İçeriğe Yönlendir

0-100 Değerinin Hayatınızdaki Yeri


Fatih Aydın

Recommended Posts

Cihangir Elbasan

Işıklarda çok basan bir aracı geçecem diye 2. viteste 80'i görüp şehir içi hız sınırı cezası yediğimden beri 0-100 değeri ile hiç ilgilenmiyorum.

Yorum bağlantısı
Süha Demirtaş

0-100 benim için çok önemli, 60-180 de çok önemli. 100-0 değeri ise hemen hemen hepsinde aynı 38-39mt

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Yiğitcan Coşar
(düzenlendi)

 

Öylesine bir deneme  :fiuw:

tarihinde Adnan Çakır tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay

0- 100 den ziyade önemli olan aracın ivmelenmesi hız kazanması. Bu güç ölümle kalım arasında ki farkı belirler. Ayağının altında gücün bulunması her zaman iyidir. kontrollü kullanıldığı sürece.

Yorum bağlantısı

0-100 bana göre önemli. Fakat ara hızlanmada birde tork verisi giriyor devreye. Mesela eskilerden örnek 160 hp lik civic vtec 8,5 sn de yüze çıkıyor ama ara hızlanma değerleri çoğu 1,6 ile aynı diyor du dergi testleri. Çünkü tork standart 1,6 motorlarla pek farklı değil. Şahsen yüze hızlı çıkan araç severim. Bana bunu sağlıyorsa seçim sebebimdir. 120 yi asla geçmem zaten. 

Yorum bağlantısı
Ayhan Sırtıkara

Yanyoldan anayola bağlanıyorsunuz geçiş önceliği sizde değil ya gelen araç, hızlanır yol vermez 1 km öteden basar gaza yırtınır hayatında ilk defa hak sahibi olmuş ya. Bu durumlar için 0-100 önemli Cupra'da hissetmiyorum ama Mondeo'da işler karışıyor.

Yorum bağlantısı
Süha Demirtaş

 

0-100 7sn olan aracın her türlü hızlanması iyidir ;) birde mondeo ya yazılım yaptırsak ? :D

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı

Işıklarda en öndeysem,Yırtarım o arabayı,Yine geçirmem kimseyi önüme :D

 

Allahtan ön arka disk :) oda ayrı bi unsur :p

Ankara ne çekiyor be senden  :biggrin:

Yorum bağlantısı
Can Çeralp

Bu değerler ve bu değerlerden anladıklarımız neyi ölçmek isediğimizie göre değişir.

 

Motoru?

Şanzımanı?

Aracı?

 

Motor için iki değer vardır; tork ve beygir (devir değil)

Tork ve devir ya da devir ve beygir demedim. Beygir zaten tork ve devrin çarpımı da demiyorum. Önemli lan tork ve beygir. Beygir sanılanın aksine alt devirlerden itibaren önemli. Yani alt devirlerde çok yüksek torkunuz varsa, tork devir formülünden yüksek beygiriniz var demektir. Tork da sanılanın aksine üst devirlerde önemli. Çünkü son vitesin son devirlerine dayanıp son hızı görmek istediğiniz anda rüzgar direnci + araç direnci'nin en yüksek olduğu senaryoya karşı mücadele veriyorsunuz demektir. Bu dirençler kuvvet birimidir ve onlara karşı kuvvet üretiyor olmalısınız. O an motorunuzun 500000 devirde dönüyor olması hiç önemli değildir. Ürettiğiniz birim tork dirençlerden yüksekse hızlanmaya devam edersiniz, eşitse hızınız sabitlenir.  Kısaca bu iki değer de hem bize kağıt üzerinde verilen azami noktalarında hem de asgari oldukları noktalarda önemlidirler. Bir motorun devir yelpazesinde beygir değeri 10-170 arasında değişiyorsa birşeyler yanlıştır, 10 olduğu yerde motor çok bayıktır, 50-140 çok çok daha iyi bir motor performansına ve verimine işaret eder.

 

Şanzıman için 3 değer vardır; dişli sayısı, dişli yakınlığı ve dişlilerin ivme-son hız arasındaki seçimi (karakteristik eğimi)

Şanzımanın varlığı yukarıda anlattıklarımı biraz önemsizleştiriyor. Tek başına iyi bir motor yapacaksanız yukarıdaki anlattıklarıma uyup 2-3 vitesli bir şanzıman koymanız yeterli. Hatta 80 beygirlik bir elektrikli motor yapıp tek bir dişli ile vites kavramını devre dışı da bırakabilirsiniz. Hem 0-100'ü 7-8 saniye gibi hiç de mütevazi olmayan bir değer elde edersiniz hem de 160-17 gibi bir son hız. Şanzımanın varlık amacı motorun ve performansın arabaya özel olmasıdır. Şanzıman doğru şekillerde hazırlanmışsa, hele bir de otomatikse tek dişli üzerinden elde edebileceğiniz değerlerin (60-140 gibi) anlamı kalmaz.

Motorunuzu devir bandının her yerinde güçlü olacak şekilde hazırlamak yerine bandın ilk yarısını sırf tasarrufa adayabilir, performans isteyenleri doğru dişli seçimi ile sürekli üst yarıda, tasarruf isteyenleri de sürekli alt yarıda tutabilirsiniz. Bugün günümüzde motorların karakteristiklerini farklı devirlerde farklı amaçlara uygun tasarlamak çok yaygın olduğu için sürekli ihtiyacımız olan karakterde kaldığımızdan emin olmak da giderek gelişen şanzımanların işi oluyor. Örneğin eski Camaro'dan örnek verelim; sadece 2 ileri vitesi ve sadece 110 beygir gücü olmasına, üstelik 4000 devri geçememesine rağmen 0-100'ü 12 saniye. Hem de eski tip tork konvertörü kullanıyor ve arkadan itişli. Kısaca araç karakteristiği, şanzıman tipi gibi konularda darbe yemiş olmasına rağmen motorun her devirde çok yüksek güç üretecek şekilde tasarlanmış olması bu açıkları fazlasıyla kapatıyor. Bu araca yukarıda bahsettiğim 3 madde şeklinde performans notu verecek olursak;

 

Motor 5/5

Şanzıman 2/5

Araç 3/5 alır. (tasarruf notunu vermiyorum, direk sınıfta kalır :) )

 

Aynı ağırlığa ve aynı 0-100 değerine sahip günümüz arabalarına örnek 125bg'lik Ford Focus. Çok farklı motor ve şanzıman karakteristiği olmasına rağmen 0-100 arasında Camaro ile aşağı yukarı aynı performansı sergiliyor. Hatta 0-40 yarışında Camaro'dan geride de kalabilir. Ancak onun yarısı kadar yakıt harcar :) Bunun temelinde de Motor + şanzıman ikilisinden sadece motoru zorlamak yerine onları iyi bir ikili olmaya zorlaması yatıyor (ne yazık ki turbo ve doğrudan enjeksiyon sistemleri dışında motor teknolojisi çok büyük bir gelişme göstermedi).

 

Aracın performansını anlamak için ise (burada sadece düz yolda ve hızlanmaya yönelik performanstan bahsediyorum; viraj ve fren kabiliyetleri çok başka konu) yukarıdaki motor + şanzıman ile elde edilen karakteristiği aracın ağırlığı ve rüzgar direncinin çarpımına bölmek gerekir. Sonucu da lastik aktarım ve yol tutuş yüzdesi ile çarptıktan sonra :) Tabi bunlar kabaca hesaplar. Aracınızın minibüs gibi kocaman bir ön yüzeyi varsa ve gemi yelkeni gibi rüzgara adeta tokat atarak gidiyorsa direnci yüksek olacaktır, veya ağırlığı emsal motoru kullananlardan fazlaysa yine ya ivmeye ya da son hıza olumsuz etkisi olacaktır. Lastiklerin idealden ağır veya idealden kalın ya da ince tabanlı olması da gücün yere aktarımını azaltacaktır. Ne yazık ki bunun bir standardı yok. Üreticinin üretim amacına göre işin içine konfor ve güvenlik gibi değerleri de katarak elde ettiği araç profili söz konusu ve her araç için farklı.

 

Kısaca bence araçların 0-100 ve 0-son hız değerleri verilse günümüzde fazlasıyla yeterli olur. Diğer tek dişli üzerinden değerler bize aracın neler yapabileceği ile ilgili değil vites oranları (ve varsa enjektör kısıtlaması) ile ilgili bilgi verir.

Yorum bağlantısı
Sedat Ünsal

önceleri 0-100 değeri hayatımda önemli yer alıyordu. arabalar bundan ibaretti benim için.vay be gençlik işte :D  baktım olmuyor daha sonra 0-100 ü 3,5-4 saniye civarı alan bir motorum oldu. 109 hp  gücü 12.500 dev/dakkada veriyordu.o  çok beğendikleri 140 160 180 beygir arabalar önümde diz çöktü. hatta plakamı bile okuyacak zaman bulamadılar. zaten plakada katlanırdı :p tek rakibim ferrariydi :biggrin: . o günden sonra anladım ki bu işin sonu yokmuş. ruhsatta yazan "kw" değeri bir noktadan sonra sadece ego tatmininden ibaretmiş.

 

kısacası boş işlermiş bunlar be hacı :fiuw: 

Yorum bağlantısı
Güvenç Terzierol

Düz yolda önem arz eder. Viraj çıkışında önem arz eder. Ama öncelik yol tutuş ve denge olursa zaten düz yol haricinde sizden daha iyi hizlanan ama dahazayıf bir tutuşa sahip olan veya dengeye sizden çok daha dez avantajlıdır.

Yorum bağlantısı
Ali Özgen

0-100 hızlanma değeri benim için önemli. 100den sonra hızlanma değeri ise benim için pek önemli değil. Çünkü bu hızlara genelde sadece şehirler arası yollarda çıkıyorum ve 120 km/s hıza bir kaç sn geç ya da erken çıkmamın pek önemi kalmıyor. Günümüzde çift şeritli gidiş-geliş yollar da arttığından çabuk sollama gerekliliği de azaldı.

 

Benim için 0-100 değeri kadar önemli olan bir diğer özellik de aracın atmosferik mi aşırı beslemeli mi olduğudur. Torkunu düşük devirde veren araçların şehiriçi kullanımı çok daha pratik ve keyifli. Bir çok durumda 2 lt atmosferik yerine 1.2 hatta 1 lt turbo benzinliler daha pratik bir kullanım sağlıyor. İşin içine bir de yokuş girerse turbo beslemeli motora sahip olmanın keyfi daha da artıyor.

 

Kısaca, yakıt tüketimi en önemli kriter değilse motor dediğin turbo benzinli olmalı.

Yorum bağlantısı
Murat Kavuk

Eski bir sorudur, Bostancı'dan Bakırköy'e hangisi daha çabuk gider. 0-100'ü iyi olan mı kötü olan mı? Yani pratikte çok bir önemi yok diye düşünüyorum.

 

Ama hissiyatta sürüş zevkinde önemli. Mesela 1.3 dizel motor easytronic vitesli astrayı kullanmak, 1.6 dizel focus kullanan adama ömür törpüsü oluyor alışana kadar.

Yorum bağlantısı
Sedat Ünsal

Sizinki hevesmiş ya da ego tatmini , neden boş işler olsun ki ? Güzel bir hobidir otomobil sporları.

 

 

insanlar hobilerini caddelerde sokaklarda yapmasınlarda hangi pistte yapıyorlarsa yapsınlar.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Fatih Aydın

insanlar hobilerini caddelerde sokaklarda yapmasınlarda hangi pistte yapıyorlarsa yapsınlar.

Sonuna kadar katılıyorum.

Söyleyecek kelime bulamadığım bazı insanlar var.

Biri yakalanmış dün adamın fanları bile var. Oturup ağlayacaklar ehliyeti alındı diye.

Fakat bunlara taviz vermeyen otomobil tutukunu arkadaşlarımızda var.

 

Haberi Techturkeyde okudum videoda var.

http://www.techturkey.com/forum/sohbet/170251-sonunun-boyle-olacagi-belliydi.html

Yorum bağlantısı
Sedat Ünsal
(düzenlendi)

Hobilerini trafik kuralları dahilinde caddelerde sokaklarda da yapabilirler bunda hem fikiriz sanırım ama güçlü araba kullanmanın ya da 0-100 ü hızlı olan araba almanın ve hızlanmanın heves ve ego tatmini ile hiç bir ilgisi yok.

 

hayatınız boyunca sahibi olduğunuz aktif olarakda kullandığınız en hızlı/güçlü araç hangisi acaba?

Sonuna kadar katılıyorum.

Söyleyecek kelime bulamadığım bazı insanlar var.

Biri yakalanmış dün adamın fanları bile var. Oturup ağlayacaklar ehliyeti alındı diye.

Fakat bunlara taviz vermeyen otomobil tutukunu arkadaşlarımızda var.

 

Haberi Techturkeyde okudum videoda var.

http://www.techturkey.com/forum/sohbet/170251-sonunun-boyle-olacagi-belliydi.html

+1

tarihinde Sedat Ünsal tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Fatih Aydın

hayatınız boyunca sahibi olduğunuz aktif olarakda kullandığınız en hızlı/güçlü araç hangisi acaba?

+1

Ayrıca daha yeni Thomas Howard da trafik kazasında hayatını kaybetti.

Ve karşı yoldan gelen hiçbir suçu olmayan vatandaşta hayata gözlerini yumdu.

http://spor.gazetevatan.com/haber/unlu-sporcu-feci-sekilde-can-verdi/585697/5

Yorum bağlantısı
Yiğitcan Coşar

Sonuç olarak arabalara ilgisi olan insanlar bu verileri önemser ve 0-100'ü hızlı olan arabaları sever-ister, onun dışında ulaşım aracı olarak kullanan bir çok insan da önemsemez.

Ne önemseyene, ne de önemsemeyene çıkıp kimsenin sen niye seviyorsun ya da sevmiyorsun demeye hakkı yok bence. Zevk meselesi...

Yorum bağlantısı
Mehmet Kaya

Neden sordunuz bu soruyu cidden merak ettim ?

Ben pek güçlü araba sevmem almam kullanmam :) 700 hp lik civic ,clio rs leri vs vs ve şu anki 265-270 hp lik Megane Rs imi saymazsak tabi.

Bu Megane uzun durdu bu sefer :)
Yorum bağlantısı
Serhat Çerçi

0-100 hızlanmasını sadece pistlere çıkmak çerçevesinde değerlendirmek hata... Bu günlük kullanımı fazlası ile etkileyen bir veri. Gaz pedalinin altında daha fazla güç olması bazen hayat kurtarıcı bile olabiliyor.  Kendi tecrübeme  göre daha güçlü araçlar özellikle tek şeritli uzun yollarda daha güvenli. Olası bir sıkışma anında 2 saniyelik farkı bırakın saliseler bile çarpışmak ile teğet geçmek arasındaki farkı belirliyor. İstediğiniz kadar dikkatli olun gene de sıkışabilirsiniz, bunun garantisi yok.  Ayrıca trafik deyince sadece Ferrari ile Şahin'in eşit şartlarda ilerlediği sıkışık İstanbul trafiğini düşünmemek gerek. Türkiye büyük bir ülke ve yollar çok uzun. Ayrıca hızlanma kavramını aşırı hız kavramı ile bağdaştırmak hata olur; çünkü motor gücü ne kadar düşük olursa olsun günümüzde ölümcül hızlara çıkamayan seri üretim bir otomobil yok. Her otomobil kendi limitlerini zorlayacak ve aşacak motor gücüne sahip olarak üretiliyor.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mehmet Kaya

Evet bu sefer biraz uzun durdu sanki :) Rs zevkli araba bakalım daha uzunca binerim sanırım.

Artık Megane 3 rs zamanı geldi. :)
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Misafir
Bu konu kapalıdır.
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...