İçeriğe Yönlendir

Yüksek Devir mi Yüksek Basınç mı Motorun Ömrünü Daha Çok Azaltır?


Hamza Bayram

Recommended Posts

Hamza Bayram

Merhaba, merak ettiğim bir konu var. Aynı hacimde atmosferik bir motor mu, yoksa turbolu bir motor mu daha uzun ömürlü olur?

 

Atmosferik motorda devir daha fazla olduğu için motor daha hızlı çalışıyor. Turbolu bir motorda ise basınç daha yüksek.

 

Bu parametrelerden hangisi ömrü daha fazla kısaltır?

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)

İkiside aynı gider bence, çünki kullanılan materyal ve sistemde ona göredir... bu durumda her türlü turbolu tercih ederim, güçlü ve daha az yakan daha verimli motor.

tarihinde Ali Cihangiroğlu tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Murat Sahın

Atmosferik motorda devir fazla olmaz. İkisi de benzinli olmak kaydı ile, turbolu ve atmosferik motorların ikisi de yüksek devir çevirebilir. İkisi de yüksek devirde çalışırken arada basınç farkı olacaktır. Ama verimlilikte önemli. Bir araçta 1.4 turbo motor ile, 1.6 atmosferik motor arasında benzer kullanım alışkanlıklarında genelde ortaya çıkan yakıt farkı ile aracın kullanım ömrü boyunca edilecek kâr aynı aracın motorunu bir kaç kez rektefe etmeye yetecektir. 

Yorum bağlantısı
Serkan Toker

Turbo motordaki basınç silindire basılan hava basıncı. Motor ömrüne etkisi olacağını düşünmüyorum. Gazlaması keyifli olacağı için agresif kullanıp yıpratmak haricinde zararı olmamalı..

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

tasarlayan mühendisler var o motorları, aynı bloğa çattt diye turbo monteedip satışa çıkmıyorlar. dolayısı ile böyle bir karşılaştırma olmaz

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Murat Sahın
Çağlar Bayur yazdı:

tasarlayan mühendisler var o motorları, aynı bloğa çattt diye turbo monteedip satışa çıkmıyorlar. dolayısı ile böyle bir karşılaştırma olmaz

En son Tofaş a BMW motoru ve as950 turbosu takanı gördükten sonra algım değişti abi 🤣

  • Mutlu 2
Yorum bağlantısı
İlkay Başaran
Çağlar Bayur yazdı:

tasarlayan mühendisler var o motorları, aynı bloğa çattt diye turbo monteedip satışa çıkmıyorlar. dolayısı ile böyle bir karşılaştırma olmaz

Aa aynı motorun 120 hp olanıyla 180 olan da mı farklı yani. Sadece yazılım deel mi?

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Metin Uzunoğlu
Murat Sahın yazdı:

En son Tofaş a BMW motoru ve as950 turbosu takanı gördükten sonra algım değişti abi 🤣

Kestirmeden tahtalıköy yolculuk yapacak galiba 🤣

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
İlkay Başaran yazdı:

Aa aynı motorun 120 hp olanıyla 180 olan da mı farklı yani. Sadece yazılım deel mi?

 

çaktırma dm den yürüyelim

  • Mutlu 2
Yorum bağlantısı
Koray Demir
(düzenlendi)

Motor ömründen kasıt nedir?

- Kavrama organlarının veya şanzımanın   dengesiz tork patlaması yüzünden erken aşınması. 
- Turbonun bozulması  
-  Intercooler’ın yağ ile dolması
- Hortumların aşırı besleme nedeniyle yırtılması 
Bunlar dahil mi ?

Değilse parametre hatalı.

tarihinde Koray Demir tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Tuğberk Avar

Aracın motoru söylediğiniz basınç devir vb. aktivitelerin oluşturacağı dezavantajlar göz önüne alınarak tasarlanıyor bu sebepten motor ömrü bunlara bakarak tartışılmamalı. Bence kullanım biçimi en önemli etken motorun ömründe. Tabi bakımlarının yapılmaması filan da var 

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)
Koray Demir yazdı:

Motor ömründen kasıt nedir?

- Kavrama organlarının veya şanzımanın   dengesiz tork patlaması yüzünden erken aşınması. 
- Turbonun bozulması  
-  Intercooler’ın yağ ile dolması
- Hortumların aşırı besleme nedeniyle yırtılması 
Bunlar dahil mi ?

Değilse parametre hatalı.

ömürden kasıt sanırım esas gücü veren motor bloğu silindir krank segman gibi parçalar demek bence,  turbo yağın temizse kolay kolay bozulmaz, hortum vs hepsi sağlamdır, zaten aşırı beslemeden etkilenen kısım ne olabili olsa olsa yakıt hattıdıri mesela benim arabada 250 bar rail basıncı var, yakıt boruları metal ve dizelinkinden daha kalın, bunu bozarsa zaten at arabayı firmayı kapat o derece yani, kısaca sağlam merak etme....

 

kavrama kullanımla alakalı ve normalde çok uzun ömürlüdür, tabii sen kötü kullanmaz yada arabaya hard yazılım çakıp sınırlarını aşmazsan, yine kendi aracımdan örnek verirsem motor 240 nm tork veriyor, şanmzıman otomatik ve 300 nm ye kadar dayanır diyor (güvenlik payı hariç) baskı-lar çoklu diskli ve yağlı, üreticiye göre ömrü 400 bin km.  yani aşırı beslemeli 4 silindirli bir motorda durum böyle, özet olarak rahat rahat dayınır merak etme :)

tarihinde Ali Cihangiroğlu tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
İlkay Başaran
Ali Cihangiroğlu yazdı:

motor bloğu silindir segman demek bence,  turbo yağın temizse kolay kolay bozulmaz, hortum vs hepsi sağlamdır, zaten aşırı beslemeden etkilenen kısım ne olabili olsa olsa yakıt hattıdıri mesela benim arabada 250 bar rail basıncı var, yakıt boruları metal ve dizelinkinden daha kalın, bunu bozarsa zaten at arabayı firmayı kapat o derece yani, kısaca sağlam merak etme....

 

kavrama kullanımla alakalı ve normalde çok uzun ömirlidir, tabii sen kötü kullanmaz yada arabaya hard yazılım çakıp sınırlarını aşmazsan, yine kendi aracımdan örnek verirsem motor 240 nm tork veriyor, şanmzıman 300 nm ye kadar dayanır diyor (güvenlik payı hariç) baskı çoklu diskli ve yağlı, üreticiye göre ömrü 400 bin km. motor ömrü 300 bin km deniyor, yani aşırı beslemeli 4 silindirli bir motorda durum böyle, özet olarak rahat rahat dayınır merak etme :)

Dizelin basınç daha yüksek değil mi sendeki borular neden kalın abi? Onu nereden öğrendin merak ettim.

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)
İlkay Başaran yazdı:

Dizelin basınç daha yüksek değil mi sendeki borular neden kalın abi? Onu nereden öğrendin merak ettim.

evet sanırım dizelde basınç daha yüksekti, bar psi karıştırdım galiba, dizelde 2500 bara kadarmı çıkıyordu yoksa psi mı emin değilim, ama  benimkinde 250 bar pompa çıkış basıncı var onu biliyorum, netleştirmek lazım konuyu? borular kalın yalnız :)

baya kalın baksana, sarı yağ dolum kapağının az sağındaki siyah pompadan çıkan borular, benim fiestanınki kadar sanırım...

new-engine-ancillaries-h5h470-13-tce-131

tarihinde Ali Cihangiroğlu tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Koray Demir
Ali Cihangiroğlu yazdı:

ömürden kasıt sanırım esas gücü veren motor bloğu silindir krank segman gibi parçalar demek bence,  turbo yağın temizse kolay kolay bozulmaz, hortum vs hepsi sağlamdır, zaten aşırı beslemeden etkilenen kısım ne olabili olsa olsa yakıt hattıdıri mesela benim arabada 250 bar rail basıncı var, yakıt boruları metal ve dizelinkinden daha kalın, bunu bozarsa zaten at arabayı firmayı kapat o derece yani, kısaca sağlam merak etme....

 

kavrama kullanımla alakalı ve normalde çok uzun ömürlüdür, tabii sen kötü kullanmaz yada arabaya hard yazılım çakıp sınırlarını aşmazsan, yine kendi aracımdan örnek verirsem motor 240 nm tork veriyor, şanmzıman otomatik ve 300 nm ye kadar dayanır diyor (güvenlik payı hariç) baskı-lar çoklu diskli ve yağlı, üreticiye göre ömrü 400 bin km.  yani aşırı beslemeli 4 silindirli bir motorda durum böyle, özet olarak rahat rahat dayınır merak etme :)

Evet olay blokta bitiyor. Ve bu hususta yorum yapılabilecek birçok değişken vardır. 
Misal bir tane 2.0 Atmosferik makineden 150 HP alalım.
Bir tane 1.8 Turbo makineden 150 HP alalım.
Bir tane de 1.4 Turbo makineden 150 HP alalım.
Hepsi de alüminyum blok olsun. Kolpiston döküm olsun. Tabii ki de ilk önce 1.4T blok ömrünü tüketecektir. Sonra 1.8T, en son 2.0 ekmeğini yiyecektir. Ha bu demek değildir ki hep böyle mi? Hayır tabii ki de. Örneğin 1.8 araçta fabrika forged kolpiston vardır en az 2.0 atmosferik kadar ömür biçersin.
Yani karşılaştırma yaparken motora göre kıyaslama yapmak lazım.
Aslında turbo diye motorun ömrü illa kısalmak zorunda değil. Ama turbo demek bozulabilecek ve bozulma potansiyeli de bayağı yüksek olan ve bakım isteyen ekstra bi ünite anlamına geliyor.  Ayrıca genellikle pahalıdır çünkü yüksek devirde dönen balansı çok iyi bir parça olmak zorundadır. En ufak bir hata yüksek devirde çok daha büyük sonuçlara yola açabilecek bir felakete dönüşebilir. Bazı parçaların ise doğal olarak yükleri fazladır ve haliyle eskirler. Bunların bozulmaları beklenerek değil ömürleri hesaba katılarak zamanında değiştirilmesi gerekir. Maddi imkanlar şöyle böyle derken zamanında yapılmıyor.
Turbo motora daha fazla hava girmesine yarar. Bu esnada hava biraz sıkışır. Sıkışma havada ısıya neden olur. Bu nedenle ek radyatör kullanılarak soğutulur. Ayrıca soğutma aynı alana daha fazla hava imkânı da sunar. Sıkıştırma oranları da düşüktür çünkü yüksek sıkıştırma ısıya, ısı vuruntuya (özellikle benzinlide) neden olabilir vuruntu ise motor için ölümcüldür, özellikle de vites değişmeye erinen sonradan görme turbocular gibi yüksek viteste turbo kullanarak hızlanmaya çalışmak, aşırı yüklenmek gibi nedenlerle vuruntuya düşebilir ve ömrü kısalır. 
Şu da var ki turbo motorda kullanılabilir daha fazla hava daha fazla yakıt kullanmaya imkan verdiği için 1.4 motordan 2.0 motor gücü alınabilir. Yani daha fazla hava sayesinde 2.0 motorda kullanılan yakıt hatta daha fazlası 1.4 motorda kullanılabildiği için fazladan güç elde edilir yoksa güç havadan gelmez. Son zamanlarda moda olan ileri teknoloji küçük turbolu araçlar düşük devirde kalabilme özellikleri sayesinde biraz az tüketebilseler de aslında atmosferikten çok tüketirler. 
Bilinçli kullanılır yağlama yapmasına müsade edilerek kullanılırsa ömrü uzun olur elbette. Basınç kısmına ise kullanıcının yapabileceği pek bişey yok. Şunun haricinde. 1.4 125 bg motor alırsan basınç az yakıt da az olduğundan fazla strese maruz kalmaz. 1.4 140 bg ise stres oranı büyür, 1.4 170 bg ise daha da büyür. Uzun ömür önemliyse atmosferik, illa turbo da istiyorsan en düşük güçte olanı alınıp çalıştırırken kapatırken dikkat edilerek uzun zamanlar kullanılabilir ve uygun viteslerde tabiki. Bakım masrafına hiç girmiyorum bile benzinli yüksek hacim atmosferik motor candır.

Özetle: Sıkıştırma oranı makul seviyede, hacimli atmosferik bir makine çoğunlukla yüksek sıkıştırmalı, aşırı beslemeli bir motordan daha uzun ömürlü olur. Düşük hacim atmosferik motorun ekonomi dışında bir artısı yoktur zaten kullanıcılar tarafından bunun için tercih ediliyor. Yüksek hacim atmosferiklerin tatminkar devir çevrimi ve lineer hızlanması ise tam otomobil gurmelerine göre ayrıcalıklı bir zevktir. 👑👑👑

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu

örnek verdiğin üç motorda durumuna göre farklı materyal vs. kullanmıştır bence, hepsi aliminyum bloktur ama aliminyum saf değil, öyle aliminyum varki çizemezsin bile, stresine görede ayarlanmıştır mutlaka, aralarında aman aman fark olacağını sanmam, belli bir ömrü yaklalamak zorundalar....

 

yüksek hacim atmosferik motorsa evet güzel ama yakıtı vs. de güzel ve artık devri bitti, tıpkı içten yanmalıların alayınında bitmek üzere olduğu gibi...

 

kısaca pilli yada artık yerine ne bulacaklarsa can olan artık bunlar olacak gibi, bizde bu gidişle  arkalarından bakacağız sanırım :D

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Koray Demir

Tabiki beli standartları karşılaması lazım. Milyar dolarlık Ar-Ge mühendislik çalışıyor sonuçta. Kullanılan yakıt cinsi bile bu durumu etkiler mesela dizel motor yapısı gereği benzinliye göre daha sağlam olmak zorunda. Şunu demeye çalışıyorum aşırı besleme ile çalışan motorlar atmosferik motorlara nazaran daha hassas oluyorlar. Eşit koşullarda 15 yaşında bir turbo dizel veya benzinli araca insanlar temkinli olarak yaklaşıyorken atmosferik bir benzinlide bu durum yaşanmayacaktır. 
Pilliye de yok artık o kadar düşmedik daha sağdan 50-60 ile gidip trafiğin akışını bozmayalım sonra hem kibritçiler kışın benzinli motor devreye girmesin diye kalorifer açmayarak araçta dona dona gidiyormuş diye duyduk 😄

 


 

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Çağrı Alaf
Çağlar Bayur yazdı:

tasarlayan mühendisler var o motorları, aynı bloğa çattt diye turbo monteedip satışa çıkmıyorlar. dolayısı ile böyle bir karşılaştırma olmaz

Opel Astranın J - K düşük hacim benzinli turbo beslemeleri çatır çatır manifold kırıyor. Sahipleri bunu kabul etmek istemiyor ama görünen köy klavuz istemez, bildiğin şans işi gibi 5-6 yaşında arabalar durmadan rektefiye görüyor. Soruya gelince böyle bir kıyas doğru olmaz bunun turbo ile değil motor blok ve komponent dayanımı ile alakası var zannımca. Aynı bloğa turbo montesi eğer bloğun maliyeti düşürmek amaçlı dayanım oranı düşük tutuldu ise  blok ömrünü azaltacaktır ancak belli bir dayanımın üzerinde fark yaratmaz, motor gelen etkiyi absorbe edebildiği sürece devam. 2JZ Dökme blok buna örnek verilebilir, motorun kendisi kadar turbo setup yapılıyor ama milyon km çeviriyor doğru hamleler ile. 

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora
Çağrı Alaf yazdı:

Opel Astranın J - K düşük hacim benzinli turbo beslemeleri çatır çatır manifold kırıyor. Sahipleri bunu kabul etmek istemiyor ama görünen köy klavuz istemez, bildiğin şans işi gibi 5-6 yaşında arabalar durmadan rektefiye görüyor. Soruya gelince böyle bir kıyas doğru olmaz bunun turbo ile değil motor blok ve komponent dayanımı ile alakası var zannımca. Aynı bloğa turbo montesi eğer bloğun maliyeti düşürmek amaçlı dayanım oranı düşük tutuldu ise  blok ömrünü azaltacaktır ancak belli bir dayanımın üzerinde fark yaratmaz, motor gelen etkiyi absorbe edebildiği sürece devam. 2JZ Dökme blok buna örnek verilebilir, motorun kendisi kadar turbo setup yapılıyor ama milyon km çeviriyor doğru hamleler ile. 

LPG li mi bozulanlar? 

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu

 opel psa desteği almakla iyi etti diyim siz anlayın artık.... 

Yorum bağlantısı
Çağrı Alaf
(düzenlendi)
Evren Erakçora yazdı:

LPG li mi bozulanlar? 

Farketmiyor hocam, benzinde çatlatıp, LPG ye geçince sorununun büyüdüğünü iddia eden de duydum çünkü benzin kurumu çatlağı dolduruyor diyor kullanıcılar.

tarihinde Çağrı Alaf tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ozkan çoban

Kısaca turbo beslemeli motor komple forgedlanır sıkıştırarak devam edilir bir sorun yaşayan duymadım (1.4tsi) :)

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Çağlar Bayur yazdı:

tasarlayan mühendisler var o motorları, aynı bloğa çattt diye turbo monteedip satışa çıkmıyorlar. dolayısı ile böyle bir karşılaştırma olmaz


fsi’den tsi’a geçerken alman mühendisler tam tasarlayamamış diolar ama :) 

 

blok km yaş olayını bilmem de, turbo motorlarda çok fazla piston kırma çatlatma, yağ eksiltme, su eksiltme, blok çatlatma şikayetleri oldu. Atmosferik motorlarda bu tarz şikayetleri duyma olasılığı çok daha düşüktür. Ayrıca turbo aksamı belli zamandan sonra bozulan ve masraf çıkaran bir şeydir. Yaptığı tasarrufu da götürebilir

Yorum bağlantısı
Ali Tuğberk Avar
(düzenlendi)
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

Atmosferik

Sebebi atmosferik motorun turboya göre çoook daha eski olması. Benzin için konuşursak turbo benzinliler daha yeni sayılır belli sorunların çıkacağı belliydi zaten. Atmosferikler yılların motoru başlangıçlarını araştırırsanız bin tane sorun yaşandı o motorlarda da. Otomotivde yeni bir şeyi yaparsın tüm olabilecek sorunları gözetsen bile ille de bir yerlerde bi sorun çıkar. Sorun çıktıkça düzelte düzelte giderler. Turbo dizeller mesela çıktığı ilk dönemde belli başlı birkaç soruna sahipti zamanla çözüldü şu an 800 900 bine kadar sadece standart bakımla giden motorlar var. He dizelleri kaldırma çabasına girdiler bitakım siyasi eko sebeplerle ama şu an en sağlam motorlardan biri turbo dizel motor. Dediğim gibi yüz yıldır kullanılan bi motorla 10 yıldır kullanılanı bir tutmak mantıksız. Sorunlu turbo benzinler, hibritler, sebepsiz yere yanıp kül olan ful elektrikler var şu an zamanla sorunsuz hale gelecekler. Her şeyi düşünüp o aracı ürettiğini iddia etsen bile öngörülemez bi sorun mutlaka çıkar. Bu evrenin kanunudur. Yaşananla tecrübe edip düzelterek olabilecek en maksimum sorunsuzluğa ulaşılabilir. Bu da zaman gerektirir. Hemen olmaz. 

tarihinde Ali Tuğberk Avar tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu

Hemen olmaz doğru. O esnada yanmamak lazım işte. Mesela bazı insanlar proğramların hep birkaç sürüm eskisini kullanır  :) 

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...