İçeriğe Yönlendir

Motorda Avans


Aykut Gürkan

Recommended Posts

Aykut Gürkan

Pistonun en üst noktadaki pozisyonuna üst ölü nokta dersek, ve bu noktayı 0 derece olarak kabul edersek, ateşleme anında pistonun bulunduğu noktanın krankta 0 noktasına göre yaptığı açıya avans denir.

Yani aslında siz pistona zaten hareketli olan krankta bir miktar "avans" veriyorsunuz demektir. Yani en üst noktada değil de onu biraz geçince ateşlemenin olmasını sağlayarak verimden bir miktar feragat etmek sureti ile dönmeyi kolaylaştırıyorsunuz. Bu sayede krank daha kolay döndüğü için piston daha kolay aşağıya doğru hareket eder ve pistonun hızı artar. Çünkü ivme kazanmasının zor olduğu nokta zaten aşılmıştır.

Avansın vurması demek, yanma odasında ateşlemenin olması gerekenden daha önce olması sonucu pistonların grang üstündeki yataklara aşırı baskı uygulayarak ses çıkartmasına denir. Bu güçlü bir sestir. Tak tak tak diye ard arda vurma şeklinde gelir. Eğer araç avans vuruyorsa bunun mutlaka bir sebebi vardır. Bunlardan bazıları;

1- Kalitesiz benzin dolayısı ile öngörülenden önce yanma.. Benzinin basınç sebebi ile kendiliğinden ateş alması ve piston üst ölü noktaya geçmeden patlamanın gerçekleşmesi şeklinde sonuçlanır.

2- Motor kapağının olması gerekenden fazla taşlanması sonucu kompresyon oranının aşırı artması ve benzinin buna dayanamayarak zamanından önce kendiliğinden alev alması,

3- Motorun aşırı besleme uygulaması yapıldığı halde kompresyon oranının aynı kalması iç basıncı arttırırken pistonun sıkıştırma oranını düşürmezseniz, atmosferik motora göre hazırlanmış olan motorunuz ömrünü tamamlayabilir. Tabii bu uygulanan basınca göre de değişir. Olması gerekenden yüksek basınç= olması gerekenden önce yanma

4- Ani güç isteklerinde ateşleme sisteminin ateşleme avansını ayarlayamaması sonucu zamansız yanma ve avans vurma.. Bu kısa süreli olur zaten ve kendiliğinden sona erer.. Bu arada gaza asılmamak en doğrusu.. Gaz pedalına mümkün olabildiğince nazik davranın.....(Altında yumurta olacakmış gibi)

5- Sübap ayarının doğru olmaması.... Eğer sübaplarınız olması gereken zamandan geç kapanıyorsa bu da silindire fazla hava girmesine sebep olur ve bunun sonucunda da yanma anından önce yanma odasının basıncının aşırı artmasına sebep olur yani avans vurur.

6- Sente ayarının doğru olmaması... Aslında bu da yukarıdaki ile benzer bir olay. Eğer aracınızda egzantrik kayışlı sistemde ise bunda sente adı verilen ayar noktaları da bulunur. Bunların egzantrik dişlisindeki marker ile örtüşmesi gerekir. Eğer herhangibir sebep ile kayışı çıkarttıysanız bunu doğru yere monte ettirmek zorundasınızdır. Ancak kompresyonu düşmüş motorlarda sente bir ya da iki diş kaçırtılarak hava giriş zamanlaması değiştirilerek kompresyon kayıplarını bir miktar telafi etme yoluna gidilir. Eğer ustanız bunu aşırı yaparsa o zamanda avans vurur..

7- Tevzi makarasında herhangi bir form bozukluğu olursa da ateşleme zamanı değişeceğinden avans vurması oluşabilir..

8- Yanlış ayarlanmış bir yakıt/hava karışım oranı da vuruntuya sebep olabilir.

Peki arabanız avans vurur da siz önemsemezseniz ne olur?

1- Yatak sardırabilirsiniz.

2- Silindir içindeki ısı çok aşırı artacağından pistonlarınız eriyebilir. (Detonasyon)

3- Krank kesebilirsiniz.

4- Malum modern motorların kapakları aluminyum olduğundan muhtemelen çarpılır ve taşlatmak zorunda kalırsınız.

5- Her ihtimalde motoru yersiniz.. Kesinlikle ciddiye alınması gereken bir problemdir.

Yorum bağlantısı
H.Cenk Bayrakçı

Pistonun en üst noktadaki pozisyonuna üst ölü nokta dersek, ve bu noktayı 0 derece olarak kabul edersek, ateşleme anında pistonun bulunduğu noktanın krankta 0 noktasına göre yaptığı açıya avans denir.

Evet Dwell Açısı...
Yorum bağlantısı
H.Cenk Bayrakçı

Sümer Hocam,

Biz motor atölyesinde iken Dwell açısını değiştirerek (Tofaş motoru idi),

I,II ve III konumları vardı , bir tabanca yardımıyla avans ayrı yapardık. Ha klasik ateşlemeli motor olduğu doğru da,ben mi yanlış hatırlıyorum yav?

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Dwell "bekleme, duraksama" demek. Konuşulan konu ingilizcede "advance" turkçede avans diye geçiyor. Sumer Hoca haklı yani.

Yorum bağlantısı
H.Cenk Bayrakçı

Sümer Hocam,

Şimdi benim hatırladığım kadarıyla, biz bir tofaş motorunun (131 veya 124 tam emin değilim) distribütörü çevirerek ateşleme avansını ayarlıyorduk. Ama o işaretler de vardı, fakat 11-12 sene oldu konuları birbirine karıştırıyor olabilirim ben.

Yalnız açıları karıştırdığım doğru avans açısı ile Dwell açısı aynı şey değil, bende çağrışım yapmış. Avans ayarlarken Dwell açısını değiştiriyoruz.

Şöyle diyor benim notlarımda:

CAM ANGLE veya DWELL (Ateşleme) Kam açısı veya dwell. Distribütör kamının, platin kontaklarının kapanmasından açılmasına kadar olan dönüş açısı.

Ben bir de laboratuvar notlarıma bakayım bulabilirse şu I,II, III hadisesi için.

Yorum bağlantısı
Cansel Kansu

bujinin çaktığı açıya

advance, avans mı deniyor

yoksa

ignition timing, ateşleme açısı mı?

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Yanlış bilmiyorsam tam uste gelmeden azıcık önce çakıyo bujiler. Bu nedenle advance deniyor. (yanlış olabilirim). ikisi de aynı.

Yorum bağlantısı
Cansel Kansu

yok yok, mehmetin söylediği doğru. bujinin çakmasıyla yakıtın yanmaya başlaması aynı anda olmuyor. yanma başlayana kadar piston üst ölü noktada ya da çok az geçmiş oluyor.

Yorum bağlantısı
H.Cenk Bayrakçı

Laboratuar notlarına gerek yok. Ben o işaretleri gayet iyi biliyorum. Onlar motor bloğunun önünde bulunurlar. Birisi 0, ikincisi 10 üçüncüsü 20 derece avansı belirtirler. Kasnaktaki çentik hangisinin hizasında ise birinci silindirin pistonu üst ölü noktanın o kadar derece öncesinde demektir. Stroboskop adı verilen lambayı motor çalışırken oraya tutarsan, flaş bir numaralı silindirin her ateşlemesinde çakacağı için kasnaktaki çentiği "durağan" olarak görürsün. Distribütörü çevirerek o çentiği istediğin avans derecesine hizalayarak avans ayarını tamamlarsın. Murat 124 motorunda statik avans (dururken ya da rölantide) -10 derece dinamik avans (kaç devirde olduğunu hatırlamıyorum) -20 derecedir.

Bütün bunların Dwell açısı ile alakası yok ama. Daha önce de dediğim gibi Dwell açısı sökülmüş distribütörde, platin tırnak aralığı ile ayarlanır. Dwell ayarını distribütörü döndürerek değiştiremezsin.

O işaretler çentik şeklinde ı, ıı ve ııı şeklinde Sümer Abi. Dediklerin tamamen doğru da, Dwell olayında bizim motorcu arkadaşlarla konuştum, o notlar beraber ve hemen arka arkaya olduğundan sen öyle hatırlıyorsun dediler. :kafa: Çağrışım yapmış yani. Neyse canım tazelemiş olduk bilgileri.
Yorum bağlantısı
  • 2 ay sonra...
Okyay Pay

çok düşük devirlerde avans vurması normalmi pekii servis normal dedi

düşük devirden kastım 1800 den aşağısı bazen 1. viteste bu devirden bile düşük yokuş çıkmak gerekiyor da ondan sordum.

Yorum bağlantısı
  • 5 ay sonra...
Aydan Aykac

Benim oglan ferrari'yi görüp begendiği için shell'den v-power diesel almıştım. Keşke almaz olaydım. Araba ardından avans vurmaya başladı. Bir haftadır sinir oldum üzerine yeni yarım depo BP ultimate aldım hala hafif vuruntu devam ediyor. Depoya katıklardan atayım mı? Yoksa Kemerburgaz'daki shell'i şikayetmi edeyim. http://www.otoclubturkiye.com/forum/public/style_emoticons/default/lol.gif

Bunun kalıcı bir zarar verme ihtimali varmıdır? Her gaza abanışımda şıkırtı duyunca keyfim kaçıyor :p

Yorum bağlantısı
Erdem Delibaş

Ben sürekli Shell' den alıyorum yakıtımı.. Ferrari' leri de biriktiriyorum bu arada.. http://www.otoclubturkiye.com/forum/public/style_emoticons/default/lol.gif Ama ben hiç öyle bariz bi ses duymadım.. Ya da araba ilk aldığımdan bu yana kadar aldığım yakıtlarda hep bu sesi çıkardı artık farkı anlayamıyorum.. Çözemedim valla.. :p

Yorum bağlantısı
Gökhan Bingöl

95 oktanı focuslarda asla tavsiye etmiyorum.Ne zaman alsam avans vurultu sesi geliyor.Shell,Po,Total kullandım ama en sağlamı gene BP.Tabi bayi de çok önemli.Bilmediğimiz yerden yakıt almayalım derim ben.Tabi zorunlu olmadıkça :kutlama:

Yorum bağlantısı
Fatih Uzun

Bende ilk efa Bp den eurodiesel aldım alacağıma bin pişman oldum,araba 3000devirden yukarı çıkmıyordu performans belirgin bir şekilde düştü benim aklıma hemen egr geldi ama arıza lambası henüz yanmadığından kalan motorini bitirip shell v pover diesel aldım çok şükür araba yine eski performansını buldu.Belki genelleme yapmak yanlış olur ama ben bir daha bp den su bile almam.

Yorum bağlantısı
Gökhan Bingöl

Gökhan Bey, arkadaşın sorunu dizelde imiş..

biliyorum ama avans deyince içimi dökeyim istedim :kutlama:

Yorum bağlantısı
Aydan Aykac

Yolda giderken camı açıp sesi dinledim, şimdide sanki enjektör vuruntusu gibi geldi. Servise mi gideyim yoksa bosch servisinde enjektorleremi baktırayım?

Yorum bağlantısı
Mehmet Mercan

Aydan araç garantideyse ilk önce bir ustaya dinlettir. evet enjektör derse zaten ilk yaptıkalrı işlem bakım yaptırmak oluyor. Garantisi yok ama. Ama en azından şunu görüyorsun yakıt kaynaklımı yoksa parça arızasımı diye anlıyorlar. Ben BOSCH servisine gideceksen İkitelli BOSCH'u öneririm. STAR DİZEL YETKİLİ BOSCH Servisidir. Ayrıca Otosan bu firmanın verdiği raporu kabul ediyor. Ama netice olarak OTOSAN biraz keyfi davranıyor. Kolay gelsin derim. Birde benim bu konuda yazdıklarımı tekrar gözden geçirirsen iyi fikir edinip gitmekte fayda var.

Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Aydan Aykac

Bu olayların üzerine aracı dolapdere otokoca götürdüm. Zaten yakıt kaynaklı olduğunu tahmin etmiştim. Onlarda yanı şeyi söylediler. Eger enjektorde bir şey olsa düşük devir yüksek devir hepsinde silkeleme yapardı diyorlar. Bende ise şıkırtı sadece 1750-2800 devir arası yüke binince oluyordu. Ayrıca aracın motoru gürültülü çalışıyordu. Bunun üzerine depoyu sonuna kadar bitirdim ve gidip BP ultimate ile fulledim, bu arada hem enjektor hemde setan arttırıcı katkı koydum.(iki kutu) Arabanın sesi, gidişi, her şeyi değişti. Motor eski sessiz çalışmasına geri döndü. Vuruntu falanda kalmadı. Rolantide gaza basınca siyah duman bile atmıyor artık. Kemerburgaz shellden tekrar uzak durun diyorum.

Yorum bağlantısı
Mehmet Mercan

İyi bari geçmiş olsun. bende 90K bakımdan sonra BP yada Total'e terfi ederim. 90K bakımla birlikte garanti sürem bitiyor ve OPET'te böylece biter. Bendede avans vuruntusu var. Ama artık biliyorumki kalitesiz yakıt kaynaklı.

Yorum bağlantısı
  • 9 ay sonra...
Oğuz Altınada

Mesele düz yolda 2.viteste araba hafif hafif giderken ( rolanti devrine yakın) gaza yüklendiğim zaman bi şarrr diye ses geliyor.. sanki biyerde su boşalıyor yada zincir sesi gibi.. 2000devirden sonra sesi kesiyor sizce bu ses nerden geliyor olabilir? Araç 93binde...

Yorum bağlantısı
Tansel Yavuz

Aracınız avans vuruyor yani subaplardan geliyor ses,düşük devirlerde gaza yüklenince çok az yapması normal fakat eskisine göre daha fazla ve rahatsız edici seviyede yapıyor ise son aldığınız yerden bir daha yakıt almayın sebebi kalitesiz yakıttır.

Yorum bağlantısı
Oğuz Altınada

evet avans sanırım.. önce katalitik mi dedim acaba ama az önce tekrar denedm ses motor bölmünden geliyor..

en son yakıtı PO'dan aldım.. daha öncede aldığımda rolantide dengesizlik vardı.. Bir daha PO'dan almamak lazım.. Bu araba sadece Shell 95 ile düzgün çalışıyor sanırım :huh:

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...