İçeriğe Yönlendir

"0" Araçta Rodaj ?


Okan Yeşim

Recommended Posts

Motor sağırlaşması diye bir kavram yoktur. Nadir olarak, uzun süreli (20-30 bin km) düşük kullanımlarda kurumlaşma olabilir. Forumda da bahsedildiği gibi 4-5 bin km de bir benzinli araçlar bir süreliğine 4-5 bin devirlerde kullanılırsa kurumlanma da olmayacaktır.

 

Sıfır araçta da "motor açma, rodaj" gibi şeyle yoktur. Aksine ilk 1.000 km düşük devirde kullanılmalı, kademeli olarak devirler yükseltilmeli, 3.000 km den sonra normal kullanıma geçilmelidir. 

Yorum bağlantısı
  • 9 ay sonra...
Zekeriya Kahraman

Tam hepsini okumadım ama yeni motorda motor acılırken sabit bir km de gidilmez arac durdugu yerde rolantide fazla calıştırılmaz şehir içinde ise motor açılmaz diye biliyorum uzun yola cıktıgınız zaman belirli aralıklarda motoru zorlamak gerekir,ki motor nasıl acılırsa öyle devam eder 

Yorum bağlantısı
  • 5 ay sonra...
Guest Aykut Can

fc19c7e2a8d119704537cd5e6c006e3a.jpg

2015 Dacia Sandero Stepway'in kullanim klavuzu. Yani rodaj hala var. Eski bir usul degil. Baska markalari bilemem ama en azindan Dacia'da hala var. [emoji4]

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
  • 9 ay sonra...
Gökhan Öz

 Ford'ların kitapçığında ne yazıyor okumadım henüz ama rodaj konusunda yazılanlar çok, herkes farklı bişeyler diyor ama net bir bilgi yok. En önemli kural: Kesinlikle gaz .pedalına sonuna kadar basılmamalı! Yağlama ne kadar mükemmel olsa da metal metale sürtünüyor ve aşınma meydana geliyor. Çünkü silindir ve piston yüzeyleri tam olarak düz değil. Piston ve silindirlere mikroskopla bakıldığında yüzeylerinde küçük tepeler bulunduğu görülüyor. Motor rodajdayken bu küçük tepelerin zirveleri yok edilerek düz bir yüzey oluşturuluyor. Böylece daha iyi bir yağlama sağlanıyor. 

Rodaj aşamasında gaz pedalına mümkün olduğu kadar yavaş basılması gerekiyor. Özellikle düşük devirlerde gaza çok yüklenilmemeli. Çünkü düşük devirlerde tam gaz sürtünmeyi artırıyor. Sürtünmeden doğan yüksek ısı silindir iç yapısında olumsuz etkiler bırakıyor. Rodaj, fren ve debriyaj sistemleri için de geçerli. Balata ve disklerin birbirine alışması gerekiyor. Debriyaj balata ve baskısı da benzer şekilde bir uyum sürecine ihtiyaç duyuyor. Rodaj kuralları bulunan bir diğer parça da lastikler. Üretim aşamasında lastiklerin kalıptan kolay çıkması için yüzeylerine sürülen cilanın yok olması için ortalama 500 km yol yapılması gerekiyor. Bu cila nedeniyle yeni lastiğin yol tutuş ve fren performansı zayıf olduğu için dikkatli davranmak gerekiyor. 

 

Bu bilgi ve daha fazlasını zamanında kafa patlatıp okumuştum. Ciddi birşeyler vardı bu olayda. Ancak bu kadar ayrıntısını kaç kişi düşünür bilemiyorum elbette.

 

Hatta ilk 5000 km mineral yağ ile kullanıp, sonrasında tam sentetik yağ koyup devam etme olayıda vardı ama açıkçası buna emin değillim. Hele ki courier'da riske girmek istemiyorum. Tanımadığım  bir motor zira..

Yorum bağlantısı
Misafir

Benim aracın kullanım kılavzunda da rodaj geçiyor. (Renault)

 

"Katalogda ki tüketim ve performans değerlerinin ilk 3000 km sonrası göstereceği yazıyor. İlk 1000 km rodaj için "sakin kullanın, 130 km/h ı ve 3500 d/d yi geçmeyin" diyor.

Yorum bağlantısı
Gökhan Öz

Aslında rodaj var ama tüketicinin kafası karışmasın diye detaylı anlatmıyorlar. Belli başlı basit bir kaç şey işte... 

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Bence en güzeli, motor biraz ısındıktan sonra  dip gaz yapmadan her viteste değişken devirlerde kullanmak, İlk 1000 km 1500-2500 devirlerde gezdirmek, 2. 1000 km 1500-3000 devirlerde gezdirmek, 3. 1000 km 1500-3500 devirlerde gezdirmek.

Yorum bağlantısı
  • 5 ay sonra...
Günal Özdoğan
(düzenlendi)

Tavsiyem, rodaj diye bir şey yoktur diyen insanlardan araba almamanızdır. Motor açmak denilen şey de motorun sağırlaşması denilen şey de vardır. Aynı marka modelden benzer kilometrelerde aynı beygir ve torka sahip, üzerinde hiçbir şekilde chip vs oynanmamış farklı araçlar kullananlar araçların arasındaki farkları çok rahat anlarlar. İkna olmadıysanız, motor rodajı düzgün yapılmış arabanızın aynı marka ve modelinde bir araç kiralayarak ara hızlanmaları deneyip görebilirsiniz. 

 

Motor canlı bir parça değildir, doğru, mekaniktir. Ama bu mekanik parçaların arasında sürekli sürtünme vardır ve ayrıca parçalar da ısındıkça genleşir, daralırlar. Sıfır tornadan çıkmış bir motor, ne kadar iyi teknikle üretilirse üretilsin yanma odasında kusurlar bulundurur oyuk ve çapaklar gibi. Piston bu yuvada hareketini yaparken aracın ilk kilometrelerinde sabit devirlerden, çok düşür devirlerden ve çok yüksek devirlerden kaçınılır ki yüzey orantısız sürtünmeye maruz kalıp anomaliler oluşmasın. Ayrıca ilk 100-150 kmden sonra yağ değiştirilmelidir ki pistonların törpülediği yüzeyden kopan parçalar yağın içerisinde kalıp yanma odasının yüzeyini çizerek kompresyon kaçağına sebep olmasın. Bu yağ değişiminde dikkatli bakılırsa metal partikülleri atık yağın içerisinde ışık tutulunca görülebilir. Bu yağ değişiminden sonra 5000-6000km yapana kadar kullandığınız maksimum devri kademe kademe arttırarak daha atak ve verimli kullanabileceğiniz motor elde edebilirsiniz. Araçların kullanım kitapçıklarında da hala yazar bunlar ama servislere sorarsanız daha ciddi işler varken sizin rodajınızla uğraşmamak için başlarından savabilirler.

 

Bir de şöyle bir durum var tabii: Eskiden araba çok kıymetliydi, çok azdı ve üretim kapasiteleri sınırlıydı. O yüzden çok yüksek kilometreler yapardı bütün araçlar ömürleri boyunca. Şimdi çok daha seri üretim yapılıyor, daha düşük profilli araçlar da üretilebiliyor ve artık eskisi gibi kıymetli, çok lüks bir şey olmaktan çıktı. O sebeple artık rodaj diye bir şey yok sen kafana göre kullan zaten kaç sene kullanacan ki diye düşünüp yapmayın diyebiliyorlar. Araba herkesin elinin kiri oldu.

tarihinde Günal Özdoğan tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
  • 3 hafta sonra...

Geçen hafta işyerine jeneratör geldi. Kurulumu yapıldı ve kullanıma hazır. 11000 cc 6 silindir 360 hp civarı bir motoru var. Hayatı boyunca 1500 dd çalışacak. Tek rodajı ilk 50 satte yağı değişecek. Sonrası rutin. Şimdi bu motor araçlardakine göre hatalı rodaj mı olacak? Hep 1500?

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...