İçeriğe Yönlendir

Emniyet Kemer Değişimi


Ertan Çabuk

Recommended Posts

Ertan Çabuk
(düzenlendi)

Malumunuz bizim TK 201 in çalışmayan tek aksamı emniyet kemer gerdiricileri idi. Bu nedenle de forumda epey başınızı ağrıtmış baya da bir araştırma yapmıştım. En son emmi nin de diline düştük. Hakan Gürsoy kardeşimin diplomatik yardımları neticesinde bir çift emniyet kemer gerdiricisini ebay dan satın aldık ve dün ulaştı elimize.

img20120627000642.th.jpg

img20120627000637.th.jpg

İlk tepkim "Ne var bunda iki dakkalık işi var değiştirrim" dedim ancak durdukca kafam karıştı ve sizlere danışmak istedim. (malum içinde patlayıcı var ve ufak bir akım da-ki direnç değerinin bile ölçülmesi sakıncalı diyorlar- patlamaya hazır)

Sizce düşündüğüm kadar basitmidir bunu değiştirmek?

Yani koltukları söküp bir civataya mı bakyor

Yoksa bir bilenden yardım alınacak kadar (ki sivas ta kim bilir bilemiyorum) tehlikeli ve ehil bir el gerektiren durummudur?

Ekleme: Kemer gergileri (soket) değişimi

1. Gergi soketleri ( iki adet - mümkünse ingiltreden alınmamış olanından :) )

2. 250A kaynak makinesi (nerde lazım oluyor demeyin birazdan anlatacağım :) )

3. Her ihtimale karşı spiral kesme makinesi (Şükür lazım olmadı ama olabilirdi de :) )

4. Çeşitli ebatlarda Lokma, tork ve yıldız tornavida, mümkünse cırcır gibi el alet ve takımları,

5. Makaron (bu sadece benim için geçerli olabilir)

6. Halı temizleme şampuanı, yağ çözücü bulaşık detarjanı (limonlu güzel kokuyor) Elektrik süpürgesi

7. Multimetre

8. Cep telefonu (hep yaptıklarınızı kaydetmek hem de sıkıldığınızda acil yardım ekibini aramak için :p )

9. Sigara içenler için bir paket sigara ve çakmak

Süre: Bundan sonraki çalışmalarım için 4 saatlik bir sürede iş hallolur ancak bu seferki ilk olduğu için aşağı yukarı 8 sat civarında sürdü

Anlatıma geçmeden önce konuya yapılan yorum ve yol göstermeler için herkese teşekkür ederim.

İlk olarak Bu soketler burdan nasıl daha kolay çıkar ve nasıl kolay sökülür? sorusuna cevap bulabilmek için aşağı yukarı 15-20 dk lık bir gözlemim oldu. Soketleri koltuk şasesina bağlayan iri uçlu ve babayiğit (yeke) tork vida kol dayama- konsol altındaki çıkıntıya baktığından el çalışması veya herhangi bir şekilde müdahalesi mümkün değildi. Bu nedenle koltukların ordan çıkartılması gerekiyordu.

Koltukların yerlerinden sökülmesi aslında basit ama biraz yorucu bir iş. Çünkü güvenlik nedeni ile koltuğun çok iyi derecede şaseye sabitlenmesi gerekiyor ve bu sabitleme için kullanılan civata başlı vidaların sökümü baya yoruyor.

Altta 6 adet civata başlı vidamız var. 4 tanesi koltuğun arka kısmında ve her iki ayağa ikişer tane olmak üzere, önde ise her ayakta bir tane olmak üzere toplam iki tane.

Öncelikle 10 lokma ve cırcır yardımı ile bu civataları yerlerinden söküyoruz. (resimde yerleri işaretlenmiştir.)

img201207011754112.jpg

Ardından koltuğumuz aşağıdaki gibi şaseden bağımsız hale geliyor. Koltuğu araç içinde tutan tek şey yan direkten gelip koltuk şasesine tork vida ile sabitlenmiş (buna tork vida diyorum ama isminden emin de değilim işin açığı kimileri de tors diyor ) emniyet kemeri.

img20120701114543.th.jpg

Emniyet kemerini sökmen için koltuğun altına eğildiğimizde vidayı görüp rahatça çalışabiliyorsunuz. (aşağıda daire içindeki işaretlenmiştir. )

img20120701124830.th.jpg

Bunu da çıkardıktan sonra koltuk altındaki soket terminalini de çıkartıp (civata ile geçmelidir. civatasını sökünce ikiye ayrılır zaten) koltuğumuz tamamen bağımsız haldedir. iki koltuğu da aynı yöntemle çıkarıp kenara alıyoruz. Sürücü tarafı altında motor falan bulunduğundan diğerine göre biraz ağır :)

img20120701151439.jpg

img20120701151458.th.jpg

Ardından aşağıdaki resimde işaretlenmiş olan kemer soketi vidasını büyük bir güç harcayarak (bir an açamayacağımı zannettim. İlaçlı olduğunu düşünüp ısıttım ) söküyoruz ve kemer soketi yerinden çıkıyor. Ardından kemer soketi üzerinden koltuk altı soket terminaline giden kablolarımızı da çıkrıyoruz (benimki daha önce patlak olduğu için kesik vaziyette idi. )

img20120701124810.jpg

Bu işlem esnasında zurna burda zırt dedi :)

ilk olarak yeni emniyet kemeri soketlerini takmaya başladım. Ancak bir baktım ters. Eyvah! :) Malum ingiltereden alındıkları için, ve o gavurların da koltuk yerleşimleri ters olduğu için emniyet kemeri soketleri de haliyle ters. Nederiz nasıl ederiz diye kara kara düşünmeye başladım. (paket sigara burda devreye giriyor) asfaltın ortasına bağdaşı gerdim, eski ve yeni soketleri de önüme koydum, saksıyı çalıştır bakalım Ertan dedim kendi kendime. Ancak evirdim olmadı çevirdim olmadı "Dah dedim gitmez, Dahha dedim yürümez, Yığıldı kaldı Kocabaş çamura, büyüdü gözleri büyüdü yürek kadar"

Birden aklıma kemerin girdiği yerdeki mandal yuvaları geldi, acaba bunları değiştirmek münkünmüydü? tornavida, pense ve bilimum el aletiyle kurcaladım ancak bu da yemedi. En son çare ters bağlamak kalmıştı. Ancak burdaki sıkıntı soketlerden birinden iki birinden tek kablo geliyor. iki kablo gelenin şöför için olanı. burdaki kablolardan biri soketteki gergi mekanizması ile alakalı (gergiyi patlatan, Hava yastığı sistemi ile alakalı olan kısım) diğer ise mandal yuvasından geliyor. Aslında bu problem daha önce açığa çıksa idi bir müddet önce bir konu için teşekkürlerimi iletmeye aradığım Servet Aydın a sorabilirdim. Ancak onu daha fazla rahatsız etmeyip, ileride aleyhimde delil olarak kullanılacağını bile bile :p Mehmet Özyürek abimizi aradım. Durumu anlattım, ters bağlasam bir sıkıntı olur mu diye sordum. kendisi ölçü aleti ile ölç ona göre tak dedi. O esnada bahçeye gitmek üzere olduklarını Ahmet in de yanında olduğunu öğrendim. kendisi ile de hasbihal edip telefonu kapadıktan sınra eski soketi kırıp mandal yuvasından gelen kablonun ne işe yaradığını bulmaya kara verdim. mandal yuvası içindeki mekanizmada bu kablo devreyi açıyordu. Ölçü aleti ile ölçüp bundan eminolduktan sonra bir sıkıntı çıkarmayacağına kanaat getirdikten sonra derhal ters bağlayıp (çünkü vakit ilerliyordu.) denemelerini yaptım. bir sıkıtnı çıkarmadı. Sonra Koltukların temizlenmesi, Arabanın içi; iki oda bir salon olmuşken taban döşemelerinin detaylı olarak süpürülmesi ve silinmesi işine başladım. Halı yıkama şampuanı ile güzelce sildim. koltuk altında bir iki civata (koltuğun oturulan alt kısmını şaseye bağlayan 4 adet civata) sıkmaya geçtim. Aşırı sıkmış olacağım ki civatanın başı koltuğun döşemesinin altından pırttı. çevir çevir boşa dönüyor? nedicik nasıl edicik diye yine başladım düşünmeye. Döşemeyi sokmekten başka çare yoktu. döşemeyi söktüm. pırtan vidayı kaynak makinesi kullanarak koltuk sacına güzelce kaynattım daha sonra geri döşemeyi taktım. o da olmasa spiral ile vidanın kesilip civata konulması icap edecekti. Neyseki ona gerenk kalmadı :)

Sildim süpürdüm güzelce. Tekrar yerine taktım. ve test sürüşüne çıktım. Çok şükür ki herhangi bir problemle karşılaşmadım. Ancak tek eksiklik (ki eksiklik mi fazlalık mı bilinmez) emniyet kemerini sürekli takılı görüyor sistem. ona da yakın zamanda bir anahtar yapıp hallederim ancak şimdilik bu hiçbirşeye engel değil.

Daha önceki kazasında değiştirilmemiş ve direnç ile körlenmiş gergi sistemindeki dirençleri tek tek sökerek arıza kodu verip vermeyeceğini de kontrol ettim. Arıza kodu da vermedi. demekki geriler sağlamdı. (zaten görünüşte sağlam gibi duruyordu)

Ardından saate baktım ki 19.30,

Bu kadar uğraşının ardından bir keyif çayı içmemek olmazdı. Takımı teçhizatı topladım, bir keyif çayı içtim sonrada gönül rahatlığı ile dinlenmeye geçtim.

tarihinde Ertan Çabuk tarafından düzenlendi
  • Beğen 5
Yorum bağlantısı
Uğur Çınar

erhan abi en kolay akü kutup başı sökülür sıralama ile sokulup toplanır sıkıntı çıkmaz gibi

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Furkan Avcı

erhan abi en kolay akü kutup başı sökülür sıralama ile sokulup toplanır sıkıntı çıkmaz gibi

+1

Elektrik yoksa patlayacak bir şeyde yok derim ama, yinede Osman usta gibi ustalarımızın fikrini beklemekte fayda var.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu

Kutup başlarını sök, kemeri değiş, kutup başını tak, iş tamam.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Kontak kapalı halde iken soketlerini sök, korkmana gerek yok bişe olmuyor. Patlama için 12 volt vermen gerek tetik uçlarına.

Koltuğu komple sökmeden el ayak girermi bilmem ama..

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Kemer yanlış bağlanmışsa, kutup başlarını değdirdiğin anda anlayabilrsin :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ertan Çabuk

20110918132243.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Soketler kemer ile bağlantısız zaten dirençli ve kablolar kesik. Şu yukarıdaki vida sanırım tek bağlantı noktası da.

Duruma göre en zor iş nazik ve küçük ellerimle koltuğu sökmek ve o dar alanda çalışma yapmak olacak. :)

Yorum bağlantısı
Ertan Çabuk

Kemer yanlış bağlanmışsa, kutup başlarını değdirdiğin anda anlayabilrsin :)

Bu denemeyi senle birlikte yapsak ? :p

hem de tanışmış oluruz :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Bu denemeyi senle birlikte yapsak ? :p

hem de tanışmış oluruz :)

Tanışma işine ok'im. Akü kutup başını da sökerim. Sonra çay koymaya giderim. Geri döner miyim bilinmez

:scare:

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ertan Çabuk

Tanışma işine ok'im. Akü kutup başını da sökerim. Sonra çay koymaya giderim. Geri döner miyim bilinmez

:scare:

Ebat itibari ile benim ellerim kemer civarında soket takacak durumda değil. sen soketi takarken ben de coşkuyu pardon 12V u veririm olmamı? :D

Sonrasında çayı beraber nerde içeriz bilinmez :p

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Ebat itibari ile benim ellerim kemer civarında soket takacak durumda değil. sen soketi takarken ben de coşkuyu pardon 12V u veririm olmamı? :D

Sonrasında çayı beraber nerde içeriz bilinmez :p

:hahahoho:

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Furkan Avcı

O kadarda korkmayın çok birşey olmuyor, o mondeo da iki hava yastığı iki kemer patlatmış biri olrak söylüyorum. Sadece hava yastığı patlayınca biraz duman çıkıyor :D

Yorum bağlantısı
Hüseyin Sönmez

ben fusionun kemerin söktüm bir güzel yıkadım yundum, kemerin takıldığı yeri temizleyip misledim, sonrada ses gelen o trimleri izolasyon malzemesi ile doldurup yerine taktim.

bişey olmadı. :)

Yorum bağlantısı
Ertan Çabuk

ben fusionun kemerin söktüm bir güzel yıkadım yundum, kemerin takıldığı yeri temizleyip misledim, sonrada ses gelen o trimleri izolasyon malzemesi ile doldurup yerine taktim.

bişey olmadı. :)

Aslında kemer değil de değiştireceğim kemer tokaları gergileri.

Yorum bağlantısı
Nihat Palolu

Koltuk altındaki kare somun kaynaklı sanki,

Resimde görünmeyen tarafda vida vardır muhtemelen, lokma belki iş görür.

Yorum bağlantısı
Serhan Gürbüzol
İlk mesaj güncellenmiş, detaylı anlatım eklenmiştir. Uygun görülürse bilgi kutusuna taşınması daha faydalı olacaktır.

Ertan'cım Maşallah, hem bu kadar iş'i yapıp, hemde resim çekip, hemde bu kadar bilgiyi aktarmak gerçekten kolay olmasa gerek emeğine sağlık, kolay gelsin. :bravo: :bravo:

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Tam gergiler takılırken beraber içecektik çayı :)

Ellerine sağlık abicim, inşallah kullanmana, test etmene gerek kalmaz...

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ertan Çabuk

İlk mesaj güncellenmiş, detaylı anlatım eklenmiştir. Uygun görülürse bilgi kutusuna taşınması daha faydalı olacaktır.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mehmet Kaya

İlk mesaj güncellenmiş, detaylı anlatım eklenmiştir. Uygun görülürse bilgi kutusuna taşınması daha faydalı olacaktır.

Abi sana hayranım ya. Aracın sökülmedik yerini bırakmadın tebrik ediyorum. Ellerine sağlık.

Gerçi bende senden geri kalır yanı kalmadı ben teorik olarak motoru öğrendim. Sökmeye cesaretim yok. Çünkü her parça dünyanın parası :D

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ertan Çabuk

Abi sana hayranım ya. Aracın sökülmedik yerini bırakmadın tebrik ediyorum. Ellerine sağlık.

Gerçi bende senden geri kalır yanı kalmadı ben teorik olarak motoru öğrendim. Sökmeye cesaretim yok. Çünkü her parça dünyanın parası :D

Gözüm keserse gözünün yaşına bakmam sökerim Mehmet. Allah sana da kolaylık versin. Ne yapılacağı belli olan bir şey benimki. Seninki daha çelpeşik bir durum.

Ertan'cım Maşallah, hem bu kadar iş'i yapıp, hemde resim çekip, hemde bu kadar bilgiyi aktarmak gerçekten kolay olmasa gerek emeğine sağlık, kolay gelsin. :bravo: :bravo:

Sağolasın abi. Aslında Daha çok resim var da çok fazla kafa bulandırmayayım dedim. Belki birilerine faydası dokunur, çorbada bizim de tuzumuz bulunsun diye herşey.

Tam gergiler takılırken beraber içecektik çayı :)

Ellerine sağlık abicim, inşallah kullanmana, test etmene gerek kalmaz...

Sağol Sani. Senin yerine bizim amcaoğlunu kullandım.

Abi gel senle arabayı test edecez

Neyini

Hava yastıklarını

Ne diyon sen hava yastıklarını mı açacaz (Gözler ahan bele açıldı)

yok abi sadece kemer uyarı verecekmi ona bakacaz :p

Çay hakkın baki. Ne zaman gelirsen sana bir semaver çay sözüm var.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Çay hakkın baki. Ne zaman gelirsen sana bir semaver çay sözüm var.

Eheh :)

Abi en son semaverde çay dediğimizde bolu'da bayılanlar oldu, bilmem bir şey ifade ediyor mu :fiuw:

Sonra okuyacağım.. çok uzunmuş...

Mehmet abi'm, keyfin yerinde mi? Her şey yolunda mı?

Yorum bağlantısı
Ertan Çabuk

Eline sağlık abi. :nazar:

Sökmediğin bir aksamı var mı Mondeo'nun?

Ciddi soruyorum, bir yeri sökmek istediğimde sana danışacağım. :)

:)

Kapı yüzleri, Torpido, Bagaj plastikleri vs, EGR, manifold, ön panjur ve oradaki bilimum aksam, Yan direkler-bu direklerdeki ve direksiyondaki Airbag aksamı, Tavan aydınlatmaları, filtre (polen-hava) aksamı, en son koltuklar ve kemerler, şanzıman (ben sökmedim ama sökümünü birebir takip ettim,), Gösterge aksamı civarları (göstergeyi sökemedim :) ), orta kol dayama-çakmaklık vs. cam ve sunroof butonları, gibi noktalarda yardımcı olurum. Sırada gösterge paneli, enjektörler, turbo, ön konsol var. Motor civarlarını daha çok sökmek istiyorum ama bazıları için alet ve edavat yeterli olmuyor, lifte kaldırmak ve yardımcı eleman gerekli oluyor. Bu nedenle uzak duruoyurm. Ancak fordwiki deki konu başlıklarından ufak ufak ilerliyorum. :)

Yorum bağlantısı
  • 1 yıl sonra...
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...