İçeriğe Yönlendir

Sıfır Araç Satışlarının Düşmesinin Otomobil Sektörüne Etkileri


Harun Kocaçalışkan

Recommended Posts

Harun Kocaçalışkan

Arkadaşlar haberlerde denk geldim geçen seneye göre satışlar %50 düşmüş. Ve bu düşüş uzun süre devam edecek gibi duruyor. Bu noktada satışların düşmesinin piyasaya ve sektöre etkileri hakkında yorumlarınız nelerdir. 

 

Benim gördüğüm kadarıyla servisler artık satışlar azaldığı için servis hizmetlerinden daha fazla para kazanmak istiyor. Bunun içinde çeşitli uygulamaları var. Aracınız garanti kapsamı dışında kalmasın diye servise gidiyor. Ancak bakım ücretleri piyasanın 3-4 katı. Diğer taraftan parça ücretleri de aşırı yüksek. Bir de eski arabalar da servise gelsin diye belli bir yaşın üzerindeki araçlara ekstra indirim yapıyorlar. Ne kadar yeterli olur zaman gösterecek. 

 

Bu durum da haliyle kasko ve sigorta şirketlerini etkiliyor. Eski arabalar maşallah zaten kasko yaptırmadığı için ve yeni piyasaya çıkan araç sayısı da az olduğundan belki de kasko fiyatları/maliyetleri artıyor. Artmasa bile artık kasko şirketleri para ödememek için türlü taklalar atıyor. Zaten şu haberde de bu pastanın nasıl paylaşılacağından bahsedilmiş. 


http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/kaskoda-fiyat-20-artacak-41016017

 

İkinci el piyasası şişiyor. Temiz ve bakımlı araba bulmak imkansız hale geliyor. Kimse temiz arabasını satmak istemiyor. Satanlar da istediği fiyata nakit parayla alacak adam bulamıyor zaten. Takas alışverişleri artıyor. Pazar belli bir fiyat aralığında sıkışmış durumda. Çoğu kişi parasını yüksek fiyatlı arabalara bağlamak istemiyor. Artık araba yatırım aracı olmaktan çıktı. İşimi görsün yeter diyor. O yüzden gördüğüm kadarıyla 40.000-70.000 tl bandında büyük bir trafik ve talep var. 

 

Sıfır araç almak bir ara birçok kişi için en azından erişilebilir bir şey iken şu an adeta hayal olmuş durumda. İstanbul'da ev parasına C segment arabalar var. 

 

Sizce ileride başka ne gibi etkiler gözlenebilir? 

 

Ya da sorunun diğer hali olması gereken satış sayısı aslında bu mudur? Yani piyasa normal haline mi geldi. 

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Talat Tekin

Böyle olması bir yandan da İyi.sürekli yeni araba alanlar cari açığı artırıyor. trafik çekilmez oluyor vb vb. Son 10 yıl zaten rekor kırıyordu satışlar.At hızlı gitti ve nihai sona ulaştık.Böyle bir süre gider muhtemelen.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Yılmaz Gökçe

Sıfır araç almak istersek

Nerdeyse arabanın ülkeye giriş fiyatı kadar vergi ödüyoruz

Maddi durumlar malum kredi çekmek gerekiyor ve malesef oranlar yüksek

Üstüne üstelik Mtv araç yaşına göre yüksek ve de servis ücretleri tuzlu.

Hal böyle olunca ikinci el piyasası da haketmediği derecede rağbet görüyor.

Bence özellikle ÖTV indirimine gidilmeli. 

Duyduğum kadarıyla denizli deki ford yetkili serviste işlerin az olması nedeniyle işçi azaltmaya gidilmiş.

Olan yine garibana oluyor...

 

 

Yorum bağlantısı
Rifat Berber

Bursa'da bulunan toplam 4 adet yetkili ford satıcısı varken bu ay yarı yarıya düşerek 2 adet yetkili satıcı kalıyor. Toplamda 3 milyonluk şehirde 2 yetkili satıcı olması benim açımdan şaşırtıcı. Çünkü Bursa'daki sanayi kaynaklı gelir düzeyi yüksek bir kitle var.Umarım zamanla düzelir.

Yorum bağlantısı
Selim Bilgin

Çok fazla bayi var, bayiler lüks plaza gibi, maliyetleri aşırı yüksek.

Böylece biraz normalleşir belki o işler.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız
Selim Bilgin yazdı:

Çok fazla bayi var, bayiler lüks plaza gibi, maliyetleri aşırı yüksek.

Böylece biraz normalleşir belki o işler.

En ufak sallantıda hemen satış temsilcilerini işten çıkarmakla çözüm aramak yetersiz kalıyor. Plazalardan vazgeçecekler, başka yolu yok.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Balıkesir Hyundai de kapattı. İşler kötü gidiyor. Honda, opel de kapatacak gibi.

Yorum bağlantısı
Ayhan Asil

Ederinin neredeyse iki katı paralara maloluyor bu ülkede sıfır araçlar o nedenle de birkaç yaşında ikinci eller daha cazip oluyor ve fiyatı artıyor.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sinan Akgöl

Faizlerden dolayı ha şöyle de birşey var faiz düşse kur yükseleceği için fiyatlar bu sefer kurdan dolayı yüksek kalacak biraz sıkıntı durum.

 

200.000TL bir aracın

100.000TL Peşin

100.000TL banka kredisi 5 yıllık ödenenen faiz 98.000TL

Araç 5 sene içerisinde size 298.000TLye mal oluyor kısacası bir araç alırken 1.5 araç ödüyoruz şuanki duruma göre.

 

Peki 5 sene sonra sıfır aldığınız maliyeti 298.000TL olan aracı kaça satacaksınız? Aradaki maliyet ve elde kalan ile bu sisteme göre çok zor gözüküyor. 

Bayi satış elemanlarını işten çıkarmalar başladı artık önüne geçilemiyor. Buna oranla ikinci el fiyatları da otomatikman yukarıya geçti.

 

İnşaat işindeyim daire satışlarında teklif edilen araç satışları tavan yapmış durumda, firmalarda sektör otomotivden de kötü olduğu için kabul etmek zorunda kalıyor resmen nakit sıkıntısı yaşanıyor takas dönemine döndük.

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Sıfır araç fiyatları normal (1.6 motor altı), bizim alım gücümüz düşük.

Yorum bağlantısı
Gökhan Albayrak

Aracınıza sıkı sıkı sarılın, en iyisi sahip olduğunuzdur.

 

 

  • Beğen 3
  • Teşekkür 1
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Baha Kanberoğlu
(düzenlendi)
Evren Erakçora yazdı:

Sıfır araç fiyatları normal (1.6 motor altı), bizim alım gücümüz düşük.

 

Bizim alım gücümüz düşük ama vergilerimizde ekstra yüksek. ÖTV gibi dolaylı vergiler ile bu sistem bir yere kadar dönebilirdi. Artık o noktadayız. 

tarihinde Baha Kanberoğlu tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Ben bir dönem, satıp biraz daha yüksek modelli bişey almak istiyordum.. 

Ancak son bir ay içinde iki ciddi alıcı çıkmış olmasına rağmen satmaya cesaret edemedim. 

Çünkü üstüne para eklemek istemiyorum. 

Bunu satınca da bunun parasına bundan daha iyi bir şey alamam.. 

 

Tespitin doğru.. 40-70 bin arası popüler. 

 

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Selim Kaya

Bir aracın kullanım ömrü, üreticisinin beyanına göre bile 10 yıl iken, zorunlu ve ticari satışlar haricinde bireysel olarak 2 - 3 yılda bir araç değiştirmeyi ben doğru bulmuyorum.

 

Satıcılar istiyor ki, ha bire araç değiştirelim. Tamamı yerli birden çok araç markamız olsa bile, harcadığımızın tamamının ülke içinde kalacağını bilsem bile bu kadar tüketime gerek yok diyorum.

 

Ayrıca bahsi geçen distribütörleri de iyi niyetli görmüyorum bu tavırlarıyla.

 

Araç alımlarına bedelli askerlik gibi bir sistem gelmeli. Nasıl orada bir standart sağlandı, araç satışları için de olumlu olacağına inandığım bir denge mekanizması var. Ben vatandaş olarak KDV 'sini ÖTV sini ödeyip bir araca biniyor ve canım sıkıldıkça değiştiriyorsam, aynı ÖTV ve KDV yine uygulansın. Ama İhtiyacıma göre hareket edip, uzun süre aldığım aracı kullanıyor ve en azında bireysel olarak cari açığa etkim azalıyorsa örneğin, aldığım aracın 5. yılında ÖTV belli bir oranda düşsün. 10. yılında gerekirse tamamen düşsün. Ya da makulü neyse. Zorunlu olarak (kaza vb.) değiştirmem gerekiyorsa eskisini de tamamen hurdaya ayırıp, en azından 5. yıl için uygulanacak ÖTV indirimini alabilirim.

 

Kısaca sürdürülebilirlik gerek. İstatistiklere bakmadım ancak şuna inanıyorum ki, bu yıl bunca daralmaya rağmen 10 yıl önceki satışlara göre yine artıdayızdır. Yoksa her yıl satış rakamlarının üstüne koyarak gidersek bir yerde geri dönüş illaki olacak.

 

Özet olarak tekrar söylüyorum, önemli olan sağlıklı bir sürdürülebilir satış politikası şart.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Köksal Yılmaz
Mehmet Ozyurek yazdı:

Ben bir dönem, satıp biraz daha yüksek modelli bişey almak istiyordum.. 

Ancak son bir ay içinde iki ciddi alıcı çıkmış olmasına rağmen satmaya cesaret edemedim. 

Çünkü üstüne para eklemek istemiyorum. 

Bunu satınca da bunun parasına bundan daha iyi bir şey alamam.. 

 

Tespitin doğru.. 40-70 bin arası popüler. 

 

 

Aynı ben :)

 

Evlendikten sonraki tek birikim araba işte, 13750 tl lik 2003 model accent ten(2009 yılı), bu zamana kadar 60 binlere geldi ama alım gücü de azaldı tabi. Daha ileri gitmek her geçen gün zorlaşıyor, geçen yıl aldığını/gezdiğini bu yıl yapamıyorsun.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Metin Akbal

Opel yetkili servisime gittim koca plazada araba yok. Durum nedir abi dedim artik talebe istinaden getiriyoruz stokta arac bulundurmuyoruz dedi. Fiyatlar cok yuksek bize %2.5 kar kaliyor dedi.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Metin Akbal yazdı:

Opel yetkili servisime gittim koca plazada araba yok. Durum nedir abi dedim artik talebe istinaden getiriyoruz stokta arac bulundurmuyoruz dedi.

 

Koca reno plazaya gittim.. satışta tek personel var. 

 

 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Vw plazaları gezmiştik geçen ay, hep donanımlı modelleri getirmişler, benzinli manuel yok mu diyorum yok bulamıyoruz diyor,zaten araçlar pahalı neden en üst modelleri getiriyorsun. Saçma satış politikası.

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

valla zamanında burnundan kıl aldırmayan adamlar yüzde 2.5 ile kar mı ediyormuş araba başına, vay arkadaş bizden de beteri varmış. yazık doğuş a filan o halde...

 

araç için sözde 10 yaş ekonomik ömür, iyi bakıldıysa  benim için yeni başlıyor demektir  :)

 

sorarım size... mesela en basit model 0 km tiguan mı (259 bin tl miş sitesinde yazıyor), 2008 model S350 mi... 740d filan da olur takılmayın modele.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu

elinizdeki aracı en az 10 sene kullanmaya alışın millet, bakın herşey nasıl güzel oluyor....

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon
Metin Akbal yazdı:

bize %2.5 kar kaliyor

Bi ara Nissan bayi alış rakamlarını yayınlamıştı internette yanlışlıkla. %30'larda falan kâr oranları yanlış hatırlamıyorsam.

Kimse %2.5'la satış yapmaz. Stoğuna alacağı arabanın parasını faize yatırsa daha çok verir.

  • Beğen 8
Yorum bağlantısı
Metin Akbal
Bi ara Nissan bayi alış rakamlarını yayınlamıştı internette yanlışlıkla. %30'larda falan kâr oranları yanlış hatırlamıyorsam.
Kimse %2.5'la satış yapmaz. Stoğuna alacağı arabanın parasını faize yatırsa daha çok verir.
Opel PSA ya gecince onunda etkisinin olduguni soyledi bayi. Kar vermiyor diyor.
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)
Metin Akbal yazdı:
Sani Gerşon yazdı:
Bi ara Nissan bayi alış rakamlarını yayınlamıştı internette yanlışlıkla. %30'larda falan kâr oranları yanlış hatırlamıyorsam.
Kimse %2.5'la satış yapmaz. Stoğuna alacağı arabanın parasını faize yatırsa daha çok verir.

Opel PSA ya gecince onunda etkisinin olduguni soyledi bayi. Kar vermiyor diyor.

opel dua etsin psa ya desteği için ne karı :)  atasözünü unutma hani elektronikle ilgili olan kısım :tongue:

 

bir atasözü daha var, hani derler ya italyanlar falan güzel araba yapar, ama bileşenleri doğru çalışsın diyorsanız alman arabası alın diye, opel biraz bu alman tanınımı dışında kalıyor...

tarihinde Ali Cihangiroğlu tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Gök
Mehmet Ozyurek yazdı:

40-70

 

doğru tespit. yürüyen araba 40 dan başlıyor.

 

artık 30 lu rakamlara yürüyen araba kalmadı

Yorum bağlantısı
Fırat Önal

Bu yaz bende aracımı değiştirmeyi düşünüyordum. 5 senedir bende. Araç arayışına girdim. Passat, c5 , insigna gibi arabalardan düşünüyordum. Hangi modele yoğunlaşsam araştırınca ya otomatiği sorunlu ya elektrik aksamı sorunlu mesajlarını görüp vazgeçmeye başladım. Hatta vazgeçtim. Focusumun tamponları boya istiyordu. Bugün boyacıya bıraktım. Elimdekine sahip çıkacam artık. Allah'ın izniyle bi 5 sene daha götürsün :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...