Türker Gönüllü 7 Kasım 2009 Paylaş 7 Kasım 2009 Otomatik vites kutusuna sahip araçların kullanımı esnasında dikkat edilmesi gereken hususlar. Otomatik vites kutusuna sahip araçların kullanımı esnasında asagıda belirtilen hususlara dikkat edilmesi gerekmektedir: * Vites kolu P (Park) veya N (Bos) konumunda iken vites kolu gaz pedalına basılarak baska bir konuma getirilmemelidir. * Araç hareket halindeyken vites kolu P (Park) konumuna alınmamalıdır. Aksi taktirde ciddi hasarlar meydana gelecektir. * Vites kolu R (Geri) konumuna alınmadan önce aracın tamamen durması beklenmelidir. * Vites kolu D (Sürüs) veya R (Geri) konumunda iken araç kesinlikle stop ettirilmemelidir. * Araç stop ettirilmeden önce vites kolu P (Park) veya N (Bos) konumuna getirilmelidir. * Yokus asagı sürüs esnasında, sürüs güvenliginin tehlikeye atılmaması ve yakıt ekonomisi saglanması açısından araç kesinlikle bos vitese alınmamalıdır (vites kolu N -Bos- konumuna getirilmemelidir). * Akü bitmesi halinde araç itilerek veya çekilerek çalıstırılmamalıdır. Akü takviye kablosu kullanılarak akü sarj edilmelidir * Araç sürüs dogrultusunda çekilmelidir; kesinlikle ters istikamette çekilmemelidir. * Aracın çekilmesi gerektigi hallerde çekisin gerçeklestigi tekerlekler (örnek olarak; mevcut binek araçlarda ön tekerlekler) askıya alınmalıdır. Soguk hava sartlarında araç 2-3 dk rölantide çalıstırıldıktan sonra harekete geçirilmelidir. * Vites kutusu yag degisimi periyodlarına mutlaka riayet edilmelidir. * Vites kolu P (Park) veya N (Bos) konumunda iken araç 10 dk çalıstıktan sonra vites kutusu ikaz lambasının sönmemesi halinde; * Yolculuga kesinlikle devam edilmemelidir. Araç çekici ile Yetkili Servisi’ne götürülmelidir. * İkaz lambasının sönmesi halinde yolculuga devam edilebilir ancak araç en kısa süre içerisinde bir Yetkili Servisi tarafından kontrol edilmelidir. Yorum bağlantısı
Rıdvan Bakkal 7 Kasım 2009 Paylaş 7 Kasım 2009 * Vites kolu D (Sürüs) veya R (Geri) konumunda iken araç kesinlikle stopettirilmemelidir. * Araç stop ettirilmeden önce vites kolu P (Park) veya N (Bos) konumuna getirilmelidir. Neden? Yorum bağlantısı
Türker Gönüllü 7 Kasım 2009 Yazar Paylaş 7 Kasım 2009 Neden? Araç çalışırken Tork Konvertör hareket halindedir,yani impeler çark yağ transferini sağlamaktadır,siz aracı R veya D konumunda bırakıp stop ettiğinizde yağ basıncı kesileceğinden çalışan parçanın yağsız kalma riski ortaya çıkacak devamlı tekrarlanması halinde sanzıman ömrünü kısaltılacaktır. Saygılarımla. Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 7 Kasım 2009 Paylaş 7 Kasım 2009 Değerli bilgilendirme çok teşekkür ederiz. Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi 7 Kasım 2009 Paylaş 7 Kasım 2009 * Vites kolu P (Park) veya N (Bos) konumunda iken araç 10 dk çalıstıktan sonravites kutusu ikaz lambasının sönmemesi halinde; bunu anlamadım 10 dk P de yada N de kalırsa lamba mı yanıyor ki sönmemesi halinde denilmiş. ayrıca şunu net cevabını bir türlü öğrenemedim araç rampa aşağı dur kalk trafikte ilerliyor ve trafik milim milim ilerliyor. aracı bu durmda N de ilerlerse sorun oluyor mu. yine araç şehir içinde düz yolda dur kalk trafikte çok ufak ilerliyor. N ye almak sorun yaratır mı. yine ışıklarda bekelrken N ye almak yanlış bir durum mu yani D de bu gibi durumlarda devamlı frene basmak gerekiyor. ve motor şanzıman sanki kaslılıyor gibi geliyor bana N ye alıyorum ama eminde olamıyorum. bazısı N ye alıp vitesi zorlamayın diyor bazısı araç N de iken yağlamayı kesiyor sorun yaratır diyor Yorum bağlantısı
Hasan Basri Bayraktar 7 Kasım 2009 Paylaş 7 Kasım 2009 (düzenlendi) 30 sn ve daha fazlasında beklemeniz gerekirse ,aracı N ye alabilirsiniz.Hiç bir sakıncası yok hatta şanzımanı rahatlatır. 7 Kasım 2009 tarihinde Hasan Basri Bayraktar tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Türker Gönüllü 7 Kasım 2009 Yazar Paylaş 7 Kasım 2009 bunu anlamadım 10 dk P de yada N de kalırsa lamba mı yanıyor ki sönmemesi halinde denilmiş.ayrıca şunu net cevabını bir türlü öğrenemedim araç rampa aşağı dur kalk trafikte ilerliyor ve trafik milim milim ilerliyor. aracı bu durmda N de ilerlerse sorun oluyor mu. yine araç şehir içinde düz yolda dur kalk trafikte çok ufak ilerliyor. N ye almak sorun yaratır mı. yine ışıklarda bekelrken N ye almak yanlış bir durum mu yani D de bu gibi durumlarda devamlı frene basmak gerekiyor. ve motor şanzıman sanki kaslılıyor gibi geliyor bana N ye alıyorum ama eminde olamıyorum. bazısı N ye alıp vitesi zorlamayın diyor bazısı araç N de iken yağlamayı kesiyor sorun yaratır diyor Muhtemel bir arıza halinde eğer 10 dakika içinde arıza lambası sönmüyorsa şanzımanda sorun olduğunu gösterir. İleri Yön Kavraması C1 : Giriş milini ön çevre dişliye bağlar. Direk tahrik Kavraması C2 :Giriş milini ön ve arka güneş dişlilerine bağlar. 2.Dış Fren B1:Ön ve arka güneş dişlilerini kilitleyerek,saat yönünde ve tersinde dönmelerini engeler. 2.Fren B2 : Ön ve arka güneş dişlilerini kilitleyerek F1 çalışmasıyla birlikte saat yönünün tersine dönmelerini engeller. 1 ve Geri vites freni B3:Arka planet taşıyıcısını kilitleyerek,saat yönünde ve tersinde dönmesini engeller. 1 nolu tek yön kavraması F1 : B2 devredeyken ön ve arka güneş dişlilerini kilitleyerek saat yönünün tersinde dönmelerini engeller. 2 nolu tek yön kavraması F2 : arka planet taşıyıcısını kilitleyerek saat yönünün tersinde dönmesini engeller. Vites konumu P ve N konumunda iken ,c1,c2,b1,b2,f1,b3,f2 kavramaları devre dışıdır Vites konumu R konumunda iken c2,b3 devrededir. Vites konumu D1 konumunda iken c1,f2 D2 konumunda c1,b2,f1,D3 konumunda :c1,c2,b2 devrededir Bu bilgiler doğrultusunda P veya N konumunda iken hiç bir kavrama devrede değildir otomatik şanzıman kullanım koşularına göre şu şekilde çalışır ARAÇ DURUYOR ROLANTİDE Motor rolantideyken motor tarafından üretilen tork minumum değerindedir.Eğer frenler ( el freni yada ayak freni uygulanırsa,türbindeki yük,türbinin dönmemesi nedeniyle büyüktür.Bununla beraber,araç durduğundan torklar oranı maksimumdayken türbinin impelere hızlar oranı sıfırdır.Böylece türbin daima motor tarafından üretilen torktan daha büyük bir torkla dönmeye hazırdır. ARAÇ HAREKETE GEÇERKEN Frenler bırakıldığı zaman türbin şanzıman giriş miliyle beraber dönebilir.Böylece gaz pedalına basılması türbinin motor tarafından üretilen torktan daha büyük bir torkla dönmesine neden olarak,aracın harakete geçmesini sağlar. ARAÇ DÜŞÜK HIZDA SEYREDERKEN Aracın hızının artmasıyla türbinin dönel hızı çabucak impeler hızına yaklaşır,Torklar oranı böylece çabucak 1.0'e yaklaşır.Türbin hızının impeler hızına oranı belli bir değere ( kavrama noktası )ulaştığı zaman,statör dönmeye başlar ve tork arttırımı azalır.başka bir deyişle tork konvertör bir hidrolik kaplin gibi çalışmaya başlar.Böylece araç hızı daima motor hızıyla doğru orantılı olarak artacaktır. ARAÇ ORTA VE YÜKSEK HIZLARDA SEYREDERKEN Tork konvertör yanlızca bir hidrolik kaplin gibi çalışır.Türbin daima impeler hızına yakın bir hızda döner. Bu durumda senin her seferinde N konumuna alıp tekrar D konumuna alman teknik açıdan pek sorun yaratmaz ama otomatik şanzımanlı bir araç kullanım zevkinden mahrum kalırsın. Saygılarımla Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi 7 Kasım 2009 Paylaş 7 Kasım 2009 frene basmak bazen yoruyor. ama D ya da N frene basıldığında pek fark etmiyor. diye anladım yani zorlanma yok öyle mi Yorum bağlantısı
Türker Gönüllü 7 Kasım 2009 Yazar Paylaş 7 Kasım 2009 frene basmak bazen yoruyor. ama D ya da N frene basıldığında pek fark etmiyor. diye anladım yani zorlanma yok öyle mi yok gönül rahatlığı ile kullanabilirsin. Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 7 Kasım 2009 Paylaş 7 Kasım 2009 Hele bir de tiptronic i , 2.0 tdci ile birleştirince, oldukça zevkli oluyor. Yorum bağlantısı
Misafir 8 Kasım 2009 Paylaş 8 Kasım 2009 Bilgiler için çok teşekkürler. Bilmediğim bir çok faydalı yeni bilgiler öğrenmiş oldum... Yorum bağlantısı
Guest Hakan Arda 8 Kasım 2009 Paylaş 8 Kasım 2009 Merhaba arkadaslar araniza yeni katildim, ford mondeo 1995 1.8 otomatik aracim bu hafta sorun cikardi.Soyleki arac hareket halinde iken on kisimdan ugultu ve metal surtunme seleri gelmeye basladi, serviste lift ile kaldirip baktilar ve lift uzerinde calistirdilar ve altan otomatiksanziman kutusundan seslerin geldigini ve degistirilmesi gerektigini soylediler. Benim sorum yurt disinda yasiyorum satsam araci 1245 euro ediyor tamir icin ise istedikleri para iscilik dahil 300 euro ve artisida olabilir. Tavsiyeniz ne olur bana. Saygilimla Yorum bağlantısı
Cemil Çınar 9 Kasım 2009 Paylaş 9 Kasım 2009 Türker Bey, Bilgilendirme için teşekkürler, Cvt hakkında tecrübe oldukça tecrübelendim diyebilirim, ama yine de sizin ayrıntılı bilgilerinizden faydalanmak isterim. Cvt için de önerileriniz var mı? Merhaba arkadaslar araniza yeni katildim, ford mondeo 1995 1.8 otomatik aracim bu hafta sorun cikardi.Soyleki arac hareket halinde iken on kisimdan ugultu ve metal surtunme seleri gelmeye basladi, serviste lift ile kaldirip baktilar ve lift uzerinde calistirdilar ve altan otomatiksanziman kutusundan seslerin geldigini ve degistirilmesi gerektigini soylediler. Benim sorum yurt disinda yasiyorum satsam araci 1245 euro ediyor tamir icin ise istedikleri para iscilik dahil 300 euro ve artisida olabilir. Tavsiyeniz ne olur bana. Saygilimla Satabiliyorsanız satıp yenisini alın... verdiğiniz fiyatlar bunu gösteriyor aracın 1/4 ediyorsa uğraşmaya değmez... Yorum bağlantısı
Türker Gönüllü 9 Kasım 2009 Yazar Paylaş 9 Kasım 2009 Türker Bey,Bilgilendirme için teşekkürler, Cvt hakkında tecrübe oldukça tecrübelendim diyebilirim, ama yine de sizin ayrıntılı bilgilerinizden faydalanmak isterim. Cvt için de önerileriniz var mı? Satabiliyorsanız satıp yenisini alın... verdiğiniz fiyatlar bunu gösteriyor aracın 1/4 ediyorsa uğraşmaya değmez... Cemil Bey Merhaba Cvt şanzıman biraz sorunlu, ilk önce her 45 bin km de şanzıman yağının değişmesi çok önemli bunun dışında üretimi olmadığı için y.p sıkıntısı had safhada pek tavsiye etmediğim onarım yöntemleri ( yan sanayi parça )de bence uygun değil. Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 9 Kasım 2009 Paylaş 9 Kasım 2009 Şanzımanın üreticisi olan ZF firması havlu attı, hiçbir konuda yardımcı olmuyor, Otosan ilave garanti ile şimdilik mağduriyetleri gidermeye çalışıyor, 1-3 yıl sonrasını tahmin etmesi çok güç. Yorum bağlantısı
Cemil Çınar 9 Kasım 2009 Paylaş 9 Kasım 2009 Cemil Bey MerhabaCvt şanzıman biraz sorunlu, ilk önce her 45 bin km de şanzıman yağının değişmesi çok önemli bunun dışında üretimi olmadığı için y.p sıkıntısı had safhada pek tavsiye etmediğim onarım yöntemleri ( yan sanayi parça )de bence uygun değil. Türker Bey, bu konuda oldukça tecrübeli olduğumu söylemiştim, alırken de bunları bilerek aldım, ayrıca 35bin km civarında çıkıyor sorunlar. 60bin km de bu şanzıman yağı değişti, ve bakımı yapıldı. Benim öğrenmek istediğim bunlar değildi. Otomatik için ne güzel ayrıntılı bilgiler vermişsiniz, bende bu tip püf noktalarını öğrenmek istedimaslında.... Hep dezavantajlarından bahsettiniz, ama ben bu kadar keyifli bir araç daha önce kullanmadığımı belirteyim. Benim kullanmamdan mı yoksa, Allahın işimi desek bu konuda kısmetli olduğumu düşünüyorum. Normalde bir düz vites ya da standart otomatiğe göre daha az yakması gerekirken benden kaynaklanan standart dışı bir yakış var ama sadece şehir içinde kullanmaktan da olabilir, malum 20km gidiş 20km dönüş o da köprü trafiğinde... Şanzımanın üreticisi olan ZF firması havlu attı, hiçbir konuda yardımcı olmuyor, Otosan ilave garanti ile şimdilik mağduriyetleri gidermeye çalışıyor, 1-3 yıl sonrasını tahmin etmesi çok güç. Bunları bana değilde genel bilgilendirme amaçlı yazdığınızı düşünmek istiyorum, yazdıklarınızı bildiğimi tahmin ediyorsunuz herhalde Yorum bağlantısı
Can Karacaer 9 Kasım 2009 Paylaş 9 Kasım 2009 30 sn ve daha fazlasında beklemeniz gerekirse ,aracı N ye alabilirsiniz.Hiç bir sakıncası yok hatta şanzımanı rahatlatır. Nye alacağınıza Pye alın ayağınız rahatlasın... Yorum bağlantısı
Türker Gönüllü 9 Kasım 2009 Yazar Paylaş 9 Kasım 2009 Otomatik Şanzıman Yağı ATF özel bir yüksek kaliteli petrol bazlı mineral yağ birkaç özel katkıyla karıştırılmış olarak,otomatik şanzımanda kullanılır.Bu yağı diğer yağlardan ayırabilmek için otomatik şanzıman yağı ATF denir.Otomatik şanzımanda daima özel bir ATF kullanılmalıdır.Özelliği olmayan bir ATF kullanımı veya gereken ATF nin böyle bir ATF ile karıştırılması otomatik şanzımanın performansını düşürecektir.Otomatik şanzımanın doğru çalışmasını saglamak için yağ seviyesi de ayrıca önemlidir.Yağ seviye kontrolü,normal çalışma sıcaklığında motor rolantideyken seviye çubuğu kullanılarak yapılır. ATF nin rolü Tork konvertörde tork arttırımı Şanzıman kısmındaki kavrama ve frenlerin çalışması kadar hidrolik kontrol sisteminin kontrolü Planet dişlilerin ve diğer hareket eden parçaların yağlanması Hareketli parçaların soğutulması ATF bunun için çok önemli. Araç çok yakıyor demişin bazı püf noktalar var ilk önce otomatik şanzıman kullanıcılarının sıkça yaptığı hata gaz pedalına haddinden fazla basar,gaz kelebek konum sensörünü bir potansiyometre olarak düşün kademe kademe ilerlemek varken sonuna kadar gaz pedalına basman aracın aşırı yakıt yakmasına sebep olacaktır yavaş yavaş yedire yedire gaz pedalına basmak yakıt tasarrufu sağlayacaktır,ayrıca yolda gidiyorsun önün açık gaz pedalını ayağından çek motor devri 2000rpm altına düşene kadar yakıt yakmayacaktır. o kadar çok konu varki sen sor ben anlatmaya çalışayım dilim döndüğü kadar. Yorum bağlantısı
Misafir 9 Kasım 2009 Paylaş 9 Kasım 2009 İlk defa otomatik vites araca sahip biri olarak yorumum, bu araçların gaz ve freni düzlere göre çok hisli. Dilini anlamak lazım. Bas gaza, bas frene değil bence otomatik kullanmak. Gerektiği yerde gerektiği kadar gaz ve freni kullanmak en az düz vites kullanmak kadar tecrübe istiyor. Ben kendime ilk kuralı koydum, baktım araç devirleniyor, gazdan kaldırıyorum ayağımı vites büyüyor. İşte hem konforlu kullanım hem ekonomi burada başlıyor. Benim merak ettiğim, ATF'nin seviyesine nerden bakıldığı? Kendimiz bakabilir miyiz? Aracı aldığım kişi 10.000km önce ATF'nin değiştiğini söyledi ancak kontrol etmekte fayda vardır herhalde. birden ikiye geçiş diğer viteslere göre daha hissedilir ancak sarsıntı boyutunda değil. Bir de D'ye ilk aldığımda kavramayı aracı biraz sarsarak hissettiriyor, daha önce çok kısa süreli otomatik maceralarım olduğu için diğerleri de böylemiydi çok hatırlamıyorum. Tek hatırladığım CVT'de vites geçişi hissedilmiyordu ancak o da CVT'nin yapısı ile alakalıydı yanılmıyorsam. Saygılarımla. Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 9 Kasım 2009 Paylaş 9 Kasım 2009 Şanzımandan anlayana gösterin derim, bu arada her markada, her cins atf kullanılmaz. Yorum bağlantısı
Türker Gönüllü 9 Kasım 2009 Yazar Paylaş 9 Kasım 2009 her viteste mi 2000 devir Araç devrini almış devir saati 3500 rpm sen ayağını gazdan çektiğinde 2000 rpm seviyesine kadar düşene kadar geri vites hariç Sırada şanzıman testleri var onuda bir ara yazacam müsait olunca Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 9 Kasım 2009 Paylaş 9 Kasım 2009 Otomatik viteste cut off biraz farklı çalışır, sadece devir ile bağlantı yapmak yanlış olur, o sıradaki sürüşe göre şanzıman-enjektörler farklı davranabiliyor. Yorum bağlantısı
Abdussamed Acar 9 Kasım 2009 Paylaş 9 Kasım 2009 şanzımanın sağlıklı tepkiler vermesi açısından cvt'de kullanılan yağın spesifikasyonu gerçekten çok önemli(*)... Fiyat olarak makul Ford'un WSD-M2C 199-A spesifikasyonunu karşılayan yeni nesil bir CVT şanzıman yağı bulsam da tekrar değişsem şu şanzıman yağını, Honda'nın renksiz gözüken CVT yağı ile değişmiştim ancak hala açık kırmızı renkte çok azda olsa ATF kalıntıları gözüküyor yağ çubuğundan kontrol ettiğimde... Yorum bağlantısı
Recommended Posts