İçeriğe Yönlendir

Donmuş Motora Ne Yapılır?


Misafir

Recommended Posts

Misafir
(düzenlendi)

Dün gece sıcaklık -18 derece idi. Rover'i 10 dakika çalıştırıp ısıtayım dedim. Yaklaşık 300 metre yürüdükten sonra hararetin yükseldiğini fark ettim ve hemen stop ettim. Kaputu açıp radyatör ve hortumlara baktım. Hepsi jöle kıvamında buzdu. İki hafta önce yapılan işlem sırasında eksilen bir miktar antifriz yerine su ilavesiyle devam etmiştik. Ustam benim yanımda antifrizin derecesini ölçtü, cihaz  -18 gösteriyordu.

 

Neyse, anlaşılan donma nedeniyle araçta devirdaim yoktu, motor kendi bünyesindeki buzu eritmiş ve hararet yükselmeye başlamıştı.

 

Hemen evden 10 litreye yakın çok sıcak su getirdim. Sadece borulara, radyatöre ve LPG tesisatının plastik bölümlerine yavaş yavaş su dökerek buzun erimesini sağladım. Motoru tekrar çalıştırdım. Kısa sürede hararet normal düzeyine ulaştı ve orada kaldı. Araç LPG'ye geçti. Yaklaşık 40 dakikalık çalışma sonucunda ise kaloriferden sıcak üflemeye başladı.

 

Peşinden radyatör hortumunu gevşeterek soğutma sıvısından 2 Litre kadar boşalttım. Evde bulunan antifrizi doldurdum. Bir litre de genleşme kabına doldurdum ve tekrar çalıştırdım.

 

Gece -20 dereceye düşmüş. Sabah işe gelirken radyatör kapağını açıp baktım. Donma ve eksilme yoktu. Galiba büyük bir tehlikeyi erken davranmak ve zamanında tedbir almak suretiyle atlatmış olduk. :)

 

Bu vesileyle genç arkadaşlara bir kaç uyarıda bulunmak istiyorum.

 

1. Aracın soğutma sistemi, üreticisi uygun buluyorsa, soğutma sisteminin tamamı tarafından uygun görülen oranda antifrizle doldurulmalı. Bu hem kış, hem de yaz için geçerlidir. Çünkü soğutma sıvısı sudan çok daha düşük derecelerde donduğu gibi, kaynama derecesi de sudan yüksektir.

 

2. Bir şekilde donma meydana geldiyse eritmek için kesinlikle motor gövdesine veya üzerine sıcak su dökülmemeli, şalama, pürmüz vb. ısıtma cihazlarıyla ısıtmaya çalışılmamalıdır. Hararet halinde de bu işlemin tersii geçerlidir. Kesinlikle motoru soğutmak amacıyla motor gövdesine veya üzerine soğuk su, buz vb. tatbik edilmez.

 

3. Soğutma veya ısıtma amacıyla yapılacak işlemler radyatör ve lastik borulara odaklı olmalıdır. Yani sıcak/soğuk su uygulamaları radyatörün ve lastik boruların üzerine dökmek suretiyle uygulanmalıdır.

 

4. Donma veya hararet olayı giderildikten sonra motor rölantide hararet normal değerlere ulaşana kadar çalıştırılmalı, fanın devreye girip çıktığı izlenmelidir.

 

5. Son olarak motor ve soğutma sistemi sıvı kaçağı yönünden çok iyi kontol edilmeli, sızıntı varsa derhal giderilmelidir.

 

Ancak; Yukarıda anlattığım jöle kıvamında donma şekli antifriz için geçerlidir. Soğutma sisteminde sadece su bulunan araçlar asla bu kadar şanslı olamazlar. Su donduğunda genleştiği için radytör peteklerinde çatlama, daha ileri boyutlarda motor bloğundaki tapaların atması gibi durumlar geçerli olur. Böyle bir durum başa geldiğinde kendi başımıza yapabileceğimiz pek bir şey yoktur. Teknik destek almak gerekir.

 

Kazasız, belasız, hararet ve buzlanma!sız günler diliyorum. :D

tarihinde Mükremin Kocataşkın tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Misafir

100% antifiriz neden doldurulmaz?

Hüseyin bazı araçların devirdaim sistemleri saf antifrizin yoğunluğuna göre üretilmemiş, devirdaimde sıkıntı yaşandığını ve hararet yaptığını duymuştum.

Yorum bağlantısı
Mehmet Pınar

Aynı şey benimde başıma geldi.Önceki gün kayınpederi hastaneye götürmek için mondeo ile yola çıktım.Ancak arabada normal gitmeyen birşeyler vardı.En bariz olanı direksiyon dönmeyecek kadar sertleşmişti.Soğuktan kaynaklı olduğunu düşünüp biraz daha ilerledim.Ancak araç bir türlü ısınmıyordu.Sonra abs tcs ve koltuk ısıtma ışıkları ardındanda akü ışığı yandı.Hemen geri döndüm.Mahalledeki ustama varana kadar araç rölantisi iyice düştü.Kaputu açtık baktık.Devirdaim diye düşündük.Dün akşam aracı kontrole gittiğimde,devirdaim ve termostat sıkıntısı olduğunu gördüm.Allahtan blok ve motora zarar vermemişiz.

Motor antifiriz kontrolünde aynı Mükremin abi gibi bir sıkıntı görünmemişti.Ancak antifiriz eksilmiş gibi duruyordu.Hata benden kaynaklı.Çünkü ne olursa olsun ilk farkettiğimde aracı hareket ettirmemeliydim.Antifiriz olduğundan emin olmam beni bu hataya sürükledi.Bu da bir deneyim oldu.Kışın sürekli aracın durumu kontrol edilmeliymiş.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Kaya

Mükremin Abi çok güzel bilgiler. Son Günlerdeki soğuklarda bir çok arkadaşımızın başına da gelebilir. Konuyu sabitledim.

Ellerine sağlık abi.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sami Demirpaz

Bu hafta benim enisteninde mk2 mondeo aynı durumdan dolayı arızalandı. 

 

Antifirizi düşürmüş su ekleye ekleye. 

 

Arabayla bir süre yol yapmış ve poff sular akmış arabadan, buharlar çıkmış.. 

 

Şuan evin önünde yatıyormuş.. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Cemal Cangöner

Antifiriz konusunda bazı bilgileri paylaşayım.

 

Su molekülleri sıvı haldeyken düzensiz ve kararsız haldedir. Buz haline geçerken düzgün sıralı hale gelip kristalleşirler - donarlar.

Antifiriz kullandığımız zaman kullanılan antifiriz molekülleri su moleküllerinin arasına girip kristalleşme olayını engellerler ve buzlanma oluşmaz.

%100 antifiriz kullandığımızda da durum aynı olur. Bu defa antifiriz molekülleri kristalleşip donar.

Bu nedenle mutlak surette antifiriz ve suyu karıştırmak gerekir.

Saf antifiriz -12 derecede,  %50 su katılmış antifiriz - 37 derecede donar.

Karışım oranları:

SU           ANTİFİRİZ     DONMA SICAKLIĞI

1                    2                       -600C

1                    1                       -400C

2                    1                       -200C

 

KARIŞIM YAPARKEN SERT MUSLUK SUYU DEĞİL - KALİTELİ YUMUŞAK SU KULLANMANIZI ÖNERİRİM.

  • Beğen 12
Yorum bağlantısı
Misafir

Antifiriz konusunda bazı bilgileri paylaşayım.

Su molekülleri sıvı haldeyken düzensiz ve kararsız haldedir. Buz haline geçerken düzgün sıralı hale gelip kristalleşirler - donarlar.

Antifiriz kullandığımız zaman kullanılan antifiriz molekülleri su moleküllerinin arasına girip kristalleşme olayını engellerler ve buzlanma oluşmaz.

%100 antifiriz kullandığımızda da durum aynı olur. Bu defa antifiriz molekülleri kristalleşip donar.

Bu nedenle mutlak surette antifiriz ve suyu karıştırmak gerekir.

Saf antifiriz -12 derecede, %50 su katılmış antifiriz - 37 derecede donar.

Karışım oranları:

SU ANTİFİRİZ DONMA SICAKLIĞI

1 2 -600C

1 1 -400C

2 1 -200C

KARIŞIM YAPARKEN SERT MUSLUK SUYU DEĞİL - KALİTELİ YUMUŞAK SU KULLANMANIZI ÖNERİRİM.

Ben de antifiriz suyla beraber karistirilmalidir diyecektim, daha ilmi bir cevap gelmis. Tesekkurler.

Saygilarimla.

Mükremin Abi ve Mehmet size de geçmis olsun. Ankara bu sene gercekten buz kesti.

Saygılarımla.

Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran

Geçmiş olsun. Yalnız bu havada bile bile lades denilmiş. Tecrübe aracı çalıştırtırdıktan sonra çözüm üretmek değil 1 gün evvel 1 litre antifriz alıp koymaktı :)

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Misafir

Sanırım sadece üretimden kalkan tırt Rover için geçerli.. :p  Dün akşam 3 gündür çalıştırılamayan Fiat Sedici aracım tek marşta çalıştı ve cam suyu dahil herhangi bir yerinde donma yoktu. El freni çekikti ve oda donmamıştı. Sıcaklık - 10°C idi.. :keyifli:

 

Geçmiş olsun abim. Büyük tehlike atlatmışsın..  :flowers:

Yorum bağlantısı
Misafir
(düzenlendi)

Ah ihtiyar ah,gel ölçeyim baktık yetmeyecek derece,ekleyelim en orjinalinden.

Geçmiş olsun

Sanırım sadece üretimden kalkan tırt Rover için geçerli.. Dün akşam 3 gündür çalıştırılamayan Fiat Sedici aracım tek marşta çalıştı ve cam suyu dahil herhangi bir yerinde donma yoktu. El freni çekikti ve oda donmamıştı. Sıcaklık - 10°C idi.. :keyifli:

Geçmiş olsun abim. Büyük tehlike atlatmışsın.. :flowers:

-10 ne len, öğlen 12 1 gibi oluyor burda o bahsettigin dereceler tarihinde Hakan Kurt tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mehmet Kaya

Sanırım sadece üretimden kalkan tırt Rover için geçerli.. :p Dün akşam 3 gündür çalıştırılamayan Fiat Sedici aracım tek marşta çalıştı ve cam suyu dahil herhangi bir yerinde donma yoktu. El freni çekikti ve oda donmamıştı. Sıcaklık - 10°C idi.. :keyifli:

Geçmiş olsun abim. Büyük tehlike atlatmışsın.. :flowers:

-10 mu

:sandalye:

Millet -20lerden bahsediyor. Maraş -10 du

-10 ne len, öğlen 12 1 gibi oluyor burda o bahsettigin dereceler

Kerem işte. Idare et çok yorulmuş bugün birimiz gidip yardım etsek ya la
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Misafir

Ah ihtiyar ah,gel ölçeyim baktık yetmeyecek derece,ekleyelim en orjinalinden.

Geçmiş olsun

-10 ne len, öğlen 12 1 gibi oluyor burda o bahsettigin dereceler

 

-10 mu

:sandalye:

Millet -20lerden bahsediyor. Maraş -10 du

Kerem işte. Idare et çok yorulmuş bugün birimiz gidip yardım etsek ya la

Gülmeyin. :angry: Akşamdan bahsettim. Saat 19:00 da. Gece buradada -15, -18°C oluyor canlarım..  :p

Yorum bağlantısı
Mehmet Kaya

Gülmeyin. :angry: Akşamdan bahsettim. Saat 19:00 da. Gece buradada -15, -18°C oluyor canlarım.. :p

Yauv he he bizde aynısı dedik zaten
Yorum bağlantısı
Misafir
(düzenlendi)

Peki kırmızı antifiriz üstüne yeşil antifiriz eklenirmi? Sıkıntı olurmu?

tarihinde Erol Eser tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Misafir

Peki kırmızı antifiriz üstüne yeşil antifiriz eklenirmi?

Yapıları farklı abi, hangisi varsa arabada ondan ekle.
Yorum bağlantısı
Misafir

Yapıları farklı abi, hangisi varsa arabada ondan ekle.

Ölçtürdüm -25 gösterdi, ama birlitre vakumlayıp koymak istiyorum lpg hortumlarını değiştirdiğimde 1 lt kadar su boşalmıştı bende tekrar su ilave etmiştim,elimde yeşil antifiriz var, sanırım araçta kırmızı, bir litreden bi sıkıntı çıkarmı ki?

Yorum bağlantısı
Misafir

Peki kırmızı antifiriz üstüne yeşil antifiriz eklenirmi? Sıkıntı olurmu?

ben ilk aldıgımda karıştırmışdım, bir yıl sonra radyötör altdan cok az çatlamış, sadece motor sıcakken kaçırıyordu, gittim tamir ettiler, motorun içi ve radyötörü komple temizleyip yeşil antifiriz koydu, sebebide ; eski araçlara pembe konmazmış, 17 yıllık radyötöre niye pembe koydun diye fırça yedim. :)

Yorum bağlantısı
Misafir

Geçmiş olsun. Yalnız bu havada bile bile lades denilmiş. Tecrübe aracı çalıştırtırdıktan sonra çözüm üretmek değil 1 gün evvel 1 litre antifriz alıp koymaktı :)

Ayhan seni takip etsem kurtarırdım. Ama cahillik işte. İnsanın her yaşta öğreneceği bir şeyler oluyor. :)

 

Sanırım sadece üretimden kalkan tırt Rover için geçerli.. :p  Dün akşam 3 gündür çalıştırılamayan Fiat Sedici aracım tek marşta çalıştı ve cam suyu dahil herhangi bir yerinde donma yoktu. El freni çekikti ve oda donmamıştı. Sıcaklık - 10°C idi.. :keyifli:

 

Geçmiş olsun abim. Büyük tehlike atlatmışsın..  :flowers:

Bir haftadır yatan araç -18 derecede tek marşta çalıştı canım. Antifrizin Rover marka olanını aradım bulamadım. Bulabilsem eminim donmazdı, ne bulduysak onu koyduk. Demek ki senin aklına gelmiş ve bir gün önceden 1 litre antifriz eklemişsin, donmamış, (ayrıca donmadığını nerden biliyon, önce kaputu açıp baktın mı) Yalnız o el frenine dikkat et, donarsa fena!!!

Yorum bağlantısı
Misafir

Ölçtürdüm -25 gösterdi, ama birlitre vakumlayıp koymak istiyorum lpg hortumlarını değiştirdiğimde 1 lt kadar su boşalmıştı bende tekrar su ilave etmiştim,elimde yeşil antifiriz var, sanırım araçta kırmızı, bir litreden bi sıkıntı çıkarmı ki?

1 litreden bişi olmaz abi,biraz rengi tuhaf olur sadece
Yorum bağlantısı
Misafir

Ayhan seni takip etsem kurtarırdım. Ama cahillik işte. İnsanın her yaşta öğreneceği bir şeyler oluyor. :)

 

Bir haftadır yatan araç -18 derecede tek marşta çalıştı canım. Antifrizin Rover marka olanını aradım bulamadım. Bulabilsem eminim donmazdı, ne bulduysak onu koyduk. Demek ki senin aklına gelmiş ve bir gün önceden 1 litre antifriz eklemişsin, donmamış, (ayrıca donmadığını nerden biliyon, önce kaputu açıp baktın mı) Yalnız o el frenine dikkat et, donarsa fena!!!

Ayhan abi aklıma geldi. Koyayım dedim..  :fiuw:  :biggrin:

Yorum bağlantısı
Mehmet Pınar

Araç tek marşta çalıştı onda sorun yok.Ancak yola çıktıktan  sonra gariplikler başlayınca durumun farkına vardım.Artık tecrübe mi deneyim mi  ne derseniz deyin.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...