İçeriğe Yönlendir

Subaplar İle Alakalı Öğrendiğim Bir Bilgi


Fatih Sarıkaya

Recommended Posts

Fatih Sarıkaya

Arkadaşlar araçlarımızdaki bu sübap elemanına yabancıyım.Başımdan bir iş geçtiği için araştırıp bilgi ediniyorum ama karşımada böyle birşey çıktı.Eğer formda varsa konu silinebilir.Vakti olan arkadaşlar okuyup bildikleri ölçüde yanıtlarlar ise gerçek nedir neler şehir efsanesidir ilk ağızlardan öğrenmiş oluruz.Bir arkadaşın araştırıp paylaştığı makale tadında yorumunu buraya aktarıyorum.

 

Hepimizin sorunu olan lpg ve subaplar konusunda cok guzel bir baslik buldum.

Malumunuz yakit fiyatlari yuzunden araclarimiza lpg taktiriyoruz. lpg nin uzun vadededi problemi ise subap sorunlari

 

Benim de dahil oldugum yanlis bilgiye sahip kisilerin celik subap taktirma olayi uzerine guzel bir anlatim.

 

Forumdaki eski basliklarin birinde hatirladigim ama bulamadigim bir kisim var Foresterin subaplari celikmis.

 

Mayis ayinda motor yakat sarinca tamirat arastirmalaru sonucunda gorustugum tork garaj veya arican tam hatirlamiyorum celik subap onerisi sundugumda celik subaba gerek yok subarularin subaplari cok saglam  sti de bile oem subap kullaniyoruz cogu zaman cevabi alinca bende o koyun surusune uyarak buna katilmadim gittim celik subap aldim.

 

Celik subabin artisi guya lpg de  daha uzun sure sorunsuz binmek dezavantaji ise biraz sesli calismasi motor toplaninca ses farkini hissettim.

Lpg yuksek isisina dayanikli olarak aracima uygun forged subap bulamadim ancak ferrea marka nin titanyum kapli celik subaplarini gordum ancak atmosferikler icin uretimi yoktu..

 

Asagida anlatilanlari okuduktan sonra  ustaya biraktigim oem subaplarima uzuldum yanlis bildigimiz lpg oem ve celik subap iliskisini duzgunce okuyalim

 

Kaynak mazdagaraj  http://www.mazdagaraj.com/konular/magnezyum-supap-ve-dogru-bilinen-yanlislar.1891/

 

Yeni nesil motorlarda meydana gelen ve halk arasında "supap erimesi" olarak adlandırılan, sebebi konuşulmaya başlandığında ise; supapların magnezyum alaşımlı olarak yapıldığından dolayı özellikle lpg'nin yanma ısısına dayanamadığı için eridiği gerçeği konuşulur gider...

Bu konuda küçük bir araştırma yapmak isteyince durumun farklı şeyler olduğunu gördüm ve sizlerle paylaşmak istedim...

Özellikle; magnezyum alaşımlı supap/gayd/baga olmadığını öğrenmemle kısa bir şok yaşadım diyebilirim... Peki o zaman milletin dilinde dolanan "magnezyum alaşımlı supap" nedir diye daha bir fazla araştırdım...

Ayrıca bu araştırma esnasında sübap olarak bilinen sözcüğün doğrusunun supap olduğunu da Türk Dil Kurumu sayesinde öğrenmiş oldum... :)

Öncelikle supap yapısını ve alaşımlarını paylaşayım;

SUPAP TANIMI:
İçten yanmalı motorlarda farklı iki tipte supap kullanılır. Emme supabı olarak adlandırılan supap silindirlere taze hava/yakıt karışımının alınmasını sağlar. Bu işlemi emme portunu açıp kapatarak yerine getirir. Egzoz supabı olarak adlandırılan diğer supap ise yanmış gazların silindir dışına atılmasını sağlar. Bu işlemi egsoz portunu açıp kapatarak yerine getirir.

SUPAPLARDA YAPILAN ÖZEL İŞLEMLER:
A/S: İki Parçalı Supaplar
Supapların çalışma ömrünü oldukça artırdığı için özellikle egsoz supapları iki parçalı yapılmaktadır. Bu tür supapların baş kısmı hararete, korozyona oldukça iyi dayanan, mekanik zorlamalara ve aşınmaya dayanıklı östenitik çelikten sap kısmı ise normal hararetlere aşınmaya mukavim martensitik çelikten imal edilmektedir.

Na: Sodyum Dolgulu Supaplar
Çok zor şartlarda ve uzun süre yüksek hızda çalışan motorlarda supap kafasının sıcaklığını düşürmek için supapların içi sodyum ile doldurulur. Bunun neticesinde çatlak, korozyon ve distorsiyon ihmali azalır.

Ni: Nitrülenmiş Supaplar
Supap çeliğinin mukavemetini korozyona dayanıklılığını ve aşınma mukavemetini artırmak için supaplara nitrürasyon işlemi uygulanır. Supap üzerindeki nitrürlü tabaka kırılgan değildir ve dökülmez. Nitrürasyonla yüksek alaşımlı çeliklerde % 80 Krom –Nikel oranı % 8-18 olan çeliklerde % 40 yorulma ömrü artışı sağlanabilir. Bu işlem sürtünme katsayısını düşürür, korozyona karşı direnci artırır. Nitrürleme bir yağlayıcı madde bulunmaması halinde dahi supap yapışma özelliğini azaltır. Nitrürleme ile sağlanan bu özellikler supabın ömrünü uzatır.

ST: Stellitli Supaplar
Eksoz supaplarında ve bazı emme supaplarında, supap oturma yüzeylerinde ve sap uçlarında aşınma mukavemetini ve korozyona karşı dayanıklılığını artırmak için stellit dolgu yapılır.

Y: Oturma Yüzeyleri Sertleştirilmiş Supaplar
Özellikle emme supaplarında supap oturma yüzeyinin aşınmasını önlemek için indüksiyonla sertleştirme yapılır.

Cr: Krom Kaplı Supaplar
Supap sapları yüzey sertliğini artırmak ve aşınmaya en aza indirmek için krom ile kaplanır. Bu işlem korozyona karşı sap direncini oldukça artırmakta aynı zamanda fonksiyonel kuvvetleri azaltarak supap ile gayd nitesinin ömrünü uzatmaktadır.

Ph: Fosfat Kaplı Supaplar
Supapları korozyondan korumak ve sap kısmının yağ tutucu özelliğini arttırmak için fosfatla kaplanır.

Supap Hammaddeleri
N Normal şartlarda çalışan emme supaplarında ve bimetal supapların sap kısmında kullanılır. Korozyona karşı dayanıklı bir malzemedir.

S (CrSi) Krom silisyum alaşımlı martensitik supap malzemesidir. Yüksek ısı, aşırı direnç ve korozyona karşı dayanıklı bir malzemedir. Normal şartlarda çalışan emme supaplarının üretiminde kullanılır.

O (CrMo) Krom – Molibden – Vanadyum alaşımlı bir supap malzemesidir. Martensitik grubunun en dirençlisidir. Yüksek stres altında çalışan emme ve eksoz supaplarının üretiminde kullanılır.

A (CrNiMn) Krom, Nikel, Mangan alaşımlı bir supap malzemesidir. Yüksek stres altında çalışan eksoz supaplarında kullanılır. Yanma ve korozyona karşı son derece dirençlidir. Kurşunlu yakıttan etkilenmez. Östenitik grubuna girdiği için mıknatıs tutmaz.

R (CrMoMn) Ostenitik yapılı standart Krom Nikel Mangan alaşımlı bir supap malzemesidir. Isıya, yanmaya ve korozyona karşı dayanıklıdır. Yüksek stres altında çalışan emme supaplarında kullanılır.

I Nikel alaşımlı bir malzemedir. Ağır şartlar altında çalışan büyük dizel motorlarda eksoz supaplarının yapımında kullanılır.

X (CrSi) Standart östenitik malzemeye nitrojen ilavesi ile yüksek sıcaklıktaki mukavemeti, sertliği ve korozyona karşı direnci arttırılmıştır. Normal şartlarda çalışan eksoz supaplarının üretiminde ve ağır şartlarda çalışan emme supaplarının imalinde kullanılır.
 

Yukarıdaki Sübap çeşitleri ve imal edildiği maddelerden de anlaşıldığı üzere hiç bir yerde "magnezyum" diye bir şey geçmiyor ve öyle bir madde ile supap imal edilmiyor, hatta aşağıdaki fotoğrafta da bu açıkça görülmekte...

[IMG]

Gelelim aynı konunun bir başka bölümüne; supapların açılıp kapanırken vurduğu Baga'ya ve Supapların sapında bulunan Gayd'a !!

Gayd'ın motordaki en büyük işlevi, supap sapına yataklık etmek ve supabın soğumasını sağlamaktır.



GAYD MALZEMESİ NELERDİR ??

G : Fosforlu perlitik gri demir olarak kullanılan bir gayd malzemesidir. Sürtünmeye dayanıklı olup kaplama dayanımını arttırır.

G1: Yağlamanın zayıf olduğu durumlarda bile aşınmaya karşı bir tabaka oluşturan fosfor katkılı perlitik gri dökme demir.

B: Manganezli bronz gayd malzemesidir. Uygun ısıl kondüktivite ve kaplama direncine sahiptir. Özellikle son dönem motorlarda bulunmaktadır.

B1 : Yüksek dereceli koşullara uygun sürtünmeye karşı yüksek ısıya dayanıklı ve aşınmaya karşı çok hassas fosfor bronz alaşımı.

S03 : Gazlı benzinli ve dizel araçların yüksek performanslı motor tiplerinin ağır çalışma şartlarında mükemmel direnç sağlayan sac-fosfor alaşımı.

BURADAN DA ANLAŞILIYOR Kİ; GAYD MALZEMESİ OLARAK DA, MAGNEZYUM KULLANILMIYOR !!

[IMG]
 

Gelelim supapların vurduğu yatağa, yani Baga'ya !!

BAGA NEDİR ??

Supap yuvalarına takılan madeni halka. Genellikle yüksek sıcaklığa dayanabilen malzemeden yapılır ve egzoz yuvalarına takılır... Supapın vurduğu yerdir bir anlamda...

BAGA MALZEMELERİ NELERDİR ??

G 1,5 : Perlitik dökme demir alaşımıdır. Yüksek sıcaklıkta sertliğe ve aşınmaya karşı dayanıklıdır.

MD02 : % 12 Cr alaşımlı çelik. Yüksek şok ve aşınmaya karşı dayanıklı, sıcak koşullarda deforme olmayan, 700 derecenin üzerinde sıcaklıklarda deforme olmayan, 700 derecenin üzerinde sıcaklıklarda bile oksitlenmeye karşı dirençli bir malzemedir.

SD04 : Sinterlenmiş kobalt-molibden alaşımlı çelik. Yüksek çalışma sıcaklıklarında mükemmel aşınma dayanımı vardır. Yüksek performanslı turbo motorlarda kullanılmak üzere geliştirilmiştir.

SD07 : Bakırdan süzdürülmüş kobalt molibden alaşımlı çelik.

Baga'nın nelerden yapıldığına baktığımızda da hiç bir yerde "magnezyum" diye bir şeyin olmadığı gerçeğine ulaşıyoruz...

Bu mesaja kadar olan bilgilerin ana kaynağı; www.gunesenginevalves.com/ 'dur... Düzenlemesi ise bana aittir.

[IMG]
http://imagizer.imageshack.us/v2/640x360q90/910/NKqbaL.jpg

Yanlış bildiğimiz Magnezyum Supap olayını netleştirmiş ve böyle bir şeyin olmadığını bilimsel olarak delilleri ile ispatladıktan sonra gelelim, sokaktaki seyyar satıcının bile diline düşmüş olan "supap erimesi" olayına...

Yeni nesil motorlarda özellikle üzerine lpg montajlanmış motorlarda supap erimesi olayı tahminen ortalama olarak 70-80 bin kilometre kullanımlarda ortaya çıkmaktadır...

Bu sorunun çözümü vardır ve yetkili servis ile özel servis fiyatları 1500-3500 TL aralığında değişmektedir...

Ancak olayın çok fazla bilinmeyen tarafını da açıklamak istiyorum;

Supap bakımı/değişimi yapıldıktan sonra "ohhh mis gibi oldu, motor ömrü kadar dayanıklı supaplara sahip olduk" demek en büyük yanılgı... ::)

Doğrusu nedir peki??

Yeni yaptırmış olduğunuz supapların ömrü de, ilk olarak motorda bulunan supapların ömrü kadardır maalesef !! Çünki; supap teknolojisi yukarıda yazılan malzemelerden üretildiği ve lpg nin ısısına dayanamadığı için yeni supapların da ömrü maalesef ilk supaplar kadar... :)

 

Kaynak: http://www.mazdagaraj.com/konular/magnezyum-supap-ve-dogru-bilinen-yanlislar.1891/

  • Beğen 7
Yorum bağlantısı
Erhan Doruk

Bende bir ek yapayım . Magnezyum alaşımın kullanılma nedeni çeliğe göre hafif olmasıdır. Mg özellikle hava araçlarında yük binmeyen parçalarda kullanılmaktadır. ( yakıt depoları , uydu araçları gibi) Ancak Mg alaşımlarının korozyon mukavemetleri( hem fiziksel hem elektrokimyasal)  zayıftır. 

 

Yani zaten Mg un motor supapında kullanılması , ağırlık yerine direncinin daha önemli olmasından dolayı anlamsızdır. 

Yorum bağlantısı
Hakan Gürsu

Erimiyorsa ne oluyor sorun ne? 30 40  binde supap larda çıkan sorunun sebepleri nedir.

Yorum bağlantısı
Ahmet Türedi
6 dakika önce, Hakan Gürsu yazdı:

Erimiyorsa ne oluyor sorun ne? 30 40  binde supap larda çıkan sorunun sebepleri nedir.

Lpg nin yanma ısısı benzinden fazladır.Bundan dolayı bir süre sonra süpaplarda korozyona bağlı aşınmalar meydana gelecektir ve bu kaçınılmaz sondur.Eğer lpg dönüşümü sonradan yapılmış ise yakıt zengin veya fakir oluşu süpap ömrünü dahada kısaltacaktır.Doğru ayarlar yapılır ve sürekli kontrol altında tutulabilirse,yüksek devirlerde ve max.hız limitlerinde kullanılmaz ise süpaplar çok daha uzun süre dayanacaktır.

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Koray Demir

Subap erimesini rutin ve yaklaşık 70-80 bin km ile sınırlı tutmak doğru olmaz motora, lpg kitine ve lpg ayarlarına göre değişir. Alındığı gün lpg takılan 350 bin km de ti-Vct focus 3 ticari gördüm motor performansı ilk günkü gibiydi. Kendi lpgli focusumu 250 bin km de sattım lpg 50 binde takılmış idi motorda lpgden kaynaklı hiçbir sorun yoktu.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Focus, mondeo yine mondeo.
3 tane lpg li aracım oldu. Hiç birinde supap sorunu yaşamadım.
Bence de 80 bin km ömür olayı saçma olmuş.
Ayrıca lpg ayarları önemli. Özellikle Fakir karışım olayı zararlı.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız

Subap problemleri genelde egzos subaplarında olur. Eğer sorun lpg'nin yanma sıcaklığının yüksek olması olsaydı sorun emme subaplarında olurdu. Temel mantık şudur:

 

Sıvı yakıtta fakir karışım = yüksek yanma odası sıcaklığı

Gaz yakıtta fakir karışım = düşük yanma odası sıcaklığı

 

Çünkü, sıvı halde beslenen yakıt buharlaşmak için ortamdan ısı çekerken ortamın sıcaklığını da düşürür. Ancak gaz fazda buharlaşma olmayacağı için fazladan beslenen yakıt doğrudan yanma odası sıcaklığını artırır. 

 

Eğer lpg ayarı yanlışsa, enjektörlerin duty cycle denilen açık kalma süreleri % 100'e yakınsa subap problemleri oluyor. Lpg ayarında fakirde kalmak bu sebeple daha emniyetlidir.

Yorum bağlantısı
Ahmet Türedi
7 saat önce, Mahmut Yıldız yazdı:

Subap problemleri genelde egzos subaplarında olur. Eğer sorun lpg'nin yanma sıcaklığının yüksek olması olsaydı sorun emme subaplarında olurdu. Temel mantık şudur:

 

Sıvı yakıtta fakir karışım = yüksek yanma odası sıcaklığı

Gaz yakıtta fakir karışım = düşük yanma odası sıcaklığı

 

Çünkü, sıvı halde beslenen yakıt buharlaşmak için ortamdan ısı çekerken ortamın sıcaklığını da düşürür. Ancak gaz fazda buharlaşma olmayacağı için fazladan beslenen yakıt doğrudan yanma odası sıcaklığını artırır. 

 

Eğer lpg ayarı yanlışsa, enjektörlerin duty cycle denilen açık kalma süreleri % 100'e yakınsa subap problemleri oluyor. Lpg ayarında fakirde kalmak bu sebeple daha emniyetlidir.

Emme ve egsoz supapları aynı bölgede çalışır sadece yanmış olan gazın tahliyesi sırasında egsoz supapları açık konumda olduğu için bu supaplar daha çok etkilenir.Emme supapları yanma anında kapalı konumda olduğu için sadece üst yüzeyine bu sıcaklık temas eder ama egsoz supaplarının her tarafı bu sıcaklık ve yanmış yakıt gazlarından etkilenmektedir.Yani emme supapı aslında çok daha çabuk bozulacak karakterde olduğu halde etkilenme oranı daha düşük olduğu için daha uzun ömürlü olurlar.

Ayrıca lpgde de fakir karışımda yanma odası sıcaklığı daha yüksek olacaktır.Hava oranı arttıkça yanma verimi artar bunu bir nevi turbo beslemesi gibi düşünebilirsiniz.Ancak yüksek sıcaklık motor ömrünü çabuk tüketir ve arıza lambasını yakar.

Yüksek lpg oranında ise aksine yakıt verimli yanmaz araç boğulur.Çünkü yeterli hava olmadığı için lpg yanamaz performans düşer.

Yorum bağlantısı
Metin Akbal

Omur kismina katilmiyorum. Yaglamali sistemde 50 bin km de supap eriten araclar forumlarda denk geldim. En iyi marka diye bildigimiz bir markanin takili oldugu aracin 70 bin km de supap erittigini bizzat canli gordum.

Tamamen montajla alakali. Yanma odasina en duzgun aciyla monte edilen nozullarin takildigi herhangi bir lpg kiti ve duzgun ayar uzun yillar sorunsuz kullanilir.

Eski aracim Bora da Atiker kiti 85 bin km boyunca, 2 uzun yolumda (1000 km nin 5 te 3 u diyeyim) uzun sureli cok yuksek hizda kullandim sikinti olmamisti.

Yeni aracim Astra J de ki supap sorunuyla bilinir 17 bin km de taktirdim 37 bin km dir lpg li kullaniyorum 54 bin deyiz sorun yok sukur. Ankaradaki bir ustamdan 50 binde motor yaptigida oldugunu, 180 binde motoru acilmamis Astra J oldugu bilgisinide alinca gittim taktirdim.

Bu is lpg ye de bakmiyor. Benzinde de ayni risk soz konusu.

Yorum bağlantısı
Fatih Sarıkaya

Şuan kullandığım araç 150 binde yaklaşık 100 bin den fazladır lpg takılı,alt devirlerde sıkıntı pek hissedilmiyor ama üst devirlerde gücü fazla hissettirmiyor.Bu şekilde daha 100 bin gider diye düşünüyorum.Ayrıca motor rektefiyede olmadı.Fabrikanın koyduğu gibi duruyor.Toplamda 250 bin km yapar.Ben asıl merak ettiğim.Çelik sübap diye birşey gerçekten varmı?Sübap yapım malzemelerine baktığımızda magnezyum diye birşey yok.O halde sübap değişiminde aracın oem sübapları ile bire bir değişimde bir sıkıntı olmayacaktır heralde.Ustalarımızın çelik sübap veya lpg sübapı diye bize söylediği dübaplara itibar etmemiz gerekmeyecek.Yoksa ustalar doğrumu söylüyor?İlla değişimde lpg ye dayanıklı sübaplarmı takılmalı.Yada şöyle sorayım.Lpg ye dayanıklı sübap diye birşey varmı?

Yorum bağlantısı
Ahmet Türedi
42 dakika önce, Fatih Sarıkaya yazdı:

Şuan kullandığım araç 150 binde yaklaşık 100 bin den fazladır lpg takılı,alt devirlerde sıkıntı pek hissedilmiyor ama üst devirlerde gücü fazla hissettirmiyor.Bu şekilde daha 100 bin gider diye düşünüyorum.Ayrıca motor rektefiyede olmadı.Fabrikanın koyduğu gibi duruyor.Toplamda 250 bin km yapar.Ben asıl merak ettiğim.Çelik sübap diye birşey gerçekten varmı?Sübap yapım malzemelerine baktığımızda magnezyum diye birşey yok.O halde sübap değişiminde aracın oem sübapları ile bire bir değişimde bir sıkıntı olmayacaktır heralde.Ustalarımızın çelik sübap veya lpg sübapı diye bize söylediği dübaplara itibar etmemiz gerekmeyecek.Yoksa ustalar doğrumu söylüyor?İlla değişimde lpg ye dayanıklı sübaplarmı takılmalı.Yada şöyle sorayım.Lpg ye dayanıklı sübap diye birşey varmı?

Malesef öyle bir süpap yok çünkü süpapların hepsi çelik alaşımı.Bazılarında özel kaplamalar var ve korozyon dirençleri arttırılmış.Ancak asıl sorun motorun benzine göre tasarlanması ve bu tasarımın dışında araca lpg takılmaya çalışılması.Lpg de yıllarca sorunsuz bindim diyorsunuz ama bence sorunsuz değil emin olun.İllaki benzinde kullanım ile lpg de kullanım arasında çok bariz bir performans farkı olmuştur.Aynı araçları aynı şartlarda lpg ve benzinde kullanılması sonucu motor verimleri ölçüldüğünde bu çok daha iyi anlaşılabilir olur.

Hiç bir bilimsel veri içermeyen sorunsuz kullandım kelimesi benim için birşey ifade etmiyor.

LPG fabrika çıkışı araçlara takılırsa o iş değişiyor.Çünkü LPG nin sıkıştırma oranları ile benzininki farklı.Motor içi volümetrik verim en uygun şekilde ayarlanıyor.Süpap açma kapama zamnaları piston sıkıştırma oranları herşey ayrı hesaplanıyor.Sonradan yapılan montajlarda bu ayarları tutturmak çok zor.

Piyasada dönen çelik süpap ise LPG montajcılarının günü kurtarmak için uydurduğu birşey bana öyle geliyor.Montajdan sonra sorun çıkarsa supaplara suç atmak için uydurulmuş bir hikaye gibi.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
50 dakika önce, Ahmet Türedi yazdı:

..Motor içi volümetrik verim en uygun şekilde ayarlanıyor.Süpap açma kapama zamnaları piston sıkıştırma oranları herşey ayrı hesaplanıyor.Sonradan yapılan montajlarda bu ayarları tutturmak çok zor.

Piyasada dönen çelik süpap ise LPG montajcılarının günü kurtarmak için uydurduğu birşey bana öyle geliyor.Montajdan sonra sorun çıkarsa supaplara suç atmak için uydurulmuş bir hikaye gibi.

 

Volumetrik verim ayarı?

Açma kapama zamanları

Sıkıştırma oranları?

 

Bunların değiştiğini sanmıyorum (Hondadan bahsediyorsak). Elinizde veri var mı?

 

süpapların alaşımları farklı. Amaç hafif süpap yapmak. ayrıca dövülmüş süpaplar ve içi sodyum kanallı süpaplar var.

 

Misal:

 

Valve_types_Supertechperformance.jpg

 

 

 

 

detay:  https://www.supertechperformance.com/faq

 

 

http://onedirt.com/tech-stories/engine/guide-to-performance-valves-with-ferrea-racing-components/

 

 

 

 

forged olanlar:

 

http://www.engine-dynamics.com/Engine-Components/pid105966/cid145/Uprated-Forged-Steel-Valve-Set.asp

 

 

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Fatih Sarıkaya
(düzenlendi)
1 saat önce, Ahmet Türedi yazdı:

Malesef öyle bir süpap yok çünkü süpapların hepsi çelik alaşımı.Bazılarında özel kaplamalar var ve korozyon dirençleri arttırılmış.Ancak asıl sorun motorun benzine göre tasarlanması ve bu tasarımın dışında araca lpg takılmaya çalışılması.Lpg de yıllarca sorunsuz bindim diyorsunuz ama bence sorunsuz değil emin olun.İllaki benzinde kullanım ile lpg de kullanım arasında çok bariz bir performans farkı olmuştur.Aynı araçları aynı şartlarda lpg ve benzinde kullanılması sonucu motor verimleri ölçüldüğünde bu çok daha iyi anlaşılabilir olur.

Hiç bir bilimsel veri içermeyen sorunsuz kullandım kelimesi benim için birşey ifade etmiyor.

LPG fabrika çıkışı araçlara takılırsa o iş değişiyor.Çünkü LPG nin sıkıştırma oranları ile benzininki farklı.Motor içi volümetrik verim en uygun şekilde ayarlanıyor.Süpap açma kapama zamnaları piston sıkıştırma oranları herşey ayrı hesaplanıyor.Sonradan yapılan montajlarda bu ayarları tutturmak çok zor.

Piyasada dönen çelik süpap ise LPG montajcılarının günü kurtarmak için uydurduğu birşey bana öyle geliyor.Montajdan sonra sorun çıkarsa supaplara suç atmak için uydurulmuş bir hikaye gibi.

Aynen anlattığınız gibi.

Sorunsuz demiyorum sorunludur.Lakin arızanın büyüyüp aracı sürülmez hale getirmesi için zaman ihtiyacı var.Her kullanıcıda arıza baş gösterdiğinde değil aracı süremez hale getirdiğinde anlıyor.Şekil a ben denizde görüldüğü gibi.

tarihinde Fatih Sarıkaya tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız

Lpg'de en büyük sorunun zengin karışım olduğunu düşünüyorum. 14,7:1 oran yerine 16:1 oran gibi ayarlanmalı. 

Yorum bağlantısı
Ahmet Türedi
(düzenlendi)
2 saat önce, Mehmet Göktürk yazdı:

 

Volumetrik verim ayarı?

Açma kapama zamanları

Sıkıştırma oranları?

 

Bunların değiştiğini sanmıyorum (Hondadan bahsediyorsak). Elinizde veri var mı?

 

süpapların alaşımları farklı. Amaç hafif süpap yapmak. ayrıca dövülmüş süpaplar ve içi sodyum kanallı süpaplar var.

 

Misal:

 

Valve_types_Supertechperformance.jpg

 

 

 

 

detay:  https://www.supertechperformance.com/faq

 

 

http://onedirt.com/tech-stories/engine/guide-to-performance-valves-with-ferrea-racing-components/

 

 

 

 

forged olanlar:

 

http://www.engine-dynamics.com/Engine-Components/pid105966/cid145/Uprated-Forged-Steel-Valve-Set.asp

 

 

Volümetrik verim olarak lpg benzine karşın daha yüksek enerji değerine sahip olsada gaz fazında silindirlere girdiği için volümetrik verimi düşürmektedir.Bunun için uygun oranda lpg miktarı arttırılmalı.Ancak bunun hesabını sanayide kim nasıl yapar bilmiyorum zaten yaşanan sorunlar tam yapılamadığının göstergesi.

Ayrıca avans ayarıda buna paralel ayarlanmalı lpg tutuşma sıcaklığı daha yüksek olduğu için ateşleme süresi uygun ayarlanmalı.

Süpap konusunda söylediğim gibi tüm süpaplar çelik alaşımı ,dövülmüş olması yada içine sodyum basmaları çelik olduğu gerçeğini değiştirmiyor.Sadece korozif ve sürtünme dayanımı için ilave kaplama ve soğutma metodları ile çelik modifiye ediliyor.İçeriği yüksek krom ,nikel ,mangan gibi elementler ile zenginleştiriliyor.Ama asıl olan element demir dir.

 

tarihinde Ahmet Türedi tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ahmet Türedi

Sıkıştırma oranı aslında farklı olması gereken ama firmaların maliyet ve bunu diğer volümetrik verim ve avans ayarları ile tutturduğunu düşündüğüm için yapmadığını sanıyorum.Aslında direk lpg ile çalışan araç yapsalar bunuda değerlendirecekleri kesin.Ama sonradan ilave edilen bir sistem olduğu için sanırım bu kısma arge yapılmıyor.

Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Oksijen sensörünü lpg ecusuna bağlayıp kalibre ettirin. Benzin zamanını simüle etmeyi bırakıp, bağımsız çalışmaya başlar lpg

Yorum bağlantısı
Erdoğan Temur

Benim arabaya 90binde prins silverline kit ve yağlama sistemi taktırdım. 36bin km de sübap aşağıdaki şekilde arıza ışığı yaktı.
36bin km nin yaklaşık 30bin km si uzun yolda 3000-3500 devirde kullandım.

Araba 160km hızla giderken arıza ışığı yaktı çektim kenara biraz bekledim. Çalıştırdım yola devam ettim ama çekiş çok düşük 50-60 ile 100km yol gittim.

Bana göre lpgli arabada sübapları zorlayan yüksek devirde uzun süre kullanmak.d6b21b92a6c1b24ed68048bfaf116871.jpg

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız
12 dakika önce, Erdoğan Temur yazdı:

Bana göre lpgli arabada sübapları zorlayan yüksek devirde uzun süre kullanmak.

Yani lpg'li aracı zengin karışımda çalıştırmak, bunu sürekli yapmak. Bir de buna uzayan enjeksiyon süresi eklenince olan oluyor. Lpg'li araçta fazladan püskürtülen lpg sorun açar.

Yorum bağlantısı
Fatih Keskin

200 bin km lpg li focus 1 kullanan arkadasim vardi tik demedi ama 110 bin de supap yakan focus 2 de gordum bence takilan kit in ve ayarin onemi cok fazla

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
7 saat önce, Mahmut Yıldız yazdı:

Yani lpg'li aracı zengin karışımda çalıştırmak, bunu sürekli yapmak. Bir de buna uzayan enjeksiyon süresi eklenince olan oluyor. Lpg'li araçta fazladan püskürtülen lpg sorun açar.

 

zengin değil fakir karışım sıcaklığı yükseltir.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Demirel

Bir önceki aracım 1999 model Opel Astra G idi, LPG sistemi OMVL idi, 45.000km de supap yaktı, tüm sistemi değiştirip BRC taktırdım, 45.000km de yine supap yaktı.
Şu anki arabam Focus 2.5 100.000 de Teleflex GFI taktırdım. 40.000km sonra supap yaktı...
Usta bana sadece 110 u geçme, aynı hızda 30dk dan fazla gitme dedi.
Şu an 250.000 de, inşAllah birdaha supap problemi yaşamam diye dua ederken ustanın tavsiyesine uymaya çalışıyorum [emoji23]


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Yorum bağlantısı
Fatih Sarıkaya

Ben redline bile gördüm.Saatlerce 4 devir ve üzeri gittiğim oldu.Benden öncede aldığım gibiydi.Opelin eski motorlarının dayanıklı olduğunu düşünüyorum :) 

 

Aslında mümkün olsa en idael hız 80 km.Hem yakıt hemde kontrol çok iyi oluyor.Bu arada araçda yorulmuyor.Artık bu şekilde sürüyorum.Sürüş mantığımı tamamen değiştirdim.Mekanik aksamların aşınmasına etki edecek tüm davranışlardan mümkün olduğunca kaçınmaya çalışıyrorum.Neticede para olarak cebimizden çıkıyor.Benim çok kötü tecrübelerim oldu.Kimisi akıllıdır söz dinler kimiside tecrübe ederek öğrenir.

Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız
10 saat önce, Mehmet Göktürk yazdı:

 

zengin değil fakir karışım sıcaklığı yükseltir.

Sıvı yakıt için evet ama gaz yakıtta fakir karışım sıcaklığı düşürür.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...