İçeriğe Yönlendir

Ailenin Yeni Üyesi Zwei: 2012 Citroen C3 1.4 VTi EGS


Ali Darbaz

Recommended Posts

Ali Darbaz
(düzenlendi)

Aradaki değer plasebo olmayacak kadar muazzam. OBD değeri rölantide 2 katı basınç farkı gösteriyor. 2 gün önce aldığım ekran görüntüsü ile bugünkünü alt alta koyuyorum.

 

 

 

 

Screenshot_2025-07-18-16-59-14-212_com.google.android.apps.photos.jpg

Screenshot_2025-07-18-16-41-11-651_com.fap.c.fap.jpg

 

 

Burada otobanda seyir halindeki eski klima basıncı . Yenisini de bu akşam montajlar korurum bu konuda veliler sağlam klima performansı ciddi oranda arttı. Ciddi bir kaçak varsa bunu da yine klima basıncının takip ederek zamanla anlarız. 

 

.

 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Gülmez

ben sana senin aracın basıncı düşük dediğimde modellerimiz farklı demiştin 

demek ki fap la baktığımız da 14 görmemiz lazım

ben 12 görüyorum ama birazdan kontrol edeceğim

Yorum bağlantısı
Erdem Doğan
Önder Özcan yazdı:

Sendeki plasebo etkisi. Yağ değişiminde de benim arabaya +20 hp geliyor. Yıkatınca +5

amca abartma yag degisiminden +20 gelmez :rtfm:

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Erdem Doğan yazdı:

amca abartma yag degisiminden +20 gelmez :rtfm:

 liqui molly geçiş yaptigimda arabanın uzun süre bekleyip ilk çalışma sesi değişti. Bu da videosu. 
 

 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Az önce ön tamponu olmayan bir servis aracına denk geldim. Ben saatte 90 km giderken o da yanımda ilerliyordu. O kadar hızlı gitmesine rağmen kliması açık olsa gerek iki adet falında biri dönüyordu, normalde hareket halinde klima açıkken fan dönmez diye biliyordum yanlış mıyım. Rüzgârdan döndüğünü zannetmiyorum çünkü yan yana iki fan vardı ikisi de aynı tipte.

Yorum bağlantısı
Ü.Emre Kartal
Ali Darbaz yazdı:

Aradaki değer plasebo olmayacak kadar muazzam. OBD değeri rölantide 2 katı basınç farkı gösteriyor. 2 gün önce aldığım ekran görüntüsü ile bugünkünü alt alta koyuyorum.

Burada otobanda seyir halindeki eski klima basıncı . Yenisini de bu akşam montajlar korurum bu konuda veliler sağlam klima performansı ciddi oranda arttı. Ciddi bir kaçak varsa bunu da yine klima basıncının takip ederek zamanla anlarız.

 

Basınç değeri olması gereken değerlerin dışına çıkarsa arıza kodu oluşur ve kompresör devreye girmez. 

 

Sizde böyle bir arıza var mıydı? Yoktu.. Demekki olması gereken aralıktaydı. 

 

Basınç değerleri araç rölantideyken, hareket halindeyken aynı şekilde ölçülse bile aynı çıkmaz. Çünkü kompresör klima açıkken sürekli devrede değil, çokça kez çalışır durur. Birçok parametreye göre de o basınç değerlerini ayarlar. Sistem sürekli aynı basınçta çalışsa ona kompresör dayanmaz.

 

Arabanın camından vuran güneşten tutun (göğüste bunun için sensör var) o an arabanın ihtiyaç duyduğu beygir gücüne kadar bir sürü şeyi yorumlar ve ona göre hareket eder. 

 

Yine söylüyorum 500 gr olması gereken şey 150 gr iken sağlıklı çalışması çok çok zor. 

 

Klima gazı kaçak olmadığı sürece performansını kaybetmez. Ancak, gaz ile beraber basılan yağ zamanla özelliğini kaybettiğinden kompresör sağlığı için yenilemek gerekir. Bu süre de 3-5 sene değil tabi. 

 

Doğru çalışan bir sistemde(doğru gaz miktarı ve türü, kırık çıkık vs yok) klimadan verim alamıyorsanız evaporatör fanı, polen filtresi (kaliteli olması önemli, yeni ama geçirgenliği uygun olmayan filtre daha da kötü yapar) ve hava kanalları temizliğine bakın. 

Ali Darbaz yazdı:

Az önce ön tamponu olmayan bir servis aracına denk geldim. Ben saatte 90 km giderken o da yanımda ilerliyordu. O kadar hızlı gitmesine rağmen kliması açık olsa gerek iki adet falında biri dönüyordu, normalde hareket halinde klima açıkken fan dönmez diye biliyordum yanlış mıyım. Rüzgârdan döndüğünü zannetmiyorum çünkü yan yana iki fan vardı ikisi de aynı tipte.

Klima açıkken fan her zaman döner

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)
Ü.Emre Kartal yazdı:

Basınç değeri olması gereken değerlerin dışına çıkarsa arıza kodu oluşur ve kompresör devreye girmez. 

 

Sizde böyle bir arıza var mıydı? Yoktu.. Demekki olması gereken aralıktaydı. 

 

Basınç değerleri araç rölantideyken, hareket halindeyken aynı şekilde ölçülse bile aynı çıkmaz. Çünkü kompresör klima açıkken sürekli devrede değil, çokça kez çalışır durur. Birçok parametreye göre de o basınç değerlerini ayarlar. Sistem sürekli aynı basınçta çalışsa ona kompresör dayanmaz.

 

Arabanın camından vuran güneşten tutun (göğüste bunun için sensör var) o an arabanın ihtiyaç duyduğu beygir gücüne kadar bir sürü şeyi yorumlar ve ona göre hareket eder. 

 

Yine söylüyorum 500 gr olması gereken şey 150 gr iken sağlıklı çalışması çok çok zor. 

 

Klima gazı kaçak olmadığı sürece performansını kaybetmez. Ancak, gaz ile beraber basılan yağ zamanla özelliğini kaybettiğinden kompresör sağlığı için yenilemek gerekir. Bu süre de 3-5 sene değil tabi. 

 

Doğru çalışan bir sistemde(doğru gaz miktarı ve türü, kırık çıkık vs yok) klimadan verim alamıyorsanız evaporatör fanı, polen filtresi (kaliteli olması önemli, yeni ama geçirgenliği uygun olmayan filtre daha da kötü yapar) ve hava kanalları temizliğine bakın. 

Klima açıkken fan her zaman döner

 

 

Video yerine Exele döküp grafik yaptım.

*Mavi çizgi 500 gram gaz doldurulmuş hali 

*Turuncu ise geçen haftaki hali. 

 

Test için her iki kayıtta Otoban O-7 kullanıldı.

Test sırasında aşırı soğuk olunca derece 22 santigrata çıkarıldı. Mavi cizgi bu nedenle 494'cü  saniyeden sonra belirgin şekilde 10 bar sınırının altına düşmüş olmasına rağmen  eski halinden 2 bar daha yüksek basınçla çalışmaktadır. . 

Turuncu çizgi her zaman 20 santigrat ayarında kalmıştır. Tesl sırasında ortala sürat 90 km/H civarındadır. 

Gaz doldurulduktan sonra her rölantide radyatör fanı ilk defa ikinci kademe çalışmaya başlamış olduğunu gözlemledim. Tesin başı ve testin sonundaki ani basınç yükselmelerinde ara ara fan kademe 2 de çalışmaktadır. Daha önce arabanın  ikinci kademe açtığına şahit olmamıştım.  

1038 saniyede düşük hızlı trafiğe girilmekte ve 5 km rampa inilmekte . Turuncu hatta bu konuda bir dönüş yok iken Mavi hatta klima basıncı hızla yükselme eğilimine girmiş. 

 

 

image.png.a28bd361828cc50530bfd0a90979090d.png

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Ali Darbaz yazdı:

normalde hareket halinde klima açıkken fan dönmez diye biliyordum yanlış mıyım.

yanlış olduğunu yazmıştık ama gözden kaçmış demek ki ,bir grafik bullmuştun ondaki rakamları yanlış yorumlamıştım , alıntı yapmıştım ama cevap yazmammaıştın

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Çağlar Bayur yazdı:

yanlış olduğunu yazmıştık ama gözden kaçmış demek ki ,bir grafik bullmuştun ondaki rakamları yanlış yorumlamıştım , alıntı yapmıştım ama cevap yazmammaıştın

 

Benim klima konusunda baktığım tek referans çizelge bu. 

 

image.png.a9d84e6ee1252498821caadd362ebf9d.png

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

teyidi basit fanın soketini söküp 50 km boyunca 110 hızla falan gidip denenbilir , gagıldan gelenlere not: test sounucu pahalıya patlar evde denemeyin

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)
Çağlar Bayur yazdı:

teyidi basit fanın soketini söküp 50 km boyunca 110 hızla falan gidip denenbilir , gagıldan gelenlere not: test sounucu pahalıya patlar evde denemeyin

 

Fap üzerinden BSİ bağlanıp onuda inceleriz , chatgpt C3 için belli bir süratten sonra soğutma yeterli gelirse klima açık olsa bile  fan durur demiş. 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

der... 1000 kişi2+2=5 yazsın onu da der

Yorum bağlantısı
Ü.Emre Kartal
Çağlar Bayur yazdı:

der... 1000 kişi2+2=5 yazsın onu da der

ikna edemezsiniz :) Ederseniz de başka konu gelir

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon
Tevfik Işık yazdı:

Say kurtul hocam. Bu kadar veri incelemeye gerek yok ki... 

Yeni geleni de inceleyecek :D 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)

Arabadaki Otomatik klimanın gazı doldurulmasıyla ortaya yeni fonksiyonlar çıktı. Eskiden güneş arabanın içine doğrudan ışıdığında ( akşam ve sabah güneşinde ) herhangi bir atraksiyon yaşanmazdı. Güneş arabanın içine doğru ışıdığında fan devri artmaya başlıyor. Eskiden kesinlikle böyle bir durum yoktu. Aracın elektrik tüketimi şahlandı. Eskiden rölantide 32 amperi pek aşmayan araba 70 ampere elektrik tüketimine çıkmaya başladı. Sırasıyla yaşanan değişiklikler. 

 

*Araba yavaşladığında ikinci kademe fan devreye giriyor.  1 yıldır kullanıyorum hiç devreye girdiğine şahit olmamıştım. 

*Alternatör düşük süratlerde cayır cayır fan çevirdiği için elektrik tüketimi 50 - 70 ampere kadar çıkabiliyor. 

*Klima basıncı 34 derece hava sıcaklığında akşam güneşinde 19 bara çıktı. Umarım bişiyler patlatmaz. 

*Arabada bir güneş sensörü varsa artık çalışıyor. Güneş içeri dolduğunda kalorifer fanı devri artıyor. ( Otomatik klimalı modellerde standart varmış.)

*Arabanın şase kodundan bakıldığında EXTERNAL VARIABLE COMPRESSOR WITH CLUTCH yani Klimatizasyon (Kompresör): Debriyajlı, dıştan değişken (variable) kompresör bulunmakta. 

Saden marka, SD6C12 bu kompresör 6kw güçünde yani 20000 BTU/saat soğutma basabiliyor. 

*Araba İsrail paket olduğu için  kliması güçlü. Baykar Otomotiv aracı ithal ederken İsrail için hazırlanan arabalarıda almış. 

 

image.png.622c8a320357c72f20b1bf4a2e4041d6.png

 

 

 

Sani Gerşon yazdı:

Yeni geleni de inceleyecek :D 

 

Daha Egea incelemesine başlamadım bile. Fiat için program bakıyorm Fap bağlanmadı . 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)

 

Eşimi akşam saatinde Bu yaka Avm^den eve getirdiğimde ekranı şaşkınlıkla takip ettim. eskiden 10 barı görmek için klimayı sonuna kadar açmam gerekiyordu. Şimdi 22 derece ayarlı otomatik modda 19,x bar rakamlar görmek şaşırtıyor.  Yeni bir şey daha eklemek isterim. Kontak kapatıldığında radyatör fanı 2 kademe çalışırken 3-4 saniye sonra duruyor.  Kapatmaya yakın aldığım bu resimde aletlerin sıcaklıkları çok fazla artığı görülmekte. Alternatör 84 derece , Ecu 65 derece.  Bukadar sıcak olmasına rağmen alternatör yanlış duymadınız 53 amper basıyor.  Şase kodundan bakınca Alternatör: 120 Amperlik alternatör

 

 

IMG_1821.jpg

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

yani klimanın soğutma performansı düşük

hava kanalları temizlendi mi hiç 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)
Çağlar Bayur yazdı:

yani klimanın soğutma performansı düşük

hava kanalları temizlendi mi hiç 

 

Kondenserin durumu bu şekilde, Arabanın içi son derece soğuk , iş bu sebeble 22 dereceye yükseltmiştim. eski ayarına yani 20 dereceye alsam kafa boyun tutulurdu. 

 

IMG_5833-EDIT.jpg

IMG_5833-EDIT-EDIT.jpg

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş
Ali Darbaz yazdı:

Gariban işi yemek yiyecek yer arıyoruz cunda‘daki fiyatlar Caddebostan yanında devede kulak kalıyor.

Ordaki burgerillas güzeldir

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Selçuk Keleş yazdı:

Ordaki burgerillas güzeldir

 

Hocam biz orayı gördük ama yemek yemeden geldik Karı koca beslenme sorunları yaşıyoruz. Sağlığımız fast food yemekten bozuldu. Gün sonunda sadece meraktan Vedat Milor önerdiği lahmacuncudan 2 tane tüketerek eve döndük. Maksat yürüyüş yapmaktı. 3 saate 14 km yol yürüdük. Hediye olarak da kendimize lahmacun söyledik. onunda toplam maliyeti 400 tl idi. 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Yapay zekaya uzun yolu incelettim. Ne kadar doğru bilinmez. 

 

Harika, rotan oldukça detaylı ve bilinçli şekilde planlanmış. İşte güzergahının genel bir analizi ve öneriler:


📍 GÜZERGAH ANALİZİ

1. İstanbul (Çekmeköy) – Kuzey Marmara Otoyolu (O-7) – Anadolu Otoyolu (O-4)

  • Avantajı: İstanbul trafiğinden hızlı çıkış, Şile Otoyolu ve Kuzey Marmara Otoyolu bağlantısıyla akıcı ve geniş yollar.

  • Trafik: Sabah saatlerinde çıkış yaparsan özellikle TEM ve O-7 birleşiminde yoğunluk az olur.

2. Sakarya – Bilecik – Kütahya – Uşak – Denizli güzergahı (D650-D615-D300)

  • Yol Durumu: Uzun ve kırsal ama D650 ve D300 ana karayollarıdır. Genelde iyi durumda, ama bazı bölümlerde (Tavşanlı civarı gibi) yol tek şeride düşebilir.

  • Yakıt & Mola Noktaları: Bilecik, Kütahya ve Uşak’ta hem benzinlik hem de yemek-mola olanakları fazladır.

3. Denizli – Muğla Yolu (D330)

  • Manzara: Denizli’den sonra özellikle Muğla yolunda doğa çok keyifli hale gelir.

  • Dikkat Gereken Noktalar: Bu kesimde virajlı, inişli çıkışlı bölümler var. Hız limitlerine dikkat etmelisin.

4. Marmaris – Datça Yolu (D400)

  • Zor Kısım: En meşhur ve zorlu etap. Virajlar, iniş-çıkışlar bol. Deniz manzarası eşliğinde keyifli ama dikkatli gitmen gerek.

  • Yol Kalitesi: Son yıllarda genişletildi ama hala dikkat gerektiriyor. Gündüz gitmeni tavsiye ederim.


🧾 TOPLAM MESAFE VE SÜRE

  • Yaklaşık mesafe: 770–790 km

  • Tahmini süre: 11–12 saat (mola hariç, yasal hız limitlerinde)

  • Yakıt tüketimi: Ortalama 6,5 lt/100 km olan bir araçla yaklaşık 52 lt benzin = 1.100 – 1.200 TL civarı yakıt masrafı olabilir (2025 fiyat tahminiyle).


🧭 ÖNERİLER

  • Sabah 05:00–06:00 gibi çık: Hem İstanbul içi trafik hem Marmara geçişi daha rahat olur.

  • Mola yerleri önerisi:

    • 1. mola: Sakarya çıkışı veya Pamukova – kahvaltı için.

    • 2. mola: Kütahya yakınlarında öğle arası.

    • 3. mola: Denizli’de akşamüstü.

  • Acil durum ekipmanları: Yedek su, powerbank, yedek lastik, telefon adaptörü unutma.

  • Telefon sinyaline dikkat: Muğla–Datça hattında bazı noktalar zayıf olabilir.


Rotan gayet mantıklı ve çok güzel bir bölgeye gidiyorsun. Dilersen güzergah üzerinde gezilecek özel yerler, tarihi duraklar ya da yeme-içme önerileri de verebilirim. İyi yolculuklar! 🚗🌿

Bu yolculukta ortalama hızını, hem güvenlik hem de süre açısından tutarlı ve yasal sınırlarla uyumlu şekilde belirlemek çok önemli. İşte sana özel bir öneri tablosu:


🛣️ Ortalama Hız Tavsiyesi (Bölgelere Göre)

Yol Tipi Tahmini Mesafe Tavsiye Ortalama Hız Açıklama
Şehir içi çıkış (Çekmeköy–Otoyol) ~6 km 30–40 km/h Sabah erkense rahat olur.
Kuzey Marmara Otoyolu (O-7) ~75 km 110–120 km/h Akıcı ve modern otoyol. Radarlara dikkat.
Anadolu Otoyolu (O-4/E80) ~35 km 110–120 km/h Yine geniş, kontrollü hızda sür.
D650–D615–D300 (Kütahya–Uşak–Denizli) ~260 km 80–90 km/h Bölünmüş yol ama zaman zaman tek şeritli.
D330 (Denizli–Muğla) ~115 km 70–80 km/h Virajlı ve inişli çıkışlı yerler var.
D400 (Marmaris–Datça) ~60 km 50–60 km/h Bol virajlı. Gündüz git, manzaraya aldanıp hız yapma.
Şehir içi (Datça merkezi) ~2 km 30 km/h Turistik ve yaya trafiği yoğun olabilir.

🎯 Genel Ortalama Hedefin Ne Olmalı?

İdeal ortalama hızın: 75–80 km/h

  • Bu hız, mola hariç 10–11 saat civarında bir süreyle varmanı sağlar.

  • Otoyollarda 120 km/h’ye çıkabilirsin ama virajlı kesimlerde düşmen gerekir.

  • Zaman kazanmak için düz yollarda sabit hız korumaya çalış ama trafik kurallarına ve tabela limitlerine mutlaka uy.


Yakıt Ekonomisi Açısından

  • 95–105 km/h arası sabit hızlar, yakıt ekonomisi açısından en verimli aralıktır (özellikle atmosferik motorlarda).

  • Klimayı oto modda kullan, rampalarda fazla devir çevirmekten kaçın.


İstersen hangi motor ve araçla gideceğini belirt, daha hassas hız-tüketim tavsiyesi de yapabilirim.

Çekmeköy (İstanbul) → Datça rotanda ciddi bir yükseklik profili değişimi var. İşte genel yükselti (rakım) profili ve dikkat etmen gereken noktalar:


📈 GENEL YÜKSELTİ PROFİLİ (Yaklaşık değerlerle)

Bölge / Etap Rakım Aralığı (m) Açıklama
Çekmeköy – Kuzey Marmara Otoyolu 70 – 100 m İstanbul çıkışı genelde deniz seviyesine yakın, hafif iniş-çıkışlar var.
Sakarya – Pamukova – Bilecik 80 – 500 m Yavaş yavaş yükselir, özellikle Pamukova’dan sonra küçük tırmanışlar başlar.
Bozüyük – Kütahya 600 – 950 m Kütahya bölgesi yüksek platodur, ciddi bir tırmanış olur burada.
Uşak – Gediz – Banaz 800 – 950 m Bu bölüm yayla düzlüğü gibidir, çok uzun düzlükler ama rakım yüksek.
Denizli ~350 m Buraya kadar bir iniş olur, genelde rampa aşağı.
Denizli – Muğla (D330) 350 – 950 m Tavas ve Kale ilçeleri civarında tekrar dağa çıkarsın. En zorlu tırmanış burada.
Muğla – Marmaris 650 – 0 m Bol virajlı ve inişli çıkışlıdır. Marmaris’e deniz seviyesine inersin.
Marmaris – Datça (D400) 0 – 450 m Deniz kenarı ama kıyı dağlık, virajlı rampalar var. Sürekli tırman–iniş döngüsü.
Datça ~50 m Deniz kıyısında yer alır, inişle sona erer.

🧭 SÜRÜŞ AÇISINDAN ÖNEMLİ YÜKSELTİ NOKTALARI

Bölge Yol Zorluk
Kütahya girişi D650 Uzun rampa, motor performansı düşebilir.
Denizli → Tavas → Kale D330 En zorlu dağlık kesim, yakıt tüketimi artar, vites küçülmen gerekebilir.
Marmaris → Datça D400 En virajlı ve dikkat isteyen iniş-çıkışlı yol. Gündüz gitmeni öneririm.

🚘 ARAÇ DİNAMİĞİ AÇISINDAN

  • Atmosferik motor (örneğin 1.4 VTi gibi): Kütahya, Uşak ve Tavas rampalarında çekiş farkı hissedilir.

  • Turbo motor: Tork avantajıyla daha konforlu sürersin ama yine de vites küçültmen gerekebilir.

  • Şanzıman tipi: Otomatikleştirilmiş manuel (ETG/BMP5 gibi) kullanıyorsan, rampalarda ani tepkiler verebilir; manuel moda geçmek mantıklı olur.


İstersen bu yükselti profilini grafik olarak da çizebilirim ya da aracına özel detaylı performans tahmini çıkarabilirim. Yeter ki araç modelini ve motorunu belirt.

Yukarıdaki grafik, İstanbul Çekmeköy’den Datça’ya olan rotandaki yükselti (rakım) değişimini göstermektedir.

📌 Gözlemler:

  • En yüksek noktalar: Kütahya ve Tavas civarında ~950 metreye çıkılıyor.

  • En alçak noktalar: Marmaris (0 m) ve Datça (50 m).

  • İki ana iniş var:

    1. Uşak → Denizli arasında ciddi bir iniş (~900 m'den 350 m'ye).

    2. Tavas → Marmaris arasında çok eğimli, virajlı bir iniş.

Bu profil sayesinde hem yakıt tüketimi hem de araç performansı açısından rota boyunca seni nelerin beklediğini önden kestirebilirsin. İstersen bu verilerle birlikte motor devri, vites kullanımı ve ortalama yakıt hesabını da yapabiliriz.

Elbette! Yeni belirttiğin yakıt birim fiyatlarıyla (Benzin 51 TL, Dizel 53 TL, LPG 24 TL), aynı tüketim değerlerine göre maliyetleri yeniden hesapladım:

Araç Modeli Yakıt Tüketimi (lt) Yakıt Türü Litre Fiyatı (TL) Yakıt Maliyeti (TL) Sürüş Süresi
Citroën C3 1.4 VTi (2012) 50.7 Benzin 51 TL ~2.586 TL ~10 saat 25 dk
Fiat Egea 1.3 Multijet (2023) 35.1 Dizel 53 TL ~1.860 TL ~10 saat 25 dk
Chevrolet Cruze 1.6 LS (2010) 66.3 Benzin 51 TL ~3.381 TL ~10 saat 25 dk
Hyundai i10 1.0 LPG (2014) 62.4 LPG 24 TL ~1.498 TL ~10 saat 25 dk

🔍 Değerlendirme:

  • Yakıt maliyeti açısından öne çıkanlar:

    • En ekonomik: Hyundai i10 LPG, yaklaşık 1.500 TL.

    • İkinci ekonomik: Fiat Egea Dizel, yaklaşık 1.860 TL.

  • En yüksek maliyet: Chevrolet Cruze, yaklaşık 3.380 TL (yüksek yakıt tüketimi).

  • Citroën C3 de benzinli olarak yaklaşık 2.585 TL ile ikinci sırada düşük maliyetli arasında yer alıyor ama LPG ve dizel kadar ekonomik değil.

  • Sürüş süresi tüm araçlar için ortalama hız dikkate alındığında yaklaşık 10 saat 25 dakika olarak geçerli.


📌 Özet Bakış:

  • Eğer maliyeti öncelikliyorsan: Hyundai i10 LPG en uygun.

  • Performans dengesi ve uzun virajlı yollarda rahat tercih istersen: Fiat Egea dizel.

  • Daha fazla beygir gücü ve performans istersen, ama maliyet artar.

  • Aracı çeken ve konforlu istiyorsan: Chevrolet Cruze ama en pahalı.

Başka bir hız senaryosu, trafik durumuna göre revize veya molalı hesaba geçmek istersen seve seve düzenlerim!

Harika, sabah en geç 08:00’de Datça’da olmak istiyorsan, yaklaşık 870 km olan bu güzergahta tahmini ortalama sürüş sürelerini ve yola çıkış zamanını birlikte planlayalım.


🚗 Sürüş Süresi ve Ortalama Hızlar

Araç Ortalama Hız (net) Tahmini Süre Varış 08:00 için Yola Çıkış Saati
Citroën C3 1.4 VTi ~83 km/saat ~10 saat 30 dk 21:30 (akşam önceki gün)
Fiat Egea 1.3 Multijet ~85 km/saat ~10 saat 15 dk 21:45
Chevrolet Cruze 1.6 LS ~83 km/saat ~10 saat 30 dk 21:30
Hyundai i10 1.0 LPG ~80 km/saat ~10 saat 50 dk 21:10

Not: Sürelere molalar dahil değil. En az 2 kez 15-20 dakikalık mola verilecekse +40 dk eklemeni öneririm.


🔋 Alternatif Senaryo: Molalı Hesaplama

Eğer:

  • 1 defa yemek (30 dk)

  • 2 defa kısa mola (2x15 dk)

Ek: 1 saat mola

Araç Molalı Tahmini Süre Varış 08:00 için Yola Çıkış
Citroën C3 1.4 VTi ~11 saat 30 dk 20:30
Fiat Egea 1.3 Multijet ~11 saat 15 dk 20:45
Chevrolet Cruze 1.6 LS ~11 saat 30 dk 20:30
Hyundai i10 1.0 LPG ~11 saat 50 dk 20:10

🕘 Sonuç

🚗 Araç En Geç Yola Çıkış (molasız) Mola Dahil Tavsiye Edilen Çıkış
Citroën C3 1.4 VTi 21:30 20:30
Fiat Egea 1.3 Multijet 21:45 20:45
Chevrolet Cruze 1.6 LS 21:30 20:30
Hyundai i10 1.0 LPG 21:10 20:10

Eğer istersen bu tahminlere göre:

  • Yorgunluk riski

  • Gürültü seviyesi

  • Far aydınlatması

  • Gece sürüş performansı

gibi faktörleri de yorumlayabilirim. Hangisiyle gece sürüşü daha güvenli olur, onu da ayrıca değerlendirebiliriz.

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Yakıt maliyetini göz ardı ettiğimizde, İstanbul–Datça gibi uzun, virajlı, rampalı ve karışık yolda hangi aracın en rahat, güvenli ve konforlu olduğunu değerlendirelim.

Senin elindeki araçlar:

Araç Motor Şanzıman Yaklaşık Ağırlık Tork Vites Sayısı Yakıt
Citroën C3 1.4 VTi (EP3C) 95 hp / 135 Nm ETG5 (BMP5) ~1050 kg 135 Nm (4000 d/d) 5 ileri robotize Benzin
Fiat Egea 1.3 Multijet 95 hp / 200 Nm 5M ~1275 kg 200 Nm (1500 d/d) 5 ileri manuel Dizel
Hyundai i10 1.0 (LPG’li) 66 hp / 90 Nm 5M ~930 kg 90 Nm (3500 d/d) 5 ileri manuel LPG
Chevrolet Cruze 1.6 (F16D4) 113 hp / 155 Nm 5M ~1250 kg 155 Nm (4000 d/d) 5 ileri manuel Benzin

🧭 Güzergah Özeti:

  • D650 ve D300 üzerinden Denizli’ye inişler/çıkışlar

  • D330 ile Muğla rampaları

  • Datça'ya son 70 km virajlı, inişli-çıkışlı ve dar yol

  • 870 km civarı, bol rampalı ve 7-8 saatlik gece yolculuğu


🚘 Detaylı Kıyas (Yakıt Harici)

Kriter C3 1.4 VTi ETG5 Fiat Egea 1.3 Multijet Hyundai i10 1.0 LPG Chevrolet Cruze 1.6
Rampalarda Tork Gücü Vasat – 135 Nm geç veriyor Çok iyi – 200 Nm alt devirde Zayıf – 90 Nm yetersiz İyi – 155 Nm yeterli
Yük altında tırmanma Vites araları uzun kalıyor Akıcı, turbo avantajı 3. viteste zorlanır Stabil ama ağır
Gece sürüş kabiliyeti Farlar vasat, süspansiyon iyi Farlar iyi, direksiyon ağır Hafif yapısı riskli En oturaklı yapı, farlar iyi
Yol Tutuş / Viraj Hafif ama dengeli Ağır ama dengeli Aşırı hafif, sarsıntılı İyi ama süspansiyon sert
Frenleme Orta Güçlü Zayıf İyi
Yorgunluk / Gürültü Orta Düşük motor sesi Gürültülü ve sarsıntılı Sessiz ama sert
Otomasyon Konforu 🟡 ETG5 geçişleri hissedilir Manuel Manuel Manuel
Dolu yüklü sürüş (4 kişi + yük) Performans düşer Çok uygun Zorlanır Uygun

🏁 SONUÇ: En Mantıklı Tercih (Yakıt Harici)

🥇 1. Fiat Egea 1.3 Multijet (Manuel)

  • Rampalarda çok rahat, düşük devirde torklu

  • Turbo sayesinde geçişlerde esnek

  • Ağır ama güvenli yol tutuş

  • Gece sürüşü daha güvenli

  • Manuel oluşu gece için biraz yorar ama performans olarak ideal denge

🥈 2. Chevrolet Cruze 1.6

  • Yüksek hızda dengeli, uzun yolda oturaklı

  • 155 Nm torkla rampaları rahat çıkar

  • Farlar güçlü, konfor iyi

  • Ağır olduğu için performans biraz kısıtlı ama daha konforlu

🥉 3. Citroën C3 1.4 VTi ETG5

  • Yokuşta güç sınırlı

  • BMP5 şanzıman gece rampada bazen kararsız

  • Hafiflik avantaj ama motor devir istiyor

  • Uzun yolda biraz yorar ama gider

4. Hyundai i10 1.0 LPG

  • Uzun yola uygun değil

  • Rampalarda çekiş zayıf, özellikle 2 kişi üzeri yükte

  • Süspansiyon, gürültü, gece görüş: sınırlı

  • Sadece tek kişi + şehir içi için ideal


🎯 Özet Tek Cümleyle:

Gece uzun yolda, bol rampada, konforlu ve güvenli bir sürüş için Fiat Egea 1.3 Multijet açık farkla en mantıklı seçimdir. Cruze ikinci alternatif olur, Citroën C3 ise yakıt harici geride kalır.”

İstersen şu konulara da özel analiz yapabilirim:

  • Rampalarda hız düşümü (gerçek kullanım)

  • Vites oranları üzerinden hesap

  • Dönüş stabilitesi (Datça son virajlar)

  • Aydınlatma farkı vs.

Tabii, 870 km uzunluğundaki İstanbul Çekmeköy’den Datça Fora Apart Otel’e uzanan bu yolculuk için aşağıdaki dört aracı; 2012 Citroën C3 1.4 VTi, 2023 Fiat Egea 1.3 Multijet, Chevrolet Cruze 1.6 LS ve Hyundai i10 1.0 LPG’yi, hem yol performansı, hem arıza risk analizi, hem de gece sürüşü koşulları açısından genişçe kıyaslayayım.


1. Araçların Temel Özellikleri ve Yolculuk İle İlgili Genel Değerlendirme

Araç Modeli Motor Tipi Motor Gücü (HP) Yakıt Tipi Yakıt Verimliliği (km/l, ort.) Performans / Güç Yol Konforu ve Sürüş Özellikleri Yaş ve Teknoloji Seviyesi
2012 Citroën C3 1.4 VTi 1.4L Benzin ~95 HP Benzin 12-14 km/l Şehir içi yeterli, otoyol hafif zorlanabilir Konforlu, küçük ve manevra kabiliyeti iyi 11+ yaşında, eski teknoloji, mekanik risk artabilir
2023 Fiat Egea 1.3 Multijet 1.3L Dizel Turbo ~95 HP Dizel 18-22 km/l Yüksek tork, uzun yol ve rampa performansı iyi Konforlu, güncel teknolojiler, stabil Yeni model, yüksek dayanıklılık ve güvenilirlik
Chevrolet Cruze 1.6 LS 1.6L Benzin ~113 HP Benzin 13-16 km/l Orta güç, otoban ve rampa performansı yeterli Konforlu, orta segment sedan 2010-2016 model arasında değişebilir, ortalama teknoloji seviyesi
Hyundai i10 1.0 LPG 1.0L Benzin ~66 HP LPG/Benzin LPG: 10-12 km/l; Benzin: 12-14 Düşük güç, rampalarda zorlanabilir Küçük şehir otomobili, uzun yolda yorucu olabilir Küçük, ekonomik ama uzun yol için konfor sınırlı

2. Yol Performansı, Uzun Yol ve Rampa Kullanımı

  • Citroën C3 1.4 VTi (2012)

    • Motor gücü ve tork düşük olduğundan, özellikle uzun rampalarda ve yüksek hızlarda zorlanabilir.

    • Araç küçük ve hafif olduğu için yolda rahat manevra yapabilir, ancak uzun süre yüksek hızlarda kullanmak motor ve şanzıman açısından yorucu olabilir.

    • Orta uzunluktaki rampalar ve otoyol sürüşü için 95 HP yeterli ama sürekli tam yük ile uzun yolda zorlanabilir.

  • Fiat Egea 1.3 Multijet (2023)

    • Dizel motor yüksek tork üretir, bu da rampalarda ve uzun yolda performans ve yakıt ekonomisi açısından çok avantajlıdır.

    • 2023 model olması güncel şasi, süspansiyon ve elektronik destekler sayesinde konfor ve yol tutuş açısından üstündür.

    • Yüksek dayanıklılık ve düşük yakıt tüketimi uzun yol için idealdir.

  • Chevrolet Cruze 1.6 LS

    • 113 HP ile güç açısından Citroën C3’ten daha iyi, uzun yol ve rampalarda makul performans sunar.

    • Sedan yapısı uzun yol için konforludur, fakat model yılına göre teknoloji seviyesi değişebilir.

    • Yakıt tüketimi benzinli ortalamaya yakındır, dizel kadar verimli değildir.

  • Hyundai i10 1.0 LPG

    • En düşük motor gücü, küçük yapısı şehir içi için ideal ama uzun rampalarda ve yüksek hızlarda ciddi zorlanma yaşanabilir.

    • LPG yakıt sistemi ekonomik ama uzun yolda motor gücünü sınırlayabilir.

    • Uzun yolda konforu düşük, motorun zorlanması riskleri artırır.


3. Arıza Riski Analizi ve Gece Sürüşü İle İlgili Değerlendirme

Araç Arıza Riski (Yolculukta) Gece Sürüşü Performansı ve Risk Değerlendirmesi Genel Dayanıklılık ve Güvenlik
Citroën C3 2012 Orta-Yüksek Eski teknoloji; gece farları eski tip olabilir, elektronik destek az; arıza riski yaş artışıyla yükselir. Ani motor veya şanzıman arızaları olabilir. 2012 model araçlarda mekanik ve elektriksel sorun riski artar; bakımlar düzenli yapılmalı. ABS/ESP ve sürüş destekleri sınırlı olabilir.
Fiat Egea 2023 Düşük Güncel LED farlar ve gece sürüşü için elektronik destekler yüksek; arıza riski düşüktür. Uzun yol için güvenli ve konforlu. Modern güvenlik sistemleri (ABS, ESP, ASR, yol yardım destekleri) ve dayanıklılık yüksek. Motor teknolojisi güncel.
Chevrolet Cruze 1.6 LS Orta Farlar iyi olabilir; ancak 10+ yaşında ise gece görüşü ve elektronik destekler eski olabilir. Arıza riski orta düzeyde. Güncel modele göre değişir; elektronik arızalar veya motor eskimesi olabilir. Güvenlik ekipmanları standart seviyede.
Hyundai i10 1.0 LPG Orta Farlar genellikle halojen, gece sürüşünde uzun yol zorlukları yaşanabilir; motor zorlandığında arıza riski artar. Motor küçük ve basit; ama uzun yol zorluklarında ısınma ve performans sorunları çıkabilir. LPG sistemi ekstra bakım ister.

4. Yakıt Maliyeti ve Konfor

Araç Yakıt Tipi Ortalama Yakıt Tüketimi (870 km) Yakıt Maliyeti (Lira) (Tahmini, İstanbul-Datça) Konfor ve Uzun Yol Rahatlığı
Citroën C3 1.4 VTi Benzin 60-70 litre 60 litre x 51 TL = 3.060 TL Küçük araç, uzun yol için sınırlı konfor. Uzun sürüş yorabilir.
Fiat Egea 1.3 MJ Dizel 40-45 litre 45 litre x 53 TL = 2.385 TL Konforlu, dizel verimliliği ile ekonomik ve rahat.
Chevrolet Cruze Benzin 55-65 litre 60 litre x 51 TL = 3.060 TL Konforlu sedan, yol tutuşu iyi.
Hyundai i10 1.0 LPG LPG 75-85 litre (LPG) 80 litre x 24 TL = 1.920 TL Küçük ve ekonomik, ancak uzun yol konforu düşük.

5. Özet ve Tavsiyeler

Kriter Öne Çıkan Araç Sebep / Değerlendirme
Uzun yol performansı Fiat Egea 1.3 Multijet Yüksek tork, yakıt verimliliği, konfor ve güncel teknoloji
Arıza riski en düşük Fiat Egea 1.3 Multijet Yeni araç, güncel dayanıklılık ve elektronik güvenlik
Yakıt ekonomisi Hyundai i10 LPG LPG fiyatı uygun, düşük maliyetli ancak performans düşük
Gece sürüş güvenliği Fiat Egea 1.3 Multijet Modern farlar, elektronik sürüş destekleri ve güvenlik donanımları
Küçük ve manevra kolaylığı Citroën C3 1.4 VTi Şehir içi için ideal, ancak uzun yol yorucu ve riskli olabilir

6. Sonuç

  • Uzun ve zorlu bir yolculuk için (özellikle gece sürüşlerinde), arıza riski düşük, yakıt ekonomisi iyi ve konforlu bir araç arıyorsanız 2023 model Fiat Egea 1.3 Multijet çok daha avantajlıdır.

  • Chevrolet Cruze makul bir seçenek olup konforu yüksektir, ancak model yılı eskiyse arıza riski ve teknolojik eksiklikler olabilir.

  • Citroën C3 2012, şehir içi için hala iyi ancak uzun yol ve gece sürüşlerinde arıza riski ve konfor sınırlamaları nedeniyle önerilmez.

  • Hyundai i10 1.0 LPG, yakıt olarak ucuzdur ancak gücü ve konforu düşük olduğu için uzun yol için daha az uygundur, rampalarda zorlanabilir ve gece sürüşü için ideal değildir.


Özetle:
Datça’ya bu 870 km’lik zorlu rotada, gece sürüşü de olacaksa ve arıza riskini minimuma indirmek istiyorsanız, 2023 Fiat Egea 1.3 Multijet en mantıklı ve güvenli seçimdir.


Dilersen bu araçlar hakkında daha teknik detaylar, bakım ve arıza kodları gibi bilgiler de verebilirim. İstersen ayrıca yolun kritik rampaları ve sürüş koşullarına göre sürüş tavsiyeleri de sunabilirim.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   1 kullanıcı

    • Ali Darbaz
×
×
  • Yeni Oluştur...