İçeriğe Yönlendir

Abs+Ebd Fren mesafesini kısaltır mı ?


Rıdvan Kocabaş

Recommended Posts

Rıdvan Kocabaş

Abs+Ebd Fren mesafesini kısaltırmı ? kime evet diyor kimi hayır ! Sanırım Abs +Ebd normal Abs+Ebd siz fren sistemlerine göre fren mesafesini kısaltıyor diye biliyorum yanlışmıyım ?

Yorum bağlantısı
Nuri Başer

fren mesafesi daha çok lastiklerin durumu, aracın ağırlığı, ağırlık merkezi ve yol tutuşu ile alakalıdır..

ABS: lastiklerin kilitlenmesini ve kızaklamayı önler.. direksiyon hakimiyetini kaybetmemenizi sağlar.. bu yönüyle bence fren mesafesinden bağımsızdır.. hatta fren mesafesini uzattığı dahi iddia edilebilir..

EBD: elektronik fren dağılımı sistemidir.. sistem hangi lastiğin frene ihtiyacı varsa ona öncelik tanır ve o oranda güç uygular.. fren mesafesine az da olsa etkili olacağını düşünüyorum.. aracın dengesi bozulmayacağından lastiklerin sürtünmesi artacaktır..

Bir aracın durmasını sağlayan şey "Lastikler ile Yer arasındaki sürtünme Kuvvetidir" buradan yola çıkarak fren mesafesini etkileyen unsurlar bulunabilir.. ama şunu da eklemek istiyorum.. Durmak önemlidir ama "Dengeli bir şekilde durmak" daha da önemlidir.. aradaki fark yolda durmak ile karşı şeritte durmak arasındaki fark ile aynıdır.. :lol2:

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

ABS + EBD sadece ABS'ye göre firen mesafesini kısaltır.

Bildiğimiz gibi ABS'li araclarda 4 tekerlekte hız sensörü bulunuyor ve bu sensörler devamlı tekerleklerin hareketini bağımsız olarak izliyor.

Her hangi bir tekerleğin ABS ile firenleme anındaki durumu şu şekilde oluyor.

Sert firen yaptığımızda firenleme kuvveti etkisiyle tekerlek yavaşlıyor ve durmak istiyor. Tekerlekteki hız sensörü ile tekerleğin durduğu ölcülüyor ve tekerleğin firenleme gücü hemen düşülüyor. Böylece tekerlek dönmeye başlıyor. Tekerlek tam dönmeye başladım derken hız sensörü bunu algılayıp tekrar firen kuvveti uygulanıyor. Bu döngü 1 saniye içinde defalarca tekrarlanıyor.

EBD ise firenleme kuvvetini 4 tekerleğe uygun miltarda gönderiyor.

Örneğin aracın bir tarafında yük var veya bir tarafı yere daha iyi tutunuyor, yada 90 km hız ile gidiyoruz ve önümüze ani engel çıktı ve manevra ile engelin kenarından geçmek istiyoruz, dolayısıyla aracın yana yatmalarından dolayı tekerleklere binen yükler değişti.

İşte EBD bunları algılayarak yere iyi tutunan, kilitlenemeyen tekerleğe daha fazla firenleme kuvvetyi yollayarak aracın daha çabuk ve güvenli durmasını sağlıyor. 4 tekerlekteki hızlar karşılaştırılıyor. Hangi tekerlek daha hızlı dönüyorsa oraya daha fazla firen gücü gönderiliyor.

ABS+EBD ile araclar daha kısa mesafede duruyor, daha zor savruluyor, her türlü yük ve yol koşuluna göre uygun firenleme yapıyor.

100km/sa 0km/sa sürate yapılan firenlemelerde ABS+EBD'li araclar normal firenli araclara göre daha kısa mesafelerde daha kontrollü şekilde durabiliyor.

Eskiden 100 km/sa sürat ile giden araclar için 42-45 metre yazılan firen mesafeleri 36 metrelere kadar indi.

Yorum bağlantısı
Salim İmamoğlu

Bu sistemlerin hepsi güvenlik için yapılmıştır frenajı uzatma veya kısaltma gibi çalışmalar yapılmamıştır ama çıkan sonuçlarda frenaj esnasında durma mesefasini uzatıyor.Labaratuar ortamlarında çıkan sonuç bu.

Yorum bağlantısı
Rıdvan Kocabaş

bende ayhan beye katılıyorum , teknik olarak açıklamış . Eski araçlarda 45 m olan mesafe 36 m lere kadar düşmesi bu güvenlik sistemlerinin sonucu

Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran

Adaşıma katılıyorum ancak her ABS li araçta 4 lastikte Sensör yoktur.Mesela f1 lerde ABS sensörleri öndedir.Yanlış biliyorsam düzeltin.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Çoğu zaman arabanın tamamen durması gerekmez, hatta mümkünse tehlike anında otoyolda durmaya falan da çalışmayın !, istenen-tasarlanan-yapılması gereken(%90), ani çıkan engelin etrafından geçebilmek yani fren yaparken aynı zamanda direksiyon hakimiyetinin kaybolmamasını sağlamaktır.

Yorum bağlantısı
Tansel Yavuz

Durma mesafesini kısaltmaz,güvenli bir şekilde yavaşlayıp durmasını sağlar.

En kısa fren mesafesi temiz asfalt üzerinde lastiklerin kilitlenip sürtünerek durduğu mesafedir.

Yorum bağlantısı
Gürkan Üşenmez

ABS kolayca anlatılırsa freen sistemine kesik kesik emir verme durumudur. Yeni nesil abs sistemleri durumu hakkında yorum yapamasam da eski sistemlerde fren mesafesi abs yüzünden 1 metreye kadar uzayan araçlar vardır. Hatta hondaların 96-2001 kasalarında direk iptal edilir. Çünkü çok çok uzatır.

Teknolojik her gelişme bir şeyleri kısaltarak güvenlik sağlamaz. Asıl amacı kayma gibi ve direksiyon hakimiyetini kaybetmeme gibi artılar getirerek güvenli frenajı sağlamaktır.

Yorum bağlantısı
Cihan Tiftik

Arabama cila çektirmem,hatta yıkatmam bile,gerekirse binmem bile. Ama araba her zaman mekanik olarak olabileceği en iyi durumdadır. Diski,balatası,fren hortumları,hidrolikleri,lastikleri,jantı,rotu,balansı vs vs.. Bu güne kadar hiç ABS'si olsaydı demedim. Allah dedirtmesin.

Kazayı zaten araba yapar,ama kazadan sürücü kurtulur bize göre. "Bastım durmadı,ABS mesafeyi uzatıyormuş ondan oldu" felan deriz yarın bi gün.

Mesafeyi kısaltmasın ama bi kere hayatınızı kurtarsın yeter. Çağlar abinin dediği gibi her zaman durmak gerekmez. Fren yapmak bile çoğu zaman ciddi risktir. Zira içindeki 5 kişiyle birlikte yaklaşık 1,5 tonluk bir kütlenin büyük hızlardaki momentini,toplam sürtünme alanı 10cm kareyi geçmeyecek balataları,disklere sürterek 0'a indirmeye(ya da çok azaltmaya)çalışıyoruz. Bazen bunu yaparken kaybettiğimiz zamanı dengeli şekilde yön değiştirerek değerlendirmeyi becerebilsek ciddi kazalardan büyük oranda korunmuş oluruz zaten.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Fren yapıp yön değiştirip taklaya geçmeyin yeter. bi de tabi 200 le gitmeyin o zaman frenin abs nin anlamı yok zaten güvenliğinizi düşünmemiş oluyorsunuz.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

sefa arabanın durmasından bahsediyoruz, tekerin değil.

özellikle ıslak karlı vs yollarda abs ile daha zor duruluyor.

abs olmasaydı hızın sıfır olmayacaktı. hatalı düşünüyorsun. öndeki araç şöför lastik aynı mıydı?

Yorum bağlantısı
Tamer Topaç

Fren mesafesinin kısalmasında arkadaşların söylediklerine ek olarak fren diski çapı ve diskin soğutma sistemide büyük ölçüde etki eder.Sıcak olan disk ve balata daha kaygandır.

Frenajı kısaltmada aşağıdaki linklere de bakmanızı tavsiye ederim.

http://tr.wikipedia.org/wiki/BAS

http://www.jaguarturkey.com/popup/aciklama...renyardimi.html

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Evet arabanın durmasından bahsediyoruz. Tekerleri kilitlenmiş ama kaya kaya giden bir arabaya durmuş diyemeyiz değil mi?

Bu nedenle ABS li araba "bence" ABS siz arabadan daha kısa mesafede durur.

Evet, çünkü durduğun an kaymaya başlıyorsun. Artık aracın kütlesi kaya kaya ne tarafa giderse. Şansına.

İster ıslakta olsun ister karda, dönen bir teker "bence" duran bir tekerden daha güvenli.

önceki mesajına bir bak

Yorum bağlantısı
Tansel Yavuz
ABS bence totaldeki fren mesafesini kısaltıyor.

Şöyle bir örnek verirsek, belirli bir hızda giderken belirli bir kuvvet uygulandığında 5 metrede tekerlekler kilitlendiğini, hızın sıfıra düştüğünü ama 4 metre de tekerler kilitli olduğu halde aracın kaydığını farzedelim. Totalde 9 metrede durulmuş olur.

Yine aynı hızda aynı kuvvetle frene basıldığında ABS li araçta tekerler hiç kilitlenmeden, o iç gıcıklayıcı, lastiğin asfaltı ciyaklattığı sesi duymadan 6 metrede durduğumuzu farzedelim.

Tekerlerin hızının sıfıra indiği metre 5 ken 6 ya çıktı, yani 1 metre uzadı ama totalde aracın durduğu mesafe 9 metreden 6 metreye indi, yani 3 metre kısaldı.

Ben olaya böyle baktığımdan ABS nin herzaman total fren mesafesini kısalttığına inanıyorum.

Çünkü canlısını da yaşadım. E-5 de giderken önümdeki 2. araç ani fren yaptığından, önümdeki 1. araç tekerleri ciyaklaya ciyaklaya kayıp bir öndekine girdi, ben de 3 üncü olarak onlara giriyordum. Panikle çok sert fren yaptığım halde lastiklerim kilitlenmedi, ciyaklama olmadı ve onlara girmeden, belkide 10-20 cm kadar yaklaşmış şekilde durabildim. Pedaldeki kütür kütür titreşimlerden ABSnin maksimum devrede olduğunu anladım. ABS olmasaydı belki hızım 1 metre önce sıfır olacaktı ama kaya kaya, bir lastik ciyaklamasıyla bende onlara girip zincirleme kazadaki 3. ü araç olacaktım.

Bence ABS çok önemli ve gerekli bir özellik. Yaşamayan bilemez.

Koyu olan kısmı okuyunca bende tekerin durduğunu ve aracın gittiğini anlıyorum yada anlayamıyorum :)

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Şimdi aslında Sefa'yı tepelemeye çalışmak yerine şöyle bir konuya dikkat çekeyim.

Lise fizik dersini hatırlayın iki tür sürtün me vardır.

1 dinamik sürtünme

2 statik sürtünme

lastik dönerken yola statik sürtünme ile baglıdır. kaymaya başladığında statik sürtünme kalkar dinamik sürtünmeye başlar.

statik sürtünme kayma noktasına gelmeye kadar kayıp kaymamayı belirler. yani eğik düzlemde duran (hatırlayın) m ağırlığında bir kütlenin kaymadan durmasını sağlar bunu hesabı vardır. isterseniz bulur getiririm. ama kayma başladığında artık statik katsayı kullanılmaz dinamik katsayı kullanılır ve ağırlık ile alana ve katsayıya baglı bir geri kuvvet görülür. ağırlık cismi durdurmak için gereken kuvveti artırdığından agırlaştırarak frenlemeyi artırmak genelde tam sonuç vermeyebilir ancak bazı maddelerin sürtünme katsayıları yüzeye basınca göre de değişir. yani dersteki gibi tam değildir ancak sabit kabul edilebilir.

Dolayısı ile lastiğin katsayısı "ciyaklamada" mı yoksa "taka taka taka" yapmada mı daha iyi bu önemli. LAstiğin katsayısı lastik malzemesi ile bitmiyor fizik probleminde yüzey ile aradaki ilişkiden oluşuyor. Dolayısı ile ABS belirli yüzeylerde iyi olabilirken belirli yüzeylerde kötü olabiliyor.

tamamen statik sürtünme ile dinamik sürtünmenin hesap sonucu hangisinin daha baskın olduğu ile ilgili.

bir de ABS varsa frenlemede debriyaja basmak gerekiyor o da ayrı mesele. lastiklerin dur kalk yaparken ataletini en aza indirmeniz gerekiyor.

deneme yapmak iyi olabilir ama bu denemelerde araç devrilebilir. nasıl yapacağız?

Yorum bağlantısı
Nuri Başer

ABS yi icat eden adamlar bukadar kafa yormamıştır :p

bu konu şöle açıklık kazanır.. eşit şart ve ortamlarda test edilir.. itina ile video çekilir burada yayınlanır.. güzel bir çalışma olur.. konu da açıklığa kavuşur.. :nazar:

Yorum bağlantısı
Rıdvan Kocabaş
Buradaki hata aslında varsayımdan kaynaklanıyor. Birşeyin öyle olduğunu varsayıp yine o sonucu bulmuşsun Sefa.

Şimdi şöyle demişsin. Araç 5 metre sonra kızaklamaya başlıyor ve toplamda 9'uncu metrede duruyor. Oysa abs'lide kızaklamıyor ve 6'ıncı metrede duruyor demişsin. Yani toplamda 3 metre önce duruyor demişsin :D

Yani ikisinin de durma verisini sen vermişsin :(

Bence de abs'li daha sonra durur. Zira teker kızaklarken dönmüyor ve sürtünme kuvveti maksimumda. Diğerinden ise teker dönmeye devam ediyor. Sürtünme kuvvetinden döndüğü oranda çalıyor.

EBD'li ise önce durur. Zira gereken tekerlere fren kuvvetini dağıtıyor. O an tutmayan lastiğe vermiyor.

Hakan bey aslında çözümü bulmuş EBD li ise önce durur demiş , eğer ABS+EBD li bir araç diğer araçlara göre uzun mesafede duracaksa tek artısı ani fren anında engelden kaçmak mı olacak ? yani mesafe uzayacak ama engelden kaçılacak , bence değildir :good1:

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...