İçeriğe Yönlendir

B-Max - 1.0 EcoBoost Gitmiyor.


Özgür Demir.

Recommended Posts

Özgür Demir.
3 saat önce, Emre Şimşek yazdı:

Yukarıda bahsedilen map sensörü değişti mi şimdi? Bu tür sorunlar genelde ondan kaynaklanır..

 

Map sensörü dediğiniz parça N75 olarak bahsedilen parça ise değiştirdik. Bu parçaya elektrik gelmeme durumundan şüpheleniyorum, çünkü geçen 2-3 gün sorunsuz çalıştı.

Bu sebeple Kütahya Ford Otokoçtan Cumartesi için randevu istedim ancak motor ustaları çalışmıyormuş, hafta içi gel dediler. Eskişehir'e gitmeyi düşünüyorum.

Yorum bağlantısı
Özgür Demir.

Merhaba arkadaşlar,

2 gün önce aracımı başka bir özel servise götürdüm. İncelemeden sonra vakum pompasının yeterli emiş yapmadığı söyledi. Bunun üzerine çıkma olarak vakum pompası getirtip bugün taktırdık. Gelen vakum pompasında bariz olarak emiş farketti. Ancak aracın sorunu maalesef tam olarak çözülmedi.

Şöyle ki;

Araç eskisi gibi sürekli yığılmıyor. İlk çalıştırdığımızda performans çok iyi, 160-170 km basıyor. Giderken gaz kesip hızı düşürdükten sonra tekrar hızlanmaya çalıştığınızda araç kendini korumaya alıp gaz yemiyor. Eski haline dönüyor yani. Kontağı kapatıp tekrar açtığınızda performanslı olarak devam ediyor.

Bilgisayara bağlandığında P132B kodlu hatayı veriyor (Turbo basınç azlığı vs yazıyor).

Bu sebeple tüm hortumlar kontrol edildi, herhangi bir yerde kaçak, emiş düşüklüğü yok. Isparta'da bir turbo ustası ile de görüşmeler yapıldı, turbocunun verdiği talimatlara göre denemeler yapıldı ancak sonuç alınamadı. Son çare olarak turbonun sökülüp bakılması, tamir oluyorsa tamir, yoksa değişim olur dediler.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Tamer Topaç

Gaz kelebeğine bakıldı mı? Bu son yazdığınıza göre sanki gaz kelebeği kirlenmiş, iki fıs fıs, Carbon Clean işi çözecek gibi.

Yorum bağlantısı
Özgür Demir.
3 dakika önce, Tamer Topaç yazdı:

Gaz kelebeğine bakıldı mı? Bu son yazdığınıza göre sanki gaz kelebeği kirlenmiş, iki fıs fıs, Carbon Clean işi çözecek gibi.

 

Hayır bakılmadı.

Turbocunun aktardığına göre; ilk hızlanmadan sonra aracın hızı düştüğünde turboda oluşan basınç tahliye edilmiyor, ikinci hızlanma bu sebepten olmuyor gibiymiş.

 

Yorum bağlantısı
Servet Aydın




Sorun tahminim ise akışmetre. Geçen hava okunmuyor olabilir.


Buraya bırakayım lazım olur belki
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Okay Kaygusuz
22 dakika önce, Servet Aydın yazdı:


 

 


Buraya bırakayım lazım olur belki

 

hatasını atmıyor abi elektronik bozuk olsa devamlı atmaz mı hatayı

Yorum bağlantısı
Özgür Demir.
48 dakika önce, Servet Aydın yazdı:


 

 


Buraya bırakayım lazım olur belki

 

 

Akışmetre dediğiniz bu parça mı? (Map sensörü diyorlar)

 

JKICTHYBNO717201818121_focus-c-max-2011-

Yorum bağlantısı
Okay Kaygusuz
16 dakika önce, Özgür Demir. yazdı:

 

Akışmetre dediğiniz bu parça mı? (Map sensörü diyorlar)

 

JKICTHYBNO717201818121_focus-c-max-2011-

bu map dogru. akısmetre hava filtre borusunun üstünde elektrik fişli olan zımbırtı

Yorum bağlantısı
Servet Aydın
hatasını atmıyor abi elektronik bozuk olsa devamlı atmaz mı hatayı

Kısmen okuyor bazıları. O zaman hata vermiyor.

180 TL lik akış metre hata vermeyip habire turbo bozuk enjektör bozuk dedi. Maliyeti bana 23.bin tl oldu.

 

Akışmetre dediğiniz bu parça mı? (Map sensörü diyorlar)

 

JKICTHYBNO717201818121_focus-c-max-2011-2018-1.0-ecobost-motor--BV61-9F47.png

Map turbo basıncını ölçüyor ona göre tepe basıncı sabitliyor. Akış metre hava akışına göre yakıtın miktarı ve turbonun basıncı ile oyunuyor

 

  • Şaşkın 1
  • Üzgün 1
Yorum bağlantısı
Emre Şimşek
18 saat önce, Özgür Demir. yazdı:

Bulduğum bir konuda tamamen benim yaşadığım sorunu açıklamışlar. Aracım Limp Mode oluyormuş.

https://forum.donanimhaber.com/turbosarjli-araclarda-limp-mode-sebepleri--37001288

 

Bilgi olsun diye linkteki yazıyı buraya atıyorum. Çok kıymetli bilgiler vermiş.

Anlaşılan sizin işiniz sensörlerle ve bunlara bağlı hataların ecudan silinmesiyle alakalı. MAP sensörü önemli :)

 

“Aracınız aninden güçten düşüyor ve size turbonun devre dışı kaldığını düşündürüyorsa aracınız "limp mode" a girmiş olabilir. 

Limp mode, VW veya Audi markalı araçlar başta olmak üzere turbo beslemeli araçlarda ECU tarafından tehlikeli bir durumun tespiti sonucunda aracın önceden programlanmış bir modda çalışmasıdır. Limp mode'da genel şikayet ise, aracı kullanırken ani güç kaybı oluşması durumudur. Limp mode’da aracı kullanan kişi, daha fazla güç için gaz pedalına bastığında aracın sanki arka taraftan çekildiği hisssine kapılır. Bu arızanın kilit belirtisi ise, kontağı kapatılıp açılan aracın eski gücüne kavuşması durumudur.  

Yani aracınız yolda seyrederken aniden güç kaybına uğruyor, sanki turbosuz yani atmosferik bir dizel gibi yola devam ediyor, ancak bu durum kontağı kapatıp aracı tekrar çalıştırdığınızda düzeliyorsa aracınız Limp mode’a giriyor demektir. 

Bu durumla düz bir yolda seyrederken karşılaşmanız pek mümkün olmayabilir. Özellikle düşük devirlerde aracın limp mode’a geçmesi beklenmez. Çünkü, düz bir yolda aracı sakin şekilde kullanırken motorun fazla güce ihtiyacı yoktur.Bu durumu muhtemelen, otobanda rampa yukarı seyrederken veya bir dağı tırmanırken fark edersiniz. Zira motorunuz, böyle bir yolda güce, dolayısıyla üst seviyede bir turbo beslemesine ihtiyaç duyacaktır.  

Eğer aracınız, aninden güç kesmiyor, bunun yerine genel olarak güçten yoksun şekilde çalışıyorsa bu durumda arızayı başka yerlerde aramanız gerekmektedir. Unutulmamalıdır ki, limp mode’a geçişin en önemli belirtisi, aracın aninden güç kesintisine uğraması ve kontağı açıp kapama sonucunda aracın eski gücüne kavuşması durumudur.  

Konunun ve hatanın daha detaylı anlaşılması için, neyin limp mode olmadığının açıklanması yerinde olacaktır. Limp mode, araç sorunsuz çalıştıktan 2-3 saniye sonra motorun aninden durması durumu değildir. Eğer böyle bir durum varsa, immobilzer’a bakılması uygun olacaktır. Panelde uyarı ışığı bulunan sarı anahtar sönmeden kontağa basılması böyle bir sonucu doğurur.Eğer bu ışık söndükten sonra yine aynı sorunla karşılaşırsanız, yakıt veya elektrik ile ilgili bir sistemde arızanın olduğu akla gelmelidir. Bu durumda yakıt filtresinin ve varsa enjeksiyon pompası üzerindeki yakıt kesme selenoidinin kontrol edilmesi yerinde olur. 

Eğer araç kontağı çevirdiğiniz halde hiç çalışmadıysa, aküde veya ateşleme anahtarında sorun olması muhtemeldir. Ancak bu durumda da şu kesindir ki, limp mode’a sebebiyet veren turbo böyle bir soruna yol açmaz. 

Diğer bir durum ise, aracın 1200 rpm’in üstüne çıkamaması durumudur. Gaza ne kadar yüklenirseniz yüklenin eğer motor rolanti devri civarında hareket ediyorsa, gaz pedalında sorun olduğu akla gelebilir. Bu sorunda, sürekli düşük güç anlamına gelecektir ve turbonun bahsi geçen soruna yol açması mümkün değildir. 

Peki araç limp mode’a neden girer? 

Araçlarda beyin olarak bilinen ECU sürekli olarak algılayıcılardan (yakıt ve hava sistemini kontrol eden sensöler gibi) bilgi toplar ve bu verileri üretici firma tarafından önceden belirlenen verilerle kıyaslar. Eğer sensörler arızalanırsa veya önceden tanımlanan veri aralığının dışında bir veri değeri ile tespit ederse, ECU muhtemel zararı önlemek için aracın güvenli şekilde çalışması amacıyla gerekli ayarlamaları yapacaktır. Bu denetlemenin en önemli parçalarının başında ise elbette turbo ve motor aksamı gelmektedir. Çünkü motorun aşırı yakıt veya aşırı hava ile beslenmesi, motora zarar verilmesi anlamına gelecektir. Bu nedenle ECU, verilerin istenen değer aralığında olmaması durumunda turbo basıncını ve yakıt sistemini motoru koruma adına kontrol altına alacaktır. 

Limp mode’da ECU tarafından motorun önceden tanımlı bir aralıkta çalışması anlamına gelmektedir. Bu nedenle, herşey çok güzel giderken bir anda aracınızın turbosuz, atmosferik bir dizel araç gibi hareket etmesi söz konusu olur ve kontağın açıp kapanması sonucu sensörlerden gelen verinin sıfırlanması ile beraber tekrar turbonuzdan max güç elde eder hale gelirsiniz.Zira, araç bir nevi güvenlik modundan çıkmış ve aynı koşullar oluşana kadar tekrar eski performansında çalışmaya başlamıştır. 

Böyle bir durumla karşılaşmak oldukça can sıkıcı ve kimi zaman da tehlikelidir. Düşünün! Rampa yukarı seyrederken yavaş ilerleyen bir aracı solluyorsunuz ve altınızdaki motor gücü bir anda kesiliyor. Karşıdan gelen araçla burun buruna gelmeniz içten bile değil. Bu nedenle bu sorunun ihmal edilmemesi önemlidir. Motordaki gücün ne zaman, nerede, nasıl sizi terk edeceğini bilememeniz yolculuklarınızı korkulu ve tereddütlü hale çevirebilir. 

Peki sorun nereden kaynaklanıyor ? 

Öncelikle limp mode’a girmiş bir aracın hata kodlarına bakılmaksızın mekanik aksamıyla oynanması faydadan çok zarar getirecektir. Özellikle işinin ehli olmayan ve kulaktan dolma bilgi ile aracınızı deneme tahtasına çevirmesi muhtemel ustalardan böyle bir sorunun çözümünde uzak durun derim. Eğer belirtiler anlattığım gibi ise, aracınızın enjektörleriyle ve mazot pompasıyla alakalı bir durum olmadığını bilmeniz önem taşır. Aksi takdirde bu elemanların değiştirilmesi veya tamiri hem sorununuzu çözmeyecek hem de boşuna para harcamanıza sebebiyet verecektir. 

Aracın hata kodlarına bakıldıktan sonra, hava besleme dağılımının kesikli mi, yüksek mi, yoksa düşük mü olduğu anlaşılacaktır. Bu durumda ilk olarak, turbo hortumlarında yırtık ve bu hortumlarda aşınma olup olmadığı kontrol edilmeli, çıkmış veya yerine oturmamış hava kanalları olup olmadığına dikkatlice bakılmalıdır. Hava besleme siteminde oluşacak bir kaçak, aracın limp mode’a girmesine, kimi zaman da araçta tekleme veya sıçrama yapmasına sebep olabilir. 

Araç hata kodlarında, (Boost Deviation Intermittent, Boost Deviation Negative, Boost Deviation Positive, intake manifold pressure xxxxx, charge pressure control deviation) şeklinde mesajlarla karşılaşılmış ise, turbo basıncını ölçen ve turboyu kontrol eden bir sistemde hata olduğu anlaşılmalıdır. Çoğu zaman ani güç kaybı sensör veya turbo problemi nedeni ile yaşanır. Bu kodlar genellikle, lmp mode’a girmeye sebep olan düşük besleme veya aşırı besleme durumlarını ifade eder. En genel sebep ise N75 solenoididir. N75, turbonun wastegate’ine veya değişken geometrili turbolarda VNT actuator’üne uygulanan hava basıncını kontrol eder.  

N75 ‘in çalışma prensibi kısaca şöyledir. Emem monifoldundaki basınç sensörü hava basıncının istenen seviyeye ulaştığını gösterdiğinde, ECU N75 solenoidini çalıştırır ve N75 besleme basıncını istenen seviyede tutulmak için wastegate’e veya VNT actuator’üne uygulanan vakum basıncını düzenler. Eğer vakum hortumlarında veya kanallarında çatlak, kırık veya delik varsa, ya da N75 selenoidi arızalı ise basınç kontrol edilemeyecek ve ECU aldığı sinyaller ile basınç artışı durumunda aracın limp mode’a geçişini sağlayacaktır. Bu durumda N75’in yerinden sökülmesi ve elektronik kontak temizleyici ile temizlenip yerine takılması sorunu giderebilir. Eğer sorun devam ederse N75’in değişimi söz konusu olabilir. 

Ayrıca N75’in çalışmasını sağlayan elektrik bağlantılarına da bakılması yerinde olacaktır. Bu bağlantıların paslanması veya kopuk olması da N75’in çalışmamasına sebep olabilir. EGR solenoidinin de, az karşılaşılsa da limp mode’a neden olması mümkündür. Bu durumda N75 gibi EGR solenoidine de bakmak faydalı olacaktır. Bazı modeller için EGR selenodi ile N75’in yer değiştirilmesi, bu selenoidlerin çalışıp çalışmadığının kontrolünde faydalı olacaktır. 

Hata kodları besleme basınç dağılımın kesikli olduğunu söylüyorsa, bütün hava kanallarına bakılmalı. Bu durumda mutlak suretle vakum kaçağı olduğunu söylemek mümkündür.Bütün vakum kanallarını, turbo actuatör’ünü ve plastik bağlantıları kontrol emelisiniz. 

Eğer hata kodlarında besleme basınç dağılımının negatif olduğu belirtiliyorsa, kurumlanmış emme manifoldu, kaçıran turbo actuator’ü, kötü vakum kanalları veya dar VNT actüatör seviyesi ile karşı karşıyasınız demektedir. Eğer değişken geometrili bir turbo kullanılıyorsa, VNT kanatlarının kurumlandığı ve bu nedenle temizlenmesinin gerektiği de anlaşılabilir. 

Eğer hata kodlarında besleme basınç dağılımın pozitif olduğunu belirtiyorsa, N75’in çalışmadığı, kaçıran turbo actuatorü, kötü vakum kanalları veya dar VNT actüatör seviyesinin veya wastegate’in ayarsız olduğu akla gelmelidir.  

Özellikle motorun yüksek oranda besleme ihtiyaç duyduğu anlarda atılan egsoz gazının sıcaklığı artar ve bu sıcaklık içerisinde atık gazda yer alan maddeler yanarak turbonun ve ekzos sisteminin kurumlanmasına yol açar. Bu kurumlanmasının sistemlerden atılması için, motor sıcakken yüksek viteslerde motor devrini 4000-4500 rpm’e getirerek kısa bir süre yol almak faydalı oalcaktır. Ancak özellikle yüksek kükürt oranlı yakıtın sebep olacağı kurumlanmanın, bu tür uygulamalarla atılması pek mümkün değildir. Bu nedenle zamanla turbo ekipmanlarında kurumlanma söz konu olabilir. 

Şayet aşırı besleme nedeniyle limp mode’a geçiş varsa, bu durumun sık karşılaşılan diğer sebebi, değişken geometrili turbolarda VNT aktüatör’ünün ve turbo kanatlarının kurumlanması veya biriken maddeler yüzünden rahat hareket edemeemsi veya yapışkan hale gelmesidir. Eğer kanatlarda yapışkanlık oluşmuşsa, bu parça sökülerek iyice temizlenmeli veya yağlanmalıdır. Ancak bu uygulama kesin çözüm olmayabilir. Bu nedenle parçayı değiştirmek zorunda kalabilirsiniz. Ancak bu parçanın ayrı satıldığına rastlamak mümkün değildir. Genelde turbonun hepsini satmak amacıyla firmalar bu parçayı ayrı olarak satışa sunmazlar. İkinci el temiz bir turbodan tedarik edilerek turbo onarılabilir. 

Aracın limp mode’a girmesinin diğer bir sebebiyse, yakıt filitresi olabilir. Uzun süre değiştirilmeyen yakıt filtresi, yakıtı tam olarak süzemez ve yakıtla gelen muhtemel yabancı partiküller enjektörlere kadar uzanabilir. Bu durumda aracın limp mode’a girmesine neden olur. Emme monifoldundan önceki hortumlarda olan tıkanmalar ve kurumlanmalar da limp mode sebep olur. Bir diğer sebep ise MAF sensörüdür (Kütleölçer, haba basınç ölçer, akışmetre). Bu sensörün düzgün çalışmaması da limp mode sebebidir. Ancak, yakıt filtresi, emme monifoldunda tukanma ve MAF sensörü arızası aracı limp mode’a sokuyorsa, araçta aynı zamanda sürekli güç kaybı da söz konusu olacaktır.. 

Genel olarak aracı limp mode’a sokacak bir çok sebep vardır. Ancak sayılan bu sebepler sıklıkla karşılaşılan ve ilk akla gelenlerdir. Bunun dışında limp mode’a neden olan sebepler aynı zamanda farklı sorunlar da çıkararak kendini belli edecektir. 

Faydalı olması dileğiyle... 

Not: Yazının büyük kısmı yabancı internet siteleri üzerinden yapılan araştırmalar sonucu derlenmiştir. Önemli bir konu olması ve işinin ehli olmayan ustaların elinde binlerce lira ödeyerek sorunu çözememiş arkadaşların bulunması bu denli bir açıklamayı beraberinde getiriyor. Umarım araçlarında bu tür sorun yaşayan arkadaşlar için bu bilgiler faydalı olur.  “
 

  • Beğen 6
Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Özgür Demir.

Arkadaşlar,
Aracım 8 gündür servisteydi. Bütün sensörler, hortumlar vs. kontrol edilmiş, yazılım güncellenmiş ama sorun çözülmemişti. Yeni turbo getirip denediler ve sorun çözümlendi. Sorun turbonun kendisindeymiş. Şu anda aracın çekişinde bir problem kalmadı. Uzun bir uğraşın sonunda arabayı kullanmaktan zevk almaya başladım.

Yardımcı olan herkese teşekkür ederim.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Okay Kaygusuz

ama hayır tamirci fren vakumuna bagladıgında da sorun gitmişti biz orjinale cevirince tekrar sorun atıyordu. gercekten turbo sıkıntılıydı acaba.

yinede gecmiş olsun

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Özgür Demir.
16 saat önce, Selçuk Bakış yazdı:

Geçmiş olsun, Özel değilse masrafınız ne kadar çıktı?

 

Turbo 2350 TL'ye değişti.

 

14 saat önce, Okay Kaygusuz yazdı:

ama hayır tamirci fren vakumuna bagladıgında da sorun gitmişti biz orjinale cevirince tekrar sorun atıyordu. gercekten turbo sıkıntılıydı acaba.

yinede gecmiş olsun

 

Onu ben de anlamadım. Herhalde turboda bir sorun vardı beyne sinyal gidince koruma modu aktif oluyordu.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Okay Kaygusuz
7 saat önce, Özgür Demir. yazdı:

 

Turbo 2350 TL'ye değişti.

 

 

Onu ben de anlamadım. Herhalde turboda bir sorun vardı beyne sinyal gidince koruma modu aktif oluyordu.

neyse hayırlı olsun arabadan sogumadan halledilmiş. :)

Yorum bağlantısı
Özgür Demir.
1 saat önce, Okay Kaygusuz yazdı:

neyse hayırlı olsun arabadan sogumadan halledilmiş. :)

 

Bir de bana sorun. İlk defa Ford almıştım 1 ayda tövbe ettim.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...