İçeriğe Yönlendir

Trafikte Görüş Açısının Önemi


Mehmet Göktürk

Recommended Posts

Mehmet Göktürk
(düzenlendi)

Evet meşhur sorun hakkında biraz da ben yazayım dedim. Konu Bayan şöförleri ilgilendiriyor ve laiklikle şunla bunla alakası yok. Tamamen bilimsel temellere dayanıyor ve başörtüsü ya da aynı etkiye sahip herşeyi kapsıyor.

Bildiğiniz (ya da bilmediğiniz) gibi gözlerimizde retinada iki tip hücre mevcuttur. Bunlar koni hücreler ve çubuk hücrelerdir. Koni hücreler R-G-B tarzında üç alt seviyeye duyarlıdırlar. Çubuk hücreler ise siyah beyaza ve harekete duyarlıdır. Konü hücreler daha çok retinanın sarı nokta denilen tam baktığımız yerin oraya düşen 2 derecelik bir alanda yoğunlaşmışlardır. Bu nedenle birşeyi görmek için gözlerimizi oynatırız. Oynatmadan görebileceğimiz açı 2 derecedir.

Çubuk hücreler ise daha çok hareketi algılar. Ekranların kıpraşması, dönem bir vantilatör gibi kıpraşmalar, doğrudan bakmıyorken farkettiğimiz hareketler çubuklar tarafından algılanır. Bu çubuklar hem hızlıdır hem de karanlıkta etkindir. Ayrıca retinanın tümüne yayılmışlardır. Bunların görme açısı ise neredeyse 180 dereceye kadar çıkar. Yani karşıya bakarken tam yanınızı görebilirsiniz. Rivayete göre hayvanlar aleminde evrim sürerken yndan gelecek tehlikeleri (koşarak gelen aslan!) farketmek için bu hücreler gelişmiş. Ya da yaratılmış nasıl anlarsanız. Ama öyle olmuş.

Bu sayede yandaki araçtaki kişi size baktığında onun size baktığını hissediyorsunuz. Aslında görüyorsunuz ama hissettim sanıyorsunuz.

Başörtüsünün problemi burda çıkıyor.

Başörtülerini geleneksel çene altı ya da yeni moda türban tarzı bağlarken yanlardan çıkıntı yaparak bağlayan hanımlarda "peripheral vision" ingilizce karşılığı olan "yanal görme" yetisi kayboluyor. Bu nedenle yandaki arabadan bakanları bu bayanlar farkedemiyor.

Bu mesele sadece yandaki arabayı farketmek için mi? Hayır tabi.

Kavşaklarda bakmasanız bile yandan gelen araçları görebiliyorsunuz bu sayede ve hemen kafayı döndürüyorsunuz, dikiz aynasına istemle bakmasanız bile sürekli ordan bilgi sizin çubuk hücrelerinize yazılıyor. Soldan gelen bisikletliyi hemen farkedebiliyorsunuz.

Yola bodoslama çıkarken yandan gelen araçları görebiliyorsunuz. Bu yanal görme sayesinde.

Türbanlı bayanlar bunu göremiyor. Test ettim ve anladım. Ayrıca türbanlı bayanların trafik davranışlarından bu şekilde olduğunu da anladım. Zaten teorik bilgi de (sadece teori demeyin bu gerçek, teori dememin sebbi kitaptaki bilgi demek) bunu belirtiyor.

Bu konu türban dışında saçlarını benzer şekilde yandan kapattıran tarayan türbansız bayanlar ve erkekler için de geçerli. Ama dikkat çekmesi ve çok sayıda türbanlı şöförümüz olması nedeni ile önemli bu.

O zaman ne yapmalıdır. Siyasetçilerin dediği gibi İran usulü başörtüsü araç kullanırken takılabilir. Bu nedir? Yanlardan çıkıntı yapmayan örtülerdir.

Bildiğim kadarı ile bayan arkadaşlar (türbanlı olanlar) bu çıkıntıları yapabilmek için örtüyü baülamadan önce içine kömlek yakalarındaki plastik mikalar gibi bir parça yerleştiriyorlar. Hatta bir keresinde bu parça alışveriş sırasında diğer bir arkadaşın yüzüne fırlamıştı yay gibi. (Burdaki anlatma maksadım başörtüsünü yermek ya da yüceltmek değil tamamen anlatmaya çalışıyorum olayın boyutlarını).

İşte bu çıkıntı yapan şekilde araç kullanmamak gerekiyor.

Ancak bu da yetmiyor. Bu bayan arkadaşlar aynı zamanda yaya olarak trafiğe katılıyorlar. Sağdan soldan gelen araçları göremiyorlar. Sürekli başları ile komple döndürek kontrol etmeleri gerekiyor. Genellikle gelen aracı görememekle birçok kaza olabiliyor. Tabi bu gelen aracı görememek başka şeyleri de (kapkaççı vs) görememek şeklinde sonuçlanabilir.

Netice: Başörtülerinin yanal görüşü kapatmayacak şekilde bağlanması bilimsel temeller ve trafik güvenliği bakımından önerilir. Eşinize dostunuza eğer bağlıyorlarsa başlarını bunu önerin. Yanları kapalı şapkalar da çözüm olmayacktır. Yanları açık olsun yeter. Arap yahut güneydoğu tarzı baglama da olabilir.

Okuduğunuz için teşekkürler.

Şu yanlış mesela (resmi sade vatandaş olmasın diye seçtim siyasi nedenle değil):

hayru.png

Bu doğru:

1585.jpg

tarihinde Mehmet G tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Adnan Çakır

Güzel tespit,emeğinize sağlık.Teşbihte hata olmaz derler yanlış anlaşılmasın lütfen bunu şuna benzetelim atların koşum takımlarında (at gözlüğü) vardır yandan bir anda çıkacak olan herhangi bir şeyde at ürkmesin diye takılır.

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Yazdığınız için biz teşekkür ederiz..

Güzel bir noktaya değinmişsiniz.. En azından trafiğe, yaya yada sürücü olarak çıkarken arkaya toplamakta fayda var demekki..

Yorum bağlantısı
Eray Sireli

Ülkemizdeki kaza oranlarını araştıracak olursak kaza nedenleri sıralamasında bu türban sorunu eminimki ya yoktur yada çok azdır. Önlem önlemdir azı çoğu olmaz evet haklısınız ama kazaların daha çok neden kaynaklandıklarının sebebi ortadayken önemlilik derecesine göre önlem almak çok daha fayda getirir diye düşünüyorum. Günümüzde çok farklı açılardan fazlaca eleştirilen türban sorunu, türban takan kadınlar için toplumsal bir baskı oluşturuluyor. Mahalle baskısı adıyla bir kısım insanların diline dolanan ve eleştiren insanlar aslında kendilerinin bir baskı unsuru olduklarını da unutuyorlar. Diyeceğim o ki bu kadar baskıya gerek yok.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
(düzenlendi)

Eray Bey, muhalefet etmek etmemek tabi burda farklı yöne kaydırır konuyu. O ayrı bir konu. Ancak bu bahsettiğim konu önemlidir. Bunu bilin. İsterseniz başörtüsü takıp deneyin. Gündemde başörtüsü konusunun olmasını fırsat bilip bu meseleyi anlatmak istedim. Aç/kapa meselesi değil bu.

"araştıracak" diye başlıyorsunuz ardından "eminimki" diyorsunuz. "ortadayken" diyorsunuz. Ortadaki veri aşağıdaki linklerden edinilebilir:

http://www.google.com/search?client=ubuntu...-8&oe=utf-8

tarihinde Mehmet G tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
İ.Göksel Yaman

ben daha farklı bir açıyla yaklaşıcam olaya eğer çıkıntılı türban takan hanımlarımızın kaza yapma riski aynada kör noktaya düşen açı kadar yüksek mi acaba?ve araçlarda ön camla yan camı birleştiren direğin görme açısını özellikle keskin virajlarda ve dönemeçlerde ne kadar etkilediğini düşünün bunun önüne geçmek için volvo o direği komple cam yapıp görme açısını yükselttik diye dünya kadar reklam yapmıştı...

Yorum bağlantısı
Eray Sireli
"araştıracak" diye başlıyorsunuz ardından "eminimki" diyorsunuz. "ortadayken" diyorsunuz.

"araştıracak" diyorum çünkü fikirlerimi belirttim ve söylemlerimi herhangi bir bilimsel araştırmaya dayandırmadım...

"eminimki" diyorum çünkü dünya genelinde türbandan kaynaklanan kazaların acemilik, dikkatsizlik, uzun süre uykusuzluk, hatalı sollama, aşırı hız, fazla yük taşımak, alkollü araç kullanmak, bazı ilaçları kullandıktan sonra araç kullanmak, trafik kurallarını dikkate almamak vs vs gibi nedenlerle kıyaslanamayacak kadar düşük sayıda olduğu tahminini yapmak için akademisyen olmaya gerek yok.

"ortadayken" diyorum çünkü gazate okuyor, haber dinliyoruz, trafikte sıklıkla araç kullanıyor, bazı şeylere şahit oluyoruz.

Ben yazınızda haklı olduğunuzu zaten belirtmişim. Yazımı eleştirebilirsiniz ancak unutmayınki herkes kendi fikirlerini belirtiyor.

ben daha farklı bir açıyla yaklaşıcam olaya eğer çıkıntılı türban takan hanımlarımızın kaza yapma riski aynada kör noktaya düşen açı kadar yüksek mi acaba?ve araçlarda ön camla yan camı birleştiren direğin görme açısını özellikle keskin virajlarda ve dönemeçlerde ne kadar etkilediğini düşünün bunun önüne geçmek için volvo o direği komple cam yapıp görme açısını yükselttik diye dünya kadar reklam yapmıştı...

2. mesajımdaki yazının özü de bu aslında...

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
(düzenlendi)
ben daha farklı bir açıyla yaklaşıcam olaya eğer çıkıntılı türban takan hanımlarımızın kaza yapma riski aynada kör noktaya düşen açı kadar yüksek mi acaba?ve araçlarda ön camla yan camı birleştiren direğin görme açısını özellikle keskin virajlarda ve dönemeçlerde ne kadar etkilediğini düşünün bunun önüne geçmek için volvo o direği komple cam yapıp görme açısını yükselttik diye dünya kadar reklam yapmıştı...

O direk "yanal görüş" ile görünmüyor ki? Karşında o. Türban ile ilgisi yok.

Şunu düşünün. Yandaki araç size doğru otobanda gelmeye kaymaya başladı. Aynadan zaten göremezsiniz. Bakmıyorsanız ayna da belki görüş alanı dışında çok çıkıntınız varsa. Yanal görüş işte bunu gören görüştür. Kaza istatistikleri Türkiye'de tabii ki yok. Ama hep kaza olacak diye birşey yok.

[tamam baş örtüsü görüşü engelliyo demissinizde,özellikle güneş gözlügü takanlarda o dedıgınız acıları rahat görebılıyormu mecbur kafasını çeviriyo ben şahsen gözlukle rahat araç kullanamıyom....

Güneş gözlüğü de kalın kenarlı ise kapatır. Ona da dikkat etmek lazım. 12 dev adamdan bir tanesi gözlüklü adını unuttum. Onun gözlüğü bu nedenle öyle maske gibi.

tarihinde Mehmet G tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Trafikte fark edilmek için artık arabalarda orjinal olarak gündüz farları bulunuyor.

Araba kullanırken gündüz farı olan araçlar veya farı açık olan araçlar bizi sollamaya çıktığında yan aynalarımıza girdikleri için ve farlarıda açık oldukları için aynaya bakmasakta ister istemez farkediyoruz ve başkalarıda böyle farkediyor. Böylece dalgınlığa gelip aynaya bakmadan şerit dğiştirilecek bir durum olsa arkadan gelen sürüçü farkedildiği için kaza riskini azaltıyor.

Normalde insan önüne baktığında aşağı yukarı 170-180 derece gibi bir açıda görür ama baş örtüsü yanlış takıldığında bu açı neredeyse yarı yarıya düşüyor, buna birde bayanların koltuğu çok öne çekmesi eklenince aynalar görüş açısının çok dışında kalıyor. Yandan sollamaya çıkmış biri uzunları açsa bile ışık malesel göze yansıyamıyor. Eğer dalgınlıkla şerit değiştirmeye kalkarsa kazaya sebep olma ihtimali çok yüksek.

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk
(düzenlendi)

Birkaç yıl önce İngiltere'ye kısa bir dönem araba tasarımı ile ilgili eğitime gittiğimde tasarımla ilgili şöyle bilgiler gösterdiler.

Resimdeki sadece diker açılar. Dikey açıyı biraz daraltıp en üstteki açı dilimindeki trafik ışıkları kısmını iptal edersek ne olur ? Sürüçü trafik ışıklarını farkedemez, kırmızıda olsa geçer ve İntihar olur... Yan aynalarda okadar önemli.

pict0768.jpg

tarihinde Ayhan ?ent tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Misafir
(düzenlendi)

bu konu forum gazetesinin ilk sayısında yayınlanmalı muhteşem bir tespit.ankara trafiginde oldukca artan bir kitleyi ilgilendiriyor.çok tşk.harika bir degerlendirme bilgilendirme. :blush:

arkadaşlar konu sürücü kullanıcı hataları degilki özelliklede bayan kullanıcı hataları veya bilinçsizligi degil. başka sebebleride anlatmıyor.

yazı ve konu görüş açısını anlatıyor.buda günümüzde artış egilimi gösteren başörtülü araç kullanıcıları için harika bir ögreti.

tarihinde Oktay Toker tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Hasan Basri Bayraktar
(düzenlendi)

Ben dün sabah geri manevra yaparken bi kadına çarptım.Dizelin sesinide duymadı koca arabayıda görmedi.Dikiz aynamdan gördüğüm kadarıyla baktı ama görmedi nedeni eşarbı birazcık abartılı öne doğru idi ,Esas neden ise kulaklıkla müzik dinliyordu. Belki ilkinin etkisi çok yoktu ama kulaklıkla yürümek pek sağlıklı değil.Kadın çok korktu , tabi bende...

tarihinde Hasan Basri Bayraktar tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Süha Demirtaş

Geçen şirket sahibinin yeni arabası geldi abd den. Cadillac DTS diye bir model. teknik özellikleri felan müthiş onu anlatmayacam asıl bu konuya benzer bir çözümleri var oda şu;

Sağ yada sol dikiz aynasının ayna kısmının iç köşelerinde bir uyarı sistemi var. Yolda ilerleken yanınızda araç var ise veya kör noktada ise oradaki ışık yanıp sizi uyarıyor. Sanırım bu sistem büyük ölçüde faydalı olacak özellikle istanbul trafiğinde.

Yorum bağlantısı
Tamer Ergen
Geçen şirket sahibinin yeni arabası geldi abd den. Cadillac DTS diye bir model. teknik özellikleri felan müthiş onu anlatmayacam asıl bu konuya benzer bir çözümleri var oda şu;

Sağ yada sol dikiz aynasının ayna kısmının iç köşelerinde bir uyarı sistemi var. Yolda ilerleken yanınızda araç var ise veya kör noktada ise oradaki ışık yanıp sizi uyarıyor. Sanırım bu sistem büyük ölçüde faydalı olacak özellikle istanbul trafiğinde.

O sistemi Mazda'larda kullanmaya başlamış. Ayna üzerinde siyah bir çizgi var. Kör noktada araç varsa çizgi renk değiştiriyor.

Yorum bağlantısı
Saygın Can Oğuz

Kapşonlu sweatshirt giydiğimde benzer birşeyi ben de hissediyorum. Sanki yanlar iptal olmuş gibi.

Yorum bağlantısı
V.Ceyhun Emir

Ayni hissiyat bende de olusuyor, hatta türbanlilar acaba ne yapiyor diye de dusunmedim degil.

Kapşonlu sweatshirt giydiğimde benzer birşeyi ben de hissediyorum. Sanki yanlar iptal olmuş gibi.

Maalesef olumsuz etkisi fazlasiyla var ama alternatifi olmadigi icin uyanik olmak disinda yapilacak pek birsey yok.

Motosiklet kullanırken kask takanlar için durum nedir peki?
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Motosiklet kullanırken kask takanlar için durum nedir peki?

Kalite marka kaskların kenarları açık.

Yorum bağlantısı
Tuncay Arslan

Bir yerde okumuştum, kör noktaları en aza indirmek için aynaların açısını 90 dereceye yakın hale getirin diyordu. Ticari ya da hafif ticari araçların aynalarında bu bahsedilen ışık uyarı sistemi yok ama altına daha küçük ayna koyarak kör noktaları çözmüşler.

Yorum bağlantısı
Oğuz Altınada

Aynalar düzgün ayarlanırsa, doğru sürüş pozisyonu alınırsa aynalardan kaynaklı kör nokta kalmaz..

Bunun için aynayı ayarlarken aynanın en köşesini (araca yakın olan yerini) sadece aracınızın arka tamponunu yada aracın arkasındaki en uç noktayı görecek şekilde ayarlayın..

Bu yazdıklarımın türbanla alakası yok, türban ile olan tespite katılıyorum.

Yorum bağlantısı
Cengiz Aratemur

Güzel bi noktaya değinmişsi'niz .Göktürk bey elinize sağlık. :D

Yorum bağlantısı
Aziz Türkmen

Güzel bir yazı olmuş Mehmet hocam teşekkurler... Aynı hisleri ben de kapşonlu giysi giydiğimde yaşıyorum diğer arkadaşlar gibi... :)

Yalnız, kazaların birçok nedeni var, tamam belki bu konu çok küçük bir paya sahiptir ama sonuçta önlem alınabilecek birşey. Kimse zaten başörtüsü ile araç sürülmesin demiyor, klasik şekilde bağlanmalı deniyor sadece. Onun için muhalefet eden arkadaşları anlayamadım ben. Yoksa, sizin saydığınız nedenlerde hepimiz hemfikiriz zaten; yeri geliyor onları da konuşuyoruz... :D

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Konu hareketlendi ben de biraz daha çalıştım. Yeni bir örnek daha çıktı. Aracın aksesuarları ile ilgilenirken yahut aynaya bakarken aniden aracın önüne birisi çıkarsa onu da yanal görüş ile görüyormuşuz. Bu da önemliymiş. Kanada trafik müdürlüğü'nün web sitesinden.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...