İçeriğe Yönlendir

Viraj Içi Kullanmak Yolu Kısaltır Mı?


Mahmut Sayar

Recommended Posts

Bülent Candan
(düzenlendi)

Işlem hatası yaptığım için özür dilerim. Örnek hesaplama aşağıdadır;

Viraj içi yarıçapı 300 m, viraj dışı 310m ve çemberin 20 derecesi katedilecekse;

Viraj içi yol = pi.2.r.açı/360 = pi.2.300.20/360

= 33,33.pi =~ 104,5m

Viraj dışı yol = pi.2.310.20/360

= 34,5.pi =~ 108,1 m

Yol farkı = 108,1-104,5= 3,6 metre olur.

Örnek bir hesaplamadır...

tarihinde Bülent Candan tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Caglayan Celiker

çok şeritli bir yolda, viraj içinde gideceğim diye yapacağınız manevraları engelleyecek başka araçlar yoksa: yolda kısalır, yakıtta azalır. ancak uygulamada viraj içi alacağım diye yapacağınız frenler, yakıt tüketimini azaltmak şöyle dursun, arttırabilir bile. başlığa soruluş amacını bilmeden verilecek cevap; "EVET". ama dünyanın en pahalı yakıtını kullanan bir ülke için, yakıt tüketimini hesaba katmadan bu konuda hakkında yorum yapacak bir sürücü ciddi anlamda zengin olmalı.

Yorum bağlantısı
Bülent Candan

Diğer bir değişle, yukarıdaki hesaba göre; her 100 metrede ~4 metre yani %4 avantajlı olursunuz.

Viraj senaryosu (yarıçapı, virajda gidilen yol yani taranan açı miktarı) değiştikçe virajda avantajlı olursunuz.

Yorum bağlantısı
Aydın Perçem

Şehirler arası yollarda ve özellikle çok şeritli otobanlarda yolu sürekli içten almak yolu kısaltır mı merak ediyorum. Ankara-İstanbul arası araç kullanırken bazı sürücüler virajı içten almak için şeritlerde birden dörde, dörtten bire sürekli slalom halindeler, Formula 1'de de görüyoruz hızı korumak adına virajı dıştan içe almak mantıklı ama dört şerit birden değiştirmek km bazında bir avantaj sağlar mı?

:)

Yorum bağlantısı
Engin Özarı

Bu yöntemi bende yapıyorum. Ama yapmamdaki amaç;

Yolun açısını içten alarak(Yol Boşsa) arabanın süratini düşürmeden aynı hızla viraja girmek, dolayısıyla merkez kaç kuvvetine bağlı savrulma direncini azaltmak. 

Yol eğimine göre aracın  nekadar iç açısını açarsanız  veya büyültürseniz merkezkaç kuvvetinin etkisini o kadar azaltmış olursunuz. Öbür türlü kuvveti düşürmek için ivmeyi yani hızı azaltmak gerekir. 

Yorum bağlantısı
Ahmet Taşkın
(düzenlendi)

Mazot alınca kilometreyi sıfırlarım. Her nasılsa eve gelince bazen 11.8 bazen de 12.0 km yol yapıyorum.

tarihinde Ahmet Taşkın tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Bir büyük tekerlekli , biir de küçük tekerlekli bisiklet var. Her ikisine de eş değer dinamo bağlanıyor. İkisi de aynı hızda giderken , hangisi daha fazla ışık üretir? Aynı mı olur? :)

Yorum bağlantısı
Furkan Avcı

Bir büyük tekerlekli , biir de küçük tekerlekli bisiklet var. Her ikisine de eş değer dinamo bağlanıyor. İkisi de aynı hızda giderken , hangisi daha fazla ışık üretir? Aynı mı olur? :)

Küçük tekerlekte ki dinamo daha çok tur atar.

Yorum bağlantısı
Fatih Ada
(düzenlendi)

Şehirler arası yollarda ve özellikle çok şeritli otobanlarda yolu sürekli içten almak yolu kısaltır mı merak ediyorum. Ankara-İstanbul arası araç kullanırken bazı sürücüler virajı içten almak için şeritlerde birden dörde, dörtten bire sürekli slalom halindeler, Formula 1'de de görüyoruz hızı korumak adına virajı dıştan içe almak mantıklı ama dört şerit birden değiştirmek km bazında bir avantaj sağlar mı?

 

Sorunun cevabı Dönüş çapı küçüldüğü için evet km olarak yol kısalır fakat aldığın risk ve diğer sürücülere yaşatacağın riske değmez..

tarihinde Fatih Ada tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı

Virajları içerden alırken ne yakıtı ne de yolun kısalmasını düşünmüştüm bugüne kadar. Tek amacım aracın dengesini bozmadan, mümkün olduğunca,fren pedalına dokunmadan, gaz pedalına daha fazla basıp aracı toparlamaya ihtiyaç sağlamayacak şekilde, direksiyona yumuşak harektlerle viraj aldırmaktı. Yukardaki mesajlardaki mühendislik hesaplarını görünce, teoremleri okuyunca farkında olmadan ne çok hesap yapıyormuşum dedim:)

Bu kadar basit bir konu başlığına, bu kadar kafa yorup hesaplamalarıyla katkıda bulunan arkadaşlara teşekkür ederim. Yazanın, okuyana değer verdiği cevaplar olmuş. Güzel sonuçlara varılmış.

Saygılarımla.

Yorum bağlantısı
İ.Göksel Yaman

3 sayfa olmuş kayda değer bir sonuç yok. Ben test etmiş biri olarak açıklayayım.

110km. Sabit hız ile arka arka arkaya giden araçlardan biri, Viraj içlerine girmek için direksiyon hareketi yaptığında öndeki araç mesafeyi açıyor. Viraj içine giren araç uzun ve keskin bir viraj ise öndeki arabayı yakalıyabiliyor. Az açılı virajlarda, tam tersine kayıp yaşıyor. Yani hep aynı kapıya çıkıyor

Yorum bağlantısı
Serhat Çerçi

   Bildiğimiz gibi virajlarda esas olan noktalar viraja girmeden önce fren vs ile uygun hıza düşüp virajda zorunlu olmadıkça  fren yapmamak, bakabileceğimiz en uzak noktaya bakarak  virajda apeksi tutturmaya çalışmak ve hızlanacaksak viraj çizgisini düzleştirdikten sonra gaza basmaktır. Tabi bundan daha da önemli olan şey trafikte tek olmadığımızı bilmek ve güvenli sürüşten ödün vermemek...

 

  Formula araçlarının viraj dönme tekniklerini birebir olarak günlük kullanım araçlarına uygulamak her zaman doğru olmaz. Bunun sebebi rally ve formula araçlarının oversteer ; normal araçların ise understeer ağırlıklı olarak tasarlanmış olması. Formula araçları ile girilen virajlarda oversteer bazlı yürüyen aksam dinamikleri nedeniyle araç direksiyon açısından kaynaklı yavaşlama eğilimine girmez, bu durumda arka taraf ön tarafı geçmeye çalışır; profesyonel sürücüler bunu önlemek için sol ayak freni ya da heel&toe gibi teknikler kullanarak spini önlerken de hızdan olabildiği kadar az kayıp verirler. Understeer ağırlıklı tasarıma sahip olan günlük araçlar ise virajlarda direksiyon açısına paralel olarak yavaşlarlar, bu araçların daha güvenli viraj dönebilmelerine  katkıda bulunur, spin atma eşiklerini yükseltir. Araçlarımız formula araçları gibi tasarlansaydı, çok küçük hatalarla virajlarda spin atardık.

Yorum bağlantısı
Alper Demir

Ankara - İstanbul otobanında fren yapmayı gerektirecek bir viraj yok.

Tamda bunu diyecektim. Viraj sayısı ve rampalar ana etkenler ve belirleyici bu bence.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Ankara - İstanbul otobanında fren yapmayı gerektirecek bir viraj yok.

sokağa çıkma yasağı olan bir günde mi? viraj yoksa da, gerektirecek acemi sürücü çok

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Küçük tekerlekte ki dinamo daha çok tur atar.

 

Dİnamonun tekerlek yanağında olduğunu hatırlatayım, yani bisiklet ne kadar yol alıyorsa dinamo o kadar dönüyor. :)

Yorum bağlantısı
Ahmet Kapdan

Kısaltır.Ancak bundan sonra cevaplanması gereken soru; atılan taş ürkütülen kuşa değer mi?

Yorum bağlantısı
Fatih Ada

3 sayfa olmuş kayda değer bir sonuç yok. Ben test etmiş biri olarak açıklayayım.

110km. Sabit hız ile arka arka arkaya giden araçlardan biri, Viraj içlerine girmek için direksiyon hareketi yaptığında öndeki araç mesafeyi açıyor. Viraj içine giren araç uzun ve keskin bir viraj ise öndeki arabayı yakalıyabiliyor. Az açılı virajlarda, tam tersine kayıp yaşıyor. Yani hep aynı kapıya çıkıyor

 

 

Kayda değer bişey yok derken :D bilimsel olarak yazdık ya yukarı daha ne diyelim :D

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
İ.Göksel Yaman

Kayda değer bişey yok derken :D bilimsel olarak yazdık ya yukarı daha ne diyelim :D

Enee görmemişim ya laaa :p kuş, ürkütme falan derken konu kopmuş sandım.
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

3 sayfa olmuş kayda değer bir sonuç yok. Ben test etmiş biri olarak açıklayayım.

110km. Sabit hız ile arka arka arkaya giden araçlardan biri, Viraj içlerine girmek için direksiyon hareketi yaptığında öndeki araç mesafeyi açıyor. Viraj içine giren araç uzun ve keskin bir viraj ise öndeki arabayı yakalıyabiliyor. Az açılı virajlarda, tam tersine kayıp yaşıyor. Yani hep aynı kapıya çıkıyor

 

rüzgar koridoru işi olmasın o?

Yorum bağlantısı
Serhat Çerçi

110km. Sabit hız ile arka arka arkaya giden araçlardan biri, Viraj içlerine girmek için direksiyon hareketi yaptığında öndeki araç mesafeyi açıyor. Viraj içine giren araç uzun ve keskin bir viraj ise öndeki arabayı yakalıyabiliyor. Az açılı virajlarda, tam tersine kayıp yaşıyor. Yani hep aynı kapıya çıkıyor

 

Sabit hızlarda giderken daha erken virajdan çıkmak tamamıyla içten ya da dıştan gitmekle ilgili değil apex denen ideal viraj çizgisini tutturmakla ilgili. Bu çizgi çoğu zaman iç-dış karması oluyor. Hız sabitleme açık bile olsa araca uygulanan yanal kuvvet en az apex üzerinde gerçekleşiyor, bu da  merkezkaç etkisiyle gerçekleşecek doğrusal hız kaybının daha az olmasını sağlıyor.

Yorum bağlantısı
Mahmut Sayar

2900 km de yaklaşık 25 km yol kısalıyor. ( iç anadolu, karadeniz karmasinda )

% 1-1,5 civarı eder ki İstanbul-Ankara arası trafik yoğunluğuna göre sayacım 3-4 km oynama yapıyor. Sivas-Ankara ise bu sene on kere git-gel yapmama rağmen evden eve hep 550 km belki metre kısmı farketmekde, virajlar, bozuk satıhlar artık ezberde olduğu ve de duble olması farkı engelliyor sanırım.

Yakıt tasarrufu, araç hakimiyeti vs bilinen şeyler zaten ben teknik kısmını merak ediyordum arkadaşlar sağolsun bilimsel ifade etmişler.

İdrak ettiğim; teorikte %3 & pratikte %1 + kaza tehlikesi :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Emin Önal

2900 km de yaklaşık 25 km yol kısalıyor. ( iç anadolu, karadeniz karmasinda )

Bu konuyu biryerlerde konustugumuzu hatırlıyorum abi.Rize dönüşü idi galiba 1/1 test etmiştin..
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Evet Emin. İki kere olabildiğince dikkat edip test ettim. Yaklaşık bu km ler çıktı hep.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...