İçeriğe Yönlendir

98 Ford Ka Subap Ayarı Nasıl Yapılır?


Erhan Torun

Recommended Posts

Erhan Torun

Merhaba,

dün aracımın subap ayarını kendim yapmaya karar verdim. Hemen sanayiye giderek sente çakısı aldım. Akşam eve gidince  aracın sibop kapağını söktüm ve tüm subapların çok sıkı olduğunu gördüm. Emme subapları 0.5 mm.den, egsoz subapları 0.2 mm. den çok daha sıkı. Bundan sonrası için sizlerden subap ayarını nasıl yapmam gerektiğine dair fikir ve yönlendirme bekliyorum.Teşşekkürler.

(kafaya koydum bu ayarı kendim yapıcam, ustaya gitmiycem.. :) ..)

Yorum bağlantısı
Barış Kalkan

bu işi kendi yapan birini bulmanız zor forumda ince deyatlı iş ve riskli

Yorum bağlantısı
Barış Kalkan

düzgün yapılamaz ise şakırtı ses

pistona çarpa, kompresyon kaçağı, yanan gazların dışarı atılamamsı,çekişten düşme ve çok yakma sonuç olarak aşırı ısınma riskleri var, bildiğim kadarıylada yağlama ile ilgilide sorun çıkarabiliyor

ustaya yaptırıp daha kötü hale gelen araçlar var.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Kadir Özkan

Anlamadimiz islere bulasip kendimize zarar vermeye bayiliyoruz kas yapim derken goz cikarma ver ustasi yapsin

Yorum bağlantısı
Mesut Eyibil

bilseydim itina ile yardımcı olurdum ama bilmiyorum :) kolay gele.

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Merhaba,

dün aracımın subap ayarını kendim yapmaya karar verdim. Hemen sanayiye giderek sente çakısı aldım. Akşam eve gidince  aracın sibop kapağını söktüm ve tüm subapların çok sıkı olduğunu gördüm. Emme subapları 0.5 mm.den, egsoz subapları 0.2 mm. den çok daha sıkı. Bundan sonrası için sizlerden subap ayarını nasıl yapmam gerektiğine dair fikir ve yönlendirme bekliyorum.Teşşekkürler.

(kafaya koydum bu ayarı kendim yapıcam, ustaya gitmiycem.. :) ..)

Riskli bir işe karar vermişsiniz. Ustaya bence bunun için gidin derim.

Gitmemek için standart bakımları kendiniz öğrenin derim.

Yorum bağlantısı
Burak Fidan

Hocam ben de bi çok şeyi kendim yapmak için uğraşıyorum. Ben de sentil çakısı aldım yapabilirim diye söktüm kapağı contayı değiştirip geri taktım :) anlayacağın tırstım kurcalamaya :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Burak Fidan

Aslında asıl mesele rocker arm denilen subap tetiklerinin hangi sıralamayla ayarlanacağı önemli. Yani dört silindir var. Örneğin sallıyorum 1 nolu sübap basarken 4ü, 3 nolu sübap basarken 1 i falan diye kompleks bi kombinasyonu var. Ateşleme sırası öğrenmiştim ama şuan ezberimde yok 1-4-3-2 miydü öle bişeydi yada 2-4-3-1 gibi karışık bişeyler. Eğer bu sıralamada hangisi basarken hangi sübap ayarlanacağını tam bilebilirseniz, bir de aracın altından krankı yatarak çevirebilirseniz olabilir.

Eğer olur da yaparsanız tecrübelerinizi bizle paylaşabilrsiniz :D belki ben de yaparım :D

Yorum bağlantısı
Alper Sakalli

eğer şıkırtı sesi varsa piyanoları, sübapları değiştirerek başlayın işe mesela

Yorum bağlantısı
Memet Çakmak
(düzenlendi)

emme 0.25 eksoz 0.35 mm sentil kullanılmalı

ateşleme sırası 4 silindirliyse1-3-4-2

eksantriği çevirirken 1. pistonun eksoz ve emme subaplarına basan eksantrik uçları havada olmalı. işte bu an sentil ile ayar yapıyoruz. 1. gözü ayarladıktan sonra eksantriği çevirip 3. göz gelince subaplara basan eksantrik uçları uine havaya gelecek (3. pistonun) emme 0.25 eksoz 0.35 mm boşluklu olmalı.

subap ayarları zaten sıkıymış, hararet yapar, çekişten düşük olur ve çok yakar. subaplar bu haliyle pistonla çakışır başka bir zararı olmaz.

subapları ayarla motor çok rahat eder.

tarihinde Memet Çakmak tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Enver Umit Tulu

makine mühendisi arkadaşlar bile cesaret edemez böyle bir işe girişmeye.

sizi tebrik ediyorum, umarım başarırsınız. Dikkatli olunuz

Yorum bağlantısı
Erhan Torun

emme 0.25 eksoz 0.35 mm sentil kullanılmalı

ateşleme sırası 4 silindirliyse1-3-4-2

eksantriği çevirirken 1. pistonun eksoz ve emme subaplarına basan eksantrik uçları havada olmalı. işte bu an sentil ile ayar yapıyoruz. 1. gözü ayarladıktan sonra eksantriği çevirip 3. göz gelince subaplara basan eksantrik uçları uine havaya gelecek (3. pistonun) emme 0.25 eksoz 0.35 mm boşluklu olmalı.

subap ayarları zaten sıkıymış, hararet yapar, çekişten düşük olur ve çok yakar. subaplar bu haliyle pistonla çakışır başka bir zararı olmaz.

subapları ayarla motor çok rahat eder.

Mehmet bey merhaba,

sibop kapağının üzerindeki açıklamada, emme 0,5 mm., eksoz 0.20 mm.gösteriyor, bende o değerlere göre ayar yaptım. Kriko ile sol öntarafı kaldırıp, lastiği el yordamı ile çevirdim. Sonra konumları sırasıyla 1.pistondan başlıyarak supapların ikisininde en tepe noktada oldukları anda sentil ayarlarını yaptım. Aracı en son çalıştırdığımda gayet güzel çalışıyordu  herhangi aksi bir ses duymadım, bu akşam son kontolü yaptıktan sonra çalışır durumunun videosunu yayınlayaçağım,sesini sizlerin onayına sunacağım. Teşekkürler.

makine mühendisi arkadaşlar bile cesaret edemez böyle bir işe girişmeye.

sizi tebrik ediyorum, umarım başarırsınız. Dikkatli olunuz

Teşekkürler. Eminim herkes bir şeyi yapıcam diye kafasına koyarsa yapar. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Erhan Torun

Anlamadimiz islere bulasip kendimize zarar vermeye bayiliyoruz kas yapim derken goz cikarma ver ustasi yapsin

:) usta bulsam vericemde, daha usta ile karşılaşmadım, herkes benim gibi ustacık. Ustacıklar yapmaya çalışıyorsa bende yaparım diye düşündüm.

:) usta bulsam vericemde, daha usta ile karşılaşmadım, herkes benim gibi ustacık. Ustacıklar yapmaya çalışıyorsa bende yaparım diye düşündüm.

Bu dediğim, Antalya için geçerlidir.İşinin ehli ustalara saygımız sonsuzdur, boynumuz kıldan incedir.

Yorum bağlantısı
Memet Çakmak
(düzenlendi)

evet erhan bey aynen anlattığın gibi. emme subabı 0.5 yazıyorsa doğrudur. subap ayarı orijinal ayara göre sıkı olursa hararet yapar. motoru sıkıştırdığında hararet hemen tavan yapar oradan anlayabilirsin. subap ayarında dengesizlik olsaydı rolantide motor sallama yapardı. böyle bir durum yoksa subap ayarları sağlıklı yapılmış. tebrik ediyorum sizi :)

tarihinde Memet Çakmak tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Burak Fidan

Tebrikler hocam :) sormak istediğim tek şey var, ateşleme sırasına bakmadan rocker armlar en tepede iken mi ayar yaptınız. Ben araştırdığımda (sallıyorum) 4 basarken 1i 2 basarken 4 ü falan gibiydi. Buna gerekyok mu. Direk hepsi en tepedeyken yaparsak olur mu? Bide diferansiyelden ötürü araç viteste olsa bile iki teker dönmeden nasıl krankı döndürebildiniz? Diferansiyel olduğu için araç otomatik olarak tekeri boşa döndermiyor mu

Yorum bağlantısı
Serkan Karadağ

Allah kolaylık versin. Gerçekten zor bir işe girişmişsiniz. Ama üstesinden geleceğe benziyorsunuz.

Yorum bağlantısı
Memet Çakmak

Tebrikler hocam :) sormak istediğim tek şey var, ateşleme sırasına bakmadan rocker armlar en tepede iken mi ayar yaptınız. Ben araştırdığımda (sallıyorum) 4 basarken 1i 2 basarken 4 ü falan gibiydi. Buna gerekyok mu. Direk hepsi en tepedeyken yaparsak olur mu? Bide diferansiyelden ötürü araç viteste olsa bile iki teker dönmeden nasıl krankı döndürebildiniz? Diferansiyel olduğu için araç otomatik olarak tekeri boşa döndermiyor mu

burak abi dediğin gibi emme ve eksoz subapları aynı anda boşta olduğundada ayar yapılır. arm uçları en tepede olacak.ateşleme sırasını beklemene gerek yok. bizler prensipli çalıştığımız için 1-3-4-2 sırasına göre çevirerek yapıyoruz. araba arkadan çekişliyse arka tekerin birini krikoyla boşa kaldırıp 2. veya 3. vitese takarak tekeri elle vurdurarak çeviriyoruz.
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Burak Fidan

Selamlar, az önce kontrol ettim yabancı sitelerde ford ka'nın ateşleme sırasının alışılmış ford motorlarındaki gibi 1-3-4-2 değil de 1-2-4-3 olduğunu iki farklı yerde okudum. Hatta 9 kuralının ford ka'da işe yaramadığını yazıyorlar. 9kuralı sanırım 1342 ileçalışıyor.

Şurda da 1-2-4-3 şeklinde evet bak burda yazıyormuş zaten unutmuşum şimdi farkediyorum.

http://workshop-manuals.com/ford/ka_1997_09.1996/mechanical_repairs/3_powertrain/303_engine/303-01a_engine_1.3l_endura-e_(hcs)/description_and_operation/general_procedures/valve_clearance/

Doğru sıralama 1-2-4-3

Yorum bağlantısı
Burak Fidan

Kullanım kılavuzuna baktım şimdi doğru 1-2-4-3 :) ona bakmıştım zamanında ama dikkatimden kaçmış

Yorum bağlantısı
Burak Fidan
(düzenlendi)

Benim aklıma yeni bir soru daha takıldı, yanıtlarsanız sevinirim,

Normalde tek silindirin üzerinde hem emme hem de egzoz rocker armları var. Örneğin ford workshop manualde 4 üncü pistondaki kollar basıyorken 1inci pistonunkileri ayarlıyın diyor. Fakat bir pistonda 4 zaman var dolayısıyla emme basarken egzoz daha henüz basmamış oluyor. Yani dördüncü pistondaki emme basarken 1 inci pistondaki emmeyi; yine dördüncü pistondaki egzoz basarken 1inci pistondaki egzozu mu ayarlayacağız. Yoksa 4teki emme basarken 1in hem emme hem de egzozu aynı anda mı ayarlamak lazım

Bu arada pistonlar arabanın önünden motoruna bakarkenki sıralaması soldan sağa 1-2-3-4? Yoksa araç içinden arabanın önüne bakarkenki mi ? Mantıken motora önden bakarkenki sıralama soldan sağa 1-2-3-4 olması gerekiyor sanıyorum ?

tarihinde Burak Fidan tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...