İçeriğe Yönlendir

Mondeo III - Motor Sıcaklığı ve Termostat Sorunları


Alper Koçbıyık

Recommended Posts

Tolgahan Köroğlu
Kemal Mert yazdı:
Tolgahan Köroğlu yazdı:
Şimdi motorcuya gidiyor araba baksınlar bakalım,

orj termostat için 900 tl fiyat aldım  yerli için 160 tl. 

Ama forumda gördüğüm herkes orj alınmasından yana sağlıklı olması için. Bu konuda da fikir rica etsem.

Sorun termostatsa orijinal tabiki. Ama bahsi geçen nokta 70 dereceler gibi. Bu noktada kalmamamasi gerekir. 90 a gelip yanı tam ortaya gelip durması gerekir. Bana bu sorun termostat sorunu gibi gelmiyor.

alternatif bir fikir var mı peki ? 

Şuradan yapabilir diye.  Aracı şuan motorcuya gönderdim kontrol edecek, söyleyeyim baksın eğer öneriniz var ise.

 

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Kemal Mert yazdı:

Abi 2001 model kasada çizgi sayısı fazla, senin bahsettiğin tam orta oluyor. Ama burda 1. Ve 2. Çizgi dersen durum değişiyor.
4b99c7c0fc5c4a3e7512d645f30f9ac0.jpg

 

Haklısın kardeşim.. 

Ben Mk2 göstergesine göre yorumlamışım.. 

Yorum bağlantısı
Halil ibrahim Oruc

en mantiklisi gauge menuden okunan blok sicakligidir.  oradaki degerleri gozlemledinizmi

Yorum bağlantısı
Tolgahan Köroğlu
Halil ibrahim Oruc yazdı:

en mantiklisi gauge menuden okunan blok sicakligidir.  oradaki degerleri gozlemledinizmi


Bu kısmı tam anlamadım, bu değeri nereden nasıl okumamız gerekiyor tarif edebilirseniz eğer ona bakalım.

Bu arada termostat  950 TL orjinal  160 TL yan sanayi ve  380 TL GATES marka olarak buldum. 

Gates ürünlerinin kalitesini biliyorum sanırım gates makul görünüyor ne dersiniz ? 

Yorum bağlantısı
Tolgahan Köroğlu

Bilgi olsun arkadaşlar ben aracı satın aldım bu şekilde,  (2001 Mk3 2.0 Benzinli) 
02.10.2019 Tarihli olarak Orjinal termostat için 950 TL Yerli malzeme için 160 TL

(satıcı sorunsuz olduğunu ısrarla söyledi fakat ikna olmadım forumda okuduklarımdan) 
Gates markası için de 400 TL fiyat aldım.  Bu firmanın ürünlerine güveniyorum o yüzden tercihimi bu yönde kulandım. 
Gates kodu: GATES TH35798G1

 

İşlemleri yaptıktan sonra (Yağ ve tüm filtreler, külbütör kapak contası değişimi, termostat değişimi, soğutma suyu değişimi) detayları paylaşmaya çalışacağım. 
Bİlgilendirme yapan tüm arkadaşlara teşekkür ediyorum.

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Tolgahan Köroğlu

Termostatı kendim değiştirdim arkadaşlar  fakat göstergem hala ilk çeyrek çizgisi üzerinde sabit kalıyor. 

 

Üstteki görseli soldan 1-2-3 (orta) 4-5 kadem olarak düşünürsek benim araç 2. çizgide kalıyor. 

Sayfaların kalanını da okudum,  108 dereceler normal denmiş, ve bu ölçülen sıcaklık su sıcaklı değil miş (emin olamadım) 

araca taktığım parça  budur.  Firma verisi 98 derece de açtığını yazmakta.  Mondeo da yeniyim sanırım termostat sorunum çözüldü. 

108 derece bana çok gelse de yapısal olarak aracın standartı olabilir ki öyle sanıyorum. 
 

https://gatesautocat.com/p/thermostat--coolant/gates/th35798g1.html


Termostat değişim öncesi  aynı obd ile ölçtüğümde 80 dereceyi geçmeyen araç 100- 108 derecelere kadar çıkıyor.

 

Kalorifer ısıtması  bir nebze daha iyileşti sadece. 

 

Göstergenin  hareketiyle ilgili yorumunuz nedir ? 

soldaki eski sağdaki yeni olan.

 

EHApDM.jpg

 

Burada durum karışık direksiyon hidrolik deposunun altındaki metal boru sürekli yağ kaçırmış ve etrafı mahvetmiş. 

olabildiğince temizledim ama katran / zift gibi yapışmış. 

 

EHAvg8.jpg
 

Yorum bağlantısı
Halil ibrahim Oruc
Tolgahan Köroğlu yazdı:

Termostatı kendim değiştirdim arkadaşlar  fakat göstergem hala ilk çeyrek çizgisi üzerinde sabit kalıyor. 
 

en garanti olcum gauge ile yapilir.  bazi obd cihazlari +10 derece fazla gosteriyor  focusumda gauge 96 derken obd 106 okuyordu zannedersem seninki 108 degilde 98 derecelerde olmali  108 normal degil  hatta fanin 2. kademesini acma sebebi olur

Yorum bağlantısı
Tolgahan Köroğlu
Halil ibrahim Oruc yazdı:

en garanti olcum gauge ile yapilir.  bazi obd cihazlari +10 derece fazla gosteriyor  focusumda gauge 96 derken obd 106 okuyordu zannedersem seninki 108 degilde 98 derecelerde olmali  108 normal degil  hatta fanin 2. kademesini acma sebebi olur

 

gauge menüyü buldum ve obd ile aynı anda senkronize çalıştırdım.   2 veri de birebir aynı gelmekte, 2.0 Benzinli lpg li bir aracı olan arkadaşım ölçebilir mi  ? 
 

Yorum bağlantısı
Halil ibrahim Oruc
Tolgahan Köroğlu yazdı:

 

gauge menüyü buldum ve obd ile aynı anda senkronize çalıştırdım.   2 veri de birebir aynı gelmekte, 2.0 Benzinli lpg li bir aracı olan arkadaşım ölçebilir mi  ? 
 

1.8 benzinli var ama sogutma sistemi ayni  bende yolda sabit 97de duruyor sensorsuz model bendeki

Yorum bağlantısı
Tolgahan Köroğlu
Halil ibrahim Oruc yazdı:

1.8 benzinli var ama sogutma sistemi ayni  bende yolda sabit 97de duruyor sensorsuz model bendeki

 

Ben uzun yolda benzer değerleri okuyorum (97 -101 arası) şehir içinde dur kalk trafikte  108 max gördüm,  hatta biraz devirli kullanırsam uzun yol da 90 lara kadar iniyor. 
 

Termostat değiştirmeden evvel 80 leri geçmiyordu pek.

Yorum bağlantısı
Abdulkadir Civaş

Merhaba, 

 

Yağ soğutucu termostat ile ilgili en son geçen Aralık ayında yazmışım fakat kış geç ısınan araçla birlikte geçti. Yazın ise geç ısınma problemine motorda hararet sorunu eklenmişti. Özellikle son aylarda hararet sorunu uzun kullanımda ve rampada kendini belli etmeye başlamıştı. Bunun özellikle hava sıcaklığı ile alakalı olduğunu fark ettim. 

 

Nihayet yağ soğutucu termostatı bugün değiştirdim.  Böylece hem geç ısınan motor sorununu hem de hararet sorununu ortadan kaldıracağımı umuyordum. Eski yağ termostatı içi boşaltılmıştı. Yani tahmin ettiğimiz gibi sürekli açık pozisyondaydı. Yeni termostat için forumdan Burak Bey'in önerdiği parçayı kullandım. 

 

10 bin bakımı ile birlikte parça değişimi sonrasında motorun ısınma sorununun ortadan kalktığını gördüm fakat hararet sorunum çok daha fazla büyüdü. Sanayiden 10 km uzaklaşmamla birlikte sıcaklık ibresi kırmızıya yaklaştı. Eskiden düz yolda 20 dk'da 3 dakika durdurduğum araç artık 3 dakikada motor ısınıyor ve  5 dakika durmak zorunda kalıyor. Usta antifiriz koyarken yanında değildim ama su ile karışık koyduğunu söylüyor. Soğutma suyu kaynaklı bir sorun olduğunu zannetmiyorum. Eski soğutma suyunda antifiriz olmadığını söyledi. Su eksiltirse su koy kontrol et dedi. 

 

Hararet ibresi kırmızıya yaklaşırken arabayı sağa çektim ve fanı kontrol ettim. Fan çalışıyordu. Bekleyince arabanın harareti düşüyordu.  Su deposu elle dokunduğumda sıcaktı ama kaynar değildi. Motor soğuyunca kapağı bir yokladım ama açılmadı.  Daha sonra kaloriferi açma fikri aklıma geldi. Kalorifer son sıcaklıkta ve maksimum açık olarak yola çıktım. Gauge menüsünden kontrol ederek 30 km yol yaptım. Ara ara gaza da yüklendim. Kalorifer açıkken motor 80-90 oC aralığında kalabiliyor. Fan seviyesi ile motor sıcaklığını da kontrol etmek mümkün oluyor. Fakat kaloriferi kapatınca tekrar ısınmaya devam.  Bu esnada sıcaktan pişmemek için pencere de açıktı.

 

Soğutma sistemini elden geçirmeden önce aklıma şu sorular takılıyor.

 

1- Acaba yeni yağ soğutucu termostat sürekli kapalı konumda kalıyor olabilir mi?

2- Daha önce tamir eden ustalardan biri hararet sorununu hasır altı etmek için yağ soğutucu termostatı sürekli açık hale getirmiş olabilir mi?

 

Sonuç olarak eskiden ısınmayan motor ısınıyor ve ısıtıyor.  Şimdi motorun fazla ısınması ile mücadele etmek durumundayım. Bu konuda bazı fikirlerim var ve dizel otomatik mondeo larda benzer sorun yaşayanlardan destek bekliyorum. Bu konuyla ilgili açılmış bir başlık mevcut okudum ama farklı olaylar iç içe geçmiş ve bazı sıcak atışmalar olmuş.

 

Bu sebeple gözden kaçırdığım kısımlar olabilir ama özetleyecek olursak: 

a) Fan kömürü değiştirmek

b) Radyatör kısmen tıkalı olabilir. 

c) devri daim pompası düzgün çalışmıyor

d)su termostatı arızalı

e) Radyatör ızgarası pis 

 

Su deposu, radyatör ve termostat hattındaki su geçen hortumlara baktığıımda hortumların soğuk olduğunu fark ettim. Yani motor 95 oC'de iken bu hortumların soğuk olması devridaimin çalışmadığına mı yoksa termostatın açmadığına mı ispat olur

 

Sizce nereden başlamam gerekiyor. Bakım yapan ustam 60 km ötede. Evime yakın ve soğutma grubundan anlayan başka bir ustaya göstersem mi yoksa anlayan bir usta mı bulsam.

 

Selamlar.

Yorum bağlantısı
Tolgahan Köroğlu

Ben bildiğim kadarıyla destek olayım,  termostatımı kendim değiştiridim.

Değişim öncesi araç sürekli soğuktu, yukarıda sökülen termostat ile takılan termostat arasında fiziki olarak bir fark yok, kırık vs. 

Ama soğutma suyu sıcaklığım termostat değiştikten sonra  daha sıcak hale geldi. Kaloriferim de soğutmaya başladı.

Termostat olarak yan sanayi yerine gates olanı aldım, orj cidden ve gereksiz pahalı.

 

Termostat ve devirdaim kontrolü yapardım ben olsam öncelikle.  En masrafsız şekilde çözülür umarım.

 

 

Yorum bağlantısı
Abdulkadir Civaş

Teşekkür ederim Tolgahan Bey,

 

Öğleden sonra bir tamirciye gidip mevcut termostatı söktüreceğim. Böylece sürekli açık olacaktır sistem. Bir kaç gün bu şekilde denemeyi düşünüyorum. Eğer sorun termostatta ise problem çözülecektir. Yok sirkülasyon pompasında ise devam edecektir. Mevcut termostatı da çıkarıp kontrol etme şansım olur diye düşünüyorum.

 

 

 

 

Yorum bağlantısı
Tolgahan Köroğlu
Abdulkadir Civaş yazdı:

Teşekkür ederim Tolgahan Bey,

 

Öğleden sonra bir tamirciye gidip mevcut termostatı söktüreceğim. Böylece sürekli açık olacaktır sistem. Bir kaç gün bu şekilde denemeyi düşünüyorum. Eğer sorun termostatta ise problem çözülecektir. Yok sirkülasyon pompasında ise devam edecektir. Mevcut termostatı da çıkarıp kontrol etme şansım olur diye düşünüyorum.

 

 

 

 

Ben nette baya araştırdım bu konuyu, yabancı forumlarda gördüğüm kadarıyla en büyük sıkıntı. Termostatın ucundaki tırnaklar kırılıyor. 
İlginçtir ki benim araçtan çıkan termostat fiziki olarak kusursuz idi,  ama işlevini yerine getirmiyordu muhtemelen. 
Gates olanı takınca obd den okuduğum  sıcaklık oldukça değişti. İyi mi oldu bilmiyorum 100+ dereceleri görüyorum şehir içinde. 
Geçen hafta sonu  suyu ve antifirizi değişti,  dün kontrol ettiğimde 250-300 ml kadar eksik vardı tamamladım, yine kontrol edeceğim bakalım bir yerden ince ince kaçırıyor olabilir mi.
 

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Ben ilk olarak devirdaim ile aracın su soğutma termostatına yönelirdim.

Yorum bağlantısı
Abdulkadir Civaş
Tolgahan Köroğlu yazdı:

Ben bildiğim kadarıyla destek olayım,  termostatımı kendim değiştiridim.

Değişim öncesi araç sürekli soğuktu, yukarıda sökülen termostat ile takılan termostat arasında fiziki olarak bir fark yok, kırık vs. 

Ama soğutma suyu sıcaklığım termostat değiştikten sonra  daha sıcak hale geldi. Kaloriferim de soğutmaya başladı.

Termostat olarak yan sanayi yerine gates olanı aldım, orj cidden ve gereksiz pahalı.

 

Termostat ve devirdaim kontrolü yapardım ben olsam öncelikle.  En masrafsız şekilde çözülür umarım.

 

 

 

Abdulkadir Civaş yazdı:

Merhaba, 

 

Yağ soğutucu termostat ile ilgili en son geçen Aralık ayında yazmışım fakat kış geç ısınan araçla birlikte geçti. Yazın ise geç ısınma problemine motorda hararet sorunu eklenmişti. Özellikle son aylarda hararet sorunu uzun kullanımda ve rampada kendini belli etmeye başlamıştı. Bunun özellikle hava sıcaklığı ile alakalı olduğunu fark ettim. 

 

Nihayet yağ soğutucu termostatı bugün değiştirdim.  Böylece hem geç ısınan motor sorununu hem de hararet sorununu ortadan kaldıracağımı umuyordum. Eski yağ termostatı içi boşaltılmıştı. Yani tahmin ettiğimiz gibi sürekli açık pozisyondaydı. Yeni termostat için forumdan Burak Bey'in önerdiği parçayı kullandım. 

 

10 bin bakımı ile birlikte parça değişimi sonrasında motorun ısınma sorununun ortadan kalktığını gördüm fakat hararet sorunum çok daha fazla büyüdü. Sanayiden 10 km uzaklaşmamla birlikte sıcaklık ibresi kırmızıya yaklaştı. Eskiden düz yolda 20 dk'da 3 dakika durdurduğum araç artık 3 dakikada motor ısınıyor ve  5 dakika durmak zorunda kalıyor. Usta antifiriz koyarken yanında değildim ama su ile karışık koyduğunu söylüyor. Soğutma suyu kaynaklı bir sorun olduğunu zannetmiyorum. Eski soğutma suyunda antifiriz olmadığını söyledi. Su eksiltirse su koy kontrol et dedi. 

 

Hararet ibresi kırmızıya yaklaşırken arabayı sağa çektim ve fanı kontrol ettim. Fan çalışıyordu. Bekleyince arabanın harareti düşüyordu.  Su deposu elle dokunduğumda sıcaktı ama kaynar değildi. Motor soğuyunca kapağı bir yokladım ama açılmadı.  Daha sonra kaloriferi açma fikri aklıma geldi. Kalorifer son sıcaklıkta ve maksimum açık olarak yola çıktım. Gauge menüsünden kontrol ederek 30 km yol yaptım. Ara ara gaza da yüklendim. Kalorifer açıkken motor 80-90 oC aralığında kalabiliyor. Fan seviyesi ile motor sıcaklığını da kontrol etmek mümkün oluyor. Fakat kaloriferi kapatınca tekrar ısınmaya devam.  Bu esnada sıcaktan pişmemek için pencere de açıktı.

 

Soğutma sistemini elden geçirmeden önce aklıma şu sorular takılıyor.

 

1- Acaba yeni yağ soğutucu termostat sürekli kapalı konumda kalıyor olabilir mi?

2- Daha önce tamir eden ustalardan biri hararet sorununu hasır altı etmek için yağ soğutucu termostatı sürekli açık hale getirmiş olabilir mi?

 

Sonuç olarak eskiden ısınmayan motor ısınıyor ve ısıtıyor.  Şimdi motorun fazla ısınması ile mücadele etmek durumundayım. Bu konuda bazı fikirlerim var ve dizel otomatik mondeo larda benzer sorun yaşayanlardan destek bekliyorum. Bu konuyla ilgili açılmış bir başlık mevcut okudum ama farklı olaylar iç içe geçmiş ve bazı sıcak atışmalar olmuş.

 

Bu sebeple gözden kaçırdığım kısımlar olabilir ama özetleyecek olursak: 

a) Fan kömürü değiştirmek

b) Radyatör kısmen tıkalı olabilir. 

c) devri daim pompası düzgün çalışmıyor

d)su termostatı arızalı

e) Radyatör ızgarası pis 

 

Su deposu, radyatör ve termostat hattındaki su geçen hortumlara baktığıımda hortumların soğuk olduğunu fark ettim. Yani motor 95 oC'de iken bu hortumların soğuk olması devridaimin çalışmadığına mı yoksa termostatın açmadığına mı ispat olur

 

Sizce nereden başlamam gerekiyor. Bakım yapan ustam 60 km ötede. Evime yakın ve soğutma grubundan anlayan başka bir ustaya göstersem mi yoksa anlayan bir usta mı bulsam.

 

Selamlar.

 

Arkadaşlar sorun çözüldü. 

 

Termostatı kendim söktüm. Aşağıdaki linkte bulunan video bana ilham verdi. Tamirattan çok anlamam ama bir arkadaşıma da danışıp işe giriştim. Niyetim dediğim gibi termostat sürekli açık olacak şekilde bağlamaktı. Bu işe girişen arkadaşlara uyarım değişik bir yıldız uçlu vidalar var. Uygun tornavida olunca soldaki ve alttaki vida rahat söküldü. Sağ taraftaki vida çok zorladı. Onu da arkadaşımın yardımı ile söktüm. Bir ara aküyü sökmeye niyetlendim ama gerek kalmadı. Sökecek olanlar 90 derece kıvrılabilen bir tornavida ucu bulsunlar.  Ön kapağı çıkardıktan sonra termostat çekince geldi. 

 

 

 

Söktükten sonra termostatı sıcak suya atıp test ettim. Test sonucunda termostat açılmadı. Hemen internette araştırdım ve termostatın daha çok blok halinde satıldığını görüp sanayiye elimdeki parça ile yol aldım. Sanayide parça satanlar transit ve connect termostatı ile aynı olduğunu söylediler. Ölçtük çap tutuyor ama biraz daha uzun. 25 TL'ye OES marka termostatı ve 5 TL'ye contayı aldım. 

 

Yeni aldığım termostatı sıcak suya atıp test ettim. Termostat sıcak suda çok az açılıyor. Youtube üzerinde bir Rus bunun test videosunu koymuş. Baktım aynı şekilde açılıyor. Bu sefer takmaya giriştim. 

 

 

 

Termostatı takarken yeni aldığım contanın eski contadan farklı olduğunu görüp eski contayı takmaya karar verdik. Taktık ve arabayı durduğu yerde çalıştırarak su deposunu kontrol ettik. Sıcaklık 90'a gelince termostat açıldı. Su deposunu tamamladık ve sızdırma testleri yaptık. Kaçak gözükmeyince kendimizi Gage menü açık olarak yola vurduk. 5 km devirli ve rampalı kullanımda fan bile devreye girmedi. Motor 85-95  oC aralığında sorunsuz çalıştı. Problemi çözdük. Test sonrası kontrol yaptığımda eskiden soğuk olan radyatör ve su hatları şimdi gayet sıcaktı. Henüz uzun yol yapmadım ama diğer soğutma bileşenlerinde sorun varsa bile şu aşamada her şey yolunca gözüküyor. 

 

Sonuç olarak 25 TL'ye ve 3 saatte sorunu çözdük. Eğer uygun tornavida olsaydı 1 saatte işimiz bitecektir. Forumda ısınma problemi olanlar lütfen burada yazılanlara dikkat etsinler. Yağ soğutucu ve su termostatı problemi kendini belli ediyor. Biraz araştırma ve dikkat ile sorunu tespit edebilmek ve imkan varsa tamir edebilmek mümkünmüş. Şu an soğutma sisteminde biraz antifiriz, 1,5 litre kadar çeşme suyu ve 2 L kadar saf su var. İlerleyen günlerde antifiriz alıp doldurmayı düşünüyorum.

 

Bu forumu okumadan önce arabanın sahibi olan amcam 4-5 farklı ustaya 10 bin TL kadar para bayılmış ve sorunu çözememişti. Motor takozu, yağ soğutucu ve termostat problemlerini yaşadım. Başka araba ve başka modelde bu kadar ayrıntılı forum henüz görmedim. Yağ soğutucuyu ustaya bile tarif edemez iken foruma güvenerek parçayı aldım ve ustaya bu parça değişecek yeri de devri daim pompası  (ne işe yaradığını dahi bilmiyordum) altındaymış dedim ve sorunu çözdüm. Buradan bu foruma katkı yapan, bilgi giren, olumlu olumsuz düşünceleri aktaran ve yardımcı olan herkese çok çok teşekkür ediyorum. 

 

Saygılarımla

 

  • Beğen 3
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Abdulkadir Civaş yazdı:

 

 

Arkadaşlar sorun çözüldü. 

 

 

 

Termostatı takarken yeni aldığım contanın eski contadan farklı olduğunu görüp eski contayı takmaya karar verdik.

 

İyi cesaret. Tebrik ederim. 

Elinize sağlık. 

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...