İçeriğe Yönlendir

2. Viteste 4000 Ile 5000 Rpm Motorun Bayılması Devir Düşmesi


Mert Nazmi Serin

Recommended Posts

Mert Nazmi Serin

1)Arkadaşlarım aracım otomatik ve 1. viteste hiç sorun yokken, 2. viteste 4000 ile 5000 rpm arası ciddi anlamda çekiş kaybediyor.Hatta devir düşüyor bi kaç saniye özelliklede hafif rampa çıkarken. Ama zar zor 5000 rpme gelip biraz geçince sorunsuzca hızlanmaya devam edip 6500 rpmde rahatlıkla 3e atıyor vitesi.

Bujleri 3 ay olmadı değişeli. Geçen gün buji kablosunu değiştim orjinal motorcraft ile sorun çözülmedi. Bende eskisini geri taktım nasıl olsa bir farkı yok diye. Yenisine de para vermiş bulunduk boş yere yedekte dursun bari dedim. Şimdide bobin deniliyor. Gidip alıpta sorun yine çözülmezse düşüncesi ile sizlere danışmak istedim. Yani bobinde sorun olsa 1. vitestede sorun yaşamazmıyım?

Bu arada cidden işinin ehli bir usta yokmu ankarada bu bizim mondeolardan anlayan? Cİdden artık tekrar yetkili servis yoluna dönmeyi düşünür oldum. 

 

2) Geçen ay mersine gittim geldim, araç mersine giderken yaktığının 2. katını ankaraya dönerken yaktı şaştım kaldım:S ama çekişinde herhangi bir sorun farketmemiştim. Uzun yolda 100km/s aşmam hep cruise kontrol ile giderim. 

 

3) Bu arada obd de "P0443 Evaporative Emission Control System Purge Control Valve Circuit" hatası alıyorum bunun aracın yakıt tüketimine ve bu bahsettiğim 4000 ile 5000 rpm arası problemle bi alakası varmıdır? 

 

*araçta egr iptal ve prins lpg kiti kullanmaktayım. 

 

Yorum bağlantısı
Fırat Toptaş

hata kodu egr dendirde gazteline katalizöre bir bakın derim kat tıkanmış olabilir yada gaz telinde bir sıkıntı olabilir...

Yorum bağlantısı
Mert Nazmi Serin

Katalizör mevzusu ciddi anlamda beni huylandırmaya başladı. Bi kaç farklı forumda okuduğum kadarı ile  katalizör sorunları : 

 1.emisyon testinde değerler çok yüksek çıkar veya test başarısız olur. 

2.araç çekişten çok düşer. 
3.alt devirler çok cansız olur 1500-3000 arası(dikkat edin şehiriçinde en çok kullanılan devir aralığıdır.) 
4.yakıt tüketimi artar, rampa çıkmak eziyete dönüşür. 
5.egzost sesi çok azalır. 
6.rampa yukarı çıkarken gaza yüklendiğinizde araç hızlanamaz ve gaza yüklenince şıkır şıkır ses gelir sanki katalizörün içinde bozuk para varmış gibi 
7.araç içerisinde çürük yumurta varmış gibi kokar. 

 

 Şeklinde ama bende 3. sorun hiç yok, özellikle lpg de kullanırken alt devirlerim harika durumda. Hassas gaz pedalı dokunuşları ile 2500 devire bile varmadan hatta 2000 devir civarında rahatlıkla araç bir üst vitese geçiyor düz yolda iken. Ama şu 2-4-5-6 ve özellikle 7. madde benim araçta mevcut. 7. maddede yer alan yumurta kokusu değilde aracın arka koltuklarında özelliklede güneşte kaldığında "idrar kokusu " gibi bir koku alıyorum bazı günler. Hatta bi ara bagaj havalandırma kanallarına kedi falan mı işedi diye düşünür olmuştum. 

 

Bu arada MAF ve İAT sensörlerini bugün söktüm ve metil alkol spreyliyerek iyice temizledim, uzun sürede güneş altında kurumasına izin verdim. Hata kodlarını sildim, sonuç baya tatminkar uzun zamandan sonra rampada köklediğimde TCS nin bana karşılık verdiğini gördüm. Oldukça performansı arttı ama hala eksik olan bir şeyler var araçta.

 

Yarın zaman bulabilirsem şu bobin mevzusunu test edicem. Haynes servis kitabının elini öpeceğim, adam miss gibi yazmış bobinin nasıl test edileceğini. Ve tek gerekli olan alet de avo metre. Yani artık bıktım sanayideki ustalara gidip de deneme yanılma yöntemiyle iş yapıp boş yere yedek parça alıp para bayılmaktan.   

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Katalitik konvertör performansı etkiler ama, yakıtı bu derece artırmazdı... Bence katalitik konvertör yanısıra ateşleme sistemini yeniden kontrol ettirin.. 

Yorum bağlantısı
Mert Nazmi Serin

Mehmet bey, aracın üzerindeki buji kablolarının iç direnci uzundan kısaya 9k ohm, 6.5k ohm, 6k ohm, 4.5k ohm şeklinde idi. Yanlış hatırlamıyorsam Haynes te 30k ohm altı kabul edilebilir yazıyordu.

 

Bununla beraber buji kablosunun bobine giren soketlerinde tek tük ark yanıkları olduğunu farkettim. Sanırım dia elektrik gres sürülmesi gerekliymiş. Bu özel bir gressmidir kolay bulunabilir birşey midir?

 

Bobinini bugun zamanım olursa birincil ve ikincil sarımlarının da dirençlerinin ölçeceğim Haynes te verilen değerler ile karşılaştıracağım. 

 

Bu arada sensörleri hep temizleriz ama hepimizin sanırım atladığı diğer durum ise  soketlerin ne durumda olduğu. Prins lpg kitindeki soketlerin yalıtımlarında kullanılan su karşıtı contalar vs. bizim mondeo nun soketleri yanında uzay teknolojisi gibi kalıyor :)  Bu sebepten soketleri de yine metanol ile temizlemeye başladım. Yani aklıma bu kadar parça değiştiriyoruz ama aslında arızalı olan şey parça değilde, soketlerinin içi korozyona uğradı için arızalı gibi davranan sensör ve bunun gibi elektronik kompanentler de olabilir, gibi bir düşünce sardı kafamı. 

Hatta bu soket konusunda , ömrü boyunca su ve motordaki kadar toz toprak ve sıcaklık görmeyen sol şoför kapısındaki cam kontrol anahtarlarının soketleri en güzel örnek. Bu kadar sorunsuz bir ortamda olmasına rağmen sürekli sorun çıkartmaları, mondeo nun motor kaputu altındaki soketlerin vay haline dedirtiyor insana.  

Yorum bağlantısı
Mert Nazmi Serin

Aracı az önce obd ile dtc kodlarını baktım yine , EGR , fakir karışım ve yakıt buharı yoğunlaştırma devresi hatası veriyor  :(  :angry:

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

1. evap arızası için benzin deposunda evap sistemi lazım, olmayan sisteme arıza var diyor, bizdeki modellerde evap sistemi glemedi. (benzin deposu buharını alır, emmeye yolaar, benzinci depoyu doldururken de depodan çıkan buharı alır yurtdışında)

2. 2. vitesteki hadise için, türbin hız sensörü kontrol edilmeli, hem test cihazından hem de göz ile, sol teker arkasındaki şanzıman üstündeki soketlerden

Yorum bağlantısı
Mert Nazmi Serin

1. evap arızası için benzin deposunda evap sistemi lazım, olmayan sisteme arıza var diyor, bizdeki modellerde evap sistemi glemedi. (benzin deposu buharını alır, emmeye yolaar, benzinci depoyu doldururken de depodan çıkan buharı alır yurtdışında)

2. 2. vitesteki hadise için, türbin hız sensörü kontrol edilmeli, hem test cihazından hem de göz ile, sol teker arkasındaki şanzıman üstündeki soketlerden

 

Çağlar bey, bu hız sensörü hem "ecu" ye hem bizim kadranamı sinyal gönderiyor acaba? Çünkü navigasyonla aracın kadranında yazan hız değerleri arasında 10~15 km fark görüyorum sürekli olarak. Aracın kadranı 10 15 km daha fazla gösteriyor hep. 

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Mehmet bey, aracın üzerindeki buji kablolarının iç direnci uzundan kısaya 9k ohm, 6.5k ohm, 6k ohm, 4.5k ohm şeklinde idi. Yanlış hatırlamıyorsam Haynes te 30k ohm altı kabul edilebilir yazıyordu.

 

 

Benim de, Direnç ölçme tekniği ile buji kablosu kalitesi belirleme çabam epey sürmüştü.. Sonuçta başarısız olmuştum... 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mert Nazmi Serin

türbin hız sensörü, araç hızı değil

 

Çağlar bey, sensörü buldum sonunda ama yeri çok kötü bir yerde , sanırım sol tekeri sökmeden yada lift olmadan uğraşması oldukça problemli

 

Bu arada motor çalışırken, üst yağ kapağını açtığımızda hava ve ses gelmesi normal bir durum mudur? Forumu gezerken okumuştum bu durum conta yanmış olmasının göstergelerinden biridir şeklinde. Bende havanın değilde en azından çıkan sesin videosunu çektim :)

 

http://youtu.be/XkkI1yaLVOQ

Yorum bağlantısı
Gökhan Ünal

bu İAT sensörü nedir acaba bende performanstan çok şikayetçiyim.


 

Yorum bağlantısı
Mert Nazmi Serin
(düzenlendi)

bu İAT sensörü nedir acaba bende performanstan çok şikayetçiyim.

 

İAT ( intake air temp.) emilen hava sıcaklık sensörü , MAF'tan hemen sonra gelen sensör. Borunun alt kısmında yeri. Yapısı gereği MAF kadar çabuk kirlenmediğini düşünsemde, 140bin civarına gelmiş bir araçta illaki kendisi ve soketlerinin kirlendiğini düşünerek onuda temizledim. 

 

Ama öncelikle MAF ı temizle, eğer bu güne kadar hiç temizletmediysen inanılmaz bir fark yaşarsın.  

tarihinde Mert Nazmi Serin tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Gökhan Ünal

İAT ( intake air temp.) emilen hava sıcaklık sensörü , MAF'tan hemen sonra gelen sensör. Borunun alt kısmında yeri. Yapısı gereği MAF kadar çabuk kirlenmediğini düşünsemde, 140bin civarına gelmiş bir araçta illaki kendisi ve soketlerinin kirlendiğini düşünerek onuda temizledim. 

 

Ama öncelikle MAF ı temizle, eğer bu güne kadar hiç temizletmediysen inanılmaz bir fark yaşarsın.  

MAF daha yeni temizlendi boğaz kelebeğide dahil,hego yeni değişti,kartel havalandırma hortumu yeni değişti.yarında bu sensörü söküp temizleyecem.komp değerlerim düşük çıkıyor 150psi buda 12 ye denk geliyor her silindirinki aynı.son çare pazartesi cc yaptıracam.arabamda 40 bin km dir lpgli artık sıyırmak üzereyim az kaldı.  

Yorum bağlantısı
Mert Nazmi Serin

MAF daha yeni temizlendi boğaz kelebeğide dahil,hego yeni değişti,kartel havalandırma hortumu yeni değişti.yarında bu sensörü söküp temizleyecem.komp değerlerim düşük çıkıyor 150psi buda 12 ye denk geliyor her silindirinki aynı.son çare pazartesi cc yaptıracam.arabamda 40 bin km dir lpgli artık sıyırmak üzereyim az kaldı.  

OBD den hata okuttun mu ? Zaman buldukça sensörleri saf alkol yada kaliteli yağsız kontak temizleyiciler ile kendin temizle. Ben 4-5 ay öncesi sanayide temizlettiğimde, kendi temizlediğimde aldığım kadar iyi bir sonuç almamıştım. Bunu da ya yapılan işin benim kadar ciddiye alınmış olunmamasına yada cidden sokerleride temizlemenin çok büyük fark yarattığına bağlıyorum.

 

Hego sensörü orjinal mi yan sanayimi? Bu sensörün yan sanayisini takıp sonuç alamayan, daha sonrasında eskisini temizleyerek tekrar takıp çok iyi sonuçlar almış arkadaşlar var. Komp. testlerin birbirlerine yakın değerler çıkmıssa bence hiç canını sıkma. CC yaptırmadan önce bir emisyon testi yaptır, neyin nekadar değiştiğini ve hego sensörünün cidden işe yarayıp yaramadığını anlamış olursun.

Yorum bağlantısı
Gökhan Ünal

hego sensörüm orjinal servisten 160 lira gibi bi rakama almıştım ve orada takıldı emisyonda daha 20 gün önce yapıldı bütün değerlerim normal hiç geçen bi değer yok anlamadım gitti

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

motor yağ kapağından hiçbir teşhis yapılamaz, araba Röno 12 deilse tabii

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mert Nazmi Serin

Dün, bobinle oynadım biraz :) , bobinin birincil (primer) sarım soketlerini metil alkolle iyice temizledim. Temizlemeden öncede avo metre ile de direnci ölçtüm. Ama bi türlü sabit değer okuyamadım genelde 5 te idi ama 4,5,6 arası gidip geliyordu. Sanırım biraz daha hassas bir avometre lazım bendeki  virgülden sonrasını  yani 0.5 ohm şeklinde okumuyor. Seconder kısımda ise çiftler 13.36 k ohm ile 13,70 k ohm (haynes bu şekilde ölçün demiş ama kaç arasında olması gerektiğini söylememiş). Çift olmayanlar arasında ise direnç sonsuz (yani sorun yok). Elimde 40K Voltu ölçecek yüksek voltaj probu olmadığı için bobinden çıkan elektriği ölçemedim. Ama bir arkadaşım bir proje için bu problardan almıştı. Ondan bi ara rica edip o probu alacağım.  

 

Aynı şekilde buji kablosunun bobine giren kısımlarıda tornavidanın ucuna bez sarmak kaydı ile temizledim. Çünkü dikkatli bir şekilde incelediğimde içinde küçük siyah parçacıklar mevcuttu. Bunu da "dia elektrik gress" denen malzemenin bobindeki istenmeyen arklar sayesinde yanmış olmasına bağlıyorum. Buji kablosu soketlerini tornavida ile hafiften genişletip, o şekilde monte ettim. 

 

Mondeo da soketleri incelediğimde dikkatimi çeken şey. Soketlerin aynı metalden üretilmiş olmaması. Yani araca sabit olan soket krom benzeri parlak korozyona uğramayan malzemeden ürelmişler hep, ama karşısındaki girdiği soketler ya bakır, yada prinçten üretilmiş korozyona daha yatkın metaller. Yani bir parçayı değiştirmeye karar vermeden önce bana göre kesinlikle soketlerinin temizlenmesi gerektiği düşüncesindeyim. 

Sonuç:

Motorun Sesinde ciddi azalma var. Önceden duyduğum çıkırtı sesleri inanılmaz derecede azaldı.

 

ALT DEVİRLER: Arac gaza dokunulduğu anda tepki vermeye başladı. Eskiden gaza dokunduğumda sanki böyle önce bir irkilip, yarım saniye sonra devir alırdı. Alt devirleri ciddi ciddi daha da bir güzel oldu araç inatla vites küçültmeden rampa çıkmak istiyor. 

 

ÜST DEVİRLER: şu behsettiğim gaz yememe durumunu 4000 lerden 5000 lere taşımış olduk. Artık 5000 rpm az üstündeyken tıkanıp ger kendine geliyor. :) buda iyi bir gelişme. Az daha oynarsak artık 6500 lere kadar çıkartıcaz bu sorunu :D 

 

Vakit bulduğumda eski buji kablolarınıda iyice bir metil alkol ile, dış fırçası kullanarak temizleyeceğim. Nasıl olsa sıfırını almıştım bagajda duruyor. Bozulursa falan diye bir korkum yok :D 

Yorum bağlantısı
Mert Nazmi Serin

 Sorunlara teknik bilgi desteği ve beceri ile yaklaşımınızı tebrik ediyorum. :bravo:

 

Gurur ve cesaret verici yaklaşımınız için çok teşekkür ederim. :) Amacım hem kendi sorunlarımı çözebilmek, çözerken de sebep-sonuç ilişkisini de katıp,benimle benzer sorunları yaşıyan arkadaşlara yol gösterici olmak. Açıkcası daha motoru çalıştırmadan, "araçta tüp var ondan bu sorun" , " otomatik araç zaten gitmez" yada "şunu şunu git al gel" (nereden baksanız 300 tl lik parça siparişi) gibi durumlarla karşılaşınca insan şapkasını önüne koyup, mantıklı bir şekilde araştırıp düşünmeye başlıyor.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı

Ne yazık ki ülkemizde yanlış arıza tespitinden kaynaklanan parça ve işçilik bedelleri hep araç sahiplerine yüklenir. Tamircilerimiz genelde teknik bilgiye değil de tecrübelerine itibar ederler. Ve en önemlisi her sektörde olduğu gibi otomotiv tamir sektöründe de kaliteli insan sorunu hep karşımızdadır. Her birimizin aracımızın tamiri esnasında yapılan yanlışlıklarla ilgili onlarca hikayemiz vardır. Halbuki işi teknik bilgi desteğiyle, olması gerektiği gibi yapmak o kadar da zor değil değil mi? Esas mesleğiniz olmamasına rağmen biraz çaba ve üşenmeden atılan doğru adımlarla mükemmel sonuçlara kolayca ulaşabiliyoruz.

Yorum bağlantısı
  • 8 ay sonra...
Yasin Özbek

Merhaba, aranıza yeni katıldım beş ay önce 0tomatik vites 1998 model Glx aldım, aracımda bulunan soruna yakın bir başlık ararken sizin anlatımlarınızla uyuşan şeylere rastladım.Yardımcı olabilirseniz teşekkür ederim..

Aracım yüksek devirlerde vites  geçişleri yapıyor.Aracım 135 binde lpg yok; aldığımda bu problem vardı otomotik şanzumandan kaynaklı olabilir denildi ve şanzuman açılarak bakıldı burada bir sıkıntı olmadı bakımları yapıldı ve teslim edildi. Elektrik sistemi kaynaklı olabilir denildi göz ucuyla söket ve sigortala bakıldı gaz kelebeği bezle silindi Maf sensörü spreyle temizlendi değişen olmadı en son gidilen usta bilgisayar bağladı ve test yaptı veriler olumlu, tek hata buldu 0605 Güç aktarım hatası  arızası buldu arıza kodunu silemedi ve kaynağının motor beyninden olabileğini söyleyerek Ghia o.v 99 model başka bir araçtan beyni söktü ama uyuşma olmadı aracı çalıştırmadı İmmobilezer den kaynaklı imiş  her neyse çare nedir ustam Benim aracın beyin seri numarası alıdı ve uygun beyin şu anda aktif olarak aranmaktadır. Ustamızın dediği araç kendini Spor modunda algılıyor, ekonomi modu içeriğinde algıyı tam olarak yapamıyor. Fakat düz ve uygun yol şartlarında aracım 2500 devire geldiğinde vede gaza çok az temas edilip(yüklenilmediğinde) tüm vites geçişlerini eksiksiz ve tam olarak yapıyor 100-110-km daha fazla hız yapmak istediğim de gaza yüklendiğimde araç vites küçültüyor yoğun bir motor sesiyle birlikte 3500-6000 arasında (yola göre yokuş vs) devri 2500 görmek istiyor..

Bilgi ve tecrübe eksikliğinden Şanzumanı bile indirtecek kadar bir haber olan ben uygun beyin bulunduğunda değiştirmelimiyi yoksa yapabileceğim bir şeyler varmı.. Gerçekten İstanbul da bu araçtan anlayan iyi değil çok iyi değil ordiaryus Profösör varmı yardımlarına ihtiyacım var.. Lütfen değerli görüşlerinizi esirgemeyin...

NOT: ayrıca yeni konu nasıl açılır bilgi verebilirmisiniz. Konuyu açıyorum ama gönder vb bir tuş olmadığı için konu girişi yapamıyorum saygılarımla..

Yorum bağlantısı
Mete Yaban

benim sorunum araç normal çalışıyor durdugu yerde ama araç haraket halindeyken gaza bastıgımda özellikle 3000 devire geldiğinde sanki böğürme gibi  yada birsey lakırtıyor gibi ses geliyor.Asıl ilginç olan olan araba durdugu yerde 5000-6000 devirde bile o ses yok sadece araba hareket halinde oluyor egzos sistemi sıkıntılı yoksa motorda bir sıkıntı var sizce 

Yorum bağlantısı
Mete Yaban
(düzenlendi)

benim sorunum araç normal çalışıyor durdugu yerde ama araç haraket halindeyken gaza bastıgımda özellikle 3000 devire geldiğinde sanki böğürme gibi  yada birsey lakırtıyor gibi ses geliyor.Asıl ilginç olan olan araba durdugu yerde 5000-6000 devirde bile o ses yok sadece araba hareket halinde oluyor egzos sistemi sıkıntılı yoksa motorda bir sıkıntı var sizce 

cevap verecek yokmu acaba

tarihinde Mete Yaban tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
  • 1 ay sonra...
Mert Nazmi Serin

 

 

Yürüyen bir arabanın  beynini yani ECU'sunu değiştirmek bana göre en son yapılacak iş. Bir defa otomatik bir araç aldıysanız, en önemli kural otomatik dişli kutusu yağının ne durumda olduğudur.  Emin olun neredeyse hiç bir servis büyük bir problem olmadıkça değiştirmez yada açıp ne durumda olduğuna bakmaz bile. Bu sebepten öncelikle hiç bir iş yapmadan bu yağın durumu kontrol edilmeli ve aracın yaşı intibari ile bence kesinlikle değiştirilmeli. Altı üstü uyduruk bir yağın araca ne kadar etki ettiğini fark edince emin olun çok şaşıracaksınız. Bu işlemi de mümkünse otomatik dişli kutusu tamiri yapan bir yere  yaptırınız. Zira otomatik dişli kutusu yağı seviye kontrölünün bi kaç inceliği bulunmakta, öyle motor yağına bakar gibi bakılmıyor ne yazık ki. 

 

Yukarıdaki işlemlerden bir kaç gün sonra, kaput altındaki sigorta kutusunu açıp, mor renkli 3 Amperlik sigortayı çıkarıp, bir yarım saat bekleyin. Bu aracın hatta kodu ve ECU deki yer alan tüm bilgileri fabrika çıkış haline getirip sıfırlayacaktır. Ve muhtemelen o silinemeyen hata da gidicek. Sigortayı geri takıp aracınızı çalıştırdığınızda ilk bi kaç saat boyunca özellikle rolantisinin biraz saçmalaması normal bir durum. Aracın motorunun biraz ısınmasına izin verdikten sonra rahat rahat aracı zorlayıp test edebilirsiniz. Ama aracın yolda gidişini görmeniz gerekiyor :) Sanki ne yaptığını bilmeyen enerji dolu bir motorunuz oluyor. :)  Gerekli verileri sensörlerden toplayan ECU normale dönüp araç çalışması gereken optimum hale gelmesi 1 -2 günü bulabilir. Bundan sonrasında da hala hoşunuza gitmeyen birşeyler var ise , öncelikle obd cihazı ile bakıp , başka sorunlara yönelmenizde fayda var. 

 

Maf sensörünü söküp evde kendiniz de temizleyebilirsiniz, zira sadece maf sensörünü değil maf sensörünün soketlerini de temizlemek çok önemli. Soket korozatif olduktan sonra sensör temiz olmuş çok bir anlamı oluyor :)

 

Bu arada bende bu sensör işleriyle uğraşmayalı 1 yıl olmuş, boş bir zamanda söküp güzelcene bir temizleyeyim :) 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...