İçeriğe Yönlendir

Motor İç Temizliği (Engine Flushing)


Gökhan Albayrak

Recommended Posts

Gökhan Albayrak

Motor içi temizleme (Engine Flushing) işlemi bu aralar araç kullanıcıları arasında çok popüler hale geldi. Gerek forum sitelerinde açılan konularla gerek youtube ‘da kendin yap veya servislerin reklam kokan videolarıyla internette yerini almış durumda. Bizim forumda ise forum içi aramalarımın neticesinde net bir konusu olmadığı, birkaç konu içerisinde mesajlarla bahsedildiğini gördüm. Forum içinde bu işlemi yapan kullanıcıların olduğunu bilmekle beraber net bir başlık altında yaptıkları işlemleri ve benim yazımın eksikliklerini tamamlamalarını rica ederim.

-          Bu işlem nedir?

Bu işlem, araç içindeki yağın gezdiği yerlerde zamanla oluşan tortuların-kalıntıların sistem içerisinden karter tıpası kullanılarak dışarı atılması olarak tanımlanabilir. Peki bu kalıntılar nasıl oluşuyor sorusunun yanıtı ise silindir içinde meydana gelen yanmanın küçük partikülleri cidarda tutunup segmanların sıyıraması ile yanma odasından yağ sistemine karışmasıdır. Zamanla bu küçük parçalar birbiri etrafında topaklaşarak sert ve inatçı kütleler haline gelmektedir. Kütleden kastım patates yada nohut kadar büyük değil, daha da küçük parçalardır.

-          Bu işlem nasıl yapılmaktadır?

Gerek forumlardan okuduklarım gerekse youtube ‘da izlediğim videolar neticesinde birkaç farklı yöntemle karşılaştım. Bunlardan birincisi çeşitli yağ-kimyasal üreticilerinin geliştirdiği motor iç temizleyici (Engine flush) ürünleridir. Liqui Moly ve Würth markaları bu işlemde öne çıkan ilk markalar. İçeriği hakkında net bilgim olmamasına rağmen tahminimce solvent bazlı bir kimyasal olduğunu düşünüyorum. İşlem basit, temin ettiğiniz ürünü aracınızın yağ kapağını açıp ilave ediyorsunuz ve 15-20 dakika rölantide çalıştırıyorsunuz. Daha sonra karter tıpasını açıp yağ ile birlikte tahliyesini yapıyorsunuz. Sonrası ise kişiden kişiye değişiyor. İlk olarak ki bence sağlıklı olanı da budur, kullanacağınız yağın (biraz daha ucuz olabilir, viskozitesi kullanılacak yağ ile aynı olmalı) ve yağ filtresi değişimini yapıp tekrar 15-20 dakika çalıştırıp tekrar yağı tıpadan boşaltmak ve nihayetinde filtre değişimi ile birlikte kullanacağınız yağı eklemektir. Bir diğer metot ise yukarıda bahsettiğim yöntemdeki yağ değişimini atlayarak ilk yağ tahliyesinden sonra filtre ile yağı değiştirip bırakmaktır.

Sadece markalı ürünlerle değil, mazot ile de motorun temizlenmesini yapanlar da var. Bu işlem de araç yağı tıpadan tahliye edildikten sonra kullanılacak yağ miktarının yarısından fazla, üç çeyreğinden az kısmı kadar mazotun sistemi doldurmasıyla beraber en fazla 1 dakika motoru çalıştırmaktır. Burada işlem süresinin önemi büyüktür. Sonuçta motorda yağ yerine mazot var. Bu işlem bana göre tehlikeli bir işlem. Devamında mazot tıpadan tahliye edilerek üzerine yine yağ ve filtre değişimi yapılır. Bu yağ ve filtre değişimini tek bir seferde yapan da var, yukarıdaki gibi iki defa yapan da var. Bence yine iki defa yapılmalı.

Bir diğer metot ise gaz yağı (kerosin) ile temizlemedir. Bunu yağ ile karıştırıp 15-20 dakika yapan da var, sadece gaz yağı kullanıp (miktar yine yağ kapasitesinin %50-75 ‘i arasında) yakıt pompasının sigortasını çekip 15-20 kısa marş yapan da var. Bu işlemde gaz yağının uçucu özelliğinden yararlanıldığı için tekrar yağ ile sistemi durulayan da var durulamayanda var. Tekrar etmek gerekirse hangi işlemi yapıyorsanız yapın yağ ile durulanması taraftarıyım.

-          Bu işlem gerekli midir?

Bu soruya cevabım her bakımda gerekli değildir ama 4 bakımda bir yapılabilir mi, evet.

 

Eksik kaldığım noktaların tamamlanması hususunu dikkate almanızı rica ederim. Sadece biz forum üyelerinin değil, misafir kullanıcıların da doğru bilgi edinmesi amacındayım.

  • Beğen 6
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray
(düzenlendi)

gerçek bir yağ israfı. sağlıklı çalışan ve iyi bakılmış motorda son derece gereksiz bir işlem. 400 bin km de açılan ve sadece valf lastikleri değişen motorlardan bahsediyoruz. ancak yatan ve yıllar boyunca yağı hareket bile etmemiş motorda işe yarar.

tarihinde Dogan Arsiray tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Hamit inan

20 bini geçmişti yağ değişimi dün değiştirdim. Liqui Moly 400 ml 7 lt motor yağına atıp 25 dakika rölantta çalıştırdım. Normal bakımda gerek olmadığını düşünüyorum ama süre uzarsa gerekebilir.
O değilde yağı mobil 5w-40 kullandım. Cihazla bakınca yağın kalitesi 2 diyordu. Sensör kaliteyi neye göre belirliyor mantığını bilen var mı ? 

Yorum bağlantısı
Gökhan Albayrak
Mehmet YILDZ yazdı:

20 bini geçmişti yağ değişimi dün değiştirdimLiqui Moly 400 ml 7 lt motor yağına atıp 25 dakika rölantta çalıştırdım. Normal bakımda gerek olmadığını düşünüyorum ama süre uzarsa gerekebilir.
O değilde yağı mobil 5w-40 kullandım. Cihazla bakınca yağın kalitesi 2 diyordu. Sensör kaliteyi neye göre belirliyor mantığını bilen var mı ? 

 

Muhtemelen basınç-sıcaklık değerlerine göre kendi yazılımı karar veriyordur.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız

Bildiğim kadarıyla eski yağlarda deterjan/temizleyici yoktu, yenilerde ise var. Bir kaç tane de konu görmüştüm, belki buradan hatırlamıyorum, sonrasında motorda problem çıkmıştı.

Ben riskli bir uygulama gibi görüyorum, yaptırmazdım.

Yorum bağlantısı
Selim Bilgin

Ben artık sadece ikinci el araba alınca ilk bakımda kullanıyorum, ikinci yağ değişimini de kısa aralıkla yapıp normal aralığa devam ediyorum.

 

Kaliteli yağ, düzgün aralıkla her bakımda kullanmaya gerek yok bence.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Celal Aydın

Bir diğer metot ise, motor iç temizleyici makinalardır.
Çoğu yetkili serviste bulunur.
Yağı boşalttıktan sonra, yağ çubuğundan kartere kadar uygun aparatları mevcut, onlar takılıyor, sızdırmazlık sağlanıyor.

Makina deterjanı basıyor, suyu gönderiyor, basınçla yıkıyor içini.
En son tahliye ediyor, dönüş hortumu normalde temiz, fakat tahliye esnasında kapkara oluyor.

Bunların hepsi motor stop halde iken yapılıyor.
15-20 dk sonunda işlem tamam.

Bu işlemden sonra, karter tapasını takmadan, geçici yağ gezdiriyor usta, alttan akana kadar bekliyor.
Daha sonra tapayı, filtreyi takıp, tercih edilen yağı koyup gönderiyor.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Yılmaz Gökçe
Celal Aydın yazdı:

Bir diğer metot ise, motor iç temizleyici makinalardır.
Çoğu yetkili serviste bulunur.
Yağı boşalttıktan sonra, yağ çubuğundan kartere kadar uygun aparatları mevcut, onlar takılıyor, sızdırmazlık sağlanıyor.

Makina deterjanı basıyor, suyu gönderiyor, basınçla yıkıyor içini.
En son tahliye ediyor, dönüş hortumu normalde temiz, fakat tahliye esnasında kapkara oluyor.

Bunların hepsi motor stop halde iken yapılıyor.
15-20 dk sonunda işlem tamam.

Bu işlemden sonra, karter tapasını takmadan, geçici yağ gezdiriyor usta, alttan akana kadar bekliyor.
Daha sonra tapayı, filtreyi takıp, tercih edilen yağı koyup gönderiyor.

 

Carbon Clean denilen uygulamadan mı bahsediyorsunuz ?

Bende yaptırmayı düşünüyorum aracım 200bin km ye yaklaştı

Faydası olurmu acaba ?

Yorum bağlantısı
Celal Aydın
 
Carbon Clean denilen uygulamadan mı bahsediyorsunuz ?
Bende yaptırmayı düşünüyorum aracım 200bin km ye yaklaştı
Faydası olurmu acaba ?


Carbon clean, yakıt sistemine müdahale. Enjektörler, yanma odası vs.
Bu dediğim sadece yağ kanalları için, yağın dolaştığı yerlere müdahale.
Benziyor aslında evet.
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Yılmaz Gökçe
Celal Aydın yazdı:

 


Carbon clean, yakıt sistemine müdahale. Enjektörler, yanma odası vs.
Bu dediğim sadece yağ kanalları için, yağın dolaştığı yerlere müdahale.
Benziyor aslında evet.

 

 

Peki bu işlemlerin yarar-zarar durumu nedir acaba ? 

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)

çok defa yazdık arkadaşlar, aratmıyorsunuz!

 

 

motor iç yıkama ne zaman yapılır:

 

1-motor uzun km ler bakımsız kaldıysa, yağ değişmedi ve acaip katılaştı dipte çamurlaşma tortu oldu  vs. o zaman motor içi yıkanır

 

2- motor açılıp tamir gördüyse, rektefe vs. gibi düşünün, içerde kalabilecek artıkların tahliyesinde kullanılır.

 

Bitti:

 

bunun dışında motor iç temizleyici kullanılmaz, zararlıdır, conta keçe falan habire kullanılırsa her bakımda mesela canına okur,  400 bin km de bir kullanırsanız hadi diyim birşey olmaz....

 

normal bakımı yapılan yağı vs. değişen araçta kullanılmaz, bu madde bakım ürünü değildir haberiniz ola, zırt pırt kullanılmaz hatta üsste yazdığım 2 madde dışında hiç kullanılmaz.  Servislerede bakmayın dertleri para kazanmak, masalı geçsinler...

tarihinde Ali Cihangiroğlu tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Celal Aydın
 
Peki bu işlemlerin yarar-zarar durumu nedir acaba ? 


Ali abim altta özetlemiş.



Diline sağlık abi.
255k’da idi aracım bakım esnasında.
Egzantirik’te hafif kararma vardı, ustanın tavsiyesiyle kullandık, faydasını gördüm.
12k geçti bir sıkıntı yok.
  • Beğen 1
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Selim Bilgin
Ali Cihangiroğlu yazdı:

çok defa yazdık arkadaşlar, aratmıyorsunuz!

 

 

motor iç yıkama ne zaman yapılır:

 

1-motor uzun km ler bakımsız kaldıysa, yağ değişmedi ve acaip katılaştı dipte çamurlaşma tortu oldu  vs. o zaman motor içi yıkanır

  

2- motor açılıp tamir gördüyse, rektefe vs. gibi düşünün, içerde kalabilecek artıkların tahliyesinde kullanılır.

  

Bitti:

 

bunun dışında motor iç temizleyici kullanılmaz, zararlıdır, conta keçe falan habire kullanılırsa her bakımda mesela canına okur,  400 bin km de bir kullanırsanız hadi diyim birşey olmaz....

 

normal bakımı yapılan yağı vs. değişen araçta kullanılmaz, bu madde bakım ürünü değildir haberiniz ola, zırt pırt kullanılmaz hatta üsste yazdığım 2 madde dışında hiç kullanılmaz.  Servislerede bakmayın dertleri para kazanmak, masalı geçsinler...

 

VAG'cı ustam her bakımda kullanıyor uzun yıllardır, bakımını yaptığı otomobiller de gayet sağlıklı, herkes memnun.

Direk zararlıdır diyemeyiz bence.

Kaliteli marka ürünlerin contalara filan direk zararlı olacağını düşünmüyorum.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)

yıl değil km önemli, kamyonda iş makinasında bile kullanmıyoruz, kullanmayın diyen Cat,  neyse usta yada vag cı olması yada yıllardır kullanması benim için sıfır anlam ifade ediyor, böyle kıstas olmaz, bu maddenin amacı belli, üstündede yazar genelde, periyodik bakım ürünü değildir, bu bile yeter aslında, yinede siz bilirsiniz, benden söylemesi..

tarihinde Ali Cihangiroğlu tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Selim Bilgin
Ali Cihangiroğlu yazdı:

yıl değil km önemli, kamyonda iş makinasında bile kullanmıyoruz, kullanmayın diyen Cat,  neyse usta yada vag cı olması yada yıllardır kullanması benim için sıfır anlam ifade ediyor, böyle kıstas olmaz, bu maddenin amacı belli, üstündede yazar genelede, periyodik bakım ürünü değildir, bu bile yeter aslında, yinede siz bilirsiniz, benden söylemesi..

 

Forumdan uzun süre uzak kalınca unutmuşum Ali abi, pardon. :D 

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Celal Aydın

Motor çalışıyor olsa ben de yaptırmazdım.
Bendeki sistemde bir problem olacağını zannetmiyorum.

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
Mahmut Yıldız yazdı:

Ben yapmam, hele mazotla falan yaptırmam. 

aman diyim, ne mazotu, kara düzen kamnyonmu bu :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Metin Uzunoğlu

Mondeo aracıma geçen yıl serviste 80 bin km de bakım yaptırırken motor içini temizleyici ile temizleyelim mi dediler. Carbon clean mı dedim ustalarla görüştüler carbon clean olmadığını söyledirler. Forumda carbon cleanın sakıncalı yönlerini okumuştum.

Yılmaz Gökçe yazdı:

 

Carbon Clean denilen uygulamadan mı bahsediyorsunuz ?

Bende yaptırmayı düşünüyorum aracım 200bin km ye yaklaştı

Faydası olurmu acaba ?

 

Motor ustalarının yanına gittim şu işi bana bir anlatın dedim tıpkı sizin anlattığınız gibi kapalı sistem bir devre oluşturuyorlar özel temizleyici bir sıvısı olan makinayı kapalı devre çalıştırıyorlar. karter tıpasının oradan dönüş alıyorlar. sıvının kullanılmamış haliyle kullanılmış hali arasında fark vardı. yağ kanallarında pislik olabileceği düşüncesiyle yaptırdım. Kombi peteklerini de benzer bir kimyasalla temizlettiğim için mantıklı geldi. petekler temizlenince bayağı fark ediyor. 60-70 tl gibi bir fiyatı vardı.

 

Celal Aydın yazdı:

Bir diğer metot ise, motor iç temizleyici makinalardır.
Çoğu yetkili serviste bulunur.
Yağı boşalttıktan sonra, yağ çubuğundan kartere kadar uygun aparatları mevcut, onlar takılıyor, sızdırmazlık sağlanıyor.

Makina deterjanı basıyor, suyu gönderiyor, basınçla yıkıyor içini.
En son tahliye ediyor, dönüş hortumu normalde temiz, fakat tahliye esnasında kapkara oluyor.

Bunların hepsi motor stop halde iken yapılıyor.
15-20 dk sonunda işlem tamam.

Bu işlemden sonra, karter tapasını takmadan, geçici yağ gezdiriyor usta, alttan akana kadar bekliyor.
Daha sonra tapayı, filtreyi takıp, tercih edilen yağı koyup gönderiyor.

 

 

  • Beğen 1
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu

içerde kir yok yalnız, petekler gibi tortu falan olmaz normal zamanda kaliteli yağla değişim yapılan motorda, dediğim gibi, o madde bakım sıvısı değil, amacı başka, servislerin yapması ise tamamen para kazanma amaçlı, yağınızı iyi bir yağla zamanında değişin yeter, zamanından az önce değişin über olur. 

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Gökhan Albayrak

Ali abi, konuyu ben açtığım için cevap vermek durumunda olduğumu düşünüyorum. Görüşlerin seninde belirttiğin gibi kendi görüşlerin. Önemli olan km de değildir yılda. Önemli olan kullanıcıdır. “Yağı değişti” der 50 bin km binerim motor olur zift. 1-2 yaşında araca binerim motor olur zift... 

 

Keçe conta vs demişsin, bu kimyasalları yapanlar da bunu düşünmüştür yada motorda keçe conta olduğunu bilen insanlardır. 

 

Sürekli bakım gibi yapılmayacağını zaten biliyoruz. Araçların her ne kadar yağ filtresi olsa da yukarıda yazdığım yanmış parçaların kalıntıları tortu oluşturup en azından karter dibinde ki bu yağ kanalı da olabilir birikiyor. Birikebilir demiyorum, birikiyor diyorum. 

 

Servis ne yapıyor bilemem. Aracım ikinci el ve muhtemelen de sonrakiler de öyle olacak. Bu konu bu işlemi merak edenlerin aratıp bulacağı bir konu. Böylesine keskin bir dille yazılmış mesajlarına da ihtiyaç var neticede burası bir forum. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)
Gökhan Albayrak yazdı:

 

 

 

Gökhan bey öncelikle benim görüşüm değil bu, kuralı bu, şöyleki; zarar verdiği için keçeye vs. kullanmayın sık sık diye yazar bazılarının üstünde, özellikle belirtilir (bunlarda kesin kural), son çıkan Wurth gibilerinde de keçeye zarar vermez diye belirtir, genelde bakmadan kullanır millet, biliyorsunuz bizde prospektüs kullanım kitabı gibi şeyleri okuma huyu yoktur, uyarım bu yüzden...

 

 önemli olan yıl ve km değil evet, dediğim gibi yağın zamanında değişmesi, tek önemli olan bu, düzgün bakım yapılan araçta birikme olmaz, olursada karterin amaçlarından biriside bu tortuyu toplamaktır ki  emiş kısmında filtre olur, normal filtrede var üstelik, ayrıca yağ boşalırkende  özellikle yağ sıcak olacak denirki kirler aksın, yine yazayım, kaliteli yağ ve zamanında az önce yapılan değişimle tortu falan olmaz...

 

 

  2. el araç aldığında kullanırım diyebilirsin, evet bende şüphelenirim gerçekten, acaba kirlimi yağ çamurmu,  gerçi kolayca anlaşılır ama herkes he diyince anlamaz, o zaman kolayı var, yeni aldığın 2. el araçta nasıl bakım yapıyorsan bunuda kullan, kullanma demiyorumki, kullan ama sık kullanma, arayı çoook aç, çünki sen bakımını düzgün yaparsın sanırım, bakım olduktan sonra ilaca gerek olmaz, çünki hasta olunmaz...  

 

neyse anlaşılmışıtır sanırım :)

 

tarihinde Ali Cihangiroğlu tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Levent Güzelkalp

Eskiden yağ değiştirirken eski yağı boşaltıp mazot.koyuyorlardi yağ yerine 1 2 dk çalıştırıp mazotu boşaltıp yeni filitre ile yağ koyuyorlardı edirnede ama artık yapmıyorlar. Ben 4 zamanlı cim mali su motoruna yapıyor 2 yılda bir zararı olmadı simdilik

 

 

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)

pes :)  isteyen istediğini yapsın arkadaş, herkesin doğrusu kendine,her koyun kendi bacağından asılır... vs....

 

ne karar verirseniz verin, nasılsa sorumlusuda soncuna katlanacak olanda sizsizniz, benden bu kadar...

tarihinde Ali Cihangiroğlu tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Celal Aydın

Abi zaten bir kimyasaldan mucize beklemek saçma olur.
Bir mekanik müdahale olmalı ki, elle tutulur bir sonuç olsun.
Çoğu kişinin böyle bir müdahaleye ihtiyacı yok aslında.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...