İçeriğe Yönlendir

"Kış/Yaz Lastiği Gerekli mi?" Adlı Kadim Soruna Karşın Analitik Çözüm Buldum


Levent Yağmur

Recommended Posts

Levent Yağmur
(düzenlendi)

Malum kış lastiği gerekli mi şeklinde devamlı bir tartışma ve farklı görüşler süre gelir. özellikle İstanbul'da bu konu esasında çok da anlamlıdır zira son yıllarda 7 °C'nin altına bir sıcaklık çok az zaman yaşanıyor. Ben ne yaptım. Gittim verileri topladım, meteorolojik verileri de il bazında aldım ve bir algoritma geliştirdim, tamamen bilimsel. Ve 3 büyük il için tek tek hesap yaptım, sonuçları yazıyorum. 

 

İstanbul için Performans Verileri (tek bir lastik tipiyle 12 ay kullanımda tekil performans) ayrıca 2'li seçimde (Yaz ve Kış lastiği birlikte veya diğerleri durumunda performans)

 

Tekil Seçim   2li Seçim
Yaz Kış 3-mevsim   Yaz-Kış Yaz-3Mevsim Kış-3Mevsim
74% 62% 64%   100% 88% 70%

 

Ankara

 

Tekil Seçim   2li Seçim    
Yaz Kış 3-mevsim   Yaz-Kış Yaz-3Mevsim Kış-3Mevsim
67% 66% 65%   100% 88% 74%

 

İzmir

 

Tekil Seçim   2li Seçim    
Yaz Kış 3-mevsim   Yaz-Kış Yaz-3Mevsim Kış-3Mevsim
87% 51% 58%   100% 92% 61%

 

 

Biraz izahat için açayım konuyu; İstanbul'da yaşıyorsanız ve 12 ay tek bir lastik tipiyle geçireceksiniz Yaz lastiği almanız 3 mevsime göre daha avantajlı benim algoritmaya göre çıkan sonuç.

 

Önemli not: Mevsimsel koşullar meteorolojinin GUNDUZ ortalama verileri üzerinden yapıldı örneğin sıcak geçecek kış ayları için yaz ve 3 mevsim tekil performansların artacağını unutmayınız.

 

İl verirseniz sizinkini de hesaplarım.

tarihinde Levent Yağmur tarafından düzenlendi
  • Beğen 4
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Ali Gök

kışın kış lastiğine istanbulda gerek yokmu yani ?

 

kaza dediğiniz şey tek bir ve saniyede oluyor. lastik yeri 2 metre içinde tuttu tuttu tutmadı geçmiş olsun.

 

 

  • Beğen 5
Yorum bağlantısı
Levent Yağmur
Ali Gök yazdı:

kışın kış lastiğine istanbulda gerek yokmu yani ?

 

kaza dediğiniz şey tek bir ve saniyede oluyor. lastik yeri 2 metre içinde tuttu tuttu tutmadı geçmiş olsun.

 

 

verdiğim sonuçlardan bu sonuç çıkmıyor. İstanbulda yaz lastiği ile 12 ayda % 74'desiniz. % 26 risktesiniz. Yaz ve Kış kullanırsanız % 100 olursunuz. tabiki benim hesaplamalarım lastiklerin genel performansları ve sadece lokal iklimsel koşulla. Aracın durumu, sürücünün yolun durumu herşeyi değiştirir.

Yorum bağlantısı
İbrahim Arslan

Güzel mühendislik çalışması ama bir de şöyle bir şey var.

Lapa lapa kar yağarken Allah muhafaza bir hastamız olsa kış lastiği yok diye yola çıkamayacaksak o arabaya ne gerek var  :)

 

Yorum bağlantısı
Levent Yağmur
İbrahim Arslan yazdı:

Güzel mühendislik çalışması ama bir de şöyle bir şey var.

Lapa lapa kar yağarken Allah muhafaza bir hastamız olsa kış lastiği yok diye yola çıkamayacaksak o arabaya ne gerek var  :)

 

ideal durum her mevsime uygun lastik kullanmak ama ikilemde kalanlar için esasında kendim için yaptığım bir çalışma bu.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Ali Gök

neye göre bu hesaplamalar yapıldı. 

 

yazmışsınız ama açıkçası gerçekçiliği neyle kıyaslıcaz varmı örnek bir çalışma sonuçları karşılaştırabileceğimiz.

 

çalışma için şüphesiz arka planda derin bir matematik yapılmış . 

Yorum bağlantısı
Levent Yağmur
(düzenlendi)
Ali Gök yazdı:

neye göre bu hesaplamalar yapıldı. 

 

yazmışsınız ama açıkçası gerçekçiliği neyle kıyaslıcaz varmı örnek bir çalışma sonuçları karşılaştırabileceğimiz.

 

çalışma için şüphesiz arka planda derin bir matematik yapılmış . 

aslında merak ettiğim tek lastik tipi kullanacaksak İstanbul'da bu 3 mevsim mi yoksa yaz mı olmalı sorusunun cevabıydı ve yaz çıktı ilginç şekilde, 3 mevsim değil ! Derin değil ama basitte değil. sadece analitik ve genel bir yaklaşım bu.

tarihinde Levent Yağmur tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Levent Yağmur
(düzenlendi)
Harun Kocaçalışkan yazdı:

Özetle kış lastiği şart. 

kesinlikle

tarihinde Levent Yağmur tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Kerem Kurluva

Büyük şehirlere, geniş coğrafi alanlar olarak bakmak lazım. İklimsel özellikleri de, buna göre değerlendirmeli.

Mesela, İstanbul' u ele aldığımızda, Çamlıca Tepesi de, Florya sahili de, aynı bölgenin sınırları içerisinde olmalarına rağmen, sıcaklık dağılımları farklıdır.
 

Ayrıca, yaşanılan bölge kadar, mobilite (yer değiştirme) ihtiyacı da önemlidir. Mesela, ev ve işyerleri farklı bölgelerde olanlar, kışlık lastik edinme ihtiyacı konusunda, sadece bölgeye değil, güzergaha da bağlıdırlar.

Yorum bağlantısı
Levent Yağmur
Murat Sürücü yazdı:

Bu 3 mevsim dediğimiz 4 mevsim ile aynı mı oluyor?

evet.

Kerem Kurluva yazdı:

Büyük şehirlere, geniş coğrafi alanlar olarak bakmak lazım. İklimsel özellikleri de, buna göre değerlendirmeli.

Mesela, İstanbul' u ele aldığımızda, Çamlıca Tepesi de, Florya sahili de, aynı bölgenin sınırları içerisinde olmalarına rağmen, sıcaklık dağılımları farklıdır.
 

Ayrıca, yaşanılan bölge kadar, mobilite (yer değiştirme) ihtiyacı da önemlidir. Mesela, ev ve işyerleri farklı bölgelerde olanlar, kışlık lastik edinme ihtiyacı konusunda, sadece bölgeye değil, güzergaha da bağlıdırlar.

haklısınız. çok genel bir yaklaşım benimkisi. dedikleriniz doğru.

Yorum bağlantısı
Coşkun Basan

İlk resimi öğleden sonra Tuzla'da çektim ikinci karanlık resimde İçerenköy de aynı günün akşamı İstanbul da bölgeler arasında ciddi sıcaklık farkı var Tuzla'da ki hava ile Michelin crossclimate rahat başa çıkabilirken İçerenköy de bayağı zorlandı7943860e349067ad9480413a79a22d7e.jpgbee14421924da7e7d507ac4cf3826960.jpg

Yorum bağlantısı
Ferit Erken

Kaza anlıktır mesela ben kışlık lastik taktırmaya giderken kaza yapmıştım. Planladığım gün kar yağmıştı, kar yağarken gideyim dedim yazlıklar paten gibi kızakladı. Bu işin istatistiği olmaz, hem kışlıklar sadece kar değil buzlu ve yağmurlu zamanlar içinde lazım yani o istatistik çok yanlış.

Yorum bağlantısı
Levent Yağmur
(düzenlendi)
Ferit Erken yazdı:

Kaza anlıktır mesela ben kışlık lastik taktırmaya giderken kaza yapmıştım. Planladığım gün kar yağmıştı, kar yağarken gideyim dedim yazlıklar paten gibi kızakladı. Bu işin istatistiği olmaz, hem kışlıklar sadece kar değil buzlu ve yağmurlu zamanlar içinde lazım yani o istatistik çok yanlış.

Kislik taktirmayin sonucunu nereden çıkardınız. Istanbul 90 gunluk hava tahminine bir bakin 10 dereceyi pek inmiyor gibi bu sene. Ben de yazlik ve kislik var ne yapmaliyim mesela size gore. Not. 10 derecede yazliklar kisliktan daha yuksek performansa sahip.

 

7 derecnin ustu havalarda islak zeminde yaz lastigi kistan daha iyi perrormansa sahip.

tarihinde Levent Yağmur tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Planlı Programlı olunca kışlık lastik gerek kalmıyor. sen taksan başkası takmıyor. Arabanın kendi masraf zaten bi de lastiği çıkıyor. Araba hiç garajından çıkmasın, sende kışın soğunda kalın giyin, ayağına botlarını çek yürü. Yürümek soğukta iyi gelir. Canlı olduğu hissedersin. Yaz aylarına şükredersin. 

 

Arabamda 4 mevsim lastik vardı, hiç bir halta yaramadı. Söktüm arkaya taktım. :) 

 

 

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Ali Darbaz yazdı:

Planlı Programlı olunca kışlık lastik gerek kalmıyor. sen taksan başkası takmıyor. Arabanın kendi masraf zaten bi de lastiği çıkıyor. Araba hiç garajından çıkmasın, sende kışın soğunda kalın giyin, ayağına botlarını çek yürü. Yürümek soğukta iyi gelir. Canlı olduğu hissedersin. Yaz aylarına şükredersin. 

 

Arabamda 4 mevsim lastik vardı, hiç bir halta yaramadı. Söktüm arkaya taktım. :) 

 

 

 

Bu senin arabaya ihtiyacın olmadığını anlatan bir açıklama olmuş. Böyle bir durumda gerek olmayabilir doğru.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Metin Uzunoğlu

Valla bildiğim kışın anayola çıkacak araç ister ticari ister hususi olsun kar lastiği olacak, yoksa o yola çıkıp yolda kaldığında ambulans, itfaiye gibi araçların görev yapmasına engel olduğunda ölebilecek insanların hayatından direkt sorumlu olacağıdır.  10 yıl önce D100 kara yolu Bolu dağı kesimi İstanbul istikametinde lüks bir mercedes kayıp yolu çapraz kapatmıştı yürüyerek yanına gittik arabayı biraz itekleyip yolun bir şeridini açalım dedik adam aracımı kıpırdatmam çekici bekliyorum diye millet ile tartışıyordu, daydk yemesini önledik. 1,5 saat yolun açılmasını bekledik.

Levent Yağmur yazdı:

ideal durum her mevsime uygun lastik kullanmak ama ikilemde kalanlar için esasında kendim için yaptığım bir çalışma bu.

Ana yollara çıkan herkes mevsime uygun lastik kullanmalı.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu

İstanbulda yaşıyorum. İstanbul’a kar yağacaksa televizyonlar bas bas bağırıyor. Hatta yağmayacak karı bile yağacak diye söylüyorlar. Yerde kar yokken okulların tatil edildiğini hatırlıyorum 2 sene önce :) 

 

zaten bir veya iki kere kar yağıyor. Yerde kalması, ertesi gün ayazda buz olması vs toplasan en fazla 7 gün. Hatta daha az. 
 

Ben de arabayı her gün kullananlardanım. Çocuk okula, hanım işe gidiyor. O yedi günde her gün taksi kullansa hem lastikten ucuza geliyor hem de başkasının bana vurma riskini bertaraf ediyorum. 
 

bu durumların haricinde istanbul havası her zaman yaz lastiğine uygun. Havanın eksiye düştüğü zaten yok. Bir de kışın zincir her zaman bagajda olur. 

Yorum bağlantısı
Mustafa Cerci

hic kislik lastik almadim asiri kar yagarsa zincir takarim az yagarsa quattro :f1:

Yorum bağlantısı
Rıdvan Ergün
Levent Yağmur yazdı:

Malum kış lastiği gerekli mi şeklinde devamlı bir tartışma ve farklı görüşler süre gelir. özellikle İstanbul'da bu konu esasında çok da anlamlıdır zira son yıllarda 7 °C'nin altına bir sıcaklık çok az zaman yaşanıyor. Ben ne yaptım. Gittim verileri topladım, meteorolojik verileri de il bazında aldım ve bir algoritma geliştirdim, tamamen bilimsel. Ve 3 büyük il için tek tek hesap yaptım, sonuçları yazıyorum. 

 

İstanbul için Performans Verileri (tek bir lastik tipiyle 12 ay kullanımda tekil performans) ayrıca 2'li seçimde (Yaz ve Kış lastiği birlikte veya diğerleri durumunda performans)

 

Tekil Seçim   2li Seçim
Yaz Kış 3-mevsim   Yaz-Kış Yaz-3Mevsim Kış-3Mevsim
74% 62% 64%   100% 88% 70%

 

Ankara

 

Tekil Seçim   2li Seçim    
Yaz Kış 3-mevsim   Yaz-Kış Yaz-3Mevsim Kış-3Mevsim
67% 66% 65%   100% 88% 74%

 

İzmir

 

Tekil Seçim   2li Seçim    
Yaz Kış 3-mevsim   Yaz-Kış Yaz-3Mevsim Kış-3Mevsim
87% 51% 58%   100% 92% 61%

 

 

Biraz izahat için açayım konuyu; İstanbul'da yaşıyorsanız ve 12 ay tek bir lastik tipiyle geçireceksiniz Yaz lastiği almanız 3 mevsime göre daha avantajlı benim algoritmaya göre çıkan sonuç.

 

Önemli not: Mevsimsel koşullar meteorolojinin GUNDUZ ortalama verileri üzerinden yapıldı örneğin sıcak geçecek kış ayları için yaz ve 3 mevsim tekil performansların artacağını unutmayınız.

 

İl verirseniz sizinkini de hesaplarım.

Parametrelerin arasına, özel aracınızla yolculuk yapma sıklığını ve yolculuk yapmak gereltiğinde alternatif ulaşım yöntemlerini de koymak lazım.

Ben çok sık yolculuk yaparım ve kolay kolay toplu taşıma kullanmam. Atlar arabama giderim. Hal böyle olunca da, "kış lastiği 40 bin km lazım olmaz 40 metre lazım olur, o 40 metre de 40 bin km ye bedel olur" düşüncesindeyim.

Yorum bağlantısı
Erkan Işık

Kışlık lastik gereklidir senede 1 gün dahi işinize yarasa ogün  sizin hayatınızı  veya istemsiz zarar vereceklerinizin hayatını kurtarma şansını verir , ben boluda yasadıgımdan kışlık lastiksiz asla arac kullanmak tehlıkelı oluyor 3 derece havada düz diş lastikle viraja girip arabanın arkasını bırakdıgı  ve spin attıgım ,6 sene evvel 2 derece havada e5 de düz yolda arabanın  80-90 la gıderken kaymaya baslayıp 3 tur dönmem , basıma gelmısdır kış lastigi hayat kurtarır , diyecegim odur, kar yagmısdı karın ustunde jettayı düz diş lastıklerle cıkardım arac sarhos adam gıbı gezıyor du sonra gıdıp kışlıkları takıp aynı yerde surdum arac olmusdu sankı kuruda sürülen bir arac  , kış lastigi alın kafanız rahat arac surun 

Yorum bağlantısı
Talha Bilgi
Mustafa Cerci yazdı:

hic kislik lastik almadim asiri kar yagarsa zincir takarim az yagarsa quattro :f1:

 

Frende de quattro mu ? :)

Yorum bağlantısı
Kürşad Özpamuk
(düzenlendi)

Bu şey gibi olmuş sanki kış ayında mont giyelim mi giymeyelim mi :)) 

tarihinde Kürşad Özpamuk tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...