İçeriğe Yönlendir

Bi-xenon mercek montajı sonrası uzun halojen farın iptali ile ilgili tehlike!


Adil Can Akcan

Recommended Posts

Adil Can Akcan

Bu konu çoğu araç sahibi tarafından gündeme geldi. Görsellik adına yapılması düşünülen bu uygulamanın pratikte farkettiğim tehlike yaratacak konusunu bu ana forumda herkesin görüşü ile şekillendirip önlemlerimizi almak adına bir adım atmak istedim.

Şimdi yeni çıkan araçların çoğunda bi-xenonların yanına ekstra uzun halojen far koyulmamaktadır. Bu araçlarda otomatik eğim sensörü olduğundan dolayı her türlü yolda( yokuş yukarı, aşağı vs..) bi-xenon selektörü karşı taraftaki sürücüler rahatça farkedebilmektedirler. Bu açıdan güvenlidir. Ancak sonradan bi-xenon mercek monte edilmiş araçlar manuel yükseklik ayarı olması dolayısıyla düz yoldan yokuşa geçtikleri anda kesilme çizgileri karşıdaki aracın üstüne gelebilmekte. Dolayısıyla o anda yapılan bi-xenon selektörü karşı tarafın algılaması mümkün olmaz. Zaten bi-xenon selektörü açıkmışçasına yüksek ışık karşı taraftaki sürücüye gitmektedir. Bu durumda selektör yaptığımız halojen uzunlar ile farkedilir. Bu belki her zaman tehlike oluşturmaz ama öyle bir an gelir ki ani bir manevraya karşılık yaptığınız selektörün karşı tarafın algılaması hayatınızı kurtarabilir. Güvenlik herşeyden önce geldiği için benim tavsiyem ne olursa olsun uzun halojenlerden vazgeçilmemesi. Renk uyumu için çeşitli renklerde ampuller de mevcuttur.

Yorum bağlantısı
Mahmut Akbulut

Evet haklısın,sonradan yapılan uygulamalarda otom.eğim kontrolünün eksikliği ve avantajları,yaşanan sıkıntılarla karşımıza çıkmaya başlıyor,ama burada sürücü faktörüde önemli,bilinçli kullanıcı bunu önceden hesaplayıp farlarını bu pozisyona göre ayarlamalı.Bu konuda yeni bir başlık açılabilir,yapılan uygulamalarda dikkat edilmesi gereken hususlar diye,hatta küçük el kitapçığı hazırlarız :learn2: - manuel ayarlı bi-xenon lu araç kullanma kılavuzu - diye... :D

Yorum bağlantısı
Turgut Oturmaz

Ben de, özellikle sağdan gelen araçlar için selektörün anlaşılamama durumu olması ve daha iyi aydınlatma elde etmek için, halojenler ile birlikte kullanıyorum.

Ama şu da var: Kesilme çizgisi altında kalan bölgeye zaten yeterince ışık gidiyor. O bölgedeki kişinin dikkatini daha fazla çekmeye de pek gerek yok. :)

Yorum bağlantısı
Adil Can Akcan

Ben de, özellikle sağdan gelen araçlar için selektörün anlaşılamama durumu olması ve daha iyi aydınlatma elde etmek için, halojenler ile birlikte kullanıyorum.

Ama şu da var: Kesilme çizgisi altında kalan bölgeye zaten yeterince ışık gidiyor. O bölgedeki kişinin dikkatini daha fazla çekmeye de pek gerek yok. :)

benim demek istediğim dikkat çekmekten ziyade bazı durumlar vardır. Birisi yola atlamaya kalkar sizde hızlı geldiğiniz için selektör atıp beni bekle geçeyim öyle geç mesajını verirsiniz. Ancak siz selektör attığınızı sanarken karşı taraf zaten kesilme çizgisi altında olması sebebiyle selektör veya bir uyarı görmediği için yola çıkıp çıkmamakta kararsız kalıp uyarı yollamadığınız için ha önce ben geçeyim selektör atmadı nasıl olsa diyip aynı anda yola atlayabilir. Bu tabiki küçük ihtimaller ama yinede hiçbirimizin başına gelsin istemem.

Bide Mahmut anlık yokuşlarda far yüksekliği hangimiz aşağı alıp yukarı alacak kadar saniye saniye kullanabiliriz ki? uzun yokuşlarda veya uzun yolda tamam ancak şehir içinde aktif kullanmak pek mümkün değil. Bu benim bahsettiğim duruma benzer birkaç olay yaşadığımdan dolayı bu konuyu açma ihtiyacı hissettim. Bende uzun halojenler aktif olduğu için uyarılarımı insanlar bir şekilde farkediyorlar ancak olmadığı durumlarda oluşabilecek tehlikeler göz önünde olmalı..

Yorum bağlantısı
Musa Can Koca

Bu konu çoğu araç sahibi tarafından gündeme geldi. Görsellik adına yapılması düşünülen bu uygulamanın pratikte farkettiğim tehlike yaratacak konusunu bu ana forumda herkesin görüşü ile şekillendirip önlemlerimizi almak adına bir adım atmak istedim.

Şimdi yeni çıkan araçların çoğunda bi-xenonların yanına ekstra uzun halojen far koyulmamaktadır. Bu araçlarda otomatik eğim sensörü olduğundan dolayı her türlü yolda( yokuş yukarı, aşağı vs..) bi-xenon selektörü karşı taraftaki sürücüler rahatça farkedebilmektedirler. Bu açıdan güvenlidir. Ancak sonradan bi-xenon mercek monte edilmiş araçlar manuel yükseklik ayarı olması dolayısıyla düz yoldan yokuşa geçtikleri anda kesilme çizgileri karşıdaki aracın üstüne gelebilmekte. Dolayısıyla o anda yapılan bi-xenon selektörü karşı tarafın algılaması mümkün olmaz. Zaten bi-xenon selektörü açıkmışçasına yüksek ışık karşı taraftaki sürücüye gitmektedir. Bu durumda selektör yaptığımız halojen uzunlar ile farkedilir. Bu belki her zaman tehlike oluşturmaz ama öyle bir an gelir ki ani bir manevraya karşılık yaptığınız selektörün karşı tarafın algılaması hayatınızı kurtarabilir. Güvenlik herşeyden önce geldiği için benim tavsiyem ne olursa olsun uzun halojenlerden vazgeçilmemesi. Renk uyumu için çeşitli renklerde ampuller de mevcuttur.

Peki binlerce orjinal H4 farlı araçlar var, hatta şu an hala üretimde olan araçlarında büyük bir kısmı H4 far kullanıyor. Onlarda reflektör mü eklesinler araçlarına :exc1:

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Adil Can Akcan

H4 farda farklı odak olduğu için kesilme çizgisi altında da farkediliyor değişim. En azından benim karşılaştıklarımda öyle.. H4 reflektöre bixenon mercek montajı durumunu soruyorsanız onların ise far ayarlarını hep normalden daha düşük yani hep dik yokuştaymış gibi tutmaları. Bu dediğm tabi şehir içinde geçerli. Uzun yolda yine yükseltilir. Selektör gerçekten çok önemli bir iletişim aracı. Özellikle yol alıp verme konusunda hayat kurtarabilecek bir sistem. Bunlar tabiki benim düşüncem. Ancak benim için en kötü durum selektör attığımı sandığım bir aracın selektör atmadığımı düşünerek benim hesaplarımdan farklı davranması..

Yorum bağlantısı
Musa Can Koca

H4 farda farklı odak olduğu için kesilme çizgisi altında da farkediliyor değişim. En azından benim karşılaştıklarımda öyle.. H4 reflektöre bixenon mercek montajı durumunu soruyorsanız onların ise far ayarlarını hep normalden daha düşük yani hep dik yokuştaymış gibi tutmaları. Bu dediğm tabi şehir içinde geçerli. Uzun yolda yine yükseltilir. Selektör gerçekten çok önemli bir iletişim aracı. Özellikle yol alıp verme konusunda hayat kurtarabilecek bir sistem. Bunlar tabiki benim düşüncem. Ancak benim için en kötü durum selektör attığımı sandığım bir aracın selektör atmadığımı düşünerek benim hesaplarımdan farklı davranması..

Farklı odak mı? Bu ne demek ben anlamadım, odak farklı olsa ne olucak onuda anlamadım, sonuçda kısa far denen ışık hüzmesinin belli bir deseni, aydınlatma alanı ve değişik belli parametreleri var bunlar çok net, bunun dışına zaten legal olarak onaylı far firmaları çıkamıyor, her reflektörün odak noktasıda, kırılma açılarıda buna değerlere göre ayarlı.

Bu duumda H4 farın odak noktası evet H4 ampüle göre yapılmışdır fakat çıkan ışık açı ve dereceleri mercekli farlar ile aynı olmak zorunda, eğer mevcut H4 farlarda sizin saydığınız ve Turgut'un eklediği kusurlar ihmal edilebilir boyutda ve üreticide ihmal etdiyse bi-xenon farlarda aksine bekleyememeyiz.

Yorum bağlantısı
Fatih Özbaş1679652583
(düzenlendi)

sonradan bixenon mercek taktırmış bir sürücü olarak söylüyorum öyle bir zaman geliyor ki halojenlerle değil 100tane mercekle de selektör yapsan farketmeyecek insan zaten farketmiyor :D bizim insanımız nereye bakıyor anlamıyorum. :) şaka bir yana arkadaşın dediği konuya gelince halojenleri iptal ettikten sonra selektör yaptığımızda %99fark ediliyor (ben edilmediğine hiç rastlamadım) hatta bazen öyle açılardan ayarlıyorum ki karşıdakilerin şaşırıp kaldığı bile oluyor.

hatta bazen otomatik eğim sensörü bile işe yaramıyor. arkamdan gelen çoğu orjinal xenonlu araç gözümü alabiliyor.

tarihinde Fatih Özbaş tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Adil Can Akcan

Farklı odak mı? Bu ne demek ben anlamadım, odak farklı olsa ne olucak onuda anlamadım, sonuçda kısa far denen ışık hüzmesinin belli bir deseni, aydınlatma alanı ve değişik belli parametreleri var bunlar çok net, bunun dışına zaten legal olarak onaylı far firmaları çıkamıyor, her reflektörün odak noktasıda, kırılma açılarıda buna değerlere göre ayarlı.

Bu duumda H4 farın odak noktası evet H4 ampüle göre yapılmışdır fakat çıkan ışık açı ve dereceleri mercekli farlar ile aynı olmak zorunda, eğer mevcut H4 farlarda sizin saydığınız ve Turgut'un eklediği kusurlar ihmal edilebilir boyutda ve üreticide ihmal etdiyse bi-xenon farlarda aksine bekleyememeyiz.

Farklı odaktan kastım ampulün içinde 2 tane farklı ışık noktası oluyor. Bir taraftaki kısalar o odaktaki hesaplarla kısa far deseni oluyor. Uzun farın desenini veren ışık noktası yandığında bi xenon gibi sadece kesilme çizgisini yükseltmek yerine 2. bir ışık oluşuyor. Farklı odaktan kastım buydu. Ayrıca yanlış bilmiyorsam uzunları uzun süreli açtığımızda kısa farı aydınlatan ışık noktası sönüyor ki uzun sürede reflektöre zarar vermesin diye. Bu tespitlerim kesinlikle bilimsel değil bu arada. H4ün bu siteden öğrendiğim işleyişi. Ancak bixenonda perde oynadığı için zaten perdenin altında hiçbir ışık değişimi olmuyor. Demek istediğim bu.

sonradan bixenon mercek taktırmış bir sürücü olarak söylüyorum öyle bir zaman geliyor ki halojenlerle değil 100tane mercekle de selektör yapsan farketmeyecek insan zaten farketmiyor :D bizim insanımız nereye bakıyor anlamıyorum. :) şaka bir yana arkadaşın dediği konuya gelince halojenleri iptal ettikten sonra selektör yaptığımızda %99fark ediliyor (ben edilmediğine hiç rastlamadım) hatta bazen öyle açılardan ayarlıyorum ki karşıdakilerin şaşırıp kaldığı bile oluyor.

hatta bazen otomatik eğim sensörü bile işe yaramıyor. arkamdan gelen çoğu orjinal xenonlu araç gözümü alabiliyor.

Bakmak ile görmek arasındaki fark. Tabiki görmeyen adama yapacak birşey yok ancak biz yine de araçlarımızın aydınlatma ekipmanlarını değiştirirken güvenliğide elden bırakmayalım. Sonuçta araç üreticileri bu konular için arge çalışmaları yapıpta sonuçlara varıyor. Kendi aracımda farkettiğim bu durumu siz forum arkadaşlarım ile paylaşıp fikirlerinizi almak istedim.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Fatih Özbaş1679652583

gerçi yanlış anlaşılmasın benim aracımda şu an halojen uzunlar (beyaz H1 Narva Ampul takılı) aktif durumda ama bixenonla beraber kullanırken görselliği bozduğu için iptal etmeyi düşünüyordum. böyle bir ayrıntı verdiğin için hem ben hem de bu konuyu dünya çapında okuyan herkes bilgilenmiş durumda. ilgin için teşekkür ederim arkadaşım... keşke herkes trafikte senin kadar duyarlı olsa...

Yorum bağlantısı
Musa Can Koca

Farklı odak olmasının konuyla bilr ilgisi yok, bu aydınlatma işinin kabül edilmiş parametreleri var, ikinci ışıkda oluşsa üçüncü ışıkda oluşsa her far onu sağlamak zorunda, bu aralığın altına inemez, üstüne çıkamaz

H4 farda selektör anında kısa ampül flamanı sönmeden uzun ampül flamanıda yanar bu selektör olayıdır, uzun far geçildiğinde isi kısa farlar söner, bir kısmında ise sönmez. H4 de durum bu şekildedir.

H4 far örneğini tam anlamadıysanız diye başka bir örnek verelim, Skoda Roomster Bi-Halogen bu araçda tek mercek, manuel yükseklik ayarı var üstelik halojen.

Yorum bağlantısı
Turgut Oturmaz

Farklı odak olmasının konuyla bilr ilgisi yok, bu aydınlatma işinin kabül edilmiş parametreleri var, ikinci ışıkda oluşsa üçüncü ışıkda oluşsa her far onu sağlamak zorunda, bu aralığın altına inemez, üstüne çıkamaz

H4 farda selektör anında kısa ampül flamanı sönmeden uzun ampül flamanıda yanar bu selektör olayıdır, uzun far geçildiğinde isi kısa farlar söner, bir kısmında ise sönmez. H4 de durum bu şekildedir.

H4 far örneğini tam anlamadıysanız diye başka bir örnek verelim, Skoda Roomster Bi-Halogen bu araçda tek mercek, manuel yükseklik ayarı var üstelik halojen.

Sanırım bir anlaşılmama durumu oldu. :)

Bence Adil Can arkadaşımız, H4 ile selektör yaparken ek bir ışık kaynağının devreye girmesi nedeniyle, selektör esnasında kesilme çizgisi altında kalan bölgede bile ışık şiddetinin arttığını belirtmek istedi. Bi-xenonda, bi-halojende ise destekleyici uzun halojen yoksa, perde inse de kesilme çizgisi altına giden ışık değişmiyor. Yani bu bölgede yer alan bir kişi selektör yaptığınızı anlayamıyor. ;)

Yorum bağlantısı
Musa Can Koca

Doğru anladımda, benimde demek istediğim, H4 farda kesilme çizgisi altna giden ışık miktarı evet ikinci flaman ile selektör anında birmiktar güçlense bile selektörün doğasında kesilme çizgisi altı güçlendirmek yokdur ki, zira o kısa farın bir özelliği olan yakın(foreground) aydınlatmayı güçlendircekdir ve uzakdaki birisi için aracın yakın önüne düşen ışık miktarının uyarıcı özelliği olmayacakadır.

Onu geçtik,çok basit bir örnek Skoda Roomster Bi-Halogen araçlar var bunlarda extra uzun hüzme yok birtek bi-halojen mercek var sizce bu saydığınız kusurlar ciddi bir tehlike yaratacak olsa ECE ve DOT kuralları çerçevesinde bunların kullanımı onaylarnırmıydı?

Yorum bağlantısı
Turgut Oturmaz

...bu saydığınız kusurlar ciddi bir tehlike yaratacak olsa ECE ve DOT kuralları çerçevesinde bunların kullanımı onaylarnırmıydı?

Biz mükemmeli arıyoruz. Yoksa o standartlara göre H4 farlar da yeterli sayılıyor. :lol:

Yorum bağlantısı
Fatih Özbaş1679652583

ya konuyu dağıtacağım kusura bakmayın ve inşallah bu yazdıklarım yasak değildir fakat bu fara kaliteli bir çakma H7 kit takacaksın muhteşem olur :)

Yorum bağlantısı
Mahmut Akbulut

sonradan bixenon mercek taktırmış bir sürücü olarak söylüyorum öyle bir zaman geliyor ki halojenlerle değil 100tane mercekle de selektör yapsan farketmeyecek insan zaten farketmiyor :D bizim insanımız nereye bakıyor anlamıyorum. :)

+1 :bravo: Aynen öyle kardeşim...

Yorum bağlantısı
  • 1 yıl sonra...
Murat Orhan

merhabalar,

aracımda orjinal olarak hem bi-xenon'lu kısa far (D2S) hem de uzun (H7) bulunuyor. uzunları yaktığımda, hem xenonlardaki cut-off açılıyor hem de uzun halojenler yanıyor. D2S olarak 66240CBI'e geçtiğimden uzunlarda beraber yanan halojenlerin sarı rengi beni rahatsız ediyor. halojenler aynı zamanda cut-off perdesinin açılıp kapanma efektini de bozuyor.

aslında H7'lerin kullanım amacı xenonlar kapalı iken yani gündüz selektör yapılmasını sağlamak. Ama ben aracı DRL modunda yani xenonlar sürekli açık kullandığımdan H7 uzunlara hiç ihtiyacım olmuyor.

sorum şu; Halojenleri araca ampul uyarısı verdirmeden nasıl iptal ederim?

Aklıma gelenler:

- H7 olarak CBI ile uyumlu 5000K bir ampul kullanmak ama bu durumda perde efektti yine ölüyor ve far aynasındaki mavi yansımayı istemiyorum.

- Mevcut ampulu kaliper boyası ile griye boyamak. Dışarıya hiç ışık çıkmasın diye. Bu durumda ısınma ile ilgilli ne problem olur bilmiyorum ama şu an için en iyi çözüm bu gibi geliyor.

- Led Ampul takmak. Lümeni çok az olduğu için xenon ışığını etkilemez. Ama ısınma problemi yüzünden fara zarar verebilir. Denemek için bir set led H7 aldım (autobulbsdirect) o da yuvaya uymadı.

- Başka bir şekilde fişin ucuna direnç vs. takarak bilgisayarı kandırmak mümkün mü acaba ?!?

- Yazılım ile bir iptal mümkün müdür, hiçbir fikrim yok!!!

Yorumlarınız için teşekkürler...

Yorum bağlantısı
Erkan Kahya

Röle bağlantısıyla farlar kapalıyken halojen uzunları, farlar açıkken sadece projektörü uzun ve sellektör için kullanabilirsiniz. Forumda bağlantı şemaları mevcut onları inceleyebilirsiniz.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Fatih Özbaş1679652583

aynen, yalnız röle bağlantısından sonra uzun far kablosuna halojenle aynı akımı çekecek bir direnç bağlamanız gerekecektir.

gerçi ben uzunlarda arıza lambası olmuyor diye biliyorum, siz H7leri söküp aracı çalıştırıp selektör attınız mı? arıza ışığı yakıyor mu? eğer yakıyorsa direnç, yakmıyorsa boş da bırakabilirsiniz veya led ampul takmak en mantıklısı.

Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş

merhabalar,

aracımda orjinal olarak hem bi-xenon'lu kısa far (D2S) hem de uzun (H7) bulunuyor. uzunları yaktığımda, hem xenonlardaki cut-off açılıyor hem de uzun halojenler yanıyor. D2S olarak 66240CBI'e geçtiğimden uzunlarda beraber yanan halojenlerin sarı rengi beni rahatsız ediyor. halojenler aynı zamanda cut-off perdesinin açılıp kapanma efektini de bozuyor.

aslında H7'lerin kullanım amacı xenonlar kapalı iken yani gündüz selektör yapılmasını sağlamak. Ama ben aracı DRL modunda yani xenonlar sürekli açık kullandığımdan H7 uzunlara hiç ihtiyacım olmuyor.

sorum şu; Halojenleri araca ampul uyarısı verdirmeden nasıl iptal ederim?

Aklıma gelenler:

- H7 olarak CBI ile uyumlu 5000K bir ampul kullanmak ama bu durumda perde efektti yine ölüyor ve far aynasındaki mavi yansımayı istemiyorum.

- Mevcut ampulu kaliper boyası ile griye boyamak. Dışarıya hiç ışık çıkmasın diye. Bu durumda ısınma ile ilgilli ne problem olur bilmiyorum ama şu an için en iyi çözüm bu gibi geliyor.

- Led Ampul takmak. Lümeni çok az olduğu için xenon ışığını etkilemez. Ama ısınma problemi yüzünden fara zarar verebilir. Denemek için bir set led H7 aldım (autobulbsdirect) o da yuvaya uymadı.

- Başka bir şekilde fişin ucuna direnç vs. takarak bilgisayarı kandırmak mümkün mü acaba ?!?

- Yazılım ile bir iptal mümkün müdür, hiçbir fikrim yok!!!

Yorumlarınız için teşekkürler...

Bi-xenon farların uzunları normalde yeterli, ama selektörü halojen uzunlarla yapmak daha avantajlı. Ayrı bir gündüz farı yok zannedersem, http://www.geceucusu.com/topic/5251-satilik-elektronik-gunduz-fari-sistemi/ kiti ile farklı bir uygulama yapılabilir. Ampul olarak da coolblu tarzı beyaz ampul konur.
Yorum bağlantısı
Mutlu Güney

megane 3 orjinal bixenonun iç kısmındaki h7 halojeni söküp şu led ampulleri taktım, sonuç inanılmaz, hava kararınca foto çekip eklerim.

post-6823-0-82549300-1391870293_thumb.jppost-6823-0-82549300-1391870293_thumb.jp

Yorum bağlantısı
Mahmut Akbulut

megane 3 orjinal bixenonun iç kısmındaki h7 halojeni söküp şu led ampulleri taktım, sonuç inanılmaz, hava kararınca foto çekip eklerim.

post-6823-0-82549300-1391870293_thumb.jppost-6823-0-82549300-1391870293_thumb.jp

Şiddetle merak ediyorum :exc1:

Hayal kırıklığı yaşatmasın da :fiuw:

Yorum bağlantısı
Mutlu Güney

valla kapalı otoparkta şimşek çakıyor gibi oluyor sellektörde, aydınlatması çok da önemli değil çünkü mercek bixenon nasıl olsa

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...