İçeriğe Yönlendir

Dizel Motoru Hareket Öncesi Nekadar Isıtıyorsunuz?


Kutay Akçar

Recommended Posts

Kutay Akçar
(düzenlendi)

Şüphesi ki dizel motorların sağlığı açısından hareket etmeden önce bir süre ısıtılması gerekiyor. Siz hangi koşullarda ne gibi bir ısıtma ve kullanım yöntemi uyguluyorsunuz?

Ben genelde anlık yakıt tüketim miktarını baz alıyorum... Yakıt tüketimi ilk çalıştırdığım zaman anca 1-1,3l/saat lerde geziniyor hava koşullarına göre ve 30sn ila 2dk. içerisinde 0,9l/saat değerlerine iniyor.

Güzergah gereği ilk birkaç kilometre yokuş çıkmayacaksam 0,9 l/saat değerini gördükten sonra harekete geçiyorum ancak düz yolda turboyu devreye almadan düşük devirlerde seyrediyorum. Motor sıcaklık göstergesi 60 dereceyi geçtikten sonra ise normal kullanıma geçiyorum...

Güzergah gereği yokuş çıkacak isem tüketim değerimin 0,7-0,8 l/saat değerlerine inmesini bekledikten sonra hareket ediyorum.

Bu arada araç tam ısındıktan sonra rölanti tüketim değerim hava / rutubet vb iklim koşullarına göre 0,4 ila 0,7 l/saat arasında değişiyor.

Peki siz hangi şartlarda nasıl bir uygulama ile harekete geçiyorsunuz?

tarihinde Kutay Akçar tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ümit Mavigöz

marşa basıyomm vitesi 1 takıyom gidiyom :D merak ediyom ne zaman elime alcam motoru... hı unutmadan teypi açmak için bi 1 sn falan beklemiş oluyorum :D

Yorum bağlantısı
Ferdi R Arslan

Kalkmadan önce 1dk,inişte 30-40 sn ama eziyet olmuyo değil sürekli in bin :(

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Yolcu airbag kontrol sürem yaklaşık 30sn. Onun ışığı sönene kadar bekliyorum. Devrim 1100'den 900'e düşmüş oluyor bu arada.

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)

Yazın 30 sn. bekle bas, devri ısı 60 ı geçene kadar 2500 devrin üstüne çıkarma, 2500 de 1 den 2 ye yada 2 den 3 e atarken anlık olacak, kışınsa 1 dk. yeter, motoru sıkıştırmadan yavaş yavaş hızlanıp devam edin.

Turbo hep döner, ama yük yediği devir 2000 dir, onun altın da keyifli şekilde mırıl mırıl döner :)

tarihinde Ali Cihangiroğlu tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ferhat Çengeloğlu

kitapçığında çalıştır ve beklemeden hareket et yazıyor. hareket ediyorum ama sizin dediğiniz gibi alt devirlerde bir süre kullandıktan sonra normal sürüşe geçiyorum (yaklaşık 1 km gittikten sonra)

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu

Kitapçık tam yazmamış, ticari bir olayda olabilir, zamanla yersin motoru para kazanır firma gibi...

Motor çalışır, yağ lambası söner ama yağ devri tam başlamış değildir, o yüzden azıcık oyalanmak ve gaza dokunmamak lazımdır, zaten rolanti yükseldiğinden motor ilk aşınmayı yemiştir bile, bu sebeble en azında 15-20 sn. oyalanıp sonra sakince sürmek en güzelidir.

Yorum bağlantısı
Misafir

Zaten zararlı birşey yapmıyorsun. Tüm motorlar ısınana kadar yüksek devirlere çıkarılmamalı. Dizel de de genel kullanım aynı. Ben hava soğuksa 0 derece ve altı 1 dakka, soğuk değilse 30 saniye bekliyorum. Motor zaten durduğu yerde çok zor ısınır. Mutlaka hareket etmelidir. Durduğu yerde motoru ısıtmak, gereksiz çevre kirliliği ve boşa yakıt gideri olduğundan Almanya'da yasak zaaten (1 dk ve üzeri) Motoru durdurmadan önceki bekleme (turbo durana kadar) yaklaşık 30 saniye olmalı ve çok çok önemli. Bir de yıllarca benzinli motor kullanıp dizele binen adamlar, devirleri aynı kullanıyorlar. Düz yolda 3500-4000 de vites değiştiriyorlar. Gereksiz ve zararlı. Yokuş çıkılıyorsa 3500, düz gidişte 3000 devir üzeri gereksiz. Zaten maksimum tork değerlerinden uzaklaşılıyor, boşa aşınma ve tüketim artışına maruz kalınıyor. Dizelde vitesi 4000 de büyütmek benzinlide 6000 de büyütmek gibi birşey. Benzinli motorda ne sıklıkla 6000 devirlere çıkıyorsunuz?

Yorum bağlantısı
Mustafa YILDIRIM

Turbo marşa basar basmaz devrededir, ilk çalıştırmadan sonra 1dk beklemek yeterlidir diye biliyorum..

Turbo 2000 devirde devreye girer.

Yorum bağlantısı
Ersen Tapan

Genelde 10 sn bekleyip ısınana kadar 2000-2200 devir civarı kullanıp devam ediyorum..

Turbo 2000 devirde devreye girer.

Motor çalıştığı sürece turbo döner ; Esas gücünü 2000 devir cıvarında hissedersiniz..

Yorum bağlantısı
Ruhan Sorgun
(düzenlendi)

artık şu kulaktan dolma şehir efsaneleri ne zaman bitecek...turbo şu devirde çalışayım, şu devirde devreden çıkayım demez, araştırmadan, kulaktan dolma efsanedir. forumda kaç defa paylaşıldı. turbo hep devrededir, sadece belli bir devirden önce performansı hissedilmez... araç çalışınca ya 30 sn beklenir, ya da anlık tüketim göstergesi olanlar 1 litrenin altına düşünce kalkabilir, erzurum gibi yerler tabiki 30 sn den fazla beklemeli, vitesler soğukken 2000-2100 devir, hararet ibresi kımıldayınca kademeli olarak vites değiştirme devrini yükseltin, seyir devri motor ısınana kadar 1750 yi geçmesin(düz yol)(kesinlikle debriyaja basıp aracı çalıştırırım,emniyet kemerimi takarım, radyoyu açıp frekansını seçerim, ayna kontrolü ve geri vitese geçme derken zaten 30 sn veya daha fazla geçer zaten)

tarihinde Ruhan Sorgun tarafından düzenlendi
  • Beğen 5
Yorum bağlantısı
Oktay Demirağ

Her zaman 45 sn beklerim. Hergün aynı arabaya bindiğimden motor sesini 45 sn boyunca dinler ve bir sorun yok ise ilk 5 dakika çok sakin ilerlerim ( Bu 5 dakika sakin ilerlemede aracın yürüyen aksamını iyice dinlemeye çalışırım.) 5 dakika sonra da normal kullanıma geçerim. Stop edeceğim zaman da genelde 20 saniye beklerim.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)

artık şu kulaktan dolma şehir efsaneleri ne zaman bitecek...turbo şu devirde çalışayım, şu devirde devreden çıkayım demez, araştırmadan, kulaktan dolma efsanedir. forumda kaç defa paylaşıldı. turbo hep devrededir, sadece belli bir devirden önce performansı hissedilmez... araç çalışınca ya 30 sn beklenir, ya da anlık tüketim göstergesi olanlar 1 litrenin altına düşünce kalkabilir, erzurum gibi yerler tabiki 30 sn den fazla beklemeli, vitesler soğukken 2000-2100 devir, hararet ibresi kımıldayınca kademeli olarak vites değiştirme devrini yükseltin, seyir devri motor ısınana kadar 1750 yi geçmesin(düz yol)(kesinlikle debriyaja basıp aracı çalıştırırım,emniyet kemerimi takarım, radyoyu açıp frekansını seçerim, ayna kontrolü ve geri vitese geçme derken zaten 30 sn veya daha fazla geçer zaten)

Doğru, sadece yanlış kısım 1750 devri geçmeyin kısmı, bu devri geçmezseniz vites değişemezsiniz (1.ve 2. vites hariç), değişirsenizde soğuk dizelin canına okursunuz, vites değişim devri 2000-2750 (1. ve 2. vites için 2000, 3-4-5 için en az 2500 devir olmalıdır) arasıdır ve motor ateş gibiyken bile 1750 devir sürekli seyir devri (1. ve 2. vites hariç) dizel için zararlıdır, turbo basıncı yoktur ve motor kurum yapar.

tarihinde Ali Cihangiroğlu tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ruhan Sorgun

Doğru, sadece yanlış kısım 1750 devri geçmeyin kısmı, bu devri geçmezseniz vites değişemezsiniz, değişrsenizde soğuk dizelin canına okursunuz, vites değişim devri 2000-2500 arasıdır ve motor ateş gibiyken bile 1750 devir sürekli seyir devri (1. ve 2. vites hariç) dizel için zararlıdır, turbo basıncı yoktur ve motor kurum yapar.

atladınız herhalde, seyir devri 1750 yi geçmesin dedim, vites değiştirme değil...

Yorum bağlantısı
Mustafa YILDIRIM

artık şu kulaktan dolma şehir efsaneleri ne zaman bitecek...turbo şu devirde çalışayım, şu devirde devreden çıkayım demez, araştırmadan, kulaktan dolma efsanedir. forumda kaç defa paylaşıldı. turbo hep devrededir, sadece belli bir devirden önce performansı hissedilmez... araç çalışınca ya 30 sn beklenir, ya da anlık tüketim göstergesi olanlar 1 litrenin altına düşünce kalkabilir, erzurum gibi yerler tabiki 30 sn den fazla beklemeli, vitesler soğukken 2000-2100 devir, hararet ibresi kımıldayınca kademeli olarak vites değiştirme devrini yükseltin, seyir devri motor ısınana kadar 1750 yi geçmesin(düz yol)(kesinlikle debriyaja basıp aracı çalıştırırım,emniyet kemerimi takarım, radyoyu açıp frekansını seçerim, ayna kontrolü ve geri vitese geçme derken zaten 30 sn veya daha fazla geçer zaten)

Turbo gücünü nereden alır? eksoz manifoldundan

Turbonun amacı ne? Silindir içerisine yüksek basınçlı hava üretmek

Yüksek basınçlı havayı üretmek için neye ihtiyaç var? Turbo fanının yüksek devirde dönmesine.

Turbo fanı nasıl yüksek devirde döner? Motorun 2000 ve üzeri devirde çalışmasıyla

2000 deniliyorsa illaki 2000 de devreye girecek diye bir şey yok tabiki 1900 de olabilir 2100 de olabilir.

Yorum bağlantısı
Ruhan Sorgun

Turbo gücünü nereden alır? eksoz manifoldundan

Turbonun amacı ne? Silindir içerisine yüksek basınçlı hava üretmek

Yüksek basınçlı havayı üretmek için neye ihtiyaç var? Turbo fanının yüksek devirde dönmesine.

Turbo fanı nasıl yüksek devirde döner? Motorun 2000 ve üzeri devirde çalışmasıyla

2000 deniliyorsa illaki 2000 de devreye girecek diye bir şey yok tabiki 1900 de olabilir 2100 de olabilir.

yanlış, benim turbo 1500 den itibaren ok gibi fırlıyor, daha öncede paylaşıldı, ya da internetten araştırırsanız görürsünüz

sayın hocam; bak bir ortak yanımız daha çıktı. senin yazdıklarına ilavaten aracı stop etmeden önce 30 sn.kadar bekler ve Sabri ustamın tavsiyesine uyup debriyaja basarak kontağı kapatırım.

eğer aracı evimin önünde çalıştırmış isem, Ki; evimin önü sitenin giriş kapısına doğru hafif eğimli ve yaklaşık 100 mt. aracı çalıştırıp el frenini indiriyorum araç yavaş yavaş çıkış kapısı önüne kadar kendiliğinden süzülüyor. bu da araca ısınması için yeterli bir zaman tanıyor.

evet sadık, arkadaş sadece soğukken hareketi sorduğu için stop etme işini yazmadım bende...

Yorum bağlantısı
Turgut Ünal

ben Muş'ta çalıştırınca 3-4 dk rolantide çalıştırıyorum,durunca 1-2 dk bekleyip kontağı kapatıyorum.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

İlk marş anında 4-5 bar olan yağ basıncı milisaniyeler içinde turbo milini yağlar. Turbo zaten o sırada en az 5000 devirle dönmeye başlamıştır. Siz turboyu düşünmeyin :)

Araca binilir, marşa basılır, emniyet kemeri, iç geri görüş aynası ayarlanır, radyo açılır ( al yazarken bile 20 saniye geçti ) Lazım olan her yere yağ ulaşmıştır zaten. Aracı sıkıştırmadan yola çıkılır.

  • Beğen 6
Yorum bağlantısı
Kutay Akçar

Önce Turbo konusuna değineyim sürekli devrede diyen arkadaşlar haklılar aslında bende yazarken "turboya yük bindirmeden" diye belirtecektim ama kısaca atlamışım yanlış anlaşılmalara sebep olmuş. Bizim araçlarda turboyu devreden çıkaran mekanik bir düzen yok ama 1800 devirin altında okadar ölü çalışıyorki devrede olduğunu farketmiyorsunuz hatta işlevsel olarak devre dışı bile denilebilir, bu sebeple bir çok kişi haklı olarak devre dışı olduğunu bile düşünüyor. 1800-2200 devirden sonra canavarlaşıyor ve turboya yük bindirmeye ve verim almaya başlıyorsunuz. Kimiside turbonun o anda devreye girdiğini düşünüyor ve turbo devrede değimi mekaniksel olarak değilde işlevsel olarak bakılınca nispeten doğru.

marşa basıyomm vitesi 1 takıyom gidiyom :D merak ediyom ne zaman elime alcam motoru... hı unutmadan teypi açmak için bi 1 sn falan beklemiş oluyorum :D

Eyvah eyvah, demek emniyet kemerini de takmıyorsun :D Şaka bir yana dediğin gibi düşününce benim araca oturup yerleşmem onu koy, montu çıkar, bunu tak derken 30sn. oluyor ilk iş olarakta motoru çalıştırıyorum.

Kalkmadan önce 1dk,inişte 30-40 sn ama eziyet olmuyo değil sürekli in bin :(

Sürekli in binde motor sıcaksa ben bekleme yapmıyorum. Zaten dediğim gibi motor 60 derecenin altına kadar soğuduysa bile anlık yakıt tüketiminden direk belli oluyor, ki in bin gibi durumlarda dizel motor soğumuyor kolay kolay. Yoksa siz her in binde yapıyorsanız yorar yakıt tüketiminide arttırır.

Turbo marşa basar basmaz devrededir, ilk çalıştırmadan sonra 1dk beklemek yeterlidir diye biliyorum..

Aslında süre olayı çok göreceli, o sebeple bu konuyu açmak istedim, bahar ve yaz aylarında 1dk. fazla bile gelirken kışın az gelebiliyor, ilk mesajımda belirttiğim güzergah olayı çok önemli mesela dün gece hava -2 dereceydi ama güzergah icabı sadece 15 metre düz yol gidip sonra 1-2 dakika yokuş inecektim hiç beklemeden yürüdüm. Hatta soğuk havalarda 1dk.dan çok beklemeden gitmek zorunda kaldığım durumlarda hemen tıkıttı seslerini duyuyorum motora yük bindiği zaman.

Yazın 30 sn. bekle bas, devri ısı 60 ı geçene kadar 2500 devrin üstüne çıkarma, 2500 de 1 den 2 ye yada 2 den 3 e atarken anlık olacak, kışınsa 1 dk. yeter, motoru sıkıştırmadan yavaş yavaş hızlanıp devam edin.

Turbo hep döner, ama yük yediği devir 2000 dir, onun altın da keyifli şekilde mırıl mırıl döner :)

Bende hemen hemen böyle yapıyorum işte, sadece süre yerine devir saatini göztiyorum oda yaklaşık benzeri sürelerde düşüşe geçiyor. Sonrada sakince sürüp sıcaklığın 60 derecenin üzerine çıkana kadar yüklenmiyorum motora ve turboya.

Kitapçık tam yazmamış, ticari bir olayda olabilir, zamanla yersin motoru para kazanır firma gibi...

Motor çalışır, yağ lambası söner ama yağ devri tam başlamış değildir, o yüzden azıcık oyalanmak ve gaza dokunmamak lazımdır, zaten rolanti yükseldiğinden motor ilk aşınmayı yemiştir bile, bu sebeble en azında 15-20 sn. oyalanıp sonra sakince sürmek en güzelidir.

Kitapçıkta değil ama önemli detaylar belirten kullanım CD sinde ilk çalıştırma detayı var mı hatırlamıyorum ama özellikle uzun mesafelerden geldikten sonra motoru kapatmadan rölanti seviyesinin normal seviyeye düşmesini bekleyin diyor. Ama dediğiniz gibi ticari bir durum dan dolayıda belirtmeyebilirler, malum nekadar dikkat etmeden kullansan bile turbo da motorun kendiside çok rahat 2 yıl ve 100bin KM görecektir ve garanti açısından bir sıkıntı yaratmayacaktır.

Yorum bağlantısı
Mustafa YILDIRIM

yanlış, benim turbo 1500 den itibaren ok gibi fırlıyor, daha öncede paylaşıldı, ya da internetten araştırırsanız görürsünüz

paylaştığım bilgileri araştırma sonucu ve kendim test yaparak paylaştım.Daha önce ne paylaşıldı bilmiyorum.

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)

atladınız herhalde, seyir devri 1750 yi geçmesin dedim, vites değiştirme değil...

Seyir devride yanlış hocam, maks torku aldığımız devirden aşşağı sürmeyecek ve zorlamadan en üst vitese geçmiş olacaksınız, 5. viteste 1750 devir=soba borusu misali kurum :) 1750 devir ancak 1.2. viteste o devirlerde olabilir, fazlası gerekmez zaten, ama daha büyük viteslerde soğuk motora darbe indirirsiniz.

yanlış, benim turbo 1500 den itibaren ok gibi fırlıyor, daha öncede paylaşıldı, ya da internetten araştırırsanız görürsünüz

evet sadık, arkadaş sadece soğukken hareketi sorduğu için stop etme işini yazmadım bende...

1500 devirde ok gibi fırlayan turbo= değişken geometrili turbo kanatçığı ayar hatası, tabii bu durum sadece sizin araçta oluyorsa, diğer focus larda da durum aynısya iş değişir ....

Not: 7 senedir aynı tarz kullanırım, sıfır hata, sıfır arıza, 95 km ortalama hız yakıt sarfiyatı 4. lt. fiesta için mükemmel ötesi sonuç.

taunus, 86 dan beri bizde, sıfır hata sıfır arıza, hala tek marş çalışır.

tarihinde Ali Cihangiroğlu tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Uğraş Özyurt

ben arabaya binince anahtarı takıyorum, ışıklar sönünce motoru çalıştırıyorum, yapacağım şeyleri yapıyorum , üstümü başımı düzeltmek falan, kemeri takmak, otopark kartı, ıvır zıvır herhalde bu sure 30 sn 1 dakika arasıdır. Bazen bunlarıda yapmadan direk kalkıyorum ama;evden ana yola çıkana kadar 500 metre içinde 3 ışık var en az ikisinde beklediğim için araç baya bir ısınıyor daha sonra motor yağı 45-50 dereceye çıkana kadarda 1500-2000 dd arası vites yükseltiyorum.

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu

Benimki debriyajdan çekince kapatıyor kendini o ne olacak :p (start-stop)

Sıkışık trafikte ve motor soğukken sistemi kapatacaksın kardeşim :)

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu

Yani? Kendiliğinden start-stop iptal oluyorsa çok iyi derim :)

Yorum bağlantısı
Emre Köksal

otobanda basmış ve mola vereceksem stop etmek için en az 1 dakika beklerim...

sabahları da kemer filan derken zaten ısınıyor...

burada ilk çalıştırma sonrası harekette dikkat edilmesi gereken, tabloda ışıklar söndüğü gibi önce aracı çalıştırıp sonra emniyet kemeri vs vs ile uğraşmak :)

ben genelde kapımı bile kapatmadan kontağı basıyorum...içerdeki hava çıksın camalar buhar yapmasın diye...

genelde motor iyice ısınmadan fanı da açmam :)

cam hafif aralık yol alır 2-3 km sonra açarım :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...