İçeriğe Yönlendir

Lastik Üzerindeki Yazılar (Üretim Tarihi, Yük ve Hız Endeksi)


Engin Ünal

Recommended Posts

Sami Aktaş

Bunlar da yük endeksleri:

Yük İndeksi - Lastik başına yük (kg)

60-250 79-437 98-750

61-257 80-450 99-775

62-265 81-462 100-800

63-272 82-475 101-825

64-280 83-487 102-850

65-290 84-500 103-875

66-300 85-515 104-900

67-307 86-530 105-925

68-315 87-545 106-950

69-325 88-560 107-975

70-335 89-580 108-1000

71-345 90-600 109-1030

72-355 91-615 110-1060

73-365 92-630 111-1090

74-375 93-650 112-1120

75-387 94-670 113-1150

76-400 95-690 114-1180

77-412 96-710 115-1215

78-425 97-730

Bu arada benim lastiklerde 235/45/ZR17 94Y yazıyor...Hepsi tamam da bu R17nin yanındaki Z ne ola ki?

Yorum bağlantısı
Sinem Kisa
Bunlar da yük endeksleri:

Yük İndeksi - Lastik başına yük (kg)

60-250 79-437 98-750

61-257 80-450 99-775

62-265 81-462 100-800

63-272 82-475 101-825

64-280 83-487 102-850

65-290 84-500 103-875

66-300 85-515 104-900

67-307 86-530 105-925

68-315 87-545 106-950

69-325 88-560 107-975

70-335 89-580 108-1000

71-345 90-600 109-1030

72-355 91-615 110-1060

73-365 92-630 111-1090

74-375 93-650 112-1120

75-387 94-670 113-1150

76-400 95-690 114-1180

77-412 96-710 115-1215

78-425 97-730

Bu arada benim lastiklerde 235/45/ZR17 94Y yazıyor...Hepsi tamam da bu R17nin yanındaki Z ne ola ki?

ZR eski üretim kodlamasına göre 240/h üstü olması lazım. yanlız eski kodlama sistemine ait. (yine aynı kodlama sisteminde VR sınıfı vardır, buda 210km/h üstü demektir.)

eski kodlama olduğunu için lastiğin son kullanma tarihini bence bi göz atın. ( ilgili eklentilerden bashedilmiş olabilir yinede yazyım.üretim tarihi olarak, lastik üzeri 4 basamaklı bi sayı olması lazım. ilk 2 hanesi hafta son 2 hanesi yılı temsil eder. üretim tarihinin üzerine 48 ay ekleyip son kullanma tarihini bulabilirsiniz.)

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Eski kodlama sistemi derken, hız endeksi tanımlaması mı değişti? Lastiklerde üretimden sonra 48 ay gibi bir son kullanma tarihi bilgisinin kaynağı nedir acaba?

Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Hakan Yıldız

selamlar,bu harfler lastiğin yapacağı hızı işaret ediyor,bu hız limitleri artıkça lastiğin konforu azalırmı hız limiti arttıkça lastik dahamı sert olur,bu durumda focus II için en ideal harf hangisidir.bu araclara r 170km veya s 180km uygun olmazmı zaten aracın max hızı 180km saygılar

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Hız endeksi ile, sürüş konforu arasında bağlantı kurmak çok çok zor. Ayrıca son hızı 1km/h rakamsal olarak hesaplamayın. focusa V hız endeksi gerekir.

Yorum bağlantısı
  • 1 ay sonra...
Üstün Doğan

selamlar,

Hız endeksini şöyle yorumlamak biraz daha kuvvetli bir anlam çıkaracaktır: tanımlı yükte lastiğin "belirli bir süre" için güvenli gidebileceği max hız. Lastiğin termal dayanımını bu yüke maruz kaldığı süre etkileyeceğinden bu tanım uygun bulunmuştur lastik üreticileri tarafından.

Yorum bağlantısı
  • 1 yıl sonra...
Serkan Ataman

fotoraf0044v.jpg

rakamlar aracın uygunluk kullanım belgesinde yazan rakamlar.sağdaki rakamların ne anlama geldiğini anlayamadım.15'' jantlarımı 16 yada 17 ye yükseltçem,bunlarda fabrikasyon verilerinin uygun olan ölçüleri..

Yorum bağlantısı
Tansel Yavuz
fotoraf0044v.jpg

rakamlar aracın uygunluk kullanım belgesinde yazan rakamlar.sağdaki rakamların ne anlama geldiğini anlayamadım.15'' jantlarımı 16 yada 17 ye yükseltçem,bunlarda fabrikasyon verilerinin uygun olan ölçüleri..

7J ve 6.5J jantın inç olarak genişliği,50 ve 47.5 olan değerler jantın ofset değerleri.

Yorum bağlantısı
Misafir

merhaba arkadaşlar bu lastik konusunda şu içimi bir sıkıntı kapladı.

lastiklerime dikkat ettim aracı alalı yaklaşık 2,5 ay oldu ford focus ghia 2002 model üzerinde kışlık lastik var yazlıklar bitik olduğu için kışlık takılı halde almıştım kullanılmamış sıfır lastikti.

fakat arkadaşlarla bakarken arkadakilerin 2007 yılı öndekilerin ise 2005 yılı olduğunu fark ettik su an çok canım sıkkın ne yapayım fikir verebilecek arkadaşlar varmı?

4 mevsimlik mi alayım yoksa kışlık mı yoksa yazlık mı anlayamadım gitti

aracı satacağım için ne gerek var diyorum sonra düşünüyorum biniyorum ve can taşıyorum diyorum kaldım ortada.

lastikçiye gidip konuşayım diyecem lastikler hakkında yorum yapsın diye ama adam satmak için değiştir felan der diye de çekiniyorum.

üzerindeki lastik ise

195 60 15 r 88t pirelli snow

valla kaldım canım sıkıldı..

çok teşekkür ederim

Yorum bağlantısı
Misafir

imag0318j.jpg

imag0317l.jpg

lastiklerin durumu bu yani yeni sıfır takılmış 4000 km ben yaptım sadece

ama formlardan okuduğum kadarıyla çatlak felan yok yada aşınma ilginç geldi ve korktum..

Yorum bağlantısı
Misafir
(düzenlendi)

bütün lastiklerin durumu aynı yani 4 de.

hocam aşınmadan kasıtım su ben bılmıyordum lasıtıgın uretım yılını sonradan fark ettım. uretım yılı eskı bırde ben 4000 km yaptım okuduklarım kadar bır asınma ve yırtılma göremedim ından ilginç geldi dediğiniz gibi iyi muhafaza edilmiş olsa gerek.

ben yinede 4 mevsim lastik arayışına başlıyayım :D:)

tarihinde Mustafa Ko tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Biraz kış gelsin, performansa göre değerlendirin derim.

Yorum bağlantısı
Tansel Yavuz

Yeni tarihlileri öne takın kışın deneyin,çekişde yokuş çıkarken patinaj yapmıyorsa kullanılabilir.

Yorum bağlantısı
Misafir

peki üstadlar sizin dediğiniz gibi olacak. biraz daha kullanayım durum ne olacak uzun yola gitmeyecem bir süre şehir içinde sürat yapma şansım da yok 80km yi geçemiyorum sabah akşam trafiği :flowers:

herkese ii akşamlar

Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Hüseyin Sönmez

Aşağıdaki bilgilerin faydalı olacağını düşünüyorum.

Lastikler, yanaklarına damgalanan üretim tarihinden 4 yıl sonra kullanım ömrünü tamamlıyor. Lastiğin üretim tarihi, üretim yılının son iki rakamı ve yılın kaçıncı haftasında üretildiğine göre belirtiliyor. Örneğin, “3911” şeklindeki üretim tarihi, lastiğin 2011 yılının 39. haftasında, yani ekim ayında üretildiği anlamına geliyor.

Lastik şişirilirken ne kadar hava basıncı verileceği de yanakta belirtilmekte. Bu miktar, 28PSI, 32PSI, 44PSI gibi ifadelerle bildiriliyor. Lastiğin, azami basınç değeri kadar şişirilmesi, hem yakıt tasarrufu sağlamakta, hem de aşırı sürtünmeyi önleyip, lastik ömrünü uzatmakta önem taşıyor.

Lastiğin tasarlandığı hız değeri de bir harf ile yük endeksinin yanında yer alıyor. Her harf, azami hız değerinin ne kadar olduğunu gösteriyor.

Lastiklerin hız değerleri şu harf gruplarıyla ifade ediliyor:

Harf Grubu Azami Hız (km/saat)

---------- ------------------

B 50

F 80

G 90

J 100

K 110

P 150

Q 160

R 170

S 180

T 190

U 200

H 210

V 240

W 270

Y 300

Lastik ebatları da sürüş güvenliği açısından önem taşıyor. Yanakta yer alan “P195/65R15” ifadesindeki P yolcu lastiğini, 195 milimetre cinsinden lastiğin genişliğini, 65 enin boya oranını, yani lastik yüksekliğinin genişliğine oranını, 15 de jantın inç cinsinden çapını gösteriyor.

Yanaktaki “Temperature” yazısı bitimindeki A, B veya C gibi harfler, lastiğin ısıya karşı mukavemet düzeyini gösteriyor. Lastikler en yüksek ısı dayanıklılığı için A'dan başlayarak B ve C diye sınıflandırılıyor.

Lastiklerin çekiş gücü de önemli etkenlerden biri. Çekiş gücünün yüksekliği, ıslak zeminde aracın duruş mesafesini kısaltıyor. “Traction” ifadesinin sonundaki AA, A, B veya C harfleri, bu gücün büyükten küçüğe doğru sıralandığını gösteriyor. Lastikteki “Desgastes” diş derinliğini, “Treadwear” da sırt aşınmasının dayanıklılığını ifade ediyor.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • 2 yıl sonra...
Ayşegül Çakmak

1 Lastik yanağında bulunan bilgiler nelerdir? 

Lastikle ilgili bilgilerin tamamı lastik yanağı adı verilen yan yüzeyinde bulunmaktadır.  Lastik özelliklerinden bir çoğunun adı ve sembolü lastik üreticileri tarafından belirlenen ve markaya göre değişiklik gösterebilen etiketlerle ifade edilmektedir.  Lastik yanağında bulunan etiketlerin ne anlama geldiği ile ilgili bilgiler, KolayOto’da lastik ürün detay bilgileri arasında ve aşağıda belirtilmektedir.

2 Hız Endeksi 

Lastik hız endeksi, lastiğin çıkabileceği maksimum hızı ifade eder.  Örneğin “T” hız endeksine sahip bir lastiğin güvenle çıkabileceği maksimum hız 190 km/s’dir.  Lastik hız endeksi lastik yanağında, lastik ebat bilgilerinin hemen yanında belirtilir.  Lastik hız endeksi semboleri ve karşılık geldikleri maksimum hız seviyelerini aşağıdaki tabloda görebilirsiniz.

Class

km / h

A1

5

A2

10

A3

15

A4

20

A5

25

A6

30

A7

35

A8

40

B

50

C

60

D

65

 

Class

km / h

E

70

F

80

G

90

J

100

K

110

L

120

M

130

N

140

P

150

Q

160

R

170

 

Class

km / h

S

180

T

190

 

 

B

210

V

240

W

270

Y

300

 

 

 

 

VR

> 210

ZR

> 240

3 Yük Endeksi (LI) 

Lastik yük endeksi (LI), 1 lastiğin taşıyabileceği maksimum yükü ifade eder.  Örneğin “90” yük endeksine sahip bir lastiğin güvenle taşıyabileceği maksimum yük 600kg’dır.  Dolayısıyla 4 adet 90 yük endeksine sahip lastik kullanan bir aracın taşıdığı yük ile birlikte ağırlığının 2.400kg’ı geçmemesi gerekir.  Lastik yük endeksi semboleri ve karşılık geldikleri maksimum hız seviyelerini aşağıdaki tabloda görebilirsiniz.

LI

Kg

50

190

51

195

52

200

53

206

54

212

55

218

56

224

57

230

58

236

59

243

60

250

61

257

62

265

63

272

64

280

65

290

66

300

67

307

68

315

69

325

70

335

71

345

72

355

73

365

74

375

 

LI

kg

75

387

76

400

77

412

78

425

79

437

80

450

81

462

82

475

83

487

84

500

85

515

86

530

87

545

88

560

89

580

90

600

91

615

92

630

93

650

94

670

95

690

96

710

97

730

98

750

99

775

 

LI

kg

100

800

101

825

102

850

103

875

104

900

105

925

106

950

107

975

108

1000

109

1030

110

1060

111

1090

112

1120

113

1150

114

1180

115

1215

116

1250

117

1285

118

1320

119

1360

120

1400

121

1450

122

1500

123

1550

124

1600

4 Tire classifications: UTQG (Uniform Tire Quality Grading) 

Using the UTQG tire classification is mà ¶ possible, to make a comparison within three characteristic tire categories.In order to classification of each tire in a certain category, partly under racing conditions, Verschleiß, traction and Mentions ¤ rmungswiderstand geprà ¼ ft.

6Diş Derinliği 

Yeni lastiklerde diş derinliği 8mm’dir.  Diş derinliğinin minimum 1.6mm’nin üzerinde olması aracın yol tutuşu, frenleme performansı ve sürüş güvenliği açısından büyük önem arz etmektedir ve yasal bir zorunluluktur.  Diş derinliği bu 1.6mm’nin altına düşen lastikler değiştirilmelidir.

Yakıt verimliliği ve sürüş performansı açısından ise lastiklerin diş derinliği 4mm’nin altına indiğinde değiştirilmesi önerilmektedir.

7Üretim Tarihi 

Lastiğin üretim malzemesi kauçuk, zamanla yumuşayan bir yapıya sahiptir.  Bu yüzden lastiğin doğru koşullarda saklanması ve lastik ömrüne uygun şekilde kullanılması önem arz etmektedir.

Doğru koşullarda saklanılan lastiklerin ömrü 10 yıla kadar çıkabilmektedir, öte yandan üretim tarihi 3 yıldan yeni olan lastiklerin tercih edilmesi önerilmektedir.  KolayOto’da bulacağınız tüm lastikler ürün özellikleri içerisinde aksi belirtilmedikçe son 1 yıl içerisinde üretilmiştir.

AB Lastik Etiketi  

 

AB Lastik Etiketi, bir lastiğin güvenlik ve çevre açısından özellikleri hakkında önemli bilgiler içermektedir.

 

Kasım 2012'den itibaren Avrupa Birliği mevzuatı uyarınca, tüketicilerin doğru şekilde bilgilendirilmesi amacıyla, tüm lastiklerin üzerinde AB Lastik Etiketi bulundurulması zorunlu hale gelmiştir.  KolayOto’da bulacağınız tüm lastikler AB etiketine sahiptir ve AB etiket bilgileri ürün detaylarından incelenebilmektedir.

 

AB Lastik Etiketi’nde belirtilen özellikler ve açıklamaları aşağıdadır:

 

 

Yakıt Verimliliği:

Lastiğin “dönüş direnci”ne bağlı olarak hesaplanır.  Dönüş direnci azaldıkça, lastik dönmek için daha az enerji harcar, aracınız daha az yakıt tüketir. 

A (en verimli) ve G (en verimsiz) sınıfları arasında derecelendirilir.  Her bir sınıf arasındaki fark 100km’de yaklaşık 0.1 lt’ye kadar yakıt tasarrufu sağlayabilir.  Yakıt fiyatının 5 TL/lt olduğu bir durumda, ortalama lastik ömrü boyunca bir sınıf farkının 1.000TL’ye kadar yakıt tasarrufu sağlayabileceği anlamına gelir.

Yakıt verimliliğinin artması, çevreye olan etkinin de azalmasını sağlar.

 

Islak Zeminde Kavrama:

Lastiğin ıslak şartlarda frenleme mesafesine bağlı olarak hesaplanır.  Yüksek ıslak zeminde kavrama endeksine sahip lastikler, ıslak şartlarda daha kısa mesafede durur.

A (en yüksek) ve F (en düşük) sınıfları arasında derecelendirilir.

80 km/s’de ile hareket eden A sınıfı lastik kullanan bir araç tam frenleme yaptığında, F sınıfı lastik kullanan bir araca göre 18 metreye kadar daha kısa mesafede durur.

 

Gürültü:

Lastiğin dışarıdan duyulan gürültüsünün desibel (dB) cinsinden ölçüsüdür.  3dB'lik bir fark, lastiğin yarattığı dış gürültüyü iki katına çıkarır.

Seviyesi 1 ve 3 arasında değişen siyah dalga “)” sembolü ile ifade edilir.  1 siyah dalga Avrupa Birliği (AB) limitinin 3dB veya daha fazla altında, 2 siyah dalga AB limiti seviyesinde, 3 siyah dalga AB limitinin üzerinde anlamına gelir.

 

Yorum bağlantısı
  • 5 ay sonra...
Ercan Ayas

Lastik Ölçülerim 195/65 R15.

 

195 Taban genişliği bunu metre ile ölçerek buluyorum bunda sıkıntı yok

 

R15 de jant çapı buda inç olarak tamam

 

peki bu yanak ölçüsü nasıl hesaplanıyor 195 çarpı 65 bölü yüz olarak bulduğum değer yanak kalınlığını ne cinsinden (cm , inç ) ölçüsü veya nasıl hesaplanır..

Yorum bağlantısı
Berk Yalçın (REZULTEO)
(düzenlendi)

Lastik Ölçülerim 195/65 R15.

 

195 Taban genişliği bunu metre ile ölçerek buluyorum bunda sıkıntı yok

 

R15 de jant çapı buda inç olarak tamam

 

peki bu yanak ölçüsü nasıl hesaplanıyor 195 çarpı 65 bölü yüz olarak bulduğum değer yanak kalınlığını ne cinsinden (cm , inç ) ölçüsü veya nasıl hesaplanır..

 

Taban genişliği: mm

Yükseklik:  %

Çap: inç

 

195/65 R15'i ele aldığımızda:

Yanak yüksekliği, taban genişliğinin %65'i -> 195 x 65/100 : 127mm

tarihinde Berk Yalçın (REZULTEO) tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ercan Ayas

bu hesaba göre 225/40 R18  ölçüsündeki bir lastiğin yanak ölçüsü 9 cm gelmektedir ama ben şahsen ölçtüm 5.5 cm çıkıyor bu yüzden kafam karıştı

 

195/65 R15 lastikte yanak kalınlığı 12,5 cm gibi bir değer oluyor o doğru çıkıyor

Yorum bağlantısı
Berk Yalçın (REZULTEO)
(düzenlendi)

bu hesaba göre 225/40 R18  ölçüsündeki bir lastiğin yanak ölçüsü 9 cm gelmektedir ama ben şahsen ölçtüm 5.5 cm çıkıyor bu yüzden kafam karıştı

 

195/65 R15 lastikte yanak kalınlığı 12,5 cm gibi bir değer oluyor o doğru çıkıyor

 

Normalde lastikler bu kurala göre üretilir. Siz tam olarak nereden nereye ölçüyorsunuz lastiği?

tarihinde Berk Yalçın (REZULTEO) tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Berk Yalçın (REZULTEO)

janttan lastik sırtına kadar

 

Normalde lastiğin janta takılı olduğu kısımdan lastik sırtına kadar ölçülmesi gerekiyor.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...