İçeriğe Yönlendir

Focus Mu,Punto Mu?


Onur Yeşil

Recommended Posts

Mehmet Ozyurek

Şu MTK arkadaşımız tam olarak kimdir?Sanırım onunla konuşmaya ihtiyacım var. :)

Mehmet Taner Kadak... Şu an amerikada okuyor..

Yorum bağlantısı

Günümüz araç üretim standardında markalar birbiri ile işbirliği yapar, aynı motor ya da parçaları kullanabilirler. Bunlar maliyetleri düşürmek ve ar-ge dönemini kısaltmak açısından mecburi izlenecek yollardır.

Bu açıdan bakıldığında, Ford'un PSA motorları kullanması ile, Fiat'ın GM işbirliği ile geliştirdiği Multijet motorunun LAncia ve Alfa Rome'da kullanılması arasında prensipte fark yok.

Multijet güçlü ve sorunsuz bir motor. Keza Psa motorları da öyle. Ancak Multijet'in daha aynı veya daha küçük hacimlerde, PSA motorlara göre daha yüksek performans ve ekonomi sağladığı biliniyor. PSA motorlarının asıl üreticisi, Citroen ve Peugeot'un da bu motorları yazılımlar ile daha ekonomik yakıt tüketir hale getirdiği de dikkatlerden kaçmamalı.

Her yeni çıkan Peugeot, bir depo mazot ile, İstanbul'dan yola çıkarak Türkiye'nin daha uzak bir yerine ulaşıyor ve bunun da reklamını kampanya şeklinde yapıyor. Oysa ki aynı motoru kullanan Ford marka araçlarda ön plana çıkan hiç bir zaman yakıt ekonomisi olmamıştır. Tabi ki, ağırlık, vites oranları ve teknolojik ekipmanlar tüketimi değiştirir ama Ford başka markadan motor allıp, teknoloji üretmemenin ceremesini biraz çekiyor.

MArkaların kıyaslamasına gelince, karşılaştırma önyargılar veya yanlış bilinenlerle yapılmaz. Farklı sınıftaki araçlar bırakın farklı markalar ile aynı markada bile kıyaslanamaz. Fiesta mı, Focus mu tercih etsem sorusundan daha yanlışı, Fiat Punto mu? Ford Focus mu olabilir.

Yanlışlıktan kastım, bu tip konularda doğru cevap bulmak güçleşir, farklı kıyaslamalar gündeme gelir ve en sonunda aranan cevap bulunamaz. Herkes kişisel görüşünü beyan ederken kendi doğrularına göre yönlendirme yapar. Örneğin bekar bir kişi, bagaj konusuna önem vermediği için, Focus'un 500lt'lik bagajı tercih kriteri olamaz. Dİğer kişi ise 4 kişilik ailesi ile çıktığı seyahatleri aklına getirip zaten küçük sınıf araç düşünmediği için dizel olmasa bile Focus'u önerir. Tabi ki iki kişinin de görüşü kendine göre doğrdur ancak alacak kişinin en önemli kriterini bilemedikleri için görüşlerinin kişiye göre doğruluğu tartışılır hale gelir.

Punto kullanmışlığım var. Fiesta'nın eski kasası ile mukayese ettiğimde, Punto biraz hantal gelmişti bana. Ancak Punto'nun iç dizaynı ve standart donanımı daha ilgi çekiciydi. Fiesta "0" km'de bize gelmişti, Punto ise aracın hasarlanması nedeni ile 40.00km civarında km'deydi geldiğinde. Kiralama araçlarının pekçoğunun nasıl hor kullanıldığı malum. Belki de bu nedenle hantaldı bilemem.

Focus 1 ise piyasanın en çok tercih edilenlerinden. Şöyle etrafınıza baktığınızda, 10 yaşını geçmiş, diri kalabilen eskilerden hangi modeller var dersem, Focus'un n,ye değerlendiği sanırım anlaşılabilir. Zamana meydan okudular. Binicisi horlamadığı taktirde, araçlar yıpranmıyor. Motorları uzun ömürlü. Sorunları sensörlerden mütevellit. Yağ yakmaz, hararet pek görmez, km yükseldikçe performansı düşmez araçlar. Bu nedenle piyasada tutuluyor. Taksi kullanan esnafın tercihi olduysa bu marka, bunun altında uzun ömür ve ekonomi yatar. Fordun klasik ikinci eldeki aşırı değer kaybına genç yaşlarında uğradılar fakat zaman geçtikçe eskisinden daha değerli hale gelip, aranılır oldular. Focus henüz ekonomik ömrünü doldurmadı. Dar gelirli, kalabalık ailelerin hala rüyasındaki araç olarak, piyasası bir süre daha olacak.

Fiat'ın ise yakın geçmişinde, Marea başarılı bir modeldi fakat elektronik sorunlar, aşırı yakıt tüketimi gibi konular Fiat'ın imajını kötüleştirdi. Taksi olarak tercih edilmesinin nedeni piyasasının düşük olması. Daha sonra gelen model Stilo ise motor seçeneğinin azlığı ve yarı yüksek formu nedeni ile klasik ailelerce tercih edilmedi. En büyük handikapta uzun süre alt orta sınıf sadece bu modelle kaldı. Bu nedenle, palio ve albea'ya ağırlık verdiler. Grande punto ise küçük bir Aston Martin edası ile piyasaya girince özellikle gençler tarafından çok tutuldu. Fiesta V kasa ile mukayese edilirse, estetik olarak ne kadar cazibeli olduğu anlaşılır. Fiesta yeni kasaya geçti, Punto sadece makyajlandı ama hala daha çok tutuluyor. Alt sınıfta fiyatı ile rakipsiz denilebilir. Hala daha makyajlanmamış Punto'yu satacak kadar bu model güveniyor. alt orta sınf aracı Linea ise orantısız boyutlarına rağmen, fiyatına göre fazlasını verdiği için perakende binici, dizel otomatik seçeneği olması ve yüksek donanımı ucuza satabilme başarısı nedeni ile de filo kiralamalarda satış başarısı yakaladı. İşçilik kusurlarını yakalayacak kadar uzun süre binmedim Punto ve Linea'ya. Yeni aracımız büyük ihtimalle Linea olacak. O zaman detay verebilirim. Ancak yaklaşık 70.000km Albea ile Türkiye'nin bir ucundan bir ucuna giden biri olarak, Türkiye şartlarında ve yollarında bir aracın ön düzeni bozulmamışsa, direksiyonunda en ufak bir sıkıntı oluşmamışsa, turbosu ilk günkü gibi çalışıyorsa, işçilik kötü olsa bile asıl olması gerekenleri verdiği için başarılıdır. Üstelik en ucuz aracında. Daha düzgün işçilik isteyen ya daha donanımlısını ya da üst sınıfını tercih eder. Fiat bunu başarmış durumda. Kullanan bir üst sınıfını merak eder pozisyona geliyor. Mesela ben 1.3 multijet'i gördükten sonra 1.6 Multijet'i merak edenlerdenim. Ya da 1.4T benzinli motoru.

Sayılarımla.

Yorum bağlantısı
İ.Göksel Yaman

Tek başıma karar versem almazdım ki ruhsatta benim değil babamın ismi yazıyor...

Her Zaman Babanı Takdir etmişimdir... ;)

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...