İçeriğe Yönlendir

2. El Araç Alımında Dava Açmak


Efe Serhan Oğuz

Recommended Posts

Efe Serhan Oğuz
48 dakika önce, Serkan Toker yazdı:

Pert kaydı ayrı arıza ayrı, birbiri ile alakasız konular.. ;)

 

Kişi kendi önlemini almak zorundadır, kapıyı kilitlemezsen sorumlu olursun. Ben hırsızı haklı çıkarmadım, mal sahibinin de kusuru vardır dedim.. 

Kapı kilitlememek suç değildir, hırsızlık suçtur. Kapı kilitlemedim diye hırsız suçundan indirim almaz (geçi zaten ceza almıyor) :)  Bunu nasıl kusur olarak görürsünüz hiç anlam veremedim.

 

31 dakika önce, Mustafa Tüfekçi yazdı:

Mal bu para bu. Disburitor bile garantiyi bin tane koşula bağlarken ben napabilirim eski arabada. Bariz arıza varsa saklıyorsam ayıp haklıdır ama ön görmediğim arızaya napabilirim ki

Zaten sinyal lambası ampülü patlaktı diye kimse mahkemeye vermez kimseyi.d Büyük ve değer kaybettiren durumlar için geçerli. 

 

9 dakika önce, Çağlar Bayur yazdı:

sıfır alan enayi mi yani? neden pahalı sıfırlar ?

içtihatli metin başka bir takım bilgiler içermekte. satıcı ikiye bölünmüşü saf alıcıya satmış ayrı konu

yine bir medya başlığının haberin içeriği ile ilgisiz örneği olmuş ohaber

 

İlk olarak olarak “ayıp” kavramı üzerinde duralım:

Satıcı, alıcıya karşı herhangi bir surette bildirdiği niteliklerin sattığı araçta bulunmaması sebebiyle sorumlu olduğu gibi, nitelik veya niteliği etkileyen niceliğine aykırı olan, kullanım amacı bakımından değerini ve alıcının ondan beklediği faydaları ortadan kaldıran veya önemli ölçüde azaltan maddi, hukuki ya da ekonomik ayıpların bulunmasından da sorumlu olur. 

 

Araçlarda görülebilecek ayıplara örnek olarak; aracın sigorta kayıtlarında pert kaydının bulunması, bir parçasında boya/değişen olması veya tek parça boya/değişen olduğu söylenmesine rağmen birden çok parçasında boya/değişen olması, şasesinde doğrultma olması, sunroofun çalışmıyor olması, kapılarının kilitlenmiyor olması, kilometre sayacı ile oynanmış olması vs. durumlarda araçta ayıp mevcut demektir. Ayıp deyiminden anlaşılması gereken arıza, kusurdur.

 

ALICI TARAFINDAN BİLİNEN AYIPLAR:

Satıcı, satış sözleşmesinin kurulduğu sırada alıcı tarafından bilinen ayıplardan sorumlu değildir. Örneğin satıcı, alıcıya, araçta 3 parçanın boyalı olduğunu söylemiş olabilir, bildirdiği bu ayıplardan dolayı sorumluluğu bulunmamaktadır. Fakat araçtaki ayıpların satıcı tarafından alıcıya bildirildiğinin veya bu ayıpların alıcı tarafından bilindiğinin ispat yükü kendisindedir. Bu hususta aracın ilan bilgilerinin de delil olma özelliği bulunmaktadır. Örneğin, aracın internet sitesinde yer alan ilanında 3 parçasının boyalı olduğu belirtilmiş, alıcı da satıcı ile bu ilan vasıtasıyla buluşup bir araya gelerek aracı satın almış ise artık, bu boyalı parçalardan haberinin olmadığını ileri süremez ne var ki 3 parçasının boyalı olduğu belirtilmesine rağmen 4 veya daha fazla parçada boya var ise alıcı elbette, kanunun kendisine tanıdığı haklarını kullanabilecektir.

ARAÇ SATIN ALAN KİŞİLER, ARACIN SERVİS KAYITLARINI İNCELEMEMEKTE, BU KAYITLAR DOLAYISIYLA SATICIYA KARŞI DAVA AÇAMAYACAKLARINI DÜŞÜNMEKTEDİRLER. Başka bir ifade ile, satın almış olduğunuz araç, siz satın almadan önce, size satan kişi veya ondan önceki sahibi tarafından, ayıplar dolayısıyla yetkili servise götürülmüş olabilir. Bu kayıtlar, aracın maliki tarafından incelendiğinde, aracın, bazı sorunlar sebebiyle servise götürüldüğü öğrenilecek olursa bu durumda dahi alıcı, bu ayıpların kendisine bildirilmediğinden bahisle aracı satan kişiye karşı dava açabilir.

 

Hemen belirtmek gerekir ki, alıcının, ekspertiz incelemesi yaptırma zorunluluğu yoktur. Ekspertiz incelemesi yaptırılsa idi ortaya çıkacak olan ayıplarda satıcının sorumluluğu devam eder.

 

 

GÖZDEN GEÇİRME VE SATICIYA BİLDİRME:

“Alıcı, gözden geçirmek ve satılanda satıcının sorumluluğunu gerektiren bir ayıp görürse, bunu uygun bir süre içinde ona bildirmek zorundadır. Alıcı gözden geçirmeyi ve bildirimde bulunmayı ihmal ederse, satılanı kabul etmiş sayılır. Ancak, satılanda olağan bir gözden geçirmeyle ortaya çıkarılamayacak bir ayıp bulunması hâlinde, bu hüküm uygulanmaz. Bu tür bir ayıbın bulunduğu sonradan anlaşılırsa, hemen satıcıya bildirilmelidir; bildirilmezse satılan bu ayıpla birlikte kabul edilmiş sayılır.”

 

 

Yargıtay 13. Hukuk Dairesinin, 2015 yılında verdiği bir emsal kararda aynen şöyle denilmiştir:

“Davacının, satın aldığı araçla ilgili olarak Trafik Şube Müdürlüğü’nce tutulan kayıtları, aracın sigorta kayıtlarını, TRAMER kayıtlarını inceleme ve mahkemenin kabulünün aksine TRAMER’e SMS atarak bilgi edinme yükümlülüğü de yoktur.”

Bununla birlikte, gözden geçirmek deyiminden, makul düzeyde herhangi bir kişinin, araç üzerinde duyu organlarıyla yaptığı kontrol anlaşılmalıdır.

 

Kanun da zaten, açık ayıplar açısından gözden geçirme hususunu düzenlemiştir. Alıcının, gizli ayıpları gözden geçirme mecburiyeti hiçbir zaman bulunmamaktadır. Gizli ayıplar genelde ekspertiz incelemesi ile ortaya çıkarlar ve alıcının ekspertiz incelemesi yaptırma zorunluluğu yoktur.

 

Kanun metni incelendiğinde, “bildirim”in ne şekilde yapılacağı konusunda da net bir ifade yer almadığı görülmektedir. Bildirimin noter aracılığı ile ihtarname göndererek veya iadeli taahhütlü mektup ile yapılması ispat kolaylığı açısından yararlıdır fakat ayıp bildirimi her şekilde (mail, faks, telgraf) yapılabilir. Ayıpların satıcıya ihbar edildiğini ispat etmek alıcının yükümlülüğündedir.

 

SATICI, AYIPLARIN VARLIĞINI BİLMESE DAHİ SORUMLUDUR:

Birçok alıcı, beğenerek yahut da satıcıya kanarak veya ona güvenerek satın aldığı araçta daha sonradan ortaya çıkan ayıpları öğrendiğinde, aracı kendisine satan kişiye karşı hukuki yollara başvurmakta çekinmekte, satıcının, böyle bir ayıbı kendisinin de bilmediği savunması karşısında sonuç alamayacağını düşünmektedir. Bu düşünce tamamen hatalıdır, nitekim SATICI, AYIPLARIN VARLIĞINI BİLMESE DAHİ SORUMLUDUR. Onun da kendisinden önceki malike müracaat hakkı elbette bulunmaktadır. Samimi bir satıcının yapması gereken de zaten budur, alıcı tarafından kendisine dava açıldığında bu ayıpları bilmediğini iddia edecekse davayı, aracı kendisine satan önceki satıcıya ihbar etmeli, koşulları var ise bu zararını o satıcıdan karşılamalıdır. Aksi halde her satıcının “Ben de bilmiyordum” savunması karşısında yapılacak bir şey kalmaz, mağdur olan kişilerin yasa ile kendilerine tanınmış bu haklarını kullanmaları engellenmiş olurdu.

 

Uygulamada en çok karşılaşılan ayıplardan biri de satın alınan aracın önceki maliklerince kilometre sayacında işlem yapılmış, gerçekte çok daha  fazla mesafe kat etmiş bir aracın daha az mesafe kat etmiş gibi gösterilerek satılmasıdır. BÖYLE BİR DURUM İLE KARŞILAŞAN ALICILARDA BELİREN İLK DÜŞÜNCE, ARACI KENDİSİNE SATAN KİŞİNİN DEĞİL DE ONDAN ÖNCEKİLER TARAFINDAN BÖYLE BİR İŞLEM YAPILMIŞ İSE AÇILACAK DAVANIN KAZANILAMAYACAĞI DÜŞÜNCESİDİR. BU DÜŞÜNCE TAMAMEN HATALIDIR. ARACIN, HANGİ MALİK ELİNDE OLURSA OLSUN, KİLOMETRE SAYACI İLE OYNANMIŞ İSE, SON ALICI, SON SATICIYA KARŞI AÇACAĞI DAVAYI KAZANACAKTIR.

Bu durum, Yargıtay 13. Hukuk Dairesi’nin 2015/40748 E. 2017/6751 K. sayılı kararında belirtilmiştir.

 

ARACIN PİYASA DEĞERİNDEN DÜŞÜK SATIN ALINMIŞ OLMASI, ARAÇTAKİ AYIPLARIN BİLİNDİĞİ ŞEKLİNDE YORUMLANAMAZ.

Ne olursa olsun, alıcının, bu ayıplı aracı piyasa değerinden düşük satın almış olması ayıpları bildiği ve bu sebeple düşük fiyata satın aldığı şeklinde yorumlanamaz. (Bkz. Yargıtay 13. HD. 2014/5964 E. 2014/20942 K. sayılı kararı)

 

 

ALICININ SEÇİMLİK HAKLARI:

Araçta ayıp bulunduğu ve bu ayıplar dolayısıyla satıcının sorumlu olduğu durumlarda alıcı, şu seçimlik haklardan birini kullanabilir:

1.Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme.

2.Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinde indirim isteme.

3.Aşırı bir masrafı gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme.

4.İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir benzeri ile değiştirilmesini isteme

 

Sözleşmeden dönme hakkının kullanılması halinde, satıcının satım bedelinin iade etmesi borcu ve alıcının ise aracı, satıcıya teslim etmesi borcu doğmaktadır. Fakat alıcının, bedeli iade almadan aracı teslim etmesi söz konusu olmayacak, bedeli iade almadan aracı teslim etmek ister ise bu teslim tarihinden itibaren faize hak kazanması gündeme gelecektir. Aracın, anlatılan şekilde bedeli iade alınana kadar alıcı tarafından kullanılmasında mahzur yoktur.

Ayıp oranında satış bedelinde indirim isteme hakkının kullanılması, satım tarihinde aracın ayıpsız hali ile ayıplı halinin piyasa değerlerinin karşılaştırılması, bu oranın satım bedeline uyarlanması, neticesinde elde edilecek değer ile satım değeri arasındaki farkın alıcıya ödenmesini gerektirir. Örneğin ayıpsız piyasa değeri 50.000-TL, ayıplı piyasa değeri 40.000-TL olan bir araç, 48.000-TL ye satın alınmış olsun. 48.000/50.000×40.000=38.400-TL. Ayıp oranında bedelde indirim yapılması gereken tutar: 48.000-38.400=9.600-TL. Yani satıcının, ayıplı araç satışı ile ilgili alıcıya ödemesi gereken tutar 9.600-TL’dir.

 

 

EMSAL YARGITAY KARARLARI:

 

Yargıtay 13. HD. 2015/1864 E. 2016/8512 K.

 

Yargıtay 13. HD. 2014/5798 E. 2015/6620 K.

Yargıtay 13. HD. 2014/5964 E. 2014/20942 K.

Yargıtay 13. HD. 2015/14348 E. 2015/29214 K.

Yargıtay 13. HD. 2014/36262 E. 2015/26462 K.

 

KAYNAK: https://www.akahukuk.com.tr

 

 

 

 

Yorum bağlantısı
Serkan Toker
6 dakika önce, Efe Serhan Oğuz yazdı:

Kapı kilitlememek suç değildir, hırsızlık suçtur. Kapı kilitlemedim diye hırsız suçundan indirim almaz (geçi zaten ceza almıyor) :)  Bunu nasıl kusur olarak görürsünüz hiç anlam veremedim.

 

 

Denemesi bedava, kapıyı açık bırak teyp çalınsın. Polisi çağır kapıyı açık unutmuşum teyp çalınmış de, sonucu buraya yazarsın.. :D ;)

Yorum bağlantısı
Efe Serhan Oğuz
29 dakika önce, Mehmet Göktürk yazdı:

Yalan beyan nedeniyle zarar oluştuğunun ispatı gerekir. Başta dediğim budur. Arabanın bozulması bakımı yapılmamış anlamına gelmez.

Kanunda serkanın dediği gibi cezaları farklıdır. Roma hukukunda da farklıdır hatta şeriatta da farklıdır. Duvarı delip yapılan hırsızlıkla açık kapıdan girilen hırsızlığın cezası farklıdır.

Koruma altına alma koşulu tabii ki hırsızlığın niteliğini belirler :) Ben şunu anlayamıyorum şuan Sen ben öbürü para harcamadan aldığımız arabanın tam olarak söylendiği gibi olduğunu bilsek herkes bu şekilde iş yapsa çok mu kötü olacak. Satan kişi dürüst olsa alan kişi dürüst olsa kim ne kaybedecek. Herkes mi arabasının kusurlarını gizleyerek satmaya çalışıyor forumda. Ayıplı mal satmak hukuken ceza gerektirir. Bunun tartışılacak bir şeyi yok. Alan bakmalı banane gibi söylemleri komik buldum sadece çünkü haberimiz olmasa da Yasalar var :) 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Serkan Toker
9 saat önce, Efe Serhan Oğuz yazdı:

Kimse arabadan anlamak zorunda değil. Satıcının dediklerine göre güvenip aracı almışsa. İlanda temiz, bakımları yeni yapıldı, masrafsız, ilk sahibinden .. diye yazılmışsa ve araç alındıktan kısa süre sonra ilk sahibi olmadığı, bakımlarının yapılmadığı, motor arızaları verdiği görülürse satan kişiye dava açılabilir mi? Emsal bir kaç dava var sanırım.

 

Emsal-) “Bakımları yapılmıştır” ilanı üzerine aldığı araç 4. gün yolda kalan tüketici dava açıp araç bedeli, tamir ve dava masraflarını geri aldı. https://goo.gl/McpgHL

 

 

5 dakika önce, Efe Serhan Oğuz yazdı:

Koruma altına alma koşulu tabii ki hırsızlığın niteliğini belirler :) Ben şunu anlayamıyorum şuan Sen ben öbürü para harcamadan aldığımız arabanın tam olarak söylendiği gibi olduğunu bilsek herkes bu şekilde iş yapsa çok mu kötü olacak. Satan kişi dürüst olsa alan kişi dürüst olsa kim ne kaybedecek. Herkes mi arabasının kusurlarını gizleyerek satmaya çalışıyor forumda. Ayıplı mal satmak hukuken ceza gerektirir. Bunun tartışılacak bir şeyi yok. Alan bakmalı banane gibi söylemleri komik buldum sadece çünkü haberimiz olmasa da Yasalar var :) 

 

Konunun başındaki ile sonundaki farklı Efe.. Sen ben değil o arabanın bakımlarını yapan usta/servis o garantiyi veremez. Kusur nasıl gizlenir, motor yağ yakıyordur ama adam pırıl pırıl der. Sen kendi arabanın motorunun durumunu tam olarak biliyor musun ? Pistonlar ne alemde mesela, enjektörler şu an faal ama daha ne kadar çalışacaklar ? Ben dürüst görürüm kendimi, arabamı sattım bir hafta sonra motor kol çıkardı diyelim. Ben açıp bakmadım ki piston kolunda çatlak var mı diye, öyle değil mi ?

Yorum bağlantısı
Remzi Karaca

Diyelim ki bir aracı satın aldım.
Herhangi bir sorgulama yapmadan. Aradan 3 ay geçti aracı sattım. Şimdi alırken yapmadığım incelemeyi satarken mı yapmam gerekecek???
Misal sattıktan 2 ay sonra araç arızalandı.
Kabahat kimde, masrafı kim karşılayacak?

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

3 parça boyalı sattım, 1 ay sonra geldi 4 parça var diyor, kendisi kapıyı boyatmış. banane?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Muhammet Ergün

Bu ne ya. Bunları okudukça insan araba alıp satmaktan korkar.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
18 dakika önce, Serkan Toker yazdı:

bir hafta sonra motor kol çıkardı diyelim.

öenmli olan boya, ben daha bakım sorgulayıp sorup satın alan görmedim duymadım, club burada aranan kriterlerine bakıp istatistik yapılabilir. pistona kim bakar

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
25 dakika önce, Serkan Toker yazdı:

 

 

Konunun başındaki ile sonundaki farklı Efe.. Sen ben değil o arabanın bakımlarını yapan usta/servis o garantiyi veremez. Kusur nasıl gizlenir, motor yağ yakıyordur ama adam pırıl pırıl der. Sen kendi arabanın motorunun durumunu tam olarak biliyor musun ? Pistonlar ne alemde mesela, enjektörler şu an faal ama daha ne kadar çalışacaklar ? Ben dürüst görürüm kendimi, arabamı sattım bir hafta sonra motor kol çıkardı diyelim. Ben açıp bakmadım ki piston kolunda çatlak var mı diye, öyle değil mi ?

 

Sapla samanı karıştırıyorsun. İlk attığın mesajı yeniden oku hocam.

Yorum bağlantısı
Efe Serhan Oğuz
11 dakika önce, Serkan Toker yazdı:

 

 

Konunun başındaki ile sonundaki farklı Efe.. Sen ben değil o arabanın bakımlarını yapan usta/servis o garantiyi veremez. Kusur nasıl gizlenir, motor yağ yakıyordur ama adam pırıl pırıl der. Sen kendi arabanın motorunun durumunu tam olarak biliyor musun ? Pistonlar ne alemde mesela, enjektörler şu an faal ama daha ne kadar çalışacaklar ? Ben dürüst görürüm kendimi, arabamı sattım bir hafta sonra motor kol çıkardı diyelim. Ben açıp bakmadım ki piston kolunda çatlak var mı diye, öyle değil mi ?

Hangi konuda farklı anlamadım tam.

 

Hırsız suçundan indirim almaz dedim hala arkasındayım, cam açık olması, kilit açık olması, ikisininde açık olması, ya da aracın içinden çanta çalınması ile içine girilip alet edevat yardımıyla teyp çalınması hırsızlık olayının niteliğini belirler. Ama ben kapıyı açık bıraktım diye aldığı ceza üstünden indirim almaz. Zaten cezaların (nitelikli/basit) süreleri belirlenmiştir. Umarım anlatabilmişimdir. Aklımda bir rnek var ama buraya uymaz söyleyemedim :D 
 

Satıcı, alıcıya karşı herhangi bir surette bildirdiği niteliklerin sattığı araçta bulunmaması sebebiyle sorumlu olduğu gibi, nitelik veya niteliği etkileyen niceliğine aykırı olan, kullanım amacı bakımından değerini ve alıcının ondan beklediği faydaları ortadan kaldıran veya önemli ölçüde azaltan maddi, hukuki ya da ekonomik ayıpların bulunmasından da sorumlu olur.

Araçlarda görülebilecek ayıplara örnek olarak; aracın sigorta kayıtlarında pert kaydının bulunması, bir parçasında boya/değişen olması veya tek parça boya/değişen olduğu söylenmesine rağmen birden çok parçasında boya/değişen olması, şasesinde doğrultma olması, sunroofun çalışmıyor olması, kapılarının kilitlenmiyor olması, kilometre sayacı ile oynanmış olması vs. durumlarda araçta ayıp mevcut demektir. Ayıp deyiminden anlaşılması gereken arıza, kusurdur. Buranın anlaşılmayan bir kısmı yoktur sanırım :) 

 

Motorun içini açıp bakamayacağın için, bu sorunu senin bilme ihtimalin olmayacağı için ona göre yol izlenir zaten. Bilirkişi raporu bunları belirtir. Burada benim bahsettiğim şey tamamen farklı.
Sahibinden.com'da ilanı gördünüz, okudunuz, temiz, boyasız, bakımları tamamen yapıldı, filtreler değişti..vs vs. Gittiniz arabayı aldınız direkt olarak. Sonra 2 gün geçti başka bir iş için arabayı götürdüğünüz yerde dediler ki sağ çamurluk boyalı ya da filtrelerin değişmesi gerekli eski bunlar.Satıcıya olayı haber verirsiniz, kendi aranızda halledemezseniz bu ve bunun gibi durumlarda satıcı sizi aldattığı için dava açabilirsiniz. Aracın boyalı olan benzeri daha ucuzsa, siz boyasız dedikleri için daha pahalıya aldıysanız dava açabilirsiniz. Filtreleri bilmem neyi değiştirip masraf yaparsanız, dava açabilirsiniz.

Yorum bağlantısı
Efe Serhan Oğuz
Bir saat önce, Zafer Ak yazdı:

Hukukta böyle bir madde varmı peki ?

Emsal karar vardır bu konuda. Yani duyu organlarınla arabaya baktın cam kırıksa görebilirsin sonradan bu cam kırıkmış diyemezsin, ama boyanmış mı, direklerle oynanmış mı bunu anlamak gibi bir yükümlülüğün yok.

Yorum bağlantısı
Efe Serhan Oğuz
(düzenlendi)
39 dakika önce, Çağlar Bayur yazdı:

3 parça boyalı sattım, 1 ay sonra geldi 4 parça var diyor, kendisi kapıyı boyatmış. banane?

İşte abi senin aracın 3 parça boyalı olarak sattığını kanıtlaman gerekiyor, tabii ki aradan aylar yıllar geçince sana haber vermeden herhangi bir dava açamaz. Zaten mahkeme sadece sözle karar vermiyor, kanıtlar, tanıklar, bilirkişi raporu.. hepsi etkili. En çok karşılaşılan durum şu, sen 3 parça diye sattın ama 4 parça boya var, bu fark ediliyor ve sen 4 parça boya dedim zaten dersen senin bunu kanıtlaman gerekiyor. Bu yüzden en garantisi satarken mutlaka karşı tarafı zorlayıp ekspertiz raporu aldırmak. Zaten bir yalanın yoksa kafanda rahat olur. 

8 dakika önce, Mehmet Göktürk yazdı:

anlatmak için de yok.

Anlatmak için var. Emsal kararlar var bununla ilgili. SATICI, AYIPLARIN VARLIĞINI BİLMESE DAHİ SORUMLUDUR.

tarihinde Efe Serhan Oğuz tarafından düzenlendi
ekleme.
Yorum bağlantısı
Zafer Ak
(düzenlendi)
12 dakika önce, Efe Serhan Oğuz yazdı:

Emsal karar vardır bu konuda. Yani duyu organlarınla arabaya baktın cam kırıksa görebilirsin sonradan bu cam kırıkmış diyemezsin, ama boyanmış mı, direklerle oynanmış mı bunu anlamak gibi bir yükümlülüğün yok.

 

Böyle bişi yok, kişi kendi tedbirini almakla mükelleftir.

Sadece gözle bak, ekspertiz yaptırma bir hafta sonra motor yatak sarsın. Sormazlarmı hocam sen buna neden ekspertiz yaptırmadın ?

 

 

tarihinde Zafer Ak tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Efe Serhan Oğuz
1 dakika önce, Zafer Ak yazdı:

 

Böyle bişi yok, kişi kendi tedbirini almakla mükelleftir.

Sadece gözle bak, ekpertiz yaptırma bir hafta sonra motor yatak sarsın. Sormazlarmı hocam sen buna neden ekspertiz yaptırmadın ?

 

 

 

Yargıtay 13. Hukuk Dairesinin, 2015 yılında verdiği bir emsal kararda aynen şöyle denilmiştir:

“Davacının, satın aldığı araçla ilgili olarak Trafik Şube Müdürlüğü’nce tutulan kayıtları, aracın sigorta kayıtlarını, TRAMER kayıtlarını inceleme ve mahkemenin kabulünün aksine TRAMER’e SMS atarak bilgi edinme yükümlülüğü de yoktur.”

Bununla birlikte, gözden geçirmek deyiminden, makul düzeyde herhangi bir kişinin, araç üzerinde duyu organlarıyla yaptığı kontrol anlaşılmalıdır.

Kanun da zaten, açık ayıplar açısından gözden geçirme hususunu düzenlemiştir. Alıcının, gizli ayıpları gözden geçirme mecburiyeti hiçbir zaman bulunmamaktadır. Gizli ayıplar genelde ekspertiz incelemesi ile ortaya çıkarlar ve alıcının ekspertiz incelemesi yaptırma zorunluluğu yoktur.

Alıcı yapacağı olağan bir kontrol ile araçta bir ayıp görmüş ise bunu “uygun sürede” satıcıya bildirmelidir. Önemli olan, -sonradan dahi öğrenilmiş olsa- ayıbın, vakit geçirmeksizin satıcıya bildirilmesidir. (akahukuk.com) 

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
8 dakika önce, Efe Serhan Oğuz yazdı:

İşte abi senin aracın 3 parça boyalı olarak sattığını kanıtlaman gerekiyor, tabii ki aradan aylar yıllar geçince sana haber vermeden herhangi bir dava açamaz. Zaten mahkeme sadece sözle karar vermiyor, kanıtlar, tanıklar, bilirkişi raporu.. hepsi etkili. En çok karşılaşılan durum şu, sen 3 parça diye sattın ama 4 parça boya var, bu fark ediliyor ve sen 4 parça boya dedim zaten dersen senin bunu kanıtlaman gerekiyor. Bu yüzden en garantisi satarken mutlaka karşı tarafı zorlayıp ekspertiz raporu aldırmak. Zaten bir yalanın yoksa kafanda rahat olur. 

Anlatmak için var. Emsal kararlar var bununla ilgili. SATICI, AYIPLARIN VARLIĞINI BİLMESE DAHİ SORUMLUDUR.

 

Hocam emsal karar bağlamaz. Hatalı karar her zaman verilir. Asıl olan kanundur.

ayrıca emsal karar öyle olmaz. bul getir.

arabanın bozulması ayıp değildir, belki burda patlıyor sizin mantık.

11 dakika önce, Efe Serhan Oğuz yazdı:

İşte abi senin aracın 3 parça boyalı olarak sattığını kanıtlaman gerekiyor, tabii ki aradan aylar yıllar geçince sana haber vermeden herhangi bir dava açamaz. Zaten mahkeme sadece sözle karar vermiyor, kanıtlar, tanıklar, bilirkişi raporu.. hepsi etkili. En çok karşılaşılan durum şu, sen 3 parça diye sattın ama 4 parça boya var, bu fark ediliyor ve sen 4 parça boya dedim zaten dersen senin bunu kanıtlaman gerekiyor. Bu yüzden en garantisi satarken mutlaka karşı tarafı zorlayıp ekspertiz raporu aldırmak. Zaten bir yalanın yoksa kafanda rahat olur. 

Anlatmak için var. Emsal kararlar var bununla ilgili. SATICI, AYIPLARIN VARLIĞINI BİLMESE DAHİ SORUMLUDUR.

 

Araba alım satımında konuşulanlar sohbettir. İkinci el ürün alımında satış sözleşmesinde garanti yoksa alım "as is" dir. Olduğu göründüğü gibidir. 

Yorum bağlantısı
Efe Serhan Oğuz

İkinci el araç satan satıcı aracı ile ilgili bilgilendirmeleri alıcıya yapmakla sorumludur.

Gözle bakıldığında görülmeyen ayıp gizli ayıptır. Gizli ayıp ta ispat yükü satıcıya aittir.

Bu konular kanunda yok mu?

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Yok. olmadığını ispatlayamayız,  varsa buyrun ekleyin. bu iki kişi arasındaki satıştır, ticari mal satışı değil.

Yorum bağlantısı
Efe Serhan Oğuz
(düzenlendi)
36 dakika önce, Mehmet Göktürk yazdı:

Yok. olmadığını ispatlayamayız,  varsa buyrun ekleyin. bu iki kişi arasındaki satıştır, ticari mal satışı değil.

MADDE 4.- (Değişik madde ve başlığı: 4822 - 6.3.2003 / m.4 - Yürürlük m.38) Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda ya da reklam ve ilanlarında yer alan veya satıcı tarafından bildirilen veya standardında veya teknik düzenlemesinde tespit edilen nitelik veya niteliği etkileyen niceliğine aykırı olan ya da tahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar, ayıplı mal olarak kabul edilir.

 

ALICININ SEÇİMLİK HAKLARI:
Araçta ayıp bulunduğu ve bu ayıplar dolayısıyla satıcının sorumlu olduğu durumlarda alıcı, şu seçimlik haklardan birini kullanabilir:
1. Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme.
2. Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinde indirim isteme.
3. Aşırı bir masrafı gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme.
4. İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir benzeri ile değiştirilmesini isteme

 

Satıcı satılanı ayıplı olarak devretmekte ağır kusurlu ise, ayıptan sorumluluğunu kaldıran veya sınırlayan her anlaşma kesin olarak hükümsüzdür.(BK.196, TBK.221)

Ağır kusur, satılan nesnedeki bozukluk ve eksikliklerin bilerek gizlenmiş, nitelikleri hakkında yanlış bilgiler verilerek alıcı aldatılmış ve hileli bir satış yapılmış olmasıdır. Bu gibi durumlarda sorumsuzluk anlaşması geçerli olmaz ve satıcı sorumlu olur.

tarihinde Efe Serhan Oğuz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Erdem Dertsiz

Arabayı verdim kapıdan çıktı 20 km sonra balata sıyırdı şimdi bu benim hatam mı olur ayıp mı olur?

 

Yorum bağlantısı
Efe Serhan Oğuz
1 dakika önce, Erdem Dertsiz yazdı:

Arabayı verdim kapıdan çıktı 20 km sonra balata sıyırdı şimdi bu benim hatam mı olur ayıp mı olur?

 

Sen aracı satarken bakımları yapıldı, balata değişti dersen senin hatan olur. Ve gizli ayıp olur bunu bildirmediğin için. Ama bu konuda balata değişti gibi tüm bakımları yapıldı gibi şeyler söylemezsen seni bağlamaz.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
3 dakika önce, Erdem Dertsiz yazdı:

Arabayı verdim kapıdan çıktı 20 km sonra balata sıyırdı şimdi bu benim hatam mı olur ayıp mı olur?

 

kader kısmet

Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan

Bakımının yapılmış olması aracın sorunsuz olduğu anlamına gelmez. Bakımdan kasıt periyodik bakımdır. Bu bakımlarda neler yapıldığı bellidir. 

Bunun haricinde bakım detayları verilmişse (triger değiştiği belirtilmiş ama kısa sürede triger kopmuşsa) burada alıcı haklıdır. 

Check-up veya expertiz tarzı tüm sistemlerin kontrol edildikten sonra ancak araç sorunsuz denmelidir. 

Ancak hayatta öngörülemeyen bir çok durum olabilir. Arıza olmayacağı anlamına gelmez. 

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
18 dakika önce, Efe Serhan Oğuz yazdı:

MADDE 4.- (Değişik madde ve başlığı: 4822 - 6.3.2003 / m.4 - Yürürlük m.38) Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda ya da reklam ve ilanlarında yer alan veya satıcı tarafından bildirilen veya standardında veya teknik düzenlemesinde tespit edilen nitelik veya niteliği etkileyen niceliğine aykırı olan ya da tahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar, ayıplı mal olarak kabul edilir.

 

ALICININ SEÇİMLİK HAKLARI:
Araçta ayıp bulunduğu ve bu ayıplar dolayısıyla satıcının sorumlu olduğu durumlarda alıcı, şu seçimlik haklardan birini kullanabilir:
1. Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme.
2. Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinde indirim isteme.
3. Aşırı bir masrafı gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme.
4. İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir benzeri ile değiştirilmesini isteme

 

Satıcı satılanı ayıplı olarak devretmekte ağır kusurlu ise, ayıptan sorumluluğunu kaldıran veya sınırlayan her anlaşma kesin olarak hükümsüzdür.(BK.196, TBK.221)

Ağır kusur, satılan nesnedeki bozukluk ve eksikliklerin bilerek gizlenmiş, nitelikleri hakkında yanlış bilgiler verilerek alıcı aldatılmış ve hileli bir satış yapılmış olmasıdır. Bu gibi durumlarda sorumsuzluk anlaşması geçerli olmaz ve satıcı sorumlu olur.

 

bu ticari mal satışı için. sıfır araç.

9 dakika önce, Mustafa Arıkan yazdı:

örülemeyen bir çok durum olabilir. Arıza olmayacağı anlamına gelmez. 

 

Triger değişti ama megerse hatalı değişmiş, 1000 km sonra sıyırdı. ne olacak?

Bu tip şeyler garanti sözleşmesi yoksa satanı bağlamaz. İkinci el satış "as is" dir.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...