İçeriğe Yönlendir

Ailenin Yeni Üyesi Zwei: 2012 Citroen C3 1.4 VTi EGS


Ali Darbaz

Recommended Posts

Tamer Topaç
Ali Darbaz yazdı:

Ben de dedim ki komutanım o bendim.

Asıl konuyu atlamışsın :crazy:. Sonrasını bekliyoruz.

  • Mutlu 3
Yorum bağlantısı
Önder Özcan
Tamer Topaç yazdı:

Asıl konuyu atlamışsın :crazy:. Sonrasını bekliyoruz.

Arada kayıp-hatırlanamayan 25 gün var :hohoho:

  • Mutlu 2
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)

Madem tablo hoşunuza gitti. Buda C3 satıp üstüne para katıp alım gücüme göre verdiği arabalar.  Motor gücü yakıt tüketimi c3 üzerine ne kadar fazla veya ne kadar eksik yazmakta

 

Model (2025) & Şanzıman C3 Üzerine Gereken (Tahmini) Motor Tipi Güç / Tork Farkı (C3'e Göre) Şanzıman Tipi Tüketim Farkı (100km) Teknik Yorum & Hacim

Fiat Doblo Combi 1.2

 

(PureTech Benzin)

+450.000 ₺ Turbo

+15 HP

 

+69 Nm

Manuel

+1.5 Lt

 

(Daha çok yakar)

Kasa: Ticari (Kamyonet)

 

Yorum: Motor güçlü ama kasa "kutu" gibi olduğu için rüzgar direnci yüksek. C3'ten çok daha seri ama benzini içer.

Fiat Doblo Combi 1.5

 

(BlueHDi Dizel)

+480.000 ₺ Turbo Dizel

+5 HP

 

+114 Nm

Manuel

-1.5 Lt

 

(Daha az yakar)

Kasa: Ticari (Kamyonet)

 

Yorum: Tork canavarı. Yükle yokuşu C3'ün 3. vitesle çıktığı yerde bu 5 ile çıkar. Yakıtı koklar.

Fiat Egea 1.4 Fire

 

(Urban)

+590.000 ₺ Atmosferik

= 0 HP

 

-9 Nm

Manuel

= Eşit

 

(Benzer yakar)

Kasa: C-Sedan (Geniş)

 

Yorum: Senin C3'teki VTi motor, bu Egea'nın motorundan daha teknolojik. Egea hantal kalır, yağ yakmaz ama gitmez de.

Kia Picanto 1.0

 

(Feel)

+630.000 ₺ Atmosferik

-28 HP

 

-40 Nm

AMT (Robotize)

-2.5 Lt

 

(Çok az yakar)

Kasa: A-Hatchback (Dar)

 

Yorum: C3'ten inip buna binersen "oyuncak" gibi gelir. Sadece yakıt tasarrufu için alınır. Scooter bagaja sığmaz.

Hyundai i20 1.2 MPI

 

(Jump)

+660.000 ₺ Atmosferik

-11 HP

 

-18 Nm

Manuel

-1.0 Lt

 

(Az yakar)

Kasa: B-Hatchback

 

Yorum: Motoru C3'ten daha cansız. Yokuşta bayılır. Tek artısı yeni şasi ve sorunsuzluk.

Dacia Sandero Stepway 1.0

 

(Extreme)

+700.000 ₺ Turbo

-5 HP

 

+6 Nm

CVT (Otomatik)

= Eşit

 

(Benzer yakar)

Kasa: B-SUV (Yüksek)

 

Yorum: Turbo olduğu için alt devirleri C3'ten canlı. CVT konforlu ama biraz yakıtı törpüler. LPG uyumu tam.

Fiat Egea Cross 1.4

 

(Street/Urban)

+700.000 ₺ Atmosferik

= 0 HP

 

-9 Nm

Manuel

+0.5 Lt

 

(Biraz çok yakar)

Kasa: C-Crossover

 

Yorum: Normal Egea'dan daha ağır ve yüksek. Performans senin C3'e göre "ölü" hissettirir.

Ford Tourneo Courier 1.0

 

(EcoBoost)

+870.000 ₺ Turbo

+30 HP

 

+64 Nm

DCT (Çift Kavrama)

+1.0 Lt

 

(Daha çok yakar)

Kasa: Ticari (Kamyonet)

 

Yorum: Listenin en seri ticarisi. Çift kavrama şanzımanla uçar kaçar ama benzinli olduğu için basarsan C3'ü aratır (yakıtta).

Opel Combo Life 1.5 D

 

(Edition)

+880.000 ₺ Turbo Dizel

+5 HP

 

+114 Nm

Manuel

-1.5 Lt

 

(Daha az yakar)

Kasa: Ticari (Kamyonet)

 

Yorum: Doblo ile aynı altyapı ama yalıtımı bir tık daha iyidir. Uzun yolda C3'ten çok daha az yorulmanı sağlar.

Renault Clio 1.0 TCe

 

(X-Tronic)

+910.000 ₺ Turbo

-5 HP

 

+6 Nm

CVT (Otomatik)

-1.5 Lt

 

(Daha az yakar)

Kasa: B-Hatchback

 

Yorum: C3 ile aynı boyutlar. Motor hacmi küçük ama Turbo sayesinde C3 kadar iş yapar. Şanzıman çok konforlu.

Ford Tourneo Courier 1.5 D

 

(EcoBlue)

+950.000 ₺ Turbo Dizel

+5 HP

 

+114 Nm

Manuel

-1.5 Lt

 

(Daha az yakar)

Kasa: Ticari (Kamyonet)

 

Yorum: Yükle, scooterları at, 4 kişi bin, klima aç; C3'ün bayıldığı yerde bu torkla tırmanır. Pahalı ama evladiyelik.

Opel Astra 1.2 T

 

(Edition)

+1.240.000 ₺ Turbo

+35 HP

 

+94 Nm

Manuel

-1.0 Lt

 

(Az yakar)

Kasa: C-Hatchback

 

Yorum: Mühendislik harikası. C3'ten %40 daha güçlü ama daha az yakıyor. Teknoloji farkı burada net belli.

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)

Buda aynı arabaların Benim C3 baz alarak işletim maliyetlerini hesaplattım üzerine ne kadar ödemem gerektiğini çıkardı.  Ne alırsam alayım bana yıllık maliyeti en az 20 bin tl artıyor :D

 

Model (2025) Yıllık MTV (Vergi) Kasko + Sigorta (Tahmini) Yıllık Bakım (Periyodik) Muayene (Yıllık Ort.) Sivas Yolculuğu (2.000 km Yakıt) TOPLAM YILLIK FARK (C3'e Göre)
2012 Citroën C3 (REFERANS) ~1.000 TL ~20.000 TL ~4.000 TL (Özel) ~1.250 TL (2 yılda 1) ~8.800 TL (8.0 Lt) 0 (BAZ NOKTASI)
             
Kia Picanto 1.0 4.500 TL 35.000 TL 9.000 TL (Yetkili) 1.250 TL 6.050 TL +21.550 TL (Daha Masraflı)
Hyundai i20 1.2 6.500 TL 38.000 TL 9.500 TL (Yetkili) 1.250 TL 7.700 TL +29.700 TL (Daha Masraflı)
Fiat Egea 1.4 Fire 6.500 TL 36.000 TL 8.500 TL (Yetkili) 1.250 TL 8.800 TL +26.050 TL (Daha Masraflı)
Dacia Sandero 1.0 T 4.500 TL 38.000 TL 10.000 TL (Yetkili) 1.250 TL 8.800 TL +27.550 TL (Daha Masraflı)
Renault Clio 1.0 T 4.500 TL 40.000 TL 10.500 TL (Yetkili) 1.250 TL 7.150 TL +27.900 TL (Daha Masraflı)
Opel Astra 1.2 T 4.500 TL 48.000 TL 14.000 TL (Yetkili) 1.250 TL 7.700 TL +40.450 TL (Daha Masraflı)
             
TİCARİ GRUP (Ticari Vergisi) (Ticari Sigortası) (Ağır Kullanım) (Her Yıl) (AdBlue Dahil)  
Fiat Doblo 1.2 (B) 6.000 TL 42.000 TL 11.000 TL 2.500 TL 10.500 TL +36.950 TL (Daha Masraflı)
Fiat Doblo 1.5 (D) 10.500 TL 43.000 TL 12.000 TL 2.500 TL 7.500 TL +40.450 TL (Daha Masraflı)
Courier 1.0 (B) 4.500 TL 45.000 TL 13.000 TL 2.500 TL 9.900 TL +39.850 TL (Daha Masraflı)
Courier 1.5 (D) 10.500 TL 46.000 TL 14.000 TL 2.500 TL 7.500 TL +45.450 TL (Daha Masraflı)
Combo Life 1.5 (D) 10.500 TL 46.000 TL 14.000 TL 2.500 TL 7.500 TL +45.450 TL (Daha Masraflı)
tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Tamer Topaç
Önder Özcan yazdı:

Arada kayıp-hatırlanamayan 25 gün var :hohoho:

Belki de her şeye sebep o 25 gündü :biggrin:

  • Üzgün 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Tamer Topaç yazdı:

Belki de her şeye sebep o 25 gündü :biggrin:


Sadece küfür etti ya o kadar. O da ceza vermedi ki. Benim de suçum günahım var. 
Esas cezayı ekmek yoklamasını yanlış yaptığı için alt devrelerim yüzünden aldım dört hafta çarşı izniydi. 800 kişilik alayda 250 kişilik yemek çıkmıştı. Terör örgütü yandaşları, maalesef onlar da askere geliyor. TÇ askerinin karnını doyuramıyor deyip kavga çıkarmış yaşanan olaylar sonucunda dört hafta sonu çarşısız geçmişti. Ben yine ucuz yırtmıştım benim üst devreme 15 gün disko cezası vermişlerdi

On gün sonra ilk kontak. Maşallah çok güzel çalışıyor arabayı tamir ettiğim belli. Bir de yıpranan parçaları elden çıkarırdam süper olacak. Egzozdayım su geldi yatmaktan içeride nem oluşmuş

 

 

 

IMG_5719.jpeg

IMG_5720.jpeg

IMG_5718.jpeg

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)

C3 arka tarafı neden ısıtmıyor diye, arkadan ön koltukların altına baktım. Arabada koltuk altı menfezi koymayı unutmuşlar.  

İ20 Egea ve Cruze da olan bu sıcak hava yolları maalesef C3'de yok. 

 

IMG_5715.jpg

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)

Forumda bir arkadaş söyleyince tablo yapasım geldi. Aracımda kullanılan Ep3c motorun kullanıldığı diğer modeller, Motor epey bir modelde kullanılıyor ve yedek parça sıkıntısıda olmuyor . 

 

Marka Model Kasa Kodu Üretim Yılı (Yaklaşık) Güç (HP)
Citroën C3 (Sizin aracınız) Mk2 2009 – 2016 95 HP
Citroën C3 Picasso - 2009 – 2015 95 HP
Citroën C4 Mk2 (B7) 2010 – 2014 95 HP
Citroën DS3 / DS 3 - 2010 – 2015 95 - 98 HP
Peugeot 207 / 207 SW WA/WC/WK 2007 – 2013 95 HP
Peugeot 208 Mk1 2012 – 2015 95 HP
Peugeot 308 Mk1 (T7) 2007 – 2013 95 - 98 HP
Peugeot 2008 Mk1 2013 – 2015 95 HP
Mini Mini One R56 (Hatch) 2007 – 2010 75 - 95 HP
Mini Mini One Clubman R55 2009 – 2010 95 HP
Mini Mini One Conv. R57 2009 – 2010 95 HP

 

Buda mensubu olduğu ailenin diğer kullanıldığı modeller . 

Marka Model Motor Tipi Kullanıldığı Yıllar Güç Aralığı (HP)
Mini Mini Hatch (R56) One, Cooper, Cooper S, JCW 2006 – 2014 75 – 211 HP
Mini Mini Clubman (R55) One, Cooper, Cooper S, JCW 2007 – 2014 95 – 211 HP
Mini Mini Countryman (R60) One, Cooper, Cooper S, JCW 2010 – 2016 90 – 218 HP
Peugeot 207 / 207 CC 1.4 VTi, 1.6 VTi, 1.6 THP 2006 – 2014 95 – 175 HP
Peugeot 308 (Mk1 - T7) 1.4 VTi, 1.6 VTi, 1.6 THP 2007 – 2013 95 – 200 HP
Peugeot 3008 (Mk1) 1.6 VTi, 1.6 THP 2009 – 2016 120 – 165 HP
Peugeot RCZ 1.6 THP 2010 – 2015 156 – 270 HP
Peugeot 508 (Mk1) 1.6 VTi, 1.6 THP 2011 – 2018 120 – 165 HP
Peugeot 208 (Mk1) 1.4 VTi, 1.6 VTi, 1.6 THP (GTI) 2012 – 2019 95 – 208 HP
Peugeot 508 (Mk2) 1.6 PureTech / PHEV 2018 – Günümüz 180 – 225 HP
Citroën C4 (Mk1) 1.6 VTi, 1.6 THP 2008 – 2010 120 – 150 HP
Citroën C3 (Mk2) 1.4 VTi, 1.6 VTi 2009 – 2016 95 – 120 HP
Citroën C4 (Mk2) 1.4 VTi, 1.6 VTi, 1.6 THP 2010 – 2018 95 – 156 HP
Citroën DS3 / DS 3 1.4 VTi, 1.6 VTi, 1.6 THP 2010 – 2015 95 – 207 HP
Citroën C5 (Mk2) 1.6 VTi, 1.6 THP 2010 – 2017 120 – 156 HP
BMW 1 Serisi (F20) 114i, 116i, 118i (N13B16) 2011 – 2015 102 – 170 HP
BMW 3 Serisi (F30) 316i, 320i ED (N13B16) 2012 – 2015 136 – 170 HP
DS DS 7 Crossback 1.6 PureTech / E-TENSE 2017 – Günümüz 180 – 300 HP
DS DS 9 1.6 PureTech / E-TENSE 2020 – Günümüz 225 – 360 HP
Opel Grandland (X) 1.6 Turbo (PureTech) 2018 – Günümüz 180 HP
tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

 

 

Aşağıda BMP5 (ETG5’in eski nesli) için gerçekçi vites değiştirme haritasını, manuel / otomatik farklarını ve senin EP3C motorla ideal kullanımını net biçimde anlatıyorum.


⚙️ BMP5 ŞANZIMAN – TEMEL MANTIK

  • Aslında 5 ileri manuel şanzıman

  • Debriyaj ve vites kolu robot (elektro-hidrolik)

  • Tork konvertörü yok

  • Bu yüzden:

    • Düşük devirde vites yükseltir

    • Gazı hisseder ama yumuşaklık önceliklidir

    • Motoru boğmaya meyilli bir yazılımı vardır

👉 Yazılımın hedefi: konfor + emisyon
👉 Motorun ihtiyacı: devir + yük dengesi
→ Burada çelişki başlar.


📊 BMP5 OTOMATİK MOD – VİTES DEĞİŞTİRME HARİTASI

🚗 Düz yol – hafif gaz (%20–30)

Vites Yükseltme Devri
1 → 2 1800–2000 rpm
2 → 3 1900–2100 rpm
3 → 4 2000–2200 rpm
4 → 5 2100–2300 rpm

📌 Bu EP3C için düşük ve riskli bölge


🚗 Orta gaz (%40–50)

Vites Yükseltme Devri
1 → 2 2200–2400 rpm
2 → 3 2400–2600 rpm
3 → 4 2500–2700 rpm
4 → 5 2600–2800 rpm

📌 Kabul edilebilir ama hâlâ sınırda


🚗 Gazlı kullanım (%60+)

Vites Yükseltme Devri
1 → 2 3000–3500 rpm
2 → 3 3200–3600 rpm
3 → 4 3400–3800 rpm
4 → 5 3600–4000 rpm

📌 Motorun en sağlıklı olduğu bölgeye ancak burada çıkıyor


🧠 EP3C + BMP5 = NEDEN MANUEL MOD ÖNERİLİR?

EP3C:

  • Maks. tork → 4000 rpm

  • Segman sızdırmazlığı → 3000 rpm üstü

  • Karbonu sevmiyor → yük + düşük devir çok zararlı

BMP5 otomatik:

  • Erken vites büyütür

  • Rampada geç küçültür

  • Motoru 2000–2400 rpm bandına hapseder

👉 Bu kombinasyon:

  • Yağ eksiltme

  • Karbon

  • Subap lastiği sertleşmesi
    riskini artırır.


SENİN İÇİN İDEAL BMP5 KULLANIM HARİTASI (TAVSİYE)

🔵 MANUEL MOD (TAVSİYE EDİLEN)

🚦 Kalkış – şehir içi

  • 1 → 2 : 2500–2700 rpm

  • 2 → 3 : 2700–3000 rpm

  • 3 → 4 : 2800–3100 rpm

  • 4 → 5 : 3000–3300 rpm


🛣️ Uzun yol – sağlık odaklı

    1. vites

  • 2800–3300 rpm

  • 95–110 km/s


🧗 Rampa

    1. viteste 2600 rpm altına düşerse
      ➡️ manuel 4. vites

  • Devir: 3200–3700 rpm


⚠️ BMP5 İÇİN ALTIN UYARILAR

Dur-kalkta sürekli creep
Yokuşta gazla tutmak
Rölantide D’de uzun beklemek
Soğukken erken vites büyütme

N’de bekle
Rampada manuel müdahale
Gaz keserek vites büyütme anını yakala


🏁 NET ÖZET

BMP5 otomatik gibi kullanılmamalı.

  • Otomatik mod → yakıt odaklı ama motor düşmanı

  • Manuel mod → motor dostu, uzun ömürlü

📌 EP3C + BMP5 için:

  • 3000 rpm civarı ana referans

  • Boğma = en büyük düşman


İstersen bir sonraki adımda:
👉 “BMP5 neden yağ eksilten EP3C’leri çoğalttı?”
👉 BMP5 debriyaj & aktüatör ömrünü uzatma rehberi
👉 Senin sürüşünle ideal kişisel vites haritası

Hangisine geçelim?

3000 devirde segmantların sızdırmazlıkları artıyormuş bunuda yeni öğrendim. 3 farklı yapay zekayada teyit ettirdim. 

 

Segman sızdırmazlığı (piston ring sealing), motorun devri (RPM), yanma odası basıncı ve segmanların kütlesel eylemsizliği arasındaki dinamik bir dengeye dayanır. 3000 RPM üzerindeki hesaplamalar genellikle "Segman Titremesi" (Ring Flutter) ve "Blow-by" (Kartere Gaz Sızması) risklerini belirlemek için yapılır.

1. 3000 RPM Üstü Neden Kritiktir?

3000 devir/dakika, çoğu binek araç motorunda orta-yüksek devir bandının başlangıcıdır. Bu noktadan sonra segmanlar üzerindeki kuvvetlerin dengesi değişir:

  • Gaz Basıncı ($F_g$): Devir arttıkça (yük altında), yanma odasındaki basınç artar ve bu basınç segmanı aşağıya ve silindir duvarına doğru iterek sızdırmazlığı iyileştirir.

  • Atalet Kuvveti ($F_i$): Pistonun hızlanma ve yavaşlama ivmesi devrin karesiyle ($N^2$) artar. 3000-4000 RPM'den sonra segmanların kütlesinden kaynaklanan atalet kuvveti, gaz basıncına kafa tutmaya başlar.

  • Ring Flutter (Segman Titremesi): Eğer atalet kuvveti gaz basıncını yenerse, segman yuvasında havada kalır (titrer). Bu durumda sızdırmazlık tamamen kaybolur ve yüksek miktarda gaz kartere kaçar.

2. Blow-by (Sızıntı) Hesaplaması

Yüksek devirlerde kartere kaçan gaz miktarını (volumetrik olarak) hesaplamak için kullanılan genel formül şöyledir:

$$V_{sızıntı} = \frac{N \cdot S}{2} \cdot K$$
  • $N$: Motor devri (RPM)

  • $S$: Motor hacmi (Litre)

  • $K$: Sızıntı oranı (Yüzde olarak, sağlıklı bir motorda genellikle %0.5 - %1 arasıdır).

Örnek: 1.6 litrelik bir motor 3000 RPM'de çalışırken ve %1 sızıntı oranına sahipse;

 

$$\frac{3000 \cdot 1.6}{2} \cdot 0.01 = 24 \text{ Litre/Dakika}$$

sızıntı yapar. Bu değer devir arttıkça doğrusal olarak artar, ancak segman titremesi başlarsa bu değer katlanarak büyür.

3. Bu Doğru mu?

Sorduğunuz "3000 RPM üstü hesabı" teknik olarak doğrudur ancak eksiktir. Sızdırmazlık sadece devire değil, aynı zamanda şunlara bağlıdır:

  1. Motor Yükü: Düşük yükte (kompresyonda/yokuş aşağı) gaz basıncı düşük olduğu için 3000 devirde sızdırmazlık, tam gazdaki 3000 devire göre daha kötüdür.

  2. Yağ Filmi: Yüksek devirde "hidrodinamik yağlama" artar, bu da segman ile silindir arasında bir "yağ yastığı" oluşturarak sızdırmazlığa yardımcı olur.


Özetle: 3000 devir, segmanların sadece mekanik tansiyonla değil, gaz basıncıyla sızdırmazlık sağladığı "yüklenme" bölgesidir. Eğer motorunuzda bu devrin üzerinde bariz bir performans kaybı veya yağ yakma varsa, bu durum segmanların eylemsizlik kuvvetlerine yenik düştüğünü (flutter) veya aşındığını gösterir.

Segmanlarınızın durumunu anlamak için kompresyon testi yerine, yüksek devirde karter basıncını ölçen bir kaçak (leak-down) testi yaptırmak isterseniz size bu süreci detaylandırabilirim. İster misiniz?

Piston Segmanları ve Sızdırmazlık Analizi

Bu videoda, segmanların yüksek devirlerde sızdırmazlığı nasıl sağladığı ve bu sürecin motor performansı üzerindeki etkileri teknik detaylarıyla anlatılmaktadır.

 

 

Yorum bağlantısı
Ebrar Tüfek

Opel Corsa C 1.2 75 hp & easytronic kombinasyonu için bu şekilde detaylı yazı yazdıramadım, vaktin olursa aynı veriyi benim için buraya yazabilir misin ? @Ali Darbaz

 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Ebrar Tüfek yazdı:

Opel Corsa C 1.2 75 hp & easytronic kombinasyonu için bu şekilde detaylı yazı yazdıramadım, vaktin olursa aynı veriyi benim için buraya yazabilir misin ? @Ali Darbaz

 


ben arabanın servis manuallerini, üretici motor pdf dökümanlarını ve yüzlerce dilde kullanıcı yorumlarını içine yüklediğim için bana böyle yüklü veri paylaşabiliyor. 

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Ali Darbaz yazdı:


ben arabanın servis manuallerini, üretici motor pdf dökümanlarını ve yüzlerce dilde kullanıcı yorumlarını içine yüklediğim için bana böyle yüklü veri paylaşabiliyor. 

ne kadar su tüketti bu yazılar için?

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Çağlar Bayur yazdı:

ne kadar su tüketti bu yazılar için?


50000 bin satır sürüş loguda yükledim . 5000 satırda şanzıman sürüş loguda ayrı yükledim 

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Ali Darbaz yazdı:


50000 bin satır sürüş loguda yükledim . 5000 satırda şanzıman sürüş loguda ayrı yükledim 

log dan anlamam, suya bakarım gelecek onda

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Çağlar Bayur yazdı:

log dan anlamam, suya bakarım gelecek onda


Hava Kuvvetleri, 75 bin 647 sorti, 120 bin 649 saat uçuş yapmış. Buna göre her gün ortalama 216 sortide 345 saat uçuş yapmışız. 
 

ucağın saatlik sorti maaliyeri , 20 bin dolar ile 8 bin dolar arasında. Yaksın canını yediğim.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Ali Darbaz yazdı:


Hava Kuvvetleri, 75 bin 647 sorti, 120 bin 649 saat uçuş yapmış. Buna göre her gün ortalama 216 sortide 345 saat uçuş yapmışız. 
 

ucağın saatlik sorti maaliyeri , 20 bin dolar ile 8 bin dolar arasında. Yaksın canını yediğim.

onca sortiyi yaparken göremediği kimin olduğu amacı belirsiz dronlar da bozulup düşmese haberimiz olmayacak ama , defa değil kalite önemlidir

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

C3 hava direnci ve teker direnci. @Mehmet Ozyurek

 

Hız (km/s) Hava Direnci (Fd) Lastik Direnci (Fr) Toplam Direnç (N) Tahmini Tüketim (Lt/100km)
50 78 N 86 N 164 N 3.8 - 4.1 Lt
55 94 N 86 N 180 N 3.9 - 4.2 Lt
60 112 N 86 N 198 N 4.1 - 4.4 Lt
65 131 N 86 N 217 N 4.3 - 4.6 Lt
70 152 N 86 N 238 N 4.5 - 4.8 Lt
75 175 N 86 N 261 N 4.8 - 5.1 Lt
80 199 N 86 N 285 N 5.0 - 5.3 Lt
85 225 N 86 N 311 N 5.3 - 5.6 Lt
90 252 N 86 N 338 N 5.6 - 5.9 Lt
95 281 N 86 N 367 N 6.0 - 6.4 Lt
100 311 N 86 N 397 N 6.5 - 6.9 Lt
105 343 N 86 N 429 N 7.0 - 7.5 Lt
110 377 N 86 N 463 N 7.6 - 8.1 Lt
115 412 N 86 N 498 N 8.2 - 8.8 Lt
120 449 N 86 N 535 N 8.9 - 9.5 Lt
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Keskin bir sınır yok demekki. 

hızlandıkça artıyor. 

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Mehmet Ozyurek yazdı:

Keskin bir sınır yok demekki. 

hızlandıkça artıyor. 

fizik kanunu 90 dan sonra çok hızlı artar., mesela bak 80 den 115 e ikiye katlanmış, güncel tasarımlar 100-110 lara kadar çıkardı tabii.

lastik direnci düşer, alıntı nerden bilmem de. 200 de falan 1 tl büyüklüğünde basar yere anca mesela 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Çağlar Bayur yazdı:

fizik kanunu 90 dan sonra çok hızlı artar., mesela bak 80 den 115 e ikiye katlanmış, güncel tasarımlar 100-110 lara kadar çıkardı tabii.

lastik direnci düşer, alıntı nerden bilmem de. 200 de falan 1 tl büyüklüğünde basar yere anca mesela 

 

Burda esas tablodan bir ayrıntı var. 

 

Bu, iki aracın şanzıman ve motor karakterlerini karşılaştırmak için mükemmel bir veri setidir.

Fizik kuralları (aerodinamik direnç ve yuvarlanma direnci) her iki araca da hemen hemen eşit davranır. Ancak şanzıman oranları yüzünden motorların bu gücü üretmek için krank miline uygulaması gereken Tork (Döndürme Kuvveti) tamamen farklıdır.

Aşağıdaki tablo, düz yolda, rüzgarsız havada ve sabit hızda (ivmelenme olmadan) motorun sadece o hızı korumak için üretmesi gereken minimum değerlerdir. (Şanzıman kayıpları dahil edilmiştir).

Hız - Güç - Tork İhtiyaç Tablosu

| Hız (km/h) | Araç | Motor Devri (d/d) | İhtiyaç Duyulan Güç (HP) | İhtiyaç Duyulan Tork (Nm) | Motor Yükü (%)* |

|---|---|---|---|---|---|

| 50 km/h | i20 | ~1050 | 4.8 HP | 32 Nm | %18 |

| (Şehir içi) | C3 | ~1500 | 4.7 HP | 22 Nm | %19 |

| | | | | | |

| 90 km/h | i20 | ~1900 | 15.5 HP | 58 Nm | %33 |

| (Kamyon arkası) | C3 | ~2700 | 15.0 HP | 39 Nm | %32 |

| | | | | | |

| 100 km/h | i20 | ~2100 | 20.8 HP | 69 Nm | %40 |

| (Referans) | C3 | ~3000 | 20.0 HP | 47 Nm | %37 |

| | | | | | |

| 120 km/h | i20 | ~2520 | 33.5 HP | 93 Nm | %54 |

| (Otoban) | C3 | ~3600 | 32.5 HP | 63 Nm | %49 |

| | | | | | |

| 140 km/h | i20 | ~2940 | 50.5 HP | 120 Nm | %70 |

| (Hızlı Sürüş) | C3 | ~4200 | 48.8 HP | 81 Nm | %60 |

Mühendislik Analizi ve Yorumlar

Bu tablo ilk bakışta çok şaşırtıcı bir paradoks içeriyor. Gel bunu detaylandıralım:

1. Neden i20 Daha Fazla Tork Üretmek Zorunda? (Tork Paradoksu)

Tabloya bakınca şunu diyebilirsin: "i20 daha güçlü motor ama 100 km hızda gitmek için 69 Nm tork harcarken, C3 sadece 47 Nm harcıyor. C3 daha mı verimli?"

Cevap: Hayır. Bu tamamen Kaldıraç Etkisi (Vites Oranı) ile ilgilidir.

 * i20 (Uzun Vites): Motor çok yavaş dönüyor (2100 devir). Tekerleği döndürmek için krank miline her turda daha fazla asılmak zorunda. (Büyük vitesteki bisiklet gibi, pedala sert basmalısın).

 * C3 (Kısa Vites): Motor hızlı dönüyor (3000 devir). Krank mili daha sık döndüğü için her turda uyguladığı kuvvet daha az olabilir. (Küçük vitesteki bisiklet gibi, pedalı hızlı çevirirsin ama yumuşak basarsın).

2. 140 km/h Sınırı ve Motor Ömrü

Tablonun en alt satırı (140 km/h) iki aracın karakterini en net ayıran yerdir:

 * Citroen C3: Hızı korumak için 4200 devire çıkmak zorundadır. Burası artık motorun "bağırdığı", pistonların çok hızlı inip kalktığı ve yağ sıcaklığının arttığı yerdir. Tork ihtiyacı (81 Nm) motorun maksimum kapasitesine yaklaşmaz ama devir motoru yorar.

 * Hyundai i20: 140 ile giderken bile devir saati 3000'in altındadır (2940 d/d). Motor, C3'ün 100 ile giderken çıkardığı sesten daha az ses çıkarır. Ancak 120 Nm tork üretmesi gerekir. Bu sorun değildir çünkü elinde 172 Nm var, hala rezervi geniştir.

3. Motor Yükü ve "Pedalın Altındaki His"

Tablodaki Motor Yükü (%) sütunu, "Gaz pedalına ne kadar basmam gerekiyor?" sorusunun cevabıdır.

 * Düz yolda i20, pedala biraz daha fazla "yük" bindirir (Turbo basıncı oluşturmak için).

 * C3 atmosferik olduğu ve yüksek devir çevirdiği için gaz pedalı tepkisi daha "gevşek" ve rahattır.

 * ANCAK; en ufak bir rampa (%3 eğim) geldiğinde i20'nin yükü %40'tan %60'a çıkar (sorunsuz tırmanır). C3'ün yükü %37'den %85'e fırlar ve motor "güç yetmiyor" diyerek hız kaybetmeye başlar.

Özet:

Düz yolda sabit hızla giderken C3'ün motoru mekanik olarak (tork açısından) daha az zorlanır, ancak devir açısından (sürtünme/ısı) daha çok yıpranır. i20 ise yüksek torkla ama düşük devirle, yani "ağır abi" mod

unda çalışır.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...