İçeriğe Yönlendir

EGR İptali Yararlı mı? Zararlı mı?


Efe Serhan Oğuz

Recommended Posts

Bahadır Taşpolat
3 dakika önce, Mehmet Göktürk yazdı:

 

Biz avrupa ülkesiyiz.

 

Egzos muayene aşamalarından dolayı bu şekilde beyan ettim,  yoksa avrupa ülkesiyiz hamdolsun :D

Yorum bağlantısı
Servet Aydın
Egr açık araçların emme manifoldlarını, boğaz kelebeklerini, intercoolerlarını sürekli söküp temizlemek istemiyorsanız iptal ettirmelisiniz, yanmış egzos gazı buralardan geçerek kurum bağlatıyor ve dolaylı olarak zamanla performans düşüyor, zira yanmış egzos gazının emme manifoldundan içeri girmesi performans için negatif etki etmekte. Araçta dpf yoksa direkt iptal edin, yüksek kilometreler için olası sorunlardan kurtulun.
Kangoo'nun manifold sökümü 2 saati buluyor ve bir kaç parça mecburen değişiyor. Araçlarımız bakım yeri tuzla'da. Masrafı karşılayın ben motoru bu cumartesi söktüreyim. 260.k olan aracın bakalım manifoldu ne halde. Veya, 260.k değilde 20.k 105 bg aynı araçtan bulalım. Beraber çıkalım yola. Bakalım performans ne alemde.
Hep şunu merak ederim. Daha çabuk ısınsın diye egr konulacağına ekstradan ısıtma bujisi konulsa daha ucuza gelmez mi?


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Traffic öyle ısıtıyor ama kalorifer hattını.
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Sağlıklı yakıt sistemi, kaliteli yakıt, düzenli bakım, arada bir devirli kullanım. Bunlar önemli, ve en önemlisi motorun yapısal sistemi. Gözü kapalı bildiğim dci duman atmaz. Duman olmayan yerden egr sökülmez. PSA bu konuda daha geride. Vag ne alemde bilmem.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
1 dakika önce, Servet Aydın yazdı:

...Vag ne alemde bilmem.

 

yazılımla hallediyolar  onlar  !!!

Yorum bağlantısı
Servet Aydın
 
yazılımla hallediyolar  onlar  !!!
Tek tuşla amerikan park yapılan araca yakışan eylem
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)
10 saat önce, İbrahim Arslan yazdı:

Milyonlarca dolarlık argeler sonucu neredeyse tüm önemli üreticilerce araclara eklenen bir özelliği iptal etmek hiç kafama yatmıyor.

 

milyon dolarlık arge nasıl para kazanırız şeklinde oluyor,  egr çevre baskısı sonucu oluşmuş mecburen konan bir alet,  bu aletin dolaylı verdiği zarar arabannın verdiğinin yanında devede kulak,  egr yi üretme, üretirken verdiğin zararı doğaya verme, egr sonrası oluşan hasarlar yada sıkıntıları giderirken doğaya zarar verme,   egr hiç olmasa doğaya verdiğin zarar çok daha az olur...

 

egr iptal, ne yaparsan yap nasıl basarsan bas, duman sıfır bende, aracanıa bakmazsan dumanla işaretleşirsin kızılderililer gibi :D, dpf denen 2. seviye saçmalıkta yok Mert, daha az zarar veriyorum doğaya, çünki yan zararlar yok, üretim maliyeti ve hammadde kaybıda yok, varsın sıcak çalışsın motor, radyatör işini yapsın soğutsun :)

tarihinde Ali Cihangiroğlu tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ahmet Taşkın

Mühendis bilmiyor biz biliyoruz tabi... Sadece bir dizel rail yapmak için 300 tane mühendis çalışıyoruz biz. 

 

Uzmanlık alanım değil ancak EGR ile bildiklerimi yazayım. Dizel yanma anında yüksek sıcaklıklarda yanma oluştuğu zaman NOxli zararlı gazların salınımı  artar. Bunu da en basit düşürmenin yolu yanma anı sıcaklığı düşürseniz NOx oluşumları ciddi oranda azalır. Sizden zaten hali hazırda yanmış bir gazı tekrar sisteme vererek yanma sıcaklığını düşürürsünüz. Bu da NOx salınımını azaltır.

 

Kimi araçlar mekanik (vakumlu) kimileri ise elektronik olarak % kaç oranında egsoz gazının emmeye vereceğine karar verir. Aracın devrine göre bu oran değişir. Hatta soğuk çalıştırma partekül rejenarsyonları durumlarıda ve bazı özel durumlarda yeni arabalarda devreye girer ve çıkar. ECU bu durumları göz önüne alarak tüm arabanın yakıt sistemini çalışma koşullarını kontrol eder.

 

Siz iptal ederseniz ne olur;

belki de binlerce mühendisin oturup optimum ayarladığı düzenli bir sistemin bir parçasını baypass edersiniz. Tüm motor testlerini tüm çalışmaları göz ardı etmiş olursunuz. Sonuç olarak da kapsamı dışında kullandığınız aracınızın çıktısının ne olacağını merakla beklersiniz. Dengeyi bozdunuz bir kere şimdi ne olacak diye beklersiniz. Motor çalışma sıcaklığınız artacak subaplar daha sıcak çalışacak. ve bilmediğiniz bir çok etki daha. 300bin kilometre birçok dizel araçla devirdik. Hiç birinde EGR iptal edik değildi ve tıkanmadı. Hiç problem yaşamadık. Demekki sen mühendisin belirlediği periyotta bakımını vaktinde yaparsan yakıtını düzgün alırsan aracına iyi bakmış olursun. EGR iptal ederek değil.

 

Şimdi de gelelim 2004 fiestamdaki EGR iptali tecrübelerime,

ikinci el olarak aldığım aracın EGRsinin tıkanıklığından dolayı söküp temizleyemediğim için vakumumunu körleyip iptal etmiştim.

Çok aşırı dikkatli ve aşırı ekonomik araç kullanırım. Yakıt olarak hiç  bir değişiklik gözlemedim.

1000-2000 devir arası kalkış anında özellikle performansta artış hissettim.

Kışın motorum daha tartar çalıştı gibi geldi.

yaklaşık 20bin km yapmıştım bir problem görmedim.

 

Şimdiki aracımı sıfır aldığım için iyi bakıyorum ve asla kurcalamam. Zaten sistem çok kompleks niye dengelerini bozayım. Bence böyle şeyler yapmayın siz de.

 

 

  • Beğen 1
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Okay Kaygusuz

bende iptal ettim zararını görmedim bana yararlı gibi geldi zaten turbo yazılım derken arabam capcanlıydı tepkliydi. mantıgını düşündüm gördüm silindirlere basılan hava direk gidiyor bölünmüyor egzosa dogru.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)
3 saat önce, Ahmet Taşkın yazdı:

Mühendis bilmiyor biz biliyoruz tabi... Sadece bir dizel rail yapmak için 300 tane mühendis çalışıyoruz biz. 

 

 

kardeş olay mühendislikle ilgili değilki, işin o boyutuna bakan yok, bakılmamalıda, elbette bu aleti tasarlayan  yapan vs. mühendis olacak, mühendisten iyi biliyormuyuz durumu değil bu,   konu bu aletin kendisi, mecburiyetten yapılan bir parça, nox ve ısı dışında faydası yok, üstte detaylı yazdım, dolaylı zararları yanında nox un zararı devede kulak kalır, dediğim gibi diğer açıdan bak konuya....

 

aracımı sıfır aldım ve kapattım egr yi, şimdi alsam kapatmak zor değilse yapısına bakar motorun dengesini bozmuyorsa yani kapatılması elektronik sistemi şaşırtmıyorsa, fiestadaki gibi etkisizse yani, anında iptal eder geçerim, düşünmem bile... 

 

190 bin km oldu, sıfır hata, ilk günki gibi sarfiyat, her devirde nasıl basarsan baz sıfır duman atma, işte arabamın durumu bu arada....

tarihinde Ali Cihangiroğlu tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

fusion 300 bin kullanıldı bir sıkıntı olmadı, duman da atmadı. sigara yok di mi?

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu

motora yararı yok zararı var, gerisi başka konu Nokta.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Efe Serhan Oğuz

1.8 Td var bende kendim iptal edebilir miyim bilen var mı? 

Yorum bağlantısı
Bahadır Taşpolat

Yazılımla aracın gücünü artırmaya kalkmazsanız supaplar vs çok ciddi zarar görmeyecek ama hazır chipçiye geldik 30 beygir daha koyalım derseniz o zaman iş değişiyor. Yazılımla Egr iptali yapılan çoğu aracın ortak kaderi, ekstra güç alıyorsan ekstra soğutma da olmalı.

Yorum bağlantısı
Bahadır Taşpolat
11 dakika önce, Efe Serhan Oğuz yazdı:

1.8 Td var bende kendim iptal edebilir miyim bilen var mı? 

 

Vakumlu tip egr sistemi var sanırım, egr kütüğünün üzerinde elektrik soketi yoksa kendinizde yapabilirsiniz el yatkınlığı varsa, emin olmak motor kodunu paylaşabilirmisiniz

Yorum bağlantısı
Efe Serhan Oğuz
4 saat önce, Bahadır Taşpolat yazdı:

 

Vakumlu tip egr sistemi var sanırım, egr kütüğünün üzerinde elektrik soketi yoksa kendinizde yapabilirsiniz el yatkınlığı varsa, emin olmak motor kodunu paylaşabilirmisiniz

 

4 saat önce, Bahadır Taşpolat yazdı:

Yazılımla aracın gücünü artırmaya kalkmazsanız supaplar vs çok ciddi zarar görmeyecek ama hazır chipçiye geldik 30 beygir daha koyalım derseniz o zaman iş değişiyor. Yazılımla Egr iptali yapılan çoğu aracın ortak kaderi, ekstra güç alıyorsan ekstra soğutma da olmalı.

ekstra güç ile işim yok sadece iptal etmem yeterli benim için. Motor kodunu yazarım en kısa sürede. 1.8 Dizel endura motor.

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
9 saat önce, Efe Serhan Oğuz yazdı:

 

ekstra güç ile işim yok sadece iptal etmem yeterli benim için. Motor kodunu yazarım en kısa sürede. 1.8 Dizel endura motor.

ekstra güç için yazılım yaptırsan ve egr yide iptal ettirsen ve sadece böyle bıraksanda motora hiçbirşey olmaz, o motor zaten egr siz hangi ısılara çıkıyorsa daha fazlasınada dayanır, yok öyle sıfır tam limitte motor ısınma sınırı, egr iptali neden yapılır, yani yazılım sonrası yani? egr gücü keser içeri egzost gazı tıkıyorsun, yazılımdan adam gibi verim alabilirmisin, egr yi iptal ettin motor ısın arttı eee ne olacak, radyatör görevini yapacak, motoru soğutmak için yapacak başka şeyin yok, kaputu sökmek dışında :) ne yapacağız radyatörmü büyüteceğiz egr iptal olduğu için, o zaman devirdamide değişecek vs. ne o F1 aracımı yapıyoruz? ne motor yanar nede sibobların, yapacak tek şey var,  intrekul yoksa onu takmak, yada olanı büyütmek...

 

benim aracı alalım, intrekul yok, egr iptal durumda,  hard yazılım yaparsam ne olur?  araç deli gider ama yazın fazla nefesli olmaz, intrekul yok çünki, onun dışında birşey olmaz...

olacak tek şey var, yazılım sonrası motorun ömrü binen yük yüzünden kısalır, egr nin iptalinin bu ömre etkisi yok, sibobun falan erimez, benzinli araca tüp takarsan erir gibi düşün, dizelde olmaz o denilen, yazılımla egr iptali yapılan araçlarda sibob erimesi oluyorsada bun sebebi egr değil, yazılım kısaca....

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
  • 2 yıl sonra...
BEKİR YIĞRIK
(düzenlendi)

Öncelikle konuyu hortlattığım için kusura bakmayın.Sırf bu konuya cevap yazmak için üye oldum.

Herkes farklı düşünebilir ama bazı iddialar için somut kanıtlar gereklidir.

Bu konuyla ilgili çoğu forumları dolaştım ve "Ben yaptırdım zarar gördüm." diyen bir kişiye bile rastlamadım. EGR iptali yaptırıp da faydasını gördüm diyenler bir hayli fazla.Ben de onlardan birisiyim.

Yani faydalı olduğu yönünde bir çok kanıt var.

İki zıt tez ortaya atıldığında kanıtlanan doğrudur.

Kanıtlanmayanın peşinden gitmek ve hala bunu savunmak bilime aykırı  geliyor.

Tübitak onaylı Selçuk ve Gazi Üniversitesinin araştırması da ortada.

 http://journals.tubitak.gov.tr/engineering/issues/muh-02-26-2/muh-26-2-7-0011-6.pdf

EGR zararlıdır diyenlerin ise söylemleri sadece söylemlerden ve yorumlardan ibaret. Somut bir kanıt ortaya atan veya bir olayı kanıt gösteren yok.

Hal böyleyken ve tecrübelerime dayanarak iyi ki yaptırmışım  diyorum.

 

Dizel arabaların doğayı daha fazla kirlettiği doğrudur,ancak EGR doğayı kirleten faktörlerin en sonlarında diyebilirim.

Sözde doğayı çok düşünen USA'a bakın daha Kyoto Protokolünü bile imzalamamıştır.

Ve bu nedenle bu ülkedeki bir fabrikanın doğaya verdiği zarar yüzbinlerce EGR siz dizel aracın doğaya verdiği zarardan daha fazladır. 

 

Ayrıca EGR bir tüketim politikası ürünüdür.

Firmalar arabayı satmakla müşterinin yakasını bırakmıyor ki. Sonrasında parça satacak v.s. 

EGR 'nin fiyatları şuanda dudak ucuklatiyor.

Bu da işin diğer yönü.

V.s. v.s. v.s. ...

 

Sonuç  olarak; EGR lambası yanması sonucu 2014 model Toledo aracıma yaptırdım. Çekiş mükemmel derecede arttı. Turbo devreye girmeden önceki alt devirlerde olan hantallık son buldu.Motorun sesi bile düzeldi. Araba resmen rahat nefes alır oldu.

Performans arttığı için  daha az gaza basarak istediğim performansı elde etmiş oldum.

Daha bir çok cümle yazılabilir.

Arabayı değiştirecek olsam arıza lambasının yanmasını beklemeden EGR iptali kesinlikle yaptırırım.

Şiddetle  tavsiye olunur...

tarihinde BEKİR YIĞRIK tarafından düzenlendi
Yazım hatası
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Egr sistemi soğuk iklim için önem arz etmektedir. Çevresel faktörü soğuk iklimde belli eder. Laboratuvar testi tüm iklim koşullarını karşılamıyor

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
BEKİR YIĞRIK
Servet Aydın yazdı:

Egr sistemi soğuk iklim için önem arz etmektedir. Çevresel faktörü soğuk iklimde belli eder. Laboratuvar testi tüm iklim koşullarını karşılamıyor

 

"Düşünceniz" ve "yorumunuz" için teşekkürler. 

Ama daha önceki mesajimda da söyledim teziniz için somut bilimsel kanıtlar sunmalısınız.

EGR iptalinin bilimsel araştırma ve günlük hayatta işe yaradığının kanıtları olduğu gibi...

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Servet Aydın yazdı:

Egr sistemi soğuk iklim için önem arz etmektedir. Çevresel faktörü soğuk iklimde belli eder. Laboratuvar testi tüm iklim koşullarını karşılamıyor

tapa gaz gidince egr zaten devreye girmiyor, konu ortalama hızdaki normal insanlar için. uçak daha zararlı mesela çevreye, keyfi seyahat yasaklanmalı

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Egr zararlı olduğunu düşünmüyorum. Belki motorun gücünü düşürüyordu doğrudur. Ama yakıt veriminide artırıyor. 

 

Corolla 1.8 hybrid motorunda egr açılma oranına göre düşen özgül yakıt tüketimini ölçmüşler. Motorun verimi %30 egr açıldığında çoşuyor. %40 verimlilik yani özgül tüketimde 240 gram benzin tüketimi.

 

479064d1350781084-typical-bsfc-rotary-pr

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
BEKİR YIĞRIK

Dizel Motorda EGR Sisteminin Yönetilmesi
Motorda, emme manifolduna yönlendirilen egzoz gazının miktarı, ECU kumandasında EGR valfi tarafından hassas şekilde ayarlanır. ECU, motora alınan temiz havanın miktarını belirlemek için; MAF Sensörü (Hava Kütle Ölçer) sinyallerini değerlendirir. Emilen havanın kütlesine göre, yönlendirilecek egzoz gazı miktarını (EGR oranını) belirler. Örneğin motora çok fazla temiz hava alındığında, egr oranı arttırılır ve yanmaya giren havadaki oksijen seviyesi düşürülür. Yönlendirilen egzoz gazı miktarı fazla olursa, motora alınan oksijen miktarı çok az olur, bu durumda motor performansı azalır,(motor performansı az olan bütün araçların yakıt tüketimi diğerlerine nazaran düşüktür) egzozdaki partikül miktarı, karbonmonoksit (CO) ve hidrokarbon (HC) emisyonları artar. Bu sebepler EGR sisteminde, yeniden çevrime sokulan egzoz gazının miktarı hassas ve doğru olarak ayarlanmalıdır. Bu ayarlamayı ECU, egr valfi ile yapar.

Yorum bağlantısı
  • 4 ay sonra...
Muhammet Ali Deli
(düzenlendi)

Egr valfini iptal edince:
     1. Sabit hızda düz yolda yakıt tasarrufu olur. (Az bir miktar)
     2. Yokuş çıkılırken 1. maddeden elde edilen tasarruf geri verilir. Hatta zarar bile edilir. Dik yokuş değil hafif meyilli bir yokuşta bile.

Egr valfinin bir amacı da yanma odalarının sıcakliğıni azaltmaktir. Bu sayede contadan tutun egzoz manifolduna
kadar her yerdeki stresi azaltir.

 

https://res.mdpi.com/d_attachment/energies/energies-12-04223/article_deploy/energies-12-04223.pdf (ingilizcesi olmayanlar özellikle makalenin 22. sayfasından görebilirler. 1. grafik EGR Emisyonu - Power grafiği, EGR Aktif motor daha güçlü. 2. grafik BSFC (Frene özgü yakıt tüketimi) diye çevriliyor ama meali Tork/Motor hızı ortalaması farklı motorların karşılaştırılmasında kullanılıyor yani Egr'nin yakıt tüketimine olan faydası gösterilmiş. Egr olan araçlar daha az yakıyor. 3. grafik zaten atmosfere yayılan Nox - Nitrojen oksit miktarını gösteriyor. Grafiklerdeki siyah kısım temel motor (egr olmayan düz motor) yeşil olansa egr sistemli motoru gösteriyor.  (Bu makale dünyada bilim çevrelerinde kabul görmüş atıflar yapılmış bir makale. Yazarları da Koreli akademisyenler) İsimleri cisimleri makalede var.

https://www.researchgate.net/publication/328974932_Parametric_Study_on_EGR_Cooler_Fouling_Mechanism_Using_Model_Gas_and_Light-Duty_Diesel_Engine_Exhaust_Gas (Sangjun Park isimli Seul Ulusal Üniversitesinden Asistan Profesörün konuyla ilgili makalesi, benzer şeylerden bahsediyor.

https://www.researchgate.net/publication/266645807_Study_on_EGR_Control_Strategy_for_Vehicle_Engine_Based_on_Simulation (Çin Beijing Üniversitesi Akademisyenlerinin de yine konuyla ilgili araştırmaları)

 

Amerikalı veya avrupalı akademisyenlerin de benzer makaleleri var. Egr faydası ile ilgili. (bulursam ekleyeceğim)

 

Şimdi %100 doğru bir metinmiş gibi Sol üstte küçük bir Tübitak yazısını görüp 'tübitak'ın makalesi diye insanları yanıltanlar var. Kardeşim ben de makale yazar tübitak yazarım sol üste, bu tübitak onaylı olduğunu göstermez ki. 

 

Selçuk ve Gazi Üniversitelerinden akademisyenler deney yaptık sonuç bu demişler. Ama araştırdığım kadarıyla ülke dışına çıkmamış bile makale, hiçbir uluslararası sitede yok. Atıf filan da yok bu makaleye. Kısacası bilimsel kabul görmüş değil. 

 

Israrla bu 2002 tarihli basit bir deney (eğer gerçekten yapılmışsa) sonucu yazılmış 3-4 sayfalık bir makaleyi araştırmadan Tübitak'ın araştırması diye sunanlar var. İnsan gerçekten hayret ediyor.

 

Dünyadaki onlarca firma bu devasa firmaların binlerce mühendisi bu işi bilmiyor, dünya sıralamasında ilk 500'de bile olmayan üniversitelerden 2-3 akademisyen'in 2002'de yazdığı bir makaleyle siz emin oluyorsunuz. 

 

VW , Ford, PSA grup, Toyota, GM vb. tüm dev firmalar Arge'ye milyarlarca dolar para harcıyor her yıl. Araçlara zarar verecek bir yapıyı neden oluşturup istisnasız hepsi kullansın? Düz mantıkla bakınca bile bunların doğru olduğunu görebilirsiniz.

 

Son olarak: Egr iptali yapanlara da lafım yok herkesin kendi tercihi fakat gerçekleri bilin öyle yapın.

 

Bir ikincisi, avrupa'ya amerikaya ve uzakdoğuya iş seyahatleri yapıyorum. (corona yaktı bizi=() Yakıttan olacak özellikle avrupada araç sürme fırsatım çok oldu bizim tabirle yağ gibi akıyor araçlar aynı model VW orada daha seri. Adamların egr temizletme gibi bir şeyden haberi yok. Yakıtları tertemiz.

 

Biz Türkiye'de pahalı ve pis bir yakıt kullanıyoruz. 1. kalite yakıt Avrupa ve Amerikaya gidiyorsa bize 2 belki 3. kalite geliyor. Egr kilitlenmesi filan bu yüzden. 

 

Yakıt pis olduğundan dolayı Egr de Dpf de sorun çıkarıyor. Bir de az yaksın diye çok düşük devirde kullanıyor bizim insanların geneli araç yakıp kendi de temizleyemiyor. 

 

Her neyse, sonuç olarak 3 makale sundum size madem kanıtlı olmayan şey doğru değilse buyrun kanıt. 

 

Egr tek bir görevi olan bir sistem değil adamlar bir sistem kuruyor geliştiriyorsa çoklu fayda amaçlayarak yapıyorlar.

 

Sonuç olarak herkesin doğrusu kendine ama Türkiye'deki Egr ve Dpf sorunları temelde tamamen ülkedeki yakıtla ilgili yaşanan sorunlar. Bir de araç kullanımı. Dizelleri benzinli gibi düşük devirde kullanma isteği ile ilgili. Yoksa aracın daha iyi olması ve çevreye zarar vermemesi için özel olarak tasarlanıp araçlara konulmuş bir parça bu da. Yani öcü değil, motordaki diğer parçalardan pek farkı yok. ;)

 

tarihinde Muhammet Ali Deli tarafından düzenlendi
imla
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...