İçeriğe Yönlendir

Klimada Kademe Yükseltmek Yakıt Artırır mı?


Emre Akbas

Recommended Posts

Sadık Taşyürek

Evet arttırır.

klima fan değerini arttırdıkça aracın yol bilgisayarında anlık yakıt tüketiminin de arttığını her zaman görüyorum.

ama o fark Fayda maliyet analizi yapmaya dahi değecek bir değer değil.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ferit Erken

Olaya teknik olarak ve soğutma sistemleriye uğraşan biri olarak yaklaşırsam; Tabiki sarfiyat artar fakat hep fan hızı olarak görmeyelim. Sonuçta soğutma kompresörüne fan hızı arttığından dolayı yük daha fazla biniyor ve kompresörün devrede kalma gir-çık süresi arttığından motora daha fazla yük binmesi ve daha fazla ortalamada sarfiyat arttırması demek oluyor. Yani anlık değil ortalama süreye bakmak gerek anlık çok değişiklik göremeyiz. Saygılar iyi geceler.

  • Beğen 5
Yorum bağlantısı
Serkan Toker
On 25.06.2017 at 01:17, Ferit Erken yazdı:

Olaya teknik olarak ve soğutma sistemleriye uğraşan biri olarak yaklaşırsam; Tabiki sarfiyat artar fakat hep fan hızı olarak görmeyelim. Sonuçta soğutma kompresörüne fan hızı arttığından dolayı yük daha fazla biniyor ve kompresörün devrede kalma gir-çık süresi arttığından motora daha fazla yük binmesi ve daha fazla ortalamada sarfiyat arttırması demek oluyor. Yani anlık değil ortalama süreye bakmak gerek anlık çok değişiklik göremeyiz. Saygılar iyi geceler.

 

Kompresör devreye girip çıkıyor mu araba klimalarında ?

 

Dipnot: Buzlanmadan düşen uçak heathrow bilmecesi diye aranıp bulunabilir.. :)

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

1.2 motorlu bir araçta rahatça hissediliyor, turbo dizelde anlamak zor devreye girip çıktığını. 4. Kademede sanki sürekli çalışıyor

Yorum bağlantısı
Serkan Toker
On 24.06.2017 at 09:51, İbrahim Arslan yazdı:

Artar.

Enerjinin korunumu-Termodinamik 1. kanununa göre  enerji yoktan var olmaz vardan yok olmaz.

Bir türden diğerine dönüşür.

 

Enerji zaten kullanılıp soğutma sağlanıyor, biz kullandığımız miktarı artırıyoruz. Artacak tek tüketim fan hızından dolayı elektrik tüketimi. Onunda etkisi çok gözle görülür birşey olmaz demiştim. Mesela şu an Ankaraya elektrik sağlayan barajda 2 megawatt elektrik uretildi biz 1.9 megawatt kullandık gibi.. ;)

2 dakika önce, Evren Erakçora yazdı:

1.2 motorlu bir araçta rahatça hissediliyor, turbo dizelde anlamak zor devreye girip çıktığını. 4. Kademede sanki sürekli çalışıyor

 

Klima gazı eksik olmasın ? :) Sürüşte fark ederdim ben devreden çıksa diye düşünüyorum..

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Motor bozuk sanmıştım ilk başta, huyu böyle. Yüksek devirde hissedilmiyor

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Servet Aydın
Anlat merak ettim.

Abi çığır açacak projelerden biriydi. Denedim başarılı oldum ve rafa kaldırdım
 
Fanın hızını arttırmak yakıta ne etki yapacakmış. Boeing motoru mu çalıştırıyoruz, alt tarafı fan. 1.kademe ile 4. kademe arasında kaç birim ne fark var ki, o süslü kelimelerle anlattığın şeylere sebap olsun? [emoji4]

Fan değil, kompresör çıkış basıncı artıyor, misal 5 mm çaptan geçecek olan gaz aynı itiş gücü ile 1 mm çaptan geçiyor. Kompresör zorlanıyor. 0.5 hp enerji harcar iken 3hp harcıyor kabaca tabirle.
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Serkan Toker
8 saat önce, Servet Aydın yazdı:


Fan değil, kompresör çıkış basıncı artıyor, misal 5 mm çaptan geçecek olan gaz aynı itiş gücü ile 1 mm çaptan geçiyor. Kompresör zorlanıyor. 0.5 hp enerji harcar iken 3hp harcıyor kabaca tabirle.

 

Seninle oturup uzun uzun konuşmanın zamanı gelmiş ehtiyar.. :D

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mert Yeldan

Fan değil, kompresör çıkış basıncı artıyor, misal 5 mm çaptan geçecek olan gaz aynı itiş gücü ile 1 mm çaptan geçiyor. Kompresör zorlanıyor. 0.5 hp enerji harcar iken 3hp harcıyor kabaca tabirle.


Kısılma valfinde oluyor tüm bunlar.
Kompresör basınç altında gazı sıkıştırarak buhar fazında kondensere yollar ve burada gaz üzerinde ki ısıyı atmosfere atar. Kondenserden soğuyarak çıkan sıvı fazdaki soğutma gazı kısılma valfine (expansion valve) gelir ve burada basınç düşümüne uğrar. Basınç düşümü ile ısı kaybederek tamamen sıvı hale döner ve evaporatöre gelir, evaporatöre gelen sıvı fazdaki soğutucu gaz ortamın ısısını emerek soğutma işlemi sağlar.

Taşın klimalarında kompresör 2 3 senaryoda çalışmaktadır. İhtiyaç maksimum olduğunda motordan maksimum güç çalar. İhtiyaç az olduğunda manyetik kavraması sayesinde daha az güç çalar.

İç sirkülasyon motoru gereğinden fazla yüksek çalıştığında evaporatör üzerindeki transfer artıp evaporatör ısısı artacak kompresör daha fazla devrede kalacaktır.

Kompresör 2 3 senaryoda çalıştığı için kısılma valfide aynı senaryolarda çalışacaktır.

Tüm bunlar birlikte değerlendirildiğinde gereksiz fan kullanımı hem alternatör üstündeki yükü hem de kompresör ile motor üstündeki yükü arttıracak yakıt tüketimini olumsuz etkileyecektir.

Sen biliyorsun King, bilmeyenler faydalansın kabaca [emoji14]

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Servet Aydın
 

Seninle oturup uzun uzun konuşmanın zamanı gelmiş ehtiyar.. [emoji3]

Evet, klişe fikirlerden kurtulman lazım

Yorum bağlantısı
Selçuk Özmen
9 saat önce, Mert Yeldan yazdı:

 


Kısılma valfinde oluyor tüm bunlar.
Kompresör basınç altında gazı sıkıştırarak buhar fazında kondensere yollar ve burada gaz üzerinde ki ısıyı atmosfere atar. Kondenserden soğuyarak çıkan sıvı fazdaki soğutma gazı kısılma valfine (expansion valve) gelir ve burada basınç düşümüne uğrar. Basınç düşümü ile ısı kaybederek tamamen sıvı hale döner ve evaporatöre gelir, evaporatöre gelen sıvı fazdaki soğutucu gaz ortamın ısısını emerek soğutma işlemi sağlar.

Taşın klimalarında kompresör 2 3 senaryoda çalışmaktadır. İhtiyaç maksimum olduğunda motordan maksimum güç çalar. İhtiyaç az olduğunda manyetik kavraması sayesinde daha az güç çalar.

İç sirkülasyon motoru gereğinden fazla yüksek çalıştığında evaporatör üzerindeki transfer artıp evaporatör ısısı artacak kompresör daha fazla devrede kalacaktır.

Kompresör 2 3 senaryoda çalıştığı için kısılma valfide aynı senaryolarda çalışacaktır.

Tüm bunlar birlikte değerlendirildiğinde gereksiz fan kullanımı hem alternatör üstündeki yükü hem de kompresör ile motor üstündeki yükü arttıracak yakıt tüketimini olumsuz etkileyecektir.

 

Sen biliyorsun King, bilmeyenler faydalansın kabaca emoji14.png

O zaman, klimayı belirli bir sıcaklık ve fan ayarında sürekli çalıştırmak yerine; istenilen sıcaklığı seçip otomatik çalıştırmak daha mı mantıklı?

Yorum bağlantısı
Ahmet İhsan Akşen

Ben hep otomatikte kullanıyorum, ilk 5-10 dakika da iç sirkülasyonu açıyorum çabuk soğuyor. Araç uzun süre güneşte kaldıysa camların hepsini açıyorum araca binmeden.

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Merhaba size kendi tespitlerimi göstereyim.. 

Araba rölantide, %20 motor yükü ile çalışıyor. 

Araba rölantide ful fan acık klima kompresörü kapalı %21-22 motor yükü ile çalışıyor. 

Araba Rölantide Fan kademe 1 de, klima kompresörü açık iken %38 motor yükü ile çalışıyor. 

Araba rölantide Fan kademe 2 de Klima kompresörü açık %40 motor yükü ile çalışıyor. 

Araba rölantide Fan kademe 4 de Klima kompresörü açık %45 motor yükü ile çalışıyor. 

4 kademeki klimanın açılan her kademesinde %2 motor yüküm artıyor. 

Bunlarda resimleri 

 

Jl39RJ.png4M0A7A.png0ByXvZ.pngOLEbY4.png

  • Beğen 7
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
On 02.07.2017 at 11:16, Ali Darbaz yazdı:

Merhaba size kendi tespitlerimi göstereyim.. 

Araba rölantide, %20 motor yükü ile çalışıyor. 

Araba rölantide ful fan acık klima kompresörü kapalı %21-22 motor yükü ile çalışıyor. 

Araba Rölantide Fan kademe 1 de, klima kompresörü açık iken %38 motor yükü ile çalışıyor. 

Araba rölantide Fan kademe 2 de Klima kompresörü açık %40 motor yükü ile çalışıyor. 

Araba rölantide Fan kademe 4 de Klima kompresörü açık %45 motor yükü ile çalışıyor. 

4 kademeki klimanın açılan her kademesinde %2 motor yüküm artıyor. 

 

 

 

Bekliyordum bu mesajı :)

Teşekkürler Ali. 

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

Bana mantıklı gelmemişti bende denedim. 

 

Klima kapalı

0304ce3a12f8493807fb415baf8cf62e.jpg

 

Klima açık 1. Seviye

a7fe3709daa830cea310a8793482d6ef.jpg

 

Klima açık fan 2

fd6a55867081fe96b06c280ad797fe9e.jpg

 

Klima açık fan kademe 3

b318cbd94ca4c0d0757864fca3fb42d8.jpg

 

Klima açık fan kademe 4

d2d9990b8a9de9e85559c0703e568636.jpg

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

Klima kapalı tekrar.

1cd2565a48d584872b874ef1f06ecce3.jpg

İlkinde %20 son durumda %18 olması motor yeni çalışmıştı büyük ihtimalle yükteki %1 fark o.

Araç 1.6 tdci Fiesta.

Klima ek bı yük sağlıyor ama fan seviyesi kayde değer bı fark oluşturmuyor. Benim gözümde de zaten max fan seviyesi ile far yüzde 2 geçmezdi çünkü fan motoru öyle yüksek akım çekecek bir motor değil heleki klima kompresörü kadar yük çekmesi imkansız çünkü klima doğrudan kasnakla motora bağlı gideri elektrik donanımı şarj dinamosuna ani bir fark dışında tek başına ağır yük getiremez. O hesapla rölanti de tüm donanım açacak olsak araba yürüyemez

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

Bu arada fiestada denemedim ama eski focus 1 lerde belli bı gaz pedalı basımında belli bir motor yüküne gelince klima kompresörü devreden çıkardı . Araba iyice kağnıya dönmesin diye. Ne zaman hızlanma ve gaz kelebeği pozisyonu sabitlenir o zaman devreye girerdi.

Yorum bağlantısı
Ali Gök

naparsam yapim fazla yaktıramıorum bide klima sonda deniyim camları açıp belki artar:D

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Servet Aydın
Klima kapalı tekrar.
1cd2565a48d584872b874ef1f06ecce3.jpg
İlkinde %20 son durumda %18 olması motor yeni çalışmıştı büyük ihtimalle yükteki %1 fark o.

Araç 1.6 tdci Fiesta.

Klima ek bı yük sağlıyor ama fan seviyesi kayde değer bı fark oluşturmuyor. Benim gözümde de zaten max fan seviyesi ile far yüzde 2 geçmezdi çünkü fan motoru öyle yüksek akım çekecek bir motor değil heleki klima kompresörü kadar yük çekmesi imkansız çünkü klima doğrudan kasnakla motora bağlı gideri elektrik donanımı şarj dinamosuna ani bir fark dışında tek başına ağır yük getiremez. O hesapla rölanti de tüm donanım açacak olsak araba yürüyemez

Alternatörde akım sınırlama olmasın motoru stop ettirir istenir ise. Kompresör yükü ısıya göre değişir torq anında göremiyor veya can veri yetişmiyor olabilir. Zaten fan kademesi motora aman aman yük farkı vermez. Klima fanı verir
Yorum bağlantısı
Koray Demir
1 saat önce, Mustafa Tüfekçi yazdı:

Bu arada fiestada denemedim ama eski focus 1 lerde belli bı gaz pedalı basımında belli bir motor yüküne gelince klima kompresörü devreden çıkardı . Araba iyice kanıya dönmesin diye. Ne zaman hızlanma ve gaz kelebeği pozisyonu sabitlenir o zaman devreye girerdi.

Focus 1 lerde güce ihtiyaç olduğunda rahat bir ivmelenme için 3500 devirde ecu kompresörü devreden çıkarır.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Servet Aydın
Focus 1 lerde güce ihtiyaç olduğunda rahat bir ivmelenme için 3500 devirde ecu kompresörü devreden çıkarır.

Güzel nokta Koray. Renault ta yapıyor. İnce düşünce
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...