İçeriğe Yönlendir

Yeni araç muayene kriterleri ve detayları


Mehmet Ozyurek

Recommended Posts

Mehmet Ozyurek

1-Fren Tertibatı: Araç muayenesi ana başlıklarından biri olan ve ilk sırada yer alan fren tertibatının test edilmesi; trafikte seyreden her türlü araç ve yayalar için hayati önem taşır. Fren tertibatının periyodik aralıklarda kontrol edilmesi ve aşınan parçaların değiştirilmesi gerekir. Araç muayenesi açısından değerlendirildiği zaman önde fren pedalından başlayarak; mekanik, hareketli, sürtünen ve esneyen her aksam elle veya gözle kontrol edilir. İlgili mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde, fren test cihazı ile aynı aks üzerinde bulunan tekerleklerin fren kuvveti sapma yüzdesi ile toplam araç ağırlığına göre fren verim yüzdesi hesaplanır.

2-Direksiyon Sistemi: Araçların yol ve seyir kontrolüyle istenilen yöne yönlendirmesini sağlayan direksiyon sisteminin kontrollerinde; direksiyon simidinden başlayarak sırasıyla; direksiyon mili, direksiyon kutusu ve bağlantı elemanlarıyla sistemi tekerleklere bağlayan direksiyon rot kollarının boşluk ve sağlamlıkları; elle, gözle ve boşluk test cihazlarıyla kapsamlı olarak kontrolden geçirilir.

3-Görüş Şartları: Temiz ve yeterli görüş, araç kullanıcıları için maksimum yol ve sürüş güvenliği sağlar. Bu sebeple aracın tüm dış camları, cam yıkama tertibatları, cam silecekleri, iç ve dış görüş aynaları titizlikle kontrol edilir.

4-Aydınlatma Sistemi: Araçların gece ve kötü yol şartlarında güvenle seyredebilmeleri için aydınlatma sistemlerinin faal olması ve ayarlarının trafikte seyreden diğer araç sürücülerini rahatsız etmeyecek şekilde yapılmış olması gerekmektedir. Bu sebeple tüm iç-dış aydınlatma, fren, gösterge, sinyal, geri vites, plaka ve sınır lambaları titizlikle kontrol edilir. Uzun-kısa ve sis farlarının yükseklik ayarları cihazlar vasıtasıyla test edilir.

5-Aks, Jant, Lastik ve Süspansiyon Sistemi: Araçların yol tutuşunda ve güvenli seyrinde yürüyen aksam ve süspansiyon elemanları özel bir göreve sahiptir. Yay, amortisör gibi süspansiyon elemanlarının, aracın jant, aks ve lastikleriyle tam uyumlu çalışması sürüş güvenliği açısından son derece önemlidir.

6-Şase ve Şase Bağlantı Parçaları: Araç gövdesinin sağlamlığı hem sürüş anında hem de olası bir kaza durumunda yolcular açısından büyük öneme sahiptir. Bunun yanında şaseye bağlanmış bir çok parçanın da sağlam ve çalışır durumda olması gerekmektedir. Bunlar; sürücü kabini ve araç gövdesi, bağlantıları, merdiven basamakları, koltuklar, alt taban, egzoz boruları, susturucular, yakıt tankı ve boruları, stepne ve taşıyıcısı, kapılar ve kapı kilitleri, yan ilave korumalar, çekici römork ve treyler çeki kaplini ile kaplin mekanizmalarının kontrolünü kapsar.

7-Diğer Donanımlar: Pasif güvenlik sistemlerinin en önemlilerinden biri emniyet kemeridir. Bir kaza esnasında emniyet kemeri takılı olan yolcunun diğer yolculara göre hayatta kalma şansı her zaman daha yüksektir. Bu sebeple ön ve arka emniyet kemerleri ve kilit karşılıklarının fonksiyonelliği titizlikle kontrol edilir. Bunların yanısıra yangın söndürme tüpü, üçgen ikaz reflektörü ve ilk yardım çantası da kontrol edilir.

8-Çevreye Zarar Verme: Trafikteki araçların oluşturduğu çevresel gürültüler ile yaydıkları egzoz gazları insan sağlığı açısından son derece zararlıdır. Bu sebeple İstasyonlarımızda gürültü seviyesi kontrolleri ile egzoz emisyon kontrolü gerçekleştirilecektir.

9-Yolcu Taşıyan Araçlar İçin: Toplu taşıma araçlarına yönelik olarak; koltuk düzenleri, iç aydınlatma lambaları, ısıtma sistemleri ve havalandırma sistemlerinin seyahat eden yolcuların gereksinimlerini karşılayacak şekilde olup olmadığı kontrol edilir.

10-Araç Tanımları: Trafikte seyreden araçların üzerinde taşıdıkları plaka, tanıtım numaraları ile ruhsat üzerindeki tescil ve trafik bilgileri birebir aynı olmak zorundadır.

MUAYENE SONUÇLARI

Kusursuz: Muayene edilen araçta herhangi bir eksikliğin bulunmaması halidir. • Bu durumda aracın ön plakasına ve muayene raporuna muayenenin geçerlilik süresini içeren etiket yapıştırılır. • Ruhsat onaylanır, hologram yapıştırılır ve bir sonraki muayene tarihi yazılır. • Yetkili kişi tarafından detaylı muayene raporu verilir. • Raporun muayene geçerlilik süresi boyunca saklanması gerekmektedir. • Bir sonraki muayeneye raporla gelinmesi gerekmektedir.

Hafif Kusur: Aracın yapılan muayenesi sonrasında, yeniden muayenesine gerek duyulmayan bir eksikliğin bulunması halidir. • Bu durumda araç muayeneden geçmiş sayılır. Aracın ön plakasına ve muayene raporuna muayenenin geçerlilik süresini içeren etiket yapıştırılır. • Ruhsat onaylanır, hologram yapıştırılır ve bir sonraki muayene tarihi yazılır. • Yetkili kişi tarafından detaylı muayene raporu verilir. Raporun muayene geçerlilik süresi boyunca saklanması gerekmektedir. • Bir sonraki muayeneye raporla gelinmesi gerekmektedir. • Raporda belirtilen eksikliklerin tamamlanması gerekmektedir.

Ağır Kusur: Aracın muayenesi sonucunda, tamirine ihtiyaç duyulacak derecede eksiklikler tespit edilmesi halidir. Bu eksikliklerin giderilerek bir ay içinde aracın yeniden muayeneye gelmesi gerekmektedir. • Aracın muayene raporuna geçici kusurlu araç etiketi yapıştırılır. • Bir ay içinde raporda bulunan kusurlar tamir ettirilir ve raporla birlikte aynı istasyona gelinir. • Bir ay içinde gelen araçlarda bir muayene tekrarı ücretsizdir.

Emniyetsiz: Aracın; can ve mal emniyeti ile trafik güvenliği açısından tehlikeli olacak derecede kusurlarının, eksikliklerinin tespiti halidir. • Aracın durumu en yakın trafik zabıtasına bildirilir. • Aracın emniyetsiz olduğuna dair rapor verilir. • Bir ay içinde raporda bulunan kusurlar tamir ettirilir ve raporla birlikte aynı istasyona gelinir. • Bir ay içinde gelen araçlarda bir muayene tekrarı ücretsizdir.

ARAÇ MUAYENESİ ÖNCESİNDE HAZIRLANMASI GEREKEN ZORUNLU BELGELER : • TESCİL ve TRAFİK Belgesinin aslı. • Vergi dairesi veya bürolarından alınmış Vergi Borcu olmadığını belirten "Fenni Muayene İzin Belgesi" • Mali Sorumluluk Sigortası akdi (Poliçe): İnsan taşımada kullanılmayan römorklar, kendilerini çeken motorlu aracın sigortasına dahildir. Bu araçlar için Mali Sorumluluk Sigortası akdi (Poliçe) belgesi talep edilmez. • Gaz Sızdırmazlık Raporu: Sadece LPG veya CNG takılı araçlar için muayeneye gelmeden önce alınması gerekir. LPG/CNG Ruhsatı, "Gaz Sızdırmalık Raporu" yerine kullanılamaz. • Tadilat (tespit) muayenesi yapılacak araçlar için ek olarak; Yetkili mühendis tarafından çizilen onaylı tadilat projesi ve hesapları

ARACINIZDA BULUNMASI GEREKEN ZORUNLU EKİPMANLAR: Tüm araçlar için: • İlk yardım seti: Traktörler, motosikletler ve motorlu bisikletler hariç tüm motorlu araçlarda en az 1 adet. (TS 4019’a uygun) • Üçgen Reflektör: Motosikletler ve motorlu bisikletler hariç tüm motorlu araçlarda 2 adet. • Yangın Söndürme Cihazı: Sayısı, cinsi ve kapasitesi araç sınıfına ve aracın kullanım amacına göre değişiklik gösterir. • Stepne: Motosikletler ve lastik tekerlekli traktörler hariç bütün araçlar ile tarım orman römorkları da dahil olmak üzere tüm römorklarda her zaman kullanılabilir durumda bulundurulacaktır. Araç sınıfına göre ek diğer zorunlu ekipmanlar: • Taksi otomobiller: Her zaman kullanılır durumda taksimetre. • Otobüs, kamyon ve çekiciler: 1 adet Engel işareti. (E veya e onaylı) • Traktörler: Flaşörlü, yanıp sönen, sarı ışıklı, dönerli, uyarı lambası. • Şehirlerarası yük veya yolcu nakliyatı yapan otobüs, kamyon ve çekiciler: Her zaman kullanılır durumda takograf. • Römorklar (traktör römorkları dahil) ve kamyonlar: Uygun boyutlarda ve yeterli sayıda arka işaret levhası. (E veya e onaylı) • Traktör römorkları: Azami hızı saatte 30 km’nin altında olanlarda 1 adet adet üçgen şeklinde arka işaret levhası. (E veya e onaylı) • Karayolu Taşıma Yönetmeliğine göre yetki belgesi almış yolcu taşımacılığında kullanılan araçlar: Her 10 koltuk için en az 1 adet boyun korsesi. • Motosikletler ve motorlu bisikletler: Kask ve koruyucu gözlük

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Uğur Aksoy

istanbul merdivenköy araç muayene istasyonunda dakikada 5 - 6 araç muayenden geçiyor ;)

yerim ben onların muayenelerini

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

İhale zaten yapılmış ve Doğuş grubu almış işi..

Çoğu ilde yeni istasyonlar kurulmuş ve iş devredilmiş durumda..

Bizim komşulardan Niğde ve Kırşehir'de araçlar muayeneden bir türlü geçemiyorlarmış.. O sebeple Nevşehir'e geliyorlar...

Nevşehir'deki muayene istasyonuna günde 5000 civarında araç giriyormuş..

Nevşehir'de de 20 güne kadar devir işlemleri gerçekleşecek ve bu kriterlere göre araç muayeneleri başlayacakmış..

Yani her ilde durum farklı...

Muayenesine 7-8 ay kalanlar bile aracına güvenmiyorsa şimdiden eski sistemdeyken muayenesini yaptırıyor...

Yeni sistemde bir muayene minimum 40 dakika sürüyormuş..

Yorum bağlantısı
Uğur Aksoy

Mehmet bey darısı istanbulluların başına , inanınki % 60nı trafikten men ederler .

bir araca 40 dakika zaman ayırabiliyorlarsa arabası olan yandı.

benim kanaatımca muayene işini araçların yetkili servislerine verilmeli ,denetimini arasıra polis yapmalı denetimde usulsuzluk görülürse ,ağır cezalar uygulanmalı , milyon tane araç olan istanbulda 40 dakika süren muayene işkence olur ..

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Aksaray'daydım...

Ortağın focusun muayenesi bitmiş.. İşlemleri tamamladık, muayene istasyonuna bi baktık en az 200 araba var..

Bir yolu varmı diye araştırdık 120 liraya sıra satanlar varmış...

Aksaray'daki arkadaşımı aradım. kimse yok burda gelin dedi.. Gittim yaptırdım geldim...

Yorum bağlantısı
Nuri Güngör
Aksaray'daydım...

Ortağın focusun muayenesi bitmiş.. İşlemleri tamamladık, muayene istasyonuna bi baktık en az 200 araba var..

Bir yolu varmı diye araştırdık 120 liraya sıra satanlar varmış...

Aksaray'daki arkadaşımı aradım. kimse yok burda gelin dedi.. Gittim yaptırdım geldim...

:) heralde bu bahsettiginiz sisteme en son aksaray gecer tanıdık olduktan sonra aksaray da halledemeyeceginiz iş yok

Yorum bağlantısı
Serkan Öz
(düzenlendi)
İhale zaten yapılmış ve Doğuş grubu almış işi..

Bizim grup aldı.. Türkiye'yi iki bölgeye ayırdılar, kuzey ve güney olarak ikisinide aynı şirket aldı, artık ruhsatı kuryeyle gönderir yaptırırım muayeneyi :kafa:

tarihinde Serkan tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Guest Bilal Sar?iz
(düzenlendi)

Denizlide geçmişler sisteme. ayrıntıları Mustafa Eski arakadaşımızdan bekliyoruz :D

bi de ilçelerde nasıl olacak onu merak ediyorum

tarihinde Bilal Sar?iz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
  • 5 hafta sonra...
Levent Ayhan
(düzenlendi)

denizli de bu sisteme geçti.ben daha gitmedim ama gidenler illallah ediyormuş.yumruklu kavgalar. tabancalı adam vurmalar duyuyoruz.plakası daha takılmamış 2008 model arçlar bile zor geçiyormuş.bütün millet te çevre illere gidiyormuş.bir de buradaki muayene istasyonu denizli plakalı araçları muayene yapmayın diye telefon ediyormuş.kanunlarda böyle birşey var mı yaa? bazı şeylere tamam derim;mesala fren kontrolü,lastik kontrolu stop,park,far ampulleri... ama kalkıpta yok koltuk döşemen yırtık, yok kapı lastiği yırtık buna benzemedik birsürü şey...

muayene istasyonları ab ye hazır.acaba türkiye ekonomik açıdan ab trafik kriterlerine hazır mı?

tarihinde Levent Ayhan tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Uğur Aksoy
(düzenlendi)

eğer böyle bir şey varsa saçma ve tamamen suç unsuru olacağı bir durum , türkiye sınırları içinde aracı her ilde fenni muayenesini yapmaları gerekir , örneğin arabanızı karstan almışsınız , kalkmış edirneye yerleşmişsiniz , kars'a uğramaz olmuşsunuz:) bu durumda edirnedeki istasyon yok beyfendi aracınızı muayene edemiyecezmi diyecek .

ya orada yakarım arabamı ; ( abarttım :seytan: ) yada gider dava açarım , muayene için iki bin küsür km yolmu tepilecek .

tarihinde U?ur Aksoy tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Bursa'da muayeneler çok sıkı.

Birkaç ay önce cahil bir vadandaş aracındaki eksikten dolayı muayeneciyi fena dövmüş. O günden sonra arabada iğne eksik olsa bile aracı gecirmiyorlar.

Yorum bağlantısı
Mehmet Barın

Ben bir ay önce iki arabayı da Denizli'de yaptırdım.Hiçbir sorun çıkmadı;sadece sol kısa farlarım biraz aşağıda duruyormuş-muş,mükemmel diyemiyorlar da.

Aracın birisi 1998 model birisi de 2005 model,bana kalırsa insanlarımız biraz arabasının boyası cilası ile uğraşacağına mutlak olması gereken bakımlarını yaptırsınlar.Balans,far ayarı,frenler,aydınlatmalar silecekler ve suyu vs.Yani zaten olması gerekenler.

Bunlar bence tabii ki....

Yorum bağlantısı
Uğur Aksoy
(düzenlendi)

tabiki olması gereken standartlar neyse herzaman öyle olmalı.

lastikleri aşınmış , rot ayarı bozuk , farları düzensiz , arka stopları siyaha boyanmış , arka camda perde konmuş , dikiz aynası kırık ,dikkat bozucu neon ışıklı ,aşırı gürültülü sözde performans egzostlu , yağ yakan ,kaportası ve şasesi çürümüş , fren hortumları çatlamış ,debriyajı kaçıran ,içinde diskoyu andıran ışık ve bilimum cd ve disko toplu:) vs vs araçların trafikte işi ne ,burası hindistan veya afganistan değil.

birde sürücüleri muayene etseler ne güzel olur ..

tarihinde U?ur Aksoy tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Cihan Tiftik
tabiki olması gereken standartlar neyse herzaman öyle olmalı.

lastikleri aşınmış , rot ayarı bozuk , farları düzensiz , arka stopları siyaha boyanmış , arka camda perde konmuş , dikiz aynası kırık ,dikkat bozucu neon ışıklı ,aşırı gürültülü sözde performans egzostlu , yağ yakan ,kaportası ve şasesi çürümüş , fren hortumları çatlamış ,debriyajı kaçıran ,içinde diskoyu andıran ışık ve bilimum cd ve disko toplu:) vs vs araçların trafikte işi ne ,burası hindistan veya afganistan değil.

birde sürücüleri muayene etseler ne güzel olur ..

Desenize Ankara'daki araçların sayısı yarıya inecek. :seytan: Ben de çuflayan,gümbürdeyen,xenonuyla gözümü alıp 0-100'e benim escortun yarısı kadar zamanda çıkan araçların trafikten men edilmesini istiyorum,moralimi bozup,dikkatimi dağıtıyorlar. :rolleyes:

Yorum bağlantısı
Mehmet Barın
(düzenlendi)

Şöyle oluyor arabayı muayeneye alırken ittirip çalıştırıyorlar sonracıma.... :nazar:

tarihinde Mehmet Emin Bar?n tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
  • 4 hafta sonra...
Guest Ak?n Atakan

İlk önce yolları muayene etsinler..Yollardaki çukurlar, kasisler AB kriterlerine uygunmuymuş detaylı bir şekilde kontrol edip rapor tutsunlar..Ondan sonra arabaları alsınlar içeri aksi durum sadece kafasızlık başka birşey değil..

Yorum bağlantısı
Cihan Yetişken2
İlk önce yolları muayene etsinler..Yollardaki çukurlar, kasisler AB kriterlerine uygunmuymuş detaylı bir şekilde kontrol edip rapor tutsunlar..Ondan sonra arabaları alsınlar içeri aksi durum sadece kafasızlık başka birşey değil..

+1

Amortisör takarsın, pat diye çukur çıkar kurtaramaz girersin, amortisör patlar..Sonra da muayeneden geçemezsin. Böyle işler komple çözümlerle olur... Noktasal çözümlerle iyileştirme yapmaya çalışılırsa, zincirin diğer halkaları eksik olduğu için sistem çalışmaz..

Yorum bağlantısı
Mustafa Akarslan

yoldaki çukurlara offf diyorum başka bir şey demiyorum. çukura mı sinir olursun, yoksa çukurdan kaçacak yer yoksa çukurdan geçerken mümkün olduğunca az sarsıntı ile geçeyim derken , arkadaki aracın korna basmasına mı sinir olursun.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...