İçeriğe Yönlendir

Aramızda Pilot, Havacı, Sanal Pilot Varmı ?


Ugurcan Yogun

Recommended Posts

Mert Yeldan

Logitech attach 3 joistickim var.

 

Ama Saitek x52 alayım. Yavaştan yavaştan alırım diğer şeyleri.

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Sözde uyarı var. Ama  hiç lamba ve sesli uyarı olmadan Marmara denizine düştüm. :)

Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay

Hızınıza dikkat edin uçağın içerisinde beyaz sarı yeşil ve kırmızı renkte hız göstergesinde ibareler vardir. Kırmızı uçağın o hızda uçamayacağı yeşil hızın güvenli seviyede olduğu sarı uçağın hızının limitlere yaklaştığını en yukarıdaki kırmızı alan ise uçağın hızının maksimum seviyesine ulaştığı bu hızdan sonra yapılacak hareketlerin ve manevraların uçağın gövdesine ve motoruna zarar verebileceği beyaz rengin ise flaplı uçuş hızını gösterir.flaplarınızı açtığınız zaman o hızlarda uçabileceğiniz anlamına gelir.

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Hızım 160 knot falandı, flaplar orta açıktı. Normalde uyarı vermesi gerekmez mi?

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Hızım 160 knot falandı, flaplar orta açıktı. Normalde uyarı vermesi gerekmez mi?

 

İnişte flaplar 20-30 derece açılmalı. 160knot fena değil. 160knot için 25 derece yeterli gelecektir genelde.

Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay

hızınızın 160 knot olması burun yukarı olması kadar önemlidir. Uçak her hızda stall olabilir.

O yüzden Uçağın burnunu aşağıdaki gibi ufkun çok az üstünde tutmaya çalışın.Piste inerken kalkarken dönüşlerde hep ne kadar komut veriyorsanız yarısını geri alın derlerdi bize :) sonra gene ekleyin derlerdi.Böylelikle uçağı hep önden takip edersiniz. 5 ya da 7.5 derece uçağı düz tutmanıza yeterli olur.

1223615301572097144Startright_Attitude_I

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Kalkışlar maksimum 20 derece ile, dönüşlerde ise maksimum yine 20 derece diyorlar. FSX'te fazlasını yapınca puan kırıyor sistem :)

Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay

40 flap genelde açılmaz pas geçme olduğunda çok fazla sürükleme yaratacağından genelde 25 30 flap yaklaşması yaparlar. pist yüzeyinin bozuk olduğu durumlarda 15 20 flap a kadar düşürüle bilir. ama yaklaşma hızı artar bu seferde.

Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay
(düzenlendi)

Amerikada uçağın dönerkenki yatış açısı 30 dereceye kadar gelebilirken amerika dışında 20 derece olarak kabul görülmüş.Ama ekstrem durumlarda bu yatış açısı arttırılabilir. Amerika zaten kendisi başlı başına bir dünya gibi. Cm yerine inch Celcius yerine fahrenheit km yerine mil gibi ölçüm birimleri kullanıyorlar.O yüzden amerikada alınan uçuş lisansı amerika dışında geçerli olmazken bunun tam terside amerika için geçerli.

 

 

 

 

Edit : Eğer havacılıkla ilgilenen pilot olmak isteyen sanal pilotluğu yapmak isteyen olursa kendim bana öğretilen ve internette arayıp tarayıp bulduğum konuları baştan sona kolaydan karmaşığa doğru anlatabilirim bir başlık altında.

tarihinde Gökhan Tongay tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ugurcan Yogun

Öncelikle konuya beklediğim ilgi çok çok fazlasıyla geldi bende vatsim e bağlı olarak flypgsva da uçuyorum ve kurallar konusunda gayet baskıcılar öğretene kadar kafana vuruyorlar ve pegasus çok büyük bir şekilde destekliyor ve ben bir sosyal sorumluluk projesi olduğuna inanıyorum

 

birçok soruya cevap verilmiş ama kendi yorumlarımıda katarak cevap vermek istedim

Adam İzmirden kalktı, Atatürk havaalanına inecek , hava güzel. ILS ile mi iner , yoksa göstergelere baka baka mı iner? :)

 

bu konuda şirket kuralları gereyi uygulanır örnek veriyorum ıcao 400ft ten sonra autopilotu devreye sokabilirsiniz derken

faa 1000ft ten sonra devreye sokun der. ama bildiğim kadarıyla 1000ft e kadar autopilot açmıyorlar turkiyede

 

Sanal havacılık konusun da,  (en büyük hobimdir.) epey tecrübeliyim. Yardımcı olabilirim.

 

Heşmet abicim çok memnun oldum tanıştığıma hele bu forumda olman süper

 

Ben inişlerden çok korkarım. Babamda hava harp okulu mezunu. Son uçuşta bayılma sebebi ile elenmiş. Yıllar önce spor yaparken kafasına aldığı darbe nedeniyle iç kulağında hasar varmış. Iniş takımı kolunu çekmek için eğildiğinde bayılmış. Uçakların en tehlikeli olduğu an kalkıştır diyor. Her şey pilota bağlıymış. Asıl kalkıştan kork diyor.

 

uçuşun en dikkat gerektiren kısımları kalkışı ve inişidir en önemlisi de bir pilotun uçtuğu uçağı tanımasıdır, TK1951 kazasında hayatını kaybeden Kpt.Plt.Hasan Tahsin Arısan (bence o bir kahraman) öğrencilerine hep şunu söylermiş

 

''Uçtuğunuz uçağı çocuğunuz gibi sevin, bu uçak söz dinler, yeter ki onu iyi tanıyın hiç korkutmayın, panik yapmayın, hiç korkmayın

siz korkarsanız, hissederse o sizden daha çok korkar.''

 

VOR, bir yaklaşma biçimidir. Belirli yollar takip edilerek VOR yaklaşma uygulanır.

 

Yaklaşma ve kalkış yolları için:

 

http://www.fly-sea.com/charts/LTBA.pdf

 

çok dikkat gerektirir ve meydanı tanımak çok önemlidir.

 

Sani bey, Ben Ivao 'da  Thyva da uçuyorum. kurucularındanım

http://forum.thyva.com/

 

İftc deki simulatör,  Pilotların yetiştirildiği simulatördür.  Her sanal pilotun orada uçma hayali vardır. Uçağın birebir aynısıdır. Tüm tepkileri verir. saati 300 Eurodur. herkes de gidemez. keşke fırsatı  değerlendirseymişsiniz.Ataköy  Galerya da bulunan flight simulator ile oluşturulan sim le karıştırmayın.

 

Aslında o hava şartların da değil inmek, uçulmaz bile ama tv programı olduğu için mizansen gerekiyordu .(seyreden sıkılmasın aksiyon olsun diye)

 

Ahh O iftc :)

 

Havanın iyi olması ve ils çalıştığı sürece ils yapılacağı anlamına gelmez. Pilot hangi yaklaşmayı yapmak isterse onu yapar.Gecen gün istanbuldan antalya ya dönerken arkadaşıma denk geldim ve kokpitte uçtum .Antalyaya inişte kaptan görerek yaklaşma yapmak istedi (visual approach) hava kontrolde trafik olmadığı için onay verdi.

 

kesinlikle öyle

 

ILS olmayan havaalanı var mı ülkemizde? Kötü hava şartlarından ILS olmadan iniş yapılabillir mi?

 

ils sistemininde çeşitleri vardır bizim ils sistemimiz catII yani auto land yok autoland destekli sistem CatIII diye geçer pisti ortalayıp belli bir irtifaya düştükten sonra tüm autopilot sistemi devre dışı bırakılır

ülkemizde birçok pistimizde ils yok geçmişe dönüp bakıldırı zaman keşke ils olsaydıda bu kaza olmasaydı diyebiliriz

 

Bu maksimum 3 kere olayını bilmiyorum ama bir araştırmak lazım.Öğreneyim haber vericem.

 

Bu sadece antalya için değil yurt dışındaki ve içindeki her meydan için geçerli bir sistemdir.Pilotun yeteneğine kalmıştır.Zira her sistemin hatası vardır. İls sistemininde hataları var fark etmezseniz sizi alır götürür başka yerlere :) Zaten çoğu şirket ve pilotlar 1000 ft yaklasık 300 330m yükseklikte kendileri uçurma zorunluğu getirilmiştir. THY Amsterdam kazasından sonra daha çok uygulanmaya başlanmıştır.

 

kesinlikle özellikle altimetre ve barometre takibi sürekli gerekli ils sisteminde Boeing bunu referansına Amsterdam kazasından sonra üstüne basa basa yineledi

 

Amsterdam kazasında ILS sapıtmış, öyle mi?

 

ben wake turbulance olduğuna inanıyorum ama bildiğim kadarıyla altimetre hatası

 

Havacılık ve uçmak tamamen prosedür. Havacılık ta acaba yoktur. Kara yolunda olduğu gibi havada da yollar vardır usuller, vardır. kimse kafasına göre uçamaz.  

İLS,VOR  yaklaşma usulleridir . Her hava alanının iniş kalkış Chartları vardır. Her hava alanına yaklaşma ,iniş usulleri farklıdır. kısaca şöyle diyeyim. Vor hassas olmayan yaklaşmadır sizi havalanın yakınına kadar götürür pisti görüp inmek pilota kalır (usulleri var) İLS daha hassastır  pisti bulur ,alçalma açısını verir pilotun iş yükünü hafifletir. hata olasılığını azaltır.her hava alanın da yoktur.

 

Gerekli dokümanları, örnek uçuşları, isteyene iletirim, gerekirse pratik de yaparız. doğru uçmak için oldukça bilgi öğrenmek lazım. yoksa  FS  oyuna döner hiç zevk vermez. Tavsiyem  sanal havacılık oluşumlarından birine katılmanız. Çok elit bir camiadır herkes yardımcı olur. Thyva gelirseniz ben çok yardımcı olurum. On line  uçuş da çok zevklidir ATC vardır  hava koşulları o andaki zamana göre   gerçektir. Eğitimleri vardır.

 

kesinlikle öyle tam bir tutku ve herkes gelsin derim :)

 

Microsoft FS de dikkatimi çeken airbus ın boing lere  göre  kullanımı daha rahat :)

 

çok büyük farklar var

 

Pilotlarda airbus der sorunsuzluk ve güvenlik açısından.

 

ikiside birbirinden tamamen farklıdır özelliklede ilkeleri

Airbus ta son sözü uçak söyler

Boeing te son sözü pilot söyler

Airbus Fly-By-Wire sistemi üzerinden İntel 8086 CPU uçağı yönetir

 

İlgil ile takip ediyorum bu konuyu :p 2. tv'yi aldığım gün adım atacam. Bilgisayar için çok spesifik donanımlar gerekir mi?

 

Yeni başlıyacak biri için, ne ekipman almam gerekir?

 

bir adet joystick yeterli başlangıç için ben Microsoft Sidewinder 2 force feedback i öneririm

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Amerikada uçağın dönerkenki yatış açısı 30 dereceye kadar gelebilirken amerika dışında 20 derece olarak kabul görülmüş.Ama ekstrem durumlarda bu yatış açısı arttırılabilir. Amerika zaten kendisi başlı başına bir dünya gibi. Cm yerine inch Celcius yerine fahrenheit km yerine mil gibi ölçüm birimleri kullanıyorlar.O yüzden amerikada alınan uçuş lisansı amerika dışında geçerli olmazken bunun tam terside amerika için geçerli.

Edit : Eğer havacılıkla ilgilenen pilot olmak isteyen sanal pilotluğu yapmak isteyen olursa kendim bana öğretilen ve internette arayıp tarayıp bulduğum konuları baştan sona kolaydan karmaşığa doğru anlatabilirim bir başlık altında.

Bir öğretmen gibi cevap veriyorum: anlatta hepimiz bilelim :)

Isin ciddisi, cok memnun oluruz. Yaklasmalar ve route lar ile ilgili cok eksigim var.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay

Tamam şu anda ankaradayım. Sivil havacılık genel müdürlüğünde sabah sınava girdim. Bu geceden itibaren bende bakmaya başlarım anlatımlara kitaplarımdan resimler le falan süslerim.benim için de tekrar olmuş olur.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ugurcan Yogun

rota konusunda Vroute Free yi Kullan

 

Bir öğretmen gibi cevap veriyorum: anlatta hepimiz bilelim :)
Isin ciddisi, cok memnun oluruz. Yaklasmalar ve route lar ile ilgili cok eksigim var.

Rota Konusunda vRoute free yi kullanabilirsin abicim veya

 

http://rfinder.asalink.net/free/ kullanabilirsin

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

rota konusunda Vroute Free yi Kullan

 

Rota Konusunda vRoute free yi kullanabilirsin abicim veya

 

http://rfinder.asalink.net/free/ kullanabilirsin

 

Route bulmamda problem yok ta, bulduğum route'ta ilerlemede sıkıntı var :D Yaklaşmalar SID olarak sıkıntı yaratmıyor da, son SID'den sonra yeni kullanılan STAR yaklaşmalarda çok yabancıyım.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay

Mesela bir örnekle anlatabilir misin sıkıntılı olduğun yerleri ?

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

VOR yaklaşmaları biliyorsundur. BIG1K yolu ile mesela 35r pistine yaklaşma. Mesela BIG vor'undan sonrası vor yaklaşmalarda çok şüpheliyim. Kesin yanlış yapıyorum.

Aynı şekilde artık VOR kullanılmıyormuş, şimdi STAR a geçilmiş galiba. STAR hiç yapmadım. Kule yönlendirdiği zaman mecburen VOR yaklaşmayı istiyorum. Ki, onda da bir çok kez azar işittim kule'den :D

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Haşmet Güngör
Şimdi bir STAR Prosedürünün uygulanışınıadım adım görelim , örnek olarak BIGA ONE ALPHA yani 

BIG1A STAR'ınıinceleyeceğiz ; 

•  ATC'den BIG1A müsaadesi alınır 

•  BIG VOR geçişi ile 039 başa dönülerek MARMA Intersection'a inbound oluruz . Bu noktada 

dikkat etmemiz gereken BIG VOR'u üstüne irtifamızın maksimum FL080 olmasıdır ve hızımız 

bu konumda 250 Kt IAS olacaktır . Eğer BIG VOR'u üstüne daha yüksek bir irtifada ulaşmış

isek ATC bize havadaki trafiklerin durumunu inceleyerek bu nokta üzerinde bekleme verebilir 

yada STAR'a devam etmemizi söyler . Müteakip alçalmayıATC'den alarak MARMA'ya ilerleriz . 

•  BIG VOR çıkışıile MARMA ile DENIZ Intersection arasından maksimum uçuşyüksekliği 

FL060'dır , bu değer ancak ve ancak ATC'nin talebi ve talimatıile göz ardıedilebilir . 

•  MARMA çıkışıile aynıbaşla DENIZ Intersection'a inbound oluruz . Bu aşamada NAV1'e BIG 

VOR'u NAV2'ye ise EKI VOR'u bağlanarak EHSI ve DME göstergeleri izlenir . NAV1 DME 45 

Nm'ye yaklaşırken NAV2'den gelen sinyal ( EKI VOR'u sinyali ) EHSI üzerinde 282 radyaline 

yaklaşır . EHSI NAV2 282 radyalini gösterdiğinde ve DME NAV1 45 Nm okunduğunda DENIZ 

Intersection üzerinde olduğumuzu anlarız . 

•  DENIZ Intersection geçişi ile 102 başa dönerek IMREN Intersection'a inbound oluruz ve 

ATC'den alacağımız müteakip alçalma bilgisi ile STAR Prosedürünü uygulamaya devam ederiz . 

•  ATC Tarafından meydandaki trafik yoğunluğu , acil durum oluşmasıve/veya bizim irtifamızdaki 

yükseklikler nedeni ile CHART üzerinde belirli noktalarda BEKLEME'ye girmemiz istenebilir . 

Böyle bir durumda aksi belirtilmedikçe STANDART HOLDING PATTERN uygulanır ve CHART 

üzerinde belirtilmişminimum ve maksimum irtifa değerlerine uyulur . Örneğin IMREN için 

Minimum Holding Altitude 4000 Feet , Maksimum geçişirtifasıise FL90 olarak verilmiştir . 

•  IMREN Intersection üzerine geldiğimizde eğer herhangi bir bekleme talimatıalmamışise 

ATC'den alacağımız müteakip alçalma ile 22 Nm. uzağımızdaki SADIK Intersection'a aynıuçuş

başınıkoruyarak devam ederiz . 

•  SADIK Intersection'a 5 Nm. mesafede ikenATC'ye durum raporu vererek IAF geçişini ( ILS 

36R Yaklaşma İzni ) talep ederiz . Eğer ATC bizi 36R pistine ILS yaklaşmaya serbest kılarsa 

verilecek uçuşbaşıve irtifa ile Localizer hattına oturana kadar devam eder daha sonra ILS 

yaklaşmaya başlarız . Eğer ATC ile temas kurulamaz ise STAR prosedürü uygulamaya devam 

edilir ve SADIK Intersection üzerinde iken 356 başa dönerek STAR Prosedürünüzün son 

noktasıyani IAF Geçişnoktamız olan ERMAN Intersection'a döneriz . SADIK Intersection'a olan 

mesafemizi NAV2 frekansımıza YAA VOR'unu bağlayarak DME ekipmanıile kolayca 

öğrenebiliriz . SADIK - YAA Arası27 Nm. olarak Chartta verildiğinden YAA VOR'una olan 

Mesafemizden 27 Nm.'yi çıkartarak SADIK'a olan mesafemizi tespit edebiliriz . 

•  ERMAN Intersection üzerine geldiğimizde STAR Prosedürü uygulamasısona ermiştir , bu 

aşamadan sonra ATC desteği yok ise 36R pisti IAP Chart'ınıkullanarak STAR uyguladığımız 

36R pistine son yaklaşmamızıgerçekleştirebiliriz . ATC Desteğinin olduğu durumlarda 

müteakip alçalma , uçuşbaşıve ILS yaklaşma izinleri bizzat ATC tarafından verileceğinden IAP 

Chart'larıgüvenlik ve bilgi amaçlıkullanılacaktır . 
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay

Bu arada ben su merceklerimi bitireyim akşam resimli grafikli anlatacağım. Ayrıca vor kullanımı bitmedi hala kullanılıyor. İls vor ndb diye kalitesi giderek düşüyor anlatacağım.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

VOR yaklaşmaları biliyorsundur. BIG1K yolu ile mesela 35r pistine yaklaşma. Mesela BIG vor'undan sonrası vor yaklaşmalarda çok şüpheliyim. Kesin yanlış yapıyorum.

Aynı şekilde artık VOR kullanılmıyormuş, şimdi STAR a geçilmiş galiba. STAR hiç yapmadım. Kule yönlendirdiği zaman mecburen VOR yaklaşmayı istiyorum. Ki, onda da bir çok kez azar işittim kule'den :D

hangi similatorde bu, online mı?

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

hangi similatorde bu, online mı?

 

Tabii ki, FSX'te.

 

 

Haşmet bey,

Tüm bunları yeni chart'larda okuyabiliyor muyuz?

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Haşmet Güngör

Tabii ki, FSX'te.

 

Haşmet bey,

Tüm bunları yeni chart'larda okuyabiliyor muyuz?

Sani bey,eski, yeni fark etmez  hepsi chartlar da yazar yeni chartlar  sadece değişiklikleri gösterir. Yollar,kurallar  değişmiştir. Yeni noktalar ,irtifalar, konmuştur. vs. Chartsız bir uçuş düşünülemez bile.Zaten her şey uçuştan önce  adım adım planlanır. Hadi binip de uçayım, havacılık  da yoktur.Önceden planladığınız zaman hesaplamalar da basit olur. Süratiniz belli.Ne zaman, nerede olacağınızı hesaplamak, basit aritmetik 4 işlem. Gözünüz korkmasın,Computer çıktı mertlik bozuldu. Normal de FMC'ye  rotayı girdiğiniz zaman bunlar otomatik olur, hepsini uçak kendi yapar.Tabi o zaman oto pilot la  işin zevki nerede diyeceksiniz.. Ya da  oto pilot olmayan bir uçak kullanıyorsunuz veya aletler bozuldu. Manuel uğraşmak için bunları bileceksiniz. Dikkat ederseniz,  uçuş ekibi uçuş öncesi brifinge girer, her türlü senaryo üstüne çalışılır.Sonra uçuşa çıkılır. Havacılık da uçağı kullanmak en son iştir. Meteoroloji, aerodinamik ,İnsan vücudu gibi temel eğitimler vardır.  Navigasyon da en önemli ve eğitimi uzun süren adımlardan biridir.(hava da yol soracak kimse yok ) :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Sani bey,eski, yeni fark etmez  hepsi chartlar da yazar yeni chartlar  sadece değişiklikleri gösterir. Yollar,kurallar  değişmiştir. Yeni noktalar ,irtifalar, konmuştur. vs. Chartsız bir uçuş düşünülemez bile.Zaten her şey uçuştan önce  adım adım planlanır. Hadi binip de uçayım, havacılık  da yoktur.Önceden planladığınız zaman hesaplamalar da basit olur. Süratiniz belli.Ne zaman, nerede olacağınızı hesaplamak, basit aritmetik 4 işlem. Gözünüz korkmasın,Computer çıktı mertlik bozuldu. Normal de FMC'ye  rotayı girdiğiniz zaman bunlar otomatik olur, hepsini uçak kendi yapar.Tabi o zaman oto pilot la  işin zevki nerede diyeceksiniz.. Ya da  oto pilot olmayan bir uçak kullanıyorsunuz veya aletler bozuldu. Manuel uğraşmak için bunları bileceksiniz. Dikkat ederseniz,  uçuş ekibi uçuş öncesi brifinge girer, her türlü senaryo üstüne çalışılır.Sonra uçuşa çıkılır. Havacılık da uçağı kullanmak en son iştir. Meteoroloji, aerodinamik ,İnsan vücudu gibi temel eğitimler vardır.  Navigasyon da en önemli ve eğitimi uzun süren adımlardan biridir.(hava da yol soracak kimse yok ) :)

 

Chartsız zaten uçmuyorum :) Ancak VOR artık daha az tercih ediliyordu, gönderdiğiniz mail ve yazdığınız mesajları haftasonu yalayıp yutmam lazım.

Çok yardımcı oluyorsunuz, sizi de çok meşgul ediyorum. Çok teşekkür ederim.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Haşmet Güngör

Chartsız zaten uçmuyorum :) Ancak VOR artık daha az tercih ediliyordu, gönderdiğiniz mail ve yazdığınız mesajları haftasonu yalayıp yutmam lazım.

Çok yardımcı oluyorsunuz, sizi de çok meşgul ediyorum. Çok teşekkür ederim.

Rica ederim zevkle yapıyorum. ILS yaklaşma rahatlıkdır ama diyelim Van'a Siirt'e Erzincan'a uçuyorsunuz ve alanlar da  ils yok. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Rica ederim zevkle yapıyorum. ILS yaklaşma rahatlıkdır ama diyelim Van'a Siirt'e Erzincan'a uçuyorsunuz ve alanlar da  ils yok. 

 

Van'a VOR sonrası genelde görerek iniş tercih ediyordum. Ferit Melen zaten en zor havalimanlarından. 1 2 kere düştüğüm de oldu :)

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mert Yeldan

İnerken hep düşüyordum ilk defa düşmeden Adana Şakirpaşa'ya indim :p

 

Yalnız şu İLS'yi çözmedim. Detaylı ve türkçe anlatabilecek var mı?

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...