Ertan Çabuk 2 Eylül 2013 Paylaş 2 Eylül 2013 MAtematik her zaman bunu onaylamıştır. Çap küçüldüğünde çevre ve doğal olarak aynı açıya bakan yayların uzunluğu da kısalır. Formula 1 yarışlarında belirli turların neticesinde yolda oluşan izlere yukarıdan bakıldığında da bu açıkça görülebilmektedir. 1 Yorum bağlantısı
Nihat Palolu 2 Eylül 2013 Paylaş 2 Eylül 2013 O viraj senin bu viraj benim diyerek yol alırken her virajı içten alacağım diye yolda zikzak çizerek gitmek mesafeyi ne kadar uzatıyor acaba? Yorum bağlantısı
Ertan Çabuk 2 Eylül 2013 Paylaş 2 Eylül 2013 Virajı dıştan içeri girerek almak mesafeyi kısaltır. Ancak görüş açısının kısalması, arkada seyredenler için barındırdığı tehlike gibi riskleri vardır. Virajı içten alma esnasında arabayı kopardığınızda toplamanız zor olacaktır. Virajı dışarıdan içeri girerek almak merkezkaç kuvvetini de azaltır diye biliyorum. Ancak sadece içeriden almak ise bu kuvveti artıracaktır. böyle de bir faydası vardır. Yorum bağlantısı
Sami Aktaş 11 Kasım 2013 Paylaş 11 Kasım 2013 Bu hem yolu kısaltır hemde aracın mümkün olan en yüksek hızda en güvenli şekilde viraja girip en hızlı şekilde virajdan çıkmasını sağlar...Ayrıca çok zevklidir...Tabi trafiğe kapalı pistlerde denemek lazım... F1 araçlarının pist üzerindeki yarış çizgilerini bilirsiniz...O çizgiyi kaçıran ya çok yavaşlamak zorunda kalır yada spin atar dolayısıyla saniye kaybeder...Fizikteki ''yol'' ile ''yerdeğiştirme'' kavramlarını açıklarken kullanılabilecek güzel bir örnek... Alınan mesafe bir nevi ''kuş uçuşu'' mesafeye yaklaşıyor... 1 Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban 11 Kasım 2013 Paylaş 11 Kasım 2013 Okul yıllarımda bu konu ilgimi çektiği için fizik hocamı sıkıştırmıştım..1994 yılıydı ,konu otomobil olunca unutulmuyor demekki..Özetle Virajda emniyetli dönüş için F1 pilotları kiriş atma yani dönülen virajın yarıçapını büyütme durumunu gerçekleştirme peşindedir.Bunu virajlarda dışarıdan içeriye mümkün olduğunca düz bir hat çizerek yaparlar,merkezkaç kuvvetini küçültmek daha iyi zaman yapmak ve dönüş emniyetini sağlama için gereklidir. Amaç kiriş atarak mümkün olduğunca büyük bir çember yarıçapı oluşturmaktır F=m.v2/r F: merkezkaç kuvveti (aracın virajda yarıçap merkezi dışına doğru iten kuvvet) m:Araç ağırlığı v:Hız r: Yarıçap (dönülen viraj yarıçapı) Formulde görüldüğü üzere araç kütlesi değişken olamayacağına göre ya daha düşük hız,yada daha büyük yarıçap araca etkiyen merkezkaç kuvvetini azaltabilir..Savuran kuvvetin hızın karesiyle doğru orantılı olması en etkin kuvvetin hız sebebiyle oluştuğunu göstermekte. Paintte çizmeye çalıştım durumu izah etmeye yardımcı olsun diye. r1=virajın iç yarıçapı r2=virajın dış yarıçapı r3=dışarıdan içeriye kiriş atılarak oluşturulan büyük yarıçap... Düz hat izlemek ( kiriş atmak ) dev bir çemberin içerisinde yol almaya eşdeğer sayılır 1 Yorum bağlantısı
Evren Erakçora 11 Kasım 2013 Paylaş 11 Kasım 2013 (düzenlendi) mv2/r = mgk olduğundan iki taraftan m ler gider. Kütleye bağlı değildir. Fakat gerçek yaşamda başka faktörler de devreye girdiğinden kütle önemlidir. 11 Kasım 2013 tarihinde Evren Erakçora tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Mustafa Egirdir 12 Kasım 2013 Paylaş 12 Kasım 2013 Arkadaş şahidim. Olmadı seninle de gideriz Kilometre eksiksiz sayıyor ama varışım çabuk oluyor. Millet basıyor 180-200 ortalama hız 80 falan gözüküyor, ben ortalamayı gördüğüm maksimum hıza çok yakın tutuyorum. Bana göre sizin aracın tek açıklaması var oda şudur lastik yanak ölçüleriniz veya jant ebatlarınız orjinalden farklıdır. Kadranınız hızınızı hatalı gösteriyordur.Bahsettiğiniz şekilde fizik ötesi bir yolculuk yapmış oluyorsunuz Yorum bağlantısı
Hasan Aksüt 12 Kasım 2013 Paylaş 12 Kasım 2013 Bu hem yolu kısaltır hemde aracın mümkün olan en yüksek hızda en güvenli şekilde viraja girip en hızlı şekilde virajdan çıkmasını sağlar...Ayrıca çok zevklidir...Tabi trafiğe kapalı pistlerde denemek lazım... F1 araçlarının pist üzerindeki yarış çizgilerini bilirsiniz...O çizgiyi kaçıran ya çok yavaşlamak zorunda kalır yada spin atar dolayısıyla saniye kaybeder...Fizikteki ''yol'' ile ''yerdeğiştirme'' kavramlarını açıklarken kullanılabilecek güzel bir örnek... Alınan mesafe bir nevi ''kuş uçuşu'' mesafeye yaklaşıyor... Eğer amaç hızlı gitmekse kesinlikle katılıyorum. Ama en güvenli şekilde (hatta konforlu) bir yolculuk için şerit değişitirmemek gerekir. Yorum bağlantısı
Safak Acar 12 Kasım 2013 Paylaş 12 Kasım 2013 Murat biraz garip geldi ( stabil.. sen 130km hızla gidicen ben 200km hızla Sen benden önce varıcan? imkansız iste şerit değiştir ister değiştirme 200le giden her türlü önce varır (yol acıksa) Yorum bağlantısı
Emre Köksal 12 Kasım 2013 Paylaş 12 Kasım 2013 Ben bu olayi cogu zaman trafige gore uyguluyorum.. Uygulama sebeplerimden en buyugu can sikintisini gidermesi ve keyif vermesi... Ayrica aracta birileri varsa savurmadan ayni hizla girisle cikisi esitlemek... Keyifli bir mesgale ve tek soforlu uzun yolculuklarda uyku aciyor:) Yorum bağlantısı
Yiğitcan Coşar 12 Kasım 2013 Paylaş 12 Kasım 2013 Bende çok yaparım yol müsait olduğu taktirde. Bu daha önce pist buluşması konusunda geçen muhabbet. Apex çizgisi diye bahsedilmişti orada... Amaç yol kısaltmak değildir. Kimsenin orada yol kısalıyor mu uzuyor mu düşüncesi olduğunu sanmıyorum. Ben araç içindekilerin keza kendimde dahil merkez kaç kuvvetinden daha az etkilenmesi için daha stabil bir sürüş karakteri için öyle kullanıyorum. Amaç Murat'ın da sözünü ettiği gibi direksiyonu mümkün olduğunca az hareket ettirip daha düz bir çizgide gidebilmek. Her ne kadar kısa vadede fark yaratmasa da, uzun vade de lastiklerin aşınmasına ve aracın taşıyıcı elemanlarının daha az yorulmasına sebep vereceğini düşünüyorum. Çok düşük hızlarda otobanda bir işe yaramaz ama duble yollarda düşük hızda da yaparım. Tabiki tek şart "yolun müsait olması"! 1 Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban 13 Kasım 2013 Paylaş 13 Kasım 2013 ben gidiyorum... focusu da yakarsın artık 1 Yorum bağlantısı
Ruhan Sorgun 14 Kasım 2013 Paylaş 14 Kasım 2013 focusu da yakarsın artık yooo, ciddiye bile almadım 1 Yorum bağlantısı
Recommended Posts