İçeriğe Yönlendir

O Bir Şaka Makinesi


Hasan Karabekiroglu

Recommended Posts

Metin Akbal
Ctrl alt delete olmasın lütfen [emoji2]
O yine kurtarır. Ya mavi ekran gelse reset bile kurtarmaz [emoji16]
Yorum bağlantısı
Hasan Karabekiroglu

Loading Completed

 

Şöyle bir manzara ile karşılaşınca R8 bobinlere geçmek farz olmuştu.

 

Gzyz03.jpg

 

Şu ürünlerin siparişini verdim geldiler. Her şey çok güzeldi, bir tek sorun vardı, bunlar orjinal den 4 cm daha uzundu.

Aslında çalışması açısından bir sorun yoktu, buji üzerine cuk oluyor çalışabiliyordu, fakat bujinin tepesine geçtikden sonra kenarda boşluk oluşuyordu.

Boşluk iyi bir şey değildi, ordan içeri girecek sıvı veya yabancı cisimler araçda ciddi sorunlar açabilirdi.

 

fmkK5x.jpg

 

uISmtA.jpg

 

hpCGtQ.jpg

 

Hemen kafa yormaya çalışmaya başladık, ilk aklıma gelen orjinal bobindeki, motor kapağına geçen lastik contayı söküp, r8 lere takıp öyle kullanmaktı.

İyi güzel pratik çözümde, yine r8 bobinin bir bölümü dışarda kalacaktı, o projeyi çöpe attık daha sağlam bir materyal bulmalıydık, hem de ısıya dayanıklı olacaktı.

İlk akla gelen metal tabi, demir düşündüm gereksiz ağır olacaktı boşuna külfet, hem de iletken cıkss geç dedik,  sonra yanı başımda duran, alüminyumu keşfettik. 

Hem sağlam hem hafif oo süper.

 

İlk iş ölçüleri tespit etmek gerekiyordu, bobinin birini söküp kumpas ile ölçüyü aldım. Bulmam gereken ölçülere uyan bir alüminyum boru idi, sanayide geze geze bir balkon demiri üreticisine girdim ve ölçüler söyleyip 1 mt kadar aldım. Ne kadar borcum dedim abi 10 lira yeter dedi ödedim çıktım.

Niye 1 mt aldım keseceğim parçalar ufak, ama ölçüyü yanlış alma belki parçayı birden fazla kesmem gerekir düşüncesi ile fazla olsun eksik olmasın mantığı ile hareket ettim.

 

 

lPpSY1.jpg

 

KCopgK.jpg

 

AntX9M.jpg

 

Ölçme ve tespit deneme işlemleri tamamdı, bobin cuk içine giriyor ve kenar için ufak bir girinti yapmam gerekiyordu.

Atölyede başladım kesme yontma işlerine

 

t6V5ui.jpg

 

Kesim işlemi tamamdı, bir husus vardı bunların renginin de kırmızı olması gerekiyordu, boyanacaktı.

Aldığım alüminyum borunun yüzeyi krom kaplama olduğu için sprey ile uyguladığı boya haliyle yüzeyde tutunmadı.

Zımpaya yaptım ve astara batırıp çıkardım, kurudu yeniden sprey ile boyadım

 

poD49v.jpg

 

4heuhT.jpg

 

1YQJ7y.jpg

 

uq5hUR.jpg

 

1UMGVy.jpg

 

 

MHmnAU.jpg

 

 

 

Bobini yerleştirmek için kullanacağım aparatın üretimi tamamdı.

Sıra gelmişti montaj işine, biraz bekledim hafta sonu zaten yasak var 2 gün yavaş yavaş takarım dedim.  

Orjinal bobinler ile r8 in başlantı şekli farklı soket içindeki pinlerin sökülüp yer değiştirilmesi gerekiyor

NGK nın kendi sitesinden bobinin şemasını buldum. 

Şema şu şekilde

 

 

4sEQOO.png

 

Buraya kadar her şey tıkırında normal vaziyette ilerliyor dimi :D 

Kazın ayağı öyle değil. Curcuna bundan sonra başlıyor.

 

Pinlerin yerlerini değiştirdim, bütün montajları bitirdim, sıra finale gelmişti, keyifliyim, oturduğum kontağı taktım bastım marşa.

Gıv gıv gıv çalışmıyor, kapadım tekrar yine çalışmıyor, akü de bu ara gidiyor ufaktan ufaktan, dedim sanırım pinler yanlış ateşleme yok.

Bir kaç kere daha marş denemeleri ama araç çalışmıyor, sonra akü pat gitti, takviye yaptık yine yok.

Napcaz ? Sök...

Söktüm yeniden pinleri eski haline getirdim, fakat 13 yıllık plastik malzeme kırılganlaşmış neye dokunsan çıt kopuyor. 

Orjinal bobinleri geri taktım.

Marşı ver yine çalışmıyor.

Bu arada, aracın gösterge paneli ışıkları gitmişti ve ekrandaki bütün arıza ışıkları yanmaya başlamıştı, akünün azizliği diyerek önemsemedim

Uğraş uğraş yok, araçtaki bütün sigortaları kontrol et, filan derken gözüm göstergelere takılmıştı, normalde kontağı açtığın zaman motor uyarı ışığının yanması gerekiyordu ve bizde o hiç görünmüyordu.  Aha dedim, beyin bozuldu, kesin bir yerden kısa devre yaptırdın beyin gitti. Bütün sinirlerim tepeme çıkmıştı, çıkma beyin 2 bin lira civarıdır diye tahmin etmiştim.

Motor tarafındaki sigortaları kontrol ederken, tek tek söküp bakıyordum, bir tanesi atıkdı 25a attım yenisini taktım, evet dedim kendi kendime sorunu bulduk şimdi çalışır. Kontağı açtım yine motor uyarı ışığı yanmıyor, besmele çekip marşa bastım, motor çalıştı ama hemen ardından geri stop etti.

 

Umutlarım tükenmeye başlamıştı, beyinin bozulduğu düşüncesi kafama iyice oturmaya başlamıştı. Elektrikçimi aradım durumu izah ettim, bir kaç yer tarif etti ama sonuç yine nafile.

Oturdum elime bir kahve aldım, artık fazla kurcalamayım, belki küçük bir arızadır ben göremiyorum daha fazla da büyütmeyim arızayı diye düşünmeye başladım.

 

Hem mola yapıyor bir yandan da kara kara düşünürken @Erdem Dertsiz i aradım, dedim adam benden katbekat tecrübeli bir soralım, açtı hemen telefonu elinden geldiğince yardımcı oldu bir kaç fikir verdi, bu fikirler ışığında yeniden kontrol ettim fakat mevzu yine aynı.

 

Tabi arada internetten araştırmaya devam ediyorum, bir forumda benzer sorun var eleman gayet güzel yazmış anlatmış filan dikkatlice okuyorum, ortalarda bir yerde demiş ki aküden + ucu alıp beynin beslemesinin + ucuna direk girin. Aldım elime kabloyu arabaya doğru giderken @Servet Aydın ın bir sözü aklıma geldi. "Arabada hiç bir devreye direk ceryan verme", geri döndüm bıraktım, sonra King i aradım, anlattım durumu, arabanda tesisat arızası var gibi görünüyor, elleme elektrikçi baksın, sende beyni sök bakalım bi dedi.

ECU (Engine Control Unit)  yani beyin, ön cam altında silecek motorunun solunda kızaklı bir yerde sökmesi kolay plastikleri alıp silecekleri söküp, az biraz emek harcayarak çıkıyor yerinden. Soketlerden ayırdım aldım gittim eve King e resmini attım, o da al eline ölçü aletini, şurayı ölç, burayı ölç derken, King "Sağlam La bu" dedi ve bir arıza olduğu sonucuna varamadık.

 

Ertesi gün elektrikçim geldi istasyondaydı araç bakıyor filan derken rüzgar yağmur başladı, haliyle çalışma ortamı zorlaştı, bunu dükkana götürelim dedik ve çekiciye yükleyip aracı gönderdim.

 

Elektrikçim ilk gün bakamadı araca, ikinci gün aradım "Dur acele etme bakıyoruz" mabında bir cümle kurdu ve aradan bir saat sonra whatsap dan aracın çalıştırılma videosunu gönderdi.

Dünyalar benim olmuştu, beyinde arıza yoktu çalışıyordu, bu araba ben internetten Erdem eş dost tanıdıklardan beyin araştırmaya başlamıştık.

 

Peki sorun neydi ?

 

Elektrikçim genelde yaptığı işi hiç söylemez, bak sana baklava alırım şu nu yaparım filan diye yağ çektikden sonra anlattı.

Araç içindeki sigorta kutsunun arkasında, BCM (Body Control Module) var ve üzerinde, rakamlar yazan röleler var, bcm ye baktığında solda üzerinde 53 yazan röle de, benim marş basmayınca uğraşmamdan kaynaklı arıza oluşmuş, röle bozulmuş yani. Peki bu röle ne iş yapıyor ? Arabanın CanBus hattını kontrol ediyor, canbus hattı iletişimi kopunca gösterge ışıkları ve ECU deaktif oluyor ve araç çalışmıyor.

 

Röle değiştirildi, marş yapıldı araba çalıştı. Fakat soketlerin durumu benim hoşuma gitmemişti, gittim 4 soket ve kablolar aldım ve o kısmı komple yeniledim. 

 

Soketlerin pin yerleşimleri ayarlandı ve r8 leri montajını yaptım, araba oldu zenith saati. Teste çıktık ve sonuç müspet.

İstasyona geldim diğer kısımları toparladım, VCDS ile hataları temizledim araba daha sessiz, sarsıntı sıfır, performans da hissedilir artış var.

Bu değişimlerin yakıt tüketimini ölçeceğim

 

Geriye kalan görseller.

 

z4Yw2i.jpg

 

HOExPK.jpg

 

VZGXuJ.jpg

 

bmgFuw.jpg

 

 

  • Beğen 15
  • Teşekkür 2
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

bobin değişirken aynı anda röle bozması tesadüfün ötesine geçer? acaba pinler ile uğraışrken kısa devre mi oldu? 

şimdi bu rs bobin takan herkes pinlerin yerini değişiyor mu?

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Selçuk Bakış

Kırmışsın amaa değmiş 😃

Eline sağlık, okurken bir solukta okunuyor ama yaşamak sıkıntı bu işleri 👍

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Hasan Karabekiroglu
Çağlar Bayur yazdı:

bobin değişirken aynı anda röle bozması tesadüfün ötesine geçer? acaba pinler ile uğraışrken kısa devre mi oldu? 

şimdi bu rs bobin takan herkes pinlerin yerini değişiyor mu?

 

Pinler ile uğraşırken bir kısa devre oldu muhtemelen, üstüne bide akü kendinden geçti, bütün parametreler bir araya gelince afalladık..

Bu bobini takan her 1.4 TSI sahibisi mecbur değişimi yapacak abi:D 

Yorum bağlantısı
Metin Akbal

Fotograflarda eksik var [emoji16] Ilk role diyen kişi olarak kendimle gurur duyuyorum [emoji16] Geçmiş olsun.

Yorum bağlantısı
Selim Kaya
Metin Akbal yazdı:

Fotograflarda eksik var emoji16.png Ilk role diyen kişi olarak kendimle gurur duyuyorum emoji16.png Geçmiş olsun.

 

Asfaltta kalan lastik izlerini diyorsan, nazar değdirme bak ;)

  • Beğen 1
  • Mutlu 2
Yorum bağlantısı
Hasan Karabekiroglu
Metin Akbal yazdı:

Fotograflarda eksik var emoji16.png Ilk role diyen kişi olarak kendimle gurur duyuyorum emoji16.png Geçmiş olsun.

 

Kesinlikle, nokta atış bildi adam.

Ama biz heyecan ve kafa bulanıklığı ile odaklanma sorunu yaşıyorduk o ara :D 

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Metin Akbal
Recep Selim Kaya yazdı:

 

Asfaltta kalan lastik izlerini diyorsan, nazar değdirme bak ;)

 

Ya kafasındaki şimşekler 😁

 

Hasan Karabekiroglu yazdı:

 

Kesinlikle, nokta atış bildi adam.

Ama biz heyecan ve kafa bulanıklığı ile odaklanma sorunu yaşıyorduk o ara :D 

 

Rölelere baktım deyince ses etmedim nasıl baktığın önemliymiş sen yan bakmışsın demek ki Susta Kazım a bakar gibi 😁 Tekrardan geçmiş olsun.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Selim Kaya
Metin Akbal yazdı:

 

Ya kafasındaki şimşekler 😁

 

 

Rölelere baktım deyince ses etmedim nasıl baktığın önemliymiş sen yan bakmışsın demek ki Susta Kazım a bakar gibi 😁 Tekrardan geçmiş olsun.

 

Metin Akbal yazdı:

@Mehmet Unkun projeyi merakla takip ediyorum:)

Bu direksiyonda görülen açı bilgisini nasıl okuyorsunuz?

Benim önerim sağ ve sol far için 2 röle olsun ve bu rölelere 2 şer diyot. Biri dönüş farı tetiği öbürü sis farı tetiği olacak.

 

Metin Akbal yazdı:

Buzzer e degil ama park sensoru geri vitese bir role, bir zaman rolesi ve birde 5 bacakli role (devreye elektrik verildiginde elektrigi kesen role) tetiklemeli zaman rolesi ile beslenebilir.


Daha akilli olan varsa pic devre yapsin emoji16.png

 

Metin Akbal yazdı:
Tansu Kalafatoğlu yazdı:
Abi röle ne işe yarıyor o zaman? Kafam karıştı yav. Bizim kameralar neden çalışmıyor onda bile kafam karıştı. 
 
Sorun voltaj mı?
voltaj ise röle ile nasıl çözülüyor?
ya da köprü diyor ile ac-dc değişimiyle sorun nasıl çözülüyor onu da anlamadı. emoji20.png

Sorun voltaj. Role dusuk voltajdan tetik alir ve sabit olmasi gereken voltaji yollar.

 

Agacım sen de her şeye röle diyorsun :sandalye:

  • Beğen 1
  • Mutlu 3
Yorum bağlantısı
Murat Gedik

O gün yanına gittiğimde biraz anlattı nasıl yapacağını bana 🙂 anlatırken bile çok heyecanlıydı. Çok güzel olmuş. Güle güle kullanın. Bulunan çözümler süper.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Hasan Karabekiroglu
Recep Selim Kaya yazdı:

 

 

 

 

Agacım sen de her şeye röle diyorsun :sandalye:

 

Siz iki mod birbirinizi mi izliyonuz... :D 

 

Murat Gedik yazdı:

O gün yanına gittiğimde biraz anlattı nasıl yapacağını bana 🙂 anlatırken bile çok heyecanlıydı. Çok güzel olmuş. Güle güle kullanın. Bulunan çözümler süper.

 

Önceden görmüştün biraz sen dimi :D 

  • Beğen 1
  • Mutlu 3
Yorum bağlantısı
Metin Akbal
Recep Selim Kaya yazdı:

 

 

 

 

Agacım sen de her şeye röle diyorsun :sandalye:

 

Hakkaten haa role deyince bir tek ben çıkıyorum 😁

  • Beğen 1
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Selim Kaya
Hasan Karabekiroglu yazdı:

Siz iki mod birbirinizi mi izliyonuz... :D 

 

Sen de katılsana aramıza. Uzun zamandır online yapmıyoruz. Hadi bi ara yıl sonu değerlendirmesi yapalım. Zoomlayalım :crazy:

  • Beğen 3
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray
Hasan Karabekiroglu yazdı:

 

Pinler ile uğraşırken bir kısa devre oldu muhtemelen, üstüne bide akü kendinden geçti, bütün parametreler bir araya gelince afalladık..

Bu bobini takan her 1.4 TSI sahibisi mecbur değişimi yapacak abi:D 

ben 3d printerde yapsaydım ya parçaları?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...