İçeriğe Yönlendir

Airbag


Aykut Gürkan

Recommended Posts

Saygın Can Oğuz

Havayastığı her ne kadar güvenliği arttırsa da öncelikle aracın kendisiin sağlam ve güvenli olması gerekiyor. Birkaç hafta önceki Autoshow'da okumuştum, Çin malı arazi aracının çarpışma testini yapmışlar, her ne kadar hava yastığı olsa da direksiyon sürücünün yüzüne geldiğinden havayastığının 'pek' etkisi olmamış. Gerçekten bu araçlar bu kadar adi mi, yoksa pazara girmelerinden korkan diğer şirketler daha en baştan karalama kampanyası mı başlatıyorlar bilemiyorum.

Bu linkte haber ve video var.

http://www.autoshow.com.tr/guvenlik/01033/

Yorum bağlantısı
Aykut Gürkan

Hava Yastığı ile ilgili güvenlik ipuçları

Bir çocuk asla ön koltukta geriye dönük çocuk koltuğu içinde seyahat etmemelidir. Çünkü çocuk koltuğu bu durumda fırlayan hava yastığına çok yakın bir konumdadır.

Ön koltukta oturan çocuklar eğer emniyet kemeri uygun olmayan bir şekilde bağlanmışsa, emniyet kemeri yoksa, doğru pozisyonda oturmuyorlarsa ya da emniyet kemerinin doğru bağlanması için boyları çok küçükse ölümcül bir risk altındadırlar. Bir çarpma anında kolayca öne fırlayabilirler ve şişen hava yastığı başlarına ya da boyunlarına şiddetle çarpabilir.

Çocuklar için en önemli olan yön, yaş ve boylarına en uygun çocuk güvenlik koltuklarında kemerleri bağlı olarak arka koltukta oturmalarıdır.

Sürücü ve tüm yetişkin yolcular, özellikle boyu 165 cm'den düşük olanlar, emniyet kemerlerini doğru bir biçimde bağlamalıdırlar ve ön koltuk yeterince geriye çekilmiş olarak seyahat etmelidirler.

Araçta hava yastığı olsa bile, bir kişi emniyet kemeri yoksa çok ciddi bir şekilde yaralanabilir ya da ölebilir. Bir çarpma anında emniyet kemeri takıyor olmak kişinin içeride bulunan şeylere çarpmasını engelleyebilir.

Hava yastığı yalnızca "tamamlayıcı bir önlem"dir. Bir başka deyişle hava yastığı, aracın ön kısmının bir yere çarpması halinde açılmak üzere tasarlanmıştır. Aracın yuvarlanması, yandan, arkadan çarpma halinde ya da düşük hızlardaki çarpışmaları için tasarlanmamıştır.

Sürücü, direksiyondan en az 25 cm mesafede olmalıdır.

Ön koltukta oturan sürücü uygun pozisyonda ve koltuk mümkün olduğunca geriye çekilmiş olarak oturmalıdır.

Emniyet kemeri her zaman ve doğru biçimde takılmış olmalıdır.

Eğer hava yastıkları devre dışı bırakılmamışsa ön koltukta asla yüzü geriye bakan çocuk güvenlik koltuğu kullanılmamalıdır.

Hava yastığı ön koltukta oturan çocuklar için ölümcül bir risk taşır. Ancak ön koltukta hava yastığının olmaması burayı 12 yaşın altındaki çocuklar için güvenli bir yer haline getirmez. Önde hava yastığı olmasa bile 12 yaşın altındaki çocuklar arka koltukta daha güvendedirler.

Eğer direksiyonunuz ayarlanabiliyorsa başınıza doğru değil göğsünüze doğru konumlandırınız.

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Bugün sanayideydim. Yan yana iki araç vardı, kazalı.

Biri takla atmış, Opel Meriva, aracın her yeri ezikti ve pert olmuştu. Sağda oturan kişinin de öldüğünü öğrendim. Özellikte baktın ön tampon resmen parçalanmıştı ama hiç yastık açılmamıştı.

Yanında duran araç ise Palio Van'dı, Sağ ön tekerin ordan darbe almış, tampon sağlamdı, ama ilginçtir, direksiyondaki hava yastığı açılmıştı.

Bu hava yastıklarımı ne yapacağını bilmiyor, yoksa yapanlarmı,, anlam veremedim. Çünkü ikisi de saçma geldi bana..

Yorum bağlantısı
İbrahim Sarp Doğan

palio türk arabası, durumdan vazife çıkartmıştır :rolleyes:

Yorum bağlantısı
Saygın Can Oğuz

Özellikle taklada kafanın camdan çıkmasını engelleyen perde hava yastıkları çok fonksiyonelmiş.

Bugün serviste kaza yapmış bir araç vardı (kalos sedan), tüm camlar yerinde ama arka sol cam yok, konuştuğum çocuk kazada ölüm olduğunu ve sebebin içerideki birinin bu camdan fırlaması olduğunu söyledi. Gerçekten o küçücük camdan insan nasıl fırlıyor anlamadım. Her koşulda emniyet kemeri takmak şart... Bu arada araçtakiler cenazeye gidiyorlarmış...
Yorum bağlantısı
Cem Boneval

Güvenliği aktif güvenlik ve pasif güvenlik diye iki başlıkta incelemek mümkün. Aktif güvenlik BMW'nin bir zamanlar çıkardığı bir slogandı ve özetl aracın iyi yol tutuşu, çabuk ve etkili frenleme, kolay yönlendirilebilme gibi özelliklerini içeriyor. ABS, ESP gibi yardımcı unsurlar aktif güvenlik elemanları. Mesela Focus aktif güvenlik düzeyi yüksek bir araç. Pasif güvenlik ise aracın darbe karşısında deformasyon özellikleri, hava yastıkları, katlanabilir pedallr, kemerler vb.

Tabii bunların bir maliyeti var ve alırken maliyetini ödemeden satın almanız zor.

Göz ardı edilen birşey var ki o da sürücünün eğpitim ve bilgi/beceri düzeyi. Yüzlerce pahalı araç görüyoruz ki direksiyonda bir inek oturuyor ve kemer bile takmamış.

Cip kazasındaki ölüm nedeni hava yastığının patlaması değil (ki taklaya düşen bir araçta ön yastıkların patlamaması çok doğal), yolcunun kemer takmamasıdır büyük olasılıkla.

sağ duyulu ve dikkatli bir sürüşün yerini aktif pasif hiçbir güvenlik unsuru tutamaz.

Dikkatli sürün, akıllı olun!

Yorum bağlantısı
Saygın Can Oğuz

"sağ duyulu ve dikkatli bir sürüşün yerini aktif pasif hiçbir güvenlik unsuru tutamaz."

Katılıyorum. Güvenlik için ekstra o kadar para verip, en basit ve en önemli güvenlik unsuru olan emniyet kemerini "yok mesafe kısa, yok şehiriçi, yok sıkıyor vb." bahaneler ile takmamak tam bir çelişki. Ben eskiden çok dikkat etmezdim, son zamanlarda etmeye başlamıştım, yeni araba da tam üstüne denk geldi. Hele bir kemer takma, alet insanda kafa bırakmıyor, ancak 10 sn. dayanabiliyorsun, can havliyle kemere yapışıyorsun :rolleyes:

Yorum bağlantısı
Cem Boneval

Yok be abicim, bugüne özel bir durum değil, iyi gübreyle yetişmiş o kadar çok salatalık var ki direksiyon başına geçen, kızmamak elde değil. Üstelik insan etkileniyor, zaman zaman ben de kendimi salatalık tavrı içinde buluveriyorum :rolleyes:

Almanya'da eskiden ESSO benzincilerinde bir satış sloganı vardı, çoğunuzun yaşı bunu hatırlamaya yetmez: "Pack den Tiger in den Tank", meali -kaplanı benzin deponuza koyun- gibi birşey. O dönemde bir araçta çok hoş bir çıkartma görmüştüm: "Deponda kaplan olsa ne yazar, direksiyonda bir eşek oturdukça!"

E şimdi bu Almanya ki dünyanın en kuralına uygun, bilinçli ve düzgün otomobil kullanan milleti, gelin bizim memleketin halini düşünün...

Yorum bağlantısı
Hasan Aksüt

Aslında önde yer alan airbagler kadar olmasada, yan hava yastıkları da gerekli. Araba bir kez kaymaya başlayınca nereden darbe geleceği belli değil. Lastik patlamaz ve ben hep dümdüz kaza yaparım düşünceside, kaza yapmam demek kadar yanlış bence. Ne kadar az kullanma olasılığı olacağından çok ne kadar üzücü sonuçlar ortaya çıkabileceğini düşünmek gerekiyor diye düşünüyorum. Güvenlik donanımlarının olabildiğince yüksek olması tercihim.

Yorum bağlantısı
  • 2 yıl sonra...
Guest Ak?n Atakan

Focus 1 de arka yolcu airbagleri nerede acaba?Ön koltukların arkasında airbag yazıyor..Koltuk kılıflarının içinde mi airbag..?

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Sırt bölümünde dış tarafta yanda. Kumaşın içinde. Airbag patlayınca sökülen özel dikişleri vardır.

Yorum bağlantısı
  • 2 yıl sonra...
Yasin Karadağ

cok eskı bır konu ama gezerken dıkkatımı cektı ! Hava yastığı çok degerli bir şey bence araba alırken ilk aradığım özellik artık ! 2009 aralık ayında opel vectram vardı buyuk bir kaza geçirdim takla attım araç içerisinde 4 kişiydik ve burnumu bile kanamdı sanki bir mucize oldu ve bu mucizenin yarısını hava yastıklarına borçluyuz!o hava yastığı hissi hala yüzümde allah kimseye yaşatmasın

Yorum bağlantısı
Hakan Yıldız
Emniyet kemeri takmayınca bağıran alarmı bile devreden çıkarmanın kolay yolunu bulmuşlar. Emniyet kemerini sürekli bağlı tutup onun üzerine oturuyorlar. Böylece arabayı kandırıyorlar.

benim fII aracımda emniyet kemerinin kırmızı tuşuna 1 saniye basılı tutunca ikazı kesiyor

Yorum bağlantısı
(düzenlendi)

yasin bey aramızda olman gerçekten güzel.rabbim kazadan beladan uzat tutsun hepimizi.

benim mondide malum emniyet kemeri ikazı yok.mk2 lerde varmı bilmiyorum ama sanırım 99 larda var galiba ama bilmiyorum.varsa yada yoksa ikazlı kemer girişleri alınıp takmak istersem benim mondide buna ait giriş varmıdır acaba.yoksa devreyi kendimmi yapsam hazırsa ugraşmak istemiyorum.çocukları bu ikazla alıştırmaya niyetim var.söz dinletmek bazen çok zor oluyor.bakın susmuyor dersem takarlar eminim.

dügmeye basınca kesen bence mantıksız kemer tokası dibe oturunca kesmeli bence.ama kullanılmayınca ikiside işe yaramıyor örnekler verilmiş.1974 yada 76 nova da vardı iyi hatırlıyorum.kemer takılmayınca kesilmezdi dügme nafile.boşta takılıncada haliyle çıt yoktu.

tarihinde Oktay Toker tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

mondeo MkI-II de , kemer ikazı yok, sonradan da takılamaz. Kemer ikazının durması için servis modu vardı, bu öğrenildi ve kemer takmadan sesi kesmek mümkün ama kaza yapınca takılmayan kemerin koruması mümkün değil,

Vesile ile; daha kötüsü, hava yastığı açılırken emniyet kemeri olmamasını yapacağı kamçı etkisi / barut yanığının yüzde oluşturabileceği kalıcı yaraların da ömür boyu aynada görülmesi de kötüdür.

Yorum bağlantısı
mondeo MkI-II de , kemer ikazı yok, sonradan da takılamaz. Kemer ikazının durması için servis modu vardı, bu öğrenildi ve kemer takmadan sesi kesmek mümkün ama kaza yapınca takılmayan kemerin koruması mümkün değil,

Vesile ile; daha kötüsü, hava yastığı açılırken emniyet kemeri olmamasını yapacağı kamçı etkisi / barut yanığının yüzde oluşturabileceği kalıcı yaraların da ömür boyu aynada görülmesi de kötüdür.

katılıyorum arkadasımız hava yastıgının duygusunu yaşamış.kemer çok önemli.

mk1 mk2 de olmamasına üzüldüm listeme ilerdeki dönemde yapılcaklara ekledim.murat dere'nin vites göstergesi mantıgıyla hareketten uygulama yapmayı düşünüyorum.ikaz sesini osilatörle kendim yaparımda swich bölümünü yerleştirmek proje istiyor.

Yorum bağlantısı
  • 3 yıl sonra...
Hakan Gürsu

Böyle bişey varmı yoksa buda bi şehir efsanesimi, yoksa arabasına göre değişirmi?

Yorum bağlantısı
Serdar Güngör
(düzenlendi)

Alıntı ile cevap verelim

 

 

SRP : System for Restraint and Protection - Sınırlama ve Koruma Sistemi 

SRS : Supplementary Restraint System - İlave Sınırlama Sistemi 

olarak ayırabiliriz. 

Güncel araçlardaki sistemler zaten birbirlerini tamamlayacak şekilde üretilirler, şöyleki emniyet kemeri, emniyet kemerinin gergi sistemi ve hava yastığı olarak. 

Herhangi bir kaza- darbe anında emniyet kemer gergi sistemi gerekli basıncı ayarlayarak kişinin koltuğa tutunmasını arttırır ve dolayısıyla hava yastıklarının da etkinliğini yükseltmeyi hedefler. Daha sonra yine aynı şekilde yük sınırlandırıcı ön emniyet kemeri makara sistemi de kemeri kademeli olarak gevşeterek, göğüsteki yaralanma riskini azaltır 

Ayrıca kazanın şiddeti vs. ye göre kademeli şişen hava yastıkları da vardır. Bunlar ayrı olarak belirtilirler.


Kemer takılmamış kaza görüntüsü...

 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=rq9OLd-XtHE

tarihinde Serdar GÜNGÖR tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Serdar Güngör

video etkileyici

 

 

Video hakikaten sağlam etkiliyor.. :yes:

 

Emniyet kemerini arkadan bağlayıpda oturan sürücülere izletmek lazım  :D

Yorum bağlantısı
Sercan Eskin

Emniyet kemerini arkadan bağlayıpda oturan sürücülere izletmek lazım  :D

Aynen.. Birde sahte kemer tokası kullananları unutmayalım :D

Yorum bağlantısı
Tansel Yavuz

Böyle bişey varmı yoksa buda bi şehir efsanesimi, yoksa arabasına göre değişirmi?

Her şekilde açılır, arabasına göre ise kademeli açılır.

Yorum bağlantısı

Bende emniyet kemeri uyarısının ötmeye başladıgında 1 sn basılı tuttugunuz da sesi kesiyor. 4 sn basılı tutarsanız ön hava yastıklarının iptal oldugunu duymuştum. 1 sn olayı doğru evet ama 4 sn hiç denemedim :D

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...