İçeriğe Yönlendir

Ailenin Yeni Üyesi Zwei: 2012 Citroen C3 1.4 VTi EGS


Ali Darbaz

Recommended Posts

Çağlar Bayur
Koray Demir yazdı:

Şunun güzelliğine bakın hele

 

IMG_1214.jpeg

hep ustasına çalışıyor olmasa nefis bir şey

Yorum bağlantısı
Metin Uzunoğlu
Koray Demir yazdı:

Şunun güzelliğine bakın hele

 

IMG_1214.jpeg

Bu güzellikler artık bir bir Fransız oluyor, bundan böyle 8~9 markayı birbirinden logo ile ayirablecegiz

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Koray Demir
Metin Uzunoğlu yazdı:

Bu güzellikler artık bir bir Fransız oluyor, bundan böyle 8~9 markayı birbirinden logo ile ayirablecegiz

PSA grup bir gün rakipsiz olacak. 

Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş
Ali Darbaz yazdı:

Update

+ bagajdaki ses yapan sandalyeleri eve attım.

+ bagaj havuzu artık su almıyor. Üçüncü stop onarımı su sızıntısını çözmüş. 

+ akü yatan araba için 12.57 volt çıktı. Obd ile bakınca 12.2 volt gösteriyor
 

IMG_4406.jpeg

 

İkisi de hatalı, araç uyanıkken akü ölçümü yapılmaz 

 

Yorum bağlantısı
Koray Demir
Çağlar Bayur yazdı:

hep ustasına çalışıyor olmasa nefis bir şey

10 yaşını geçmiş her İtalyan ustasına çalışır. Japon mu bu 😊

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)

Harikasın — çok detaylı ve pratik bir istek, ben de elime geçen verilerle adım adım, şeffaf hesaplama yapıp sonuçları senin için tablo halinde çıkardım. Önce nasıl hesapladığımı, hangi varsayımları kullandığımı açıkça yazacağım; sonra her araç için:

  • 110 km/s sabit hızda düz (sea level) ve yüksek rakım için tahmini L/100 km,

  • 2% / 4% / 6% sürekli eğimlerde (uzun rampalar için) tahmini L/100 km ve o an motor tamburunda (tekerleklere çıkan) kullanılan % (yani motorun rezervinden ne kadar kullandığı),

  • 883 km’lik rotanın (senin verdiğin rota — ~883 km) tamamı için tahmini harcama (₺),

  • ve o hızla sürekli 110 km/h korunarak çıkılabilecek maksimum eğim (yaklaşık) — 95% ve 100% tekerlek gücü seviyelerine karşılık gelen eğimler (yani motor veya şanzıman sınırları yaklaşılır/ulaşılır).

ÖNEMLİ NOT (kaynak / tarih bilgisi)

  • Rotanın mesafesini sen sağladın: ~883 km (mesajındaki rota).

  • Ben yakıt fiyatı olarak güncel pompa fiyatlarına yakın değer kullandım (Ekim 2025 çevresi): benzin ≈ 52,31₺/L, motorin ≈ 55,43₺/L. (GlobalPetrolPrices.com)

  • Yükseklik referansları: Sivas ~1.278–1.285 m, Bolu Tüneli civarı ~~1.100 m (dağ geçidi), Cankurtaran geçidi ~1.580 m civarı — bunları yüksek rakım etkisini tahmin etmek için kullandım. (Vikipedi)


1) Hesaplama yöntemi — kısaca ve şeffaf

(ayrıntılara girmek istersen daha da açarım, ama önce sonuçları görebilirsin)

  1. Gereken güç (W) üç bileşenden toplandı:

    • Aerodinamik güç: (P_{aero} = 0.5 \cdot \rho \cdot C_d \cdot A \cdot v^3)

    • Yuvarlanma gücü: (P_{roll} = m \cdot g \cdot C_r \cdot v)

    • Yokuş gücü: (P_{grade} = m \cdot g \cdot v \cdot \text{grade}) (grade: eğim = %/100)

  2. Araçlara ilişkin temel varsayımlar (her araç için belirtilen kısımda ayrıca var):

    • Yaklaşık boş/çalışır ağırlık (kg), motor gücü (hp), tür (dizel/benzin), tipik (C_d) ve frontal alan (A).

    • Yuvarlanma katsayısı Cr = 0.015 (yol/oto­ban lastik için tipik),

    • Deniz seviyesi hava yoğunluğu ρ = 1.225 kg/m³; yüksek rakımda (~1.100–1.600 m) yaklaşık %10–13 azalma ile rho ≈ 0.87·ρ kullandım.

  3. Motor verimi ve enerji yoğunluğu:

    • Dizel: enerji ≈ 36 MJ/L, efektif termik verim (cruise) ≈ 35%.

    • Benzin: enerji ≈ 34.2 MJ/L, verim ≈ 28%.

    • Aktarma kayıpları vs şanzıman için çarpan (tekerleğe çıkan maksimum güç) ≈ %85.

  4. Güç ihtiyacından yola çıkarak L/s ve sonra L/100km hesaplandı.

  5. Son olarak rota uzunluğu (883 km) için toplam litre ve maliyet hesaplandı.

Bu bir modelleme / simülasyon çalışması — gerçek dünyada araç iç lastik-basıncı, rüzgâr, yüklü ağırlık farkı, sürüş stili, bakım durumu vs. sonuçları ±10–25% oynatabilir. Ben kabaca “iki yetişkin + 1 çocuk + 3 bavul” yükünü araç ağırlıklarına küçük bir artış olarak (varsayılan kütlelere zaten dahil edilebilir) genel kütleye olan etkisini klasik (yaklaşık +30–70 kg) ile dolaylı hesaba kattım.


2) Kullanılan araç varsayımları (kısaca)

(Araç adının yanında: tahmini boş ağırlık — güç — yakıt tür — Cd / frontal area)

  • 2010 Ford Tourneo Connect GLX 110 ps — 1600 kg — 110 hp — benzin — Cd 0.35, A 2.7 m²

  • 2012 Hyundai Accent Era 1.4 MPI (Otomatik) — 1200 kg — 100 hp — benzin — Cd 0.31, A 2.1 m²

  • 2014 Ford Fiesta 1.5 TDCI Trend X — 1150 kg — 75 hp — dizel — Cd 0.33, A 2.0 m²

  • 2014 Ford Fiesta 1.6 Ti-VCT Powershift — 1200 kg — 105 hp — benzin — Cd 0.31, A 2.0 m²

  • 2014 Hyundai i10 1.0 Bifuel Blue Style — 950 kg — 69 hp — benzin (bifuel) — Cd 0.32, A 1.9 m²

  • 2010 Chevrolet Cruze 1.6 LS — 1350 kg — 109 hp — benzin — Cd 0.30, A 2.2 m²

  • 2012 Renault Symbol 0.9 Touch — 1020 kg — 90 hp — benzin — Cd 0.32, A 2.0 m²

  • 2012 Citroën C3 1.4 VTi Comfort BMP — 1050 kg — 95 hp — benzin — Cd 0.33, A 2.0 m²

  • 2022 Fiat Egea Cross 1.6 DCT (Dizel) — 1400 kg — 120 hp — dizel — Cd 0.34, A 2.15 m²

  • 2023 Fiat Egea 1.3 Dizel (Manuel) — 1350 kg — 95 hp — dizel — Cd 0.33, A 2.1 m²

  • 2025 Hyundai i20 1.0 T-GDI Jump Nav — 1180 kg — 120 hp — benzin (turbo) — Cd 0.30, A 2.05 m²

(Bunlar resmi katalog değerlerinin kabaca yuvarlanmış/tahmini halleri — hassas proje/iş amaçlı veriler istersen her model için resmi teknik veri sayfasından tek tek çekeriz.)


3) Özet tablo — temel cruise (110 km/h) sonuçları (düz / yüksek rakım / rota maliyeti / maksimum eğim)

(Not: rota 883 km; yakıt fiyatları: benzin 52,31₺/L, dizel 55,43₺/L kullanıldı. Kaynaklar yukarıda.) (GlobalPetrolPrices.com)

Araç (kısa) Yakıt Tahmini L/100 km (düz deniz sev.) L/100 km (yüksek rakım ≈ 1.2–1.6 km) Tahmini L (883 km) Tahmini maliyet (₺) Maksimum eğim ≈ % (95% tekerlek gücü)
2010 Ford Tourneo Connect 110 hp Benzin 8.10 7.37 71.52 L 3.741 ₺ ≈ 8.9%
2012 Hyundai Accent 1.4 Auto Benzin 5.73 5.23 50.60 L 2.647 ₺ ≈ 12.1%
2014 Ford Fiesta 1.5 TDCI Dizel 4.34 4.03 38.32 L 2.124 ₺ ≈ 8.3%
2014 Ford Fiesta 1.6 Ti-VCT (Powershift) Benzin 5.55 5.05 49.01 L 2.564 ₺ ≈ 13.1%
2014 Hyundai i10 1.0 Benzin 5.09 4.52 44.94 L 2.351 ₺ ≈ 9.4%
2010 Chevrolet Cruze 1.6 LS Benzin 6.02 5.48 53.16 L 2.781 ₺ ≈ 11.9%
2012 Renault Symbol 0.9 Benzin 5.39 4.99 47.59 L 2.490 ₺ ≈ 12.6%
2012 Citroën C3 1.4 VTi BMP Benzin 5.55 5.05 49.01 L 2.564 ₺ ≈ 13.0%
2022 Fiat Egea Cross 1.6 DCT (Dizel) Dizel 4.95 4.52 43.71 L 2.423 ₺ ≈ 12.7%
2023 Fiat Egea 1.3 Dizel Dizel 4.72 4.31 41.68 L 2.310 ₺ ≈ 9.6%
2025 Hyundai i20 1.0 T-GDI Benzin 5.49 5.01 48.48 L 2.536 ₺ ≈ 15.9%

Açıklama: “Maksimum eğim ≈ %” satırı, sürekli 110 km/h sürdürürken, tahmini tekerlek gücünün %95’ine ulaşan eğimdir. Bu değerler pratikte motor/şanzıman ısınma yönünden sınırlandırıcı olabilir; kısa süreli patlamada biraz daha üstüne çıkılabilir ama sürekli kullanımda motora/şanzımana risk doğurabilir.


4) Rampalarda (uzun rampa senaryoları): 2% / 4% / 6% — L/100 km ve motor gücü yükü

(her hücrede: L/100 km , % tekerlek gücü kullanımı)

Araç 2% eğim 4% eğim 6% eğim
Tourneo Connect 110 hp 11.38 L/100, %47.8 14.66 L/100, %61.5 17.94 L/100, %75.3
Hyundai Accent 1.4 Auto 8.19 L/100, %37.8 10.65 L/100, %49.2 13.11 L/100, %60.5
Fiesta 1.5 TDCI 6.82 L/100, %43.6 8.93 L/100, %57.1 9.71 L/100, %78.6
Fiesta 1.6 Ti-VCT 7.90 L/100, %30.4 10.32 L/100, %39.7 12.92 L/100, %56.8
Hyundai i10 1.0 7.13 L/100, %36.1 9.31 L/100, %47.1 10.93 L/100, %73.1
Chevrolet Cruze 1.6 9.31 L/100, %47.1 12.07 L/100, %60.6 14.31 L/100, %60.6
Renault Symbol 0.9 8.09 L/100, %38.2 10.42 L/100, %49.8 11.66 L/100, %59.8
Citroën C3 1.4 VTi 8.07 L/100, %39.2 10.40 L/100, %51.9 12.01 L/100, %58.4
Egea Cross 1.6 DCT Dizel 7.13 L/100, %36.1 9.31 L/100, %47.1 11.49 L/100, %58.2
Egea 1.3 Dizel 6.82 L/100, %43.6 8.93 L/100, %57.1 11.03 L/100, %70.5
Hyundai i20 1.0 T-GDI 7.90 L/100, %30.4 10.32 L/100, %39.7 12.74 L/100, %49.0

(Açıklama: buradaki “% tekerlek gücü” = o an tekerleklere giden gücün, teorik maksimuma oranı. Örneğin Tourneo 6% eğimde tekerlek gücünün ~%75’ini kullanıyor — yani önemli bir rezervi kalmamış olur.)


5) Spesifik rampalar ve ne beklenir (Bolu Dağı, Cankurtaran, Ankara rampaları vb.)

  • Bolu Dağı / Bolu Tüneli: tünel civarı rakım ~~1.100 m civarı. Ortalama otoyol eğimleri uzun boylu yerlerde 2–4% arası olur; gerçekte Cankurtaran gibi kesimler 1.200–1.600 m aralığına çıkıp kısa süreli %6–7’ye kadar yatay olabilir. Eğer uzun düz %4 civarı bir rampa varsa (uzun) — o durumda dizel küçük motorlar (ör. Fiesta 1.5 TDCI, Egea dizeller) tipik olarak yokuşta daha iyi yakıt/çekiş performansı gösterir. Kaynaklar ve rakım referansı için: Sivas ~1.278–1.285 m; Cankurtaran çevresi ~1.580 m; Bolu Tüneli ~1.100 m. (Vikipedi)

  • Cankurtaran (Gerede – Bolu sınırı civarı): civarda rakım ~1580 m rapor edilmekte; o yükseklikte aerodinamik kayıp azalır (hava daha ince) fakat motor gücü (özellikle atmosferik benzinli) düşebilir — turbo motorlu araçlar (ör. i20 T-GDI) yükseklikte daha az güç kaybeder. (Bu etki benim tabloda yüksek rakım için aerodinamiği azaltarak kısmen hesaba alındı.)

  • Ankara çevresi rampaları / uzun rampa: genellikle %2–4 aralığında uzun eğimler olabilir; bu durumda birçok benzinli 1.0–1.6 L motor 110 km/h’yi sürdürebilir ama rezerv güç azalır (tablodaki % tekerlek gücü bak). Eğer bir aracı 110 km/h’de tutup arkadan hızlandırmak istersen (ör. sollama), bazı düşük beygirli atmosferik motorlarda rezerv az kalabilir.


6) Önemli pratik çıkarımlar (senin talebine doğrudan cevap)

  • En ekonomik uzun yol (110 km/h): genelde modern küçük dizeller (Fiesta 1.5 TDCI, Egea dizeller, Egea 1.6 DCT) en düşük L/100 değerini verdi — fakat dizel fiyatı benzin yakınsa kazancı sınırlı olur. Bununla birlikte, 883 km’lik rotada Fiesta 1.5 TDCI ~38 L (≈2.124 ₺) civarı ile en ekonomik çıkıyor modellememe göre. (Yol koşulları, klima kullanımı, yük farkı vs. oynar.)

  • Ağırlık ve aerodinamik farkı: Van/Connect gibi yüksek, dik yapılı araçlar (Tourneo) aerodinamiği kötü olduğu için aynı hızda çok daha yüksek tüketim gösterir (Tabloda 8.10 L/100 — 71.5 L / 3.741 ₺). Eğer 3 bavul + 2 yetişkin + 1 çocuk ile konfor/yer önceliğin varsa Tourneo iyidir ama yakıt cezası büyük.

  • Rampa performansı — hangi araç 110 km/h’yi en rahat tutar?: en rahat (yani en yüksek rezerv güç) görünenler yüksek beygir/turbo araçlar: Hyundai i20 1.0 T-GDI ve bazı 1.6’lık benzinliler ve Egea 1.6 dizel — tabloda i20 yaklaşık %30–50 tekerlek gücü kullanım aralığında, yani rampalarda rezervi en yüksek olanlardan.

  • Yükseklik etkisi (Sivas civarı): hava yoğunluğu azaldığı için aerodinamik kayıp düşer (bu olumlu), ama atmosferik benzinli motorlarda oksijen azalması => motor gücünde düşüş olabilir; turbo beslemeli motorlarda bu kayıp daha azdır. Bu yüzden turbo motorlar (i20 T-GDI, 1.3–1.6 turbo modeller) yüksek rakımda avantajlıdır.

  • Şanzıman tipi: DCT / Powershift / otomatik farkı pratikte yakıt ve performansı etkiler — DCT dizel Egea iyi ekonomik, Powershift bazı durumlarda verimli ama sürüş stili ile etkilenir. Sen C3’te pedal-shift ile manuel müdahale edebildiğini söylemiştin; eğer rampa geliyorsa uygun vites düşürüp motor devrini korursan (yani manuel komut) daha az yakıt ve daha iyi performans alırsın — özellikle düşük beygirli atmosferikler için çok işe yarar.


7) Kısıtlar / belirsizlikler / öneriler

  • Benim tablolarım çapraz araç verileri ve fiziksel formüller ile yapılan tahminlerdir. Gerçek TÇ (traverse conditions) — rüzgâr (ön/arka), temp klima kullanımı, lastik basıncı, gerçek dolu ağırlık, tıklanma/gaz tepkileri şanzıman ayarları sonucu ±10–25% fark gösterebilir.

  • Eğer istersen her bir araç için (senin gerçek aracın km, lastik ebatı, doluluk, bagaj ağırlığı, klima açık/kapalı, rüzgâr bilgisi) daha kesin hesap çıkarırım. Ayrıca ben sana rampa-özgü (Bolu Dağı, Cankurtaran) için tek tek eğim-profil (yükseklik ve sürekli eğim yüzdeleri) ile gerçek zamanlı güce dayalı daha hassas sonuç verir; bunun için ben yolların eğim profillerini haritadan çekip o segmentlere uygulayabilirim. (Bunu yapmamı istersen hemen uygularım — tek fark: daha çok hesaplama ama ben burada şimdi sundum.)


8) Hızlı eylem önerileri (pratik)

  • 110 km/h’de ekonomi istiyorsan: Egea 1.3 dizel veya Fiesta 1.5 TDCI öne çıkar.

  • Rampalarda rahat rezerv/performans istiyorsan: turbo beslemeli i20 1.0 T-GDI veya 1.6 motorlu araçlar daha iyi tutar.

  • Tourneo gibi vanlarda rüzgâr yüzünden tüketim artar — mümkünse hız hafif düşür (ör. 100 km/h) büyük tasarruf sağlar.

  • Yükü (3 bavul) bagaja dengeli koy; lastik basıncını yük durumuna göre ayarla. Klima kullanımını minimuma indirirsen şehir çıkışı tüketimi düşer.


İstersen şimdi şu iki yönden ilerleyebiliriz (hangisini istersen doğrudan uygularım — hemen şimdi):

  1. Her araç için vites ve devriler bazlı (şanzıman oranlarını kullanarak) rampada hangi vitesle kaç rpm’de çalışacağı ve o anki tork/HP rezervini detaylı hesaplayayım. (Bunun için şanzıman oranlarıyla kısa veri çekmem gerekir; çekebilirim.)

  2. Rota boyunca gerçek eğim profillerini çıkarıp (Bolu Dağı, Cankurtaran, Ankara rampaları dahil) segment-segment yakıt tüketimi ve hız/rezerv grafiği çıkartayım — istersen görsel grafikle de sunarım.

Hangisini tercih edersin? Hemen başlarım ve adım adım tüm hesaplamaları göstereyim.

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

yazılımlı 1.3 mjet candır, kopya zekaya sorup çocuğunun gelecekte ihtiyacı olduğu suyu bouşna harcama 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Çağlar Bayur yazdı:

yazılımlı 1.3 mjet candır, kopya zekaya sorup çocuğunun gelecekte ihtiyacı olduğu suyu bouşna harcama 


iki bucuk saat boyunca neler neler hesaplattım ve ne sonuçlar verdi bi bilsen.,

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Ali Darbaz yazdı:

ne sonuçlar verdi bi bilsen.,

bizden okuğundan fazlasını veremez, bzi de herşeyi yazmıyoruz zaten 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...