Mahmut Sayar 31 Ağustos 2013 Paylaş 31 Ağustos 2013 Şehirler arası yollarda ve özellikle çok şeritli otobanlarda yolu sürekli içten almak yolu kısaltır mı merak ediyorum. Ankara-İstanbul arası araç kullanırken bazı sürücüler virajı içten almak için şeritlerde birden dörde, dörtten bire sürekli slalom halindeler, Formula 1'de de görüyoruz hızı korumak adına virajı dıştan içe almak mantıklı ama dört şerit birden değiştirmek km bazında bir avantaj sağlar mı? Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran 31 Ağustos 2013 Paylaş 31 Ağustos 2013 Valla bence attığın taş ürküttüğün kurbağaya değmez 19 Yorum bağlantısı
Erdem Bozkurt 31 Ağustos 2013 Paylaş 31 Ağustos 2013 100-110 gıderken sıkıntı olmazda 200-250 yapıyorsa aracınız o zaman degerlendırmek lazım ozellıkle hız korumu Yorum bağlantısı
Ali Deniz 31 Ağustos 2013 Paylaş 31 Ağustos 2013 Her ne kadar 4 şerit birden değiştirmenin doğru olmadığını düşünsem de buradaki amaç yolu kısaltmak değil, dönüş açısını düşürerek virajlara daha yüksek hızla girebilmek olsa gerek.. 6 Yorum bağlantısı
Mehmet Gülle 31 Ağustos 2013 Paylaş 31 Ağustos 2013 yok abi ya hiç zannetmiyorum ki lastiğin ömründen aldığın yanına kar kalır öyle olsa tırcılar namusuma yolda nasıl giderler biliyon mu adamlar 1 km yol kısaltmak için bataklığın içinden geçtikleri oluyor Yorum bağlantısı
Oğuzhan Deniz 31 Ağustos 2013 Paylaş 31 Ağustos 2013 Onu düşünerek araba kullanan varsa satsın arabayı trene binsin. Ayrıca 140-150 ile otobanda virajı almak için iki üç şerit değiştirenler de ya viraj dönmeyi bilmiyordur ya da arabası kötü durumdadır. Senin ya saatin ya da hız göstergen bozuk. Düz gideceğim diye dere tepe düz mü gidiyorsun? Böyle bir şey mümkün olabilir mi? Mümkün olduğunca şerit değiştirmeden düz gitmekten bahsettiği rahatlıkla anlaşılır. Yorum bağlantısı
Oğuzhan Deniz 31 Ağustos 2013 Paylaş 31 Ağustos 2013 Ziya Paşa "melali anlamayan nesle aşina değiliz" der bilir misin? Bilmem bir eksikliğini görmedim de. Kastettiğin ne peki? Yorum bağlantısı
Görkem Azizoğlu 31 Ağustos 2013 Paylaş 31 Ağustos 2013 Direksiyonu ne kadar düz tutarsanız o kadar çabuk gidersiniz. Benim uzun yoldan geliş süreme göre kimse hız limitini aşmadığıma inanmıyor. Kusura bakmayın tam anlayamadım ama virajlara sürekli içten girerek daha çabuk mu hedefe ulaşıyorsunuz yani? Yorum bağlantısı
Selçuk Bakış 31 Ağustos 2013 Paylaş 31 Ağustos 2013 kısaltacağını sanmam, belki çok uzun mesafede olabilir oda en fazla 300 bilemedin 500 m , bunu yapanlar adrenalin için yapabilir, benim gibi mesela tabi yüksek hızla duble yolda Yorum bağlantısı
Evren Erakçora 31 Ağustos 2013 Paylaş 31 Ağustos 2013 Hacım ralli yapmıyorsun, kafana göre şerit değiştirir mi Yorum bağlantısı
Görkem Azizoğlu 31 Ağustos 2013 Paylaş 31 Ağustos 2013 Aracın dik ve ileri giden ivmesine mümkün olduğu kadar az yanal ivmenin bileşkesini aldıracaksınız. Daha fazla gaz vermek ya da yavaşlamak çok azalacak. Bunun seyahat süresini kısaltması çok garip. O zaman kayda değer bir km tasarrufu var diyebilir miyiz? Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran 31 Ağustos 2013 Paylaş 31 Ağustos 2013 Bunun seyahat süresini kısaltması çok garip. O zaman kayda değer bir km tasarrufu var diyebilir miyiz? Yok böyle bişey ya.. Sen bildiğin gibi gitmeye devam et Bahsedilen şekilde araç kullanmış olsan 100 km de 100 mt bile karın olmaz.. Virajdayken direksiyonu gereğinden fazla bükerseniz CC açık değilse farkında olmadan hızınızı azaltmış oluyorsunuz, CC açık ise hızı korumak için daha fazla gaz vermek zorunda kalıyor. Her türlü tasarruf sağlıyor direksiyonu düz tutmak, sağa sola ivmelenip kayıp vermiyorsunuz. Bu dediğin yol müsaitse oluyor tabi.. Yorum bağlantısı
Ali Özgen 31 Ağustos 2013 Paylaş 31 Ağustos 2013 3 şeritli bir otoyolda dış şeritle iç şerit arasında her virajda bir kaç metre fark olur. Sürekli virajı içeriden alınca yol tabii ki kısalır. Ancak bu anlamlı bir miktarda kısalma sağlamaz. Sonuçta saate 120 km hızla giderken saniyede 33 metre yol kat ediliyor. Yorum bağlantısı
Mehmet Gülle 31 Ağustos 2013 Paylaş 31 Ağustos 2013 aklıma 1500 metre engelli koşu geldi saçma mı bilmiyorum da o zaman 1 numaralı kulvardan başlayan başlayan atlet her durumda yarışı kazanmalı içten alıyor çünkü Yorum bağlantısı
Görkem Azizoğlu 31 Ağustos 2013 Paylaş 31 Ağustos 2013 Virajdayken direksiyonu gereğinden fazla bükerseniz CC açık değilse farkında olmadan hızınızı azaltmış oluyorsunuz, CC açık ise hızı korumak için daha fazla gaz vermek zorunda kalıyor. Her türlü tasarruf sağlıyor direksiyonu düz tutmak, sağa sola ivmelenip kayıp vermiyorsunuz. Ama viraja sürekli içten girerek elde edilen km tasarrufu çok büyük bir şey değil bence. Yani sürekli şeridimde gidip virajın içi dışı önemsiz olarak daima 90 km hızda gitsem kaybım sadece momenti dengelemek için verdiğim gaz olur. E sürekli 90km de kalmayı garanti edip şeridimde gitsem, virajları içten dönen birine göre çok fark yemem bana mantıksız geldi. 1 Yorum bağlantısı
Aydın Akdeniz 31 Ağustos 2013 Paylaş 31 Ağustos 2013 bende hızlı giderken araba savurur düşüncesiyle yada çok dalar düşüncesiyle genişten alırım hep Yorum bağlantısı
Nihat Palolu 31 Ağustos 2013 Paylaş 31 Ağustos 2013 Viraj içi kullanmak yolu kısaltmaz. Çünkü başladığınız noktaya geri dönmüyorsunuz. Viraja girmeden yolu ortalayıp düz gitmek yolu kısaltır, öyle bir yol da zaten yok. Yorum bağlantısı
Mehmet Gülle 31 Ağustos 2013 Paylaş 31 Ağustos 2013 Eksikliğini hissetseydin bilirdin zaten. İronik bir ifadeydi, Muratla daha önceki konuşmalarımıza istinaden söyledim. Yolun dışından tarladan gidebileceği ihtimaline prim verdiğimden değil yani. Arkadan başlıyor ama. evet doğru o zaman kısaltıyor ki geriden başlatıyorlar deriz kanıt olur değil mi Yorum bağlantısı
Coşkun Biçer 31 Ağustos 2013 Paylaş 31 Ağustos 2013 aklıma 1500 metre engelli koşu geldi saçma mı bilmiyorum da o zaman 1 numaralı kulvardan başlayan başlayan atlet her durumda yarışı kazanmalı içten alıyor çünkü Bir zamanlar atletizim yapmistim 1 numarali kulvardakinin avantajini ortadan kaldirmak icin diger kulvardakiler daha onde baslar. fakat 1500m,de degil 200, 400, 800 m,lerde icte kalan daha az mesafe kaydeder bunun esitlemek icin diger atletler daha ileride baslar, fakat atletizimde virajlar(donusler) hep aynin yone dogrudur.Ama konu otobana gelince sagl,i sol,lu yolda sag virajdan cikip yolu capraz 2 veya daha fazla seridi gecip sol seride girmek bilemiyorum mantiken daha az km yapiyormus gibi gozuksede pratikte ? yani yolu capraz gecerken katedilen mesafeyide katarsak cok bir avantaj saglamaz. Sagliyacagi tek sey dez avantaj oda hem kendi, hem trafikte seyahat eden diger araclar icin yaratigi tehlikedir. 1 Yorum bağlantısı
Mahmut Sayar 31 Ağustos 2013 Yazar Paylaş 31 Ağustos 2013 Ben de teknik yönden çok çok cüzi bir avantajı olduğunu düşünüyorum, 1000 km'de belki 1-2 km lakin sanki bazı sürücülerde böyle bir algı var gibi, otoyolların viraj açıları malum 100-120 km gibi hızlar için şerit değiştirmeye gerek kalmıyor, kamyon önüne atlayan oradan sol şeride zıplayanların gayesi virajı rahat dönmekten öte gibi. 1 Yorum bağlantısı
Bülent Candan 1 Eylül 2013 Paylaş 1 Eylül 2013 (düzenlendi) Viraj içi yarıçapı 300 m, viraj dışı 310m ve çemberin 20 derecesi katedilecekse; Viraj içi yol = pi.2.r.açı/360 = pi.2.300.20/360 = 330.pi =~ 1000m Viraj dışı yol = pi.2.310.20/360 = 345.pi =~ 1090m Yol farkı = 1090-1000= 90 metre olur. Örnek bir hesaplamadır... 1 Eylül 2013 tarihinde Bülent Candan tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Furkan Avcı 1 Eylül 2013 Paylaş 1 Eylül 2013 Viraj içi yarıçapı 300 m, viraj dışı 310m ve çemberin 20 derecesi katedilecekse; Viraj içi yol = pi.2.r.açı/360 = pi.2.300.20/360 = 330.pi =~ 1000m Viraj dışı yol = pi.2.310.20/360 = 345.pi =~ 1090m Yol farkı = 1090-1000= 90 metre olur. Örnek bir hesaplamadır... 1000 metrede 90 metre olsaydı çok iyi kısaltma olurdu ama hesabınız yanlış. Viraj içi 104.5 metre, dışı ise 108.1 metre yani vark 3.6 mt. Yolu kısaltacam diye ha bire şerit değiştirmekte cabası. Bu kısaltmaya göre 10.000 km yol gidilecekse denemeye değer Yorum bağlantısı
Can Çeralp 1 Eylül 2013 Paylaş 1 Eylül 2013 Viraj içi yarıçapı 300 m, viraj dışı 310m ve çemberin 20 derecesi katedilecekse; Viraj içi yol = pi.2.r.açı/360 = pi.2.300.20/360 = 330.pi =~ 1000m Viraj dışı yol = pi.2.310.20/360 = 345.pi =~ 1090m Yol farkı = 1090-1000= 90 metre olur. Örnek bir hesaplamadır... Merak ettim, hesapladım; bu tanıma göre 10 metre genişliğinde bir yol var (1 şerit 2.55mt, yani 4 şeritli bir viraj) ve bir tam çemberin 20/360'ı yani 18'de 1'i gibi küçücük bir dilim kat ediliyor. Kol saatinize bakarsanız 2 "saat"in arası çemberin 1/12'si kadar, bahsettiğimiz viraj bundan da ufak, dolayısıyla neredeyse ortada bir "viraj" yok diyebiliriz Bu kadar küçük bir çember parçasının 1 km olması da viraj gibi değil de yolun yavaş yavaş bükülmesi gibi açıklanabilir ve ancak Google Earth'ten görünebilir. Daha ne hissedilebilir bir viraj tasarlamak için iç ve dış çember yarıçaplarının 2 basamaklı sayıları geçmemesi gerekiyor sanırım. Şimdi esas konuya gelelim; kimilerimiz zamandan bahsetmiş, kimilerimiz de yolun kısalmasından bahsetmiş. Neyseki hepimiz Formula 1 araçlarının nasıl viraj aldığını ve bunun mantığını az çok biliyoruz. Asgari yolu veren limit grafiği ile azami hızı gösteren grafiklerin tepe (ya da dip de denir grafik ters duruyorsa) yaptıkları noktanın türevini alıp kazancı "zaman" olarak alırsanız ortaya çıkan düz grafik ortalama hız ve ortalama yol boyunu verir. Bunu viraj açısına göre diferansiyel ederseniz de yolun kuş bakışı grafiğinin üzerine tam oturan bir eğri elde edersiniz. Bu eğri ne en kısa yolu gitmenizi sağlar ne de en yüksek hıza ulaşmanızı sağlar ama viraja giriş, virajda kalış ve virajdan çıkış anlarında "toplamda" en az "zamanı" harcamınıza yarar. Adı Apex eğrisidir. Teknik olarak asgari savrulmayı ve virajın giriş-çıkışlarına düzlükten mümkün olan en çok miktarda yolu ekleyerek denklemi öyle çözmeyi gerektirir. Buna göre de viraja girmeden önce düzlüğün bir kısmında manevraya başlanır, virajın orta (önceki ve sonraki düzlüklerin boyu farklıysa tam orta olmayabilir) noktasına gelindiğinde en iç noktaya ulaşılır ve sonra yine düzlükte bitecek şekilde dışarı doğru çıkılır. Buna göre direksiyonun bükülme açısı küçülmüş ama bükülme süresi uzamıştır. Bunu olması gerekenden çok yaparsanız X eksenindeki (dönüşten doğan) ivmeniz azalır, olması gerekenden kısa yaparsanız da y eksenindeki (düz hali temsil eden) ivmeniz azalmaya başlar. Önemli olan viraja en hızlı girişi yapıp, orta noktada asgrai yavaşlayıp sonra virajın dışına ya da içine savrulmayacak şekilde en yüksek X-Y (yani hem düz yöne hem de bir miktar dönüş yönüne) ivmesini bulmaktır. Bu yüzden Apex eğrisinin takip edildiği bir virajdan en yüksek ivme ile çıkılabilir ve kolayca zaman kazanılabilir. 1 Yorum bağlantısı
Bülent Candan 1 Eylül 2013 Paylaş 1 Eylül 2013 1000 metrede 90 metre olsaydı çok iyi kısaltma olurdu ama hesabınız yanlış. Viraj içi 104.5 metre, dışı ise 108.1 metre yani vark 3.6 mt. Yolu kısaltacam diye ha bire şerit değiştirmekte cabası. Bu kısaltmaya göre 10.000 km yol gidilecekse denemeye değer Bölme hatası yapmışım. Hesaplamayı düzeltiğiniz için teşekkürler. Yorum bağlantısı
Recommended Posts