Bu yıllar arasında üretilen Fordun başarılı otomatik şanzıman barındıran otomobilleri malesef neredeyse hiç yok. 
Ford muhendisleri Wolkswagen Bugati Veyron'da ilk kullanmaya başladıkları DSG şanzımanın fikrini beyendi, Onların hatalarından ders çıkardı. Ford kendi üretimi dual clutch semi-automatic gearbox geliştirdi. İşte bu şanzıman PowerShift olarak adlandırılan vites kutusudur. 
Aracı aldığımda biraz acemilik cektim. Debriyajı olmayan bir arabayı ilkez kullanışım. Alışmam yaklaşık 1 saatimi aldı. Aracı hareket ettirmek biraz ilginc. Motoru çalıştırdıktan sonra Park modundan Drive moduna almak için önce fren pedalına basıp Vites kolunu serbest bırakmanız gerekiyor. Fren pedalında bir sensor var. Şanzıman P modunda iken sanki fren pedalını kilitleyen bir mekanizma var. Belli bir oranda basınca vites kolu serbest kalıyor. Serbest kalınca Drive moduna cekiyorsunuz. Bir anda fren pedalı yumuşuyor ve sonuna kadar basabiliyorsunuz. Burdan anlaşıldığı gibi, Fren pedalı aslında Debriyajlar ile ilişkilendirilmiş. İşte DSG ile Powershift arasındaki en büyük fark bu olmalı. Arabayı sürerken anlaşıldığı üzere, hızım 0km olduğunda, şanzımandan bir ses geliyor. Bu çok iyi tanıdığımız Debriyaj diyaframının gevşeme sesi. Fren pedalı aynı zamanda hız sensörüyle ilişkilendirilmiş bir debriyaj pedalı. Bu sayede dur-kalk trafikte şanzıman ısınmıyor. Vites kolunu N konuma getirmenizde gerekmiyor. İşte Wolks Wagen Dsg Şanzımanlarının 45000 km de bir Balata sıyırma sebebi, bu mekanizmadan kaynaklanıyor. Ford Muhendisleri bu şanzıman için 240000 km bir ağır bakım garantisi veriyor. Normal Dsgler 75000 km yolu zor deviriyor. Klasik Otomatiklerde sıksık yağı suyu değiştirlmesi gerekirken, CVT şanzımanlarda yüksek torklu kullanımda kasnakları parçalıyor. Ama Ford Powershifte normal bakımla 240000 km garantiyi veriyor. 



Powershift şanzıman Gaz pedalı ilede oldukca iyi ilişkilendirilmiş. Gaz pedalı basma oranına göre tahminen 3 veya 4 modu var gibi. Gaz pedalı ile Şanzıman arasında kullanılan Drive Bye Wire sistem son derece iyi çalışıyor. Fiestanın başındayken bana ne istediysem onu verdi. Ekonomi yapmak istedim eknomi, Sınırları zorlamak istedim beni uçurdu. Ucaklardaki gaz kontrollerine benzettim. 
 


Araç Drive Modunda iken : 

Gaz pedalına %20 bastığınızda arac her 2000 devirde vites değişirerek ekonomi yapıyor. Çok kısa sürede 6nci vitese tırmanıyor. 90 km hızla giderken 5,9 litre benzin yakıyorsunuz. 
Yokuş çıkarken hızı korumak için %30 gaza basınca bu sefer vitesler 3000 devirde bir değişiyor. 7,1 litre yakıt tüketiyor. 
Drive modunda isterseniz vites topuzundan vitesleri değiştirmek mümkün. Araba sollamak istediğinizde, %50 oranında gaz basınca, yakıt tüketimi 13 litreye fırlıyor. fakat araç maksimum tork devrine yani 4000 li devirlerde çalışıyor. 
İşte her ne oluyorsa bu %50 ve üzeri gaza bastığınızda oluyor. Araba bir miktar hızlanmaya ihtiyacımızı anlıyor. Yakıt pompası 13 litre yakıtı pompalıyor. Ama araçın devri ve hızı yeterince hızlı artmadığını fark edince , ki bu yaklaşık 2 sn sürüyor. bu sefer şanzıman 1 alt vitese düşüyor. Maksimum Tork devrinin sonuna kadar hızlanıp tekrar bir üst vitese geçiyor. Bu gerçekten çok ekonomik bir akselerasyon mantığı. Gaza %70 üzeri bastığınızda ise araba hiç tereddütsüz vites düşürüyor. Maksimum Tork devrinin sonlarına kadar çıkarak sürekli viteslerini artırmaya devam ediyor. 

 
Araba akselerasyon biter bitmez maksimum ekonomi için uygun olan 6nci vitese geciyor. Arabayı %75 gazla 4300 devirde 5nci vitesede 120 km hıza tırmandırıp gazı kestiğinizde direk vites 6 ya geciyor. İsterseniz ayağınızı gazdan tamamen cekin rolanti gazı bile olsa şanzıman vites 6ncı vitese geciyor. 
Otomobil 6ncı vitesde 3000 devirde 120 km hızla giderken 7 litre yakıt tüketimi var. 



Powershift S modun 

Powershift D modunda tork üzerinden değişimler yaparken , S modunda ise Beygir üzerinden vites değiştiriyor. Buda yaklaşık 2000 devir daha fazla vites değişimleri demek. Drive modun da 4500 devirde vites değişirken, S modunda motorun 6500 devri görüyorsunuz. Ama gerçekten çok gürültülü oluyor. 6000 devir ceviren 1,6 motor pek keyifli ses vermiyor. 
Yeni Powershift şanzımanlı 1,6 üneteye sahip fiesta ile tam 440 km yol gezdim. okadar hızlı yeryer yüksek devirli kullanmama rağmen 6,9 litre yakıt ortalamasıyla parkuru bitirdim. 

Özelikle 17 km olan dağ parkuru gercekten harika deneyimler yaşattı. Gaz pedalında ki sensörler öyle güzel ayarlanmış ki, hiç bir araç bana yetişemedi. Zigzaglı ve yüksek eğimli dağ virajlarında, Çok keskin U tırmanışlarda, araba girip çıkarken üç saniyede iki kez vites değiştiriyor. Aracta şanzıman lagı yok. Hızınızı vitesden kaynaklanan güç kayıplarından dolayı kaybetmiyorsunuz. U tırmanışlarda trafikteki diğer araçlar korkunç şekilde, vites lagından dolayı hız ve güç kaybediyorken, ben elimi kolumu sallaya sallaya tırmanmaya devam ettim. 
Daha önce Fiesta 1,4 TDCI kullandım, 5,7 litre yakıt tüketimi ile kullandım. Üstelik değerleri düşürmek için oldukca kendimi kastım. Yakıt ekonomisi yapayım derken motoru boğdum, duman attım, yokuşta hız kaybettim, Torku kaçırdım, devirden oldum. 
 


Ford Fiesta 1,6 Powershift hiç kasmadan ekonomi yapmadan 6,9 litre benzin tüketebildi. İki elim direksiyonda , gözüm yolda son derece güvenli ve konforlu yolculuk yaptım. Yokuşta kaçırmadı, Güç isteyince güç, Ekonomi isteyince ekonomi. Bu fiestaya binecek insanın gaz pedalına basmayı öğrenmesi yeter. 
Benim için Manual şanzıman artık temelli gitmiştir. 

 
  • Beğen 12
Yorum bağlantısı
Ayhan Sırtıkara
(düzenlendi)

Güzel paylaşımlar teşekkür ederiz, ancak test ettiğiniz kuru kavrama (dry clucth) versiyonların arıza istatistiğinin DSG'den geri kalır yanı yok. Bu sebeple bu ürünün yerini alacak 7 ileri bir versiyonu çıkacak, GETRAG DCT New Modular Platform From 100Nm to 500 Nm başlığıyla aratırsanız webden poweshift ile ilgili Mayıs 2013'te yayınlanan sunumu bulabilirsiniz. Ben Focus wagonda kullandım, beğenmedim. Ancak yağlı kavrama (wet clutch) Mondeo güzeldi. Yağlılarda sorun yok, diğer taraftan Volvo ve Ford'da arıza sayısı düşük.

tarihinde Ayhan Sırtıkara tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
(düzenlendi)

dikkatli kullanılırsa sorun olmaz. DSG de de POWERSHIFT de de. Velev ki oldu. Olan genelde balata bozulması gibi vakalar. Bildiğin robotize şanzımanın çift debriyajlısı. Mucize bir uzay teknolojisi yok. Tamiri de yapılır uzun vadede. Bence klasik şanzımandan daha kolay tamir edilebilir daha ucuza edilebilir. Şu an servisler öpmekle meşgul. Akılları başlarına gelmeli.


Fordda arıza sayısı düşük çünkü kullanım sayısı çok az. Şirket araçları olan araçlarda da daha yayılmadı. VW ise özellikle jetta ile bunu şirket araçlarına çok verdi. nasıl kullanılıyor biliyorsunuz.

tarihinde Mehmet Göktürk tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

uphill ataşehirde miydi :)

 

Uphill ve Downhill kavramlarını Japon Tougelerindeki düellolardan öğrendim. Eski bir anime vardı 1995 yapımı, İnitial D adında.  Bende orda öğrendim. 

 

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
(düzenlendi)

Len bu benim eski arabam.. Nissan 200SX :)  Anında konsoldan uyandım başlar başlamaz video. celica yı da andırıyor ama zaten iki model tıpkı benzer.

 

38797404003_original.jpg


Şaka bir yana onlar kavram değil ingilizce yokuş yukarı ve yokuş aşağı demek. 

tarihinde Mehmet Göktürk tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Halil Gümüş

Analiz için teşekkürler.

İbizayı almadan önce bende powershift fiestayı test etmiştim; ancak bana DSG nin kötü bir kopyası izlenimi verdiğinden almadım. Zaten yukarda bi arkadaşın söylediği gibi 7 vites olanı geliştirildi, belki o alınabilir bir sistem olur.. 

Yorum bağlantısı
Cem Dilmen

Ali Bey çok güzel ve detaylı bir son kullanıcı deneyimi olmuş. Elinize sağlık. Ben de powershift şanzımandan oldukça memnunum. Kesinlikle tavsiye edebileceğim bir opsiyon...

Yorum bağlantısı
  • 7 ay sonra...
İbrahim Barış Çağlar

Ali bey ve diğer katılımcılara sormak istediğim konu powershift şanzıman.

 

2015 model 1.5 tdci FOCUS'larda kullanılan powershift şanzımanın daha eski focuslardan  farklı olduğu,

bu yeni şanzımanın Volvo'larda ve mondeo'da kullanılan ıslak kavramalı tip olduğu bu sebeple de daha önce bahsedilen "powershift problemmerini" barındırmadığıdır.

 

bu konuda ne dersiniz?

 

ayrıca eğer gerçekten farklıysa bu powershifti diğer eski focuslardaki powershiftlerden nasıl ayırt ediyoruz ismi tamamen aynı, üzerinde farklı bir kod falan mı var ? 

Yorum bağlantısı
İbrahim Barış Çağlar

Ali bey ve diğer katılımcılara sormak istediğim konu powershift şanzıman.

 

2015 model 1.5 tdci FOCUS'larda kullanılan powershift şanzımanın daha eski focuslardan  farklı olduğu,

bu yeni şanzımanın Volvo'larda ve mondeo'da kullanılan ıslak kavramalı tip olduğu bu sebeple de daha önce bahsedilen "powershift problemmerini" barındırmadığıdır.

 

bu konuda ne dersiniz?

 

ayrıca eğer gerçekten farklıysa bu powershifti diğer eski focuslardaki powershiftlerden nasıl ayırt ediyoruz ismi tamamen aynı, üzerinde farklı bir kod falan mı var ? 

 

 

1.5 Focus TDCi'deki şanzıman  --> Getrag 6DCT450 - MPS6, ıslak kavramalı   imiş.

Yorum bağlantısı
  • 4 hafta sonra...
Ali Darbaz

1.5 Focus TDCi'deki şanzıman  --> Getrag 6DCT450 - MPS6, ıslak kavramalı   imiş.

 

Ben şanzımanı araştırmdım, http://www.automaticchoice.es/Catalogo%20AC/Catalogue/6dct450.pdf

Bu pdf dökümanda görüldüğü gibi yine çift kawrama var. Ben ıslak kavrama göremedim. Islakdan kasıt nedir onu bilmiyorum. 

Ama ıslak kavrama  yani Liquid coupling yapan şey Tork konverteridir. O da bu tasarım şablonunda yok. Yani çift kavramalı bir şanzımanda ıslak kavrama nasıl oluyor. Ben bunu öğrenmeyi çok isterim. 

Bu arada ıslak kavrama , Yani tork konverter budur 

 

Yorum bağlantısı
Ali Elöver

Ben şanzımanı araştırmdım, http://www.automaticchoice.es/Catalogo%20AC/Catalogue/6dct450.pdf

Bu pdf dökümanda görüldüğü gibi yine çift kawrama var. Ben ıslak kavrama göremedim. Islakdan kasıt nedir onu bilmiyorum.

Ama ıslak kavrama yani Liquid coupling yapan şey Tork konverteridir. O da bu tasarım şablonunda yok. Yani çift kavramalı bir şanzımanda ıslak kavrama nasıl oluyor. Ben bunu öğrenmeyi çok isterim.

Bu arada ıslak kavrama , Yani tork konverter budur

Dsg de DQ 250 6 ileri otomatik 7,2 litre sanziman yagi kullanir, vw de adi islak dsg dir. 2000cc benzinli ve dizel yuksek torklu motorlarda kullanilir.

DQ 200 7 ileri dusuk tork sanziman kuru tip olarak adlandirilir ama bu demek degildir ki yagsiz calisiyor, bu sanziman sadece 1,7 lt yag kullandigi icin boyle adlandirilir, nispeten dusuk torklu ve hacimli vw motorlarina takilir max 1.8 litre hacim.

Kisacasi islak - kuru sanziman farki demek daha az veya daha cok yag ile is goren sanziman farkini belirtmek icin kullanilmis. Yagsiz sanziman, motor veya hareketli donen mekanik aksam olmaz, olsa da omru olmaz.

Ford da bu is uc asagi bes yukari aynidir.

Tork konvertor bambaska bir sey, cift kavrama bambaska bir sanzimandir, kuru sirali sanziman islak olunca kovertorlu oldu denemez, daha uzun omur ve dayanim icin hareketli parcalar daha az stresli calissin diye yag seviyesi arttirilip hareketli parcalar korunur.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...