İçeriğe Yönlendir

Araç Endüstrisinde Yenilikçi Lazer Işık Teknolojisi


Selçuk Keleş

Recommended Posts

Selçuk Keleş

Osram Otomotiv'in Uygulama Mühendisi Dr. Roland Fiederling ile yapılan görüşme metnini Türkçe'ye çevirdim :
 

Lazer ışığı tam olarak ne işe yarar ?
Lazer diyotlar küçük bir alanda bolca ışık üretebilir. Bir lazer diyotu bir kaç mikron üzerinde ışık akısı üretir, böylece mercekler de küçük olurlar.
Aşırı ışık yoğunluğu da daha uzun mesafeyi mümkün kılar. BMW i8'de uzun hüzme 600 metreye kadar çıkabiliyor.
Bu da, Osram tarafından geliştirilen laser modülünün entegre edildiği tümü ledli farda led uzun hüzmesinin normalde ulaşabildiği değerin iki katıdır.
Hız 70 km/s'i geçtiği durumda ve kameranın yaklaşan araç trafiği görmediği zaman çalışmaktadır.

osram-laser-hl.thumb.JPG.f534889f07fc773

Lazer hüzmesi nasıl üretilir, süreçleri nelerdir ?
Lazer uzun hüzmesinin gelişiminin temeli Regensburg'da bulunan Osram Opto Semiconductors'ın araştırma laboratuvarlarıdır.
Bir watt gücündeki yeterli derecede güçlü mavi lazer diyotları sadece son bir kaç yıldır var, bunlar, indiyum, galyum, nitrür teknolojisini temel alıyor ve orjinal olarak geliştirilen profesyonel yansıtıcı teknolojileri için geliştiriliyor. Işık rengi ise indiyum ve galyum elementlerinin karıştırma oranları ile ayarlanabiliyor.
 

Araçlarda lazer diyotlarını kullanmak pek kolay değil, -40 ile +100 °C arasında çalışmalı. Örneğin yoğun güneş ışığının ulaştığı 50 °C'den yukarısında ise lazer diyotlarını geliştirebilmek oldukça zor.

Lazer diyotları 450 nm dalga boyunca tek renkli ışık yayar, insan gözü bunu mavi olarak algılar. 5500K civarında beyaz ışığa ihtiyaç olduğundan bu ışık araçlarda kullanım için uygun değildir. Osram uzmanları floresan bir maddeyle farklı diyotlardan çıkan mavi ışığı beyaza çeviren (tıpkı led'lerde olduğu gibi) dönüştürücü bir modül geliştirdiler.

osram-laser-range.thumb.JPG.ee61970856fb

Osram ne kadar zaman lazer ışığında geliştirme yapıyor, teknolojik kilometre taşları nelerdir, proje ortakları kimlerdir ?
LARP (Automotive Laser Activated Remote Phosphor) yaklaşık 4 yıl önce başladı. Bir çok konseptin geliştirilmesiyle birlikte prototipten seri üretime geçildi.

Araştırma geliştirme nerede yapılıyor ?
LARP sistemleri Osram'ın farklı birimlerinin işbirliği ile geliştiriliyor, The Specialty Lighting, Opto Semiconductors ve Corporate Technology birimleri birlikte çalışıyorlar.

Araç farındaki lazer ile diğer alanlardaki (ör : eğlence) lazer arasındaki fark nedir ?
Tasarım alanı, çevre koşulları, maliyet, zaman gibi müşteri ihtiyaçları otomotiv LARP sistemlerinin diğerlerinden farkını belirliyor.

Lazer'li bir otomobil farının maliyeti nedir, gelecekte düşer mi ?
LARP sistemleri halen pahalı çözümlerdir, adet arttıkça maliyet düşecek ve orta segment araçlara uygulanabilecektir.

Lazer ışığının halojen, xenon, led gibi diğer aydınlatma teknolojilerinde göre avantajları nelerdir ?
Geleneksel sistemlere oranla lazer ışığı aşırı fazla ışık üretebiliyor. Parlaklık bir led'in dört katı kadar.
Bu yüksek parlaklık çok küçük optik parçalar kullanmaya izin verebiliyor. Bunlar bir farda düzenlenerek far tasarımında daha fazla özgürlüğe imkan verir. Led uygulamalarında da kullanılan aynı boyuttaki optik sistemler 600 metreye kadar menzil sunabilmektedir.

Mevcut durum nedir ve gelecek yılda Osram lazer ışığının yol haritası nasıl görünüyor ?
LARP ciddi bir geliştirme baskısı altında. Bugünün seri üretim karmakşık sistemleri gelecekte daha küçülerek far tasarımında daha özgürlük sağlayabilecek ve ayrıca daha küçük, kompakt modüller olarak ışık sağlayabilecek.

Dr. Roland Fiederling
roland-fiederling.thumb.jpg.10a49d7419ea

Kaynak : http://www.osram.com/osram_com/news-and-knowledge/automotive-special/trends-in-automotive-lighting/laser-light-new-headlight-technology/lasertechnology-functionality-and-advantages/index.jsp

 

 
  • Beğen 7
Yorum bağlantısı
İsa Acar

Vallaha da benim aklıma gelmişti.  :crazy:

 

Gece görüş mesafesini uzatmak güvenlik açısından çok önemli, inanmayacaksınız ama benim de aklıma gelmişti tüm bu teknolojiler (örn. LED) fakat farklı şekilde  :)  kızıyordum firmalara, niye ben daima uzunlarla gidemiyorum, uzunla gideyim fakat karşıdakinin gözünü almasın farlar, böylece daha güvenli yolculuk yapabilelim diye sitem edip duruyordum  :)

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Yasir Baş

Aynen uzun yolda kısa farlar çoğu yerde yetersiz kalabiliyor..Böyle bir teknoloji gerekli artık ama ne zaman yaygınlaşır bilmiyorum..

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Yasir Bilici

Şuanda Audi R8 de opsiyonel olarak sunuyor,ilerleyen zamanlarda binek araçlarada takılacağını açıklamışlardı..

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Fardaki teknik gelişmeleri çok beğeniyor ilgiyle takip ediyorum.. 

Bu gelişme de çok güzel olacak..

Teşekkürler Selçuk 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ufuk Aydın

Çıksa bile opsiyon olur. Bi araba parası eder.

 

+1

Yorum bağlantısı
Adnan Çakır

Biz daha bi- zenon a yeni geçtik, nerdee

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Maliyet fayda olarak lazer daha avantajlı. Ekipman maliyeti ciddi düşecek. Neyse,ben oem led farlarım ile mutluyum :)

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...