İçeriğe Yönlendir

Yağ Soğutucu Patlaması / Kronik mi?


Murat Sahın

Recommended Posts

Murat Sahın

Selamlar,

 

Bu sıralar bir çok platformda görmeye başladığım, youtube'da bir  çok ustanın bahsettiği, özellikle 1.3 multijet motorlar için kronik denilen bir problem hakkında yaptığım araştırma neticesini paylaşacağım. Bizim araçlarda yağ doldurma ağzının ve yağ filtre haznesinin yer aldığı kütüğün yanında küçük bir radyatör var. Kütüğün bir tarafı bloğa bağlanıyor, diğer tarafına yağ soğutucu radyatör. İlginç bulduğum konu ise burada yağın su kullanılarak soğutuluyor olması. Bu radyatörün petekleri çok ince, kanalların bir tarafında yağ diğer tarafında soğutma sıvısı dolaşıyor. Patladığında ortaya çıkabilecek 3 farklı sonuç var. İlk ikisinin neye göre şekillendiğine dair çok bir bilgi yok. Rastlantısal olduğu düşünülse de bana makul gelmiyor. Muhtemelen radyatörde kaçağın oluştuğu yerde basıncı fazla olan sıvı diğerine karışıyor.

1- Yağa su karışması; özellikle aralıklı olarak aracın yağını kontrol etmeyen sürücüler için iş işten geçmeden fark edilmiyor çoğunlukla. Yağa karışan su doğal olarak düzgün yağlamayı engelliyor ve motor sesine güzel olmayan bazı sesler eşlik ediyor. En büyük risk de bunun olması çünkü çoğu sefer komple motor yaptırılması ile sonuçlanıyor. Bu gerçekleştiğinde her şekilde yağ kanallarının düzgün temizlenmesi gerekiyor çünkü orada kalacak yağ-su karışımı yeni konulan yağı ve filtreyi de bozuyor.

2- Suya yağ karışması; bunun fark edilmesi daha kolay. Soğutma suyuna karışan yağ ısı sensörlerinin düzgün çalışmasını engellediği için aracın hararet göstergesi sapıtıyor (çoğunlukla) ve sağa çekip kontrol ettiğinizde yedek su deposu rengi durumu ele veriyor. Fark edildiğinde ki ilk maddeye göre elimizde bir done oluyor fark etmek için, araç çekici ile sanayiye/servise çekiliyor. Yine radyatör içi ve su kanallarının düzgünce temizlenmesi gerekiyor. Burada yaşanacak en büyük sıkıntı ise kalorifer peteğinin içinin yağlanması sebebiyle ısıtma performansının çok düşmesi ve aracın uzun süre kötü kokular üretmesi. Çok iyi temizlenmeli. Nispeten düşük bir masraf ile kurtulmak mümkün. Düşük ihtimalle fark edilmiyor, o durumda maalesef hararet yaptıranlar olmuş.

3- Suyun bu petekten dışarı akması; bu en nadir karşılaşılan ve en kolay fark edilip en ucuza en basit şekilde halledilen durum. Araç soğutma sıvısı az diye uyarı verip uyarı ışığını yakıyor. Delinen petek değişiyor ve soğutma sıvısı tamamlanınca hiç bozulmamış gibi oluyor. Fark edilmemesi mümkün değil çünkü hem ekranda uyarı veriyor hem bunun için ışığı var, göstergede yakıyor. Israrla sürmeye devam edilirse sonuç hararet.

 

Şimdi gelelim bu sorunun en temel kaynağına. Ülkemizde maalesef antifriz ve saf su kullanmamak, musluk suyu kullanmak, hatta sadece musluk suyu kullanmak gibi saçma bir alışkanlık var. Musluk suyu bu peteğin içerisinde korozyona sebep oluyor. Petek zamanla içten çürüyerek patlıyor. Yani aslında bu sorunun kaynağı kullanıcı hatası. Aracın kitapçığında belirtildiği gibi %50 antifriz+%50 saf su ya da hazır karışım kullanıldığından emin olunan araçlarda bu sorun neredeyse hiç yaşanmamış. Konu hakkında ilçede 2012 yılında sıfır linea alıp sarıya kaplayıp taksi olarak kullanan tanıdıkla konuştum, aracı 500 bin km olmuş ve halen kullanmakta. Bununla ilgili bir sorun yaşamamış. Araç sıfır alındığından beri antifriz ve saf su karışımı ile kullanılmış. 

 

Netice olarak, 1.3 multijet bir araca sahipsek ve aracımız ikinci el alınmış ve geçmişi bilinmiyorsa bu parça hiç arıza vermeden değiştirmek mantıklı olabilir. Parçanın orjinali tavsiye ediliyor. 900 lira civarı bir fiyatı var. Değiştirmesi ise çok problem teşkil etmiyor. Bu arada parça değiştiğinde yağ doldurma ağzı ve yağ filtre haznesi de değişiyor. Sadece petek değişimi önerilmiyor çünkü orjinal parçanın sadece petek olarak satışı yok, kütükle birlikte alınması gerekiyor. Kale ya da Magnetti Marelli marka 600 lira civarına bulunabiliyor. 

 

Sadece petek fiyatı ise 150 lira ile 300 lira arasında markaya göre değişiyor. Aslında arada conta ve bir kaç civata ile kütüğe tutturulan bu peteğin değişmesi hem daha kolay hem çok daha ucuzken orjinal petek satılmıyor olması sebebi ile tavsiye yukarıda da belirttiğim üzere komple değiştirmek ama sadece peteği değiştirmek bile geçmişini bilmediğimiz bir araca sahipsek hiç değiştirmemekten daha iyi olabilir. 

  • Beğen 2
  • Teşekkür 1
Mesajın linki
Ü.Emre Kartal

Bir ekleme de benden olsun, petek kısmının orjinalde olmamasının sebeplerinden biri ticari olabilir (3 kat fark oluyor ortalama) 

 

Diğeri ise 2 tarafta conta var, biri radyatör ile kütük arasında diğeri motor ile kütük arasında. Sökülürkende takılırkende torklama yapılmazsa ve sıcakken sökülürse vs eğilmeler oluyor. Haliyle kaçak oluşuyor. 

 

Parçanın serviste değiştiğini düşünürsek olası bir kaçakta ciddi maliyet çıkar ve ben müşteri olsam kaçak oluşsa petek değişimi isterim öyle temizlik vs değil. 

  • Beğen 1
Mesajın linki
Murat Sahın
Ü.Emre Kartal yazdı:

Bir ekleme de benden olsun, petek kısmının orjinalde olmamasının sebeplerinden biri ticari olabilir (3 kat fark oluyor ortalama) 

 

Diğeri ise 2 tarafta conta var, biri radyatör ile kütük arasında diğeri motor ile kütük arasında. Sökülürkende takılırkende torklama yapılmazsa ve sıcakken sökülürse vs eğilmeler oluyor. Haliyle kaçak oluşuyor. 

 

Parçanın serviste değiştiğini düşünürsek olası bir kaçakta ciddi maliyet çıkar ve ben müşteri olsam kaçak oluşsa petek değişimi isterim öyle temizlik vs değil. 

 

Aslında tamamen ticari kaygı olduğunu düşünüyorum. Sonuçta kütüğü değiştirirken torklamada hata yapılabilir veya sıcakken sökülüp takılabilir. Aslında kale bu konularda iyi ama işte tam bu torklama noktasında bizim sanayiye güvenemiyor insan :) 

Mesajın linki
Ü.Emre Kartal
Murat Sahın yazdı:

 

Aslında tamamen ticari kaygı olduğunu düşünüyorum. Sonuçta kütüğü değiştirirken torklamada hata yapılabilir veya sıcakken sökülüp takılabilir. Aslında kale bu konularda iyi ama işte tam bu torklama noktasında bizim sanayiye güvenemiyor insan :) 

Kütük kısımının gövdesi kalın, fazla sıksanda kolay kolay eğilme olmaz. Ama radyatör kısmı hassas zaten arıza çıkaran kısım da o. 

 

Elbette ticari kaygı fazla, birde şu var 900 liralık komple parça yurtdışında 90 Euro bile değil. Radyatörü satayım dese 50 Euro isteyecek belki (yansanayisi 30 Euro gibi dersek) Arada cüzi fark kalıyor ( içinde filtre var, gövdenin contası da alınacak sadece radyatör değişirse) haliyle orada değmiyor 🙂

Mesajın linki
Koray Demir

Bazı araçlar böyledir. Cilo’da mesela 4 yıl/80 bin km triger değişiminde yağ pompasını değişmezsen 100 bin gibi bir kmde patlayabiliyor ve sonra adı kronik oluyor.

Mesajın linki
Behlül Baş

Tamamen servis bakımlı ve kaliteli antifriz kullanılan araçlarda bile bu yağ soğutucusu patlayabiliyor.

 

Elbette doğru antifriz ve saf su riski azaltır ama yine de engelleyemiyor sanki. Sanki asıl sebebi bu değil gibi.

 

Asıl sebep bu değilse ne onu ben de bilmiyorum ama 😁

  • Beğen 1
Mesajın linki
Murat Sahın
Behlül Baş yazdı:

Tamamen servis bakımlı ve kaliteli antifriz kullanılan araçlarda bile bu yağ soğutucusu patlayabiliyor.

 

Elbette doğru antifriz ve saf su riski azaltır ama yine de engelleyemiyor sanki. Sanki asıl sebebi bu değil gibi.

 

Asıl sebep bu değilse ne onu ben de bilmiyorum ama 😁

 

Yetkili servis bakımlı olması çok mühim değil ama hocam. Çok değişik şeyler var o konuda. Yan sanayi parça bile takıyor bazı servisler müşteri onaylarsa. Serviste bile saf su kullanıldığını hiç zannetmiyorum kaldı ki suyu bir şekilde az biraz azalınca hemen herkesin alışkanlığı musluk suyu ile tamamlamak zaten. Ama tabi muhakkak başka etkenler de vardır etkileyen. 

Şunu gözlemledim, İzmir, Antalya gibi sıcak iklimli, öyle antifrize falan ihtiyaç olmayan şehirlerde çok daha erken yaşanmış bu sıkıntılar. Bir takım platformlarda özellikle bu tarz sıcak şehirlerde daha triger bakım km'sine gelmemiş araçlarda bu sıkıntıyı yaşayan bir sürü kullanıcı mevcutken özellikle kışların soğuk geçtiği daha iç bölgelerde sayı daha az ve km'ler görece daha yüksek. Tabi her yaşayan ya da her tamirci internette paylaşmıyor ama işte erişilebilir bilgiye dayanarak sonuç bu şekilde çıkıyor. 

En güzeli patlamadan değiştirmek. Hatta bu motora hakim bir tamircinin söylediği, aslında yapılmıyor ancak her triger değişiminde bu araçlarda devirdaim, yağ pompası ve yağ soğutucu da değişmeli, ama işte hepsi değişince fiyat 3500-4000 lira aralığında çıkıyor orjinal parçalar ile, bu da vatandaşa çok geliyor, değiştirmiyor dedi. 

Mesajın linki
Evren Erakçora

Yine olay bakımla ilgili sanırım, düzgün bakımlı araç sorun çıkarmaz gibi geliyor bana. 

Mesajın linki
Fatih Mehmet Uslu

Keşke araç kiralamak daha uygun olsa, hiç uğraşmasak araç almakla, tamirle, masrafla.

Mesajın linki
Murat Sahın
Evren Erakçora yazdı:

Yine olay bakımla ilgili sanırım, düzgün bakımlı araç sorun çıkarmaz gibi geliyor bana. 

Evren hocam bakım önemli, ama bakımın doğru yapılması da en az bakım yapılması kadar önemli.

 

Örnek vereyim bunun için. 1.3 mtj motor için konuşacak olursak yaşanılan en büyük sorunlardan biri kaynayan kızdırma bujileri. Aslında sebep basit, kızdırma bujisini takan hiç kimse rotk anahtarı kullanmıyor. Aslında kitapçık diyor ki 20 newton ile sökülür, 10 newton ile sıkılır. Buna uymayıp var güç ile sıkılınca ya da sökülmediği için yine abanınca çıkmıyor yerinden, kırılıyor. Halbuki 10 newton ile sıkılsa ve kitapçıkta belirtildiği aralıklarla bozulmasa bile sökülüp temizlenip geri takılsa sorun olmayacak. Çıkmıyorsa da 20 newton kuvvet geçilmemeli, çıkmayan bujinin dibine wd40 tarzı yağlayıcı/çözücü sıkılmalı, kırzırma bujisine lokma takılıp hafif bir alet ile (250 gr çekiç en fazla) hafif hafif tıklanırsa eninde sonunda çıkıyor. 

 

Ama bunlarla uğraşmak yerine uzun kollu cırcır ile girişiliyor, bozulmazsa sökülmüyor, sonra sökülmesi gerektiğinde kırılıyor, tornacıya git, uğraş, çıkmazsa üst kapak açtır falan, bir sürü masraf ediyor kullanıcı basit bir tork ayarlı anahtar kullanılmadığı için.  

  • Beğen 1
Mesajın linki
Murat Sahın
Fatih Mehmet Uslu yazdı:

Keşke araç kiralamak daha uygun olsa, hiç uğraşmasak araç almakla, tamirle, masrafla.

 

Abi o dediğin hesap asla daha az maliyetli olmaz. Sonuçta aracı sana kiraya veren bütün bu bakımların masraflarını ve her türlü vergi/sigorta vb. masrafını çıkardıktan sonra kar edecek :) 

Mesajın linki
Fatih Mehmet Uslu
Murat Sahın yazdı:

 

Abi o dediğin hesap asla daha az maliyetli olmaz. Sonuçta aracı sana kiraya veren bütün bu bakımların masraflarını ve her türlü vergi/sigorta vb. masrafını çıkardıktan sonra kar edecek :) 

Daha uyguna gelmesini de beklemiyorum. Ama kafa daha rahat olacak. Kafanın daha rahat olması karşılığında fazladan ödediğimiz bedel acıtmasın yeter😊

  • Mutlu 1
Mesajın linki
Murat Sahın
Fatih Mehmet Uslu yazdı:

Daha uyguna gelmesini de beklemiyorum. Ama kafa daha rahat olacak. Kafanın daha rahat olması karşılığında fazladan ödediğimiz bedel acıtmasın yeter😊

Daha güzel bir fikrim var. Araçlar servet değerinde olmayacak, sıfır alıp garantisi bitince satıp yine sıfır araç alacaksın. Garanti var deyip arkana yaslanacaksın. :) 

Mesajın linki
Fatih Mehmet Uslu
Murat Sahın yazdı:

Daha güzel bir fikrim var. Araçlar servet değerinde olmayacak, sıfır alıp garantisi bitince satıp yine sıfır araç alacaksın. Garanti var deyip arkana yaslanacaksın. :) 

Güzel fikir ama hayali bile zor artık. Eskiden 0 km focus veya golf alma hayali kurardım hatta kendimi zorlasam dolu paket olmasa da kellayn paket falan alabilirdim. Şimdi ev almak kadar zor. Eski arabalara çuvalla para verip arıza vs işleriyle uğraşmak da zor. Allah sonumuzu hayır etsin.

Mesajın linki
Mert Gulkokan
Evren hocam bakım önemli, ama bakımın doğru yapılması da en az bakım yapılması kadar önemli.
 
Örnek vereyim bunun için. 1.3 mtj motor için konuşacak olursak yaşanılan en büyük sorunlardan biri kaynayan kızdırma bujileri. Aslında sebep basit, kızdırma bujisini takan hiç kimse rotk anahtarı kullanmıyor. Aslında kitapçık diyor ki 20 newton ile sökülür, 10 newton ile sıkılır. Buna uymayıp var güç ile sıkılınca ya da sökülmediği için yine abanınca çıkmıyor yerinden, kırılıyor. Halbuki 10 newton ile sıkılsa ve kitapçıkta belirtildiği aralıklarla bozulmasa bile sökülüp temizlenip geri takılsa sorun olmayacak. Çıkmıyorsa da 20 newton kuvvet geçilmemeli, çıkmayan bujinin dibine wd40 tarzı yağlayıcı/çözücü sıkılmalı, kırzırma bujisine lokma takılıp hafif bir alet ile (250 gr çekiç en fazla) hafif hafif tıklanırsa eninde sonunda çıkıyor. 
 
Ama bunlarla uğraşmak yerine uzun kollu cırcır ile girişiliyor, bozulmazsa sökülmüyor, sonra sökülmesi gerektiğinde kırılıyor, tornacıya git, uğraş, çıkmazsa üst kapak açtır falan, bir sürü masraf ediyor kullanıcı basit bir tork ayarlı anahtar kullanılmadığı için.  
Aslında montaj işlemi esnasında uygun anti sieze kullanılsa hiç kaynamaz
Mesela liqui moly nin enjektörler için özel anti sieze ürünü var
Mesajın linki
Murat Sahın
Mert Gulkokan yazdı:

Aslında montaj işlemi esnasında uygun anti sieze kullanılsa hiç kaynamaz
Mesela liqui moly nin enjektörler için özel anti sieze ürünü var

 

Üstat onu kullanacak usta yok da, hani kendim alıp kullansam diye baktım, bulamadım, bulduklarım da kiloluk olunca çok pahalı oluyor :) 

Mesajın linki
Tayfun Aydın

Astralarda da kronik sorun. Şahsen sürekli antifirizli su kullanıyorum ancak çevremdeki astralarda o kadar fazla gördüm ki haftada bir mutlaka su da çamurlanma var mı diye kontrol ederim...

Murat Sahın yazdı:

Daha güzel bir fikrim var. Araçlar servet değerinde olmayacak, sıfır alıp garantisi bitince satıp yine sıfır araç alacaksın. Garanti var deyip arkana yaslanacaksın. :) 

Okulda bir öğretmen arkadaşımız vardı pilot eşi. Para kaygısı hiç yoktu. Aynı dediğini yapardı , okulun erkek öğretmenleri de garantisi bitsin de satsın diye beklerdik :D 

Mesajın linki
Mustafa Tüfekçi
(düzenlendi)

Yağ soğutucu bence daha çok yanlıs vizikote yağdan. Isınmayan motorla devirli sürüş yapmaktan patlıyor.

 

Ben Fiesta da patlattım. Tertemiz antifrizli soğutma sıvısı vardı. Ama iş ev arasi Kısa ve mesaiye sabah yetisecez diye marşa basıp gazlamaktan patladı.  Bende suya yağ bastıydi. Kısın 0w30 kullanmak lazım aslında dizelde.

tarihinde Mustafa Tüfekçi tarafından düzenlendi
Mesajın linki
Murat Sahın
Tayfun Aydın yazdı:

Astralarda da kronik sorun. Şahsen sürekli antifirizli su kullanıyorum ancak çevremdeki astralarda o kadar fazla gördüm ki haftada bir mutlaka su da çamurlanma var mı diye kontrol ederim...

E aynı motor, bildiğimiz 1.3 mtj işte :D 

 

 

Tayfun Aydın yazdı:

Okulda bir öğretmen arkadaşımız vardı pilot eşi. Para kaygısı hiç yoktu. Aynı dediğini yapardı , okulun erkek öğretmenleri de garantisi bitsin de satsın diye beklerdik :D 

 

Mantıklı olan bu, ama işte çok para lazım :) 

Mesajın linki
Metin Akbal
Evren Erakçora yazdı:

Yine olay bakımla ilgili sanırım, düzgün bakımlı araç sorun çıkarmaz gibi geliyor bana. 

 

Ful bakımlı, Astra J de 60 bin km lerde başlayan bu sorun benim başıma 98 binde geldi :)

Mesajın linki
Tayfun Aydın
Murat Sahın yazdı:

E aynı motor, bildiğimiz 1.3 mtj işte :D 

 

 

 

Mantıklı olan bu, ama işte çok para lazım :) 

Motor küçük istekler büyük olunca o basınç bir yerlerden patlatıyor :D 

  • Beğen 1
Mesajın linki
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...