İçeriğe Yönlendir

Saab Iflas Etti...


Murat Arslan 2

Recommended Posts

Saab'ın satış fiyatı: Yaklaşık 1.5 milyar USD

OSD raporuna göre "teşviklerle" 15.000-20.000.-TL'ye yerli bir araç yatırım maliyeti: 2,5-3 Milyar Euro. Bu rakamın 950.000.000 Euroluk bölümü, servis, satış tanıtım organizasyon ağı için.

Bugün Hürriyet'te haberi vardı. Saab markası büyük ihtimalle satılık değil diye. Saab markası şu anki ortaklara kiralanmış. Yani satınalma sadece üretim bantları için sözkonusu olabilir. Bu durumda maliyet biraz daha düşebilir. Fabrikası ise çok modernmiş, bu da artı bir konu.

Başka ülkede yerli üretim olur mu? Temel ve kritik nokta aslında bu. Eğer iç pazar için 15-20.000.-TL aralığında araç üretilmesi amaçlanıyorsa, başka ülkede üretim gereksiz bir nakliye maliyeti yükleyecek araçlara. Belki ilk kurulum maliyetiyle kıyaslandığında çok göze gelmez ancak uzun ömürlü bir markada sürekli sabit maliyet olarak nakliye masrafları ekonomiyi bozar. İsveç'İn çoğu pazara uzak olması ihracatı da olumsuz etkiler.

Bu durumda fabrikanın Türkiye'ye taşınması gündeme gelebilir. Kurulum maliyeti biraz artar ancak uzun vadede karlı ve amaca dönük bir yatırım olur.

Yurtiçinde Saab'ın yaygın bir satış ağı bulunmadığı gözönüne alınırsa, bu markaya ancak Oyak ya da Koç grubu daha sıcak bakabilir. Hyundai Assan(Kibar Holding) yerli araç üretimine en sıcak bakan gruptu fakat bir marka satınalma kararına nasıl bakarlar bilinmez. Zaten onların pek adı geçmiyor bu alışverişte. Oyak veya Koç grubu kendi çatıları altında Saabı satarlarsa yukardaki 950.000.000EUR'luk maliyeti yaygın servis ve satış ağları ile oldukça aşağı çekebilirler.

Kötü imaj düzelir mi? Sonuçta Saab batan ne ilk ne de son marka. İki tane modeli hali hazırda mevcut. Ancak bugünde belirtmişler, bu modellerde GM'e bağımlılıktan kurtulmak gerek diye. Yani yeni model üretilmesi şart. Bu da iki noktadan markayı alacak şirketin işine gelir,

1- Tamamen bağımsız model ile eski imajı hatırlatacak modeli ortadan kaldırmak

2- Ürün gamından mecburen çıkarılan pahalı araçlar yerine, amaçlanan 15.000-20.000.-TL aralığındaki orta sınıf ve iç pazara yönelik aracı üretmek ama üretirken üst model gamının tecrübelerinden yararlanmak. Mesela 10 airbagli bir Saab 9-2 modeli.

Saab'ın en önemli özelliği marka algısında güvenliğin olması. Evet bu araç dünyada çok satılmıyor zaten en büyük handikapı bu. Ancak dünyada çok satılan bir araç olsaydı da ya iflas etmezdi ya da bu fiyata satılmazdı:)) Eğer marka ile satınalınırsa marka bilinirliği en büyük yatırım gideri kalemini ortadan kaldıracak. Tanıtım, akılda kalma, pazar yaratma, ar-ge gibi departmanların işi oldukça hafifleyecek.

Sonuçta, eğer Türkiye'de bir araç üretilmesi için kollar sıvanmışsa, Saab'ın şu anki durumu kesinlikle özel sektör tarafından değerlendirmeye alınacaktır. Bugüne kadar en büyük çekinceleri "0"dan yeni bir marka yaratmaktı özel sektörün. Bunu firsata çevirebilirler. Saab'ın satışında küçük ortaklarda sorun çıkarmazsa yakında satınalma haberini duyarız gibi geliyor bana.

Saygılarımla.

Yorum bağlantısı
Rıfat Çakar

Aslında arabadan önce şu E-5'e ikinci katı çıksak daha makbul olacak. :D

Yorum bağlantısı
M.Fatih Yüce

Aslında arabadan önce şu E-5'e ikinci katı çıksak daha makbul olacak. :D

Sadece E-5 olsa iyide bence İstanbulun yarısı 2 katlı olmalı. 15-20,000 tl hayali !!! ile saab kalitesinde araç üretilirse her yer 3 katlı olmalı :yes:

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Rıfat Çakar
(düzenlendi)

Sadece E-5 olsa iyide bence İstanbulun yarısı 2 katlı olmalı. 15-20,000 tl hayali !!! ile saab kalitesinde araç üretilirse her yer 3 katlı olmalı :yes:

Yerli araç üretimi düşüncesinin güzelliğine birşey diyemem , olsun tabiki. Ama metro ağlarının genişletilmesi , toplu taşımanın cazip hale getirilmesi , yollarımızın trafik yükünü kaldırma kapasitesi vb. hususlar daha önemli kanısındayım.

tarihinde Rıfat Çakar tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu

Onları unut, onlar sanayileşmiş, dışarı bağımlı olmayan ülkelerin işleri, bizde anca otoyol yaparlar, denizcilik ve demiryoluna adam gibi yatırım yaptınmı ayağın kayar.

Yorum bağlantısı
M.Fatih Yüce

Yerli araç üretimi düşüncesinin güzelliğine birşey diyemem , olsun tabiki. Ama metro ağlarının genişletilmesi , toplu taşımanın cazip hale getirilmesi , yollarımızın trafik yükünü kaldırma kapasitesi vb. hususlar daha önemli kanısındayım.

Bunlar yapılırsa yerli arabayı kim alacakki. Akbil sataraktan gelişme nasıl sağlanacak ? Sen nasıl satış operasyonda çalışıyorsun? Senin işin satış yapmak akıl vermek değil :D

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mahmut Şahin

saabın iflasından ziyade konu başlığı altında yazılan espiriler hakikaten insanımızın ve forumumuzun ne denli gelişmiş bir espri düzeyine sahip olduğunun kanıtı gibi. beğendiklerim;

1- saab ola hayrola

2- saabancı

3- Allah saabına bağışlasın

4- mal saabı mülk saabı hani bunun ilk saabı

Yorum bağlantısı
Engin Özarı
(düzenlendi)

Vatandaşın biri bu yorumu yazmış;

bu kadar sağlam araba yapılmaz ki... yaparsan batarsın!

Yakında çinlileri saab sahnesinde görürüz.

tarihinde Engin Özarı tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
  • 1 yıl sonra...
Abdussamed Acar

İçinden çıkamadığı ekonomik darboğaz sebebiyle iflas başvurusunda bulunan SAAB'a Türkiye talip oldu... Hükümetin yerli otomobil markası arayışlarına bir alternatif olarak gösterilen bu girişim batan ve kapanmak üzere olan SAAB 'ı yerli sermaye haline getirmeye uğraşıyor...

Türkiye, SAAB ile masaya oturdu

07 Şubat 2013 Perşembe 08:36

Son Güncelleme: 16:52

Başbakan Erdoğan'ın "Görüşün, değerlendirin" talimatıyla harekete geçen özel bir teknik ekip, İsveç'e giderek, mali sıkıntıdaki SAAB ile görüşme yaptı

Gültekin KARA - Mehmet KAYA

DÜNYA -Kamu uçak şirketleri TAI ve TEI, Başbakan Erdoğan'ın talimatı üzerine, İsveçli otomotiv şirketi SAAB'la, 'uçak motoru' üreten bölümünü "satın alma da dahil", bütün opsiyonları değerlendirmek üzere görüşme başlattı. Başbakan Erdoğan, başkanlık ettiği son Savunma Sanayi İcra Komitesi toplantısında, Türkiye'yi 2023'e taşıyacak projeler arasında gösterilen "yerli uçak projesi" tekrar günde gelmiş, Başbakan Erdoğan, mali sıkıntılar yaşadığı bilinen SAAB'ın uçak motoru üreten bölümünün satın alınması imkanının değerlendirilmesi talimatı vermişti.

Bu talimattan sonra, uçak sanayi şirketlerinden uzman ve bürokratların yer aldığı özel bir ekip oluşturuldu ve bu ekip İsveç'e giderek SAAB yönetimiyle görüştü. Edinilen bilgilere göre görüşme geçtiğimiz perşembe günü gerçekleşti. Sonuçları hakkında açıklama yok.

Konu hakkında bilgi veren kaynaklar, görüşmenin satın alma da dahil geniş opsiyonlu bir pazarlık olduğunu belirtti. Görüşmeyi TAI kaynakları da doğruladı. Yetkilileri, "milli uçak projesinin olabilirliği konusunda görüşme yapıldığını" söyleyerek, ayrıntı vermedi.

Başka iki ülke daha...

Türkiye'nin 'uçak motoru' konusunda, SAAB dışında, başka iki ülkeden uçak şirketleriyle de görüşmeler yaptığı belirtildi. Bu ülkelerden biri Rusya. Daha önce, Brezilyalı uçak şirketi Embraer firmasıyla işbirliği geliştirelibelceğine ilişkin, Brezilya tarafının niyet beyanı olmuştu. Son dönemde görüşülen iki ülkenin ismi belli değil. Ancak gerek SAAB görüşmeleri, gerekse başka ülkelerden uçak şirketleriyle görüşüldüğüne ilişkin bilgiler, bu konuda trafiğin hızlandığını gösteriyor.

Bakan Yıldırım toplantı yaptı

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, yerli uçak projesini yakından takip ediyor. Bakan Yıldırım, Kasım 2012'de ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının katıldığı geniş kapsamlı bir toplantı yapmıştı. Projeye göre ilk yerli uçak 2023'te havalanacak. Bölgesel nitelikte ve küçük gövdeli olarak planlanan yerli uçak konusunda "120 yolcu kapasiteli" olması görüşü var. Yerli oto markasında olduğu gibi devlet, özel sektörün girmemesi halinde kendisi, kamu uçak şirketleri aracılııyla projeyi geliştirecek. Türkiye'nin bu konuda deneyimli kuruluşları var. Yerli savaş uçağının tasarım ve imalatı aşamalarında, Tusaş-Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TAI) ve Tusaş Motor Sanayii A.Ş (TEI) yer alıyor. TEI, 2015'ten itibaren uçak motorları tasarlamayı, üretmeyi hedefliyor. Süreç boyunca TAI ve TEI birlikte çalışacak.

2023'te uçması hedefleniyor

"Yerli uçak projesi" Türkiye'yi 2023 hedeflerine taşıyacak projeler arasında. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, bir süre önce yaptığı açıklamada, uçak üretim projesinin ar - ge'sine 1 milyar dolar harcanabileceğini belirtmişti. Hükümet bu konuda sadece kesenin ağzını açmış değil, projeyi götürecek birimleri de oluşturuyor. Bakanlık bünyesinde konu için özel bir genel müdürlük (Havacılık ve Uzay Daire Başkanlığı) oluşturuldu.

TAI'nin görüşme trafiği de hızlandı

ATAK Helikopteri, HÜRKUŞ eğitim uçağı ve ANKA ile tasarım yeteneğini ispatlayan TAI’nin, halen kavramsal tasarım aşamasında bulunan yerli savaş uçağı ve olası Türkiye bölgesel yolcu uçağı projelerinde öncelikli rol üstleneceğine kesin gözüyle bakılıyor. DÜNYA’nın edindiği bilgilere göre, TAI her iki projeye ilişkin olarak çeşitli şirketlerle görüşmelerini sıklaştırdı.

TAI’nin görüşme trafiğinin hızlanması, Genel Müdür Muharrem Dörtkaşlı’nın özelleştirme gelirlerini şirket satın almada kullanabilecekleri yönündeki açıklamalarını akla getirdi. TAI yetkilileri DÜNYA’nın sorusu üzerine, SAAB ile yapılan görüşmenin "işbirliği çerçevesinde" olduğunu belirttiler. TAI Genel Müdürü Muharrem Dörtkaşlı, 2012 Kasım ayında DÜNYA’ya yaptığı açıklamada, halka arz gelirlerinden bir kısmının şirket satınalma için kullanılabileceğini belirterek, bu satın almada da elinde uzun dönemli devam edecek kontratı bulunması ve TAI’nin mevcut sahip olduğu yetenekleri daha üst düzeye çıkarabilecek bilgi-yetenek birikimi olması şartlarını arayacaklarını kaydetmişti.

Hürkuş'u Başbakan tanıttı Türk mühendisler, teknisyenler ve işçiler tarafından TUSAŞ'ta tasarlanan ilk özgün askeri eğitim uçağı Hürkuş'u Başbakan Erdoğan tanıtmış, Hürkuş'la ilgili gelişmelerin, Türkiye'yi milli savaş uçağı üretimine 10 yıl yaklaştırdığı belirtilmişti.

Otoyla biliniyor ama uçak şirketi olarak kurulmuştu

İsvçli Saab 1937'de uçak üreticisi olarak kuruldu. Otomobil üretimi de yapan Saab dünyanın en büyük hava savunma şirketlerinden biri. Şirketin üretim yelpazesi, havacılık, savunma sanayi, ürün hava trafik kontrol sistemleri, avcı uçağı, savaş uçağı ve askeri sistemler ve radar yapımını kapsıyor. 2010 yılı itibariyle yıllık geliri 24.4 milyar İsveç Kronu olan şirket, 12 bin 500 kişi istihdam ediyor. SAAB, kendi tasarımı olan Gripen JAS-39 savaş uçağının yeni versiyonu olan Gripen NG (Next Generation) modelinin üretimine başlamıştı.

Dunya

Source: http://www.defence.pk/forums/turkey-defence/234025-turkiye-has-lucnhed-talk-saab-buying-engine-department-option.html#ixzz2LCRgy6vC

Yorum bağlantısı
Murat Ersel Çevik

Eski konuda vardı. Saab in borcu iceberg gibiydi. Türkiye icin tehlikeli bir yatırım olurdu hani. Gecen zamanda ne değişti?

Yorum bağlantısı
Can Kalkandelen

Hindi yazmasın Türkiye yazsın bence. :)

yani Türkiye yazsın ama doğal olarak Made in Turkey yazar ondan öyle söyledim :)

Yorum bağlantısı
Tahir İlter

İçinden çıkamadığı ekonomik darboğaz sebebiyle iflas başvurusunda bulunan SAAB'a Türkiye talip oldu... Hükümetin yerli otomobil markası arayışlarına bir alternatif olarak gösterilen bu girişim batan ve kapanmak üzere olan SAAB 'ı yerli sermaye haline getirmeye uğraşıyor...

Şurada da bir miktar konuşulmuştu abi.

http://www.fordclubt...aab-iflas-etti/

Bir müddet sonra birleştirelim.

Konuyu, Zafer'in verdiği link ile birleştirdim.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...