İçeriğe Yönlendir

Otomatik vitesli araç kullanımı


İdris Arıcı

Recommended Posts

Zafer Şenel

D den P ye geçerken önce el freni çekme olayını öğrendiğim iyi oldu. o/d yi hiç kullanmadım. Esas merak ettiğim dipgaz (Kickdown) olayı. Dipgaz yaptığımız zaman ,gaz pedalını sürekli sonuna kadar basılı mı tutacağız? Yoksa devir yükselip vites atınca 1. kademeye geri mi çekeceğiz? Bir de dipgaz için bir sınır var mı? Mesela şu hızla giderken dipgaz yapılmaz diye. Aracı tanımak amaçlı dipgaz denemelerimin birisinde ayağımı sürekli sonuna kadar basılı tutunca araç silkeme yapmıştı. Nedendir acaba?

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

dip gaz istediğiniz zaman istediğiniz devirde yapabilirsiniz. şanzıman kendini koruyor ve 4000dd üstünde zaten vites düşürmüyor. yine istediğiniz hızlanma ve hıza ulaşana kadar dip gaz yapabilirsiniz. dip pedaldan gaız biraz geri çekince araç vites yükseltme eğilimi gösterir.

yine o/d tuşu da aynı devir mantığı vardır. eğer vites düşürünce devir 6000dd ye yakın ise siz bassanızda vites düşürmez diye biliyorum. ama son viteste 4000 dd civarına tam denk gelirse 3. geçer ve devir ani olarak 6000 i görür bu da motor için bir miktar sakıncalı. onu denemişmiydim tam hatırlamıyorum ama o devirlerde geçiş biraz sarsıntılı olabilir :)

Yorum bağlantısı
D den P ye geçerken önce el freni çekme olayını öğrendiğim iyi oldu. o/d yi hiç kullanmadım. Esas merak ettiğim dipgaz (Kickdown) olayı. Dipgaz yaptığımız zaman ,gaz pedalını sürekli sonuna kadar basılı mı tutacağız? Yoksa devir yükselip vites atınca 1. kademeye geri mi çekeceğiz? Bir de dipgaz için bir sınır var mı? Mesela şu hızla giderken dipgaz yapılmaz diye. Aracı tanımak amaçlı dipgaz denemelerimin birisinde ayağımı sürekli sonuna kadar basılı tutunca araç silkeme yapmıştı. Nedendir acaba?

Dipgaza ihtşyacınız olduğu müddetçe basın. Zaten bu sırada vitesi büyütecek devir aralığına geldiyse vites büyür. Siz dipgaz sırasında ayağınızı gazdan çektiğiniz anda Mustafa Bey'in dediği gibi vitesi hemen büyütür. Büyütmesi iki sebepten. Birincisi artık ihtiyacınızın olmadığını anlar, ikincisi sürekli yüksek devirin yakıt tüketimi ve gürültü anlamında olumsuzluk yaratacığının bilinmesi. Bu nedenle otomatik şanzımanlar vites yükseltme eğiliminde olan bir yapıya sahiptir. Vites düşürmek için genelde sürücü müdahalesi vardır ama yükseltmek için normal durumlarda siz müdahale etmeye ihtiyaç duymazsınız. Vitesi isteğinizle yükselttiğiniz durumlar aracı devirlendirdikten sonra güce ihtiyacınız kalmadığında ayağınızı gazdan çekmenizdir.

O/D'yi ara sıra kullanmakta fayda var. Bir nevi takviye gibi. Çok elzem olmayan ama güç isteyen durumlarda gazı zorlamak yerine o/d'yi kullanın. Gereksiz devir artışından daha efektif sonuçlar verir. Dİyelim rampa çıkıyorsunuz. 90km olan hızınız rampanın eğimi ile birlikte düşecek gibi gözüküyor. Devriniz de 2000'e doğru yaklaşıyor. Rampa çok uzun değil, 3.000 devire çıkmak sizin için yeterli olacak. Dip gaz yapsanız, bir anda aracınız 4.000 devri görebilir. Ancak o/d'ye bastığınızda devir 3.000 civarına gelecek ve rampanın sonuna doğru tekrar o/d'ye basıp aracınızı normal hale alabilirsiniz.

Ben bazen özellike yakıt fiyatlarının artması nedeni ile gazı okşar gibi kullandıımda rahatsızlık duyuyorum. Motorun kullanılmayan beygirlerinin idmansız kalmaması için, kalkışta o/d'ye alıp(yol müsat ve tehlike yaratmayacaksa) bir müddet dip gaz yapıyorum. Biraz fazla yakıt yakıp, gürültülü olsa da aracın gerçek gücünü görmek açısından yararlı oluyor.

Saygılarımla.

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

Evet focusta rampa inişini algılamama biraz sorun ama genelde frene basmaz isem araç 90 kmde tutunmaya çalışıyo hissi oluyor bende. ama frene basıp bırakınca şanzımandaki 4.5uncu vites açılıyor ve dahada hızlanıyor araç :)

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

iniş hızınız ne oluyor pek bilmiyorum ama manuel modda bir vites düşürmek iyi olacaktır. sizde göstergede O/D lambası yanıyor mu yani FII de o özellik nasıl devreye geçiyor pek bilmiyorum ama o tip inişlede O/D özelliği kullanılabilir. bizde viteste bir tuş var sizin araçlarada manuel moduna geçerek o özellik devreye geçiyor sanırım. böylece son viteste değilde bir alt viteste yola devam ediyorsunuz. Eşinize o alışkanlığı öğretin fren balatalarınız daha az aşınır :)

Yorum bağlantısı
önceki aracım 2001 otomatik scenic de çok dik rampa inişlerinde ( bozdağ gibi ) frene ve gaza basmazsam şanzuman vites küçültüyordu.geçen hafta bozdağ inişimde şanzumanda aynı tepkiyi göremedim.araç vites küçültmüyor ve hızlanmaya başlıyordu.iki araç da tam otomatik olmasına rağmen neden böyle bir fark var anlamadım.acaba araçta manuel mod kullanım bölümü olduğu için mi?

Renault'un yeni nesil otomatiklerinde bu tip ilginç hadiselerden bahsediliyordu. Sadece sizin bahsettiğiniz değil, vites büyültme ve küçültme de klasik otomatiğe göre farklı çalışıyor diyorlar. Ancak sizin ki klasik otomatik olmasına rağmen, halefi olan yeni nesil şanzıman bazı özelliklerini sizin şanzımandan almış. Normal otomatiğe alışanlar Renault'ta bir süre uyum sorunu yaşayabilirler. Ancak klasik otomatik, Ford'un otomatiği. Yani bilinen şekilde otomatik vitesin çalışma şekli Ford'da ki gibi.

Saygılarımla.

Yorum bağlantısı
Hasan Aksüt

Yokuşlarda motor freni çabası daha çok dizellerde gözlemlenebilir bir konu. Benzinlilerde yok. Hız sabitleyici devrede ise, çaba harcasa da işe yaramıyor.

Yorum bağlantısı
Nuri Güngör

Peki mesela uzun süreli beklemelerde vitesi N ye aldığımızda tekrar D ye alırken ayak frende D ye geçmekle frene basmadan geçmek arasında fark olur mu bir de el frenini D de cekip P ye almanın daha doğru olacağını anladım sanki D de değilde N ye alıp el frenini çeksek sorun olur mu ya da böyle dah mı uygun olur

Yorum bağlantısı
bu rampa inişini algılama durumun sadece renault'ya özgü olduğunu pek sanmıyorum.bi akrabam honda hrv sinde,rampa inişlerinde vitesi erken küçültüp aracı kasmasından şikayetçiydi.

Honda crv kullandigimda vites kucultme gibi bir egilimi yoktu. Rampa asagi inerken kompresyon gormedim. Hrvlerin otomatik sanzimanlarinin kronik arizali oldugu bilinir. Bu yuzden tepkimeleri dogal mi yoksa bir ariza nedeni ile mi bu sekildeincelenmesi gerek.

Saygilarimla.

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi
Peki mesela uzun süreli beklemelerde vitesi N ye aldığımızda tekrar D ye alırken ayak frende D ye geçmekle frene basmadan geçmek arasında fark olur mu bir de el frenini D de cekip P ye almanın daha doğru olacağını anladım sanki D de değilde N ye alıp el frenini çeksek sorun olur mu ya da böyle dah mı uygun olur

Vites geçişlerinde yani N-D P-R R-N N-R gibi geçişlerde frene basmak iyidir. eğer motor soğuksa zaten araba zıplayıp yürümeye başlar. Yine sıcakkende tak diye vitese geçmemiş olursunuz. sarsıntı vs olmaz.

araç park edilcekekende önce el frenini çekme şanzımana yük binmesini engeller. yine P den D ye alındıktan sonra el freni indirmekte iyidir.

Yorum bağlantısı
Nuri Güngör
Vites geçişlerinde yani N-D P-R R-N N-R gibi geçişlerde frene basmak iyidir. eğer motor soğuksa zaten araba zıplayıp yürümeye başlar. Yine sıcakkende tak diye vitese geçmemiş olursunuz. sarsıntı vs olmaz.

araç park edilcekekende önce el frenini çekme şanzımana yük binmesini engeller. yine P den D ye alındıktan sonra el freni indirmekte iyidir.

Teşekkür ederim Mustafa

Yorum bağlantısı
Hasan Aksüt

P-R geçişi, benim aracımda ayağım frende değilse, zaten yapılamıyor. :seytan:

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi
P-R geçişi, benim aracımda ayağım frende değilse, zaten yapılamıyor. :seytan:

Evet doğru :) orjinalinde yapılmıyor :)

Yorum bağlantısı
Nuri Güngör
Evet doğru :good1: orjinalinde yapılmıyor :p

Evet frene basmadan P den cıkmıyor birde kullandığım başka bir araçta frene basmadan araç çalışmıyordu bu araç çalışıyor bu normal mi yoksa bir sıkıntı mı var

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

renolarda frene debraja vs basın diyordu. focus için öyle bir şey yok :D

Yorum bağlantısı
Nuri Güngör
renolarda frene debraja vs basın diyordu. focus için öyle bir şey yok :D

Tesekkürler Mustafa

Yorum bağlantısı
Oğuz Altınada

D den P ye hizli alinirsa arac geriye gecmiyor sanirim, Fordlarda da boyle m?

Yorum bağlantısı
  • 3 hafta sonra...
(düzenlendi)

Teşekkür ederim Bahtiyar. Aracın hayırlı olsun. Vitesi D-N yapmana gerek yok. Bu arada arkadan gelen kornalar yüzünden panikleyip, yanlış vites hareketi yapmak yapacağın tasarrufa değmez. Ben açıkçası çok çok uzun beklemeyeceksem N'ye almıyorum. Yokuş aşağı konusunda ferenle inmenin bir sıkıntısı yok. 307'de triptronik mantığından dolayı bu şekilde motor freni var. Senin aracın aslında klasik otomatik şanzıman. Sadece vites ilave edilmiş.

Saygılarımla.

tarihinde Evren ?skent tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
teşekkürler abi 307 de klasik şaznumandı ona güzel bi sistem yapmışlar burda fordun biraz noksanlığı var:)) abi peki manuel kullanmamda bi sakınca var mı birde araba 700km de ve hiç zorlamadım bi ilk gün 140a kadar geldim bıraktım motor açılması vs bişeyler söz konusu mu

İlk 1000km dikkat etmek lazım. Sonraki 1000km'de de değşken devirlerle sürekli aynı devrilerde kalmadan kullanmak motor açısından sağlıklı olur. Kırmızı sınırlara gelmeden sakin kullanıp, rodaj değil ama alışma devresini geçtikten sonra istediğin gibi kullanabilirsin. Peugeot 307'nin klasik şanzuman olmasına şaşırdım doğrusu.

Saygılarımla.

Yorum bağlantısı
Tansel Yavuz
(düzenlendi)

Yokuşta kaçırma olayını bugün bende denedim,benim durashift D konumunda ve manuel de iken 1. vites de dik yokuşlarda yavaş yavaş kaçırıyor,fakat manuelde dururken 2.vitese alınca sanki frene basılmış gibi en ufak bir kayma yapmıyor.

tarihinde Tansel Yavuz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...