İçeriğe Yönlendir

2012 Astra-H 1.3cdti - 2015 Peugeot 308 BlueHDİ karşılaştırma


Tayfun Aydın

Recommended Posts

Tayfun Aydın

Araçlar : 2012 Astra - H 1.3 cdti Essentia Konfor Paket Manuel ----- 2015 Peugeot 308 T9 kasa 1.6 BlueHDİ EAT6 şanzıman Active Paket ( Her ikisi de yetkili servis bakımlı ) 


Arkadaşlar merhabalar. 2 ay önce aldığım 308 ile 10 sene boyunca kullandığım Astra-h aracımla ilgili bir sürücü karşılaştırması yapacağım. Siteden de bazı arkadaşlar beklediklerini belirtmişti. Hemen yapmadım çünkü arabayı biraz izlemek istedim. Hem uzun yol hem şehir içi , hem dağ yolunda hem düz yolda dinamiklerini test ederek doğru bilgi vermek istedim. Pek tabi Astra-H 2004 teknolojisi ve anlayışı ile oluşturulmuş bir araç iken 308 2014 teknolojisi ile oluşturulmuş bir araç. Bu durumu karşılaştırmalarımda göz önünde bulunduracağım. 

 

Dış görünüş: Astra-H gerçekten zamanına göre mükemmel çizgilerle oluşturulmuş, dış görünüş olarak bir çok kişiye güzel gelen bir araç. Ben de alırken bu durumu göz önünde bulundurmuştum. Hala daha günümüzde dış görünüşünün geçerli olduğunu düşünüyorum. Şu anda günümüz dünyasında yeni çıkan bir araç olsaydı bile çok taliplisi olurdu.  308 de ilk çıktığı günden beri şahsen gözetlediğim bir araçtı. Aracın özellikle arka ve önden görünümü her zaman beni cezbetmiştir. Stoplarının aslan pençesini andırması logoya atıfta bulunurken önden görünümü de sinirliliği andırmakta. Arabanın arkada tamponun geniş olması doluluk katmış. Ön taraftaki gündüz farının sürekli çalışması da ayrı güzellik katıyor. 308 in tavanında çıta vs. gibi plastik aksamların olmaması çok iyi olmuş çünkü Astra da çıtalarda sürekli soyulma problemi oluyor. 308 de yan direklerde bulunan plastik aksamı blackpiano kaplama yapmışlar ki yine soyulma sorunu açısından çok mantıklı. Astra da buralar yine mat siyahtı ve soyulma sorunu başıma gelmişti. 308'lerde silecek değişiminin servis modu gibi olaylara bağlı olması can sıkıcı bir durum. Astra H da böyle bir sorun yoktu. Sonuç olarak ufak tefek şeyler dışında bence iki aracın da dış görünüşü güzel ve çekici. Aralarında 11 yıl gibi bir fark olmasına rağmen Opel o zamanlar özgün tasarımlarıyla ( PSA dan önce ) bence çok iyi iş çıkarmış.

İç mekan: İç mekana gelince yine aralarındaki yıl farkını göz önüne almak lazım. Astra-h da özellikle eleştireceğim konu kesinlikle telefon yada cüzdan gibi bir eşya koyacak gözün göğüslükte olmaması. Her yer dolu ve hiçbir yere koyamıyorsunuz. Ben kapı ceplerine ya da kapı tutma yerine koyuyordum telefonumu. Bu durum büyük sorun. Astra H'larda özellikle 3 satırlı yol bilgisayarı olanlarda klima gibi bir çok ayar göğüsteki ana ekrandan yapılıyor. Bu çok teknolojik dursa da bazen yol dikkatini kaçırtıyor. Özellikle klima olayı bence tuşla yapılmalı. Aynı durum 308 de daha fazla mevcut. Ana ekran çok büyük ve gerçekten her şey bu ana ekrana bağlı. Araçta 4-5 tane tuş var o kadar. Bu ekrana bir sıkıntı olursa resmen kilitlenmiş gibi olur. İki aracın da bu durum dışarıdan bakınca güzel gibi gelse de kullanım kolaylığı açısından zorluk çıkarıyor. Astra H da tabi ekran renksiz ve tek düze. 308 de ekran canlı, hareketli ve insana daha tablet görünümü veriyor. Daha güzel. Bütün araç ayarlarını bu ekrandan yapıyorsunuz. Araçtaki arızalar, genel bilgiler gb. Lastik basınç sensörü de yine buradan. Benim aldığım 308 orta paket olduğu için klima manuel ve far-yağmur sensörleri yok. Astra-h da bu donanımlar Essentia konfor paketlerde standart geliyor. Dijital klima bence çok kullanışlı ve kesinlikle artık şu zamanda standart olmalı. Yağmur ve far sensörünü çok aramasam da yine konfor açısından standart olmalı diye düşünüyorum. Donanım olarak evet bazı eksikler var 308 de ancak artılar da var. Lastik basınç sensörü, otomatik katlanan aynalar, tablet bilgi ekranı, kadranlar ve kadran bilgi ekranı genişliği-kullanımı gb.  Konfor ve diz mesafesine gelirsek 308 Astra ya göre bir tık daha geniş. Hem diz mesafesi daha geniş hem de şoför bölmesi daha geniş. Koltukları 308 in daha konforlu. Astra da orta konsol çok standart ve sadece kalkıp inen bir kolçak var. 308 de orta bölme D segment araçlar gibi düşünülmüş ve oldukça geniş. Ayrıca Astra-h'larda olmayan telefon yada cüzdan koyma bölmesi ile bardak koyma bölmesi 308'lerde var ve kolaylık sağlıyor. 308 de torpido daha geniş. Torpido küçük bir yönlendirme bölmesi ile tek hamleyle soğutma özeliğine kavuşuyor ve klima soğuğu oraya da işliyor. 308 de direksiyon Astra-h a göre çok küçük ve F1 araçlarına atıfta bulunuyor ancak bu yanında bazı dezavantajları getiriyor. Uzun yolda elinizi koyacak daha az yer ve bu araçlarla ilgili yorumlarda okuduğuma göre rot-balans ayarlarında her hangi bir bozuklukta daha çok titreme getiriyor. Klima performansı fena değil ancak genel olarak 308'lerin klima performansından kullanıcılar pek memnun değil. Ben uzun yolda kullandım ve şahsen yeterli buldum.. Bagaj da yine Astra-h a göre daha geniş. Bunu özellikle bebek arabası koyarken anlıyorsunuz. Bu sefer tatile çıkarken küçük de olsa bagaj genişliğini hissettim desem yalan olmaz. Köpük bagaj havuzu arabada standart olarak geliyor. Bu arada küçük ama önemli bir konu da göstergelerde Astra da motor sıcaklığı kadranı yok. Bilmem ne kadar önemli ancak şahsen her zaman bir gözü oraya bakan, sürekli anlık takip edilmesi gereken bir durum olduğunu düşünen bir şoför olarak beni her zaman üzen bir konuydu. 


Motor, şanzıman, yol tutuş, süspansiyon ve yalıtım: Motor hepimizin bildiği Euro 6, PSA gurubunun Volvo-Ford-Peugeot markaların da kullandığı, 120 beygir güce ve 300nM torka sahip. Astra 1.3 90 beygirden sonra benim için tabii ki çok güçlü :) 1.3 motor 1. ve 2. viteslerde hantal olsa da 3-4-5 de aslında fena değil. Daha önce bir çok 1.6 dizel motor kullanmış biri olarak bence gerçekten torklu. 1.6 dizellerde Honda'nın i-dtec motorunu her zaman 1 numaraya yazsam da bence PSA çok iyi bir iş çıkarmış. Sessiz, torklu ve güçlü bir motor olmasının yanında yakıt da çok düşük. Bazı sıkıştığım durumlarda gaz pedalına ufak bir dokunma içindeki canavarı çıkarmak için yeterli oluyor. Gaz tepkimeleri ve hassasiyeti gayet yeterli. EAT6 şanzıman da buna olanak sağlıyor. Bazı markalarda yer alan otomatik şanzımanın gücü törpülemesi bu araçta minimize edilmiş. Motorun Euro 6 normları sebepli AdBlue kullanması gibi durumları var ancak şimdilik sorun yok. Motorun bakım parçaları da yetkili servislerde diğer markalar ile aynı. Peugeot da Opel gibi 3 -5-7 yaşı geçmiş araçları servise çekmek için çeşitli kampanyalar yapıyor ve bu durum gerçekten sanayi fiyatına bakım yapmamızı sağlıyor. Haziran ayında yaptığım bakım paketi filtreler ve yağ değişiminde 899 liraya mal oldu ki bence süper fiyat. Yakıt konusundan da daha önce paylaşmıştım gerçekten araç 100-110-120 aralığında uzun yolda 4 litreyi geçmiyor. Tabi ki yola göre değişse de ben Ankara-İstanbul ve İstanbul-Aydın aralığında kullandım. Bu aralıkta ortalamam 3.3 ile 3,8 arasında değişti. Şehir içi ve dışı karışık ortalamam şu anda 4.9 olarak duruyor. Şahsen 7'lere kara şehir içinde razıyım. Astra H aracım evet az yakıyordu ancak gerçekten özellikle rampalarda yada gaz tepkimelerinde beni çok yoruyordu. Ben yakıt düşüklüğü sebepli motorun dezavantajlarını pek görmüyordum ancak gördüm ki şu anda daha güçlü ve hemen hemen aynı yakan başka araçlar da mevcut. Astra'nın motorundaki bu dezavantaj trafikte bazen sıkıntılı duruma da sokuyordu. Hem tehlike açısından hem de küfür yeme açısından :) Sağlamlık olarak GM ile FİAT ortaklığından doğan bu motora diyecek yok. 10 sene boyunca sadece turbo valfi değişti bunun dışında gerçekten çok sağlam bir motor. Bakımını zamanında yaptığınız sürece size yapacağının en iyisini yapan bir motor. Taksicilerdeki kardeşi multijetlerin sadece standart bakımlarla milyon km gördüğüne şahsen şahit oldum. PSA motorunun da sağlamlığı göz doldursa da ufak tefek çevre aksamlarından bazı kullanıcılar rahatsız. En basitinden yağ filtre oringi plastik ve patlama yapabiliyor. Peugeot bakımını gerçekten işin ehli usta yapmalı. Tabi her marka için geçerli olsa da Fransız araçlarında bence bu durum bir tık daha gerekli. Bakım maliyeti Opel ile aynı. Zaten aynı guruba girdikleri için her ikisi de Eurorepar parçaları kullanmaya başlamış. GM parçaları bir çok yetkili serviste yavaş yavaş bitiyor ki Astra'yı satmadan önce bu durumu yaşamıştım. 
Şanzımana gelirsek Astra manueldi 308 otomatik bu sebepten karşılaştırma yapamıyorum ancak EAT6 şanzımanı gerçekten beğendim. Sadece 2. vitesten 3'e geçerken kısmen hissettiriyor ancak bu durum genel. Şehir içi kullanımına uygunluk açısından 2 den 3 e geçerken devri biraz yüksek tutulmuş bu sebepten ister istemez yüksek devirden alt devre geçince hafif bir hissetme oluyor. Bunun dışında hissettirme yok ve geçişler seri. Şimdilerde Peugeot bir üst versiyonu olan eat8 e geçse de bence eat6 da gayet yeterli bir şanzıman. Opel gibi diğer markalarında bu şanzımanda sorunsuz ilerlemesi güven veriyor. Aracı alırken Astra-K da seçeneklerde mevcuttu ancak yetkili servis elemanı bir kaç arkadaşım özellikle şanzıman konusunda 308 i tercih etmem gerektiğini söylemişti. Astra-K ların eski modelleri tabi farklı şanzımana sahipti. Otomatik şanzımana sahip bir aracın da yakıtının bu kadar düşük olması şahsen beni çok etkiledi. 
Yol tutuş konusunda eski Peugeotların pek iyi bir unvanı olmasa da Astra'dan sonra bana yeni 308 de güzel geldi. Kesinlikle Astra'yı bu konuda aramadım. Astra da bana her zaman güven verdi 308 de. Hatta yol tutuşlarda konfor açısından Astraların sert süspansiyonları konforu bazen törpülerken 308 bana bu konuda hem yumuşak hem güvenli geldi. Yani bu dengeyi çok güzel sağlamışlar. Hem dağ yollarının virajlarında hem uzun yolda yüksek hızda bana güvensizlik vermediği gibi konforu da törpülemedi. Bu konuda Astra'yı da yabana atmamak lazım zira bence o da gayet iyiydi. 
Süspansiyon konusunda yukarıda belirttiğim gibi Astra biraz sert ancak 308 ona göre yumuşak. Tümseklerde, çukurlarda bunu gösteriyor zaten. Şu var ki ikisini de süspansiyon olarak beğensem de 308 in konforu törpülemeden bunu yapması bir adım daha öne çıkarıyor. 
Yalıtım konusunda da 308 daha önce. Astra da özellikle motor sesi uzun yol olsun şehir içi olsun daha yüksek. Tabi euro-4 normlarında olan bir motorun bu şekilde çalışması bence çok normal. Hatta ilk aldığım 2012 de bir çok kişi ne kadar sessiz motor diyordu ancak günümüz dünyası için biraz sesli kalıyor. İç kabine 308 de motor sesi neredeyse hiç gelmiyor. Hem yolda hem rölantide çalışırken sarsıntısız , sessiz bir sürüş imkanı sağlıyor. 308 i ilk aldığımda özellikle sarsıntısız olması beni etkilemişti. Motor kendi bölmesinde kendi kendine çalışıyor da biz başka yerde onu kontrol ediyoruz gibi bir hissiyat. Farklı sesler de pek duyulmuyor. Klasik PSA motor sesi. Tok. Ancak Astra'nın 1.3 motoru özellikle ilk çalıştığında gerçekten saçma sesler çıkarabiliyor. Yalıtım ve yol sesi konusunda yine 308 çok daha iyi. Uzun yolda da 120 ye kadar pek yol sesi ve rüzgar sesi almıyor. Ancak klasik bir C segment olarak 120 den sonra tabi ki bunları hissediyorsunuz. 

308 in kullanımı daha rahat. Hız sabitlemesi daha kolay. Bilgi ekranı daha sade. Direksiyon tuşları ve kolları oldukça sade. Astra bunlara bakınca daha karışık. Hız sabitlemesi daha ilkel. Limitleme zaten yok. Kullanış dinamikleri 308'in daha iyi, kolay ve sade. Çok teknolojik ve çıktığı zamana göre bence segmentinde bu konuda çok iyi konumda. 308 de her şey elinin altında ve sürücü konforu daha ön planda tutulmuş. Astra da bu durum biraz daha düşük.  

Kronik arızalardan Astra da dış plastik soyulması, Soğutma sıvı düşük uyarı arızası, Ön göğüs trim sesleri, kapı direklerindeki plastiklerin yırtılması, turbo selenoid valf arızası gibi durumları yaşadım ancak servis yardımı ile bir kaç tanesini ücretsiz diğerlerini de ücretli yaptırdım yada yaptırmadan sattığım kişiye bilgi vererek hallettim. Yağ soğutucusu patlama sorunu bende olmadı.  308 de de şu anda arka kapılarda kapı gergi sesini şu anda yaşıyorum. Diğer kronik sorunlar ya halledilmiş ya da şu anda şimdilik yok.  

Sonuç olarak Astra bana Alman kalitesini her zaman göstermiş ama motoruyla kısmen üzen bir araçtı. Kapı sesinden, yol tutuşuna , iç mekan kalitesinden bir kaç olayda gördüğüm sağlamlığına, dış görünüşünden parça fiyatına kadar gerçekten beğeniyordum. Belki de sıfır aldığım için pek sorun yaşamadım ve duygusal da bir bağımız olmuştu.  Alman tankı derler ya şahsen bunu bana her zaman hissettirdi. Dışarıda duyduğum elektronik arızalarını, saçma saç baş yolduran arızalarını ben yaşamadım. Tabi ki ben her zaman tam bakımlı ve sakin kullanandım. Hızı sevsem de bu araçlar bunun için değil. Sıkıştırma ve chiptuning gibi olaylar özellikle bu tip küçük hacimli motorlu araçlarda şahsen doğru bulmadığım şeyler. Beni klasik bakım dışında hiç üzmedi. Tabi ki masraf yapsam yapardım çünkü iç döşemelerde gevşeklikler, dış bölümde soyulmalar, boyada matlaşma vardı. Bunlar da siyah araba olmasının yanında yaşından kaynaklıydı. Sonuçta kul yapımı. Marka olarak da Opel garanti dışında bir kaç konuda bana hayli yardımcı oldu. Masraftan kurtardı.  Peugeot 308'e gelirsek her zaman beğendiğim ve dışarıdan güvendiğim insanların bu 308 çok farklı olmuş duyumları aldığım bir araçtı. Sürekli radarımdaydı. Krediye bulaşmak istemediğim için başlarda elemiştim ancak sonraları enflasyon ile TL borçlanmak mantıklı gelince tekrar bakmaya başladım. Fiyat olarak da Ankara'dan uygun bir 308 bulunca Astra'yı satmamdan 2 gün sonra hemen adım. Otomatik araba almam lazımdı eşim için. Bu ihtiyacı giderdik. Tabi gönlüm hala manuel araçta olsa da otomatik büyük rahatlık. Otomatik olmasaydı 308 ile Astra-h arasında o farkı verip alınır mıydı? Bende bu sorunun cevabı hayır zira manuel de çok farklı seçenekler de mevcut bu paralara. Ancak araç piyasası gerçekten otomatiğe doğru bizi itiyor. 

Şimdilik durumlar böyle. Karşılaştırmam bu şekilde. Çok uzun oldu ama ben de Didim sıcağında yazarken biraz zorlandım :) Siz dostların farklı yorumları yada bu iki aracı da kullananlar varsa zevkle dinlerim. Eksiklerim varsa affola. Sorularınız varsa en objektif şekilde yanıtlamaya çalışırım. Son olarak iki aracın da fotoğrafları aşağıda. Her ikisi de aynı serviste aynı yerde( Odak Opel - Peugeot ) Teşekkürler, iyi forumlar :)    


 


 

IMG_20210125_134815.jpg

IMG_20220604_152821.jpg

  • Beğen 7
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

308 in sundukları parasının bir üstü olarak hissediliyor. güzel yapmışlar

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tayfun Aydın
Çağlar Bayur yazdı:

308 in sundukları parasının bir üstü olarak hissediliyor. güzel yapmışlar

Çağlar hocam katılıyorum...

Yorum bağlantısı
Fatih Keskin
308 in sundukları parasının bir üstü olarak hissediliyor. güzel yapmışlar

Çağlar hocam hiç kullandınız mı 308
Yorum bağlantısı
Koray Demir
Çağlar Bayur yazdı:

308 in sundukları parasının bir üstü olarak hissediliyor. güzel yapmışlar

Çağlar hocam sürüş dinamikleri nasıl focusla kıyaslayabilir misiniz?

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Fatih Keskin yazdı:


Çağlar hocam hiç kullandınız mı 308

galiba, o sırada gazlıyordum hatırlamıyorum

Koray Demir yazdı:

Çağlar hocam sürüş dinamikleri nasıl focusla kıyaslayabilir misiniz?

aynı model yılı içindeki ile yanyana rahatça gider, eskiler giderken geldiği yöne dönerdi

  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...