İçeriğe Yönlendir

Skor Tablosu

Popüler İçerik

22-06-2026 'den beri en çok beğeni alan içerik

  1. Değerli büyüklerim, Kıymetli kardeşlerim. Sürecin her yerinde vardınız, ben Kula istiyordum Beyaz seçtiniz, Konfigürasyonu da seçtiniz. Bilmediğim bir araçtı bu, ama iyi ki sizi dinlemişim. İyi ki size sormuşum ve hepiniz iyi ki varsınız. 80 AIT 748 TOGG T10X Meridyan harici full olanı. Dünden beri keşfetmeye çalışıyoruz. Gerçekten harkulade olmuş. Ben çok beğendim. Kaslı, kalıplı yapısı, kapılarının o togg sesi , ses yalıtımı, gaz tepkisi, hızı, konforu çok güzel. Ailecek çok beğendik. Almak için de biraz geç kalıp, zaman sıkışınca Çok fazla foto çekme fırsatım olmadı. Teknoloji özürlüyüm, bağışlayın nolur, konu açmayı bile tam beceremedim.
    41 Puan
  2. Bugün güneşte kontrol ettim, ne zamandır bulutluydu. Bence tutmuş boya. İki panel arası fark yok gibi, zaten boya koduna değil de parçadan boya kazıyıp bilgisayara koyup boya kodunu öyle çıkarıyorlarmış. Pasta cilasını da yapmışlar. Bu defter de böyle kapandı.
    15 Puan
  3. Bir yanda can güvenliği, bir yanda araç değer kaybı. Gerçekten tartışmalık bir konu mu? Üstüne oturup ağlamalık bir konu mu?
    14 Puan
  4. Neredeyse 1 yıl olmuş Haylazı paylaşmayalı. Güncelleme Parlamak zorunda, boşuna kırmızı değil Yardımcılar
    12 Puan
  5. Aracı cuma günü servise vermiştim. Arka kelebek camların fitilleri çatlamıştı. Yenisi ile değişti. Levha okuma ile ilgili yazılım geldi, artık meşhur ünlem işareti kalktı. Levha okuma başladı. Camlar, belli mesafeden sonra camı kapatmak isterken önünde bir engel varmış gibi geri iniyordu. Kararsızlık giderildi yazılımla düzeldi. Kapı kilitleri elektrikli motorla açılıyordu önce, sonra mekanik olarak açıyorduk ama bazen tutukluk yapıyordu, beni çok rahatsız etmiyordu ama, problem giderildi. Velhasılı kelam iyi oldu. Yaz gelince menzil %80 'den % 20'ye kadar 260 - 280 km, % 100'den % 20'ye 350-380 km'ye çıktı. Batarya 52 kW.
    10 Puan
  6. 30 Bine yaklaştım sıfır sıkıntı diyebilrim. Elektriklinin gücü kesintisiz vermesi ve yazılımın nimetleri bindikçe içine çekiyor... Ama şu jantın kırmızı kaliperle ayrı bir elektriği var...
    9 Puan
  7. Arabanın tamirde aküsü bitmiş. Sanırım kontağı açık unuttular Dashcam emdi bataryayı. Zaten çok iyi değildi. El işçiliğine çok alıyorlardı ben de aküyü kendim değiştirdim. Herkes o arabanın şarj dinamosunun, camların ya da eğlence sisteminin tekrar kalibre edilmesi lazım servisten başkası yapamaz cart curt dedi arabanın Apple CarPlay ayarları bile sıfırlanmadı. Sanırım hattaki statik elektrik besleme yapmaya devam etti ben de çok uzatmadım işlemi. Edilen kar 80 dolar. Çıkan 670CCA aküydü taktığım 550. 2 sene garanti.
    9 Puan
  8. Arabayı alalı nerdeyse 15 yıl oldu, Km 185.000 oldu. Birazcık Eskişehir'de misafir edeceğiz kendisini. Gelir gelmez bana geldiğini bildiği için hemen arızalarını gösterdi Yeter uleyn merso birazda bana bak der gibi. Klima düğmesine bir bastık, kayış kokusu ile beraber akü şarj lambası yaktı. Klima kompressörünün babasının düşmanları anmış beni Kompressoru komple değiştik, tüm sistem temizlendi, kurutucu değişti, krank kasnağı ve kayış yenilendi. Birde cam filmi yaptırdım, önler 2 arkalar 3 numara, maaşallah güzel oldu bence.
    8 Puan
  9. Son güncellemeler.. Mil boşluğu olan amortisörler orjinalleri ile değişti. Aynı zamanda kule bilyaları da değişti. 290 bin de üzerinden çıkan orjinal salıncaklarda değişti.
    8 Puan
  10. Şuraya bir kaç resim bırakayım, ayrıca biraz da yorum ekleyeyim. 1 yılın sonunda her ne kadar çok km yapmasak ta iyi kötü bir kaç fikir oluştu. Pilli araba konfor olarak içten yanmalıların çok çok üstünde, sıfır titreşim ve sessizliğe alıştıktan sonra içten yanmalı çok gürültülü geliyor. 308 genel olarak serte yakın süspansiyona sahip, kullanım esnasında hissediliyor fakat rahatsız edici değil. Yürür aksam bozuk yollarda sesli değil, sertliği hissettiriyor ama gürültülü çalışmıyor. Sertliğin bir kısmı da 215 45 18 lastiklerden oluşuyordur. Yol tutuş nerede ise mükemmele yakın. (ben standart sürücüyüm, sadece virajlarda biraz agresif olabiliyorum) Ağırlık mı yoksa lastik kaynaklı mı bilemiyorum kuru zeminde abs çabuk devreye giriyor, temiz ıslak zeminde daha iyi gibi. Henüz trim sesi başlamadı bu konuda çok titiz olmama rağmen bir şey duymuyorum. Rüzgar sesi 130 km den sonra hafiften başlar gibi. Yol sesi kabul edilebilir seviyede hızlandıkça radyonun sesini açma ihtiyacı olmuyor, yolcu ile sohbet esnasında sesini yükseltmek gerekmiyor. İlk kez cam tavanlı sunroof lu aracım oldu, benim açımdan hiç bir işe yaramadığını görmüş oldum. Hatta ilerleyen zamanlarda belki de dert olacak. Kışın ısıtma problemi yaşamadım, ısı pompası olsa da ilk anda ptc ile ısıtma yapıyor hemen ısınıyor, tüketim fena tabii. Soğutma problemi de pek yaşamadım, soğutma esnasında tüketim ısıtmada ki gibi aşırı olmuyor. 360 kamera iyi bir şey miş, özellikle benim gibi jantlarında çizik istemeyen birinin kaldırım kenarına sıfır yanaşmasına çok yardımcı oluyor. Arka çarpraz trafik uyarısı da mükemmel çalışıyor, otoparktan çıkış esnasında yaklaşık 30-40 metre mesafedeki araçları sesli olarak uyarıyor. Aynadaki kör nokta uyarısının vag larda ki gibi ayna kolunda irice olmasını isterdim. aynadaki minik led pek göze batmıyor, ama güzel çalışıyor doküman 75 metre algılama var demiş. Tabela okuma bazen arızaya düşüyor, fakat okumaya devam ediyor özellikle şehir içinde, şehir dışında hiç denk gelmedi. Sürüş asistanı aracı tam şeridin ortasında tutabiliyor şerit içinde hiç gezinme olmuyor, dur kalk özelliği de var. Ben nadir kullanıyorum güvenemediğimden. Ambiyans aydınlatma ve ekranların rengi değiştirilebiliyor. Eklediğim resimlerdeki ekranların tamamı kişiselleştirilebiliyor, ne istersen onu koyabiliyorsun, 5 er adet widget var içeriklerini değiştirebiliyorsun, ayrıca multimedia ekranın altındaki i-toogle denen dokunmatik butonlara istenen kısayol atanabiliyor. Araçta yerleşik navigasyon var tomtom dan alınma, fakat 3 aylık ücretsiz güncelleme verdi daha sonra paralı aylık 8£ gibi fiyatı var. Şimdilik aklıma gelen bunlar. Ben bu aracı uzun süre binerim diye almıştım fakat servislerin durumuna bakılınca uzun dönem için sıkıntı olabilir, aracın dilinden hiç anlamıyor gibiler, garanti içinde neyse de garanti bitince yaz boz tahtasına çevirip keyfini kaçırabilirler. Aslında arabada hiç bir şey yok, batarya-motor-obc diğer tarafı içten yanmalı araç. Bu konulara yabancı olmayan biri olarak bunların arıza yapma ihtimalinin çok düşük olduğunu bilmeme rağmen, servislerin yeterli bilgiye sahip olmamasından kaynaklı şüphelerim var.
    8 Puan
  11. Aracı sıklıkla eşim kullandığı için araç kamerası takalım dedi. Biraz araştırmadan sonra 810S modelini aldım. Yoksa bana gerek yok, atara atar bana renk katar zaten Çakmaklıkta kablo ve sürekli bağlı kalması rahatsız edici olduğu için görseldeki gibi bir kablo yaptım. Dişi çakmaklık soketi aldım, cihazın içinden çıkan şarj aletini ona bağlayarak direkt sigorta kutusunda kontak enerjisine bağlayıp işimi çözdüm. Kontak açıldığında kayıt başlıyor, kapatınca duruyor tam olarak istediğim gibi ve kablo gözükmeden işimi çözdüm. Kamera araştırması yaparken CPL filtre epey öneriliyordu ama piyasada uygunu yoktu. Bir kendin yapçı olarak GoPro4 için CPL filtre alıp 3D yazıcı ile bir aparat yapıp 810S e uyardım. 200 lira civarı bir maliyeti vardı ve riske girip denemeye değerdi Öncesi/Sonrası fotoları ekliyorum. Akşam üstü olmasına rağmen yansıma ve filtrenin sonucu fotoğraflarda görünüyor. Bu işin negatif tarafı ise filtre büyük olduğu için cama değiyordu. Yine DIY bir çözümle bağlantı aparatını tekrar tasarlayıp yazıcıdan bastım ve montajını yaptım. Umarım faydası olur, yaptığım tasarım dosyasınıda talep olursa gönderebilirim. Henüz bir yere yüklemediğim için paylaşamıyorum.
    7 Puan
  12. Hayırlı olsun. Tam da teknoloji özürlü olduğunu söyleyen birinin kullanacağı tarzda bir araba olmuş
    7 Puan
  13. Bugün Balıkesir İzmir arası 4.2 litre/100 km benzin yaktı. Klima açık, genelde 100km hızla .
    6 Puan
  14. Nihayet 1 yılı doldurmuşuz, 7130 km de bakım yaptırdık, sadece polen filtresi değişti. Bu güne kadar kendisi ile mutlu mesut günleri geçirdik, herhangi bir sıkıntı çıkarmadı. Rota 2 yi aracı aldığım sıralarda sıfırlamıştım, o günden beri 13,4 kw ortalama tüketim gerçekleştirmiş.
    6 Puan
  15. Değişim yaptıracaksınız tabi ki. Kaza anında yüzünüze kurşun yemek mi, yoksa eldeki belge ile sonraki alıcıya durumu anlatmak mı? Bunu bilmeyen zaten araba almasın, siz de ona satmayın...
    6 Puan
  16. Hikaye sonlandı. Değerinin bilineceğinden emin olduğum bir yere gitti. O kadar içime sindi ki içim burulmadı. Takip eden herkese teşekkürler.
    6 Puan
  17. 6 Puan
  18. Arkadaşlar selam, başıma geldi yabancı kaynaklarda hızlıca çözümü paylaşmışlar uyguladım ve düzeldi. Tr den bir kaç kaynak, gelin yapalım gibi tamir etme teklifi yapmış Renocu değilim ama malum burasıda Wiki gibi olduğu için yazayım dursun. Bu hatayı alınca, akü de sökseniz, kapatıp açsanızda hata gitmiyor. Şöför tarafında işaretlediğim sigortayı çıkartıp takınca düzeldi ve 1 ay kadar oldu tekrarlamadı.
    5 Puan
  19. 5 Puan
  20. Ben km yi 500 e düşürdüm hocam
    5 Puan
  21. Merhaba, Önceki konumda Megane 3 Coupe’nin yolcu kemeri ikazının takılı kemerde dahi susmadığından bahsetmiştim. Doluluk sensörü de aşırı hassas olduğu için tümsekten biraz hızlı geçilse oturan kişinin koltukta azıcık oynamasıyla ikaz tekrardan ötmeye başlıyordu. Birkaç video üzerinden çalışma mantığını anladıktan sonra elime tornavida setimi alıp tamir için aracın başına geçtim. Öncelikle kemer tokasının dış kapağını açmamız gerekiyor, bu kapak bazı araçlarda yapıştırmalı iken araştırdığım kadarıyla Megane 3 ve diğer Renault araçlarda vidalı. T10 tornavida ile vidalarınızı söküyoruz. Sistemin çalışma prensibi birbirine değen iki demir telden başka bir şey değil, bu teller birleşikken ikaz veriyor. Kemer tokası takılınca tokayı tutan kilit sisteminin köşe demiri bu iki teli ayırıyor ve bu sayede kemerin takılı olduğunu anlıyor. Görünen bu teller benim aracımda sırasından kaymış ve iç içe girmiş haldeydi, bu nedenle ayırma demiri tellere değmiyordu. Bir düz tornavida yardımıyla bu telleri güzelce düzeltiyoruz. Teller kemer takılı değilken birbirine değmeli, takılıyken ayrılmalı. Kontrolünü sağlamak için kontağı açıp koltuğun kemer tarafı kısmındaki iki parmağımla sıkıştırarak belirginleştirdiğim doluluk sensörüne avcunuzla bastırarak kemer tokasını takıp çıkarıp ikaz lambasının yanıp yanmadığına bakabilirsiniz. Sürücü kemerinin takılı olması gerekmekte (yolcuya ait ayrı ikaz lambası yoksa). İşlem tamamsa kapağı takıp vidaları geri sıkarak bu sesten kurtulabilirsiniz. Sesi iptal etmek isteyen kişiler demirleri tamamen dümdüz yaparak birbirine hiç değmemesini sağlayabilir, aynı yöntemler sanıyorum ki sürücü tarafı için de geçerlidir ancak bunu kesinlikle tavsiye etmiyorum, güvenliğiniz için kemer takmaya özen gösterin. Eğer tellerinizde sorun olmamasına rağmen ikaz susmuyorsa doluluk sensörünüzü kontrol edin.
    5 Puan
  22. Arkadaşlar selam, yine Mondeo için bir düzeltme dosyası paylaşıyorum. Farklı bir Mondeo da görmüştüm aynısını sanırım kronik diyebiliriz. Koltuk başlıklarının plastikleri eskidiği için çok kolay kırılıyor. işle bu 3D model dosyasını yazdırarak düzeltme sağlayabilirsiniz. Mevcut kırık alanı genişleterek baskı aldığınız parçayı içine yapıştırıyorsunuz ve eski haline geliyor. Üstelik sağlamlaştırılmış bir versiyon bir daha da kolayına kırılmaz. Ben uyguladım şikayetiniz varsa size de tavsiye ederim. https://www.thingiverse.com/thing:6995042
    4 Puan
  23. Sanırım bu sefer yanlış alarm, röleleri değişmeden önce bir bakayım arıza kodu atmışmı dedim. Ne göreyim ben yine manyetkiselenodilerin hepsine arızayı çakmıştır diye beklerken meğerse ilgisi yokmuş P2626 (ilişkili olan 0559 mercedesin iç kodu aynı arıza için) Sağ kat öncesi Oksijen (lambda) sensörünün devresi ile ilgili, bu hatayı daha önce 4Matic ön şaftı değişrkende soketi gevşek kalmış diye vermişti. Ama alttaki 2177 ( aslında P yok OBD ciahzı önüne P koyuyor) yine sistemde bir güç kesilmesi olduğunu belirtiyor. Neyse bugün 7 tane röleyi değiştim. Ön SAM üstündeki işaretli rölelerin hepsini orjinal Mercedes röle ile değişti. Ayrıca Kare içindeki 5 sigortayıda değiştirdim. w221 için tam diagram ve açıklamaları şu linkte https://fuse-box.info/mercedes-benz/mercedes-benz-cl-class-s-class-c216-w221-2006-2014-fuses-and-relay#Fuse_Box_Diagram-4:~:text=side on RHD).-,Fuse Box Diagram,-Assignment of the Sonrasında Star diagnosis ile tezgahı kurup, röleler söklüp takılırken çıkan arıza kodlarının hepsini temizledim ve araç çalışırken lambda değerlerini kontrol ettim. Lambda problem yok gibi ama, bakalım yarın bu şekilde Antalya'ya doğru yola çıkacağım inşallah yolda bir şey çıkmaz başımıza LAmbda değerleri rölantide arada gaz verdim. Bu arada konuyu ki ayrı konuya çevireceğim çünkü manifold olayı tamamen gitti
    4 Puan
  24. aracımın ne zaman değiştiğini bilmediğim, soru işaretli bir parçasını daha değiştirip içimizi rahatlatıyoruz
    4 Puan
  25. Şehirler arası iyi ama şehir içi trafikte 7~8 lt civarında lar. Şehirler arasında focustan ~250 ağır tam yüklü mondeo 3.8 lt yaktı. Mondeo mk4 ve mk5 de gösterge ile pompa tutuyor.
    4 Puan
  26. @Onur Demir ellerinden öper yorgun hasarli buragolar😂
    4 Puan
  27. Tam iş bitti derken, çocuk geldi kapıyı açtı, ''Babaaaaaaaaaaa'' Mühendisler evde denemeyin derken bunu kastediyor işte
    4 Puan
  28. Doğru yaşam için inanç, din şart değil buna katılmıyorum. Herkesin içinde bir vicdan var. Tabi saptırılmamış bir dine inanmasının kimseye zararı olmaz ayrıca amaç iyilikse ne güzel. İsteyen istediğine inanmakta özgür. Uzatmaya gerek yok etrafta görüyoruz anlatılanları, uygulananları. Bunlara inanmak Allaha hakarettir. Tek tek yazmaya gerek yok herkes biliyor. Gerçi bizim toplum sorgulamaz, gider türbeye çaput bağlar. Yer gök dua ile duruyor der diş çürüyünce 1000 mg augmentini alır. İslama en büyük zararı müslümanım diyenler veriyor. Tamamı demiyorum şimdi oradan yürümeyin..
    4 Puan
  29. Karşı argüman din üzerinden olmamalı. Dinin toplumdaki yeri 10 bin senedir değişiyor, bu bir süreç. "GÜÇ" asıl toplumları harekete geçiren indiren kaldıran. Ancak iletişim çok hızlı olunca eski modeller tutmayabiliyor. Şu an köktenci hıristiyan ve musevi toplumların ve müslüman toplumların kavgasının cezası çekiliyor. Ama bitecektir. uzun sürebilir de. Aşağıdaki yazıyı zonno sistem yazdı --- Sarayın Koridorlarından Bugüne: Koçi Bey’in 400 Yıllık Liyakat Uyarısı Rüşvet, kayırmacılık, ağır vergiler, uzmanların susturulması ve görevlerin ehil olmayan kişilere verilmesi… Koçi Bey’in dört asır önce yaptığı uyarılar, tarihin neden tekrar tekrar aynı yere döndüğünü anlatıyor. Bir devletin en büyük düşmanı bazen sınırlarının ötesinde değil, kendi koridorlarında dolaşır. Masaların üzerinde biriken dosyalarda, hak etmeyenlere açılan kapılarda, doğruyu söylemek yerine güçlü olana hoş görünmeyi seçenlerin sessizliğinde… Bundan yaklaşık dört yüz yıl önce Osmanlı sarayında yaşayan Koçi Bey, devlet düzenindeki çözülmeyi tam da böyle okudu. Onun padişaha sunduğu risale, yalnızca XVII. yüzyıl Osmanlı yönetiminin aksaklıklarını anlatan tarihî bir belge değildi; adalet, liyakat ve kurumsal düzen zayıfladığında güçlü görünen bir yapının nasıl içeriden aşındığını gösteren çarpıcı bir teşhisti. Koçi Bey’in hayatına dair bilgiler sınırlı. Arnavut kökenli olduğu, devşirme yoluyla saraya geldiği, Enderun’da yetiştiği ve özellikle IV. Murad’ın güvenini kazanarak onun yakınındaki isimlerden biri hâline geldiği biliniyor. Sarayın içinden konuşması, risalesine ayrı bir ağırlık kazandırıyordu. Çünkü o, devlet mekanizmasını uzaktan izleyen bir gözlemci değil; kararların nasıl alındığını, kimlerin padişaha ulaşabildiğini, hangi dedikoduların kariyerleri bitirdiğini ve çıkar çevrelerinin yönetimi nasıl etkilediğini yakından gören bir saray mensubuydu. Kaynaklara göre Koçi Bey’in 1631’de IV. Murad’a sunduğu metin, Osmanlı’da padişaha verilen ilk yazılı reform raporu niteliğindeydi. Daha sonra Sultan İbrahim için de ikinci bir risale kaleme aldı. İlkinde devlet düzenindeki bozulmaları teşhis ediyor ve çözüm önerileri getiriyordu; ikincisinde ise devlet erkânıyla ilişkilerden vergi ve para işlerine, elçi kabulünden fermanların yazılmasına kadar hükümdarlığın adeta uygulamalı el kitabını sunuyordu. Bu yönüyle Koçi Bey yalnızca eleştiren değil, yönetime nasıl çekidüzen verilebileceğini tarif eden erken dönem bir reform düşünürüydü. Onun teşhis listesinin başında rüşvet vardı. Koçi Bey, memleketin harap olmasına, hazinenin azalmasına, fitne ve karışıklığın çoğalmasına yol açan temel unsur olarak “rüşvet şeytanı”nı gösteriyordu. Ancak rüşveti yalnızca el altından para alışverişi olarak görmüyordu. Sorun daha genişti: Görevlerin ehil kişilere değil, saraya yakın olanlara verilmesi; makamların para ve aracılık yoluyla dağıtılması; başarılı yöneticilerin kıskançlık, iftira ve dedikoduyla görevden uzaklaştırılması; karar vericilerin kişisel sadakati mesleki yeterliliğin önüne koyması… Bugünün diliyle söylersek Koçi Bey, yozlaşmayı tek tek kötü insanlara değil, yanlış teşvikler üreten bir sisteme bağlıyordu. Burada tarihin tekerrürü duygusunu güçlendiren asıl mesele, şikâyetlerin şaşırtıcı ölçüde tanıdık olmasıdır. Makamların liyakate göre dağıtılmaması, kayırmacılık, sürekli kadro değişiklikleri, uzmanlığın değersizleşmesi, mali yükün halka aktarılması ve kurumların kişilere bağımlı hâle gelmesi… Aradan geçen dört asır boyunca devletlerin biçimi, teknolojisi ve dili değişti; fakat iyi yönetimin temel soruları pek değişmedi: Göreve kim getiriliyor? O kişi işini biliyor mu? Kararını hukuk ve bilgiyle mi, yakınlık ve korkuyla mı veriyor? Başarılı olan korunuyor mu, yoksa yeni bir güç dengesi oluştuğunda kolayca tasfiye mi ediliyor? Koçi Bey’in en güçlü vurgularından biri, görevde istikrar ile dürüstlük arasındaki ilişkidir. Ona göre vezirler, beylerbeyleri, sancak beyleri ve yüksek görevliler işlerini iyi yaptıkları sürece sebepsiz yere azledilmemeliydi. Aynı düşünce bilim ve yargı mensupları için de geçerliydi. Çünkü makamının her an elinden alınabileceğini düşünen kişi, hakikati söylemekten çok kendisini korumaya çalışır. Koçi Bey, şeyhülislamların, kazaskerlerin ve kadıların sık sık görevden alınmasının onları devlet büyüklerine dalkavukluk etmeye, doğruları gizlemeye ve herkesin hatırını hoş tutmaya yönelttiğini anlatır. Bu tespit, modern kurumlar açısından da son derece günceldir: Güvencesiz uzman bağımsız karar veremez; bağımsız karar veremeyen kurum ise adalet üretemez. Liyakat meselesi risalenin neredeyse bütün alanlarına yayılır. Divan kâtiplerinin kanun bilen, kalemi güçlü ve dış hükümdarlara mektup yazabilecek yetenekte kişiler olması gerektiği; maliye görevlilerinin bilgili, şuurlu ve güvenilir kimselerden seçilmesi gerektiği belirtilir. Kadılık içinse ölçüt son derece nettir: Aracılık, yaş, soy veya kıdem değil, bilgi ve ehliyet. Koçi Bey’in “Kadılık yolunda vasıta bilgidir” düşüncesi, liyakatin sadece güzel bir ahlak ilkesi olmadığını gösterir. Liyakat, devletin karar kalitesini belirleyen teknik bir zorunluluktur. Yanlış kişi yanlış karar verir; yanlış karar yalnızca bir makamı değil, vergi düzeninden adalete, askerî yapıdan toplumsal huzura kadar bütün sistemi etkiler. Risalenin dikkat çekici bir başka boyutu, mali adalet ile yönetim kalitesini birbirinden ayırmamasıdır. Koçi Bey’e göre askerî kadroların ihtiyaçtan fazla büyütülmesi hazinenin yükünü artırmış, bu yük de daha ağır vergiler yoluyla halka aktarılmıştı. Vergisini ödeyemeyenler baskıya uğruyor, halk yoksullaşıyor, üretim ve düzen bozuluyordu. Buradaki zincir açıktır: Liyakatsiz ve kontrolsüz kadrolaşma maliyeti yükseltir; yükselen maliyet vergiye dönüşür; adaletsiz vergi toplumsal güveni aşındırır. Dolayısıyla bütçe disiplini, personel politikası ve adalet birbirinden kopuk başlıklar değildir. Bir kurumun kapısından liyakatsizlik girdiğinde faturası çoğu zaman toplumun tamamına çıkar. Tımar ve zeamet düzenindeki bozulma da aynı mantığı izler. Önceleri savaşta yararlılık gösteren ve bölgesini tanıyan kişilere verilen dirliklerin zamanla merkezdeki nüfuz ilişkileri üzerinden dağıtılması, hem yerel adaleti hem de devletin taşradaki etkinliğini zayıflatmıştı. Hakkı yenilen kişi artık şikâyet edeceği tarafsız bir makam bulamıyor, görev hak etmeyenlere veriliyor, emek ve cesaret ödüllendirilmezken yakınlık kazanç sağlıyordu. Koçi Bey’in itirazı aslında çok temel bir yönetim ilkesine dayanır: Ödül ile katkı arasındaki bağ koparsa sistem çalışmaz. İnsanlar çabanın değil bağlantının sonuç getirdiğine inandığında kuruma sadakat de kamu yararı duygusu da çözülmeye başlar. Bilim insanlarına verdiği önem ise risalenin bugün için belki de en ilham verici yanlarından biridir. Koçi Bey, “bilginin devamı bilginlerdedir” diyerek yalnızca âlimlere saygı gösterilmesini istemez; bilginin üretilebilmesi için ehil insanların seçilmesi, korunması ve çalışmalarını sürdürebilecekleri bir düzen kurulması gerektiğini savunur. Bilgi, kişisel hayranlıkla değil, kurumlaşmış güvenceyle gelişir. Bir toplum uzmanlığın yerine sadakati, eleştirinin yerine itaati, kanıtın yerine nüfuzu koyduğunda yalnızca akademisini değil, geleceğini de zayıflatır. Ne var ki Koçi Bey’in önerilerinin kaderi de tarihin tekrar eden başka bir dersini ortaya koyar. IV. Murad döneminde rüşvetin sınırlandırılması, yeniçerilerin disipline edilmesi ve saray çevresinin müdahalesinin azaltılması yönünde adımlar atılmış olsa da bunlar kalıcı bir kurumsal dönüşüme dönüşmedi. Reformlar büyük ölçüde hükümdarın gücü ve kararlılığıyla sınırlı kaldı. Hükümdar değiştiğinde düzenin eski sorunları yeniden ortaya çıktı. Bu durum, güçlü bir yöneticinin geçici olarak düzen sağlayabileceğini; fakat kurallar, denetim mekanizmaları ve liyakate dayalı kurumlar kurulmadan kalıcı iyileşmenin mümkün olmadığını gösterir. Belki de “tarih tekerrür eder” sözünü yeniden düşünmek gerekir. Tarih, insanlar geçmişi hiç okumadığı için değil; aynı teşvikleri, aynı keyfîliği ve aynı kurumsal zaafları yeniden ürettiği için tekerrür eder. İsimler değişir, makamların unvanları değişir, raporların dili değişir; ancak adalet zedeleniyor, liyakat geri plana itiliyor ve hesap verebilirlik ortadan kalkıyorsa sonuçlar birbirine benzer. Koçi Bey Risalesi bu nedenle sararmış sayfalarda kalmış bir saray nasihati değildir. Dört yüz yıl öteden bugüne uzanan bir yönetim aynasıdır. Bize devletin yalnızca kanunlarla değil, doğru insanı doğru göreve getirme iradesiyle; yalnızca otoriteyle değil, adaletle; yalnızca reform ilanlarıyla değil, sürdürülebilir kurumlarla ayakta kaldığını hatırlatır. Ve belki de en önemlisi, toplumların kaderini belirleyen şeyin her çağda aynı olduğunu söyler: Hak edenin hakkını aldığı, bilenin sözünün dinlendiği ve gücün kuralla sınırlandığı yerde düzen güçlenir. Bunların yerini yakınlık, korku ve çıkar aldığında ise en görkemli yapıların içinde bile çatlaklar büyümeye başlar. Bu yazı, Ali Fuat Gökçe’nin “Osmanlı Klasik Döneminde İdari Reform Hareketleri: Koçi Bey Risalesi” başlıklı çalışması temel alınarak hazırlanmıştır. ZonnoGazete
    4 Puan
  30. Bu iyi birşey değil. Bütün yol ayarı soğuk motor sıcak motor vites geçişleri ayarını sildi sistem. Fayda yerine zarar verdin bu paylaşımla millete. Bak ciddiyim, seni severim ama her otu boku yazmak her zaman fayda vermez umuma açık yerlerde
    4 Puan
  31. Sayı arttıkça tamiri de bilinir hale gelecektir. Bir kartçılar ve driver devreciler olacak (Servet Elektronik) diğerleri de bobinaj, motor bilyası değiştirme daha bi elektrik motoru sök tak işleri. Her ikisini de yapanlar çoğalacaktır. Bizi bozan ülke olarak bilmeyen kişinin bilmiyorum deyim öğrenmek için çaba sarfetmemesi. usta diye geçinenlerde tavan.
    4 Puan
  32. Töbe, neler yaşamışım. Allah yüzüme bakmış. Hiç yapmayacağım birşey yaptım zamanında emmim şahit... Tracer900 ü verdim bindi gitti. Allahtan tek parça getirdi tekrar. Ne ler duyuyoruz şurada, ocaklardan ırak.
    4 Puan
  33. Değiştirme işlemi satarken pozitif bir etki oluşturur. Neden değer kaybı olsun ki.
    4 Puan
  34. Değişimde size evrak veriyorlar. Bu değer kaybı da oluşturmaz apır hasar kayıtlı muhabbeti de yaşatmaz. Güvenlik sebebi ile değiştirmeniz faydanıza. Kaldı ki bu değişim konusunu bütün eksperler biliyor
    4 Puan
  35. 09.09.2009 ramazan da o akşam şirketin iftar yemeği vardı ve focus 2 dizelim ile gidecektim arkadaşım burada kalsın benim araba ile gidelim demişti ve hüzünlü son araç sel de kaldı dediğiniz yer eski mepa bizim şirkete yürüme mesafesin de idi sel den sonra araçları dere yatağından arka kapıları açıp tavanının bükerek çıkardılar bizim tırlar da sürüklendi ama pert olan olmadı birinin içinde uyuyan şoförün ıslanarak uyanmasını anlatması can kaybı 15 kişiyi geçmişti diye hatırlıyorum bizim vardiya müh sorumluluk alıp fabrikayı boşaltmasa facia olur diyorlardı Bu arada bende bently ile başladım
    4 Puan
  36. Erdem ben düzenledim mesajını. Krom parlatma işini de bilmiyordum öğrendim iyi oldu.
    3 Puan
  37. Şu konu bir hortlasın, okumak lazım...
    3 Puan
  38. Serviste çalışan Türk vatandaşı varmı?
    3 Puan
  39. Bu turkcell'in bi bana gıcığı var herhalde. Ben bimcell'e geçiyim, bakalım ne çıkar karşıma.
    3 Puan
  40. Ben 20 altına inemiyom
    3 Puan
  41. Erdem kardeşim, çok çok teşekkür ederim. Yurdaer hocam çok çok destek oldunuz size çok teşekkür ederim. Selçuk kardeşim, kalbi de gönlü gibi güzel kardeşim, ellerine dillerine sağlık, ömrün uzun olsun. Rabbim hiçbirimize kaza bela göstermesin İnşallah. Hele hele sen Sinan kardeşim. Desteğini esirgemedin. Çok çok teşekkür ederim. Bitanesin "CAN" sın. Çok teşekkür ederim Evren abi. Vaaay Hüseyin Abim, ellerine dillerine sağlık, ömrün uzun olsun. çok teşekkür ederim.
    3 Puan
  42. Çok çok teşekkür ederim Cenk hocam, aynen sizin dediğiniz gibi yapayım o zaman yeni konu açayım. Dün sürekli arabanın içindeydim, İnanın inesim gelmiyor. Gerçekten çok beğendim. O nedenle foruma bakamadım. Özür dilerim, kardeşim benim. Yeni konu açayım abi. Hemen açıyorum konuyu Mehmet hocam çok çok teşekkür ederim, çok pozitif katkılarınız oldu sürece, ama iyi ki de olmuş, çok beğendim.
    3 Puan
  43. Hocam Insignialar da bu durum söz konusu değil diye biliyorum ama bu siteden şase numarası girerek kontrol edebilirsiniz sizde. https://www.opel.com.tr/opel-sahipleri/check-vin.html Olaya dışarıdan bakıldığında ne kadar da komik bir şey düşündüğümü görüyorum iki seçenek arasında. Yarın randevu almaya gideceğim. Teşekkür ederim.
    3 Puan
  44. Aracı cuma günü servise vermiştim. Bugün aldım, arka kelebek camların fitilleri çatlamıştı. Yenisi ile değişti. Yazılım güncellemesi yapıldı. Arabam konusuna yazdım.
    3 Puan
  45. Hiç beğenmedim. Çok çok teşekkür ederim kardeşim benim. Murat hocam bu gün saat 14:00 de kavuşuyoruz İnşallah.
    3 Puan
This leaderboard is set to İstanbul/GMT+03:00
×
×
  • Yeni Oluştur...