İçeriğe Yönlendir

Otomatik vitesli araç kullanımı


İdris Arıcı

Recommended Posts

İdris Arıcı

merhabalar. nihayet 2003 mondeo ghia-x aracıma kavuştum. aracımla hanüz çok fazla zaman geçiremedim ama şu haliyle çok memnunum. fakat beni ençok farklı hissettiren otomatik vites kullanımı oldu. forumda konuları araştırmama rağmen otomatik vitesli araç kullanımında dikkat edilecek hususlar ile ilgili veya bakımlarıyla ilgili bir başlık bulamadım ki benim durumumda olan başka arkadaşlara da yardımı olacak bir başlık açmak istedim. eğer forumda mevcutsa yolunu belirtirseniz sevinirim. bu konuda bilgisi ve tecrübesi olan arkadaşların tavsiyelerini bekliyorum. mesela benim aklıma takılan birkaç soruyu aşağıda belirteceğim.

1. Trafik ışıklarına gelindiğinde vites konumu değiştirilmeli midir? (N veya P)

2. akan bir trafikte ivme artırmak için veya yokuş yukarı yollarda, vites küçültme işleminin gaz pedalını kökleyerek yapıldığını biliyorum bunu yaptıktan sonra o/d tuşuna basılarak devrin yükseltilmesi doğru bir yöntem midir? O/D tuşunun sık kullanımı bir zarar verirmi?

3. bakım sıklığı nedir?

4. Otomatik şanzumanı korumak adına dikkat edilecek bir husus varmıdır? mesela özel bir ford servisinden lpg ye geçiş ısısını gidip arttırmamın(80 derece) faydalı olacağını duymuştum.

yardımlarınız için şimdiden teşekkürler...

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

1. Trafik ışığı 45-60 saniyeden fazla kırmızıda ise, N ye alabilirsiniz, şart değildir almasanız da olur ama yokuş aşağı beklerken daha rahat edebilirsiniz.

2. O/D, son vitese geçmesini engeller ve en son olarak bir alt viteste kalır. 60-80km/h hızla gidilen bol virajlı yolda çok işe yarar, ani hızlanmalarda, gaz pedalına sonuna kadar basmak daha çabuk tepki için gereklidir, ama sollama öncesinden hazırlık için O/D işe yarar, bu tamamı ile kullanım alışkanlığı ve tarzınızla ilgili. Sık kullanımda arızaya sebebiyet vermez.

3. Genel periyodik bakım 10.000 km , şanzmına yağ ve filtresini ağır kullanım şartlarında her 45.000 km de bir değişebilirsiniz (Ford verisi)

4. Otomatik şanzımanlı her araçta, (maserai bile dahil), vitese ilk atılınca 2-3 saniye beklemek ve çok ani gaz değişimlerinden kaçınmak, ömrünü bir hayli uzatır. Şahsen 1000-1500km de Yağ seviye kontrolü de tavsiye edilir.

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

O/D yi babam çok iyi kullanır. göz ucuyla rampayı gördümü tamam direk basr tuşa. ben kick down pek yapmıyorum eğer hız 4 den 3 düşecek seviyede ise sollamalarda yada hızlanmak isteğimde O/D ye basıyorum sanki kick down yapınca tüketim daha da artıyor gibi benim yöntemime göre tabi psikolojikte olabilir onu bilmiyorum

Yorum bağlantısı
Hasan Aksüt

Benzinli otomatiklerde motor freni sadece O/D ile mümkün olabilir sanırım. Dizellerdeki gibi vites düşürmüyor.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Otomatik araçlarda, zaten daha büyük westinghouse, yani güçlü fren vardır.

Yorum bağlantısı
Aslı Çimen

bu konunun açılması iyi olmuş, ileride bende otomatik vitesli araç almayı düşünüyorum.

O/D ve N/P ne anlama geliyor.

kelime anlamlarını bilen varmı?

birde benzinli otomatik ile dizel otomatik farklı mı oluyor?

Yorum bağlantısı
Serkan Toker

N boş, P park, D ileri, R geri....O/D over drive, tam bilmiyorum ama galiba biraz daha devirli kullanım ve son vitesi engelleyen bir sistem... :D

Yorum bağlantısı
Hasan Aksüt

Benzinli otomatikle, dizel otomatik Mondeo için farklı. Benzinli klasik otomatik, dizel tiptronik oluyor. D konumunda davranışlarıda farklı. Benzinli yokuş inerken hızlanma ile vites büyütüyor (ya da boşa atıyor). Dizel hızlanmaya pek izin vermiyor, hatta düz yolda ayağınızı gazdan çekerek gözlemlerseniz vites küçültüyor. Motor freni mantığı dizel için çalışıyor.

Yorum bağlantısı
Hasan Aksüt

O/D normal şartlarda açık olan ve ekonomik kullanımı desteklemek için sakin kullanımda daha düşük devirlerde vites büyüten, tüm vites aralıklarını kullanan yapıdır. O/D kapatıldığında en yüksek vites kullanılmaz ve vites yükseltme devri 2500'den 3500'lere çıkar. Bu sayede araba daha düşük vites ama daha yüksek devirle daha atak kullanılabilir. Manual araçlar için sollamalarda yapılan vites küçülterek, gaza basmak gibidir. O/D kapatıldığında bu işlem otomatik gerçekleşir.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Halil Gümüş

Dizel mondeonun otomatiğinde direksiyondan vites değişimi mevcuttu galiba. Bu sistem nasıl çalışıyor bilen var mı?

Yani civic ile aynı mı?

Yorum bağlantısı
Hasan Aksüt

Civic nasıl bilmiyorum ama dizel mondeo'da direksiyondan vites değişiyor. Kullanışlı ama garip. Tiptronik vites üzerinden manual modda vites büyütmek isterseniz topuzu itiyorsunuz. Direksiyon üzerinden vites büyütmek isterseniz, butonun alt bölümüne basıyorsunuz. ;) Manul modda uzun süre kullandıktn sonra, Bilecik yollarında çamurda kayınca kontra vermek ve vites büyütmek için butonun üst tarafına basmıştım. Sonuç hüzün olmuştu. :(

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

2003 X var mı diye düşünüyordum ben de??? Tiptronik kullanım, aile segmentindeki araçlarda, sportif amaç taşımadığı için hüsrandır.

Yorum bağlantısı
İdris Arıcı

yeni öğrendiğim x tabirinin bu şekilde öğrenilmesi benim için hoş olmadı :p

overdrive ın son vitese çıkmadığını henüz öğrendim iyi oldu nitekim bazı dik olmayan yokuşlarda aracı fazla zorladığımı hatırlıyorum. hatta hızıma göre devrim aşırı olduğunu hissettim ama aracın devir aralıklarını henüz tam bilemediğimden hayra yordum ;) hatta 3100 civarı değişen vites hafif rampalarda daha yüksek devirleri de görebiliyor. sanırım düz mantıkla çalışmayan bir sistem. umarım ziyan etmeden keyfini sürebiliriz...

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

motor büyük olunca devirde artıyor :p bizimki 6000 bilemein vites atmayı unutsa 6100 ;) de isterse araç everesti tırmansın isterse düz yolda gitsin D ilen bir üst vitese geçiyor

Kesinlikle öğrenci psikolojisi :)

doğrudur. hele okula arabayla her gittiğimde pişman oluyorum :)

Yorum bağlantısı
Çağatay Demir
yeni öğrendiğim x tabirinin bu şekilde öğrenilmesi benim için hoş olmadı :D

overdrive ın son vitese çıkmadığını henüz öğrendim iyi oldu nitekim bazı dik olmayan yokuşlarda aracı fazla zorladığımı hatırlıyorum. hatta hızıma göre devrim aşırı olduğunu hissettim ama aracın devir aralıklarını henüz tam bilemediğimden hayra yordum :D hatta 3100 civarı değişen vites hafif rampalarda daha yüksek devirleri de görebiliyor. sanırım düz mantıkla çalışmayan bir sistem. umarım ziyan etmeden keyfini sürebiliriz...

hızınıza göre devrin fazla olduğunu ( yani vitesin küçük olduğunu) hissederseniz, ayağınızı gazdan çok hafif çekip tekrar basın. Vites

büyütecektir. Otomatik vites biraz alışkanlık gerektiriyor , aynı arabayı ben kullandığımda 8.5lt/100 km , otomatik arabaya hiç alışkın

olmayan babam kullandığında 11 lt/100 km benzin tüketimi oluyor.

Yorum bağlantısı
Hasan Aksüt

Ek olarak; Ford Mondeo için (büyük ihtimalle tüm Ford'lar için) aracın en dik yokuşlarda geri kaçmamasını sağlayan vites 2'dir. Yalnız araba biraz zorlanacağından çok tercih edilmez.

Yorum bağlantısı
İdris Arıcı
Ek olarak; Ford Mondeo için (büyük ihtimalle tüm Ford'lar için) aracın en dik yokuşlarda geri kaçmamasını sağlayan vites 2'dir. Yalnız araba biraz zorlanacağından çok tercih edilmez.

bu konu gelmişken araç hareket ederken vites değişimi mümkünmü ya da sağlıklı mı mesela 2'den D'ye gibi. Yada manuel de olduğu gibi geri vitesten araç durmadan 1. vitese atıp ileri gitmek gibi durumlar olabiliyormu?

Yorum bağlantısı
Hasan Aksüt

Aynı yön için yapılan vites geçişleri problem teşkil etmiyor. Ama farklı yönler için aksiyon almak doğru olmaz. Yapabilirsiniz ama sağlıklı olmayacaktır.

Yorum bağlantısı
Erhan Bulut
manuelde olduğu gibi geri vitesten araç durmadan 1. vitese atıp ileri gitmek gibi durumlar olabiliyormu?

Bazen aceleden olabiliyor tabi ama sürekli böyle olursa 200 bin gidecek şanzımanı 50 binde elimize alırız. Benzer şekilde, gaza basarken vitesi ileri veya geri atmak da şanzımanın ömründen yiyen hareketlerdir.

Bu arada evet, 2003 ghia-x yoktur.

Yorum bağlantısı
Cihan Tiftik
Otomatik vitesin sağladığı kolaylıklar.

1-Kalkışta o saçma kombinasyon uygulanmaz.

2-Yokuşta kaydırma korkusu yok.

3-Işıklarda falan durunca yine o saçma kombinasyona girilmez.

Amaaa cidden kullanımı tecrübe ister. Ben yılların şoförü arkadaşın yanımda ecel teri döktüğünü bilirim.

1-Saçma kombinasyon iyidir,spor niyetine. ;) Kavramada kalkarak kalkışlarda daha az yakıt tüketilir hem bu şekilde.

2-Hiç öyle bi korkum olmadı. ;)

3-Dururken niye o kombinasyona gerek olsun? Viteste iyice yavaşlanır,vites boşa alınır. Bitti. Debriyaja bile basılmasa olur.

Yorum bağlantısı
Erhan Bulut
Otomatik vitesin sağladığı kolaylıklar.

Kalkışta o saçma kombinasyon uygulanmaz.

Amaaa cidden kullanımı tecrübe ister. Ben yılların şoförü arkadaşın yanımda ecel teri döktüğünü bilirim.

O kombinasyon nelerden oluşuyor, detaylı olarak alabilir miyiz? Hangisinden bahsediyosun bi anlayalım.

Arkadaşın niye ecel teri döktü, o kısmı da anlamadım.

Yorum bağlantısı
Çağatay Demir

Ford daki otomatik vitesin en büyük dezavantajı 4 vitesli olması bence. 110-120 den sonra sanki bi 5. vites olsa herşey daha güzel olacak gibi ;)

Yorum bağlantısı
Çağatay Demir
O 5'nci vites 3-4 arasında olacak. 4'ün uzunluğu 110 sonrası için iyi.

o da olabilir . ama 110 dan sonra bir ekonomi vitesi de olabilir.. Çok da anlamam ama öyle hissediyorum ;)

Yorum bağlantısı
Cihan Tiftik
(düzenlendi)

5 vitesli otomatik manda kullanmış biri olarak söylüyorum;5.vites tamamen tıraş. :) Ne hızlanma,ne tork,ne de yakıt ekonomisi. Tamamen 5 olsun diye yapılmış bi 5.vites.

tarihinde Cihan Tiftik tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Erhan Bulut
1-Frene basılır. Debriyaja basılır. Debriyajda kavrama noktasına kadar ayak kaldırılır. Frenden ayak çekilir. Gaza makul bir seviyede basılır. Araç kalkınca debriyajdan ayak çekilir. Veyahut stop :)

2-Arkadaşın eli sürekli vitese gidiyor. Vites artırarak hızlanmak istiyor, azaltarak hızlanmak istiyor. Ne yapacağını bilemedi. Şaşırdı iyice. Zaten ilk boşlukta aldım arabayı elinden.

1- Kombinasyonun saçmalığı senin önyargından kaynaklanan bir durum. Yoksa memlekette ne cahiller, kazmalar manuel şanzıman kullanıyor, sen mi kullanamayacaksın. Elin var ayağın var, sapasağlam adamsın niye kendine sakat muamelesi yapıyosun :)

2. Arkadaşın hem acemi hem kabiliyetsizmiş.

3. Bir daha klasik otomatik şanzımanlı bir araba almam.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...