İçeriğe Yönlendir

Abs+Ebd Fren mesafesini kısaltır mı ?


Rıdvan Kocabaş

Recommended Posts

Akif Özkan

Sefa Beyin yaşadığı gibi bir durumda soğuk kanlılıkla aracın tekerleklerinin kızaklatmayacak maximum fren yapabilen bir şöför için öndeki araca 10 cm yerine belki 1 m uzaklıkta durabileceğinden fren mesafesini uzatıyor diyebiliriz.Ancak o kadar soğukkanlı ve usta olmayan bir şöför için öndeki aracın tamponları kısaltır:)

Ben de kısalttığı görüşündeyim.

Yorum bağlantısı
  • 1 yıl sonra...
Kerem Sualp

Merhaba,

Bildiğim kadarıyla ABS aracın frenleme esnasında kızaklamadan kaynaklı kontrol kaybını önlemek içindir. ABS olmayan araçlarda sert frenlerde araç kaymaya başlar ve direksiyonu ne tarafa çevirirseniz çevirin düz gitmeye devam eder. Bunun sürtünme ile alakalı fiziksel bir açıklaması da var ama bilmediğim için yorum yapmak istemiyorum. ABS'li araçlarda ise kızaklama anında sistem balataların diski saniye içerisinde defalarca sıkıp bırakmasını sağlar. Bu durumda fren yapılmayan o milisaniyelerde lastik zeminle döner halde temas ettiği için sağa veya sola manevra yapabilir. Yani kışın önünüze aniden birşey çıktığında frene basıp yavaşlamanın yanında manevra yaparak çarpmayı da önleyebilirsiniz. Fakat maalesef bu durum aracın durma mesafesini uzatabilmektedir. EBD (electronic brake distribution) yani elektronik fren dağılımı ise aracın fren fonksiyonlarını yol durumuna göre lastiklere farklı oranlarda dağıtılmasını sağlıyor.

Yanlışım varsa düzeltin ama ben böyle biliyorum.

Yorum bağlantısı
Cihan Tiftik
(düzenlendi)

Kızaklamadığı sürece ABS siz araç* ABS liden kısa mesafede durur. Nette tonla test videosu var. ABS li escortu olan varsa Ankara'da, ben seve seve test de ederim.

*Aynı araç,aynı lastik,aynı sürücü şartları altında. :)

tarihinde Cihan Tiftik tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Abs: frenlemede, engelden kaçma manevrası lüksünü sağlar, zamane otoları 1600kg, Abs şart.

Yorum bağlantısı
Cihan Tiftik

Artık ABS nin tartışılacak bi tarafı yok. ESP bile tartışmalar dışında kaldı. Güvenlik için yapılan,zararı olan veya faydası olmayan hiç bir şey seri üretimde değil zaten. :)

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Gözden uzak, gönülden ırak derler, disk+balata kalitesi hepsinin üstündedir. Soğutmalı Roech nerdeeee.....

Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Abs belirli şartlar yerine gelirse güvenlidir.Her zaman güvenli duruş sağlamaz.Misal çamur,veya karlı yolda 10 km hızla giderken ani fren yapın,bakalım araç kaç metre sonra duracak ? Keşke araçların özelliklerine göre misal 30 km hızın altında çalışmasa daha iyi olur.

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

ABS ile yapılan en büyük hata acil durumda tam kuvvet uygulamamaktır. Bir çok kişi "pedal titiriyor" deyip pedala tam kuvvet basmaz yada basma gereği duymaz., sonra araç durmadı ABS yüzünden der.

Yorum bağlantısı
Fatih Ada
ABS ile yapılan en büyük hata acil durumda tam kuvvet uygulamamaktır. Bir çok kişi "pedal titiriyor" deyip pedala tam kuvvet basmaz yada basma gereği duymaz., sonra araç durmadı ABS yüzünden der.

+1907

Yorum bağlantısı
Serkan Toker
Artık ABS nin tartışılacak bi tarafı yok. ESP bile tartışmalar dışında kaldı. Güvenlik için yapılan,zararı olan veya faydası olmayan hiç bir şey seri üretimde değil zaten. :nazar:

Frenleme esnasında ters dönen ön veya arka tekerlek yapsalar mesafe daha da kısalır..:nazar:

Bence abs fren mesafesini artırır, Çünkü dönen ve ara ara kilitlenen lastik ile doğrudan kilitlenmiş lastik arasında fark vardır...Amaç burada engele çarpmadan etrafından dolaşmaktır ki bu bile yeterli ipucunu veriyor... :nazar:

Yorum bağlantısı
Fatih Ada
Frenleme esnasında ters dönen ön veya arka tekerlek yapsalar mesafe daha da kısalır..:D

Bence abs fren mesafesini artırır, Çünkü dönen ve ara ara kilitlenen lastik ile doğrudan kilitlenmiş lastik arasında fark vardır...Amaç burada engele çarpmadan etrafından dolaşmaktır ki bu bile yeterli ipucunu veriyor... :(

sefanında benimde paylaştığımız test videolarındada olduğu gibi abs daha kısa mesafede durduruyor,

aslında mantıken kilitlenmiş tekerin sürtünme kat sayısı daha yükselir gibi geliyor ama nasıl oluyorsa öyle olmuyor abs daha kısa mesafede duruyor..

:D:)

Yorum bağlantısı
Serkan Toker
:D

Sefa, sen bu videoyu seyrettin ve 16 metre fark olacağına inandın öyle mi ? :D Mümkünse daha bilimsel çalışan bir ekibin yağtığı test varsa onu paylaşın, bu adamın frene bastığı yeri belirleyen birşey göremedim ben... :(

sefanında benimde paylaştığımız test videolarındada olduğu gibi abs daha kısa mesafede durduruyor,

aslında mantıken kilitlenmiş tekerin sürtünme kat sayısı daha yükselir gibi geliyor ama nasıl oluyorsa öyle olmuyor abs daha kısa mesafede duruyor..

:):good1:

Onu da seyredeyim bakalım... :D

Yorum bağlantısı
Ali Özgen

ABSnin temel amacı tekerleklerin kitlenmesini engelleyerek güvenli bir yavaşlama veya duruş sağlamaktır.

Özellikle ilk üretilen ABSli araçlarda fren mesafeleri düz yolda tecrübeli kullanıcıların ABSsiz fren mesafelerinden daha uzundu. Ancak sistem geliştikçe, ki şu anda 5. jenerasyon üretiliyor, ABSli fren mesafeleri gittikçe kısaldı ve ideal dozlamaya çok yaklaştı. Son jenerasyon sistemlerde fren basınç destek sistemleri de kullanıldığından artık pratik olarak bir sürücünün gaz pedalına yeterince basması en kısa durma mesafesi için yeterli oluyor. Bunun istisnası eski sistemler ya da araçlarını çok iyi tanıyan profesyonel sürücülerdir.

Yavaşlayarak engelden kaçmak için ise ABSnin üstünlüğü zaten tartışılmıyor.

Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran
Yanlış , 4 tekerde de vardır.

Aradan bir yıl geçmiş...Çoktan öğrendim 4 adet olduğunu ;)

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
, bu adamın frene bastığı yeri belirleyen birşey göremedim ben... ;)

Frenleme noktasında ileride beyaz kuka var, ehliyet testindeki göz muayenesini her sene tekrarlamalılar cıkk cıkkkkk..

Vesile ile izafi hıza göre (0 km/h ) durmuş olan bir terkerlekteki sürtünme kaysayısı, nerede ise buzlu zemine yaklaşır, eskiden :fuw: el freni çekip arkayı savurturduk, zira o an, ön tekerlekler dönerdi, sürtünme mevcuttu, arka tekerleklerde sürtünme kalmadığı anda arkadan savrulurduk. Aynı fiziksel olay.

Yorum bağlantısı
Ali Elöver
(düzenlendi)

ESP şart :D

Gözden uzak, gönülden ırak derler, disk+balata kalitesi hepsinin üstündedir. Soğutmalı Roech nerdeeee.....

Brembo olacak doğrusu....

brembo.jpg

el freni çekip arkayı savurturduk, zira o an, ön tekerlekler dönerdi, sürtünme mevcuttu, arka tekerleklerde sürtünme kalmadığı anda arkadan savrulurduk.

Bak bak bak... Birde marifet gibi anlatıyor trafik canavarı Sn Buyur. İstanbul trafiğinde sizin altınıza 180 bg'lik Çupra vermek demek, Kuzey Koreye nükler bomba vermek gibi dişey, git de at güneye der gibi ;)

tarihinde Serkan Toker tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Diskten bahsediyoruz, plastik kapağında brembo yazan balatadan değil ;) , bomba vermeye gerek yok, tatbikat yaparken bilr, komple bir köyü telef edebiliyorlar.

Yorum bağlantısı
Ali Elöver
Diskten bahsediyoruz, plastik kapağında brembo yazan balatadan değil :D , bomba vermeye gerek yok, tatbikat yaparken bilr, komple bir köyü telef edebiliyorlar.

Resimdeki orcinal brembo disk ve kaliper, plastik kapak mapak değil ;)

Acaba siz Kuzey Korelimisiniz Sn Buyur ? Boydan tutmuyor ama gözler biraz çekik.

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Artık ABS ilk çıktığı zamanlardaki ABS değil.

Eski ABS sistemlerde fren mesafesi zeminin durumuna göre ya aynı yada biraz daha uzundu. Zaman geçtikçe ABS'lerde değişti. Yürüyen aksam tasarımına ve süspansiyone ABS kriteride eklendi. Yazılımlar çok değilti. EBD eklendi. Bunların hepsi ABS'yi iyileştirdi. Fakat hala eski ABS'lere bakarak ABS fren mesafesini uzatıyor diyenler var...

ABS'de süspansiyon faktörü çok önemli. Süspansiyon lastik ile yer arasındaki tutunmaya etki ettiğinden direk olarak ABS'ye etki ediyor.

Bir diğer önemli husus ise ABS sisteminin yazılımı. Hepimizin bildiği gibi yakıt sisteminde yazılım performansı ve yakıt tüketimini nasıl etkiliyorsa ABS'de de yazılım fren performansını o hassasiyette etkiliyor. Günümüzde artık ABS'li arabalar her türlü zeminde ABS'siz arabalarda kısa mesafede duruyor.

ABS'siz arabada tekerlek kilitlendiğinde ilk birkaç saniye fren performansı iyidir ancak lastiğin yerle temas eden ve süstünün yüzeyi çok çabuk ısındığı için malzemenin süstünme katsayısı değişerek gitgide zemin ile tutunamamaya başlar ve fren mesafesi çok fazla uzar. Böyle birşey ABS'de söz konusu değil.

Her arabadaki ABS sistemide aynı değil. Markalardaki kaliteye bağlı olarak değişir. Arge'si, süspansiyon sistemi vs iyi olan bir marka ile süspansiyonu X firmanıdan alıp takan bir marka ile ikisinde de ABS olsada aynı fren performansını beklemeyin.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Resimdeki orcinal brembo disk ve kaliper, plastik kapak mapak değil :D

Acaba siz Kuzey Korelimisiniz Sn Buyur ? Boydan tutmuyor ama gözler biraz çekik.

forumu daha iyi takip ederseniz, brembo marka balata satılmaya başlamış, ona gönderme yapmıştım Sn. oo7 , gözün çekikliği değil, görüp okumaya yaraması önemlidir değil mi?

Yorum bağlantısı

ABS ile tartışmalar devam etse de şu an için ABS'nin vazgeçilmez olduğu gerçektir. Vereceğim örnek çok doğru olmasa da ABS'nin sürücüye verdiği güven açısından önemlidir. Sağınızda aynı hızla syereden bir araç var ve 50m ilerde sağa giriş var. Sağınızdaki aracın arkasına girme şansınız kalmadığına karar veriyor ve gaza yükleniyorsunuz. Aracı geçtiniz ancak en sağa dönmek için hızınız biraz yüksek kaldı. Abs'siz bir araçta kızaklama şansınız bu durumda çok yüksektir ve sağa giriş yerine kayarak refüje gitme şansınız çok fazladır. İşte burda istediğiniz kadar profesyonel olun bir anlık yanlış hareket ile tüm kazandığınız deneyimler ters düz olur. Abs'li araçla fren ile belki savrulabilirsiniz ancak en azından aracı doğru noktaya yönlendirirsiniz. Bu aşamada ESP'de araçta devreye girdiğinde savrulmayı da kısa sürede atlatırsınız.

Pratikte hala panik olmayan şartlarda abs'siz aracı abs'li araca göre daha kısa mesafede durdururabilecek usta şöförler vardır ancak genelde acil frenlerde önünüzde sabit bir engel vardır ve psikolojik olarak bu durum panik yapmanıza ardından direksiyonu kırmanıza neden olur. Abs bu durumda fren mesafesini uzatsa bile kurtarıcıdır.

Saygılarımla.

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

ABS+EBD olan bir araba ile ABS'siz bir arabada firen pedalına tekerlekler kilitlenmiyecek sertlikte bastip ani sağ sol manevralar yapın.

Olacakları ben size söyliyeyim.

ABS'siz arabada manevralarda yük transferinden dolayı önce ve kolay kilitlenen arka tekerleklerden dolayı araba büyük ihtimal kontrolden çıkacak.

ABS'li arabada ise manevralarda yük transferinden dolayı içte kalan tekerleklerde ABS devreye girecek ve araba kontrolden çıkmamış olacak. Bu 1. avantaj.

2. avantaj ise dışta kalan tekerleklere daha çok yük bindiği için EBD dıştaki tekerleklerin fren basıncını otomatik olarak arttıracak. Frenlemeden dolayı öne doğru olan yük transferinden dolayıda ön dış tekere EBD en fazla fren basıncını yollayarak daha sağlam bir firenlemenin yanında, atıyorum sola doğru savrulan arabayı sağa doğru çevirmeye çalışarak savrulmayıda önleyecek.(ESP mantığında)

ABS'nin yanında EBD olduğunda fren mesafesi normal ABS'ye göre çok ciddi kısalıyor ve frenlemede savrulmalarıda ciddi derecede önlüyor.

EBD frenlemede her tekerleğin hızını ayrı ayrı değerlendirerek fren güçünü dağıtıyor. En iyi tutunan tekerleğe en fazla fren basıncını yolluyor.

iyi bir ABS+EBD fren sistemi bu gün hiç bir normal fren ile kıyaslanamaz. Nekadar iyi şöför olursa olsun. Eski ABS'ler ile karıştırmayın.

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Size çok iyi bir örnek.

Bu arabada EBD olmayıp sadece ABS olsaydı belki fren mesafesi 2 katına çıkacaktı. Neden? Çünki normalde arabanın ön tarafı daha ağır olup frenlemede öne doğru yük transferinden dolayı ön aksa gelen yük müktarı arkaya göre çok fazla olacağından ön tarafın frenleme basıncı çok daha yüksek olur, arkanın çok daha düşük olur.

Videoda çektiği araba frenlemede arka tarafı bastırıp ön tarafı kaldırmaya çalıştığı için arka fren basıncı yetersiz gelecek, ön tarafın kaldırıldığı için ön tarafta yere iyi tutunamayıp fren mesafesi uzayacaktı.

EBD teker hızlarına bakarak arka taraftaki yük durumunu ve tekerlerin yere iyi tutunduğunun belirleyip arka tekerleklere öne göre çok daha fren basıncı yolladı ve fren mesafesini kısalttı.

İşte virajlarda ve manevralarda da her türlü koşulda fren mesafesini EBD ile ciddi derecede kısalıyor.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...