İçeriğe Yönlendir

Araç İçi Ses Yalıtımı


Furkan Bakırel

Recommended Posts

Furkan Bakırel
Alalım Furkan. Değerlendiririz.

((Kendi bilgim ve kazandığım tecrübe doğrultusunda yazılan bir yazı olup eleştiri ve değerlendirmeye açıktır.))

Öncelikle araç içi yalıtımın amacı yolcu kabinine gelen gürültü seviyesini düşürerek daha konforlu bir yolculuk yapmaktır.Peki bu gürültüye ne sebep olur diye bir soru sorarsak bu sorunun 3 cevabı vardır;

1) Çevresel sesler(Rüzgar sesi , Yol sesi , diğer araçların sebep olduğu sesler)

2) Aracın kendi oluşturduğu sesler (Özellikle eski nesil dizel motor sesi , yürüyen aksamin oluşturduğu sesler vs)

3 )Aracın tüm aksamlarının oluşturduğu rezonans ve birbirine değen parçaların oluşturduğu titreşim.

 

Peki nedir bu rezonans diye düşünürsek bunu şu basit örnek ile açıklayabiliriz.Başka yöne cekilmesin, genellikle japon araçlarında daha rahat gözlemlenir.Tavan sacına hafifçe vurduğunuz zaman çınnn şekilde bir ses gelir ve bu ses azalarak yok olur , bu sesin sebebi siz vurdugunuz zaman oluşan titreşimin malzeme bünyesinde devam etmesidir.Rezonansı engellemek diğer iki maddeye göre daha kolaydır.Mesela resepsiyon çanı düşünelim,çana vurduğunuz anda çan titreşmeye başlar ve ses çıkarır fakat siz çanın üzerine ufak bir sakız yada bant yapıştırırsaniz çandan daha ses çıkmayacaktır.Tıpkı araçlarda da rezonansa sebep olacak büyük yüzey alanlı parçalara gerekli müdahaleyi yaparak rezonansdan kurtulur isek daha sessiz bir yolculuk yapabiliriz.

VW tavan sacinin rezonansı önlemek amacıyla böyle bir malzeme kullanmış peki başarılı mı ?Evet amacına uygun.

ec1d0d54ceb0d51fbc51b7967a9e8956.jpg

Zaten yapılan ses yalıtımı sonrası rezonans gibi bir sorun kalmıyor o nedenle bu madde üzerine yoğunlaşmaya gerek duymuyorum.Lakin şunu eklemek istiyorum internet üzerinden yalıtım yapılmış bazı araçlara video çekiliyor, yalıtım yapılan yere hafifçe tıklanıyor ve yapılmayan yere göre daha tok bir ses çıkıyor ardından yalıtımın farkı şeklinde lanse ediliyor evet yalıtımın farkı fakat gerçekten ses yalıtımı oldu mu?Oldu yahut olmadı bunun testi bu şekilde yapılmaz , rezonans o şekilde anlaşılır yalıtımın sese faydası o şekilde tespit edilemez.

Peki rezonansı kolayca hallediyoruz titreşimi nasıl halledeceğiz?

İşte burada iş başa düşüyor tek tek iyi bir kulak dinleyecek ve nokta atışı ile yer tespiti yapılıp halledilecek genellikle komple yapılan yalıtım sonrası,yalıtım yapılan kısımdaki sesler yapılan işçiliğe ve malzemeye bağlı olarak kesiliyor lakin kesilmeyen sesler için tek çözüm uğraşmak.

 

 

Şimdi asıl konumuza gelelim ses yalıtımı nasıl yapılmalı , hangi malzeme kullanılmalıdır,nerelere yalıtım yapılmalıdır?

 

Birçok farklı şekil de malzeme var birçok farklı marka malzemeler var lakin net şekilde söyleyebilirim ki en verimli yalıtım malzemesi bu iş için üretilen oto ses yalıtım malzemesi.

 

*Bituself'e bulasilmamasini tavsiye etmiştim yukarıdaki yorumda bunun sebebi bituself sıcakta bırakır bu nettir ve bıraktığı anda işler sarpa sarar temizlemesi çok zordur bu nedenle hiçbir fayda sağlamaz ve afedersiniz sağa sola çok kötü bulaşır aldığınız güne lanet edersiniz.

*Simself de bizzat uyguladigim fakat hiçbir sonuç elde edemediğim alüminyum folyo banttan farksız bir malzeme rezonansı engelliyor bu nedenle sanki araç daha sessiz hale gelmiş gibi hissediliyor lakin sese bir etkisi yok boşa giden para ve elde edilen kötü bir görüntü.

 

*Eski fakat etkili bir malzeme keçe.Araç üreticileri kullanmayı sever , tercih eder ben de kendisini sayıp severim yalıtıma hissedilir katkısı oluyor lakin su ve toz görüdüğü anda felaket yine toz çok önemli değil, su görünce kurumuyor ve koku yapıyor bu nedenle su gören yerde kullanılmaması gerekiyor.Arkasi ziftli olanlar var kendiliğinden yapışıyor oto dosemecilerde bulunuyor bugün gidip bizzat fiyat sordum metresine 60 lira fiyat verildi.Bu ürünü su görmeyecek yerde kullanabilirsiniz.

e7c4050a378b360bf56cca11ac07afe4.jpg

61dca73ee190fa3242e291ef898b4a92.jpg

Ve geldik bir diğer malzemeye fiyat/performans kralı Erkurt.Alıp, kullananlardan yorumlarını alabilirsiniz yağmur,su,kar,kış dinlemez her yerde kullanılabilir su tutmaz,koku yapmaz tek sıkıntısı ısınıp soğuduktan sonra çok sert bir malzeme haline gelmesi esnekliğini yitirmesi.Ses yalıtımı konusunda çok başarılı olduğu söyleyemem ama fiyatına göre hayli iyi.

Uygulamalardan birkaç örnek paylaşayım.

1b7159fd7a42ced5883389b5716b700b.jpg0eded2a90ec1b8183f031a4332b13ec3.jpg19da092e0961b13cfbebea7476b610d5.jpg

Şimdi geldik asıl malzemelere bu malzemeler de çok farklı markalar olup hepsini test etmem mümkün değil tabiki fakat burada kabaca göstereceğim bu ürünlerin fiyatları bir hayli tuzlu.Bu malzemeler esnekliğini yitirmiyor,su tutmuyor bu nedenle koku vs gibi bir durum söz konusu olmaz kendinden yapışkanlı benim kullandığım ürün muadil olmasına rağmen bırakma gibi bir durum olmadı komple yapmadığım için hissedilir bir şekilde ses yalıtımı doğal olarak olmadı.Bu ürünlerin sevmediğim noktası üzerlerinde reklamın fazlasıyla bulunması.Daha önce de belirttiğim gibi hepsini test etme imkanım yok bu nedenle bu noktada marka tavsiye verecek kadar tecrübeli değilim kullanıcı yorumlarına göre uygun olanı alıp kullanabilirsiniz.

Würth bu iş için malzeme üretmiş ve üzerinde reklam yok [emoji4] fiyat tuzlu kullananlar memnun.

Bu işin sonu , sesin pîrî focalin ürettiği malzeme daha üstünün olmadığı söyleniyor fiyatı uyku kaçırır,Focal Bam.

Uygulanmis bir aracı paylaşıyorum.

(Araç sahibinin izini ile paylaşılmaktadır)

060c6255298879be6ad72e2c133d94c7.jpg

b165f1195f8baeecedba9d82971f3a07.jpg

Bu ürün de soundmagus biraz focalden esinlenmiş fiyatı makul düzeylerdeydi ben detaylı inceledim ve tavsiye edebileceğim bir ürün kendi çektiğim resimler maalesef silindi alıntı resim paylaşıyorum.

d85102ec90412ed14223e53aa80cf379.jpg

Kaliteli olarak dynamat, groundzero, Türkiye'de bulunuyor muadil markalar for-x, massive, cadence ,macoustic ulaşılabilir.

Bu ürünler farklı markalar olarak devam ediyor pek tabii ki aralarında performans farki olsa da aynı kategori için de yer alıyorlar bu nedenle burada noktalamak istiyorum, kullananlar ekleme yaparak devam edebilir.

 

Kabaca gruplandırma yaptım kullandığım incelediğim ürünleri daha farklı ürünler olabilir-kullanilabilir.

---- İnsaat malzemelerinin kullanılmasını tasvip etmiyorum----

Peki yalıtım nasıl yapılmalı , nerelere yapılmalıdır?

 

*İlk olarak kendiniz yapmak yerine işinin ehli birisine yaptırmanız daha mantıklı olacaktır.

 

Kendiniz yapacak iseniz ilk önce en çok ses nereden alınıyor onu tespit etmek gerekiyor.

Benim tavsiyem bu işe kapılardan başlamanız ardından arka teker üstü ve çevresi, taban , tavan , bagaj ve bagaj kapağı.

En zor kısım kapılar oluyor, genellikle düz bir yapıya sahip olmadıkları için işçiliği zor en basit ise dümdüz olması sebebiyle tavan.

Püf nokta yalıtım uygulanan kısmı mümkün olduğu kadar tek parça halinde boşluksuz kaplamak.Malzemeyi ne kadar keserseniz alacağınız performans o kadar düşer ve hiç boşluk kalmayacak şekilde kaplamanız gerekiyor.Burada iş tamamen yeteneğe ve tecrübeye bağlı ,söküm işleri hariç bu iş için maket bıçağı,makas,roller,hava tabancası ve en önemlisi yardımcı eleman gerekiyor.

 

***Bir de fitillerden gelen rüzgar sesi var buna da yapılacak en iyi müdahale zamanla ezilen fitillerin değişimi.Fitil içine serum hortumu geçirmek sünger geçirmek gibi işler yapılabilir faydası olur mu tartışılır.

 

 

***Gelelim dıştan ne yapabiliriz.Burada imkan kısıtlı yapılacak teker çevresi ve araç tabanına yoğunlaşmak.

*Tabana pütür işlemi uygulamak bir nebze olsun rezonansı kestiği için fayda sağlar, onun haricinde tabanda bir katman oluştuğu için sesi ufaktan engeller pütür işleminin asıl faydası su itici olduğu için korozyonu geciktirmek [emoji4] düzgün bir işletmede yaptırılabilir.Kendiniz yapmak istiyorsanız kompresör şart , malzeme tabii ki würth birçok örneği var internette fakat ben yaptırmadım geri dönüşü mümkün olmadığı için.

 

***Teker çevresine ne yapabiliriz?

Davlumbaz sökülüp iç kısma pütür atılabilir.

Davlumbaza pütür atılabilir.

9b693e2374cbbfa6a8ca3f3da37a4ab7.jpg

Can alıcı ve en mantıklı kısım davlumbaza hem içten hem dıştan yalıtım uygulanabilir.Zaten üst segment araçlarda ve bazı orta halli araçlarda mevcut.Burada kullanılacak malzeme su tutmaz bir malzeme olur ise aracın sağlığı açısından daha doğru olur.

 

***Kaput altında ne yapabiliriz?

 

Kaputun altını kaplayabiliriz veya da orjinal kaput kecesi edinip montajı gerçekleştirebiliriz.Orjinal keçe sonrası seste ki değişim dışardan bariz hissedilse bile iç kısımda çok bir fark olmuyor.

 

Motor plastik kapağına müdahale sesi bir hayli etkiliyor lakin yangın ihtimaline karşın hiç tavsiye etmiyorum orjinal kaplama deforme oldu ise üst katmanı alüminyum folyo kaplamalı yalıtım malzemesi ile kapak iç kısımdan yalıtılabilir.Sürekli kontrol ile malzemenin ısı karşında ki durumu iyi gözlenmeli.

 

Motor ile yolcu kabini arasına müdahale etme imkanı var lakin alan çok dar olması sebebiyle orjinal keçe çıkarılıp arkasının kaplanıp yerine takılması bir hayli zor bir işlem,içerden o kısma müdahale ise komple torpido sökülmesi gerekiyor bu kısım ağır bir işçilik istiyor denemeyi tavsiye etmiyorum.

 

 

 

 

 

  • Beğen 12
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
  • 3 hafta sonra...
Emre Şimşek

Oldukça detaylı ve faydalı olmuş. Zibil gibi ürün var. Kafayı çok fazla karıştırmamak lazım. Daha önce Focus 2, 2011 aracımda bitüself üstüne araç içi yalıtım süngeri yapmıştım. O arabada arka koltuğun altından itibaren yalıtım bagaja kadar neredeyse sıfır. O nedenle ben çok faydasını görmüştüm.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

uzun vadede bu tip yapışkanlılar metalin çürümesini hızlandırıyor. o hataları biz de yaptık zamanında..

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
32 dakika önce, Çağlar Bayur yazdı:

uzun vadede bu tip yapışkanlılar metalin çürümesini hızlandırıyor. o hataları biz de yaptık zamanında..

Pütürü de önermiyorlar diye biliyorum. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Talat Tekin
uzun vadede bu tip yapışkanlılar metalin çürümesini hızlandırıyor. o hataları biz de yaptık zamanında..
nasıl çürütüyor? araçlarda fabrikasyon da var benzerleri. onlar ds düşünmemiş olamaz. dediğiniz sadece sıvı teması olup sıvı emen ürünler için geçerli ki bir çok ürün su tutmuyor
Yorum bağlantısı
Emre Şimşek
Bir saat önce, Çağlar Bayur yazdı:

uzun vadede bu tip yapışkanlılar metalin çürümesini hızlandırıyor. o hataları biz de yaptık zamanında..

Bu iş benim de kafamı karıştırdı şimdi.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
(düzenlendi)
33 dakika önce, Talat Tekin yazdı:
Bir saat önce, Çağlar Bayur yazdı:
uzun vadede bu tip yapışkanlılar metalin çürümesini hızlandırıyor. o hataları biz de yaptık zamanında..

nasıl çürütüyor? araçlarda fabrikasyon da var benzerleri. onlar ds düşünmemiş olamaz. dediğiniz sadece sıvı teması olup sıvı emen ürünler için geçerli ki bir çok ürün su tutmuyor

suyu içerde tutuyor, su sadece akan yağmur suyu değil, nemi emiyor. fabrikasyon izolasynlar yapışma değildir, mesela kaputu açınca çamurluk aralrında naylonala sarılı malzemeler gözlemlenebilir. Taban izolasyonları da seyyardır

44 dakika önce, Mehmet Göktürk yazdı:

Pütürü de önermiyorlar diye biliyorum. 

o da sonradan tamirat gerekecek bir yerde ise kabus.

tarihinde Çağlar Bayur tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Talat Tekin

Ben yaptm mesela. nemi emme denemesi yapmıştım. 2 gün bardakta bekletip kuru bir yere aldım içine sünger gibi emmedi yani içine hiç su almamıştı. adeself denen Ucuz yerli bir üründü benimki.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

metal ile malzeme arasında birikiyor, malzeme sünger gibi emmesine gerek yok .

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
21 dakika önce, Çağlar Bayur yazdı:

motora sıkarasak kir tutunamaz mı doğru mu anladım

 

Yok bu alt kısma kapı altlarına şaseye vs paslanmaya karşı. WD40 gibi değil sıkıldıktan sonra wax sertleşiyor hafif. 

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
1 saat önce, Mehmet Göktürk yazdı:

 

Yok bu alt kısma kapı altlarına şaseye vs paslanmaya karşı. WD40 gibi değil sıkıldıktan sonra wax sertleşiyor hafif. 

nerede satıyorlar bizde?

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
42 dakika önce, Sefa Çelik yazdı:

..içerideki sesin dışarı çıkışını da engelliyor. Y..

Anlaşılmadı. Böyle birşey olamaz. 

Yorum bağlantısı
Yasin Şimşek

Yol sesi azaldığı için motor sesi daha farkedilebilir oluyor yani ön cam altına da izalasyon yapılırsa motor sesini de engellersiniz. Motor sesinde artış mümkün degil bence

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Metin Akbal
9 saat önce, Furkan Bakırel yazdı:

Vay , konu yapıldı demek emoji4.png .

 

Sana dedik yeni konu aç diye :)

Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan

Araç içerisindeki seslerin kaynağının %95’i dışarıdan. Bu durumda içeriyi iyi yalıtırsanız ses kesilir. Yüksek hızlarda artıyor tezi bana da mantıklı gelmedi açıkçası.

 

Yorum bağlantısı
Hacı Şenyurt

Araç içinde yüksek hızda ses artması benim anladığım kadarı ile; örneğin 100 desibel ses olsun toplamda, bunun diyelim ki 50 desibeli aracın motorundan gelsin. Şimdi yalıtımı yaptık artık aracımızda 70 desibel ses var. İlk durumda %50 si motordan geliyordu. Şimdi ise %70 i motordan gelen ses olacak. Bu durumda motor sesi artmış olarak büyük çocğunlumuz yorunlayacaktır. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Metin Akbal
25 dakika önce, Hacı Şenyurt yazdı:

Araç içinde yüksek hızda ses artması benim anladığım kadarı ile; örneğin 100 desibel ses olsun toplamda, bunun diyelim ki 50 desibeli aracın motorundan gelsin. Şimdi yalıtımı yaptık artık aracımızda 70 desibel ses var. İlk durumda %50 si motordan geliyordu. Şimdi ise %70 i motordan gelen ses olacak. Bu durumda motor sesi artmış olarak büyük çocğunlumuz yorunlayacaktır. 

 

Hesaplamada hata mı var ne :)

 

Olay şuna benzemiş. Müzik açıkken arabanın içindeki çıtırtıları duymayız, çıtırtılar 0 müzik 100 desibel olsun (ya da 100 desibel müzik 10 desibel çıtırtıyı hapsetmiş, kapsamış olsun).. Müziği kapatınca çıtırtıları duymamız çıtırtı sesinin arttığının göstergesi mi yoksa müziği kapatmamızın mı :)

 

Şöyle demek gerekli herhalde. Kalan 50 desibel sesin %70 i motordan gelsin.

 

Hay Bahçeli Allah iyiliğini versin, senin hesaptanda karışık bu. Oruç başıma vurdu beynim hata verdi yeminle :D

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Onur Bulut
Bir saat önce, Sefa Çelik yazdı:

 

Gece kulüpleri, diskotekler, sinema salonları, dolby odaları, tesisat döşenen araçlar vs... mantık aynı. İzolasyon aynı zamanda içerideki sesin dışarı çıkmaması için de yapılır hocam ;)

Sizin dediğiniz ayrı ve farklı ürünler evet yalıtım dışarıya ses çıkmaması icinde yapılabilir.Ama desibel yarışmasına katılan bir aracı düşünün içinde milyarlık tesisat mevcut ve bu araçlara özellikle yalıtım yapılıyor.Amaç araç içi hacimi kullanarak aslında desibeli arttırmak dışarı çıkan sesi yani şöylede düşünebilirsiniz 30 cm subwofer alın amfiye takın kutusuz çalıştırın.Çalışmıyor bu sanırım dersiniz.Ama kutunun içine monte edin.Ordan aldıgı hacim ile çıkardıgı sesi duyacaksınız.Bu kullanılan ürünler çok fazla etkilemez dışarı çıkacak sesi aksine güzel bir sistem varsa araçta iyileştirir.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
3 saat önce, Sefa Çelik yazdı:

 

Gece kulüpleri, diskotekler, sinema salonları, dolby odaları, tesisat döşenen araçlar vs... mantık aynı. İzolasyon aynı zamanda içerideki sesin dışarı çıkmaması için de yapılır hocam ;)

Yazınızda içerdeki ses dışarıya çıkamadığı için öte yandan artıyor diye bunu demişsiniz . Yanlış.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...