İçeriğe Yönlendir

B5.5 Passat 1.9 TDI


Mustafa Arıkan

Recommended Posts

Abdussamed Acar
(düzenlendi)
2 saat önce, Mustafa Arıkan yazdı:

Doğrudur sadece ilk çalıştırmada devrededir. Ancak ısıtma bujilerinin uçları (ısınan kısımları) yanma odasının içinde. Bu nedenle zaten motor çalıştığı sürece çok yüksek sıcaklıklara maruz kalıyor. Çalışmıyor olmasının bir önemi yok. Bunların hepsi göz önünde bulunarak üretilmiş bir parça. 

Özetle bu parçayı yıpratan şey kendi çalışma süresi değil. Çalıştığı ortamın zaten fazlasıyla sıcak olması.

 

Önemi var, şöyleki... Sadece dış kaplama olarak probe kısmının ısınması ile proble içerisindeki bobinin (Heating Coil) akım ile ısınması arasında çok fark var... zaten ısıtma bujilerinde arızaya sebep olan kısım içerisindeki bobindir. Parçayı yıpratan asıl şey içerisindeki bobinin çalışma süresi ve maruz kaldığı düzensiz voltajdır...Sahi @Servet Aydın varken ben ne konuşuyosam. Kasabım arkadaş ben... :)

 

Bu arada işte size ısıtma bujisinin yapısı;

 

GlowPlug.PNG

tarihinde Abdussamed Acar tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan

Hocam uzun süre ısıtıcı ve rezistanslar ile haşir neşir olmuş biriyim. (Bakım onarım servis işlerimiz var.)

Öncelikle bir ısıtıcı telin üzerinden akım geçerek ısınması ile dışardan ısınması ile oluşacak tahribat aynıdır. Çünkü tahribata sebep olan şey ısıdır. Isının nasıl oluştuğu önemli değil.

İkincisi ise akımın düzenli gelmemesi gibi durum yok. Kontağı açtınız buji çalıştı. Bu esnada akımın dalgalanmasına sebep olacak bir şey yok. Ha diyelim oldu dalgalandı. Böyle bir durumdan etkilenecek en son şey ısıtıcılardır. Kaldıki aynı ısıtıcı alternatif akımda bile yıllarca çalışabilir. 

Dış yüzey zaten metal. İçerdeki ısıtıcının oluşturduğu ısıyı dışarı iletebilmesi için hem dayanıklı hemde ısıyı iyi iletebilen bir maddedir. Dışardan ısıtsanız da dediğim gibi oluşacak tahribat aynıdır. 

Velhasıl benim tecrübelerim bu yönde. O yüzden hiç önemsemedim bir kaç kez fazla çalışmasını.

Yorum bağlantısı
Misafir

Bence kızdırma bujisini tek yıpratacak husus çalışma saatinin artmasından kaynaklanacaktır. Isı, düzensiz voltaj v.s. bunlar en son ihtimal. Ampulün içinde ki rezistans gibi düşünün. Belli bir çalışma süreleri vardır.

Yorum bağlantısı
Abdussamed Acar
(düzenlendi)
Bir saat önce, Mustafa Arıkan yazdı:

Hocam uzun süre ısıtıcı ve rezistanslar ile haşir neşir olmuş biriyim. (Bakım onarım servis işlerimiz var.)

Öncelikle bir ısıtıcı telin üzerinden akım geçerek ısınması ile dışardan ısınması ile oluşacak tahribat aynıdır. Çünkü tahribata sebep olan şey ısıdır. Isının nasıl oluştuğu önemli değil.

İkincisi ise akımın düzenli gelmemesi gibi durum yok. Kontağı açtınız buji çalıştı. Bu esnada akımın dalgalanmasına sebep olacak bir şey yok. Ha diyelim oldu dalgalandı. Böyle bir durumdan etkilenecek en son şey ısıtıcılardır. Kaldıki aynı ısıtıcı alternatif akımda bile yıllarca çalışabilir. 

Dış yüzey zaten metal. İçerdeki ısıtıcının oluşturduğu ısıyı dışarı iletebilmesi için hem dayanıklı hemde ısıyı iyi iletebilen bir maddedir. Dışardan ısıtsanız da dediğim gibi oluşacak tahribat aynıdır. 

Velhasıl benim tecrübelerim bu yönde. O yüzden hiç önemsemedim bir kaç kez fazla çalışmasını.

Galiba biraz eklemem gereken şeyler var; ısıtıcı tarzında tasarlanmış metal alaşımlı rezistansların ömründe sabit ısıdan daha fazla ısı değişmesi (watt değişmesi) etkilidir. Yani ne kadar süre ne kadar ısıya maruz kalması metal karakterli rezistansın ömrünü etkilediği gibi, ne kadar süre ne kadar kez ısı değişimi yaşadığı da rezistansın ömründe etkilidir. Yani tamirini yaptığınız sobalardan örnek verecek olursak; sabit bir watt değeri (dolayısı ile sabit ısı) ile belirlenmiş bir süre çalışan rezistansın ömrü, aynı belirli süre sürekli watt değişimine (aç/kapa) maruz kalmış bir rezistanstan daha uzun olacaktır... akşam bulabilirsem rezistans üzerindeki watt (dolayısıyla ısı) değişiminin rezistans ömrüne logaritmik etkisini anlatan bir grafikte yüklerim.

 

Kasaplık kadar olmasada bi müddet fizik laboratuvarı mesaim oldu. Ama formasyonum yok işte, bu yüzden durumu@Mehmet Göktürk hocam kadar iyi izah edemeyebilirim :)

 

 

tarihinde Abdussamed Acar tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan
3 saat önce, Murat Sağdaş yazdı:

Bence kızdırma bujisini tek yıpratacak husus çalışma saatinin artmasından kaynaklanacaktır. Isı, düzensiz voltaj v.s. bunlar en son ihtimal. Ampulün içinde ki rezistans gibi düşünün. Belli bir çalışma süreleri vardır.

Murat hocam olay ampuldeki duruma çok benzese de aynı değil. Ampul sadece yandığı sürece ısı üretiyor. Ve bu esnada yıpranıyor. Isıtma bujisi ise yanma odasında motor çalıştığı sürece ısıya maruz kalıyor. Yani ampul içerisindeki tel yandığında atıyorum 300 derece sıcaklığa maruz kalıyor. Aynı teli hiç elektrik vermeden dışarıdan harici bir ısı kaynağı ile 300 derece sıcaklığa maruz bırakırsak yıpranma oranları aynıdır. (Yada ihmal edilecek kadar yakındır.). Eğerki olayın ısı ile alakası olmasa ve üzerinden akım geçtiği için yıpranıyor olsa idi kullandığımız diğer iletkenlerin de belirli bir zaman sonra kendiliğinden kopması lazımdı.

Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan
(düzenlendi)
3 saat önce, Abdussamed Acar yazdı:

Galiba biraz eklemem gereken şeyler var; ısıtıcı tarzında tasarlanmış metal alaşımlı rezistansların ömründe sabit ısıdan daha fazla ısı değişmesi (watt değişmesi) etkilidir. Yani ne kadar süre ne kadar ısıya maruz kalması metal karakterli rezistansın ömrünü etkilediği gibi, ne kadar süre ne kadar kez ısı değişimi yaşadığı da rezistansın ömründe etkilidir. Yani tamirini yaptığınız sobalardan örnek verecek olursak; sabit bir watt değeri (dolayısı ile sabit ısı) ile belirlenmiş bir süre çalışan rezistansın ömrü, aynı belirli süre sürekli watt değişimine (aç/kapa) maruz kalmış bir rezistanstan daha uzun olacaktır... akşam bulabilirsem rezistans üzerindeki watt (dolayısıyla ısı) değişiminin rezistans ömrüne logaritmik etkisini anlatan bir grafikte yüklerim.

 

Kasaplık kadar olmasada bi müddet fizik laboratuvarı mesaim oldu. Ama formasyonum yok işte, bu yüzden durumu@Mehmet Göktürk hocam kadar iyi izah edemeyebilirim :)

 

 

 

Bu konuda size katılıyorum. Rezistans tellerinde ısınma ve soğuma sayıları çok önemlidir. Teli yıpratır bu konuda haklısınız. Ancak kontak aç kapa yaptığınızda tel tamamen soğumuyor. Kontağı açıyorsunuz tel ısınıyor. Kapatıp tekrar açmanız arasında geçen sürede tel tamamen soğumuyor. Evet belirli bir ısı kaybı oluyordur ancak ihmal edilecek kadar azdır. Tamamen soğuyup tekrar ısınsa yine haklısınız yıpranma daha fazla olacaktır.

Ancak tekrarlıyorum. Yanma odasında sürekli ısıya maruz kalarak oluşan yıpranmanın yanında bir kaç kez aç kapa ile tamamen soğumadan tekrar ısınması ile oluşacak yıpranma bence kıyas edilemez. 

 

Ekleme: Aşağıda linkini verdiğim makalede aslında herşey yazıyor. Faydalı olacağını düşünerek ekliyorum.

http://www.oerlikon.com.tr/files/nikel_bazli_rezistans_elementleri.pdf

tarihinde Mustafa Arıkan tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Misafir
Murat hocam olay ampuldeki duruma çok benzese de aynı değil. Ampul sadece yandığı sürece ısı üretiyor. Ve bu esnada yıpranıyor. Isıtma bujisi ise yanma odasında motor çalıştığı sürece ısıya maruz kalıyor. Yani ampul içerisindeki tel yandığında atıyorum 300 derece sıcaklığa maruz kalıyor. Aynı teli hiç elektrik vermeden dışarıdan harici bir ısı kaynağı ile 300 derece sıcaklığa maruz bırakırsak yıpranma oranları aynıdır. (Yada ihmal edilecek kadar yakındır.). Eğerki olayın ısı ile alakası olmasa ve üzerinden akım geçtiği için yıpranıyor olsa idi kullandığımız diğer iletkenlerin de belirli bir zaman sonra kendiliğinden kopması lazımdı.


Kızdırma bujisi kaç derece ısı veriyor ,?
Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan
(düzenlendi)
2 saat önce, Murat Sağdaş yazdı:

 


Kızdırma bujisi kaç derece ısı veriyor ,?

 

 

Bazı üreticilerin söylediğine göre 1000 dereceye kadar ısınabiliyor. Yanma odasının sıcaklığı da hemen hemen aynı.

tarihinde Mustafa Arıkan tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Abdussamed Acar
(düzenlendi)
4 saat önce, Mustafa Arıkan yazdı:

 

Bu konuda size katılıyorum. Rezistans tellerinde ısınma ve soğuma sayıları çok önemlidir. Teli yıpratır bu konuda haklısınız. Ancak kontak aç kapa yaptığınızda tel tamamen soğumuyor. Kontağı açıyorsunuz tel ısınıyor. Kapatıp tekrar açmanız arasında geçen sürede tel tamamen soğumuyor. Evet belirli bir ısı kaybı oluyordur ancak ihmal edilecek kadar azdır. Tamamen soğuyup tekrar ısınsa yine haklısınız yıpranma daha fazla olacaktır.

Ancak tekrarlıyorum. Yanma odasında sürekli ısıya maruz kalarak oluşan yıpranmanın yanında bir kaç kez aç kapa ile tamamen soğumadan tekrar ısınması ile oluşacak yıpranma bence kıyas edilemez. 

 

Ekleme: Aşağıda linkini verdiğim makalede aslında herşey yazıyor. Faydalı olacağını düşünerek ekliyorum.

http://www.oerlikon.com.tr/files/nikel_bazli_rezistans_elementleri.pdf

 

Gönderdiğiniz makalede tablo 18 e bakarsanız anlatmak istediğim durumun grafiğe dökülmüş halini görürsünüz...

 

Kontağı aç kapa yaptığınızda bobinler üzerinde çok ciddi ısı farkı oluşur. Öyle ki ısıtma ("glow") ışığı yanıp sönene kadar kıpkırmızı olan coil, söndükten saniyeler içerisinde üzerindeki ısıyı çevresine ileterek normale metal rengine döner, tekrar kontak açar açmaz anında  tekrar kor gibi kıpkırmızı olur ve tekrar soğur ,) Sorun tamda burada zaten, motoru çalıştırmadan bu hareketi tekrarlıyor olmanız kızdırma bujisinin coil (bobin) kısmında kısa süre içerisinde çok ciddi sıcaklık farkları oluşmasına sebep olur... kontağı kapatıp açtığınız saniyeler içerisinde tekrar tekrar 1000 derece civarında farklar oluşturur durursunuz...

 

Bu olay öyle sandığınız kadar stabil seyretmiyor...

 

Bu arada;

 

Dizellerde kullanılan Bosch Duraterm kızdırma bujilerinde durum şöyle;

 

qbPPNq.jpg

tarihinde Abdussamed Acar tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan
(düzenlendi)

Her çalışmasında 1000 derece gibi büyük farklar oluşmayacağını düşünüyorum hocam. Çünkü ilk çalışmanın sonunda zaten yanma odası 1000 dereceye yakın bir sıcaklığa ulaşıyor. Buji en fazla 5sn çalışıyor. İkinci de ise buji neredeyse 2sn kadar çalışıp duruyor. Demekki içerisi hala yeterince sıcak. 3. ve daha sonrakilerde bu süre 1sn'ye ye düşüyor. Bu zaten oda sıcaklığının ideal değere ulaştığı anlamına geliyor.

 

Velhasıl aslında söylediklerinizin çoğuna katılmakla birlikte benim düşüncem hala şu şekilde: "Yanma odasında sürekli ısıya maruz kalarak oluşan yıpranmanın yanında bir kaç kez aç kapa ile tamamen soğumadan tekrar ısınması ile oluşacak yıpranma bence kıyas edilemez."

tarihinde Mustafa Arıkan tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Abdussamed Acar
(düzenlendi)

 

 

Bakın burada ne kadar hızlı ısınıp soğuyabildiğini görebilirsiniz... Elektriği kestikten saniyeler sonra soğuyor. Burada kızgın kaldığı süre boyunca bujileri kapatmıyorlar.. Ne kadar hızlı ısınıp soğuduğunu görmek istiyorsanız sanayide tanıdık bir ustadan rica ederseniz motora montaj yapılmadan da nasıl çalıştığını size gösterebilir...

tarihinde Abdussamed Acar tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan
(düzenlendi)

Hocam bu denemeleri zaten kendim de bizzat yaptım. Videoda sizinde gördüğünüz gibi en hızlı soğuyan NGK bile 2sn gibi sürede soğuyor ve bu olay oda sıcaklığında gerçekleşiyor. Yanma odası 1000 derece gibi bir sıcağa ulaşmışken bujinin soğumasının bu kadar hızlı olmasını bekleyemeyiz değil mi? Benim kontak aç kapa yaptığım videoya bakarsanız kapatıp açmam arasında geçen süre en fazla 2sn'dir. 

Açıkçası video aslında benim tezimi doğruluyor.

 

Ekleme: İkinci videoda kızarıklığın tamamen gitmesi yaklaşık 5sn sürüyor. (Yinede tamamen soğuduğu anlamına gelmez.) Ve yukarıda dediğim gibi bu videoda olay oda sıcaklığında normal şartlarda gerçekleşiyor. Yanma odasında bundan çok daha uzun sürecektir soğuma olayı. Kaldıki bu şekilde olsa bile zaten kontağı kapatıp açmam dediğim gibi en fazla 2sn sürüyor. 

 

Sonuç olarak ihtiyaç duyarsam yine aç kapa yapacağım :) Bujinin ömründen yediğim miktarında devede kulak olduğunu düşünüyorum. 

Son olarak arızalı bujilerimi değiştirdikten sonra zaten bir kaç kez aç kapa yapmama gerek bile kalmadan çok rahat çalışıyordu aracım. Yani aç kapa yapmama artık gerek kalmıyordu soğuk havalarda. 

 

Paylaşımlarınız için teşekkür ederim Abdussamed bey.

tarihinde Mustafa Arıkan tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan

Maşallah demiyorsunuz sanırım.

Sabah işe giderken kontağı bi açtım akü boş.  Bi marş denemesi yaptım. Olan enerji de gitti 
Babamın aracı aldığım ilk gün ilk iş olarak bagaja koyduğu aktarma kablosu ile komşunun aracından aktarma yapıp çalıştırdım.
Sitenin güvenlikçisinin söylediğine göre gece sürekli dörtlüler yanmış. Alarm olabilir diye düşündüm ama ses çıkmamış hiç. (Alarmım sorunsuz çalışıyor normalde.)
Önceki gün araç kamerasının adaptörünün ucu kırılıp çakmaklık prizinin içine düştü. Çıkarırken de kısa devre yapıp sigorta attı.
Akşam üzeri sigortayı değiştirip kapatmıştım.
Sebep ne hala anlamadım. Nazar var diyorum. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ahmet İhsan Akşen

Aç kapa yaparken aküyü bitirmişsiniz [emoji16]
Geçmiş olsun. Benim focus 2 de 0 derecede bile göremedim o kızdırma bujisi lambasını.

Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan

Bu haftanın eğlencesi:

Sağ ön kapıdan geçen gün çok az su gelmiş. Daha önce kapı sacının altını silikonlamıştım. Ancak hoparlör tarafında çok az bir yer kalmış ve su oradan geliyormuş.
Tabi madem sökeceğim diğer problemleri de halledeyim dedim.

Kapı iç sacını söküp eve getirdim.
33625556205_cbc5265b0d_c.jpg

 

Camı tutan ayakların kızakla bağlantısındaki plastik klipsler zamanla boşluk yaptığı için cam açık iken kapı kapandığında şangır şungur sesler geliyordu.
İlk iş klipsleri değiştirdim.
33625557095_675720f607_c.jpg

 

Bir diğer problem kapı switchi. Sağ kapının açık olduğu yol bilgisayarında görünmüyodu. Kapı altındaki ışık yanmıyordu.
Elimdeki kaliteli switch ile değiştirdim. Pinleri ıslanmasın diye silikon ile yalıttım.
32811673433_4359b63a07_c.jpg

 

32782945174_1c4decb7fd_c.jpg

 

Kablo klipslerini yeniledim. 
33584746246_812cfb5bb9_c.jpg

 

Hata kodlarını temizledim.
33242149370_a1dea11fbb_c.jpg

 

33584751756_7504791a7f_c.jpg

 

Sağ kapıda artık yol bilgisayarında görünüyor. :)

32811397233_97a776ce3f_c.jpg

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan
(düzenlendi)

Videoları bölüm bölüm çektim. Yüklendikçe ekleyeceğim.

 

 

 

 

tarihinde Mustafa Arıkan tarafından düzenlendi
  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Oğuzhan Polat

Mustafa Bey şehir ici ve dışı 100 km yakıt ortalamanız ne kadar ? Favorilerim arasında yer alan ama yakıtı beni düşündürüyor kullanıcı bilgisi en doğrusu diye düşündüm.

Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan

Oğuzhan hocam uzun yol 5lt, şehir içi ise trafiğin durumuna göre 7-9 lt arası. 

 

@Ömer Türkşanlı Eyvallah Ömer hocam. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan

İki kapı arasındaki açıklıktan sürekli toz geliyor ve menteşelerin üzeri sürekli kirleniyordu. Aliexpress'ten fitil aldım. Şu an kapı biraz zor kapanıyor ama umarım zamanla yumuşar.

33339225920_6d37320f05_z.jpg

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
On 21.03.2017 at 21:46, Mustafa Arıkan yazdı:

Maşallah demiyorsunuz sanırım.

Sabah işe giderken kontağı bi açtım akü boş.  Bi marş denemesi yaptım. Olan enerji de gitti 
Babamın aracı aldığım ilk gün ilk iş olarak bagaja koyduğu aktarma kablosu ile komşunun aracından aktarma yapıp çalıştırdım.
Sitenin güvenlikçisinin söylediğine göre gece sürekli dörtlüler yanmış. Alarm olabilir diye düşündüm ama ses çıkmamış hiç. (Alarmım sorunsuz çalışıyor normalde.)
Önceki gün araç kamerasının adaptörünün ucu kırılıp çakmaklık prizinin içine düştü. Çıkarırken de kısa devre yapıp sigorta attı.
Akşam üzeri sigortayı değiştirip kapatmıştım.
Sebep ne hala anlamadım. Nazar var diyorum. 

 

:unsure2:

Maşallah... :nazar:

 

 

 

Diğer mesajlara cevabım.... 

Öğretmen olmak varmış... Bilemedik :)

 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan
27 dakika önce, Mehmet Ozyurek yazdı:

 

:unsure2:

Maşallah... :nazar:

 

 

 

Diğer mesajlara cevabım.... 

Öğretmen olmak varmış... Bilemedik :)

 

 Hangi yönden abi? :):)

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...