İçeriğe Yönlendir

Turbo Neden Arızalanır Veya Performans Kaybeder


Abdurrahman Balaban

Recommended Posts

Abdurrahman Balaban

Turbo hakkında çoğumuzun bildiği şeyleri tekrarlamış olacağız ama sorun yaşayanın çözüme daha çabuk ulaşılması,yaşamayanın daha bilinçli davranması açısından fayda sağlayabilir diye düşündüm.

 

Konuya gelirsek;Turbo denilen şey çok basit mekanik bir parça aslında,iki pervane bir mil ile egsoz gazı çıktıkça dönerde döner, 3 Nolu bölgedeki pervaneyi egsoz döndürür ,2 nolu bölgedeki pervane buna bağlı olarak havayı emer.Ne kadar çok egsoz o kadar çok devirli dönen pervane ve o kadar çok emilen hava demektir..Bu basit mekanik parçayı akıl edeni tebrik etmek lazım yeri gelmişken.Şimdi resmi ekleyelim ve lafı uzatmadan konuyu özetleyelim

jzXkDhP.png

 

1 nolu bölge: Bana göre en hayati bölgedir turbo mili buradadır, bu mil ne kadar aşınmamış olursa turbo o kadar dengeli dönüyordur ve verimlidir.Bu durum tamamen motor yağının doğru ve özelliğini yitirmemiş olmasına bağlıdır.Bu sebeple yağ değişimi sadece motor ve parçalarını korumaz, turboyu da korur.

 

2 nolu bölge:Hava emişinin yapıldığı bölgedir ki her zaman içerisinden temiz ve tozsuz hava geçmelidir.150-250.000  devir yapabilen pervaneye çarpan yabancı cisim(kum,toprak vs) kanatçığı yamultabilir hatta kanatla hazne arasına sıkışıp dağılmasına neden olabilir.Öncelikle temiz filtre sonrasında emiş hattındaki kelepçe ve boruların sızdırmadığından emin olacağız ki içeriye bişeyler çekmesin turbo..

 

3 nolu bölge: Burası bana göre en az riskli bölge tabi motor yanma odasından kayalaşmış bir kurum parçası yada başka bişey çıkıp pervaneye çarpmazsa.

 

Eksik yada yanlışımız varsa ustalarımız düzeltsin lütfen.

  • Beğen 24
Yorum bağlantısı
Erdem Bozkurt

guzel konu...turbonun ömrü ıcın aracı kullandıktan sonra stop etmeden 1-2 dk rolantıde calıstırmak gerekır derler...genelde yapmaya calsırım..

Yorum bağlantısı
Abdullah Hacıefendioğlu
(düzenlendi)

Sen yakında triger de değiştirirsin abi baya elin yatkın bu işlere herhalde :):nazar:

tarihinde Abdullah Hacıefendioğlu tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban

guzel konu...turbonun ömrü ıcın aracı kullandıktan sonra stop etmeden 1-2 dk rolantıde calıstırmak gerekır derler...genelde yapmaya calsırım..

Bence 1-2 dakika fazla 10 sn bile sürmez turbonun rölanti devrine düşmesi..Kritik nokta şu turbo yüksek devirlerde dönerken aracı stop edip yağlamayı kesmemek..Buna dikkat edildiği sürece sorun yoktur ,zaten araç stop etmeden rölanti devrinde olur hep

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban

Abi birdw maf ve map sensör temizliği nasıl yapılır avantajları nedir diye konu hazırlasan ? :)

Mert onlar en kolayı valla.her hava filtresi değişiminde map ve mafı temizlerim,bidahaki sefere resimleriz artık :)

Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban

Maf kolayda, mapın yeri zor geldi. Üzerlerinde ciddi bir şekilde pislik olsa vancak ids de sorun olmasa hissedilir bir düşüklük olur mu ?

C max ta map çok kolay yerde senin araçta nerede bilmiyorum,zor yerde olsaydı her filtre değişiminde temizlemezdim sanırım

Yorum bağlantısı
Ali Ozan Yurtsever

Özellikle uzun kullanımlarda 20 sn ve üstü beklerim stop etmeden. yağ değişimi de önemliymiş demek ki bunu bilmiyordum ama zaten km ve yıl dolmadan değiştiriyorum yağı. 7,500 km de bir de hava filtresi değiştiririm. Turboma zeval gelmez artıkın inşallah daha ne yapayım onun için buna rağmen sıkıntı çıkarırsa gözüne dizine dursun :D :D 

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu

10.000 km de bir yağ, 5000 de bir hava filtresi değişirim, dizel araçta ve ülkemiz şartlarında elzemdir :)

Yağ tam sentetik olmalıdır ayrıca.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Nihat Palolu

Şema üzerinde tam açıklama olsaydı çok iyi olurdu.

Temiz hava giriş çıkış, kirli hava giriş çıkış şeklinde.

Merak edenler çok daha iyi anlardı.

Yorum bağlantısı
Misafir

Stop etmeden önce 20-30 saniye kadar turboya "teşekkür etmemizin" yanında motor soğukken de turbo iyi yağlanamayacağından, motor ısınana kadar mümkün olduğunca turboyu az devreye sokacak şekilde (düşük devirde) kullanmalıyız. Motoru ilk çalıştırma ve stop etme kurallarıyla beyaber araç bakımı aksatılmazsa turbo ömürlüktür.

Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban

Şema üzerinde tam açıklama olsaydı çok iyi olurdu.

Temiz hava giriş çıkış, kirli hava giriş çıkış şeklinde.

Merak edenler çok daha iyi anlardı.

Şöyle birşey ekledim çalışma ve basınç hattıyla ilgili ,yeterli olurmu bilmem

fegFNh8.png

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Hasan Basri Bayraktar

7500 km hava filitresi  değişimi için çok geç...3500 -4000 km de hava  7500 km de de yağı değişirim...turbom 2000 lira...iyi bakmalıyım ona...

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Nihat Palolu

Şöyle birşey ekledim çalışma ve basınç hattıyla ilgili ,yeterli olurmu bilmem

Böyle daha güzel oldu.

Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban

7500 km hava filitresi  değişimi için çok geç...3500 -4000 km de hava  7500 km de de yağı değişirim...turbom 2000 lira...iyi bakmalıyım ona...

Katılıyorum.Şantiyede olduğum için 5000 km de değiştiriyorum filtreyi.. bazen filtre  kuş yuvasına dönmeye başlamış oluyor söktüğümde..yani tozlu ortamlarda 3-4 binde bile değişebilir

Yorum bağlantısı
Ahmet Ekici

Peki bu turbo'nun devreye girme devir aralığı varmıdır? Tüm araçlarda aynımıdır? (binek veya hafif ticari)

Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban

Kia araçların söför kapısının alt tarafına kocaman bir etiket yapıştırır ve derki çalıştırıp hareket etmeden önce en az 1 dakika kullanım sonrası stop etmeden önceden de en az 1 dakika rölantide bekleyiniz der.

Kia kendini sağlama almak istemiş olabilir,rölanti devrindeki bir motorum turbosunun başına buyruk 1 dakika ya yakın  yüksek devir çevirmesi fizik kurallarına aykırı bikere..Bu durum belki elektrik destekli bir turbo şarjda geçerli olabilir.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban

Peki bu turbo'nun devreye girme devir aralığı varmıdır? Tüm araçlarda aynımıdır? (binek veya hafif ticari)

Kastedilen maximum torku aldığımız devir ise ancak aracın teknik verilerinden yada dyno ölçümünden anlaşılır..Mesela 1.6 tdci 1750 d/d da 240 nm tork veriyor ve aracın en canlı olmaya başladığı devirdir.Halk arasında buna turbo devreye girdi deniyor sanıyorum..eklediğim resimde ve ilk mesajda çalışma şekline kısaca değinmiştim ayrıca

Abi bence bir sıkıntı olmaz. Zaten rölantide beklememiz turbonun en düşük devire kadar yağsız kalmasını engellemek amaçlı değil mi ? Ne güzel işte rölantide bekleterek milin yağsız kalmasını sağlatıyor adamlar...

Tam ne demek istedin anlayamadım ama şöyle söyleyim motor stop edilene kadar turboya yağ pompalanır.Yüksek devirde stop edilirse turbo mili orada kalan azıcık yağla yağlanmaya çalışır ,aşırı yüksek sıcaklıkta o yağ hemen yanar ve mil aşınmaya başlar.

Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban

Abi ilk mesajımda yazmak istediğim şu idi. Kia diyor ki aracı kullandınız evinizin önüne park ettiniz hemen motoru kapatmayın diyor. Rölantide iken en az 1 dakika bekletin diyor ya da araca bindiniz motor çalıştı. Harekete geçmeden en azından 1 dakika bekleyiniz diyor rölanti devrinde.

İlk harekette 1 dk kısmına katılıyorum yağlama tam olmadan hareket etmemeli, çok bekleyip boş yere yakıt tüketmemeli ,araç yolda ısınır yağ soğuk olduğu için akışkanlığı zayıftır  fazla devir çevirip aşınmalara sebebiyet vermemeli motor ısınana kadar ,stop ederken 1 dk beklemek gereksiz diyorum sadece 10-15 sn fazlasıyla yeter.

Yorum bağlantısı
Mahmut Sayar

Uzun yolda gördüğüm özellikle benzinliklerde araçlar pompaya yanaştığı anda stop edip depo kapağını açıyor, bu da turbolu araçlar için uzun vadede sıkıntılı bir durum.

Eski aracımda 15 bin bakımı olmadan 10binde hava filtresini değiştirmek için servise gittiğimde servis çalışanı hiç gerek yok deyip göndermeye getirmişti. Şimdi kısmet olursa her 7500 de bir değiştirmeyi düşünüyorum.

Yorum bağlantısı
Hasan Basri Bayraktar
(düzenlendi)

60 küsur binliralik arabalarinizin hava filitresi bakimini servis elemanlarinin insaf ve zaman araligina birakmayin...

tarihinde Hasan Basri Bayraktar tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Berhan Güler

Benim aracimda 125000 de turbonun eksoz tarafindaki pervane 135 km hiz ile giderken parcalandi servivin 3500 tl istedigi parayi 1000 tlye kendim hallettim

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...